Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur koppla in förstärkare till hembioreceiver? Volymkontroller..

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 oktober 2015 - 10:58

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Hejsan!

Läste i lite olika trådar att det aldrig är några problem att koppla in en vanlig 2-kanalsförstärkare till en hembioreceiver så länge hembioreceivern har pre-out.

Jag har en Yamaha RX-A830 med pre-ut för alla kanaler och jag har en Yamaha A-S501 som är en vanlig 2-kanalsförstärkare..

Alltså, hur styr man volymen när man kopplar pre-out för frontarna till valfria lågnivåingångar på 2-kanalsförstärkaren??

Jag har ju min subbas kopplad till pre-out för subbas på hembioreceivern och volymen varierar ju på basen om jag höjer och sänker på hembioreceivern. Jag har ju samtidigt en volymratt på basen så det borde väl i princip bli likadant när jag kopplar in 2-kanalsförstärkaren.. Jag får plötsligt två volymrattar att hålla rätt på?

Blir det inte meckigt att matcha in volymen för frontar och övriga högtalare i surround-systemet när man måste ställa in volymen för fronterna utöver på hembioreceivern? 

Eller ska man tänka lite som när man ställer in basen, man sätter basen på en viss nivå och låter sen bli volymratten på baslådan?

 

Vad bör man i så fall ställa 2-kanalsförstärkaren på för volym för att det ska "bli så bra som möjligt"?

På ett slutsteg saknas ju volymratt så där slipper man väl den problematiken gissar jag?


Redigerat av widde, 09 oktober 2015 - 11:01.


#2

Postad 09 oktober 2015 - 11:20

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 1

Kör kalibrering som vanligt och markera vad volymratten står på stereon. Glöm inte att ändra tillbaka efter att du lyssnat på stereon.

 

Bästa är att skaffa en stereoförstärkare med sk Bioingång. https://www.prisjakt...kmoms#prodlista



#3

Postad 09 oktober 2015 - 12:00

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Skillnaden på att köra med en vanlig förstärkare är att den är och förblir en integrerad förstärkare med ett försteg som inte går att koppla förbi.

Har du en integrerad med HT-bypass så fungerar den precis som ett rent slutsteg i hop med din receiver. I de flesta trådar du läst förutsätter man nog att det är en sådan 2-kanalare som skall användas. Vad jag kan se så har din förstärkare inte denna funktion ,men dubbelkolla gärna detta.



#4

Postad 09 oktober 2015 - 15:32

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Skillnaden på att köra med en vanlig förstärkare är att den är och förblir en integrerad förstärkare med ett försteg som inte går att koppla förbi.

Har du en integrerad med HT-bypass så fungerar den precis som ett rent slutsteg i hop med din receiver. I de flesta trådar du läst förutsätter man nog att det är en sådan 2-kanalare som skall användas. Vad jag kan se så har din förstärkare inte denna funktion ,men dubbelkolla gärna detta.

Det stämmer att den inte har main-in/hembioingång m.m. I de trådar jag läst så verkar det inte förutsättas att (iaf inte alla) det finns main-in, utan när jag läste lite noggrannare så säger vissa att man får ratta in båda anläggningarna.. 

 

EDIT: Mår verkligen 2-kanalsförstärkaren bra av att få in en "starkare" signal om man höjer volymen på hembioföstärkaren till höga volymer? Blir inte signalen väldigt lätt distad när man höjer på hembioreceivern i 2-kanalaren. RCA-ingångarna brukar väl vilja ha en viss nivå.. En cd-spelare t.ex. har ju bara en viss nivå ut, blir det inte knepigt då när man kopplar in en hembioreceiver där signalen kan variera kraftigt beroende på volym? Känns lite märkligt tycker jag.. 

 

Har hembioanläggningen i vardagsrummet och sen har jag ett allrum där 2-kanalsanläggningen står.. Det får nog fortsätta vara så så får jag skaffa en förstärkare med main-in eller ett renodlat slutsteg i framtiden.. Eller iofs, går ju alltid testa och se hur det blir..  :)

Är så nöjd med min A-S501 då den spelar väldigt fint, så tänkte att en sån kan få driva mina frontar också.. Man får väl sätta volymläget nånstans och sen inte röra.  :)


Redigerat av widde, 09 oktober 2015 - 15:42.


#5

Postad 10 oktober 2015 - 17:28

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Gör precis så själv. Har ställt front på min (-10dB) på surr-receivern så blir nivån mer rimlig. Fortfarande gäller det att dra ner innan byte till annan källa i och för sig. Kolla bara så att surr-fjärren inte påverkar tvåkanalaren också. 



#6

Postad 10 oktober 2015 - 17:41

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Desvärre påverkar dom varandra.. 😛 Eller ja, min a-s501 fjärr påverkar hembioreceivern så jag gissar att det är tvärtom med.. 😛

#7

Postad 10 oktober 2015 - 20:50

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det stämmer att den inte har main-in/hembioingång m.m. I de trådar jag läst så verkar det inte förutsättas att (iaf inte alla) det finns main-in, utan när jag läste lite noggrannare så säger vissa att man får ratta in båda anläggningarna.. 

 

EDIT: Mår verkligen 2-kanalsförstärkaren bra av att få in en "starkare" signal om man höjer volymen på hembioföstärkaren till höga volymer? Blir inte signalen väldigt lätt distad när man höjer på hembioreceivern i 2-kanalaren. RCA-ingångarna brukar väl vilja ha en viss nivå.. En cd-spelare t.ex. har ju bara en viss nivå ut, blir det inte knepigt då när man kopplar in en hembioreceiver där signalen kan variera kraftigt beroende på volym? Känns lite märkligt tycker jag.. 

 

Har hembioanläggningen i vardagsrummet och sen har jag ett allrum där 2-kanalsanläggningen står.. Det får nog fortsätta vara så så får jag skaffa en förstärkare med main-in eller ett renodlat slutsteg i framtiden.. Eller iofs, går ju alltid testa och se hur det blir..  :)

Är så nöjd med min A-S501 då den spelar väldigt fint, så tänkte att en sån kan få driva mina frontar också.. Man får väl sätta volymläget nånstans och sen inte röra.  :)

Blir ju lite av en kaka på kaka lösning så jag skulle säga att en förstärkare med HT-bypass borde tillföra mer. Vänta och köp och skaffa en sådan istället. Blir ju ett jädrans pillande hit och dit med volymkontroller annars och risk för att spränga trumhinnorna. Det lär ju inte heller finnas en enda fördel med att dra signalen via två försteg.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.