Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Diffusor i tak

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 mars 2024 - 23:01

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

NU har jag provat mig fram o testmonterat ca 1,5 m2, diffusor i taket , rummet är endast ca 4x3,5 och vi sitter i en 4 sits soffa, har diffusorn mitt i taket .

 

Är nöjd med resultatet som ger ett något "luftigare" ljud , som om takhöjden var högre , men funderar på om ytan  jag täcker borde varit större ? jag känner dock att det kanske inte behöver vara större diffusor , den gör jobbet , 



#2

Postad 07 mars 2024 - 06:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ljud studsar som ljus, i 90° och då kan vi snabbt reda ut var bästa placeringen är med spegeltricket.
Men en högtalare sätt att sprida ljudet ändras med frekvens och på lite avstånd är täckningen Riktigt stor.
Så en spegel säger bara var centrum är, inget annat.

Där är har du en ordentlig vinst om man kan täcka flera kvm av tak och sidor.

Och med mer diffusering kan man även plocka ner den andra reflektionen om man vet var dom är.
Med REW är det ganska enkelt att via impuls, miniräknare och måttband se var reflektionerna kommer ifrån.



#3

Postad 07 mars 2024 - 09:31

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Upplevelsen luftigt och större rum är precis så jag också upplever ljudet med diffusion. Jag har ngt mer diffussion i taket, placerad så det är främst surroundkanalerna som träffar och det är jag nöjd med. Så frågan jag skulle ställa mig är om du får bra träff för dina högtalare där du har diffusion? Om svaret är ja så är du hemma! Men som Johan säger, ljudet sprider sig brett och iaf med absorption brukar man vilja ha täckning +- 0,5 m från centrum där högtalarna träffar.



#4

Postad 07 mars 2024 - 11:09

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

Jo jag har märkt att ytan kanske är mer avgörande när det gäller absorption , men kan inte bestämma mig om jag skall köpa en diffusor panel till och går från 1.5 m2, till 2,2 m2, 



#5

Postad 07 mars 2024 - 12:23

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Det kommer inte bli sämre, utan om ngt sker så är det på positiva sidan! Om du kan och uppskattar rymden så hade jag sagt kör på en till!

 

Edit: procentuella ytan du når med en till är nära identisk med vad jag har. Och jag har övervägt att öka än mer.


Redigerat av DPC, 07 mars 2024 - 12:26.


#6

Postad 10 mars 2024 - 16:58

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

Tack för råd, har nu köpt 1 panel till och testat mig fram var de skall placeras i tak i förhållande till sittplats och högtalare , lite osäker på vad o hur de låter bäst , svårt att höra stora skillnader på placeringen 

 

Skall man utgå från rummet takyta och centrera panelerna ? eller skall man utgå från lyssningsposition eller högtalare ? finns det något tips ? 

 

Jag har 5.1.4  , skall diffusorna centreras mellan artmos högtallarna  i tak ?  sitta mer mot duken eller sitta mer mot själva soffan ? 





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.