Han hade med sig en egen liten kontroll för att gå in i service menyn på min E8005, är det något jag borde ha bett han ändra när han ändå var där inne och pillade?
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon)
(Övrigt)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Andersson LED6581FDC PVR
(LCD-TV)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Digital Video Essentials
(Blu-ray-filmer)
|
0
|
(43)
|
297:- | |
Panasonic Viera TX-P55VT50Y
(Plasma-TV)
|
16
|
(29)
|
24 990:- | |
Samsung LE37S86BD
(LCD-TV)
|
13
|
(12)
|
Inga priser | |
Spears & Munsil - High Definition Benchmark Blu-ray Edition
(Blu-ray-filmer)
|
0
|
(0)
|
299:- | |
X-Rite i1Display 2
(Hårdvarukalibratorer)
|
0
|
(5)
|
2 295:- |
Skickat 16 maj 2013 - 17:01
Han hade med sig en egen liten kontroll för att gå in i service menyn på min E8005, är det något jag borde ha bett han ändra när han ändå var där inne och pillade?
Skickat 17 maj 2013 - 17:18
Har försökt mig på en fulkalibrering med AVS HD 709 nu, tycker jag har fått till färgerna rätt så bra med hjälp av AVforums.
http://www.avforums....t-settings.html
Men vad är viktigast? Att få vit färg så vit som möjligt eller att kunna se de sista stegen i den gröna färgstegen? Lyckas inte få till båda samtidigt. Kör jag kontrast på 95-100 blir vitt mycket vitare, men då tappar jag de sista gröna stegen. Kör jag kontrast 80 sitter grön hela vägen.
Skickat 17 maj 2013 - 17:45
Ifall du är ute efter så korrekt återgivning som möjligt tyder klippning i grönt på att du tillfört ett fel som mycket väl kan synas som att vitt skiftar i nyans jämfört med närliggande ljusa, nästan vita toner. Är du ute efter så mycket ljus som möjligt, vilket är det jag gissar att du menar när "vitt är vitare" kan man ta den kompromissen.
Skickat 19 maj 2013 - 21:19
Skickat 21 maj 2013 - 20:57
Om grön klipper är det mest sannolikt kontrasten - sänk gain för grön om du har ett sådant reglage, annars är det kontrasten. Bäst vore att verifiera med mätning, men i brist på det så är det så nära jag kan råda dig.
Med vänlig hälsning,
Pär
Skickat 22 maj 2013 - 11:30
Tycker inte det händer så mycket när jag ändrar på gain, men sänker jag kontrasten kan jag se alla gröna stegen och även de sista två vita i den andra bilden. Den klipper heller inte grön i det andra klippet som visar RGB 256.
Så jag antar att jag ska vara nöjd med det
Har försökt utgå från lite olika kalibreringar från cnet, flatpanels och avsforums för PN64E8005. Deras inställningar skiljer sig rätt ordentligt! Kunde inte tänka mig att det var så stora skillnader på vad man fick för apparat... Eller är det så att man föredrar lite starkare färger borta över atlanten t.ex.?
Det här inlägget har ändrats av Dallen 22 maj 2013 - 11:30
Skickat 22 maj 2013 - 12:31
Därav det godtyckligt chansartade att ta inställningar från en kalibrering och förvänta sig förbättringar på sitt eget exemplar. Det kan vara stora skillnader enbart mellan olika exemplar och börjar man dessutom plocka inställningar från andra länders apparater (som kan ha andra komponenter) med kalibreringar utförda av olika personer med olika utrustning...
Jag har tagit upp detta på ett annat forum med mätexempel och simulering om skillnaden.
Det här inlägget har ändrats av Ringblixt 22 maj 2013 - 12:32
Skickat 22 maj 2013 - 14:27
När teknikern från samsung var på besök såg jag även i service menyn någonting med "gain", med värden runt 125 eller något.
Vad skiljer mellan dessa och de jag själv kommer åt?
Skickat 22 maj 2013 - 22:15
"Marknaden" erbjuder privatpersoner (inte företag) en möjlighet att under köpes, säljes och bytes gratis utannonsera varor (inte tjänster) tillhörande de områden som MinHembio eller Prisjakt behandlar och som i övrigt följer våra regler. I och med detta så tillåter vi inte annonsering eller länkar till annonser i forumet, signaturen, avataren, galleriet eller i lämnade omdömen. En annons får inte heller vara utformad som en länk till annat försäljningsställe än ovan nämnda marknad.
Annonser måste ha ett utsatt pris i kronor, såvida inte föremålet bortskänkes, och därför är det inte tillåtet att skriva 'bud', "högstbjudande" eller motsvarande med samma innebörd, varken som pris eller i annonstexten.
10.3 Reklam eller värvning
Vi tillåter inte inlägg (eller ett forumbeteende i övrigt) vars huvudsakliga syfte verkar vara att göra reklam för ett visst företag, produkt eller tjänst, eller där man för vinnings skull försöker locka besökare till en viss webbplats. Detta gäller forumet, omdömesfunktioner, signaturen, avataren, galleriet, forumprofilen, listor etc.
Det här inlägget har ändrats av Falcy 23 maj 2013 - 00:53
Annonsering
Skickat 23 maj 2013 - 10:07
Ringblixt 22 maj 2013 - 19:13 skrev:
Är inte helt säker men tyckte det stod "R-Gain" osv. Detta var också uppgifter som han skrev ner på en bit papper, innan han fabriksåterställde TV'n, sen gick han in i samma meny igen och fyllde alla värden på nytt.
Skickat 23 maj 2013 - 15:08
Jag kalibrerade min LG 60PA6500 med picture wizard och det kändes som om kontrasten blev för hög. Kontrast:91, Ljusstyrka:50
Jag följde instruktionerna men det blev för ljust hehe. Tänkte då att laddar ned Avs hd 709 och kalibrerar med den. Men nu till min fråga, jag har PS3 och en USB sticka men ingen dvd skiva som jag kan bränna med. Då tänkte jag istället ladda ned mp4 filen och lägga den i USB minnet och sedan lägga USB:n i PS3 USB port. Det går väl att göra antar jag?
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
1
Panasonic Plasma 2012
1 annons

10 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna
Hembiobutiken ordnar butiksevent och tävling
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler