Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha AVENTAGE

398 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-V1067 (Surroundförstärkare) 9 8,62 (20) Inga priser
Yamaha RX-V2067 (Surroundförstärkare) 7 8,62 (12) Inga priser
Yamaha RX-V3067 (Surroundförstärkare) 8 8,71 (6) Inga priser
22 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 4 mån sedan
Yamaha 11.2 - RX-V3067 - 3010 -3020 -3030 etc. (5 inlägg) 9 år sedan
Yamaha rx-v3067 eller denon x4000?? (6 inlägg) 10 år sedan
Köpråd för aktiv sub önskas (8 inlägg) 10 år sedan
Kasst ljud rx-v1067 (42 inlägg) 11 år sedan
Yamaha-klubben (160 inlägg) 11 år sedan
Yamaha RX-V1067 som gått och spontandött (8 inlägg) 12 år sedan
Bästa "mellanklass" surroundförstärkaren. (93 inlägg) 12 år sedan
Köpa tvbänk. Tror ni jag behöver fläktar? (6 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-V1067 vs. Yamaha RX-A1010 (2 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-V3067 eller Onkyo TX-NR809 (46 inlägg) 12 år sedan
Hemmabio-förstärkare till B&W DM643 som frontar (2 inlägg) 12 år sedan
Denon avr 3312 vs Yamaha 3067 (6 inlägg) 12 år sedan
Byta ut Arcam AVR300 mot vadå? (21 inlägg) 12 år sedan
Bästa surroundförstärkaren för musik under 10.000 (8 inlägg) 12 år sedan
Frågor om RX-V2067 (2 inlägg) 12 år sedan
Yamaha Rx-V3067 Eller Pioneer Lx53 / Lx73 Till B&w 683? (3 inlägg) 12 år sedan
Köpråd Av Receiver (5 inlägg) 12 år sedan
Val H/K365 vs Yamaha v1067 vs Yamaha v771 (3 inlägg) 12 år sedan
Yamaha RX-V2067 eller Pioneer VSX-LX53 ? (10 inlägg) 12 år sedan
Vilken Receiver Ska Man Köpa !? (66 inlägg) 13 år sedan
Surroundförstärkare 4-7.000:- (12 inlägg) 13 år sedan

#351

Postad 14 augusti 2011 - 19:22

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Hej Grabbar!

Funderar lite på en ny förstärkare. Vilken skulle ni välja mellan den nya 771:an eller 2067?

Läste i ett forum om 771:an att den ska klara köra bild och/eller ljud med olika källar ut på dom två HDMI ut som finns, klarar även 2067 detta?

/ZooZ


Absolut!

#352

Postad 14 augusti 2011 - 19:33

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Absolut!


Vilken väljer du då? :-) Klarar 771 nåt som 2067 inte kan?

#353

Postad 25 augusti 2011 - 13:29

Unregisteredc431bc4a
  • Unregisteredc431bc4a
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
Varför skulle man välja 771 framför 2067? Det räcker med att titta på dem så tar man 2067, sedan är den mycket starkare..

#354

Postad 28 augusti 2011 - 12:28

GambitSWE
  • GambitSWE
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Postar i denna tråd, då den är mest läst.

Jag undrar hur man skall göra för att se en bildkälla, men ha ljud från en annan.
Min gamla Yamaha kunde detta, men detta var på den tiden då dessa förstärkare inte hade några hdmi ingångar. Jag undrar nu om detta utesluter att se ex. på tv, men höra ljudet från radio?

Jag har kopplat alla mina prylar som använder sig av hdmi till förstärkaren, gamla VHS, CD och kasettbandspelaren har jag kopplat efter bästa tillgängliga lösning, dvs VHS kör jag S-Video in, och audio in. CD kör jag med coaxial, och kasettbandspelaren med vanlig stereokabel.

Jag vill alltså höra ljudet från säg kasettbandspelaren, men se bild från någon hdmi källa som BD, Digitalbox, PS3, PC, som alla är inkopplade via hdmi. Man kan ju ange att ex. Hdmi ingång 1 exempelvis tar ljudet från optisk ingång nr 2, men detta är ju inte det jag är ute efter...

har en RX-V1067

Redigerat av GambitSWE, 29 augusti 2011 - 13:00.


#355

Postad 29 augusti 2011 - 21:23

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Frågan är om detta går GameBitSwe. Försökte själv se om jag kom på någon väg, genom att lyssna på radion. Och se om jag fick i genom datorbilden till TVn som jag kör över HDMI. Men jag hittade ingen väg. Läste även i manualen men den gav inget som jag tyckte stämde.

Ganska enkel funktion de har funktion när receivern är avstängd så har pass through genom HDMI men inte när den är på.

#356

Postad 13 september 2011 - 11:55

Unregistered54033492
  • Unregistered54033492
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
3 olika grejor gällande denna serien av utmärkta förstärkare:


1. Vill bara kommer med ett tips till er som använder dessa förstärkare till att stream musik över nätverket. genom att sätta upp en DNLA-server på en NAS kan man sedan direkt från förstärkaren koppla upp och spela upp så gott som alla ljudformat, inklusive FLAC, dessutom får man då skivomslag etc. presnterat på skärmen. Detta fungerade så bra att jag skrotat Squuezeboxen i mitt biorum då den är överflödig. Sedan har jag på min Asus transformer installerat en UPNP-service som direkt hittar både Mediaservern och förstärkaren vilket gör att jag kan skicka musiken rätt till förstärkaren från NASen och styra allting väldigt snyggt och snabbt från min surfplatta. Oerhört smidigt och nästan ingen handpåläggning för att få det att fungera.

2. Sedan vill jag även tipsa om att de har parametriska filter vilket gör att man kan justera frekvensgången till varje högtalare individuellt efter ens behov och då även anpassa lika högtalare efter varandra. Väldigt smidigt men är det någon som fått igång dessa inställningar även för subbarna, det är ju där de fyller störst funktion.

3. Sedan en helt annan fråga, jag har haft två andra förstärkare sedan tidigare och är ännu inte riktigt överens med volymgraderingen av den nya serien. Tidigare med samma högtalar -setup låg jag ofta mellan -45dB och -25dB. Körde jag på -10dB var det öronbedövande nivåer i mitt rum. Med den nya förstärkaren ligger jag väldigt sällan under -30dB. jag ligger oftast runt -20dB till -15dB och när jag sedan ser konserter etc. ligger jag ofta på +dB.
jag har testat att köra lite olika setuper, vanlig två-kanal, bi-amp samt som nu med externt slutsteg och resultaten är ung de samma. Högtalaran är inte överdrivet trögdrivna heller. Egentligejn är det inget stort problem då jag med min setup kan köra i lala fall upp till minst +5dB innan ljudbilden börjar svikta en aning men när man ligger på dessa höga nivåer brusar förstärken något i tysta passager.

Fronthögtalarna är inställda på +2dB/small, Surround på -2.5dB/small. Subbarna delar jag vid 80Hz och står på -2,5. Någon som har något tips eller har upplevt liknande saker?

#357

Postad 14 september 2011 - 17:58

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

  • 557 inlägg
  • 0

Hej på er

Jag har nu köpt en RX-V1067 och är mycket nöjd! Bara en fundering... hur ser man vad den får för in signal? AC3, DTS, Stereo? Mina gamla förstärakare har ju alltid visat det i displayen... men inte denna.. eller har jag missat det?


Straight + info knappen

MrDTS

#358

Postad 14 september 2011 - 19:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

3 olika grejor gällande denna serien av utmärkta förstärkare:


1. Vill bara kommer med ett tips till er som använder dessa förstärkare till att stream musik över nätverket. genom att sätta upp en DNLA-server på en NAS kan man sedan direkt från förstärkaren koppla upp och spela upp så gott som alla ljudformat, inklusive FLAC, dessutom får man då skivomslag etc. presnterat på skärmen.



Har du lust att förklara det där lite närmre...?
Skulle vara snällt om du kunde förklara som för ett barn, då jag är TOTALT rudis på den där delen... :lol:

#359

Postad 14 september 2011 - 20:14

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
Fick min Yamaha RX-V2067 igår. Ljudmässigt är det ett klart lyft från min gamla trotjänare RX-V640. :lol:

Har pillat en del med inställningarna och det finns ju en hel del att leka med. En funktion som jag var nyfiken på var senaste versionen av YPAO, min gamla förstärkare hade ju inte något sådant alls.

Men shit vad högt testsignalerna låter vid kalibrering!! Jag stod ute i köket när testsignalerna drogs igenom och väggarna riktigt pulserade. Vågade/orkade bara dra igenom mätpunkt 1 vid två olika tillfällen, får varna grannarna innan jag kör fler mätpunkter så de vet vad som händer... Mätte på samma ställe i soffan men fick ganska olika resultat på den justerade kurvan mellan körningarna. Enda skillnaden var en dörr mot hallen som var stängd vid ena körningen och halvöppen vid den andra. Var väl den som gjorde skillnad antar jag.

Första körningen gav en höjning vid 100-150 hz på frontarna, vilket snarast är tvärtom mot vad jag hade väntat mig och sett som ljudförbättrande. Får göra om kalibreringen senare med fler mätpunkter så blir det förhoppningsvis bättre.

YPAO tyckte också att jag kopplat frontarna fel, vilket jag är rätt säker på att jag inte har. Men det är visst fler som haft samma "problem". Annars var den väldigt pricksäker på avstånden till högtalarna. ;)

Jag har inte hittat någon bra beskrivning av de olika ljudlägena Flat, Natural osv. Blir ju rätt stor skillnad på ljudet. Nån som vet? Vad kör ni?

Redigerat av Frux, 14 september 2011 - 20:16.


#360

Postad 16 september 2011 - 08:04

Unregistered54033492
  • Unregistered54033492
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Har du lust att förklara det där lite närmre...?
Skulle vara snällt om du kunde förklara som för ett barn, då jag är TOTALT rudis på den där delen... :)



Det är lite olika steg som jag kan beskriva olika detaljerat.

Först behöver du en NAS eller server med alla dina filmer, skivor och foton.
Sedan måste du installera någon form av media- server (DLNA /UPnP) på denna. På min NAS använde jag mig av Twonkymedia eftersom den redan fanns förinstallerad.

När detta är gjort kommer du oftast får ett webgärsnsnitt som är den aktuella serverns IP-address eller hostname. Per default brukar port 9000 användas. Du kan alltså med en browser nå och sätta upp allting:
http://"Hostname/alt IP":9000

Det man behöer sätta upp är vilka folders som man vill dela ut. När detta är klart kommer du sedan så fort du kopplar in något med UPnP aktiverat upptäcka denna server och kunna spela upp mediat. De flesta smartphones, surfplattor klarar av detta och även Yamahas förstärkarserie.

På förstärkaren går du in på PC/Net och där skal ldu direkt hitta din server och sedan får du upp en katalogstruktur med vad som finns, Normalt sätt får du upp folder,genres, artist, album , playlists etc, lite beroende på hur du satt upp din server.

Du akn sedan köra direkt från din förstärkare men gränssnittet är inte så kul. Det är däför surflattan är så mycket smidigare, pga att interfacet är snyggare och rappare (enligt mig). Dessutom behöver du ju inte ha TV-skärmen igång för att browsa genom musik. När du startar UpnP appen på plattan hittar den både NAS och förstärkare och då säger man bara till den att spela upp ljudet via förstärkaren. Klart!

Du kan även köra med Yamahas egen App för att fjärrkontrollera förstärkaren men det är lite bökigare och fungerar inte lika bra. Däremot kan du med den ställa in många ljudinställningar etc i förstärkaren från var du än befinner dig i huset, eller på resande fot. :(

#361

Postad 16 september 2011 - 21:57

Atlasgbg
  • Atlasgbg
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Nu har jag fått hem min RX-A2010.
Det ska bli kul och se vad den klarar av att leverera :(.

Redigerat av Atlasgbg, 16 september 2011 - 22:01.


#362

Postad 18 september 2011 - 14:21

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Det är lite olika steg som jag kan beskriva olika detaljerat.

Först behöver du en NAS eller server med alla dina filmer, skivor och foton.
Sedan måste du installera någon form av media- server (DLNA /UPnP) på denna. På min NAS använde jag mig av Twonkymedia eftersom den redan fanns förinstallerad.

När detta är gjort kommer du oftast får ett webgärsnsnitt som är den aktuella serverns IP-address eller hostname. Per default brukar port 9000 användas. Du kan alltså med en browser nå och sätta upp allting:
http://"Hostname/alt IP":9000

Det man behöer sätta upp är vilka folders som man vill dela ut. När detta är klart kommer du sedan så fort du kopplar in något med UPnP aktiverat upptäcka denna server och kunna spela upp mediat. De flesta smartphones, surfplattor klarar av detta och även Yamahas förstärkarserie.

På förstärkaren går du in på PC/Net och där skal ldu direkt hitta din server och sedan får du upp en katalogstruktur med vad som finns, Normalt sätt får du upp folder,genres, artist, album , playlists etc, lite beroende på hur du satt upp din server.

Du akn sedan köra direkt från din förstärkare men gränssnittet är inte så kul. Det är däför surflattan är så mycket smidigare, pga att interfacet är snyggare och rappare (enligt mig). Dessutom behöver du ju inte ha TV-skärmen igång för att browsa genom musik. När du startar UpnP appen på plattan hittar den både NAS och förstärkare och då säger man bara till den att spela upp ljudet via förstärkaren. Klart!

Du kan även köra med Yamahas egen App för att fjärrkontrollera förstärkaren men det är lite bökigare och fungerar inte lika bra. Däremot kan du med den ställa in många ljudinställningar etc i förstärkaren från var du än befinner dig i huset, eller på resande fot. :)



Jag förstod INGENTING av det du skrev... :blush:

#363

Postad 19 september 2011 - 20:58

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0
I helgen skruvade jag upp presence-högtalarna fram. Jag satte dem högt upp mot taket på sidoväggen. Jag använde ett par Dali surroundhögtalare som jag ändå hade liggande. (ja jag ska dra sladden lite snyggare sen)

Ljudet blev precis så mycket bättre som jag hoppats på! En mer omslutande effekt. Ljudet fyller nu upp både i "hålet" mellan frontarna och surround bak, och ger mer ljud ovanifrån. Mer 3D i ljudbilden helt enkelt.

Bifogad fil  IMG_0323.JPG   3MB   21 Antal nerladdningar

Som drivning får min gamla titanfärgade RX-V640 agera multikanalsslutsteg. Den driver nu både presence fram och mina buttkickers i soffan. :) Innan hade jag en 2-kanalsförstärkare stående på det stället som drev mina buttkickers. De fick då hela den splittade LFE-signalen utan justeringsmöjligheter. Med 2067:an kan jag finjustera med parametrisk equalizer på ljudet t.o.m. för skaket i soffan. ^_^

Bifogad fil  IMG_0327.JPG   2,87MB   18 Antal nerladdningar

Till vänster går det att ana lite eltejp för att täcka fjärrkontrollssensorn på gamla förstärkaren, den reagerade nämligen på nya fjärren också och det blev lite knas att höja/sänka ljudet på båda förstärkarna samtidigt.

Redigerat av Frux, 19 september 2011 - 20:59.


#364

Postad 20 september 2011 - 19:38

_rikard_
  • _rikard_
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Är det någon här som lyckats koppla en mac mini via HDMI genom sin 1067:a. Min 1067:a står bara och blinkar och släpper inte igenom någon bild???


uppdatering: Det funkar att köra via yamahan till projektorn men inte skärmen. Skärmen funkar dock om jag pluggar in den rätt av. Att köra xbox eller dvd funkar till bägge. hmmm.

Är det någon här som kör med en datorskärm inkopplad till sin yamaha som har haft liknande bekymmer?

Redigerat av _rikard_, 20 september 2011 - 20:15.


#365

Postad 22 september 2011 - 09:34

The_Dude
  • The_Dude
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0



Jag förstod INGENTING av det du skrev... :blush:


Var tvungen att testa själv igår och det fungerade ganska bra. Skulle kunna ge mig på ett försök att förklara uppsättningen men undrar dock om du redan har en NAS eller om den biten också behöver gås igenom? Det faktiska tillvägagångssättet är olika för olika NAS'ar och jag har bara erfarenhet av Synology Diskstation så steg för steg är svårt om du har en annan.

/ The_Dude

#366

Postad 24 september 2011 - 12:29

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
1067an för 6000kr på Mediamearkt Västerås. Jag köpte en.

#367

Postad 10 oktober 2011 - 15:53

The_Dude
  • The_Dude
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Yamaha har nu släppt en App för oss som kör med Android. Kanske inte någon direkt nyhet men jag har missat det helt och säkert fler som är intresserade.

// The_Dude

#368

Postad 10 oktober 2011 - 22:50

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Hej!

Jag införskaffade en 2067:a förra veckan, dock är den inte vän med min dator då så fort jag stänger av förstärkaren och sätter på den igen så tappar den hdmi-signalen. Jag tror det mesta av felet ligger hos min dator då det först fungerar igen när jag startat om datorn.

Sen har jag aktiverat HDMI standby, då jag vill kunna använda växeln även när förstärkaren är avstängd. I manualen står det att något om att det ska lysa HDMI genomgång/ipodladdning när detta är aktiverat, men displayen är becksvart?

Mvh Marcus

#369

Postad 11 oktober 2011 - 15:04

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Varför heter denna grupp Aventage när ni bundit RX-V stärkare till den?
Aventage är ju RX-A
http://se.yamaha.com...=product_lineup

#370

Postad 11 oktober 2011 - 15:21

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Hej!

Jag införskaffade en 2067:a förra veckan, dock är den inte vän med min dator då så fort jag stänger av förstärkaren och sätter på den igen så tappar den hdmi-signalen. Jag tror det mesta av felet ligger hos min dator då det först fungerar igen när jag startat om datorn.

Sen har jag aktiverat HDMI standby, då jag vill kunna använda växeln även när förstärkaren är avstängd. I manualen står det att något om att det ska lysa HDMI genomgång/ipodladdning när detta är aktiverat, men displayen är becksvart?

Mvh Marcus


Har du uppgraderat till senaste firmware?

Redigerat av Bongo_Mongo, 11 oktober 2011 - 15:21.


#371

Postad 20 oktober 2011 - 03:24

Unregistered6e98fd36
  • Unregistered6e98fd36
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Hej!

Displayen ska vara svart när den står i standbye, när du byter källa i standby läget så blinkar standby dioden till (släcks o tänds igen)

Ang att den tappar HDMI signalen kan bero på ditt grafikkort, troligtvis strular den med HDCP skiten, har du ett gammalt grafikkort (även om det har stöd för HDCP) så kan den strula med detta ändå tyvärr. testa o byt kort (låna av någon) o se om det blir bättre.

o givetvis kolla att du har senaste firmwaren!
Jag har en 3067 och senaste mjukvaran är 3.20!

Sj kör jag denna reseiver med ett externt slutsteg (den i Yamahan räckte inte riktigt till för mina högtalare)
Blev ett Vincent SP-331MK, kan bara säga att jag är ruskigt nöjd!
har även beställt några små slutsteg för att kunna köra 11,2 ska bli kul o se hur det funkar när stegen kommer hem :-D
blir då även o testa Multirom funktionerna till fullo!

Kan bara säga att jag har testat flera receivers och denna är helt outstanding!! B)


Mvh: Stefan

#372

Postad 20 oktober 2011 - 16:57

lostsoul
  • lostsoul
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Hej!

Displayen ska vara svart när den står i standbye, när du byter källa i standby läget så blinkar standby dioden till (släcks o tänds igen)

Ang att den tappar HDMI signalen kan bero på ditt grafikkort, troligtvis strular den med HDCP skiten, har du ett gammalt grafikkort (även om det har stöd för HDCP) så kan den strula med detta ändå tyvärr. testa o byt kort (låna av någon) o se om det blir bättre.

o givetvis kolla att du har senaste firmwaren!
Jag har en 3067 och senaste mjukvaran är 3.20!

Sj kör jag denna reseiver med ett externt slutsteg (den i Yamahan räckte inte riktigt till för mina högtalare)
Blev ett Vincent SP-331MK, kan bara säga att jag är ruskigt nöjd!
har även beställt några små slutsteg för att kunna köra 11,2 ska bli kul o se hur det funkar när stegen kommer hem :-D
blir då även o testa Multirom funktionerna till fullo!

Kan bara säga att jag har testat flera receivers och denna är helt outstanding!! B)


Mvh: Stefan


vad är det för små slutsteg du har köpt?

#373

Postad 21 oktober 2011 - 17:38

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

  • 392 inlägg
  • 0
Faen Pris?

Köpte min stärkare för ca 14papp sen några månader senare ca sådär 3mån, 7papp!!
Känner mig ganska lurad av Yamaha undrar vad dom kostar att tillverka hmm.. men hur nöjd som helst ps ska nog vänta 3mån och sen slå till FAEN....!!

#374

Postad 05 december 2011 - 11:40

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Tjena!

Lite nyfiken på vad ni kör för högtalare till era förstärkare?

Jag har precis införskaffat ett set med Yamaha NS-serie 777/444/333. Jag funderar på att skaffa ett par 333 för att använda som närvarohögtalare fram. Sen vill jag köra bi-amp på frontarna oxå, och då har jag förstått att jag måste koppla in 333 via en extern förstärkare (som jag har). Men kan jag fortfarande koppla in högtalare på zon 2 eller 3?

Sen ett tips, i sista uppgradering av appen till iPhone så kan man numera streama musik från iPhonen via wifi (utan några extra dockor). Det enda irriterande är att det inte går att stänga av skärmen eller köra appen i bakgrunden.

#375

Postad 30 januari 2012 - 13:20

Unregistered54033492
  • Unregistered54033492
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Har en RX-V1067 sedan 10månader men sedan igår fungerar fjärrkontrollen väldigt besynnerligt. Vad jag än trycker ned så fortsätter förstärkaren att reagera fram till mitt nästa tryck. Dvs trycker jag en gång på volym upp går den upp till +16.5dB eller avbryter om jag istället trycker på Vol- då den istället gär ned till Mute. Samma sak med flera andra menyknappar. Ändrar jag på förstärkaren eller via appen fungerar allt som det skall. har testat att dra ut alla strömkablar och batterier men ingenting har hjälpt. har även kontaktat Yamaha i ärendet men med tanke på att jag fortfarande inte har fått svar på 3månader support-tickets från dem hyser jag inga större förjoppningar att de kommer hjälpa denna gången heller.

#376

Postad 26 februari 2012 - 18:23

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en fråga angående hur man ser vilket ljudsignal som spelas upp? När jag tittar på en film via datorn eller via PS3 så står det alltid PCM. På min gamla Pioneer så stod det om det var DTS eller Dolby 5.1 och jag saknar den informationen.

/ZooZ

#377

Postad 26 februari 2012 - 18:59

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har en fråga angående hur man ser vilket ljudsignal som spelas upp? När jag tittar på en film via datorn eller via PS3 så står det alltid PCM. På min gamla Pioneer så stod det om det var DTS eller Dolby 5.1 och jag saknar den informationen.

/ZooZ


Då är den felinställd. Ljudet ska stå på "straight" har jag för mig...

#378

Postad 26 februari 2012 - 19:17

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Då är den felinställd. Ljudet ska stå på "straight" har jag för mig...


Tack för tipset, men det står fortfarande PCM :-(

#379

Postad 26 februari 2012 - 19:53

Unregisteredd86ab029
  • Unregisteredd86ab029
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Tack för tipset, men det står fortfarande PCM :-(

Då är det uppspelaren du får ändra nån intällning i

#380

Postad 26 februari 2012 - 23:01

Borked
  • Borked
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Zooz du ska ändra Bd/dvd ljudutgång i ps3an till bitstream istället för linjär pcm. Problem solved.

#381

Postad 29 mars 2012 - 17:24

Fexor
  • Fexor
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Yamaha RX-1010 säljs för 5890:- fram till 4 april (lokal annons i NVP) på Mediamarkt Nacka Forum. (Prisjakt 7890:- Billigaste)

#382

Postad 29 mars 2012 - 17:30

xarl
  • xarl
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0

Yamaha RX-1010 säljs för 5890:- fram till 4 april (lokal annons i NVP) på Mediamarkt Nacka Forum. (Prisjakt 7890:- Billigaste)


amagad! riktigt sugen!

jobbigt att man bor 20 mil bort :(

#383

Postad 30 mars 2012 - 20:50

Borked
  • Borked
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Nej ni har fel, du ska trycka på INFO tills decoderinfon visas :)

#384

Postad 16 januari 2013 - 08:35

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0
I över 2 år har jag varit mer eller mindre missnöjd med ljudet från min RX-V1067 och Monitor Audio Radius-högtalare samt Velodyne sub. Ljudet har varit instängt och basen har aldrig har någon stuns. Igår kom jag tillrätta med problemet.
Innan har jag alltid kört på "Straight" när jag tittar på film med 5.1-ljud för att få så korrekt ljud som möjligt utan att recievern skulle mixtra om ljudet...trodde jag.

Igår testade jag "Pure Direct" istället, och vilket lyft! Nu låter det som det ska göra!
Jag har alltid trott att Pure Direct är till för 2-kanal och musik :)
Jag inser ju också att det blir problem om man tittar på Blu-Ray med 7.1-ljud. Då går man ju miste om två kanaler, eftersom jag bara har 5.1-högtalare. Men jag tror nog det är bättre med kvalitet än kvantitet i det läget.

#385

Postad 16 januari 2013 - 08:47

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0

I över 2 år har jag varit mer eller mindre missnöjd med ljudet från min RX-V1067 och Monitor Audio Radius-högtalare samt Velodyne sub. Ljudet har varit instängt och basen har aldrig har någon stuns. Igår kom jag tillrätta med problemet.
Innan har jag alltid kört på "Straight" när jag tittar på film med 5.1-ljud för att få så korrekt ljud som möjligt utan att recievern skulle mixtra om ljudet...trodde jag.

Igår testade jag "Pure Direct" istället, och vilket lyft! Nu låter det som det ska göra!
Jag har alltid trott att Pure Direct är till för 2-kanal och musik :)
Jag inser ju också att det blir problem om man tittar på Blu-Ray med 7.1-ljud. Då går man ju miste om två kanaler, eftersom jag bara har 5.1-högtalare. Men jag tror nog det är bättre med kvalitet än kvantitet i det läget.


Du kan gå in i inställningarna och byta från YPAO-flat till YPAO-front eller YPAO-natural oxå. Finns oxå en en EQ-inställning som heter Through. Finns massa att pilla med.

kolla i Aventage 2012 tråden för mer "tips" på inställningar.

Varför skulle det bli problem med 7.1? Du har väl inställt i stärkaren att du har en 5.1 uppsättning?

#386

Postad 16 januari 2013 - 11:39

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0

Du kan gå in i inställningarna och byta från YPAO-flat till YPAO-front eller YPAO-natural oxå. Finns oxå en en EQ-inställning som heter Through. Finns massa att pilla med.

kolla i Aventage 2012 tråden för mer "tips" på inställningar.

Varför skulle det bli problem med 7.1? Du har väl inställt i stärkaren att du har en 5.1 uppsättning?


Har provat dessa inställningar, men Pure Direct är fortfarande klart bäst.
Visst har jag ställt in 5.1, men eftersom Pure Direct bara vidarebefordrar signalen till högtalarna utan att mixtra om ljudet så borde det bli tyst i de två extra högtalarna. Lyssnar man i 2-kanal så blir det ju bara ljud i frontarna.

#387

Postad 27 januari 2013 - 23:02

SH[]RTY
  • SH[]RTY
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Sett att de är många som skriver om detta men finns det ingen lösning???

Center låter som skit, känns som man får lock för öronen för att den är så burkig. Köpte recivern för 3 dagar sen, hade kanske väntat mig detta av en reciver för 800:- men inte denna. Har gjort kallibreringen flera gånger bytt mellan front , manual, flat & straight

Inte ens pure direct tar bort de.

Uppsättning:

Yamaha rx-a 1020
Panasonic bdt 500
Audio vector k3 super

#388

Postad 28 januari 2013 - 10:55

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Sett att de är många som skriver om detta men finns det ingen lösning??


Hade samma problem, centern svårplacerad både rent fysiskt och ljudmässigt.
Bytte till 2 stativare som får vara center.

+ Centern hamnar i samma höjd som frontarna.
+ Bättre djup ljudbilden, märks tydligt med 5.1 musik.

Så för min del blir det aldrig 1 center igen.

#389

Postad 28 januari 2013 - 17:49

SH[]RTY
  • SH[]RTY
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0

Hade samma problem, centern svårplacerad både rent fysiskt och ljudmässigt.
Bytte till 2 stativare som får vara center.

+ Centern hamnar i samma höjd som frontarna.
+ Bättre djup ljudbilden, märks tydligt med 5.1 musik.

Så för min del blir det aldrig 1 center igen.


Tyvärr är de inte så att centern är svårplacerad utan att de är nått fel med yamahan. Har haft centern på samma ställe i 4 år och två andra recivrar som har levererat bra ljud från centern. Ska pröva koppla centern fel ikväll för att utesluta att de är fel kopplat i recivern. Annars blir de service. Kan inte ens se 10 min utan att bli riktigt förbannad på skiten :)

#390

Postad 28 januari 2013 - 18:06

Hooligan
  • Hooligan
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0



Tyvärr är de inte så att centern är svårplacerad utan att de är nått fel med yamahan. Har haft centern på samma ställe i 4 år och två andra recivrar som har levererat bra ljud från centern. Ska pröva koppla centern fel ikväll för att utesluta att de är fel kopplat i recivern. Annars blir de service. Kan inte ens se 10 min utan att bli riktigt förbannad på skiten :)


Sluta vara så finkänslig.. Burkig centerkanal är något de flesta vill ha! :P

#391

Postad 28 januari 2013 - 19:01

SH[]RTY
  • SH[]RTY
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0

Sluta vara så finkänslig.. Burkig centerkanal är något de flesta vill ha! :P


Ja vill helst bara ha dig!

#392

Postad 28 januari 2013 - 20:24

Hooligan
  • Hooligan
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

Ja vill helst bara ha dig!

Hahaha! :)

#393

Postad 29 oktober 2013 - 21:11

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om det går att ändra namn på AV kanalerna ? istället för att det står AV1 till exempel så skulle jag vilja att det står PC & PS3 :)

Redigerat av UseJimmy, 29 oktober 2013 - 21:12.


#394

Postad 30 oktober 2013 - 08:27

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

  • 1 095 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om det går att ändra namn på AV kanalerna ? istället för att det står AV1 till exempel så skulle jag vilja att det står PC & PS3 :)


Ja det går, men jag kommer inte ihåg hur man gör. Kollat i manualen? ;)

#395

Postad 30 oktober 2013 - 08:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om det går att ändra namn på AV kanalerna ? istället för att det står AV1 till exempel så skulle jag vilja att det står PC & PS3 :)


Om jag inte minns fel ska man kunna göra det via AV Controll appen..

#396

Postad 30 oktober 2013 - 09:02

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om det går att ändra namn på AV kanalerna ? istället för att det står AV1 till exempel så skulle jag vilja att det står PC & PS3 :)


Under Input har du dem, bara att gå upp och byta namn.

#397

Postad 30 oktober 2013 - 10:27

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om det går att ändra namn på AV kanalerna ? istället för att det står AV1 till exempel så skulle jag vilja att det står PC & PS3 :)

Inte för att vara sån men går det inte till överdrift vad som frågas i forum? Sånt där står i manualen...

#398

Postad 30 oktober 2013 - 12:57

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Ja det går, men jag kommer inte ihåg hur man gör. Kollat i manualen? ;)


Manual...vad är det? :D

#399

Postad 30 oktober 2013 - 13:13

UseJimmy
  • UseJimmy
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Under Input har du dem, bara att gå upp och byta namn.


Nu har jag löst det, Stort Tack! :P

Redigerat av UseJimmy, 30 oktober 2013 - 13:31.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.