Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Quadrals Finaste Serie "AURUM"

178 svar till detta ämne Recension nu klar!
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 14 januari 2012 - 00:19

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Tror att det är ett helt annat högtalarmärke faktiskt. Aurum Cantus. Alltså inte Quadral, som är märket på Dallan´s högtalare. :)

Fått provlyssna Nuforce än då Dallan? :)

#152

Postad 14 januari 2012 - 00:27

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Ah ok... Aurum Cantus ja, det var ett tag sedan man hade dessa på "öronhinnan" :)



Ne tyvärr, alldeles för mkt jobb, men ska lösa detta så fort tid finns, eller så kan det bli så att det första klassD testet kommer bli med "Wyred4Sound" istället, även Rotels "1572" kan det bli... kommer ta tag i detta så fort det finns tid.

#153

Postad 07 februari 2012 - 22:02

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Såg att du ska kränga högtalarna. Varför sälja? Du verkar ju mer än nöjd med dom?
Vad har du kollat på istället?

Förresten, kommer dom två 18" ED subbarna att ingå i den "enklare/design/vägghängda" anläggningen eller i den finare 2-kanals anläggningen? :P

Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 07 februari 2012 - 22:12.


#154

Postad 07 februari 2012 - 22:46

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Är ordentligt nöjd med mina Quadral, har andra/nya planer bara.

Vad jag har kollat på istället får den som lever se... :P

Dom två ED-Subbarna är redan avbeställda, och Subköp överhuvudtaget just nu, står inte på tapeten.

Det enklare tänkta systemet kommer troligtvis oxå ha bandiskanter och sluta på dorf...

By the way: tur jag var på bra humör, eftersom din sarkastiska ironi inte tilltalar mig nämnvärt B)


Mvh

Michael

#155

Postad 08 februari 2012 - 00:35

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Jag förstår verkligen inte vars du ser ironi eller sarkasm i mitt inlägg? (förutom i skämtet då)

Jag blev bara lite förvånad över att du ska sälja. Med tanke på att du är så nöjd med dom och har haft dom i en relativt kort tid. Så jag undrade varför och vad du har kollat in istället.

Jag trodde att du skulle förstå att det om subbarna var ett skämt. Jag trodde inte direkt att du skulle köra med dubbla 18" till ett enklare designsystem med vägghängda satelliter. ;)

#156

Postad 08 februari 2012 - 10:01

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Lungt ;)

Saken är den att jag vanligtvis byter saker relativt fort, då jag uppskattar att testa nya saker ordentligt i hemmiljö.

Nu ska vi ju som sagt flytta den 1 maj, så jag kommer att få bättre ytor, så det är inte alls omöjligt att Quadral systemet får stanna kvar, eftersom jag vet att detta systemet kommer vinna mkt på ett större/bättre rum, och med en starkare drivning (som det kommer bli om dom behålls), det kommer även att inköpas 4st Surround kanaler/högtalare isf.

Att vara nöjd är inte detsamma för mig som att behålla min utrustning, om du förstår.

ED-Subbarna är för fula helt enkelt, och den omskrivna bristen på kvalitet och att dom säljs så långt bort gjorde att jag avstår.

Det får helt enkelt bli SVS gissningsvis framöver.. :) jag är främst intresserad utav SB13.

Och till sist så har jag då fått ett enormt sug efter ett rent 2-kanalssystem, så jag vet faktiskt inte hur det slutar denna gången...

Men iom den nya etagevåningen så finns nu möjligheterna iaf! :)

#157

Postad 08 februari 2012 - 10:23

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Hade jag haft ett extra rum hemma så hade jag helt klart satsat på en fet hemmabioanläggning, och haft en sjyst stereoanläggning i vardagsrummet.

Förstår dock inte varför du vill sälja dina Quad, du som verkar vara så nöjd med dom. Visst, det är jävligt kul med nya prylar, det erkänner jag, finns inget som är så roligt som när man får en ny stärkare eller högtalare så man får gå igenom musiksamlingen på nytt =) Men, jag känner att jag mer eller mindre hittat hem när det gäller högtalare, i alla fall när det gäller högtalare i en prissklass jag har råd med. Skulle jag uppgradera skulle det kosta många tusenlappar. Och jag känner mig nöjd, i princip helt nöjd, då ser jag ingen anledning till att köpa nya talare. Jag är mer inne på att fixa akustiken nu, då jag vet att akustiken påverkar mer än nåt annat.

Redigerat av Mikael_80, 08 februari 2012 - 11:31.


#158

Postad 08 februari 2012 - 10:42

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Ah vi får se, just nu känns det som jag har så många bollar i luften att jag inte vet hur jag ska ta hand om alla :huh: :)

Ska försöka ta det lugnt och tänka igenom mina projekt mer grundligt framöver...

Hur många kvadrat "behövs" till en dedikerad bio med potential?... jag undrar detta eftersom jag fortfarande inte har ritningen på lägenheten och vet inte exakt hur rummen kommer att se ut efter renoveringen.

20 kvadrat är väl nästan minimum?

#159

Postad 08 februari 2012 - 10:49

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
30m2 är lagom, har själv ett bio rum i källaren på 30m2 som nästan står klart fast bara det att det står en massa loppis fynd där istället, används numera som gäst-rum.

#160

Postad 08 februari 2012 - 11:12

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

30m2 är lagom, har själv ett bio rum i källaren på 30m2 som nästan står klart fast bara det att det står en massa loppis fynd där istället, används numera som gäst-rum.


Ah jag tror oxå att 30 kvadrat är en passande storlek, ska försöka få tag i ritningar så fort som möjligt.

#161

Postad 08 februari 2012 - 11:34

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
20m2 skulle nog funka, men ju större desto bättre =)

#162

Postad 08 februari 2012 - 11:49

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

  • 2 530 inlägg
  • 0
Om inte annat så kan du rita dom själv :D

Ah jag tror oxå att 30 kvadrat är en passande storlek, ska försöka få tag i ritningar så fort som möjligt.



#163

Postad 08 februari 2012 - 16:41

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
:D Ja oj vilket hus det hade blivit!!!

#164

Postad 17 februari 2012 - 18:22

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Idag så såldes min älskade pärla, Onkyo TX-NR5008 :)

Så nu är första steget avklarat i min kommande anläggning... dvs nytt förstärkeri, dock kommer det skjutas på ett litet tag framåt, ska flytta in i den nya lägenheten först, och komma i ordning där ordentligt (Läs: köpa en massa nya, svindyra möbler).

Sen så har jag det här med högtalarna, jag har ju tänkt att byta ut mina Quadral mot ett par andra skönheter (nämner inte vilka än)..

..Men jag har även börjat att inse att jag antagligen inte kommer mkt längre upp i ljudkvalitet, utan att isåfall få betala avsevärt högre summor, så jag har återigen planer på att behålla mina Quadraler och istället satsa hårt på den nya elektroniken (alltså en väl utvald matchningsfråga mellan elektronik och högtalarna)

Quadral Aurum är faktiskt det mest välljudande högtalare jag har ägt hittills (även fast det inte är dom dyraste), så att inte ge dessa högtalare full potential med drivningen och att inte komplettera dom med två fina/passande Subwoofers och 4st Quadral Phase 15 känns nästan dumt.

Har i veckan som gått varit och lyssnat på två st kandidater som jag har ögonen på, men ingen utav dessa högtalare har fått mig att bestämma mig för att byta ut mina Quadral, fast jag nästan var säker på motsatsen iaf på det ena paret högtalare.

Jag har dock två st kandidater till som jag ska lyssna på innan jag bestämmer mig, och det är Dynaudio Contour 1.4 och Focal Electra 1008 BE.

Sen är jag oxå intresserad utav Nubert NuVero serien, blir dock svårt att provlyssna dessa (så där får det bli ett till "grisen i säcken" köp isf)


Jaja vi får se vart det slutar :) det är ju ganska kul ändå, dessa "problem".


Mvh

Micke


Edit: Tar gärna emot tips på Stativhögtalare som du/ni anser kan spela på en högre kvalitets nivå än mina Aurum VIII för en rimlig summa pengar, och det är enligt mig max 40000kr paret för ett par Stativare.

Ljudbild jag uppskattar är: fint samspel mellan dom olika registren (homogent), hög upplösning, bra basresurser kontra att det faktiskt är en Stativhögtalare, och högtalarna ska klara av att kunna spela riktigt högt med bibehållen kontroll.

Redigerat av dallan1981, 17 februari 2012 - 18:30.


#165

Postad 17 februari 2012 - 19:03

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på Focal Diablo på high end mässan förra vecka. Visst, dom låter jäkligt bra, men för det priset... njaa, det är dom knappast värda. Helt seriöst så blir jag mer imponerad av mina Canton ref 9.2, dom spelar större och betydligt djupare än Diablo. Jag vart faktiskt förvånad, och det i positiv bemärkelse, att mina högtalare med elekronik för säkert en tiondel av priset av den riggen dom spelade på, kunde matcha dom så pass bra. Dom spelar väldigt luftigt och med en grym upplösning, men basen spelades alldeles för tunt i mitt tycke för ett par högtalare för närmare 100 lakan! Varför jag nämner detta är att jag ställer mig frågandes till hur bra Focal Electra 1008 BE kan spela. Har du lyssnat på dem Dallan?

Är du helt och hållet inne på stativare förresten, eller kan golvare vara ett alternativ? Om du ska dela systemet och köra med stativare och basar, då spelar det ju förresten inte lika stor roll om dom kan spela så jäkla högt, för där kommer ju basarna hjälpa till en hel del.

Redigerat av Mikael_80, 17 februari 2012 - 19:03.


#166

Postad 17 februari 2012 - 20:10

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
kika närmare på mark&daniel, där har du stativaren som faktiskt helt ärligt spelar som en golvare i basen.
särskilt maximus och aragorn men tyvärr kräver de sin förstärkare.

akellis audio i göteborg säljer ut maximus mini (låter lika bra som maximus men mindre element och spl förmåga) för halva priset om du vill ha en försmak på dom och bor i närheten.

guru q10/ino pip är även dessa förbannat bra.

#167

Postad 18 februari 2012 - 08:23

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Lyssna in Monitor audio PL-100

#168

Postad 18 februari 2012 - 10:19

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Mörrn! :)

Mark&Daniel är för lite "2012", inte så anpassade för Hembiosetuper, utan mer ren HiFi men med en Center i serien.

Guru och lill Ino har verkligen inget att komma med, enligt mig.

Angående Focals Diablo osv så håller jag med, det är grymt fina högtalare, men att betala drygt 70-100tkr för ett par högtalare som ändå inte levererar mer än vad tex mina Quadral eller dina Canton gör känns fel!

Sen att dom dyrare högtalarna har bättre finnish, bättre materialval osv osv gör ju sitt, men det är inte värt den stora merkostnaden rent ljudkvalitetsmässigt.

Dock är jag som sagt lite intresserad utav Focal Electra 1008 BE, att testa den i hemmiljö då givetvis, och rättvist jämföra den mot mina Altan VIII.

Och Monito Audio PL-100 är oxå alltid ett par som dyker upp, intressanta är dom verkligen!

Tack för tipsen hittills!

Mvh

#169

Postad 18 februari 2012 - 10:39

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Sen måste jag tillägga att mina nuvarande Altan VIII faktiskt spelar som en golvare i basen, och dom gör det med kontroll, makalöst fräckt är det att dra på lite Infected för folk :) som är 100% på att jag har en Sub under soffan eller så :lol:

Just nu känns det faktiskt som att behålla Quadralerna är det bästa alternativet... tror det kommer att bli dubbla SVS SB13 som Subbasar, sen så tycker jag att Sunfire HRS-12 är bara för läckra


Och 100% är det att det kommer att bli klassD eller annan digital förstärkare/slutsteg!

Redigerat av dallan1981, 18 februari 2012 - 10:47.


#170

Postad 18 februari 2012 - 11:02

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Det jag var inne på först, att köpa ett enklare Hembiosystem, och sedan satsa på en fet 2-kanalsanläggning gäller alltså inte längre...


Utan det kommer bli en kombinerad Hembio/Hifi rigg, blir smidigast så...

#171

Postad 18 februari 2012 - 11:19

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Vad tror ni om förstärkeri ifrån detta företag? :)

http://www.wyred4sound.com/

Redigerat av dallan1981, 18 februari 2012 - 11:19.


#172

Postad 18 februari 2012 - 11:19

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Sen måste jag tillägga att mina nuvarande Altan VIII faktiskt spelar som en golvare i basen, och dom gör det med kontroll, makalöst fräckt är det att dra på lite Infected för folk :) som är 100% på att jag har en Sub under soffan eller så :lol:

Just nu känns det faktiskt som att behålla Quadralerna är det bästa alternativet... tror det kommer att bli dubbla SVS SB13 som Subbasar, sen så tycker jag att Sunfire HRS-12 är bara för läckra


Och 100% är det att det kommer att bli klassD eller annan digital förstärkare/slutsteg!



Hej,

Jag kan varmt rekommendera rotel rb 1572.. riktigt bra.

Körde tidigare slutsteget 275bee från nad (jag vet, inte klass D) och ljudet från rotel är mer detaljerat, ljusare, sen är det en smaksak om det är värt 5000kr extra..

Lycka till ivarjefall..

Mvh Mats

#173

Postad 18 februari 2012 - 11:25

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Hej,

Jag kan varmt rekommendera rotel rb 1572.. riktigt bra.

Körde tidigare slutsteget 275bee från nad (jag vet, inte klass D) och ljudet från rotel är mer detaljerat, ljusare, sen är det en smaksak om det är värt 5000kr extra..

Lycka till ivarjefall..

Mvh Mats


Tjenare!

Jo detta slutsteg har jag allt kollat in, verkar väldigt prisvärt... men som sagt detta företag är intressant ---> http://www.wyred4sound.com/

Dom använder samma moduler som tec BelCantos värsting Monoslutsteg osv... och priserna är helt ok!

Rotel kan man dock köpa här hemma och är ett tryggare alternativ iom det.

#174

Postad 18 februari 2012 - 11:38

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Sen måste jag tillägga att mina nuvarande Altan VIII faktiskt spelar som en golvare i basen, och dom gör det med kontroll, makalöst fräckt är det att dra på lite Infected för folk :) som är 100% på att jag har en Sub under soffan eller så :lol:

Just nu känns det faktiskt som att behålla Quadralerna är det bästa alternativet... tror det kommer att bli dubbla SVS SB13 som Subbasar, sen så tycker jag att Sunfire HRS-12 är bara för läckra


Och 100% är det att det kommer att bli klassD eller annan digital förstärkare/slutsteg!


Tror du gör ett bra val.. Jag saknar i princip aldrig någon bas med mina stativare, och jag har haft billigare golvmodeller tidigare. På mässan förra veckan lyssnade jag på Canton Reference 3.2 som kostar 75 papp tror jag i Sverige, dom spelade grymt bra. Jämförde hemma sen med mina och visst då saknade jag bas helt klart, men testade att köra musik med subwoofern inkopplad vilket jag sällan känt att jag behövt tidigare, och då plötsligt var faktiskt inte skillnaden så himla stor, men prisskillnaden var desto större, kör just nu med en ensam XTZ w10. Så dunkar man på med bra stativare och en eller fler kompetenta subwoofers så kan det bli sjukt jäkla bra och man kommer kanske billigare undan än att satsa på ett par lite dyrare golvare.

Redigerat av Mikael_80, 18 februari 2012 - 11:39.


#175

Postad 18 februari 2012 - 12:02

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Tror du gör ett bra val.. Jag saknar i princip aldrig någon bas med mina stativare, och jag har haft billigare golvmodeller tidigare. På mässan förra veckan lyssnade jag på Canton Reference 3.2 som kostar 75 papp tror jag i Sverige, dom spelade grymt bra. Jämförde hemma sen med mina och visst då saknade jag bas helt klart, men testade att köra musik med subwoofern inkopplad vilket jag sällan känt att jag behövt tidigare, och då plötsligt var faktiskt inte skillnaden så himla stor, men prisskillnaden var desto större, kör just nu med en ensam XTZ w10. Så dunkar man på med bra stativare och en eller fler kompetenta subwoofers så kan det bli sjukt jäkla bra och man kommer kanske billigare undan än att satsa på ett par lite dyrare golvare.


Ja precis!, det är underbart att lyssna till ett par kompetenta Stativare (Tex dina Ref 9.2) ihop med två st kompetenta och välintrimmade Subwofers.

Att betala så många extra lappar för golvare tycker jag inte är befogat, tex så anser jag att dina Ref 9.2 plus en st Vento 850R med lätthet slår Ref 3.2, och detta till ett mkt bättre pris! :)

Innan jag sålde Onkyon så testade jag att dela mina Altan VIII vid 40hz, och spelade Infected, och det var fanimej helt jefla absurbt vilket tryck dessa högtalare klarar att leverera, tänk då att hänga på en SVS SB 13 på detta :wub:

#176

Postad 18 februari 2012 - 12:07

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0

Innan jag sålde Onkyon så testade jag att dela mina Altan VIII vid 40hz, och spelade Infected, och det var fanimej helt jefla absurbt vilket tryck dessa högtalare klarar att leverera, tänk då att hänga på en SVS SB 13 på detta :wub:


Hehe, ja 2 SVS SB 13 tillsammans med dina stativare kommer nog bli en kombination som skulle räcka gott och väl ljudtrycksmässigt och välljudsmässigt för de flesta mest kräsna hifi hifi-nördar och SPL jägare =))

#177

Postad 20 februari 2012 - 20:25

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Efter mer tänkande, velande fram och tillbaka, så tror jag nu att jag bestämt mig ändå för att sälja mina Quadraler.

La precis ut en ny annons på Hifimagasinet.

Jag tänkte även så att om du är intresserad så skickar jag med dom fina stenstativen som finns i mitt galleri, dessa passar visuellt riktigt bra ihop med Altan VIII så dom får ingå i köpet.


Någonstans runt -25tkr och alla tre högtalare och även stenstativen är dina!

Bud mottages fom ikväll! (är ledig veckan ut)

Mvh

Michael

Redigerat av dallan1981, 21 februari 2012 - 22:43.


#178

Postad 21 februari 2012 - 22:42

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Ok, 20tkr blankt inklusive stenstativen.

Gärna smidig affär då, och snart är det dags för löning för dom flesta :)

Det är enligt mig ett kap för pengarna.



Mvh

Michael

Redigerat av dallan1981, 21 februari 2012 - 22:45.


#179

Postad 19 mars 2012 - 01:06

jhux
  • jhux
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Vilken kul tråd, nu har jag läst hela. Äntligen någon som snackar quadral. Fram till i fredags hade jag xtz 99.26 stativare med 2st 12" xtz subbar. Igår (lördag) åkte jag till mediamarkt BARA för att lyssna på canton ref 3.2. De hade även Quadral Aurum Montan VIII för 60 lapp. 3e största högtalare från quadral om jag inte har fel.
Jag gillade quadral mer än canton ref 3.2 båda spelade i samma (dåliga) rum. Säljaren (helt underbar) bytte låtar och gjorde det allt för mig. Jag sa att jag verkligen blev glad av Quadral, jag är ingen expert utan kunde bara utgå från känslor. Säljaren säger att han kan ge mig bra pris på Quadral och springer iväg en kort stund.

Sen kommer han tillbaka och säger att jag får den för 29.900 och jag tappade hakan och köpte den.

Så nu står den här bredvid mig som en gigant och glor på mig.

Jag förstår vartenda ord av det du säger när du beskriver dina högtalare dallan!

De är tom handgjorda i tyskland. känns bra.

Redigerat av jhux, 19 mars 2012 - 22:28.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.