Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#801

Postad 24 september 2008 - 21:43

dotnet
  • dotnet
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Okej, tack för svaret. En liten fråga till bara. Kanske dum fråga men måste veta. Det enda jag behöver inom sladdväg mellan receivern och tvn för att få bild och ljud är en hdmisladd? Inga optiska kablar eller koaxial kablar eller ljud kablar eller något sånt?

Sen skrev du att man har tre optiska kablar som ska in i receivern men bara 2 optiska ingångar. Kan man inte ha en koaxialkabel mellan dvd och receiver så kommer ljud på det sättet? o sen ha dom 2 resterande i optisk? då behöver jag inte köpa en switch eller hålla på o byta?

Tack på förhand!

#802

Postad 25 september 2008 - 08:23

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Ja, om du har tänkt att använda recievern som bildväxlare för 360 och dvd så behöver du en hdmisladd från reciever till tv. Om du vill dra sladdar för bild direkt till teven så behövs den förstås inte alls.

Ljudet kommer ju nu att alltid gå genom reciever så därför behövs optiska kablar till recievern från maskinerna du ska spela upp saker på.

Du kan självklart använda en koaxialkabel från dvd:n istället för en optisk.

Det enda jag tänker på är hur du vill göra med tv:ns egna ljud. Om du har en digitalbox eller liknande så kanske du vill ha en kabel från den, eller från tv:n till reciver också. Ofta har digitalboxar också optiska utgångar. Jag kör själv med stero där med vanlig stereoRCAsladd mellan tv och reciever då jag har många stereokällor med bara antennkabel eller scart (gamla tv-spel).

#803

Postad 26 september 2008 - 21:16

dotnet
  • dotnet
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Jag köpte paketet med Sony STR-DG520 och Yamaha NS-P440 på netonnet. Jag kopplade in allt. För tillfället kör jag 360 genom komponent, ljudet genom rca kabel och sen hdmi-sladd från receivern till tvn. Nu är det så att jag inte får någon signal mellan tvn och receivern. Ljudet kommer både från 360 och dator men är själva bilden som inte kommer fram på tvn. Vet inte om det beror på hdmi-sladden? Köpte en sladd på Mediamarkt, det stod HAMA Video HDMI-kabel. Kan det bero på den eller vad beror det på?

Tacksam för hjälp.

#804

Postad 27 september 2008 - 01:51

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Jag antar att det är som de flesta lite billigare recievers att den bara videoväxlar signaler av samma sort, så det måste vara en hdmi-kabel in för att komma ut som HDMI så om du skickar in komponent är det komponent ut från recievern du ska använda.

#805

Postad 27 september 2008 - 12:16

dotnet
  • dotnet
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Okej, men ska där ändå inte vara signal mellan tv o receiver oavsett vad man använder? Men det kan inte vara hdmi-kabel det e fel på då? Asså att det e av fel sort eller nåt?

#806

Postad 27 september 2008 - 15:14

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Jag tror att om inte en signal skickas in så skickas inte en signal ut, så är det på min reciever iaf, en aktiv insignal gör att utsignalen aktiveras vilket sparar energi istället för att den ska skicka ut signaler från alla utgångar hela tiden. Jag tror inte att det är nåt fel på din HDMIkabel.

#807

Postad 27 september 2008 - 15:31

dotnet
  • dotnet
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Okej, troligen löste det sig nu ;) Tack för hjälpen :D

#808

Postad 09 oktober 2008 - 17:10

jefvul
  • jefvul
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Nu står det still för mig som är en glad amatör...
Har just köpt en förstärkare (Yamaha RX-V661) samt en DVD (Yamaha DVD-S661). Har kopplat så att jag kan se tv och DVD med hembio-högtalarna samt se DVD på projektorn med hembio-högtalarna.
Dock kan jag inte se tv på projektorn. Har kabel-tv via Comhem i min hyresrätt och kan ju bara plugga in kabeln i tv:n.
Så min fråga är vad/om jag kan köpa till något som gör att jag kan se tv via projektorn?

#809

Postad 16 oktober 2008 - 16:51

jefvul
  • jefvul
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
:)

#810

Postad 17 oktober 2008 - 21:18

eMMMET
  • eMMMET
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Tjo!
Har precis fått hem en Panasonic 42" 42PX80, men har stått och kliat mig i huvudet ett tag och försökt klura ut hur jag ska få den att bli kompis med resten av utrustningen här.

TV: Panasonic 42PX80 plasma. 3 HDMI, komposit, komponent osv (allt som ska behövas antar jag?).
Hemmabio/DVD: Sony DAV-DZ230. 1 SCART, 1 HDMI ut
Popcorn Hour A-100. HDMI ut, komponent, komposit. Koaxialt ljud ut.
Dilog DT-355 (boxer). 2st SCART, Dolby ut.

Problemet är väl att DZ230 inte har någon digital ljudingång, så jag får nöja mig med analogt genom SCART. Jag hade tänkt nåt sånt här:

Boxer -> SCART -> DVD
DVD -> HDMI -> TV
Popcorn -> HDMI -> TV

Sedan för att få ljudet till hemmabion/dvdn:
TV -> SCART -> DVD
Problemet här är att jag inte hittar någon inställning som bestämmer att allt ljud ska ut genom SCART-kontakt X, det enda jag kan välja mellan är Surround: Ja/Nej.

Hoppas någon vänlig själ kan styra upp det här för nu börjar huvudvärken komma :P

Fridens!


EDIT: Om någon skulle ha samma problem så löste jag det genom att ändra till "Surround: Ja" på alla AV/HDMI-kanaler på tv:n, jag förstod inte att det var olika inställningar till varje kanal. Rätt logiskt ändå :(

Redigerat av eMMMET, 20 oktober 2008 - 15:12.


#811

Postad 23 oktober 2008 - 18:19

Larry2k
  • Larry2k
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Så nu har jag köpit mig en subwoofer, närmare bestämt XLS300 från BK. BK rekommenderar att man kör med högnivån till musik. Så nu har jag kopplat in den till min förstärkare H/K 355 med både låg (Y-kabel) och högnivå kabel. Det jag funderar på är hur kan gör för att få subben att bara spela med högnivå till musik och låg till film. Just nu när jag spelar musik så kommer signal både genom hög och låg.
Är även osäker på hur jag ska ställa in allt, tex crossover m.m.
Hoppas någon kan hjälpa till!

#812

Postad 29 oktober 2008 - 11:14

Unregisteredeeb2b392
  • Unregisteredeeb2b392
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Detta är säkert en riktig nybörjarfråga, men jag har kört fast totalt och behöver er hjälp.

Har precis kopplat in den nya TV:n (Pioneer PDP-506XDE). Då jag inte har några TV-högtalare, utan brukar köra allt ljud genom golvhögtalarna istället, så har jag nu stött på patrull. Talet, som normalt går genom centerhögtalare är obefintligt (eftersom TV:n inte har några högtalare).

Jag har kopplat mina Qln-högtalare till min förstärkare (Yamaha DSP-A2) och genom ingångarna A:L+R. Jag har ljud genom bägge, så bra så långt.
(Har bara 2 högtalare idag, då lägenheten inte tillåter mer (lyhört som f-n).)

Till detta har jag nu köpt mig en Harman Kardon HKTS11 Center-högtalare.

Den stora frågan är nu hur jag skall koppla detta för att få bra ljud.
När jag kopplar in centern i "center" ingångarna på förstärkaren, så får jag ljud i centern. Däremot så försvinner då ljudet i de andra 2 högtalarna. :(

Är ganska grön på detta, så all hjälp uppskattas.

Tack på förhand.

Mvh/
Martin

#813

Postad 31 oktober 2008 - 01:42

bamse_
  • bamse_
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Behov av lite hjälp! Jag kan verkligen inget om det här.

Mina prylar jag har..

*Panasonic TH-42PX80
*LG HT-503PH
*digital-box


Så frågan är hur kopplar jag ihop dom här tre prylarna?

#814

Postad 31 oktober 2008 - 22:41

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Dell inspiron 1720
till
Samsung LE-32R88BD
https://www.prisjakt...kt.php?e=168414

Vad ska jag använda mig av för kabel mellan datorn och tven, har en VGA kabel i datorn, vad ska jag använda mig av?
Rca kabel på 3,5mm för ljudet?
Men sen är frågan för bilden, ena kontakten ska va VGA men sen? en en S-video eller Gul-komposit kontakt?

#815

Postad 05 november 2008 - 21:24

jefvul
  • jefvul
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
En till nybörjarfråga...

Vill koppla ihop följande:
Reciever - Yamaha RX-V661
Xbox360
Projektor - Optoma HD65
DVD - Yamaha DVD-S661
TV - Samsung PS-42Q7H
Digital-TV-box (osäker på vilken man ska välja hos ComHem...)

Allt är lugnt egentligen, det enda jag undrar är hur man enklast kan välja mellan att se tv/dvd på antingen projektor eller tv:n.
Har nämligen bara analog sändning just nu (hyresrätt) men funderar på ett byta upp mig. Vill bara ha lite mer kött på benen så att det det inte blir en dyr affär :)

#816

Postad 11 november 2008 - 22:00

MORD
  • MORD
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Undrar hur jag ska koppla ihop detta på bästa sätt för att få surround i spel och film.

Jag har en Sony STR-DG510 surroundförstärkare, Dynavoice M-65 högtalare och en HTPC med Asus Xonar dx ljudkort.

När jag väljer uppspelningsenhet så finns där ett par allternativ, vilket ska jag välja? I Xonar programvara så finns där en massa inställningar, vad ska jag ställa in? På förstärkaren finns där en massa inställningar, vad ska jag ställa in?

Jag använder Vista och en SPDIF kabel.

#817

Postad 13 november 2008 - 19:49

UsEd
  • UsEd
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Om jag kopplar min xbox360 via komponent till min TV och sedan från TVns analoga ljudutgång kopplar till en förstärkare med hjälp av vanlig röd/vit ljudkabel, kommer jag få 5.1 då? Undrar även samma sak om jag kollar på TV med hjälp av en boxer och använder samma kabel till förstärkaren om jag kommer få ut 5.1? Om detta inte funkar, måste man ha en digital utgång på TVn och sen en digital ingång på förstärkaren?

Sammanfattat typ: vanlig vit/röd ljudkabel (heter det RCA-kabel?) från TVn till förstärkaren. Får man ut 5.1?


Sedan undrar jag det går att koppla från 3,5mm ljudutgång på en dator med hjälp av en sån där vit/röd kabel till förstärkare om det går att få ut 5.1? Annars har jag optical out och spdif out på ljudkortet i datorn.

Hoppas ni förstår...
En förvirrad UsEd

Min planerade line-up ser ut:
Panasonic PX80
Yamaha RX-V463
Xbox360 ingen HDMI
Dator med soundblaster audigy 2 ZS

#818

Postad 25 november 2008 - 23:05

Old man
  • Old man
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Hej

Måste man ha en förstärkare i subbasen kan man inte koppla den i pre out subbas uttaget jag har en onkyo tx-sr606

#819

Postad 27 november 2008 - 11:01

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Larry 2k >> Se till att förstärkaren kör ren 2-kanal till musik så skall du se att den bara kör högnivå till subben om den gör rätt! Kör du flerkanalsmusik så är nog enda sättet att koppla ur lågnivåkabeln och välja subwoofer no i förstärkaren (då går lågnivå ut till frontar + sub). Det funkar till både film och musik att köra så.

Sirlando >> Du får bara stereoljud från TV:n, om du vill få ljud även genom centern så välj någon simulerad surroundfunktion (dolby pro-logic o.d.) i förstärkaren.

Bamse_ >> HDMIkabel mellan TV o hemmabioapparaten,
sedan är jag inte säker på om det går att koppla scart enbart mellan dig.box och hemmabio (och hemmabio omvandlar till hdmi), om det inte funkar får du nog koppla scart även mellan hemmabio och TV.

Lakristomte >> VGA-VGA borde fungera bra, sedan en 3,5mm -> 2xRCA för front L/R

jevful >> Alltid svårt, det enklaste (och dyraste) är att skaffa en förstärkare med 2 HDMI ut och klarar att konvertera analogt till HDMI (som t.ex. Marantz SR7002), annars gäller det att bli kreativ.

MORD>> Känner tyvär inte till XONAR, men aktivera SPDIF borde fungera, sedan ställa in förstärkaren att ta emot SPDIF på rätt 'knapp' enl, manualen.

UsEd >> Kort svar Nej, du kan aldrig få riktig 5.1 genom vit+röd (stereo). Koppla inte ljud via TV:n utan koppla direkt med digitalkabel mellan 360 o förstärkare, samt dator och förstärkare med optisk kabel.

Old man >> Det finns aktiva subbasar (inbyggd förstärkare) och där kopplar man in lågnivå direkt,
sedan finns passiva subbasar (utan egen förstärkare) och det finns inte en chans att en lågnivåutgång orkar driva en sådan, å andra sidan har inte passiva subbar lågnivåingång.

#820

Postad 27 november 2008 - 11:34

Apelsinen123
  • Apelsinen123
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Problem med att få bild på nya teven från datorn, funkar fint med vanlig sändning. När jag ansluter hdmi kabeln och aktiverar skärmen så blir det bara ett konstigt rött myrornas krig (inte riktigt, men bara rött nätat flimmer). Ska försöka rabbla upp vad det är jag har för att hjälpa er hjälpa mig

10m HDMI-kabel (dock samma sak med en 2m)
HP Pavilion DV9000 (?) HDMI-utgång iaf
8400m gs, 128mb dedikerat/767mb delat
Panasonic Z8
Utökat skrivbord
Provat båda HDMI-ingångarna på teven
Det går att dra musen utanför laptopskärmen så teven hittas och har kontakt

HDMI-utgången från datorn funkar fint till min vanliga skärm (Samsung 226BW, dock med hdmi->dvi adapter). Har ställt om upplösningar/hz (100hz som teven är går dock inte att välja i grafikkortsinställningarna, max är 60hz. Även testat att ställa teven på 50hz och samma sak med datorn, hjälpte inte) på teven men det blir samma sak (ibland helt svart). Några kreativa förslag på vad jag kan hitta på?

Redigerat av Apelsinen123, 27 november 2008 - 11:35.


#821

Postad 27 november 2008 - 16:10

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Har du ställt in rätt upplösning i datorn.
TV:n klarar 480p, 576p, 720p, 1080i, 1080p. via HDMI. 1080p = 1920x1080, 720p= 1280x720, TV:n klarar 24Hz samt 50 eller 60Hz.
Att det är en 100Hz TV innebär bara att bilduppdateringen är 100Hz, den klarar inte av att ta emot i 100Hz...

Tar du någon annan upplösning så blir bilden konstig.

Redigerat av mikeett, 28 november 2008 - 10:15.


#822

Postad 28 november 2008 - 21:44

Old man
  • Old man
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Tack mikeett
Kan man skada förstärkaren när man lägger + på -och - på + på subbasen som är utan en förstärkare.
Går det att koppla subbasen på dom två bakre högtalareuttagen som är tomma nu på en onkyo606.
Isåfallhur få man med båda kanalerna.

Mvh. old man fyller 60 bast imorrn önskar B&W 685 Theatre.

#823

Postad 01 december 2008 - 16:39

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Old man >>
Jag såg ingen sådan kopplingsmöjlighet enl. manualen men jag kan ha missat något.
Saknas den kopplingen blir du tvungen att skaffa ett slutsteg (monoslutsteg går bra) och koppla RCA-kabel till denna och sedan högtalarkabel mellan slutsteg och subbas.

råkar du vända på + och - till en högtalare skall inget ta skada, det kan ses som en fasvridning på 180 grader.

#824

Postad 01 december 2008 - 23:21

Old man
  • Old man
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Tack för svaret mikeett

Jag tror nog att jag lägger pengarna på nya högtalare istället för ett slutsteg högtalarna egentligen inte mycke att ha.
Förhoppningsvis blir det några B&W.

Mvh. old man

#825

Postad 07 december 2008 - 18:35

animag
  • animag
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Hej!

Undrar hur enklast man ska koppla ihop dessa grejer och vad som behövs osv.

Projektor: Optoma HD65
Hemmabiosystem: SONY HT-DDW890
Konsol: Playstation 3
TV: En 32" LG just nu, skall dock inhandlas en ny.

Det jag då vill är ha så att jag kan spela PS3 via projektorn och att köra filmer via datorn till projektorn och givetvis kunna använda hemmabiosystemet till båda delarna, vore även bra om tv kunde kopplas med också till ljudet.

Eftersom det kommer bli ganska långt mellan dator och projektor är en vga/dvi kabel uteslutet.
Det jag då undrar över är vad som blir enklast för att köra film via datorn till projektorn?

SKulle man kunna köpa t.ex en Popcorn hour eller dylika och köra över nätverket istället?

Är väldigt dåligt på och koppla så att allt hänger ihop, skulle därför vara fint med lite experthjälp smile.gif

Kan ju vara bra att veta lite i/o om ni ska vara till hjälp.

SONY HT-DDW890

Analoga RCA-ingångar 6 par
Analoga RCA-utgångar 2 par
Digital koaxial in 1 st
Digital optisk in 2 st
HDMI In/Ut 2/1
Komponent in 3 st
Komponent ut 1 st
Komposit ut 1 st
S-video ut 4 st

Optoma HD65:

HDMI 1 st
Komponent in 1 st
Komposit in 1 st
S-video in 1 st
SCART in 1 st
VGA in 1 st

Playstation 3:

Digital optisk ut 1 st
HDMI 1 st
Komponent ut 1 st
Komposit ut 1 st
S-video ut 1 st

All hjälp är mycket uppskattad!!

#826

Postad 08 december 2008 - 10:23

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Din hemmabiosystem är ganska enkelt och saknar en del finesser.
Det är svårt att koppla ihop allt på ett bra sätt.

Jag hade valt
Hemmabio->HDMI->Projektor
PS3->HDMI->Hemmabio
PS3->optisk->Hemmabio (Hemmabio klarar inte att ta ljud via HDMI)

Dator ->HDMI/DVI-HDMI->Hemmabio (Hur långt är långt?, jag kör själv 5m billig clas ohlsson DVIkabel->HDMI/DVI-adapter->12m Eagle HDMIkabel->projektor. tot 17m kabel + adapter, funkar i 720p :) )
Dator -> digitalt ljud -> Hemmabio

TV -> R/L out 2x RCA (eller scart->3xRCA och koppla röd+vit)-> Hemmabio (för ljud från TV:n)

Hoppas jag förstod dig rätt.

#827

Postad 08 december 2008 - 23:01

animag
  • animag
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Tackar så hjärligt för hjälpen!
Jo jag kan inte mer än instämma, det är inga high-end grejer direkt, men det är en bra början :)
Får bli lite bättre grejer sen helt klart.
Ja, jag vet inte ritkigt, har inte mätt än, 17 m, kan kanske räcka.
Vilken kabel menar du att jag skall använda för ljud från datorn till hemmabion?

Tack återigen, så får vi se hur detta kommer bli.

Redigerat av animag, 08 december 2008 - 23:01.


#828

Postad 09 december 2008 - 19:30

Schnoll
  • Schnoll
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej!

Har en denon avr-2307 förstärkare och vill koppla ihop den med en Infinity Beta SW10 subbas. Ansluter den via pre-out utgången. Men får inget ljud i subbasen.

Någon som vet hur man ska göra?

Mvh C

#829

Postad 09 december 2008 - 19:34

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Hej!

Har en denon avr-2307 förstärkare och vill koppla ihop den med en Infinity Beta SW10 subbas. Ansluter den via pre-out utgången. Men får inget ljud i subbasen.

Någon som vet hur man ska göra?

Mvh C

Har du kollat så att subwoofer är aktiverat på förstärkaren? Det brukar finnas en inställning om subwoofer ska aktiveras eller inte. Samt kolla så att strömmen på subben funkar och reglagen står rätt.

#830

Postad 09 december 2008 - 19:39

Schnoll
  • Schnoll
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Har du kollat så att subwoofer är aktiverat på förstärkaren? Det brukar finnas en inställning om subwoofer ska aktiveras eller inte. Samt kolla så att strömmen på subben funkar och reglagen står rätt.


Har kollat allt sånt tyvärr. Inget som hjälper!
Fler tips?

#831

Postad 11 december 2008 - 17:38

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Schnoll >> Koppla subben till LFE out ;)

animag >> Jag vet inte vad du har för dator eller om den ens har en digital ljudutgång.
Allt beror på ljudkort, du bör iaf ha L/R out som går att koppla till förstärkaren med 2xRCA kabel.

#832

Postad 12 december 2008 - 21:27

Unregistered8ba9d801
  • Unregistered8ba9d801
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Hej!

Nu har jag köpt följande:

TV: https://www.prisjakt...kt.php?p=279985

Hembion: http://www.netonnet.se/?iid=se118493

Och nu trodde jag att man bara kunde koppla via HDMI på recevierns "OUT HDMI" och sedan därifrån till TVns "INPUT HDMI" men tydligen funkar inte detta. jag kommer använda mig av dessa två men även en xbox 360 och en popcorn hour a-100. Så hur ska jag koppla detta?

EDIT: När jag kör 360n hdmi -> reciver -> reciver hdmi out -> TV så kommer det upp på skärmen UNLOCK ... läste på något random forum att det var ett fabriks fel ... :blink: fast han hade inte samma reciver som mig men, men iaf tvn känner av att det sitter en hdmi kontakt i hdmi 1 men den visar ingen bild eller ljud

Redigerat av Unregistered8ba9d801, 12 december 2008 - 23:09.


#833

Postad 14 december 2008 - 20:52

Tibbelit
  • Tibbelit
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hej!

Har börjat göra om lite hemma... Först tänkte jag använda en av mina datorskärmar som TV (Koppla digitalbox till skärmen...) Detta var enklare sagt än gjort.

Digitalboxen har Komposit ut, och skärmen har endast VGA in. Hur ska jag lösa detta?

Jag har letat, googlat efter bästa förmåga utan resultat :blush:. Jag är glad student vilket innebär att jag inte kan betala så mycket för en lösning så de "konverters" jag hittade för 650kr +, håller inte för min budget ;)

Tacksam för svar:)

#834

Postad 16 december 2008 - 10:44

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa ett HiFi paket och köra det som ljudkälla till Film från PS3.

https://www.prisjakt...ukt.php?p=94491 Rotel 2 kanalers stärkare, inga optiska ingångar eller hdmi

Ett par Totem Arro golv högtalare.

https://www.prisjakt...kt.php?p=307185 Pioneer 5090 Plasma HDMI ingång, analog stereo utgång.

Kan jag koppla PS3 till TV med HDMI och sen analog stereo ut från plasman till Rotel förstärkaren? Eller måste jag ha TVn på för att få ljud ut från PS3an när jag vill finlira lite HiFi.

Eller borde jag köpa en Förstärkare med HDMI/Optisk in och köra preout till rotel förstärkaren.

#835

Postad 16 december 2008 - 11:03

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Tibbelit >> Titta på digitalmottagare till datorn istället :wub:

melanderhenrik >> Jag vet inte om TV:n klarar av att skicka analog ut, eller ens koda av ljudet från HDMI till sina egna högtalare. Klarar den att koda av ljudet ur HDMI borde det fungera, men då blir du tvungen att ha TV:n på när du lirar musik.

alt 2) Koppla en Scart->2xRCA (eller 3xRCA) adapter/kabel och koppla Scart/RCA från PS3 till förstärkaren.
Sådana adapters brukar finnas på elektronikkedjorna för runt hundralappen.

alt 3) Det finns även optisk -> 2xRCAlösningar men blir lite dyrare.

alt 4) Finns nya förstärkare som klarar av alla häftiga ljudformat via HDMI (t.ex. Onkyo TX-SR606) men det blir ännu dyrare.

Vilken kvalitet du vill ha på ljudet och vad du skall använda anläggningen till kan bara du avgöra.

Redigerat av mikeett, 16 december 2008 - 11:09.


#836

Postad 25 december 2008 - 14:16

karnish
  • karnish
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
hej jag problem med min , har köpt ett beg system inspire t7700 och så köpte jag ett externt ljudkort,
men det är 3 sladdar, i ljudkortet är det bara 2 ingångar, går det ändå??

#837

Postad 27 december 2008 - 22:33

Kristian1991
  • Kristian1991
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej jag har en fråga!

Familjen har nyss inskaffat ett Samsung HT-TZ212 hemmabio paket. Det är en 5.1 anläggning och alla högtalare kopplas till medföljande DVD spelare. DVD:n och TV:n är anslutna med HDMI kabel och så länge man kollar på dvd filmer eller lyssnar på skivor i dvdn så fungerar surrondet jätte bra. Men sen när jag vill kolla på vanlig TV alltså typ 6an eller SVT kanalerna via min box så vet jag inte hur jag ska koppla för att få högtalarna att fungera. Det är bara högtalarna i TVn som går igång.

Jag har provat att dra en scart kabel mellan DvDn och Boxen men det fungerar inte varken via Vcr uttaget på boxen eller via tv/video uttaget. Jag behöver hjälp om hur jag ska koppla detta. Det finns inget HDMI uttag på boxern, bara scart kontakter och komposit kontakter (sånna där 3 färgade ihopsittande kontakter) men vi får inget ljud hur vi än gör. Vi funderar på att ringa expert imorgon där vi köpte det och fråga men man brukar inte få så uttömmande svar, utan mera "ni behöver köpa det här" svar.

Skulle vara tacksam för ett riktigt svar

#838

Postad 27 december 2008 - 23:57

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Har du ingen mer kontakt på din box ? Optisk tex då får du koppla ljudkabel från boxen till Systemet.
Då kommer du få ljud ut ur högtalarna.

#839

Postad 28 december 2008 - 00:18

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

  • 596 inlägg
  • 0
Om du har tre färgade kontakter så är det inte komposit (en gul kontakt), utan komponent vilket vore mycket bättre att använda om du har en sån ingång, men såg just att den bara har sån utgång. Nåja, det ska funka med scart också. Ljudet går ju bevisligen genom systemet eftersom du får fram det till TV:n. Frågan är om det helt enkelt inte är en fråga om hur du väljer ljud på systemet. Har du koll på hur du växlar mellen ljudkällor? Det kan också vara så att du får kolla i inställningsmenyn för hur systemet ska göra med ljudet när den får signal på scart. Den kanske är inställd på att skicka vidare till TV:n, när den borde vara inställd på att spela upp i högtalarna. Finns den typen av val för HDMI på receivrar i alla fall.
Sen vore det bästa att använda din optiska ljudingång, som jonasprivate skrev ovanför.

Edit: Kom på angående dina tre färgade utgångar att du kanske visst har komposit om du menar att de tre utagen är gul/röd/vit. Röd/vit är i så fall ljudutgångar och gul är komposit. Komponent är Grön/röd/blå.
Förhoppningsvis har du optisk digital ljudutgång på boxen, för då får du ut 5,1-ljud när det sänds och bättre kvalitet på ljudet. Annars kan du använda röd/vit utgång (rca) och ansluta till motsvarande på DVD/förstärkare.

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 28 december 2008 - 00:29.


#840

Postad 28 december 2008 - 00:39

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

  • 596 inlägg
  • 0
En annan fråga, har du kopplat scart mellan dvd och tv? Såg att grundinställningen med ditt system var att inget ljud
går genom HDMI-kablen till tv:n utan bara bild. Ljudet ska ut genom högtalarna. Det verkar ju stämma när du kolla på dvd, så därför undrar jag om du även har kopplat skart för att se på tv. Då ska du välja att se med HDMI i så fall.

#841

Postad 28 december 2008 - 00:53

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

  • 596 inlägg
  • 0
Såg nu att din dvd/förstärkare inte har nån scartingång utan bara ut. Vilket betyder att du måste ha dragit en scartkabel direkt från box til TV. Det förklarar att du får ljudet i tv:n men inte i surroundsystemet. Om jag nu har tänkt rätt så har du två alternativ. Det bästa är som sagt att ansluta optiskt digital ljudutgång mellan box och dvd. Det andra är att använda röd/vit rca-utgång.

#842

Postad 29 december 2008 - 17:46

Rofugos
  • Rofugos
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hej, har ett litet problem med min sub som har fungerat bra tidigare. Suben har stått i vila ett tag iochmed möbleringen men har tagits fram igen nu efter jag att jag köpt en ny och längre kabel. Problemet nu är att den brummar konstant om jag kopplar in den via 5.1 kopplingen på https://www.minhembi...showtopic=95828. Dock fungerar den bra om den körs via mina B-högtalarutgångar (hoppas ni förstår) så funkar det fint. Men jag vill ju få ett riktigt 5.1 ljud och inte bara pumpa basen som skall komma från frontarna. Någon som vet vad som kan ha hänt, känner mig lite orolig över att subwoofer-utgången har blitt kass.

#843

Postad 30 december 2008 - 15:45

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Har du en RCA LFE/sub line out så försök koppla via den (lågnivå)
Kopplar du via B-högtalarutgångarna så kopplar du via högnivåutgångarna (Undvik dock att koppla både lågnivå och högnivå samtidigt då långt ifrån alla subbasar klarar detta)

Du skrev att du kopplade via 5.1 till subben och det borde stämma bra, dock kanske den signalen är för svag, men gå in i förstärkarens meny och kontrollera vilka nivåer högtalarna är inställda på. Brukar vara mellan -10 upp till +10, med 0 som mellanvärde.

#844

Postad 03 januari 2009 - 19:17

charlesm
  • charlesm
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är helt ny på detta forumet och är pågång att investera i ny TV, hemmabio och Playstation 3. Hårdvaran har jag bestämt mig för, det blir följande:

TV: Samsung 40A766 (3 HDMI in, 1 Komponent, 1 optisk ljud)
Receiver: Yamaha RX-V463 (HDMI växel 2 in 1 ut, 2 optisk ljud in, 1 coaxial ljud in)
Högtalare: Harman Kardon HKTS11
Spelkonsol: Playstation 3 80GB

Befintliga apparater:

DVD Spelare: Samsung HR750 80GB (ej HDMI utgång)
Digital Box: DCB-700 BOX1 (ej HDMI utgång) från Svensk Programagentur

Till allt detta kommer det behövas mängder av kablar och en uppsjö av kopplingsmöjligheter och det är här jag behöver hjälp.

Min DVD spelare har optisk ljudugång och Component utång. Skall jag använda SCART kabel för koppla ihop den med TVn eller skall jag använda componentkablar (röd, blå, grön) för att koppla ihop TVn? Eller skall jag koppla ihop receivern direkt? Om jag använder componentkablar, vart kopplar jag isf den optiska digitalkabeln, in i receivern utgår jag ifrån.

Digitalboxen har bara en coaxialljudutgång, så det räknar jag med åker in i receivern och sedan blir det SCART in i TVn, någon som anser något annat?

Playstation spelet kör jag väl in med en HDMI kabel i receivern? Och från receivern så kopplar jag ytterligare en HDMI kabel till TVn? Någon speciell HDMI kabel som ni rekommenderar?

Högtarkabel som jag har tänkt till högtalarna är Supra Classic 2x2,5 och en subkabel från Real Cable (E-Sub), är detta ett OK val?

Givetvis så blir det ny 100hz antennkablar, optisk och coaxial kablel, något här att rekommendera beroende på vad som behövs enligt ovan?

Många frågor blev det, djupt tacksam för hjälp.

#845

Postad 04 januari 2009 - 15:32

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

  • 596 inlägg
  • 0
Skulle nog försöka att ansluta det jag kan till receivern.

DVD:n är bäst med Component+optisk.

Digitalboxen kan du också ansluta till component in+ coaxial digitalt ljud, om du använder en scart till component omvandlare. Läste nån stans att det skulle vara bra, men bäst att du kollar upp eller om nån annan kan berätta mer i denna tråden.

PS3 med HDMI. Nu får man se upp bara så att receivern verkligen använder ljudsignalen som skickas via HDMI och inte bara skickar ljud och bild vidare till TV:n. Det är olika. I så fall behöver du även dra en optisk mellan PS3:an och receivern.


Kopplar du så, och allt stämmer så får du nog ut bäst utbyte av receiverns samlande funktion och kommer slippa fippla med TV:ns fjärr. Allt du anslutit kommer skickas till tvn via receiverns HDMI, och ljudet spelas upp i högtalarna. Vilka kablar du använder har jag inga tips att ge.

Tillägg: När du kopplar med t.ex. component så ansluter du ju en separat ljudkabel. De brukar ha en grundinställning i receivern vilken bildingång som hör till vliken ljudingång. Men det går att ändra i inställningarna om det krävs. Fast i ditt fall tror jag det inte kommer behövas om du sätter i rätt från början. Det enda är nog bara om du behöver koppla separat ljudkabel från PS3.

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 04 januari 2009 - 15:39.


#846

Postad 04 januari 2009 - 17:44

creev80
  • creev80
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hej

Ska beställa en kef 3005 och onkyo 606. Mitt enda problem är att jag inte riktigt har koll på vilka kablar jag ska köpa med. Det som ska kopplas in förutom ovan nämnda är en platt tv, en telia digital box och sen så klart min ps3. Har visserligen också en Wii.
Det enda jag har nu är en HDMI kabel från PS3 till TV:en. Tacksam för svar. :)

#847

Postad 05 januari 2009 - 09:01

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
creev80 >>
Mitt förslag på kablar och kopling blir
PS3->HDMI->Receiver->TV
Wii->Komponent->Receiver
Wii->optiskt -> Receiver
Digitalbox-> Digitalt ljud->Receiver
Digitalbox->Scart->TV (Ännu bättre digitalbox->komponent/HDMI->TV om någon av dessa utgångar finns.)
Receiver->högtalarkablage->högtalare
Receiver->Subkabel (Skärmad RCA-kabel)-> Sub
Jag gissar att du inte har några längre kablar någonstans (över 5m) så det borde gå med vilka som, men vill du ha kvalitet så Supra eller Eagle HDMIkablar, Supra komponentkabel, supra optisk kabel osv.

Charlesm >>
Du fick bra tips på koppling där. Scart-komponentomvandlare behövs ENBART om du vill koppla digitalboxen genom receivern, annars får du likvärdigt resultat med en bra scartkabel direkt till TV:n.

#848

Postad 05 januari 2009 - 14:05

charlesm
  • charlesm
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
mikeett

Eftersom jag i inledningsskedet bara kommer ha en produkt som har HDMI utång (PS3), finns det någon anledning att koppla den via receivern? Får jag sämre ljud i hemmabioanläggningen om jag använder en optisk kabel och kopplar ihop PS3 och Yahama RX-V463 och låter HDMI kabeln gå direkt till TVn?

#849

Postad 05 januari 2009 - 23:36

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

  • 596 inlägg
  • 0

mikeett

Eftersom jag i inledningsskedet bara kommer ha en produkt som har HDMI utång (PS3), finns det någon anledning att koppla den via receivern? Får jag sämre ljud i hemmabioanläggningen om jag använder en optisk kabel och kopplar ihop PS3 och Yahama RX-V463 och låter HDMI kabeln gå direkt till TVn?


Nä, tror inte det blir sämre ljud. Men jag tror du kommer behöva dra en optisk kabel från PS3 till receiver oavsett om du drar HDMI till receivern eller TV:n. Det beror på hurvida receivern klarar av att ta emot och spela upp ljud via HDMI. Inte alla som gör, har jag fått lära mig.
Det går bra att dra HDMI direkt till TV:n och dra optiskt ljud till receivern alltså. Fast jag skulle dra HDMI till receivern oavsett. Anledningen är att då bara behöver växla ingång på receivern och slipper att även ta fram TV:ns fjärr.
Det är en av fördelarna med en receiver, att den samlar de olika uppspelarna.

Så skulle jag göra, fast möjligen dra scart direkt från digitalbox till TV:n och skippa scart till komponentomvandlare, men om du gjorde det så skulle ju all din kringutrustning vara samlad till receivern och allt skulle gå ut genom en enda anslutning till TV:n, och allt ljud skulle vara ihopparat med rätt bild. Bara att växla på receivern.

Tillägg: Alltså, om din recever spelar upp ljud via HDMI-ingången så är det bara en starkare anledning att ansluta PS3:an så.

Redigerat av Unregisteredc7b312fb, 05 januari 2009 - 23:38.


#850

Postad 08 januari 2009 - 00:37

indiehjaerta
  • indiehjaerta
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Hejsan, införskaffade mina första högtalare idag men har egentligen ingen aning om hur kablarna ska anslutas.
Eftersom det är första gången är jag extra nojig över kopplingen.
Så för att vara på den säkra sidan tänkte jag fråga här:

Högtalarna

har ju

SVART -> HF <- RÖD

och

SVART -> LF <- RÖD

Kablarna har en svart och en genomskinlig färg när dom splittar sig, vart ska vart?

Jättedum fråga säkert, men ändå lite förvirrande för en nybörjare.

Redigerat av indiehjaerta, 08 januari 2009 - 01:10.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.