Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det Àr dyrt

  1. Det Àr sÀmre ljud o bild (6 röster [0.87%])

    Procent av omröstning: 0.87%

  2. LÀttare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

    Procent av omröstning: 4.76%

  3. För dÄlig urval av filmer, sÄ jag vÀntar att köpa (128 röster [18.47%])

    Procent av omröstning: 18.47%

  4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

    Procent av omröstning: 4.91%

  5. Tekniken Àr ej mogen (61 röster [8.80%])

    Procent av omröstning: 8.80%

  6. För det Àr för dyrt (431 röster [62.19%])

    Procent av omröstning: 62.19%

Rösta GÀster kan inte rösta

#1

Postad 25 maj 2008 - 07:55

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • LĂ€rjunge

  • 251 inlĂ€gg
  • 0
Jag och sÄ mÄnga andra sörjde, nÀr de begravde HD DVD. Men Àn sÄ lÀnge finns de hopp :( men ocksÄ ett hot. Eftersom Blueray lyckas fortfarande ej sÀlja sÄ börja de undra : "Varför!" . De kan jag svara pÄ, Kvaliten :P .
Tycker det Àr skillnad, nÀr jag o min polare jÀmnförde samma film. Fast han hade en PS3. Mycket möjligt det bero sÀmre avlÀsare i PS3. Men jag blidde övertygad liksom min polare. Han gick bestÀllde ocksÄ en toshiba ;)
HÀrom dagen lÀste jag en notis i Afton bladet
"Enligt nya siffror frÄn undersökningsföretaget NPD minskade försÀljningen av bluray-spelare i USA med hela 40 procent mellan januari och februari. SÀkerligen hade Sony-folket rÀknat med en ordentlig ökning nÀr det blev klart att de vunnit kriget mot Toshibas hd-dvd. Men tji fick de - ynka tvÄ procent fler bluray-spelare sÄldes mellan februari och mars."
http://www.aftonblad...ticle2411521.ab
SÄ varför ökar ej försÀljingen som de hade hoppats pÄ ? Det Àr dÄlig bild o ljud? För dyrt? Jag Àr skade glad mest för ett sÀtt som gjorde bÀttre skiva fick ge vika för trycket frÄn pengastark börs. Jag mÄste erkÀnna och slug strategi frÄn sony :) Detta Àr ej pajkastning, utan mest stilla min nyfikehet. För de har vunnit, sÄ mÄ de bli de bÀsta av det. :lol:

Redigerat av Unregistereda398c9a6, 24 juli 2008 - 05:22.


#2

Postad 25 maj 2008 - 08:07

ganja
  • ganja
  • LĂ€rjunge

  • 278 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr för dyrt, inte inspelningsbart, mÄnga Àr nöjda med DVD och kanske framförallt sÄ Àr inte PS3 inrÀknad i den statistiken.

#3

Postad 25 maj 2008 - 08:08

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlĂ€gg
  • 0
För dyra filmer.

#4

Postad 25 maj 2008 - 08:13

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlĂ€gg
  • 0
Har för inte sÄ lÀnge sedan bytat ut vhs till dvd nu skall man bya ut dvd till bluray..blir en del pengar det. Sen kan det spela in att formatkriget drabbat bÄda formaten faktiskt, pÄminner om sacd dvd-a lite trots det finns en vinnare.
Sen s i mitt fall spelar det inte större roll med upplösningen dÄ jag ej har en skÀrm som kan visa bluray pÄ ett tillfredstÀllande sÀtt.
Dessutom vill jag ha en maskin som tar bluray, dvd, cd pÄ ett bra sÀtt och som en fristÄende maskin (ej ps3 fast den Àr bra). vill ha bra dacar och bra transport i den, dÄ blir det lite intressant.

#5

Postad 25 maj 2008 - 08:16

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • MĂ€stare

  • 3 680 inlĂ€gg
  • 0
*hahahah* Jag tycker ju iofs att HDDVD har sÀmre bild och ljud... men men om jag hade trott att de röda skulle vinna sÄ och köpt pÄ mig spelare och filmer sÄ hade jag oxÄ varit sur och kinkig...

#6

Postad 25 maj 2008 - 08:42

Dman
  • Dman
  • LĂ€rjunge

  • 427 inlĂ€gg
  • 0
Lite synd att trÄden hamnade i high definition-delen eftersom kasta paj Àr just det man skulle vilja göra. :(

Men en liten grÀddig bakelse kan jag vÀl i alla fall fÄ slÀnga pÄ Sony och deras idiotfasoner med virusspridning? http://en.wikipedia....tection_scandal

Att sen Sony Àr en av aktörerna bakom bluray, tillsammans med kostnaden att fasa ut dvd-anlÀggningen, det rÀcker för mig för att önska att blueray gÄr samma vÀg som HD-DVD.

Jag Àr inte emot högupplöst, men man behöver vÀl inte haka pÄ varje liten ny trend?


#7

Postad 25 maj 2008 - 08:44

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker inte det Àr sÄ konstigt att det inte sÀljs mycket br-spelare. Gemene man vet ju knappt att det finns.
Marknadsföringen Àr ju helt obefintlig. Den enda informationen man fÄr Àr den man söker upp sjÀlv och de enda som gör det Àr entusiasterna. AllmÀnheten gÄr glatt vidare omedvetna om Blu-ray. Det mÄste finnas ett behov om nÄgot ska sÀljas, och finns det inget behov sÄ fÄr det skapas ett. Dessutom Àr filmerna fortfarande för dyra.

FrÄgan Àr om tekniken nÀstan har nÄtt sin kulmen nÀr det gÀller allmÀnhetens intresse? Med det menar jag att varje ny förbÀttring blir svÄrare och svÄrare att sÀlja in hos den stora massan för att det som fanns tidigare "var tillrÀckligt bra"?

Men det kÀnns ÀndÄ som att blu-ray tillverkarna inte ens gett det ordentligt försök att sÀlja Àn. SÄ det blir nog en förÀndring snart.

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 25 maj 2008 - 08:58.


#8

Postad 25 maj 2008 - 09:07

jay-jay
  • jay-jay
  • AnvĂ€ndare

  • 158 inlĂ€gg
  • 0
Det nÀrmaste svaret Àr "LÀttare att piratkopiera". Tycker dock det svaret blir lite för vinklat för att jag ska svara pÄ den.

Jag har en jĂ€kla massa vhs i lĂ„dor i kĂ€llaren. (Jag vet. Jag borde slĂ€nga dem men jag klarar inte riktigt av det :( ) Även mina DVD Ă€r numera undanlagda. Jag Ă€r absolut inte intresserad av att skaffa mig fler fysiska filmer. Att springa till en "videobutik" för att hyra film kĂ€nns inte heller som det hör hemma pĂ„ 2000-talet sĂ„ det gĂ„r ocksĂ„ bort. Med andra ord finns det inte sĂ€rskilt mycket som talar för att köpa ngn br-spelare.

Tror mÄnga vÀntar pÄ att digital distribution ska börja fungera bra med lagliga alternativ och förhoppningsvis Àven i HD-kvalitet. Under tiden hÄller de till godo med DVD och pirate bay.

#9

Postad 25 maj 2008 - 09:37

Unregisteredefef35ce
  • Unregisteredefef35ce
  • Wannabe

  • 33 inlĂ€gg
  • 0

Det nÀrmaste svaret Àr "LÀttare att piratkopiera". Tycker dock det svaret blir lite för vinklat för att jag ska svara pÄ den.

Jag har en jĂ€kla massa vhs i lĂ„dor i kĂ€llaren. (Jag vet. Jag borde slĂ€nga dem men jag klarar inte riktigt av det :( ) Även mina DVD Ă€r numera undanlagda. Jag Ă€r absolut inte intresserad av att skaffa mig fler fysiska filmer. Att springa till en "videobutik" för att hyra film kĂ€nns inte heller som det hör hemma pĂ„ 2000-talet sĂ„ det gĂ„r ocksĂ„ bort. Med andra ord finns det inte sĂ€rskilt mycket som talar för att köpa ngn br-spelare.

Tror mÄnga vÀntar pÄ att digital distribution ska börja fungera bra med lagliga alternativ och förhoppningsvis Àven i HD-kvalitet. Under tiden hÄller de till godo med DVD och pirate bay.



Hej!

För min del fÄr det vÀldigt gÀrna vara fysisk media. Jag tycker det ger en kÀnsla av kvalitet. Jag kan kÀnna mig lite motstÄndare till total digitalisering. Nu nÀr jag fÄtt min hemmabioanlÀggning sÄ Àr jag vÀldigt mÄn om kvalitet frÄn kÀllan. Man kan nÀstan sÀga att jag kÀnner mig trygg att veta att det Àr köpt dvd eller cd jag trycker in i spelaren och att jag kan vÀnta mig kvalitet.
Sen Àr ju ocksÄ halva nöjet för tusan Àr ju att lÀsa pÄ fodralet.

Sen gÄr jag gÀrna pÄ bio eller till lokala videobutiken sÄ jag kan handla en pÄse godis till filmkvÀllen nÀr jag ÀndÄ Àr ute. DÀr finns det ocksÄ personligen ett nöje i att lÀsa och vela bland filmer i evigheter

Jag tror ocksÄ att folk i allmÀnhet Àr lite rÀdda för att skaffa första generationerna av blu-ray som bildvisare. Som jag. Jag Àr absolut inte emot HD. Bara lite ÄterhÄllsam.

Jag har gladeligen kvar min dvd spelare ett bra tag till.

#10

Postad 25 maj 2008 - 10:23

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 109 inlĂ€gg
  • 0
*suck* ge det tid. Det tog flera Är innan DVD fick grepp om marknaden, Blu-ray kanske inte kommer ta över hela marknaden men den kommer öka sÄ smÄningom. Det har sagts gÄng pÄ gÄng att billigare BD spelare kommer komma frammÄt julen.

Sen Àr omröstning otroligt vinklad. Var Àr valen för de som tror att BD kommer öka? Och "sÀmre ljud o ljud" antar att du menar ljud och bild... sen nÀr? sÀger vem? Din polare kanske hade dÄliga instÀllningar, vem vet...

Hoppas den hÀr trÄden blir lÄst innan det blir till en flamewar.

#11

Postad 25 maj 2008 - 10:27

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlĂ€gg
  • 0
sÀtt dit en "tekniken Àr ej mogen" till omröstningen sÄ klickar jag dit min röst dit.

#12

Postad 25 maj 2008 - 11:22

-Danne-
  • -Danne-
  • LĂ€rjunge

  • 305 inlĂ€gg
  • 0
för lÀtt att piratkopiera? stÀmmer det jag trodde nÀmligen att de hade ett utomordentligt copyskydd med hdcp och sÄdant...

sjÀlv tycker jag att det Àr för dyrt i jförelse med kvaliteten...

och som tidagre nÀmnts sÄ Àr br endast i dess vagga. Man börjar se i reklam att de sÀljer br men som sagt sÄ tar det nog lite tid Àn.

#13

Postad 25 maj 2008 - 11:32

Phredreeke
  • Phredreeke
  • ForumrĂ€v

  • 798 inlĂ€gg
  • 0
Jag tror mÄnga precis vant sej vid att DVD tagit över.

SjÀlv har jag ingen Blu Ray-spelare, men planerar att köpa en PS3a sÄ smÄningom.

#14

Postad 25 maj 2008 - 11:33

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0
Jag köper bara Blu-ray och HD DVD. Vanlig lÄgupplöst DVD har för kass bild helt enkelt. Det kÀnns sÄ himla 2006. ;)
Fildelning Àr inget alternativ för mig.

Det gÄr lite trögt för Blu-ray av nÄgra anledningar.

1. Folk vill inte betala.
2. Det finns för fÄ filmer att hyra.
3. Man tycker inte det Àr fel att fildela.
4. LÄga krav. De flesta ids inte ens stÀlla in sin TV ordentligt. NÀr man kommer hem till folk sÄ ser deras bild nÀstan alltid usel ut, men de bryr sig inte/ser ingen skillnad. De tror till och med att de har bra bild ibland. Inget fel med det.

#15

Postad 25 maj 2008 - 11:43

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlĂ€gg
  • 0
röstat ;)

#16

Postad 25 maj 2008 - 11:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlĂ€gg
  • 0
Ännu en idiotartikel av Aftonbladet.

DVD-slog inte igenom pÄ en vecka. Alla som har sett bluray eller HDDVD pÄ en nÄgorlunda bra projektor vill inte gÄ
tillbaks till DVD igen.

#17

Postad 25 maj 2008 - 12:40

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlĂ€gg
  • 0
DVDn slog ju inte igenom förrens DVD-spelarna lÄg i en prisnivÄ under 1000kr...

Jag vill sjÀlv ha en, men jag tycker att 2500 för den absolut billigaste Àr för dyrt...

#18

Postad 25 maj 2008 - 12:48

jay-jay
  • jay-jay
  • AnvĂ€ndare

  • 158 inlĂ€gg
  • 0

För min del fÄr det vÀldigt gÀrna vara fysisk media. Jag tycker det ger en kÀnsla av kvalitet.

Personligen tror jag mest det Àr samlare och verkligt filmintresserade som har kvar den instÀllningen. De som bara "brukar" film vill nog frÀmst ha det sÄ lÀtt och smidigt som möjligt.

Sen gÄr jag gÀrna pÄ bio eller till lokala videobutiken sÄ jag kan handla en pÄse godis till filmkvÀllen nÀr jag ÀndÄ Àr ute. DÀr finns det ocksÄ personligen ett nöje i att lÀsa och vela bland filmer i evigheter varje gÄng.

Om man ser ett par filmer i veckan blir det lite mycket att kÀka godis och vela bland filmer i en evighet.

Jag tror ocksÄ att folk i allmÀnhet Àr lite rÀdda för att skaffa första generationerna av blu-ray som bildvisare.

Tror jag med. De första spelarna Àr vÀl redan inkompatibla med senaste standarden?

Generellt sett har jag inte sett nÄgot sÀrkskilt sug efter br i min omgivning. En hel del har hakat pÄ HD-tv karusellen dÀremot och köpt en full-HD eller HD-ready tv. De flesta har dock kvar sin vanliga tvsÀndning och de har ju inte direkt fÄtt nÄgon wowupplevelse av att ha HDTV direkt ;) . Ngn sportintresserad har vÀl investerat i HD-kanaler med men i stort Àr intresset ganska lÄgt. Kommer det igÄng bra alternativ för nedladdning tror jag att br kommer bli en flopp. Nu verkar ju inte intresset för att skapa konsumentvÀnliga onlinetjÀnster superstort sÄ br har trots allt en chans att etablera sig. Som mÄnga andra hÀr tror jag att det kommer ta tid.

#19

Postad 25 maj 2008 - 22:40

Unregisteredfe65247c
  • Unregisteredfe65247c
  • AnvĂ€ndare

  • 190 inlĂ€gg
  • 0
Röstade pÄ "För dÄligt urval...".

BlÀddrade igenom alla Discshops BD'ar och hittade bara 5-6 jag tycker verkar intressanta, men det slÀpps vÀl nÄgra nya varje mÄnad antar jag.

#20

Postad 26 maj 2008 - 09:26

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlĂ€gg
  • 0
Som sagt, DVD gick ocksÄ trögt i början.
FörstÄr inte varför alla verkar tro att Svensson kastar sig över ett nytt format redan i början.
Det tog 3-4 Är innan DVD smÄtt började dyka upp hos "vanligt" folk.

Sen förstÄr jag inte varför BD spelarna, enligt vissa, mÄste kosta under 1000 lappen för att börja sÀlja.
Vi svenskar har ju ÀndÄ en hyffsat bra ekonomi ;)
Om nu 2500-3000 spÀnn Àr sÄ ruskigt dyrt sÄ finns det ju nÄt som heter avbetalning ocksÄ :blink:

Fattar inte hur 3000 spÀnn kan vara sÄ sinnesjukt dyrt nÀr folk ÀndÄ lagt ner BETYDLIGT mer pengar pÄ sin platt TV, förstÀrkare och högtalare. Antar att vissa blivit bortskÀmda med DVD spelare för 199:- pÄ "Coop" :D

Priserna pÄ BD spelare idag (förutom Pioneer och Denon dÄ) Àr löjligt billiga jÀmfört med vad DVD spelarna kostade efter 2 Är.

Är det sĂ„ fĂ„ som kommer ihĂ„g hur det var för 10 Ă„r sen eller? ;)

Redigerat av Svante Skoog, 26 maj 2008 - 09:29.


#21

Postad 26 maj 2008 - 10:14

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlĂ€gg
  • 0
Men de mÄste ner till de priserna... eller att DVD-spelaren dör för dem för att de ska köpa en Blu-Spelare...

TVn "MÄste" du ha, hemmabion har inte kostat mÄnga tusenlappar (1000spÀnn pÄ COOP)...

Nej, det Àr vi som har ett mer djupgÄende intresse i detta, vilket medför att vi gÀrna lÀgger mer pengar pÄ sÄnt...

#22

Postad 26 maj 2008 - 10:31

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0
2003 var det första Äret som dvd sÄlde mer Àn VHS, 2003! Och nu fem Är senare skall det komma ett format och konkurrera ut dvd. Jag Àr tyvÀrr skeptisk. BD har alla möjligheter att bli ett bra format med stöd som vi som Àlskar film tittar pÄ men att fÄ medelsvensson att byta ut sina spelare om ett par Är för bd, tveksamt. Inspelningsmöjlighet Àr nog ett mÄste om man vill vinna den stora marknaden.

#23

Postad 26 maj 2008 - 10:59

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlĂ€gg
  • 0
[x] För dÄlig urval av filmer, sÄ jag vÀntar att köpa
[x] Tekniken Àr ej mogen
[x] För det Àr för dyrt

Sedan avvaktar jag Àven pga regionskodningen för BluRay och DVD. Jag tror Àven att BluRay kommer att fÄ hÄrd konkurrens frÄn olika online-alternativ framöver. SjÀlv ser jag det mer sannolikt att jag köper eller hyr filmer via iTunes Àn bestÀller BluRay-filmer frÄn andra sidan jorden för att fÄ rÀtt release.

DRM och BD-Java Àr ocksÄ nÄgot som skrÀmmer mig. Vill exempelvis inte behöva vara uppkopplad mot nÀtet nÀr jag ser en film, vilket skulle kunna bli verklighet.

Edit:
Kan Àven tillÀgga att nÀr jag köpte min första DVD-spelare 1999, sÄ gjorde jag detta Àven för att ersÀtta min gamla CD-spelare. DÀremot sÄ fyller ingen BluRay-spelare det behovet för mig. MÄnga spelare Àr helt enkelt för lÄngsamma, dÄliga och klumpiga för att anvÀndas till nÄgot annat Àn just BluRay.

Min senaste DVD-spelare (Denon DVD-1730) klarade inte heller av att ersÀtta min gamla trotjÀnare som CD-spelare.

Nu har jag dock börjat överge musik pÄ CD och konverterar allt till hÄrddisk istÀllet. Det sista jag behöver Àr Ànnu en pryl som tar plats i vardagsrummet.

Redigerat av Walkir, 26 maj 2008 - 11:06.


#24

Postad 26 maj 2008 - 12:11

Unregisteredff4f969d
  • Unregisteredff4f969d
  • AnvĂ€ndare

  • 108 inlĂ€gg
  • 0
Filmerna Àr alldeles för dyra jÀmfört med SD-DVD.

Jag kan köpa sprillans nya SD-DVD-filmer, t.ex. Fox Western Classics (tre filmer) för dryg hundring frÄn Axel Music. Inte en chans i h-vete att jag fÄr samma filmer pÄ Blu under 150 pix.

Tiden för att lÀgga 10000:- pix pÄ en spelare Àr förbi.

Mina BluRay-filmer spelar jag pÄ en PS3:a.

#25

Postad 26 maj 2008 - 15:00

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlĂ€gg
  • 0

Tiden för att lÀgga 10000:- pix pÄ en spelare Àr förbi.

Jag gav 4500:- för min DVD-spelare 1999 (köpt i New York). Tyckte det var vÀldigt billigt pÄ den tiden. Idag har jag dock svÄrt att motivera köpet av en PS3:a med BluRay-spelare till samma pris (men mycket billigare sett till pengavÀrdet).

Troligtvis beror detta pÄ att jag omöjligt kan se mig sjÀlv ha kvar PS3:an lika lÀnge som jag haft min gamla DVD-spelare.

Med dagens utveckling sÄ ska det bli intressant att se hur nytt och frÀscht BluRay kÀnns 2018 (dÄ det Àr lika gammalt som DVD Àr idag). Gissar pÄ att folk kommer skratta Ät den lÄngsamma bitraten som inte ens klarar av level 5 av H.264-standarden i High Profile. Allt under 1Gbps Àr bara löjligt :)

#26

Postad 26 maj 2008 - 16:54

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • LĂ€rjunge

  • 251 inlĂ€gg
  • 0
Jaag tycker det gÄr sÄ snabbt framÄt nu. SÄ blueray Àr snart antikt liksom HD TV. Runt dörren stÄr Ultra HD video.
"One particularly large advantage of 4320p is that it will be able to scale 480i, 480p (both with pillarboxing), 720p, 1080i, 1080p, and 2160p images accurately, as a height of 4320 pixels is a least common multiple of all common NTSC and ATSC TV resolutions. This will create for a more pleasant viewing experience, as the picture will be less distorted than with today's conventional 720p/1080i/p televisions."
Tagen frÄn : http://en.wikipedia....efinition_Video

SÄ var de slutar de inget tycks veta dagens lÀge. Med filmer som ligger runt 24 TB sÄ lÀr de dröja :). Japp ni sÄg rÀtt 24 TB rÀknar de med filmerna kommer ligga pÄ. Litte mer Àn dagens HD filmer 30 - 50 gig :(

sorry gick litte off topic dÀr :P . Men frÄgan Hur lÀnge ska man vÀnta? VÄgar man köpa BR nu... jag tÀnker göra det. Tanke vet ej vilka barnsjukdomar det (UHDVD) följer med. De tog 'ÀndÄ nÄgra Är för lcd, plasma skÀrmerna komma i bra lÀge.

#27

Postad 26 maj 2008 - 18:51

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • ForumrĂ€v

  • 889 inlĂ€gg
  • 0
TvÄ orsaker tror jag varför blu-ray gÄr sÄ dÄligt:

- Utbudet av filmer Àr fortfarande en brÄkdel av det som finns pÄ DVD.

- För att avnjuta högupplöst bild frÄn sitt vanliga tittavstÄnd hemma i soffan, behövs rejÀlt stor bildskÀrm eller en projektor. Dessa Àr fortfarande sÄpass dyra i inköp för att folk i gemen avstÄr frÄn att investera i detta. För att kunna se skillnad gentemot DVD pÄ en lÄt sÀga 32-tums HD-ready LCD frÄn dryga tre meters hÄll krÀvs mycket god syn !! :)

SjÀlv sitter jag ca 2,5 meter frÄn en 210 cm bred duk... :(

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 26 maj 2008 - 18:53.


#28

Postad 26 maj 2008 - 19:16

Richard123
  • Richard123
  • Amatör

  • 76 inlĂ€gg
  • 0
DĂ„ligt utbud och dyrt.

Har nÄgon koll pÄ vad det kostar för företag att köpa in blu-ray filmer?

#29

Postad 26 maj 2008 - 19:18

Unregistered583816d4
  • Unregistered583816d4
  • Wannabe

  • 19 inlĂ€gg
  • 0

TvÄ orsaker tror jag varför blu-ray gÄr sÄ dÄligt:

- Utbudet av filmer Àr fortfarande en brÄkdel av det som finns pÄ DVD.

- För att avnjuta högupplöst bild frÄn sitt vanliga tittavstÄnd hemma i soffan, behövs rejÀlt stor bildskÀrm eller en projektor. Dessa Àr fortfarande sÄpass dyra i inköp för att folk i gemen avstÄr frÄn att investera i detta. För att kunna se skillnad gentemot DVD pÄ en lÄt sÀga 32-tums HD-ready LCD frÄn dryga tre meters hÄll krÀvs mycket god syn !! :)


DÀr slÄr du huvudet pÄ spiken!!

Jag tror att Blu-ray kommer komma mer och mer men den kommer inte att konkurera ut DVD:n pÄ ett bra tag. Blu-ray Àr till för entusiaster och inte för den genomsnittliga TV-tittaren. Med entusiaster menar jag de som bemödat sig med att köpa en platt-TV som Àr större Àn 32 tum eller har projektor. Majoriteten av folket bryr sig som sagt inte sÄ mycket om hur det ser ut eller lÄter och kommer dÀrför inte att skaffa HD-prylar. JÀtteenkelt.
Men entusiasterna utgör en tillrÀckligt stor marknad för att ÀndÄ göra det lönsamt med HD för tillverkare av
HD-produkter och jag tror att entusiasterna kommer bli fler, för nÀr man sett hur det kan se ut och lÄta vill man ju bara ha mer...

#30

Postad 26 maj 2008 - 19:43

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlĂ€gg
  • 0
En vettig spelare kostar inte 3000:- utan runt 10000:- tror det Àr det som Àr felet. Sedan finns det inga bra spelare just nu. Utan man fÄr vÀnta pÄ nÀsta generation som kommer till sommaren/hösten. Men dessa kommer ocksÄ vara dyra om man vill ha den senaste tekniken. Förste nÀr femte generationens blu ray spelare kommer blir det nog en kraftig ökning av försÀljningen.

En Spelare som kan ta ALLA ljudformat, Kompatibel med HDMI 2.0, bÀttre laddningstider. Riktigt bra pÄ DVD och CD samt kostar runt 3000:- dÄ har man en stor sÀljare.

#31

Postad 27 maj 2008 - 08:40

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 109 inlĂ€gg
  • 0
HDMI 2.0? du kanske menar BD-Live? eller har jag missat att HDMI numer hoppat till 2.0.

Hur som, om det Àr BD-Live du syftar pÄ, sÄ ser jag samtidigt massa argument för att BD-live Àr en gimmick och inte ett vidare krav.

Sen sÄ finns för tillfÀllet en spelare pÄ marknade som klarar ALLA ljudformat, kör BD-Llive, har bÀsta laddningstiderna, riktigt bra pÄ DVD och CD, kostar dessvÀrre, 3500-4000:-

meh... hursom...

/P

#32

Postad 27 maj 2008 - 11:44

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0
Vilken ekonom som helst kan svara pÄ detta nÀr de lÀser innantill om sjösÀttning, bokslut osv.

Tror att HD media kom in minst ett Är försent för att uppnÄ en högre penetration i marknaden.

#33

Postad 27 maj 2008 - 12:05

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlĂ€gg
  • 0
BrÄka pÄ ni. SjÀlv sitter jag med runt 100 Blu-ray filmer eller nÄt och avnjuter filmer med fin HD-bild och lossless ljudspÄr. Jag tror att formatet kommer leva minst 3-4 Är till och dÄ Àr jag nöjd. Sen Àr det bara att haka pÄ nÄt nytt. Tekniken Àr underbar :P

#34

Postad 27 maj 2008 - 12:13

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlĂ€gg
  • 0
Dom bra spelarna Àr för dyra Àn sÄ lÀnge och PS3 Àr inte intresant!
Jag Àr stark motstÄndare till Regions indelningen ocksÄ.
Sen verkar dom göra om samma misstag med BR som dom gjorde pÄ dom svenska DVD filmerna i början.
Dom svenska utgÄvorna var ju rena skÀmten.

Min första DVD var en Sony 725D som jag gav 8000:- för regionsfri.
Den stog sig riktigt bra i flera Ă„r.
Dock kÀnner jag att jag inte vill lÀgga lika mycket pÄ en BR förÀnn den finns med inspelning och som regionsfri.

#35

Postad 27 maj 2008 - 12:16

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • ForumrĂ€v

  • 980 inlĂ€gg
  • 0
MÄnga som jag kÀnner frÄgar alltid om man kan spela in pÄ BD, och nÀr jag sÀger att det inte finns inspelningsbara BD spelare med HDD och inte heller regionsfria sÄ sÀger de bara att dÄ hÄller de sig till sina 299:- Technix DVD spelare som de köpt pÄ ICA MAXI :P

Redigerat av Fredrik HL, 27 maj 2008 - 12:17.


#36

Postad 27 maj 2008 - 13:29

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlĂ€gg
  • 0
Jag personligen tycker BD filmerna har för högt pris, 200:- för en Region A film Àr tok för mycket, det Àr ju inte bara en film man köper, mer vettigt vore 80-120:- per film.

#37

Postad 28 maj 2008 - 06:22

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlĂ€gg
  • 0

Jag personligen tycker BD filmerna har för högt pris, 200:- för en Region A film Àr tok för mycket, det Àr ju inte bara en film man köper, mer vettigt vore 80-120:- per film.

Du menar alltsÄ att Blu-ray borde vara billigare Àn DVD? Hmmm...

#38

Postad 28 maj 2008 - 07:51

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlĂ€gg
  • 0

BrÄka pÄ ni. SjÀlv sitter jag med runt 100 Blu-ray filmer eller nÄt och avnjuter filmer med fin HD-bild och lossless ljudspÄr. Jag tror att formatet kommer leva minst 3-4 Är till och dÄ Àr jag nöjd. Sen Àr det bara att haka pÄ nÄt nytt. Tekniken Àr underbar :)


LÀgg pÄ minst fem Är till... ;)

#39

Postad 28 maj 2008 - 09:11

Bullit
  • Bullit
  • ForumrĂ€v

  • 724 inlĂ€gg
  • 0
Filmerna Àr för DYRA. Om vi tar ICA MAxi igen som exempel sÄ har dom ju massor av filmer typ 2 för 99 eller 2 för 149. För en BD film tar dom typ 269 kr. Vad tror ni Svensson vÀljer? BD kommer att forsatt att vara för en liten skara entusiaster med dom priserna.

Det Àr ett fÄtal titlar jag skulle betala över 200 kr för sjÀlv. Jag har ett fÄtal BD filmer, 50-60 HD DVD (nyköpta för 60-100 kr) samt ca 700 DVD filmer hemma.

Sedan tycker jag som bestÀller filmer frÄn hela vÀrlden att regionsindelningen pÄ BD suger.

Dessutom har PS3:an varit enda vettiga alternativet som BD spelare hittills. Pioneer och Denon som har bra spelare vÀnder sig till en extremt liten skara entusiaster med sina priser. Jag vÀntar fortfarande pÄ den rÀtta BD spelaren som spelar bÄde A och B BD samt alla regioner pÄ DVD.

#40

Postad 28 maj 2008 - 11:12

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 421 inlĂ€gg
  • 0
Än en gĂ„ng, priserna KOMMER att gĂ„ NER.
Redan nu under nÄgra fÄ mÄnader sÄ har NYA svenska utgÄvor gÄtt frÄn runt 300 ner till 200 spÀnn, och detta kommer att fortsÀtta att gÄ ner likt priserna gjorde pÄ DVD.

Tror ni att DVD filmerna kostade 99 spÀnn nÀr formatet var nytt?
300 spÀnn fick man ge för en DVD film i början, vilket var betydligt mer för 10 Är sen.

Samma sak nu.
Det Àr precis samma gnÀll om BD frÄn en jÀkla massa folk just nu som det var frÄn VHS Àgarna nÀr DVD kom ut och hur dyrt och onödigt formatet var.

Men gnÀll pÄ ni sÄ lÀnge sÄ njuter vi andra av filmer i 1080p i hög bitrate och lossless ljud under tiden pÄ vÄra sinnesjukt dyra spelare.

PLUS att Blu-Ray har redan tagit en större del av marknaden Àn vad t.ex. Laserdiscen lyckades göra under sin livstid, sÄ aningen större Àn för entusiaster har det blivit va :). NÀr man i en smÄstad som Arvika kan köpa Blu-Ray filmer t.o.m. pÄ bensinmacken för 199:- sÄ har nog fan formatet börjat röra pÄ sig i rÀtt riktning ;)

Och som vanligt en jÀkla massa gnÀll om regionkodningen.
Ta en titt pÄ denna listan sÄ ser ni att ungefÀr 3/4 delar av US utgÄvorna Àr REGIONSFRIA:

http://bluray.liesinc.net/

De som Àr lÄsta typ FOX slÀpps ju ÀndÄ hÀr MAX ett mÄnader senare och ibland hÀr INNAN usa.

Redigerat av Svante Skoog, 28 maj 2008 - 11:13.


#41

Postad 28 maj 2008 - 11:18

Reference audio
  • Reference audio
  • ForumrĂ€v

  • 969 inlĂ€gg
  • 0

Än en gĂ„ng, priserna KOMMER att gĂ„ NER.
Redan nu under nÄgra fÄ mÄnader sÄ har NYA svenska utgÄvor gÄtt frÄn runt 300 ner till 200 spÀnn, och detta kommer att fortsÀtta att gÄ ner likt priserna gjorde pÄ DVD.

Tror ni att DVD filmerna kostade 99 spÀnn nÀr formatet var nytt?
300 spÀnn fick man ge för en DVD film i början, vilket var betydligt mer för 10 Är sen.

Samma sak nu.
Det Àr precis samma gnÀll om BD frÄn en jÀkla massa folk just nu som det var frÄn VHS Àgarna nÀr DVD kom ut och hur dyrt och onödigt formatet var.

Men gnÀll pÄ ni sÄ lÀnge sÄ njuter vi andra av filmer i 1080p i hög bitrate och lossless ljud under tiden pÄ vÄra sinnesjukt dyra spelare.

PLUS att Blu-Ray har redan tagit en större del av marknaden Àn vad t.ex. Laserdiscen lyckades göra under sin livstid, sÄ aningen större Àn för entusiaster har det blivit va :). NÀr man i en smÄstad som Arvika kan köpa Blu-Ray filmer t.o.m. pÄ bensinmacken för 199:- sÄ har nog fan formatet börjat röra pÄ sig i rÀtt riktning ;)

Och som vanligt en jÀkla massa gnÀll om regionkodningen.
Ta en titt pÄ denna listan sÄ ser ni att ungefÀr 3/4 delar av US utgÄvorna Àr REGIONSFRIA:

http://bluray.liesinc.net/

De som Àr lÄsta typ FOX slÀpps ju ÀndÄ hÀr MAX ett mÄnader senare och ibland hÀr INNAN usa.


Jag hÄller med dig helt och hÄllet Svante. PAL-systemet Àr Àldre Àn nÀstan alla som Àr pÄ det hÀr forumet, hur kan man inte tycka att det Àr dags för lite utveckling.

//Max Reference

#42

Postad 28 maj 2008 - 11:30

pajax
  • pajax
  • LĂ€rjunge

  • 442 inlĂ€gg
  • 0

Än en gĂ„ng, priserna KOMMER att gĂ„ NER.
Redan nu under nÄgra fÄ mÄnader sÄ har NYA svenska utgÄvor gÄtt frÄn runt 300 ner till 200 spÀnn, och detta kommer att fortsÀtta att gÄ ner likt priserna gjorde pÄ DVD.

Tror ni att DVD filmerna kostade 99 spÀnn nÀr formatet var nytt?
300 spÀnn fick man ge för en DVD film i början, vilket var betydligt mer för 10 Är sen.

Samma sak nu.
Det Àr precis samma gnÀll om BD frÄn en jÀkla massa folk just nu som det var frÄn VHS Àgarna nÀr DVD kom ut och hur dyrt och onödigt formatet var.

Men gnÀll pÄ ni sÄ lÀnge sÄ njuter vi andra av filmer i 1080p i hög bitrate och lossless ljud under tiden pÄ vÄra sinnesjukt dyra spelare.

PLUS att Blu-Ray har redan tagit en större del av marknaden Àn vad t.ex. Laserdiscen lyckades göra under sin livstid, sÄ aningen större Àn för entusiaster har det blivit va :). NÀr man i en smÄstad som Arvika kan köpa Blu-Ray filmer t.o.m. pÄ bensinmacken för 199:- sÄ har nog fan formatet börjat röra pÄ sig i rÀtt riktning ;)

Och som vanligt en jÀkla massa gnÀll om regionkodningen.
Ta en titt pÄ denna listan sÄ ser ni att ungefÀr 3/4 delar av US utgÄvorna Àr REGIONSFRIA:

http://bluray.liesinc.net/

De som Àr lÄsta typ FOX slÀpps ju ÀndÄ hÀr MAX ett mÄnader senare och ibland hÀr INNAN usa.

Kunde inte sagt det bÀttre sjÀlv

#43

Postad 28 maj 2008 - 11:30

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • LĂ€rjunge

  • 258 inlĂ€gg
  • 0
Personligen saknar jag en bluray spelare med hÄrddisk, jag har just nu DVD/VHS kombo, skulle gÀrna byta ut den mot en bluray spelare med hÄrddisk. Alternativet vore kanske att köpa bluray spelare + digitalbox med hÄrddisk men jag hatar idén att ha en box, bara för att byta kanal... sÄ nÀr det kommer köper jag en, tills dess sÄ blir det en popcorn hour / tvix för att avnjuta högupplöst.

#44

Postad 28 maj 2008 - 12:05

Unregisteredc3c18610
  • Unregisteredc3c18610
  • AnvĂ€ndare

  • 147 inlĂ€gg
  • 0
Jag hÄller med mÄnga hÀr. Det Àr lite för dyrt men att det kommer att sjunka. Det tog som sagt en jÀkla tid innan DVD var nÄgot som var man hade. Jag har kollegor pÄ jobbet som Àn idag knappt vet vad en DVD film Àr. Men som jag ser det Àr det tvÄ saker som har gjort att slutet pÄ formatkriget har passerat ganska obemÀrkt. Nummer ett Àr formatkriget i sig sjÀlv. SÄ fort man hörde talas om ett format krig sÄ tappade man nog 3/4 av alla konsumenter. Folk ville inte satsa pÄ ett format för att sedan inse att det försvann. Se Beta VHS kriget. Beta var överlÀgset men förlorade.

Sedan har vi nummer tvÄ och hÀr blir jag lite grov. Alla pappskallar som inte fattar att dom inte kan fÄ film gratis utan att tro att det drabbar filmbranschen (eller musik för den delen). Visst kan man hitta HD material pÄ piratebay m.m. men hur man kan vara sÄ dum att tro att det inte Àr stöld borde vara kriminellt i sig.

Sedan har man som en bisak att det Àr mÀrkligt hur lite folk Àr intresserade av riktig kvalité. Jag mÀrker stor skillnad pÄ SDDVD och Bluray, trots att min proj bara kan visa 720p. Ljudet har jag Ànnu inte kunnat njuta av men det Àr ny förstÀrkare pÄ gÄng. Samma sak med musik, en mp3 via en dator Àr inte lika bra som en köpt cd-skiva. nog för att mp3 kan vara bra men datorn i sig som musikspelare Àr inget vidare. Folk köper datorer som kostar 3-4 tusen och tror att den skall prestera lika bra som en cd-spelare. Sedan kopplar man det till nÄgra konservburkar som kallas surround samt en "subwofer" som knappt kan prestera under 80-hz. Tro fan att det lÄter lika med dator och cd-spelare.

#45

Postad 28 maj 2008 - 12:18

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0
Problemet Àr vÀl att mer och mer gÄr mot digitala medier plus att medelkonsumenten inte bryr sig sÄ mycket om högupplöst bild och ljud.

CD sÀljer mindre men det Àr inte SACD eller DVD Audio som ökar utan mp3. BÀst sÀljande konsoll av den nya generationen Àr Wii inte PS3 eller Xbox360. Jag tror att gemene man nöjer sig med en dvd som klara divx och har en hÄrddisk. Samtidigt finns det fler entusiaster dÀr ute Àn pÄ Laserdiscens tid vilket gör att blu-ray kommer att överleva. Men jag har svÄrt att se att det skulle klÄ dvd.

#46

Postad 28 maj 2008 - 12:49

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlĂ€gg
  • 0
Personligen tycker jag att det finns för fÄ Blu-ray filmer som gör det vÀrt att köpa en BR spelare för 3500kr. Det Àr kanske 4-5 flimer som Àr köpvÀrda idag pÄ BR, sjÀlvklart kommer utbudet att öka. Problemet Àr att inte ens alla nya filmer som kommer slÀpps pÄ Blu-ray, eller sÄ fÄr man vÀnta 2 mÄnader extra pÄ BR utgÄvan. Man har hunnit se filmen pÄ DVD innan den kommer ut pÄ Blu-ray, sÄ kÀnns det för mig idag.

#47

Postad 28 maj 2008 - 12:54

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlĂ€gg
  • 0
Om jag kollar pÄ min omgivning (vÀnner, familj, bekanta) sÄ vet den stora majoriteten inte vad blu-ray Àr eller att det finns. I flera fall Àr det jag som berÀttat om dess existens. Min mor Àger inte ens en dvd-spelare, vilket jag faktiskt inte fick reda pÄ förÀn jag föreslog en dvd-box som present frÄn mig och mina syskon.

Även om de skulle vara eller Ă€r medvetna om dess existens sĂ„ Ă€r frĂ„gan hur mycket bildskillnaden skulle betyda för dem. Majoriteten av dem har fortfarande SD-TV Ă€ven om det vid nyköp blir nĂ„n form av platt-tv. Ljudet Ă€r oftast tv:ns egna.

Priset Àr fortfarande en faktor, speciellt i förhÄllande till skillnaden i kvalité i bild eller ljud misstÀnker jag. Jag kom ihÄg nÀr vi köpte första VHS:en. Vi delade pÄ den mellan tvÄ familjer i vÄr trappuppgÄng dÄ den kostade nÀrmare 20000. Den hade till och med fjÀrrkontroll (med snöre!).
Idag Àr elektronik sÄ mycket billigare och det Àr svÄrt att argumentera en blurayspelare för 3000-4000 gentemot en dvd-spelare för 300-400.

SjÀlv tycker jag inte det Àr sÄ dyrt, inte ens med filmerna. I genomsnitt har jag betalat runt 150 per film vilket absolut Àr fullt acceptabelt för ett sÄ nytt format, fast dÄ Àr det inte ICA Maxi utan hdms, axelmusic och liknande. Jag tycker inte det Àr konstigare dÄ det Àr billigare att köpa spel pÄ Webhallen Àn pÄ ICA exempelvis.

Det Àr snudd pÄ omöjligt att sia om det kommer ta över DVD:ns plats, det beror nog pÄ andra formats lanseringsdatum, och hur nedladdning av material vÀxer.

NÀr priserna har sjunkit vidare och medelsvensson börja titta pÄ inköp, dÄ kan vi se om den högre upplösningen lockar mÄnga nog att det tar över.

#48

Postad 28 maj 2008 - 13:05

ganja
  • ganja
  • LĂ€rjunge

  • 278 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr precis samma gnÀll om BD frÄn en jÀkla massa folk just nu som det var frÄn VHS Àgarna nÀr DVD kom ut och hur dyrt och onödigt formatet var.

Och det Àr precis lika sant idag. Idag Àr det dyrt och onödigt med Blu-ray för de flesta. I takt med att priserna sjunker kommer försÀljning förmodligen öka, precis som med DVD. DÀremot tror jag inte att Blu-ray nÄgonsin kommer bli lika stort som DVD dÄ det redan nu kÀnns ganska omodernt. Om man t.ex. jÀmför med hÄrddiskars utveckling sÄ motsvarade DVD en rejÀlt stor hÄrddisk nÀr det kom, hur stÄr sig Blu-ray mot andra medier idag?

Och med detta sagt sÄ fÄr jag ÀndÄ erkÀnna att jag jÀttegÀrna hade lutat mig tillbaka och kollat nÄn bra BD-film, sÄ kÀnner man att man har rÄd sÄ Àr det givetvis inget fel i det.

#49

Postad 28 maj 2008 - 14:06

Unregistered65d26440
  • Unregistered65d26440
  • Wannabe

  • 25 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker nog ÀndÄ att Blu-Ray Àr prisvÀrt. BÀttre Àn bio, hemma i soffan ... NÀr jag och tjejjen gick pÄ bio senast kostade det 95x2 = 190:- ... Det Àr DYRT!!!

Resten av biosalongen ville inte pausa för vare sig kisspaus eller pÄfyllning av popcorn ... ;)

Jag kollade Àven lite gamla fakturor frÄn 2002 ... 239:- för en Disney film. DÄ var det DVD som var "dyrt" ...

MÄnga stÀllen erbjuder relativt nya BD filmer för 199:- tex RÄttatouille. DVD:n kostar 189:- ... För 10kr mer sÄ fÄr man superbild och superljud ... jag ser inget problem med det.

Sen kanske man kan jaga fram ett lÀgre pris pÄ ovan nÀmnda DVD om man letar ... men iallafall. Det Àr bara ett exempel :)

#50

Postad 29 maj 2008 - 06:54

Mange_L
  • Mange_L
  • LĂ€rjunge

  • 308 inlĂ€gg
  • 0

Än en gĂ„ng, priserna KOMMER att gĂ„ NER.
Redan nu under nÄgra fÄ mÄnader sÄ har NYA svenska utgÄvor gÄtt frÄn runt 300 ner till 200 spÀnn, och detta kommer att fortsÀtta att gÄ ner likt priserna gjorde pÄ DVD.

Tror ni att DVD filmerna kostade 99 spÀnn nÀr formatet var nytt?
300 spÀnn fick man ge för en DVD film i början, vilket var betydligt mer för 10 Är sen.

Samma sak nu.
Det Àr precis samma gnÀll om BD frÄn en jÀkla massa folk just nu som det var frÄn VHS Àgarna nÀr DVD kom ut och hur dyrt och onödigt formatet var.

Men gnÀll pÄ ni sÄ lÀnge sÄ njuter vi andra av filmer i 1080p i hög bitrate och lossless ljud under tiden pÄ vÄra sinnesjukt dyra spelare.

PLUS att Blu-Ray har redan tagit en större del av marknaden Àn vad t.ex. Laserdiscen lyckades göra under sin livstid, sÄ aningen större Àn för entusiaster har det blivit va :(. NÀr man i en smÄstad som Arvika kan köpa Blu-Ray filmer t.o.m. pÄ bensinmacken för 199:- sÄ har nog fan formatet börjat röra pÄ sig i rÀtt riktning :lol:

Och som vanligt en jÀkla massa gnÀll om regionkodningen.
Ta en titt pÄ denna listan sÄ ser ni att ungefÀr 3/4 delar av US utgÄvorna Àr REGIONSFRIA:

http://bluray.liesinc.net/

De som Àr lÄsta typ FOX slÀpps ju ÀndÄ hÀr MAX ett mÄnader senare och ibland hÀr INNAN usa.


Ja priserna kommer förhoppningsvis att sjunka fast om de ska ner till dvd-nivÄ sÄ mÄste nog dvd mer eller mindre försvinna först och det lÀr ta tid. SÄ lÀnge blu-ray finns som lyxigare sidolaternativ för hemmabiofolket sÄ lÀr inte priserna sjunka sÄ vansinnigt mkt mer. Och att folk skulle ha klagat pÄ att dvd var onödigt nÀr det kom kan jag verkligen inte komma ihÄg. VHS var bild och ljudmÀssigt ett vÀrdelöst format och jag har bestÀmt för mig att folk var rÀtt exalterade nÀr dvd kom Àven om genombrottet tog ett antal Är pga höga priser i början. Dock sÄ var utgivningstakten bra mkt snabbare för dvd i början Àn vad den Àr för blu-ray för tillfÀllet. Utbudet om man gillar annat Àn Pirates of the Caribean och liknande filmer Àr ju minst sagt kasst. Detta beror givetvis pÄ att det knappast lÀr bli sÀrskillt lönsamt att ge ut Àldre filmer pÄ blu-ray. Folk kommer helt enkelt inte köpa om filmer en gÄng till om de har en bra dvd-utgÄva. Blu-ray kommer att vÀxa vad det gÀller nya filmer i takt med att folk köper spelare, men dvd kommer garanterat att finnas kvar vid sidan av pga det jag just nÀmnde. Jag tror att Blu-ray kommer att fÄ det lite motigt Àven om det kommer att vÀxa.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.