Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8,03 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 8,62 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 8,64 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8,78 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

#1601

Postad 27 oktober 2008 - 20:57

Unregistered847b0a9f
  • Unregistered847b0a9f
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Det låter bra Travolta! jag ska ta och titta på nLite lite senare och det får bli när datorn har blivit så pass seg så man måste installera om. eller när jag får tid... Men jag undrar 2 gb minne? det är väl så att du måste byta ut den 1 gb som sitter i mot en 2 gb? eller? För den har väl inte plats för 2 minnesplatser?

Sen undrar jag om man kan ställa in de här två knapparna som finns till förfogande på att växla mellan "Battery power"l och "High-Super power"?

/Mvh Rasmus Åkertröm, tack så jätte mycket för all hjälp, det uppskattas jätte mycket. jo ellenbellan "google is your friend"

#1602

Postad 27 oktober 2008 - 21:35

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Det låter bra Travolta! jag ska ta och titta på nLite lite senare och det får bli när datorn har blivit så pass seg så man måste installera om. eller när jag får tid... Men jag undrar 2 gb minne? det är väl så att du måste byta ut den 1 gb som sitter i mot en 2 gb? eller? För den har väl inte plats för 2 minnesplatser?

Sen undrar jag om man kan ställa in de här två knapparna som finns till förfogande på att växla mellan "Battery power"l och "High-Super power"?

/Mvh Rasmus Åkertröm, tack så jätte mycket för all hjälp, det uppskattas jätte mycket. jo ellenbellan "google is your friend"


Ja det finns bara en minnesplats så du får byta ut det befintliga minnet.
Med Asus-utilityn kan du starta valfritt program när du klickar på de två högra knapparna i silverlisten. Starta Asus Instant Key och peka ut filen i mappen Asus Hybrid Engine. Varje gång du sedan klickar på den knappen kommer du kunna toggla mellan de olika energi/prestanda-lägena. Riktigt smidigt.

#1603

Postad 28 oktober 2008 - 01:41

peterwesterstrom
  • peterwesterstrom
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Nån som har ett tips på ett snyggt kalender-software som påminner lite om Google calender men inte är på internet utan något man laddat ner och har på datorn? (så man kan gå in utan att vara uppkopplad dvs)

Mozilla Sunbird kanske?
http://www.mozilla.o...lendar/sunbird/

#1604

Postad 28 oktober 2008 - 10:39

Unregistered1235
  • Unregistered1235
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Någon som vet var man kan få tag i "klisterpapper" för skrivare så man kan göra detta http://forum.eeeuser...ic.php?id=49426 ? :) Med egna motiv.

#1605

Postad 28 oktober 2008 - 11:26

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Någon som vet var man kan få tag i "klisterpapper" för skrivare så man kan göra detta http://forum.eeeuser...ic.php?id=49426 ? :) Med egna motiv.


Ingen aning men undrar om det inte blir bättre att göra en egen här:
http://www.schtickers.com

#1606

Postad 28 oktober 2008 - 13:31

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Jag blir lite undrande över alla problem som många av er haft med Linux på denna lilla dator.
Jag köpte en 901:a i fredags och har använt den lite till och från i helgen. Jag tycker att den fungerar alldeles utmärkt till det som jag tänker använda den till. Lite surfande (inte nedladdning), lite skrivande och lite enkel kalkyl mm. Min tanke har aldrig varit att använda den som om den var en "fullstor" bärbar dator.

Lite seg är den det håller jag med om men jag hade faktiskt inte väntat mig annat. Jag är inte alls så sugen (än) på att installera något Windows då det som finns i burken räcker gott åt mig. Nåja, jag kan naturligtvis hinna ändra mig så vi får väl se :)

#1607

Postad 28 oktober 2008 - 22:46

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0
Decalgirl har ju också skins till EEE. Bl.a de som visas på bilderna på det länkade forumet.

/Bäckman

#1608

Postad 28 oktober 2008 - 23:12

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Gjorde raka motsatsen till att sätta på dekaler... jag ryckte bort alla klisterlappar (Atom, Dolby, WinXP), blev ett lyft :(

#1609

Postad 28 oktober 2008 - 23:58

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

  • 1 590 inlägg
  • 0
wifi fungerar riktigt ###### dåligt på min eee pc (ubuntu)
på min vista-laptop som sitter bredvid kommer jag ut på mitt wifi utan problem men eee har både problem med att hitta och överhuvudtaget komma in på nätet trots att all information ska stämma

nåt man måste göra speciellt för att det ska fungera eller är wifiantennen dålig (och wifiprogrammet)?

#1610

Postad 29 oktober 2008 - 00:23

adress
  • adress
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

wifi fungerar riktigt ###### dåligt på min eee pc (ubuntu)
på min vista-laptop som sitter bredvid kommer jag ut på mitt wifi utan problem men eee har både problem med att hitta och överhuvudtaget komma in på nätet trots att all information ska stämma

nåt man måste göra speciellt för att det ska fungera eller är wifiantennen dålig (och wifiprogrammet)?


Tror inte antennen är dålig. Jag har inga problem med vare sig wifi eller mobilt bredband på min 901 med XP eller 900 med Linux (xandros). Wifi går som tåget både hemma och ute på cafe´t

#1611

Postad 30 oktober 2008 - 21:35

EsseJ
  • EsseJ
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Gjorde raka motsatsen till att sätta på dekaler... jag ryckte bort alla klisterlappar (Atom, Dolby, WinXP), blev ett lyft :)


Låter underbart :-) Fick du bort dem utan att skada ytan, och efterbehandlade du på ngt sätt för att få bort limmet?


Tror inte antennen är dålig. Jag har inga problem med vare sig wifi eller mobilt bredband på min 901 med XP eller 900 med Linux (xandros). Wifi går som tåget både hemma och ute på cafe´t


Mobilt bredband? Menar du att du har modellen av 901:an med inbyggt HSUPA?

#1612

Postad 30 oktober 2008 - 22:37

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Låter underbart :-) Fick du bort dem utan att skada ytan, och efterbehandlade du på ngt sätt för att få bort limmet?


Det gick riktigt bra, jag tog lite försiktigt med nageln under och fick en flik att dra i. Det ytterst lilla klister som blev kvar gick lätt att putsa bort med fingret.

#1613

Postad 31 oktober 2008 - 00:33

Unregisteredd1a8fe77
  • Unregisteredd1a8fe77
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0

Låter underbart :-) Fick du bort dem utan att skada ytan, och efterbehandlade du på ngt sätt för att få bort limmet?




Mobilt bredband? Menar du att du har modellen av 901:an med inbyggt HSUPA?

Har den släppts? Var köper man med den??

#1614

Postad 31 oktober 2008 - 01:26

unoo
  • unoo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har en 901 a som jag har installerat ubuntu på de mesta funkar . utom webcamen men de verkar ingen kunna hjälpa mej med? ( är helt ny på ubuntu)

Men min fråga är, jag vill kunna spela poker via nätet och då behöver jag java eller kunna öppna exe filer. Kan någott av dessa problem lösas? Har försökt installera java men inte lyckats. Varför måste man alltid in i terminalen och krångla?

Sen en fråga till vad är en .bin fil? Hur öppnar jag en sådann?

Har funderat på att byta till xp men de verkar inte heller vara helt enkelt.

Jag la ubuntu ee på en lilla disken , det kanske var fel det med?


Tacksam för svar!

#1615

Postad 31 oktober 2008 - 08:06

adress
  • adress
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Låter underbart :-) Fick du bort dem utan att skada ytan, och efterbehandlade du på ngt sätt för att få bort limmet?




Mobilt bredband? Menar du att du har modellen av 901:an med inbyggt HSUPA?


Nej - Huawei E220. En tusenlapp till för inbyggt tycker jag inte är värt det.

#1616

Postad 31 oktober 2008 - 10:12

Unregisteredd1a8fe77
  • Unregisteredd1a8fe77
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0

Nej - Huawei E220. En tusenlapp till för inbyggt tycker jag inte är värt det.

Håller inte med, asdrygt att ha den där hängandes i en sladd bredvid.
Jag var på väg att köpa Asus One 3G som finns ute nu, men kass batteritid fick mig att börja snegla på 901 med 3G istället, frågan är bara när den kommer.

#1617

Postad 31 oktober 2008 - 13:11

Unregistered1235
  • Unregistered1235
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hejsan!

Har en 901 a som jag har installerat ubuntu på de mesta funkar . utom webcamen men de verkar ingen kunna hjälpa mej med? ( är helt ny på ubuntu)

Men min fråga är, jag vill kunna spela poker via nätet och då behöver jag java eller kunna öppna exe filer. Kan någott av dessa problem lösas? Har försökt installera java men inte lyckats. Varför måste man alltid in i terminalen och krångla?

Sen en fråga till vad är en .bin fil? Hur öppnar jag en sådann?

Har funderat på att byta till xp men de verkar inte heller vara helt enkelt.

Jag la ubuntu ee på en lilla disken , det kanske var fel det med?


Tacksam för svar!

Google är en bra start..
http://www.google.se...lient=firefox-a
Två första träffarna kan säkert vara till hjälp.

#1618

Postad 31 oktober 2008 - 16:13

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Håller inte med, asdrygt att ha den där hängandes i en sladd bredvid.
Jag var på väg att köpa Asus One 3G som finns ute nu, men kass batteritid fick mig att börja snegla på 901 med 3G istället, frågan är bara när den kommer.


Jag tycker det smidigaste är att köra genom telefonen. Telefonen fungerar som modem och man slipper extra abonnemang och extra simkort. Dessutom har man alltid telefonen med sig och kör man över Blåtand slipper man sladdar.

#1619

Postad 31 oktober 2008 - 19:57

exclamation
  • exclamation
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

wifi fungerar riktigt ###### dåligt på min eee pc (ubuntu)
på min vista-laptop som sitter bredvid kommer jag ut på mitt wifi utan problem men eee har både problem med att hitta och överhuvudtaget komma in på nätet trots att all information ska stämma

nåt man måste göra speciellt för att det ska fungera eller är wifiantennen dålig (och wifiprogrammet)?


Använder du Ubuntu Eee?

Hejsan!

Har en 901 a som jag har installerat ubuntu på de mesta funkar . utom webcamen men de verkar ingen kunna hjälpa mej med? ( är helt ny på ubuntu)

Men min fråga är, jag vill kunna spela poker via nätet och då behöver jag java eller kunna öppna exe filer. Kan någott av dessa problem lösas? Har försökt installera java men inte lyckats. Varför måste man alltid in i terminalen och krångla?

Sen en fråga till vad är en .bin fil? Hur öppnar jag en sådann?

Har funderat på att byta till xp men de verkar inte heller vara helt enkelt.

Jag la ubuntu ee på en lilla disken , det kanske var fel det med?


Tacksam för svar!


1. Webcamen måste du enabla i bios innan du kan använda.
2. Java installerar du genom att gå till Program -> Lägg till/Ta bort och sök på java runtime
3. Exe-filer är till Windows inte Linux. Du kan testa att emulera genom Wine, fungerar ibland.
4. En .bin-fil är en sorts programfil, du dubbelklickar på den.
5. Du måste inte in i terminalen.
6. Byt inte till xp, det är en dum idé.
7. Det var en bra idé att lägga Ubuntu på den lilla disken, då den är snabbare.

#1620

Postad 31 oktober 2008 - 22:30

unoo
  • unoo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Använder du Ubuntu Eee?



1. Webcamen måste du enabla i bios innan du kan använda.
2. Java installerar du genom att gå till Program -> Lägg till/Ta bort och sök på java runtime
3. Exe-filer är till Windows inte Linux. Du kan testa att emulera genom Wine, fungerar ibland.
4. En .bin-fil är en sorts programfil, du dubbelklickar på den.
5. Du måste inte in i terminalen.
6. Byt inte till xp, det är en dum idé.
7. Det var en bra idé att lägga Ubuntu på den lilla disken, då den är snabbare.


okej, men jag hade det på den lilla och då kunde jag ju inte använda mapparna dokument, musik , video och så för de fanns ju bara 1gb kvar. Så jag försökte installera det på den stora . Det gick inte så bra så nu är allt kaos :(. Hur formaterar jag hela datan?

bin filer frågar efter vilket program dem ska öppnas med?
Fick java att funka innan allt blev kaos men inte webcamen :S.

Tack för svar!

#1621

Postad 31 oktober 2008 - 23:55

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0

Jag tycker det smidigaste är att köra genom telefonen. Telefonen fungerar som modem och man slipper extra abonnemang och extra simkort. Dessutom har man alltid telefonen med sig och kör man över Blåtand slipper man sladdar.

Håller med dig helt och hållet. Jag körde precis som du via blåtand till min SE W890i och det fungerade alldeles utmärkt. Men en varningens finger är passande är. Man MÅSTE ha tjänsten mobilt bredband kopplat till sitt vanliga mobil abonnemang. Om man inte vill bli ruinerad vill säga...

Jag förklarade det i denna tråden för någon dag sedan.

mvh
Stefan Bäckman

#1622

Postad 01 november 2008 - 10:17

Unregisteredd1a8fe77
  • Unregisteredd1a8fe77
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0

Jag tycker det smidigaste är att köra genom telefonen. Telefonen fungerar som modem och man slipper extra abonnemang och extra simkort. Dessutom har man alltid telefonen med sig och kör man över Blåtand slipper man sladdar.

Hur kan det vara smidigare att behöva två enheter istället för en?
Jag saknar bredband i min mobil så i mitt fall måste jag isf köpa en ny telefon också.
Däremot har jag ett mobilt bredbandsabb. med modem från 3, så jag vill ta sim-kortet där och trycka in i datorn för att slippa donglen.

Redigerat av Unregisteredd1a8fe77, 01 november 2008 - 10:21.


#1623

Postad 01 november 2008 - 14:38

ellanbellan
  • ellanbellan
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Tycker det är roligt med dom som klagar på att skärmen är fr liten eller tangentbordet är för litet. Jag menar, hela grejenmed dessa datorer är ju att det ska vara skitsmå.

Det är lite som att säga "Jag vill ha en asliten dator fast den måset ha stort tangentbord och stor skärm....*pinsam tystnad*"

Jebus. Datorn är perfekt för mig. Jag är 152 cm och väger 40 kg så folk kan ju räkna ut att mina händer inte är de största direkt...

#1624

Postad 01 november 2008 - 17:29

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0

Hur kan det vara smidigare att behöva två enheter istället för en?
Jag saknar bredband i min mobil så i mitt fall måste jag isf köpa en ny telefon också.
Däremot har jag ett mobilt bredbandsabb. med modem från 3, så jag vill ta sim-kortet där och trycka in i datorn för att slippa donglen.

Grejen är väl att man alltid har med sig telefonen. Själva jämförelsen var också mot att ha en extra dongel till datorn och då tycker inte jag det är betydligt smidigare med telefon.

Iom att du inte har turbo-3g eller 3g i telefonen så är ju det inget alternativ för dig.

Min prio är iaf

1. 3G i datorn
2. 3G-bredband via telefon
3. Via dongel.

/Bäckman

#1625

Postad 03 november 2008 - 03:13

peterwesterstrom
  • peterwesterstrom
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Kopplade 901GO till tråden.

#1626

Postad 03 november 2008 - 09:16

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0

Hej gott folk,

Nu har min 901 Linux rullat i nästan en månad. Det ligger en helt ok Ubuntu (med array.org kärnan och olika tillägg) installation på den och jag är på det hela rätt nöjd. Det enda som inte fungerar helt smidigt är uppkopplingen mot olika wifi-nät.

Men men, igår hände det. Den startar inte längre. :) Jag har provat med och utan batteri, med och utan laddare i men det enda som händer är att först tänds power-lampan och sedan också dioderna i framkant. Sedan händer ingenting. Den blir stående med power-lampan och alla dioder (utom wifi) lysande. Inget händer, ibland stänger den av sig självt efter en stund men oftast inte.

Har någon upplevt något liknande?

Jag har pratat med Asus supporten och de bad mig fylla i en RMA och skicka in den. Sagt och gjort, nu väntar man bara på mail från dem och UPS för att bekräfta garantiärendet. Väl bekräftat så ska jag ringa UPS som hämtar upp burken och kör den till service. Vi får se hur länge jag blir av med den.

Som extra strul slutade min stationära pc också att rulla med samma symtom i helgen. Fläktar gick igång men den kom aldrig upp till bios. Det är troligen moderkort (har alltid krånglat lite) eller psun som lagt ner arbetet. Jag har inte orkat felsöka mer och har skrotat den burken. Minnen, cpu och diskar är återvunna i FreeNAS/HTPCn som nu får agera vanlig pc.

/Bäckman


Hej

Tänkte bara passa på att ge er lite mer info om hur bra/dåligt Asus service fungerar. Jag skrev en RMA på torsdag och UPS hämtade datorn på fredag strax efter lunch. Via UPS hemsida kunde jag se att paketet kom fram till Holland på måndag lunch. Senare på kvällen såg jag att den trillat in i Asus support system och registrerats som inkommen. Den ligger just nu för att diagnostiseras/repareras och det har den gjort sedan den anlände till Holland. Följande kan man se på supportsidan;

Product Received > (Waiting) > Repairing > Final Testing > Packing > Ready for Shipping > Repair Finished

Nu väntar jag bara på att de ska fixa till den också. Den har ju nu bara legat i en vecka.

mvh
Bäckman

#1627

Postad 03 november 2008 - 11:18

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Kopplade 901GO till tråden.

Kan tillägga att på multitronic som för tillfället är den enda som säljer datorn så står det att den kommer i lager 12 november.

#1628

Postad 03 november 2008 - 22:35

EsseJ
  • EsseJ
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Kan tillägga att på multitronic som för tillfället är den enda som säljer datorn så står det att den kommer i lager 12 november.


Det är nästan lite underligt att det bara är dem som har lagt upp den. Webhallen, Komplett, etc, brukar vara snabba. Killen på JKKMobile verkade ju ha fått den i vitt, kanske är något sånt som spökar?

Ah, den för tusan ta och komma snart. Jag sitter och segar med min 701:a och väntar in den. Skärmen börjar gå mig på nerverna :-)

Är det bara jag, eller är det lite synd att den verkar bli svart?

#1629

Postad 04 november 2008 - 10:14

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Ja det är underligt att det är så få som verkar sälja den och ja, det är bara du som tycker det är synd att den är svart :D hehe

Redigerat av Rootkit, 04 november 2008 - 10:15.


#1630

Postad 05 november 2008 - 09:42

nukie
  • nukie
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Verkar som om multitronic har tagit bort 901GO! Nu är det ingen butik i listan. Är det någon som vet när den kommer?

#1631

Postad 05 november 2008 - 10:23

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Verkar som om multitronic har tagit bort 901GO! Nu är det ingen butik i listan. Är det någon som vet när den kommer?


Asus och leveranstider är absolut inget att lita på. Även om du hittar ett datum ska du ta det med en enorm skopa salt.

#1632

Postad 07 november 2008 - 10:15

dattacine
  • dattacine
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Först väntade man på 901 i en halv evighet, men sen insåg man att man gärna ville ha inbyggt 3G så då väntar man oförtrutet på 901GO då. Hoppas den kommer innan jul iaf.
Sneglat lite på andra tillverkare också, men de flesta faller på att de blir lite för stora och har för dålig batteritid även om de kan ha lite bekvämare tangentbord, men ingen annan har väl multi-touch?

Hmmm. Specsen på GO säger 16GB SSB-disk. Betyder väl att den saknar den snabba 4GB-disken och bara har den långsamma på 16GB. Den har även endast 802.11b/g, men det kanske inte gör så mycket.
Detta har man antagligen gjort för att få ner priset som verkar hamna runt €399, dvs samma som vanliga 901. Dock har den XP.

Kanske får bli 901:an då, men tyvärr finns ju inte 20GB modellen i svart, men den kanske är ok i vitt och ser mindre kladdig ut. Någon som har jämfört?

Någon som har testat att touchscreenmodda?

#1633

Postad 07 november 2008 - 18:26

EsseJ
  • EsseJ
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Först väntade man på 901 i en halv evighet, men sen insåg man att man gärna ville ha inbyggt 3G så då väntar man oförtrutet på 901GO då. Hoppas den kommer innan jul iaf.
Sneglat lite på andra tillverkare också, men de flesta faller på att de blir lite för stora och har för dålig batteritid även om de kan ha lite bekvämare tangentbord, men ingen annan har väl multi-touch?

Hmmm. Specsen på GO säger 16GB SSB-disk. Betyder väl att den saknar den snabba 4GB-disken och bara har den långsamma på 16GB. Den har även endast 802.11b/g, men det kanske inte gör så mycket.
Detta har man antagligen gjort för att få ner priset som verkar hamna runt €399, dvs samma som vanliga 901. Dock har den XP.

Kanske får bli 901:an då, men tyvärr finns ju inte 20GB modellen i svart, men den kanske är ok i vitt och ser mindre kladdig ut. Någon som har jämfört?

Någon som har testat att touchscreenmodda?



Kolla jkkmobile, enligt honom så är det en snabb 8 GB SSD och en långsammare på 8. Det verkar mao vara en rätt ok deal om man skall köra XP.

Beträffade 802.11n och Bluetooth så är det tydligen så att operatörer som tar in maskinen kan välja att ha det bortkopplat (knappast borttaget?) - varför man skulle vilja göra det är bortom min förståelse. Det kommer ju inte få folk att använda 3G-funktionen mer? Vill man köra via sin telefon skulle man väl inte skaffa en maskin med modem från början? Nej, det verkar vara någon underlig logik där...

Så vitt jag vet har ingen annan multi touch. Jag är dock också nyfiken på detta! Varför multi touch inte har blivit vanligare än det är förvånar mig överlag. Ligger det något patent i vägen som Asus är med på, på något hörn?

901:an är märkligt dyr fortfarande, med tanke på att 900:an är stadigt på väg ned mot 2000 kronorsgränsen.

#1634

Postad 07 november 2008 - 21:50

dattacine
  • dattacine
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Tack för tipset om jkkmobile. Där fanns mycket att kika på.

Hoppas det stämmer att det sitter en snabbare disk på 8GB i Go. Är inte säker på om jag tänkt köra Linux eller XP. Känns som att Linux skulle vara lite roligare och snabbare förmodligen, medan man har mer rutin på XP. Skadar väl inte att man får med en XP-licens, men hur många gånger är det man kan installera om en OEM och blir det knöligt att göra om man dragit in Linux en gång?

Petade på en LG X110 idag, men medan tangenbordet var ok så var touchpaden riktigt liten.

Multitouch är närmast ett måste för mig som känner mig vilsen utan mus. Det är en sån där sak som borde varit standard för länge sen.

Då är det bara hoppas det kommer att gå att få tag på 901Go utan att behöva binda sig med abonnemang och sånt om de nu inte ger en riktigt bra rabatt, men det är nog inte så troligt om man jämför med hur det brukar vara.



Hmmm, både Österrike och Italien har man köpt 901Go och de har haft en 16GB SSD. (Österrikaren försökte byta ut sin SSD till en snabb och italienaren säger att den som sitter i är snabb. Mystiken tätnar. )

Om man kan italienska, men bilderna säger ganska mycket. Har inte siffrorna för diskarna i vanliga 901 så jag kan inte avgöra nåt just nu.
http://www.eeepc.it/...ware-benchmark/

Redigerat av dattacine, 07 november 2008 - 22:04.


#1635

Postad 07 november 2008 - 23:09

Benny
  • Benny
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
@dattacine
Du kan välja att få texten på engelska!
http://www.eeepc.it/...ware-benchmark/

#1636

Postad 08 november 2008 - 11:40

dattacine
  • dattacine
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Jamen har du sett och en flagga som man kan klicka på också. Tar på mig dumstruten. :0)

Då verkar man iaf inte behöva fundera på vilken netbook man vill ha iaf(om det nu är samma SSD i alla GOar i alla länder). Får bara se hur wifi ser ut när den säljs i Sverige. BT borde vara enkelt och billigt att lägga till om man vill ha det. Har nån sån usb-tjoff som ligger och skräpar nånstans.

#1637

Postad 08 november 2008 - 13:15

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Jag lyckas inte få 1680x1050 ut på min externa skärm, den upplösningen finns inte att välja. Powerstrip har jag också testat men valet för 1680x1050 finns inte där heller. Det finns en massa upplösningar som går utanför vad min externa skärm klarar men dom flesta upplösningarna gör det bara så att allt "strechas" ut på skärmen, aspect ration blir inte bra. Någon som vet om jag saknar något? någon drivis eller så...kör med linux varianten med eget xp på.

/Termos

Redigerat av Termos, 08 november 2008 - 13:15.


#1638

Postad 08 november 2008 - 13:45

EsseJ
  • EsseJ
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jamen har du sett och en flagga som man kan klicka på också. Tar på mig dumstruten. :0)

Då verkar man iaf inte behöva fundera på vilken netbook man vill ha iaf(om det nu är samma SSD i alla GOar i alla länder). Får bara se hur wifi ser ut när den säljs i Sverige. BT borde vara enkelt och billigt att lägga till om man vill ha det. Har nån sån usb-tjoff som ligger och skräpar nånstans.


Man undrar dock vilket uselt översättningsprogram som skapar de engelska texterna. Tursamt nog kan jag intalienska så jag har kollat runt där lite. Om ni undrar över någon obegriplig översättning, säg till så översätter jag på riktigt.

#1639

Postad 09 november 2008 - 09:39

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Visst har man kanske blivit lite av en "fan boy" men detta är ju löjligt:
http://www.idg.se/2....as-med-i-vaskan

901:an får en 5:a i betyg... av 10...

#1640

Postad 09 november 2008 - 12:33

Benny
  • Benny
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Här får 901:an en 7:a i betyg av 10.

http://www.idg.se/2....lla-datortestet

#1641

Postad 09 november 2008 - 15:40

EsseJ
  • EsseJ
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Visst har man kanske blivit lite av en "fan boy" men detta är ju löjligt:
http://www.idg.se/2....as-med-i-vaskan

901:an får en 5:a i betyg... av 10...


Jag tror att det har bildats två läger: De som är beredda att ta en lite segare dator för att få en SSD (och som vet att nästa maskin med en SSD kommer att vara bra mkt snabbare) samt de som tycker hårddiskar är kung fortfarande.

IDG verkar överlag tillhöra de senare.

Vi som skriver här tillhör nog de föregående :-)

Själv är jag ju av den allmänna åsikten här - tror detta är en bra sammanfattning av vad en netbook skall ha för att jag skall köpa den:

o Multi touch
o SSD
o Ett batteri som räcker till mer än att boota den
o Precis runt kilot... Ja 1,2 är för mkt
o Gärna 3G snart

Jag menar, hur LG:n fick bättre än 901:an, det är bara underligt.

#1642

Postad 09 november 2008 - 15:45

adress
  • adress
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Visst har man kanske blivit lite av en "fan boy" men detta är ju löjligt:
http://www.idg.se/2....as-med-i-vaskan

901:an får en 5:a i betyg... av 10...


Kan ju också vara så att man hängt upp sig på Windows i detta fall, vilket kanske inte är rättvisande i ASUS fall. Borde kanske vara Linux. Inte fel på datan i alla fall.

#1643

Postad 10 november 2008 - 09:07

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Jag lyckas inte få 1680x1050 ut på min externa skärm, den upplösningen finns inte att välja. Powerstrip har jag också testat men valet för 1680x1050 finns inte där heller. Det finns en massa upplösningar som går utanför vad min externa skärm klarar men dom flesta upplösningarna gör det bara så att allt "strechas" ut på skärmen, aspect ration blir inte bra. Någon som vet om jag saknar något? någon drivis eller så...kör med linux varianten med eget xp på.
/Termos


Lyckades till slut att få ut 1680x1050, det krävdes en del trixande med powerstrip. Det roliga var att jag gav upp efter 2-3 timmar men inställningar, drivrutiner och omstarter och insåg att jag inte skulle få det att funka. Kom tillbaka till datorn efter ett par timmar, startade upp och för skojs skull kollade skärminställningarna, 1680x1050 fanns att välja...tjohoo...

#1644

Postad 11 november 2008 - 12:55

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

Lyckades till slut att få ut 1680x1050, det krävdes en del trixande med powerstrip. Det roliga var att jag gav upp efter 2-3 timmar men inställningar, drivrutiner och omstarter och insåg att jag inte skulle få det att funka. Kom tillbaka till datorn efter ett par timmar, startade upp och för skojs skull kollade skärminställningarna, 1680x1050 fanns att välja...tjohoo...


Tillbaks till ruta 1 igen...imorse när jag startade upp datorn var default upplösning inställd igen 1024x768 på den externa skärmen och 1680x1050 finns inte att välja. Kör tillfälligt med 1400xnågonting men varje gång jag kopplar ur och in den externa går den ner i 1024x768, vaddan detta? skall den inte komma ihåg vilken upplösning jag hade senast.
Kollade också i enhetshanteraren, där finns typ 4-5 bildskärmsdrivissar fast jag bara kopplat in en enda extern skärm, har testat ta bort dessa men det hjälper inte.
Har någon samma problem som jag?

#1645

Postad 12 november 2008 - 10:14

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Enligt tidigare uppgifter så skulle 901 GO ha varit i lager idag hos multitronic. Jobbigt att det alltid ska strula med releasedatum. :)

#1646

Postad 12 november 2008 - 12:06

nukie
  • nukie
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Enligt tidigare uppgifter så skulle 901 GO ha varit i lager idag hos multitronic. Jobbigt att det alltid ska strula med releasedatum. :)

Vad jag har sett finns det ingen info alls om när denna burk kommer till sverige. Någon som vet?

#1647

Postad 12 november 2008 - 21:27

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0

Hej

Tänkte bara passa på att ge er lite mer info om hur bra/dåligt Asus service fungerar. Jag skrev en RMA på torsdag och UPS hämtade datorn på fredag strax efter lunch. Via UPS hemsida kunde jag se att paketet kom fram till Holland på måndag lunch. Senare på kvällen såg jag att den trillat in i Asus support system och registrerats som inkommen. Den ligger just nu för att diagnostiseras/repareras och det har den gjort sedan den anlände till Holland. Följande kan man se på supportsidan;

Nu väntar jag bara på att de ska fixa till den också. Den har ju nu bara legat i en vecka.

mvh
Bäckman

Uppdatering:

Ons 22/10 - Datorn pajar.
Tor 23/10 - Pratar med Asus och gör lite felsökning för sakens skull och skapar en RMA
Fre 24/10 - UPS hämtar datorn
Mån 27/10 Datorn registreras hos Asus Holland
Ons 12/11 Dator fortfarande på hyllan enligt support-sidan. Ringer supporten i Sverige och kollar hur länge de har tänkt behålla den. Killen svara att de väntar på delar, men tycker samtidigt att den legat för länge. Han ska kolla status och återkomma till mig. Ev. ska jag få en utbytesdator. Jag behöver väl inte skriva att han aldrig ringde tillbaka...

Tor 13/11 - Ska ringa och fråga vad de håller på med. Jag har support-killens förnamn iaf. Kanske dags att bli lite sur, även om jag ogillar det.

mvh
Bäckman

Edit: fel datum

Redigerat av Stefan Bäckman, 19 november 2008 - 14:56.


#1648

Postad 14 november 2008 - 20:03

unoo
  • unoo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej har installerat XP på min maskin men den lilla hårddisken blir full fast jag lägger alla program och sånt på den större och har bara systemet på den nödvändiga.

Kan man göra så den lilla disken kan en del av den större diskens minne?

Tacksam för hjälp!

#1649

Postad 15 november 2008 - 02:05

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0

Hej har installerat XP på min maskin men den lilla hårddisken blir full fast jag lägger alla program och sånt på den större och har bara systemet på den nödvändiga.

Kan man göra så den lilla disken kan en del av den större diskens minne?

Tacksam för hjälp!


Det du kan göra (om du inte redan gjort det ) är att styra om så att växlingsfilen (paging file) ligger på den större disken. Den finns en bra bit ned i inställningar då man tar fram systemegenskaper (via tex högerklick på den här datorn).
Du kan frigöra upp till 2.5 gigabyte, om det nu används upp av din växlingsfil. Som standard så sätts den till 1.5-2.5 ggr Ramminnet. 2.5*1GB är 2.5 Gb.

Redigerat av Magnus909, 15 november 2008 - 02:06.


#1650

Postad 15 november 2008 - 11:26

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0
Kommer det inga bra Asus eee 901 erbjudanden till Jul?
Vill att den ska hamna på under 3 innan jag slår till.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.