Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audio Pro WF100

112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 november 2009 - 02:50

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0


Funkar det här som det är meningen så är det ju en väldigt smidig lösning.

Är det någon som provat?

Länk till produktsida

Redigerat av Unregisterede10e9503, 09 november 2009 - 10:22.


#2

Postad 09 november 2009 - 15:23

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Det bästa är att det fungerar ypperligt bra och det finns ju så oändligt många användningsområden. Sen kan man få det ännu bättre om man väljer en av Audio Pros egna högtalare med inbyggd mottagare - för då blir det HELT digitalt! Med nya högtalarna LV2 så kan jag nästan lova att det kommer att bli en av nästa års hetaste produkter.

//Erik Ref

#3

Postad 09 november 2009 - 17:09

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Nu har jag inte testat någon utav dem men det känns som en Apple Airport Express gör samma sak fast bättre, behövs ingen dongle, du kan använda din egna DAC samt att ljudet kommer digitalt till den.

#4

Postad 09 november 2009 - 20:34

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Nu har jag inte testat någon utav dem men det känns som en Apple Airport Express gör samma sak fast bättre, behövs ingen dongle, du kan använda din egna DAC samt att ljudet kommer digitalt till den.


förutom att du då måste ha ett trådlöst nätverk sedan tidigare (eller på ett eller annat sätt lösa anslutningen dator->airport) medan detta är en helt fristående lösning. Jag tycker detta verkar vara en jättebra pryl och funderar lite på den till några bekanta som vill ha spotify till vardagsrummet men ej har ngt befintligt nätverk och som med en airport express skulle behöva köpa in ytterligare utrustning för att få det att fungera.

#5

Postad 09 november 2009 - 20:36

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Men det gör det väl här också? Använder man usb ingången vid mottagaren så går ju ljudet direkt in i stärkaren/dacen och omvandlas där. Det är ju bara om man använder analoga utgången på mottagarenheten som WF100s D/A används. Dessutom skulle jag känna mig bra mycket bättre till mods av att använda Audio Pro grejor än nåt sunkigt dataföretags tillbehör.

Och förresten....behöver inte mottagarenheten ha wi-fi för att ta emot inkommande data när det gäller Apple airport?

Näe, du.....det här känns bra mycket smidigare och passar mina behov bättre, att få ljud till min stärkare utan att dra kablar.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 09 november 2009 - 20:45.


#6

Postad 09 november 2009 - 21:38

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

förutom att du då måste ha ett trådlöst nätverk sedan tidigare (eller på ett eller annat sätt lösa anslutningen dator->airport) medan detta är en helt fristående lösning. Jag tycker detta verkar vara en jättebra pryl och funderar lite på den till några bekanta som vill ha spotify till vardagsrummet men ej har ngt befintligt nätverk och som med en airport express skulle behöva köpa in ytterligare utrustning för att få det att fungera.


... Från vilket århundrade kommer man om man inte har trådlöst nätverk? ...

Men det gör det väl här också? Använder man usb ingången vid mottagaren så går ju ljudet direkt in i stärkaren/dacen och omvandlas där. Det är ju bara om man använder analoga utgången på mottagarenheten som WF100s D/A används. Dessutom skulle jag känna mig bra mycket bättre till mods av att använda Audio Pro grejor än nåt sunkigt dataföretags tillbehör.

Och förresten....behöver inte mottagarenheten ha wi-fi för att ta emot inkommande data när det gäller Apple airport?

Näe, du.....det här känns bra mycket smidigare och passar mina behov bättre, att få ljud till min stärkare utan att dra kablar.


Alla har inte USB ingång på sin stärkare, de flesta analoga system har inte det. Och såvitt jag vet tar inte så många DACar en vanlig USB hane som källa.

I en Airport Express ÄR airporten mottagarenheten, som senare skickar vidare ljudet via optiskt och låter sedan stärkaren/DACen omvandla ljudet. Jag skulle nog hellre lita på att ett datorförtag vet hur man skickar saker trådlöst utan förluster ;). Tror att överföringshastigheten är snabbare på 802.11n än audio pro's enhet. Det som kan spela roll är mjukvaran som krävs, så det är fråga.

Ska se om jag kan låna en Airport Express från en kompis och se hur bra den funkar faktiskt :)

Redigerat av Derox, 09 november 2009 - 21:40.


#7

Postad 09 november 2009 - 21:55

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

... Från vilket århundrade kommer man om man inte har trådlöst nätverk? ...


Varför ska man ha ett trådlöst nätverk med endast en stationär dator?

Alla har inte USB ingång på sin stärkare, de flesta analoga system har inte det. Och såvitt jag vet tar inte så många DACar en vanlig USB hane som källa.

Och hur många analoga system har en DAC över huvud taget? :)

Airport express funkar bra, men kräver dock tredjepartsprogram för att strömma från annat än itunes. Samt såklart ett trådlöst nät, men det har tydligen alla vare sig man behöver det eller inte.

Känns som att du är lite insnöad på att alla redan har en modern surroundstärkare/DAC samt ett trådlöst nät. Skulle vara intressant att veta hur dennas analoga utgång presterar i förhållande till airporten. Sedan är det inte fel om den klarar av att strömma allt ljud smidigare än airporten som kräver macklande med andra program.

Redigerat av cwolf, 09 november 2009 - 22:00.


#8

Postad 09 november 2009 - 22:17

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Varför ska man ha ett trådlöst nätverk med endast en stationär dator?


Och hur många analoga system har en DAC över huvud taget? :)

Airport express funkar bra, men kräver dock tredjepartsprogram för att strömma från annat än itunes. Samt såklart ett trådlöst nät, men det har tydligen alla vare sig man behöver det eller inte.

Känns som att du är lite insnöad på att alla redan har en modern surroundstärkare/DAC samt ett trådlöst nät. Skulle vara intressant att veta hur dennas analoga utgång presterar i förhållande till airporten. Sedan är det inte fel om den klarar av att strömma allt ljud smidigare än airporten som kräver macklande med andra program.


Surroundförstärkare? Jag har en Analog 2-kanalsförstärkare samt en extern DAC kopplad till denne. Om man nu behöver strömma trådlöst antar jag att man inte har en dator att koppla den till, så någonting som tar digital signal lär man ju ha.

Har man ett analogt system är det ju ett krav att någonstans i sin kedja ha en bra DAC om man vill att det skall någorlunda okej.

#9

Postad 09 november 2009 - 22:41

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Surroundförstärkare? Jag har en Analog 2-kanalsförstärkare samt en extern DAC kopplad till denne. Om man nu behöver strömma trådlöst antar jag att man inte har en dator att koppla den till, så någonting som tar digital signal lär man ju ha.

Har man ett analogt system är det ju ett krav att någonstans i sin kedja ha en bra DAC om man vill att det skall någorlunda okej.


Självklart är det viktigt med en bra DAC, det jag syftade på var bara att du sa att de flesta analoga system inte har USB-utgång, men är det analogt så har den ju ingen DA-omvandlare överhuvudtaget.

Förstår inte vad du menar med "någonting som tar digital signal lär man ju ha", hur tänker du då? Om jag nu har en dator och en vanlig analog 2-kanalre och vill strömma mellan så har jag ju ingen DAC och kräver således en analog signal från det som kopplas till stereon. Är ju inte direkt jättevanligt med externa DAC:ar även om det är en hel del som har det på detta forum.

Det är inte så att jag inte håller med dig, i ditt och mitt fall med redan existerande trådlösa nät och speciellt om man har en extern DAC så finns det ju andra alternativ, men nu är det ju så att det finns många som vill ha ett enkelt sätt att strömma dator -> stereo som inte har digitala ingångar på sin stärkare eller ett trådlöst nät och då skulle detta kunna vara en bra lösning om den fungerar bra

Redigerat av cwolf, 09 november 2009 - 22:45.


#10

Postad 09 november 2009 - 23:03

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Självklart är det viktigt med en bra DAC, det jag syftade på var bara att du sa att de flesta analoga system inte har USB-utgång, men är det analogt så har den ju ingen DA-omvandlare överhuvudtaget.

Förstår inte vad du menar med "någonting som tar digital signal lär man ju ha", hur tänker du då? Om jag nu har en dator och en vanlig analog 2-kanalre och vill strömma mellan så har jag ju ingen DAC och kräver således en analog signal från det som kopplas till stereon. Är ju inte direkt jättevanligt med externa DAC:ar även om det är en hel del som har det på detta forum.

Det är inte så att jag inte håller med dig, i ditt och mitt fall med redan existerande trådlösa nät och speciellt om man har en extern DAC så finns det ju andra alternativ, men nu är det ju så att det finns många som vill ha ett enkelt sätt att strömma dator -> stereo som inte har digitala ingångar på sin stärkare eller ett trådlöst nät och då skulle detta kunna vara en bra lösning om den fungerar bra


Någon sorts DAC måste du ju ha för att det skall vara värt att ha mer än en Rusta stereo. Antingen i form av ett bra ljudkort (Asus Xonar ST kanske?), i form av en surroundförstärkare med inbyggd eller i form av extern. Där har väll Audio Pron fördel då den har en helt okej DAC inbyggt. Men frågan är hur bra den är. Kör du digitalt hela vägen är det ju ingen skillnad mot att koppla in optisk kabel direkt i datorn, dvs bör det inte vara förluster.

#11

Postad 09 november 2009 - 23:19

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

Någon sorts DAC måste du ju ha för att det skall vara värt att ha mer än en Rusta stereo. Antingen i form av ett bra ljudkort (Asus Xonar ST kanske?), i form av en surroundförstärkare med inbyggd eller i form av extern. Där har väll Audio Pron fördel då den har en helt okej DAC inbyggt. Men frågan är hur bra den är. Kör du digitalt hela vägen är det ju ingen skillnad mot att koppla in optisk kabel direkt i datorn, dvs bör det inte vara förluster.


Många komponenter har ju enbart inbyggda DAC:ar utan någon extra digital ingång (cd-spelare t.ex.) vilket ju tyvärr gör att de inte kan användas till andra prylar och då krävs det ju att varje komponent i anläggningen kan sköta omvandlingen med godkänt resultat. Jag kör själv på CD-spelare samt musik från datorn via ett Essence ST, men om jag vill köra ytterligare utrustning så har jag ju ingen möjlighet att köra ljudet digitalt från den utan måste lita på dess analoga utgångar

Nu känns det dock som att denna diskussion inte rör denna pryl utan bara allmänt om utrustning för ljudströmmande, så vi kanske skulle lämna den.

Jag är för övrigt mycket intresserad över ett omdöme från någon som inte själv är säljare av den :) (ta inte illa upp, roligt att reference audio tittar in här).

Redigerat av cwolf, 09 november 2009 - 23:31.


#12

Postad 23 november 2009 - 19:41

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0
Jag kom precis hem från reference audio där jag jämförde (och självklart köpte) denna med en pro-ject usb box dac. Ljudmässigt sätt kan jag inte sätta fingret på hur stor skillnad det är. Men den denna trådlösa variant låter minst lika bra, med största sannolikhet till och med bättre. Fixade premium spotify direkt nu och ljudet är helt makalöst bra. Har en onkyo 607 och audio pro black diamond v2. Installationen av WF100 gick på 3 röda... mest på grund av att den inte ens behöver installeras. Bara Plug and Play! B) Sjukt smidigt och enkelt.

Kan verkligen rekommenderas!

Tack till Christian, Reference Audio - Götgatan, för väldigt bra service! :P

Redigerat av Unregisteredbdae541f, 23 november 2009 - 19:45.


#13

Postad 25 november 2009 - 10:45

soundshape
  • soundshape
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0



Funkar det här som det är meningen så är det ju en väldigt smidig lösning.

Är det någon som provat?

Länk till produktsida




har provat (och köpt) och de är grymma! deras nätverk funkar klockrent, läste på deras FAQ innan jag köpte och det verkar vara ett väldigt seriös nätverk med "channel sniffing, frequency hopping, diversity antennas" etc etc. Hade redan Airport Express, men WF100 är mycket bättre kraft i nätverket, Airport får jag störningar och en massa blips med, och dessutom kan man ju koppla WF100 sändaren till allt som har en hörlursutgång!

#14

Postad 29 november 2009 - 22:46

a_Warlock
  • a_Warlock
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Jag kom precis hem från reference audio där jag jämförde (och självklart köpte) denna med en pro-ject usb box dac.


Kan du berätta lite hur du tänkte när du oxå köpte pro-jet usb boxen? Sätter WF100 motagaren i boxen?

/TZ

#15

Postad 04 februari 2010 - 13:42

Unregistered622501e0
  • Unregistered622501e0
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
När man pluggar in sändaren i datorn, kommer den agera som ett eget ljudkort, eller är det möjligt att köra musiken både på datorhögtalarna och stereon samtidigt?

Det som bruka hända är att man får fördröjning på ljudet och hör man båda högtalarna så blir det lite "ghost" effekt av det hela. Såg något om 10ms, något ni märkt som testat denna produkt?

#16

Postad 10 februari 2010 - 19:08

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0
Jag köpte en sån här idag för att kunna koppla ihop min dator med min Cambridge DacMagic utan att behöva dra en kabel. OnOff hade en hemma så jag slog till.

Tyvärr insåg jag inte att man behöver en adapter USB-a till USB-b för att kunna plugga in den i DACen :D Och en sådan verkar inte superlätt att få tag på tyvärr så det får bli att köpa en USB-a hane till USB-a hona och sedan plugga in en vanlig "skrivarkabel" för att få ihop det.

Alternativt beställa en adapter från dustin, men det känns trist att betala 35 spänn för adaptern och 59 i frakt...

Jag antar att det funkar att köra på detta sättet, annars vore det en stor besvikelse.

#17

Postad 11 februari 2010 - 16:55

dingdong
  • dingdong
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag köpte en sån här idag för att kunna koppla ihop min dator med min Cambridge DacMagic utan att behöva dra en kabel. OnOff hade en hemma så jag slog till.

Tyvärr insåg jag inte att man behöver en adapter USB-a till USB-b för att kunna plugga in den i DACen :rolleyes: Och en sådan verkar inte superlätt att få tag på tyvärr så det får bli att köpa en USB-a hane till USB-a hona och sedan plugga in en vanlig "skrivarkabel" för att få ihop det.

Alternativt beställa en adapter från dustin, men det känns trist att betala 35 spänn för adaptern och 59 i frakt...

Jag antar att det funkar att köra på detta sättet, annars vore det en stor besvikelse.


Om du försöker få ut ljudet digitalt via USB på mottagren så kan jag meddela att det inte fungerar.
USB'n är endast avsedd för strömförsörjning.

Det sitter redan en Burr-Brown D/A omvandlare i mottagaren.

#18

Postad 11 februari 2010 - 19:26

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Om du försöker få ut ljudet digitalt via USB på mottagren så kan jag meddela att det inte fungerar.
USB'n är endast avsedd för strömförsörjning.

Det sitter redan en Burr-Brown D/A omvandlare i mottagaren.


Har förstått det nu. Ganska meningslöst att ha USB om det bara är till för ström tycker jag, och det gör ju att man tror att det ska gå att koppla in den via USB.

Hur som helst så har jag testat den här lösningen nu, och kan bara konstatera att den uppenbarligen är ett enda stort skämt. För 2.000 spänn räknar jag med att det ska låta bra, istället får jag en brusnivå värdig 60-talet. Om jag lyssnar på musik på någorlunda hög volym är det så högt brus att tysta partier låter som myrornas krig. Helt oacceptabelt.

Vet inte om det kan bero på att mottagaren hamnar bara någon centimeter från AC-adaptern, men det låter som "analogt brus", dvs. som myrornas krig. Även om det är billiga kablar som följer med kan de väl knappast orsaka detta miserabla oljud.

Nej, det blir nog att lämna tillbaka prylarna till OnOff.


EDIT: Har förresten ett annat problem också. Jag lyckas inte få ljud både via USB och datorns interna ljudkort samtidigt, alltså måste jag välja att höra musiken antingen från datorns högtalare eller från min stereo, båda samtidigt har jag inte lyckats med. Jag kan bara sätta ett ljudsystem som default, och bara det som är default spelar musik. Dock verkar det inte vara någon slags hårdvarubegränsning, för när jag är inne i ljudinställningsmenyn kan jag spela "test-ljudet" på de högtalare som är inaktiva utan att musiken bryts på de aktiva högtalarna. Tyvärr är detta testljud det enda jag lyckas få ut i de inaktiva högtalarna, inget annat hörs.

Jag antar att detta är ett problem med Windows eller möjligen mitt ljudkort snarare än med WF100, men det gör inte saken mindre irriterande...

Redigerat av MartinP666, 11 februari 2010 - 19:36.


#19

Postad 12 februari 2010 - 10:11

dingdong
  • dingdong
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Har förstått det nu. Ganska meningslöst att ha USB om det bara är till för ström tycker jag, och det gör ju att man tror att det ska gå att koppla in den via USB.

Hur som helst så har jag testat den här lösningen nu, och kan bara konstatera att den uppenbarligen är ett enda stort skämt. För 2.000 spänn räknar jag med att det ska låta bra, istället får jag en brusnivå värdig 60-talet. Om jag lyssnar på musik på någorlunda hög volym är det så högt brus att tysta partier låter som myrornas krig. Helt oacceptabelt.

Vet inte om det kan bero på att mottagaren hamnar bara någon centimeter från AC-adaptern, men det låter som "analogt brus", dvs. som myrornas krig. Även om det är billiga kablar som följer med kan de väl knappast orsaka detta miserabla oljud.

Nej, det blir nog att lämna tillbaka prylarna till OnOff.


EDIT: Har förresten ett annat problem också. Jag lyckas inte få ljud både via USB och datorns interna ljudkort samtidigt, alltså måste jag välja att höra musiken antingen från datorns högtalare eller från min stereo, båda samtidigt har jag inte lyckats med. Jag kan bara sätta ett ljudsystem som default, och bara det som är default spelar musik. Dock verkar det inte vara någon slags hårdvarubegränsning, för när jag är inne i ljudinställningsmenyn kan jag spela "test-ljudet" på de högtalare som är inaktiva utan att musiken bryts på de aktiva högtalarna. Tyvärr är detta testljud det enda jag lyckas få ut i de inaktiva högtalarna, inget annat hörs.

Jag antar att detta är ett problem med Windows eller möjligen mitt ljudkort snarare än med WF100, men det gör inte saken mindre irriterande...


Något brus har jag inte i mina WF-100, det funkar klockrent och det blir kanon bra kvalitet på ljudet. Det måste vara något skumt i din koppling som genererar bruset.

#20

Postad 12 februari 2010 - 10:47

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Något brus har jag inte i mina WF-100, det funkar klockrent och det blir kanon bra kvalitet på ljudet. Det måste vara något skumt i din koppling som genererar bruset.


Jag har mailat AudioPro om problemet och de säger samma sak, det ska inte brusa. Ska ringa och prata med dem under dagen, hoppas att det löser sig.

Du har inget brus även om du skruvar upp ljudet högt och lyssnar på "bakgrunden"?

Redigerat av MartinP666, 12 februari 2010 - 10:48.


#21

Postad 12 februari 2010 - 11:30

dingdong
  • dingdong
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Jag har mailat AudioPro om problemet och de säger samma sak, det ska inte brusa. Ska ringa och prata med dem under dagen, hoppas att det löser sig.

Du har inget brus även om du skruvar upp ljudet högt och lyssnar på "bakgrunden"?


Skruvar man upp ordentligt så hörs ett bakgrundsbrus men det är inte skapat av WF-100 utan av förstärkaren i sig. Bruset finns oavsett jag pluggar i WF-100 eller ej.

Kanske du har någon störningskälla i närheten ?

#22

Postad 12 februari 2010 - 11:45

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Skruvar man upp ordentligt så hörs ett bakgrundsbrus men det är inte skapat av WF-100 utan av förstärkaren i sig. Bruset finns oavsett jag pluggar i WF-100 eller ej.

Kanske du har någon störningskälla i närheten ?


Om jag slår över till CD eller annan källa så försvinner bruset. Så det är inte förstärkarbrus det handlar om...

Ja jag antar att det måste vara något annat som skapar bruset. Kan det spela någon roll om man använder jordat/ojordat uttag till strömförsörjningen?

#23

Postad 12 februari 2010 - 13:12

a_Warlock
  • a_Warlock
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Jag har mailat AudioPro om problemet och de säger samma sak, det ska inte brusa. Ska ringa och prata med dem under dagen, hoppas att det löser sig.

Du har inget brus även om du skruvar upp ljudet högt och lyssnar på "bakgrunden"?


Jag har samma problem på 1 dator, efter en ominstallation blev det lite bätte. Det låter ungefär som man hade dålig motaging på radion. Har det bara från denna dator. Skulle tro att det har med jorden i USB/moderkortet att göra.

#24

Postad 12 februari 2010 - 13:26

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Jag har samma problem på 1 dator, efter en ominstallation blev det lite bätte. Det låter ungefär som man hade dålig motaging på radion. Har det bara från denna dator. Skulle tro att det har med jorden i USB/moderkortet att göra.


Ominstallation av vad? Windows? Eller du bara ryckte ut sändaren och stoppade i den igen?

#25

Postad 12 februari 2010 - 13:39

a_Warlock
  • a_Warlock
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Ominstallation av vad? Windows? Eller du bara ryckte ut sändaren och stoppade i den igen?


Jag hade prövade den på en laptop med Windows 7 först, då fick jag jätte mycke störningar. La sen in orginal OS (Vista) och det blev bättre... Kolla om din tilverkare av MB har någon patch för USB ljud. Jag fick en av HP som gjorde att det blev bättre oxå.

#26

Postad 12 februari 2010 - 19:05

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Jag hade prövade den på en laptop med Windows 7 först, då fick jag jätte mycke störningar. La sen in orginal OS (Vista) och det blev bättre... Kolla om din tilverkare av MB har någon patch för USB ljud. Jag fick en av HP som gjorde att det blev bättre oxå.


Tror inte datorn är problemet. Om jag rycker ut sändaren helt så den stängs av så ger mottagaren fortfarande brus...

#27

Postad 16 februari 2010 - 11:57

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0
En liten uppdatering då.

Jag har varit i kontakt med Audio Pro, och enligt dem ska det inte förekomma något nämvärt brus vid användande av WF100. Jag har skickat min WF100 till dem, och de säger att de inte får något brus med min sändare/mottagare. Jag har beskrivit väldigt noggrannt hur jag anslutit och hur jag upplever bruset. Jag har kopplat allt rätt och vi kan inte komma på något annat som kan störa, men de får helt enkelt inte det brus jag får.

Jag ska få tillbaka min WF100 imorgon, och om jag inte lyckas hitta felkällan själv (ska prova med annan dator, på en helt annan stereoanläggning etc.) så ville de att jag åker till dem, helst med mina egna prylar, och testar där, allt på deras bekostnad.

Summering: jag har fortfarande ingen aning varför det brusar men Audio Pro har varit väldigt tillmötesgående och gör allt de kan för att hjälpa mig hitta en lösning på problemet.

#28

Postad 16 februari 2010 - 13:01

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Kör med blåtand mellan dator och förstärkare. BT-dongel i USB-porten och ett BT mottagare i en fördragen RCA-3,5mm sladd.

Min BT mottagare funkar även vid laddning men när jag har batteriladdare i vägguttaget så får jag också brum och brus till högtalarna.

Det verkar vara slumpmässigt kanske bero på i vilken ordning man kopplar in och startar delarna. Har inte brytt mig så mycket än. Inte sällan upphör bruset när BT-delarna kopplats ihop.

I en annan tråd var det nätaggregatet på bärbaradatorer som var boven i dramat.

#29

Postad 16 februari 2010 - 13:10

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Kör med blåtand mellan dator och förstärkare. BT-dongel i USB-porten och ett BT mottagare i en fördragen RCA-3,5mm sladd.

Min BT mottagare funkar även vid laddning men när jag har batteriladdare i vägguttaget så får jag också brum och brus till högtalarna.

Det verkar vara slumpmässigt kanske bero på i vilken ordning man kopplar in och startar delarna. Har inte brytt mig så mycket än. Inte sällan upphör bruset när BT-delarna kopplats ihop.

I en annan tråd var det nätaggregatet på bärbaradatorer som var boven i dramat.


Jag har kopplat in och ur delarna flera gånger, samma resultat hela tiden. Jag använder en stationär dator.

Jag måste ha mottagaren kopplad till ett el-uttag då det är enda sättet för mig att få strömförsörjning till mottagaren, eftersom jag inte har någon apparat inom räckhåll som kan ge ström via USB. Detta ska dock inte vara ett problem enligt teknikerna på Audio Pro.

#30

Postad 26 maj 2010 - 20:34

Waasa87
  • Waasa87
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Fått det att funka vettigt? :(

#31

Postad 15 juni 2010 - 22:05

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Funderar på denna manik för att få ljudet trådlöst till förstärkaren. Den går ju över 2,4 Mhz och kan det då störa modem/router som går på samma??? Har bara hört det innan att det då kan störa trådlösa nätverket man har hemma när man kör denna variant. Någon som vet?????

#32

Postad 05 juli 2010 - 16:15

Unregistered2352cf8a
  • Unregistered2352cf8a
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Ni som har problem med att det kommer ett konstigt brus.
Jag hade det problemet förut också, men testade med en annan usb laddare.
Då försvann bruset, väldigt nöjd med produkten.

#33

Postad 06 juli 2010 - 09:43

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

  • 969 inlägg
  • 0
Hej!

Audio Pro Network använder ett dedicerat, skyddat nätverksprotokoll. Det använder frekvenshopp före lyssning. Man byter kanal innan det blir störningar helt enkelt. Nätverket kontrollerar kanalerna progressivt, dvs innan störningar uppkommer. Vidare finns ett unikt “sniffer”-system som läser av andra trådlösa kanaler som potentiellt kan ge störningar. Detta system byter kanal automatiskt och hoppar mellan lediga RF kanaler så att brus eller störningar inte uppstår. Detta möjliggör att Audio Pros nätverk alltid fungerar och kan fungera bland andra trådlösa nätverk.

Det finns inbyggt säkerhetssystem som filtrerar alla onödiga störningar från andra nätverk. Det finns 2 inbyggda antenner som fungerar som en differential antenn. Genom att ha 2 antenner kan man hitta den starkaste signalen inte bara på RF banden utan också på antennerna själva. Så om det finns störningar på ena antennen byter systemet till den andra automatiskt.

Funderar på denna manik för att få ljudet trådlöst till förstärkaren. Den går ju över 2,4 Mhz och kan det då störa modem/router som går på samma??? Har bara hört det innan att det då kan störa trådlösa nätverket man har hemma när man kör denna variant. Någon som vet?????



#34

Postad 15 juli 2010 - 18:05

parham
  • parham
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Köpte nyss en WF100 och jag kan inte beskriva hur grymt lätt allt funkar. Det tog 30s att installera hela paketet och ljudet är det absolut inget fel på. Körde med kabel innan och det är inga ljudförluster med det nya.
Rekomenderas starkt!!

#35

Postad 19 juli 2010 - 13:21

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Håller med, sjukt nöjd med den här lösningen.

#36

Postad 03 augusti 2010 - 15:34

Unregistered26492b13
  • Unregistered26492b13
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ngn som vet om det är okomprimerad data som skickas, eller i vart fall loss-less?

// KM

#37

Postad 04 augusti 2010 - 07:05

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0

Ngn som vet om det är okomprimerad data som skickas, eller i vart fall loss-less?

// KM


Hur menar du då? Det beror ju på vad hur signalen ser ut när du skickar den. WF100 skickar bara vidare.

#38

Postad 11 augusti 2010 - 15:33

diggman
  • diggman
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Någon som testat om Spotify med Audio Pro WF100-dongeln låter bra i Sonos ljudanläggning?

Jag använder WF100 för att lyssna på Spotify trådlöst till min gamla stereo. Funkar klockrent, men idag när jag skulle köpa en Sonos-anläggning sa radiohandlaren att ljudet från Spotify klipper när man tar in WF100-mottagaren i just Sonos. Han menade att WF100 letar efter lediga frekvenser och eftersom Sonos byter frekvens hela tiden så lägger det till slut av, alternativt blir långa hopp i musiken.

Stämmer detta verkligen?
Vill inte gärna köpa en Sonos och sedan tvingas ha sladd från datorn bara för Spotify.

#39

Postad 13 augusti 2010 - 13:41

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Jag blir inte riktigt klok på den här prylen.

Jag sitter på en receiver fr Marantz SR6002. Min receiver har ingen USB ingång så vit jag vet. Jag har en routet i hemmet.

Frågan till er. hur ska jag koppla ihop den här enheten?

Jag hade förhoppningar att jag kunde koppla in endast en enhet i laptopen och den andra enheten i min receiver? Vad jag förstått av alla skriverier är det inte fullt möjligt? Har jag förstått det hela rätt?

Vidare är Sonys system inte kompatibelt med Spotify. Det står på deras hemsida. Däremot vet man inte vad som kommer senare i höst. Vad jag vet fungerar Squeeze box med Spotify.

G

#40

Postad 13 augusti 2010 - 17:03

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Jag blir inte riktigt klok på den här prylen.

Jag sitter på en receiver fr Marantz SR6002. Min receiver har ingen USB ingång så vit jag vet. Jag har en routet i hemmet.

Frågan till er. hur ska jag koppla ihop den här enheten?

Jag hade förhoppningar att jag kunde koppla in endast en enhet i laptopen och den andra enheten i min receiver? Vad jag förstått av alla skriverier är det inte fullt möjligt? Har jag förstått det hela rätt?

Vidare är Sonys system inte kompatibelt med Spotify. Det står på deras hemsida. Däremot vet man inte vad som kommer senare i höst. Vad jag vet fungerar Squeeze box med Spotify.

G


Har både SR6002 och wf100 och det är fullt möjligt. Du sätter ena i datorn och den andra i ett vägguttag eftersom SR6002 saknar USB. Sen från dongeln till recievern med vanlig ljudkabel.

#41

Postad 18 augusti 2010 - 10:05

Unregistered9c97d1f2
  • Unregistered9c97d1f2
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Hej, funderar på att koppla denna mellan reciver och sub hemma, någon som provat detta och kan bekräfta om det funkar bra?

#42

Postad 24 augusti 2010 - 14:34

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Är det någon som provat att köra tillsammans med Linux OS? Funkar det?

Tacksam för svar :)

#43

Postad 25 augusti 2010 - 09:38

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Hej, funderar på att koppla denna mellan reciver och sub hemma, någon som provat detta och kan bekräfta om det funkar bra?


Har inte testat detta men i användarmanualen så listas detta som en möjlighet. Den ena dongeln, mottagaren, kommer att behöva ett eluttag dock.

#44

Postad 25 augusti 2010 - 11:42

Unregistered26492b13
  • Unregistered26492b13
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hur menar du då? Det beror ju på vad hur signalen ser ut när du skickar den. WF100 skickar bara vidare.


Jo, jag antar att USB adaptern tar emot en okomprimerad bitström (PCM) om den ansluts som externt ljudkort. Men vanligtvis skickas PCM inte vidare tradlost utan att komprimeras forst. Tar for mycket bandbredd. Bluetooth har ett par komprimeringsalgoritmer, mer eller mindre bra. Vad anvander den har prylen?

#45

Postad 27 augusti 2010 - 07:54

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Jo, jag antar att USB adaptern tar emot en okomprimerad bitström (PCM) om den ansluts som externt ljudkort. Men vanligtvis skickas PCM inte vidare tradlost utan att komprimeras forst. Tar for mycket bandbredd. Bluetooth har ett par komprimeringsalgoritmer, mer eller mindre bra. Vad anvander den har prylen?


Jag ska inte svära på det, eftersom jag inte kan garantera att det är så... men så vitt jag förstått så skickar den ljudet okomprimerat och det är väl därför som den jobbar med 16/44.1 och inte 24/192...
Bluetooth har knappt någon bandbredd alls.. 3Mbit/s eller något sådant, detta är något annat. Denna skulle jag tippa är baserad på Wifi teknik och alltså förmodligen har några Mbit/s, förmodligen 54Mbit/s (802.11g) eller 802.11n standarden som vanligtvis ligger på 300Mbit/s, i teoretisk överföringshastighet, men att man sedan har strypt datamängden till CD-kvalitet, eftersom man vill ha tillräckligt med marginaler för att det ska funka.

#46

Postad 29 augusti 2010 - 14:49

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0

Är det någon som provat att köra tillsammans med Linux OS? Funkar det?

Tacksam för svar :)


Svarar själv ;)

Den funkar inte med Linux. Har provat flera olika Linuxversioner och ingen verkar stödja WF100. Har fått lov att, tyvärr, gå tillbaks till Windows XP. Synd att Linux överlag har så dåligt hård och mjukvarustöd. Eller rättare sagt att program och produkter inte stödjer Linux vidare bra, för det är ett mycket bättre system.

Edit: Funkar helt felfritt! Inga störningar, brus eller nånting! Körde den först med strömförsörning genom Xbox 360ans usb-uttag men då fick jag ett svagt vinande i högtalarna så jag bytte till den externa strömförsörjningen och då funkade det perfekt!

Redigerat av Unregisterede10e9503, 29 augusti 2010 - 15:36.


#47

Postad 31 augusti 2010 - 10:42

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Fått det att funka vettigt? :)


Lite sent svar kanske... men i alla fall så försvann bruset när jag bytte förstärkare. Ingen aning varför, den gamla förstärkaren brusade inte tillsammans med någon annan signalkälla. Men nu funkar det fint så jag orkar inte bry mig om anledningen.


Svarar själv ;)

Den funkar inte med Linux. Har provat flera olika Linuxversioner och ingen verkar stödja WF100. Har fått lov att, tyvärr, gå tillbaks till Windows XP. Synd att Linux överlag har så dåligt hård och mjukvarustöd. Eller rättare sagt att program och produkter inte stödjer Linux vidare bra, för det är ett mycket bättre system.

Edit: Funkar helt felfritt! Inga störningar, brus eller nånting! Körde den först med strömförsörning genom Xbox 360ans usb-uttag men då fick jag ett svagt vinande i högtalarna så jag bytte till den externa strömförsörjningen och då funkade det perfekt!


Det borde funka med Linux om du kopplar in den via hörlursjack eller RCA istället för USB. Men det kanske inte är intressant.

#48

Postad 31 augusti 2010 - 20:59

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Näe tyvärr. Det är inte intressant. Vill ju ha ut signalen utan att den omvandlas innan. Det är ju det som dacen i WF100 är till för.

#49

Postad 01 september 2010 - 07:28

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Näe tyvärr. Det är inte intressant. Vill ju ha ut signalen utan att den omvandlas innan. Det är ju det som dacen i WF100 är till för.


Ja, men man köper knappast en sådan här trådlös lösning primärt för DAC:en. Det är ju den störningsfria trådlösa överföringen som är grejen. Men jag förstår vad du menar.

#50

Postad 13 september 2010 - 10:16

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

  • 770 inlägg
  • 0
Har ni också noterat att man får en Y-kabel med HONA, den kan man ju inte koppla till Stereo/Receiver. Jag fick köpa en Y-kabel med HANE. Alla Stereo och Receivers har ju HONA uttag, så kablarna måste vara HANE.

Annars är jag grymt nöjd med ljudet. För det priset så borde man fått med rätt kabel

Nu väntar jag bara på att kunna köpa fristående mottagare, vill ju inte köpa hela paketet igen för nästan 2lax



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.