Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styra Nexa med Harmony 1100?

21 svar i tråden

Skickat 18 februari 2010 - 00:28

Hej!

Jag ligger i startgroparna för att gå o inhandla mig en Logitech Harmony 1100 för att styra nexa moduler till belysning med.

Frågor: Går det att programera senarier med den , typ Hemma, så slår den på visst belysnings läge, eller typ Sova så släcker den alla lampro man har inkopplat till systemet? O går det ändra text och ikoner till scenarierna?
Har läst en liknande tråd men ej riktigt fått någon klarhet i det.

Jag har dock fattat att man måste ha en IR-RF omvandlare för att kunna komunicera med "nexanpuckarna". Jag vill inte vara begränsad till att kunna styra på bara en plats i min lägenhet så jag undrar om det skulle fungera att sätta typ en omvandlare i varje rum , eller stör de varandra då? har kollat på de som finns på Kjell.

Tänkte förs köra med tellstick men vill helst inte blanda in någon dator i systemet då jag tyvärr inte är så haj på det..

en annan fundering är om att köra med den inbyggda rf:n som finns i 1100:an men det går ju inte pga fel frekvens jämfört med nexa. Men skulle det inte gå att komma undan räckvidds problemet genom att köra med logitechs ir förlängare och en ir/rf från kjell ? alltså:

1100:an>---rf---->logitechsIRförlängare----ir----->kjells IR/RF>------RF------>nexan ??

MVH
Dan

Skickat 19 februari 2010 - 12:05

ingen=(?

Skickat 19 februari 2010 - 17:34

• Ecis
  • Lärjunge

• 282 inlägg
Vad jag förstår finns ingen rf sändare i Harmony 1100 utan det är ett separat tillbehör. Jag har i alla fall inte hittat något som kan styra RF direkt med Harmony 1100. Har du en RF sändare är nog räckviden inget problem då rf går genom väggar.

Skickat 19 februari 2010 - 17:43

Joo det finns det, men inte på samma frekvens som nexa jobbar med. Så nu har jag läst mig till att min teori fungerar i en annan tråd : 1100:an>---rf---->logitechsIRförlängare----ir----->kjells IR/RF>------RF------>nexan :D Nu är bara min fråga om jag kan programera senarier i H1100? altså att när jag kommer hem trycker jag på "Hemma" så tänder den vissa belysningar. Borta - slänger alla osv? är detta möjligt med H1100 eller med H1000?

Tack på förhand =)

Skickat 01 mars 2010 - 13:32

Visa inläggdannnilzzon Feb 19 2010, 17:43 skrev:

Joo det finns det, men inte på samma frekvens som nexa jobbar med. Så nu har jag läst mig till att min teori fungerar i en annan tråd : 1100:an>---rf---->logitechsIRförlängare----ir----->kjells IR/RF>------RF------>nexan :) Nu är bara min fråga om jag kan programera senarier i H1100? altså att när jag kommer hem trycker jag på "Hemma" så tänder den vissa belysningar. Borta - slänger alla osv? är detta möjligt med H1100 eller med H1000?

Tack på förhand =)

Det funkar bra.
Jag kör med Logitech 1100 + RF-extendern:
http://www.logitech.com/index.cfm/remotes/...78&cl=se,sv
Har även det självlärande Nexa systemet:
http://www.nexa.se/LYC1000W2pack.htm
+ Kjell o CO: Ljud & underhållning / Trådlös AV-överföring / IR-link / 66030

Har laddat min Logitech med Nexaprofilen:SYCR-3500
Specat upp ett antal knappar på min Logitech 1100
Därefter har jag lärt (programmerat) Nexamodulerna itifrån knapparna på Logitech 1100.
Lärde även in Nexas orginalfjärr, så att jag kan styra som vanligt också.

(Logitech 1100)--RF->(Logitech RF-extender)--IR->(IR-Link 66030(transmittern bara!!))--RF->(Nexa LYC-1000)

Vilken frihet med RF-extendern, den är ett måste.

Skickat 07 mars 2010 - 16:55

Ögonen som är till logitechs extender går det att få fler ögan, extraögon s a s?

Ett öga sätter man på kjelles 66030 va?

kopplar man in ett öga i kopplingarna A B C D som syns på produktbilden av extendern, dvs en egen sladd per öga?

Hur lång är sladden till ögat?

är det 2,5 mm kontakt?

Det här inlägget har ändrats av DerbyBoy 07 mars 2010 - 17:07

Skickat 07 mars 2010 - 17:20

Visa inläggDerbyBoy Mar 7 2010, 16:55 skrev:

Ögonen som är till logitechs extender går det att få fler ögan, extraögon s a s?

Ett öga sätter man på kjelles 66030 va?

kopplar man in ett öga i kopplingarna A B C D som syns på produktbilden av extendern, dvs en egen sladd per öga?

Hur lång är sladden till ögat?

är det 2,5 mm kontakt?

Hej DerbyBoy med flera..

Ja man kopplar in en sladd per bokstav med den finns två ögon per sladd i alla fall på de jag fick med min 895. Kablarna är 2m och varje öga har ytterliggare 30cm.

Nej det är minitele kontakter, 3,5mm det som jag inte riktigt får ihop är att det är mono kablar hur man delar upp adresseringen av "ögonen" om det går? Vet jag ej.

Skickat 07 mars 2010 - 17:31

Tack Limmet

Det är nog så att den skickar samma signal till alla ögon.

3,5 mm minitele (det e väl vanlig kontakt som änvänds till hörlurar, typ ipod) då borde den gå att förlänga lätt.

Det står i specen att man får med 4 st infraröda sändare. Det betyder att endast A och B är upptagna. funderar på om det går att köpa fler från Logitech eller om det till och med fungerar med de lösa ögonen som säljs tex på kjell.

http://www.logitech..../...78&cl=se,sv

Skickat 07 mars 2010 - 17:41

Hej Nöjet var helt på min sida

Jag fick med 4 st när jag köpte min fjärr. Alltså 8 st ögon, förmodlignen har du rätt att den sänder ut samma signal till båda ögonen. Förlängning har jag också varit inne på men aldrig provat och ja det skulle gå med sådan sladd som man använder till hörlurar osv.

Lycka till med kopplandet

Edit stavfel

Det här inlägget har ändrats av Limmet 07 mars 2010 - 17:45

Skickat 21 augusti 2010 - 12:17

Visa inläggquaker Mar 1 2010, 14:32 skrev:

Det funkar bra.
Jag kör med Logitech 1100 + RF-extendern:
http://www.logitech.com/index.cfm/remotes/...78&cl=se,sv
Har även det självlärande Nexa systemet:
http://www.nexa.se/LYC1000W2pack.htm
+ Kjell o CO: Ljud & underhållning / Trådlös AV-överföring / IR-link / 66030

Har laddat min Logitech med Nexaprofilen:SYCR-3500
Specat upp ett antal knappar på min Logitech 1100
Därefter har jag lärt (programmerat) Nexamodulerna itifrån knapparna på Logitech 1100.
Lärde även in Nexas orginalfjärr, så att jag kan styra som vanligt också.

(Logitech 1100)--RF->(Logitech RF-extender)--IR->(IR-Link 66030(transmittern bara!!))--RF->(Nexa LYC-1000)

Måste bara tacka för det här suveräna tipset! Jag har fjärren NEXA LYCT-705, vilket inte matchar Logitechs profil. Jag tror deras varianter är baserade på fjärrkontroller med husvred. Men det går ju att lägga in upp till sex olika minnen i varje mottagare. Så det är bara att lära mottagaren det som bjuds i Harmonyn som komplement till Nexas egen fjärr. Genial lösning! Att jag inte kom på det själv smärtar dock lite ;)
Jag letade mig fördärvad efter ett Harmony-device som exakt mathade LYCT-705 och det verkar ju inte funka.
Men denna lösningen löser allt!

Stort tack!

Kan nämna som tips att knapparna 1ON/1OFF i SYCR-3500-profilen motsvarar gruppknapparna i LYCT-705-fjärren. Så den funkar bra!

Kör Harmony-885 + Kjelles IR-externder (66030 med bara receivern).

Det här inlägget har ändrats av Barsk 21 augusti 2010 - 12:21

Skickat 22 augusti 2010 - 13:41

Jag har lämnat allt med Pyramider och allt annat trixande bakom mig när jag hittade denna, funkar klockrent !

Finns som enhet redan i Harmony´s bibliotek under JB Media light-manager Pro.

http://cms.jbmedia.de/index.php?option=com...4&Itemid=74

Om kopplad via usb till dator så går den även att styra via en iPhone app som funkar klockrent samt en egen websida efter egen design..

Den klarar även av Nexa self-lerning system samt ny funktionen att dimma till viss nivå på vissa nya Nexa enheter

/Bo-Anders Adamsson

Bifogade fil(er)

Det här inlägget har ändrats av qemboad 22 augusti 2010 - 13:57

Skickat 23 augusti 2010 - 08:05

Intressant pryl som jag ska lägga på minnet. Snyggare i mediahyllan än Kjelles är den definitivt.

Dock kostar den ju ca 800 Kr så den är ju mer än dubbelt så dyr som Kjelles IR-extender. Kjelles variant har ju också möjligheten att som namnet antyder extenda IR vidare in i ett skåp t.ex via RF. En finess som jag just nu inte använder, men som Light Managern inte har. Istället har den stöd för IPhone, web och lite annat.

För mitt bruk just nu så funkar Kjelles extender klockrent. Ett tips är att i knappinställningarna i Harmonyprogramvaran dra ner delayen från 500 ms till 100 ms. Då svarar switcharna blixtsnabbt, och känslan är densamma som via NExas egen fjärr.

Skickat 11 januari 2011 - 21:33

hallå.. någon som vet hur man får nexas LCMR-300.. alltså den inbyggnadsbara modellen med dimmer funktion att fungera med logitechs 1100?? på logitechs support bad dom mig ringa nexa och be om hexa och pronto koder, något som dom på nexa absolut inte lämnar ut..

mvh Viktor

Skickat 17 januari 2011 - 23:52

JB Medias Lightmanager verkar grym! En sån får det blir för mig när dom har PRO-varianten på lager igen.

Skickat 18 januari 2011 - 15:08

Visa inläggvirre_kungen Jan 11 2011, 21:33 skrev:

hallå.. någon som vet hur man får nexas LCMR-300.. alltså den inbyggnadsbara modellen med dimmer funktion att fungera med logitechs 1100?? på logitechs support bad dom mig ringa nexa och be om hexa och pronto koder, något som dom på nexa absolut inte lämnar ut..
Logitech har i sin databas lagt in nån enhet som fungerar mot Nexas switchar. Jag har mappat upp den så. Kommer inte ihåg device-namnet, men det är väl nämnt i tråden här nånstans. Det jag lurade mig på var att de koder som logitechen sänder ut inte överenstämmer med den fjärr som följde med Nexas paket. Men det gör ju inget, för man kan ju programmera switcharna att lyssna på NExas fjärr OCH logitechs fjärr. Så oavsett vilken fjärr jag använder så kan jag styra alla switchar i huset.

Och så kör jag med Kjell & Companys IR-extender . Dvs denna: IR Extender.
Jag använder bara den del som har en IR-mottagare. Slavsändaren är ju nåt man kan labba med senare om man sätter prylar i en gömd låda.

Men, jag ser att du nämner dimmer. Jag har inte testat med dimmer, men jag gissar att det är samma koder mot dom. Bara att man håller knappen nere. Det kan ju vara lite knixigt att programmera i Logitechen, men det ska gå. Andra har gjort det.

Skickat 26 mars 2011 - 12:35

Har läst igenom tråden , men inte fattat riktigt tror jag :)
Var och köpte 2 st Nexa på Kjell + IR mojängen. Och det funkade utan problem.
Men sen läste jag nånstans (Vet inte om det var i den här tråden eller nån annan) Att det även skulle funka med PROOVE oxå ?
Jag har ju 3 st sådana i hemmet oxå, med dimmerfunktion , det kanske inte går att lösa själva dimmerfunktionen , men det är inte så noga.
Men hur får man då PROOVE att funka ?

Edit: Jag löste det , Valde Nexa , skrev in PAR-300/EL2002 och då rekomenderade den PAR1000, körde på den och fick justera ner tiden lite på knapparna så funkar även dimmern ! Klockrent !

Det här inlägget har ändrats av TURBONY 27 mars 2011 - 10:04

Skickat 31 oktober 2011 - 14:08

Jag har varit å köpt IR extendern och Nexa brytare, men har nu problem att programera fjärren (1100)
Har provat SYCR-3500 & 1000, men inga knappar läggs in, något jag gör fel eller ska man lägga till dom manuellt?

De löste sig, la in PAR1000 och nu funkar allt!

Det här inlägget har ändrats av putte79 01 november 2011 - 08:19

Skickat 21 januari 2012 - 19:15

Jag har en gammal JB Light Manager Postad bildoch några Nexa-brytare av modernt snitt, självlärande. Kommer den kombon funka, eller måste jag skaffa en annan pryl för att få ihop systemet? Light Managern verkar trivas bäst med kodvreds-brytare. Jag har ännu inte sprättat upp förpackningen med Nexa-brytarnaPostad bild Vad tror ni, kommer det funka? Edit: Jag har en Harmony 1000 att styra med.

Det här inlägget har ändrats av Molle M 21 januari 2012 - 19:16

Skickat 29 januari 2012 - 17:43

Hej!
Har införskaffat mig en Harmony 1100 samt RF extender och programerat den för nästan alla mina enheter, dock inte fått det riktigt att fungera helt okey med mitt Nexa system (har både switchade och självlärande mottagare).

Jag får det switchande systemet att fungera med Harmony 1100 tillsammans RF extender, men bara för Switch kod A1- A4.

Skulle även vilja få det att fungera på Nexa mottagarna inställda på B1-B4, C1-C4 samt D1-D4 samt det självlärande systemet.
Jag har provat lite olika varianter men utan framgång.
är det någon som har en strukturerad "Så här gör du beskrivning" som man skulle kunna få ta del av?
Tacksam för all hjälp :-)

Det här inlägget har ändrats av pelin03 29 januari 2012 - 22:13

Skickat 03 maj 2012 - 13:33

Fråga på JB Lightmanager eller Pyramid-extender: hur lär man Harmonyn koderna för sina Nexa-brytare? Eller lär man Nexa-brytarna koderna från Harmony? Hur får man då tag på flera olika koder för att styra olika brytare, olika dimmernivåer osv? Hur går det till?

Skickat 28 maj 2012 - 14:47

Jag vet inte hur det är med din lightmanager eller nexa, men jag kör JB Lightmanager PRO Postad bild
och
nexa EYCR-2300 Postad bild

För att synca lightmanager så skapar jag en scen i programvaran man får med och sedan trycker jag på nexa mottagarens sync knapp. Inte handkontrollen, utan den du sätter in i väggen. Kan styra all min belysning och mer där till med min Logitech Harmony 1100. Skicka mail eller nåt om någon behöver hjälp.

Skickat 06 augusti 2012 - 00:14

Visa inläggTURBONY 26 mars 2011 - 12:35 skrev:

Har läst igenom tråden , men inte fattat riktigt tror jag :blink:
Var och köpte 2 st Nexa på Kjell + IR mojängen. Och det funkade utan problem.
Men sen läste jag nånstans (Vet inte om det var i den här tråden eller nån annan) Att det även skulle funka med PROOVE oxå ?
Jag har ju 3 st sådana i hemmet oxå, med dimmerfunktion , det kanske inte går att lösa själva dimmerfunktionen , men det är inte så noga.
Men hur får man då PROOVE att funka ?

Edit: Jag löste det , Valde Nexa , skrev in PAR-300/EL2002 och då rekomenderade den PAR1000, körde på den och fick justera ner tiden lite på knapparna så funkar även dimmern ! Klockrent !

Jag har mer eller mindre samma setup (Harmony One+, Kjells IR-extender samt Proove-brytare) men får det inte att fungera. Jag har självlärande Proove-brytare och jag lyckas inte programmera dem. Någon som har ett tips?

Tack på förhand!

Edit: Jag har alltså ställt in fjärren med Nexa, PAR-1000 och får upp knapparna A1Off, A1On, A2Off, A2On osv på touch screenen. Hur kopplar jag nu respektive knapp till en brytare? Jag har testat att hålla in programmeringsknappen på brytaren tills dioden börjar blinka och därefter tryckt på "A1ON" men detta har ingen effekt... Är det någon som har lyckats att få självlärande Proove-brytare att fungera eller har ni använt de som inte är självlärande?

Det här inlägget har ändrats av Boeing757 06 augusti 2012 - 17:50

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.