Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rummet vibrerar med baspluggar ur

5 svar i tråden

Skickat 10 februari 2012 - 18:45

Hej!

Då jag är väldigt grön på området men väldigt informationsglad så tänkte jag fråga er akustikgurus över något jag undrat ett tag.

Jag sitter på en XTZ W12.18P, inte på något sätt en lyxsub, men den klarar av att flytta tillräckligt med luft vid låga frekvenser för att jag skall vara nöjd. Rummet jag bor i är cirka 4.5x3.5m, varpå jag har tvn + soffa i mitten av långsidan. Subben står i ett hörn (då det i mitt rum är den bästa placeringen, tro det eller ej). Soffan står cirka 30cm från den bakre väggen, vilket innebär att lyssningspositionen är kanske 70cm från väggen.

Som de flesta av er vid det här laget har lyckats lista ut så lider jag av bumlig bas. Är inte särskilt konstigt, men har dessvärre ingen möjlighet att flytta ut soffan då jag bara 50cm längre fram förlorar den mesta av basen. Dumt rum, mycket dumt.

I ett försök att korrigera detta satt jag och försökte med olika kombinationer av mattlösningar tillsammans med att jag ändrade materialet lite i baspluggshålen. Jag gick från ett relativt glest material i pluggen till ett mycket tätare. Det gjorde riktigt stor skillnad, även om jag misstänker att jag förlorade någon hz i det. Men det kan jag leva med!

Nu till min fråga!

Utan några baspluggar alls så vibrerar mitt rum något kopiöst. Dörrarna vibrerar till den grad att låskolven till toalettdörren roterar och att det känns som att man får kramp i handen, och en av tavlorna på väggarna studsar fram och tillbaka. Med en basplugg i, spelar ingen roll vilken av hålen eller vilket material, duger med en strumpa, försvinner detta vibrerande nästan helt och hållet, och kvar har jag bara "vanlig" vibration som kommer av att jag faktiskt har en subwoofer spelandes på hög volym. Vad FASIKEN kan det bero på?

Med mina ringa fysikegenskaper känns det som att dörrarna klangmatchas med pluggarna ur. Men väggarna och dörren kan väl ändå inte på något sätt ha samma resonans(heter det så?)frekvens? Vad är det då som gör att mitt rum vibrerar så kraftigt med pluggar ur? Föremål i rummet vibrerar inte särskilt mycket mer, och inte heller golvet. Men just väggar och speciellt dörrarna, alla tre på tre olika väggar, skakar som fasiken.

Är det någon med vassa akustikkunskaper som har möjlighet att stilla min fundering? Det är egentligen inget problem (förutom att det låter bumligt) utan mer ren nyfikenhet.

Skickat 12 februari 2012 - 06:16

Jag hoppas rummet inte vibrerar hela tiden du har subwoofern på. Annars är det helt normalt att rummet och dess föremål vibrerar. Antagligen vibrerar väggarna runt dörren och gör så att dörren vibrerar. Men som du så är det bara en gissning. Men det är inte onormalt ifall du trodde det. Hemma hos mig brukar fönstrena vibrera.

Skickat 12 februari 2012 - 18:15

Om jag förstått det rätt så spelar subben som djupast när alla hål är fria, och ett resultat av detta blir att du väcker några resonanser (eller gör dom mer påtagliga).

Skickat 29 mars 2012 - 10:05

• ekon
  • Guru

• 4 381 inlägg
Nej, W12.18P spelar djupast med en plugg i höger port, helt fria hål innebär minst djupbasinformation.

Skickat 09 april 2012 - 18:40

Om möjligt ska en sub alltid placeras i ett hörn, det är ingen slump att den låter bäst där.

Det här inlägget har ändrats av Elfsberg 09 april 2012 - 18:40

Skickat 09 april 2012 - 18:58

Nop en sub ska placeras om möjligt, där den låter bäst i ett rum :) För att bestämma var den låter bäst, så placerar man subben där man har lyssnings platsen och sen kryper runt i rummet o lyssnar var man får bäst bas, där placerar man subben.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.