Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur koppla Slutsteg till förstärkare.

14 svar i tråden

Skickat 23 juli 2012 - 21:36

Hej

Har en Yamaha RX-V1900 och tänkte nu dagarna köpa ett XTZ slutste AP 100.

Min fråga är hur man kopplar?

Är det en röd och vit kabel från pre-out på recievern och sedan front högtalarkablarna från steget till högtalarna?

Sen även ska volymen på steget vara på max?

Tacksam för all hjälp.

Sedan behöver man ändra några inställningar på recievern?

Skickat 23 juli 2012 - 22:06

Det är enkelt att koppla ihop.

Preout: Front right till right speaker på Xtz slutsteget , Front left till left speaker på steget. Med
Rca kablar.

Högtalar kablarna från Front högtalarna ska in i steget.

Sedan kör du en kalibrering av systemet med mätmicen och klart för
surround ljudet till hemmabio och allt.

Skickat 23 juli 2012 - 22:08

Japp så kopplar du.
och nej slutsteget har inget max läge.
Du höjer via din förstärkare som vanligt.
Jag behövde inte ändra nått på min förstärkare.
Men kör audessy med micen igen.
Du kommer nog bli nöjd med slutstegt har ett likadant själv och är väldigt nöjd.

Skickat 24 juli 2012 - 09:39

Tack för hjälpen :)

Jag hoppas verkligen jag blir nöjd.

Skickat 24 juli 2012 - 10:26

Frågan är hur stor skillnaden blir eftersom 1900 är en bra reciever med skapliga slutsteg.
Återkom med info, jag är nyfiken.

Vad har du för högtalare?

Skickat 24 juli 2012 - 10:55

det blir nog en stor skillnad.
jag har detta slutsteg och har en pioneer sc lx82a som jag drev med innan och tyckte att ljudet blev bättre.

framförallt kom basen fram sen vart dom mindre skrikiga på högre volym.

Det här inlägget har ändrats av vw_danne 24 juli 2012 - 11:03

Skickat 24 juli 2012 - 14:51

Visa inläggVincent Qvarfordt 24 juli 2012 - 10:26 skrev:

Frågan är hur stor skillnaden blir eftersom 1900 är en bra reciever med skapliga slutsteg.

Har han de XTZ 99.26 som finns på hans gallerisida lär det bli skillnad. Jag har en RX-V2700 som långt ifrån drev mina diton optimalt. Köpte ett Rotel RMB-1075 som biampades till resp. fronthögtalare (sista kanalen till centern) och då "blommade" ljudet ut! Och det har jag bevis för; min fru märkte nämligen skillnad och kallade slutsteget den bästa uppgraderingen jag någonsin gjort ;-)

Skickat 24 juli 2012 - 16:12

Visa inläggSaturnus 24 juli 2012 - 14:51 skrev:

Har han de XTZ 99.26 som finns på hans gallerisida lär det bli skillnad. Jag har en RX-V2700 som långt ifrån drev mina diton optimalt. Köpte ett Rotel RMB-1075 som biampades till resp. fronthögtalare (sista kanalen till centern) och då "blommade" ljudet ut! Och det har jag bevis för; min fru märkte nämligen skillnad och kallade slutsteget den bästa uppgraderingen jag någonsin gjort ;-)

Jo rotels 1075 är helt klart underskattat steg, kör det också och är riktigt nöjd...

Men slutsteg kan göra mycket då det avlastar recivern som får mer kraft över till center och bakhögtalare. Speciellt på tungdrivna högtalare

Skickat 24 juli 2012 - 23:05

Tja :-)

Jo, jag har XTZ 99.26 originalen, inte MkII, sen har jag även lånat hem ett par Yamaha Soavo1 från MediaMarkt som jag tyckte lät bra i butiken och ville jämföra med XTZ:orna.

Ljudet på Soavo 1 vart en besvikelse här hemma och jag tyckte XTZ var behagligare att lyssna till. Bara ett kraftigare ljud i Soavo:na men jag antar att de kanske behöver mer kräm dem också. Säljaren sa att de inte var inspelade drygt 80 timmar hade dem spelat fast d var butiks X som hade stått framme.

Jag köpte AP-100 på bye and try bara för att med egna öron i hemma miljö se hur mycket ett slutsteg gör för ljudet. Främst i mina egna högtalare men även på dyrare högtalare. Jag har läst en del från flera som säger att skillnaden är stor men jag vill höra det själv känner jag. Nu har jag 2 högtalare som jag känner till ljudet på och det kommer vara lätt att jämföra skillnaden.

Tanken är att behålla steget om skillnaden är tillräckligt stor, men jag vågar inte hoppas på nått då jag d senaste året blivit mycket besviken på saker jag läst om sedan köpt och tyckt att d inte alls var något så bra som det påstods.

Men kan säga att i dagsläget med endast 1900 som förstärkare så hade jag valt XTZ över Soave alla gånger.

Jag kommer absolut skriva vad jag upplevde. Steget borde komma imorgon och till helgen har jag en text tror jag.

Skickat 24 juli 2012 - 23:56

Visa inläggVincent Qvarfordt 24 juli 2012 - 10:26 skrev:

Visa inläggSaturnus 24 juli 2012 - 14:51 skrev:

Är nog bara när man spelar något högre man märker skillnad, så blev det för mig.
Har en RX-V2065 och den räckte inte till fullt ut när man började spela högt (skyddsläget ville gå i ~ -7db eller så) med B&W 683:orna som jag har.
Blev stor skillnad med slutsteget på högre volymer, ett Rotel RB-1552 steg i mitt fall.
Första gången när jag körde det började jag fundera om det inte gjorde något men när man vred på så insåg man att det var värt varenda öre.

Det här inlägget har ändrats av HenkeEdge 25 juli 2012 - 00:02

Skickat 25 juli 2012 - 19:28

Visa inläggHenkeEdge 24 juli 2012 - 23:56 skrev:

Är nog bara när man spelar något högre man märker skillnad, så blev det för mig.
Har en RX-V2065 och den räckte inte till fullt ut när man började spela högt (skyddsläget ville gå i ~ -7db eller så) med B&W 683:orna som jag har.
Blev stor skillnad med slutsteget på högre volymer, ett Rotel RB-1552 steg i mitt fall.
Första gången när jag körde det började jag fundera om det inte gjorde något men när man vred på så insåg man att det var värt varenda öre.
Instämmer. Med slutsteg påkopplat är det omöjligt att inte vilja spela högt. Det låter så rent och dynamiskt. På lägre nivåer lär en massa effekt ändå inte behövas, men vilken musik- och hembiointresserad människa vill inte spela högt ibland? Ser fram emot en review. 99.26 är erkänt effekthungriga.

Skickat 30 juli 2012 - 19:35

Hej Igen

Har testat slutsteget nu några timmar och är tveksam om jag ens upplever någon förbättring :/

Möjligtvis är röster lite mer närvarande..men jag kan helt ärligt inte säga att det blev någon skillnad.
Jo, jag kunde höja mer men dessa volymer är överdrivna och skadliga för öronen som jag kom upp i. D inte ens skönt när d så högt.

Jag testade först lyssna på steget sedan koppla tillbaka till förstärkaren och tyckte inte det lät sämre då.
Som sagt att ljudet kanske kommer fram mer med steget men jag vet inte om jag inbillar mig eller om det verkligen är så.

Jag kommer testa några dagar till men just nu är det ingen ide att ha slutsteg för min del. .......tråkigt...

Skickat 30 juli 2012 - 20:44

Om du inte är nöjd med ljudet med slutsteg så finns det fortfarande många saker man kan göra.

1. Akustik förbättringar, detta medför stora förändringar i ljudbilden ofta till inte allf för stora summor om man jämför med steg 2.

2. Byta högtalare, kan medföra allt från små till gigantiska skillnader. Allt beroende på vad man vill betala och hur man vill det ska låta.

3. Byte av försteg/reciver/förstärkare detta medför inte några större förändringar men kan medföra olika färgningar i ljudet.

4. Slutsteg (som du redan har testat, detta medför så klart också förändringar men inte alla som känner av dem eller känner att de är värda sitt pris.

//Krozz

Skickat 31 juli 2012 - 09:25

Jag är inte missnöjd med högtalarana och vill ha kvar dem, jag ville bara kolla vilka skillnader det blev med ett slutsteg.

Nästa grej är som du säger att förbättra akustiken, har kollat på absorbenter och d billigaste jag kunde hitta var för ca 6000kr och då fick man 10st plattor
som var 1200*60*50. D tycker jag ändå är dyrt, begriper inte att absorbenter ska kosta så mycket.

Skickat 31 juli 2012 - 10:00

Testa att dra ut högtalarna lite längre från bakväggen. Ut med eventuella baspluggar ur högtalarna. 'Pure direct' på receivern.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • På sin plats!
    MrLelle
    2013-06-18 23:27:56
  • Moddnig klar..
    MrLelle
    2013-06-18 23:24:51
  • Dil socklar klara!
    MrLelle
    2013-06-18 23:18:55
  • Demontering Op-amp NE5534!
    MrLelle
    2013-06-18 23:13:16
  • Bytt på ingångsidan!
    MrLelle
    2013-06-18 23:07:10
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.