Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony STR-DN1040 med endast LPCM ljud!

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 november 2014 - 02:19

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Hej, köpte en Sony str-dn1040 för ett år sedan och har varit riktigt nöjd med den. Men bara för några veckor sedan så bytte jag tv och i den vevan så blev nått knasigt. När jag försöker streama film både från min pc eller blu-ray spelare så visar förstärkaren pcm 48Khz oavsett inställning. Har provat byta ut hdmi kablar och bytt utgångar/ingångar till ingen nytta, tidigare så stod det vilket ljudformat man körde exempel DTS-HD MA etc. Observera att jag ändrade inte en ända kabel när jag bytte tv, utan drog helt sonika ut hdmi kabeln och smällde upp den nya på väggen. Har även uppdaterat till senaste mjukvaran för inte allt för länge sedan.

#2

Postad 26 november 2014 - 10:45

Unregisteredadfcbc16
  • Unregisteredadfcbc16
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Hej
Tar du ljudet från TV till förstärkare via HDMI?
Kolla inställningar i TV. Du kanske kan ändra där vad TV skickar vidare.

#3

Postad 26 november 2014 - 10:55

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0
för att få dts-hd samt alla andra häftiga lossless format så behöver du ha hdmi kabeln från källa som används och inte från tv till reciever via arc.
så från dator och br-spelaren så skall kabeln gå in i din 1040 och bluray skall stå på bitstream, så signalen kommer obehandlad in i recievern.
hoppas jag har förstått rätt annars skriv om mer frågor finns

#4

Postad 27 november 2014 - 03:01

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Goafton, jag har alltså kopplat pc, blu-ray spelare och xbox till receivern med hdmi kablar. Sedan vidare från förstärkare upp till tv:n via output A ( finns A+B ) Har även provat att byta mellan dessa utgångar också. Men jag kom på nu att jag även fick detta problem med den gamla tv:n en gång när jag råkade nolla receivern och den stod på att skicka ut ljud till både amp/tv. Jag ändrade bara till amp så var det löst, det blev en stor skillnad på ljudet plus att receivern visa upp rätt ljudformat.

Nu står den redan på amp men kan tv:n på nått sätt störa ändå? Konstigt nog så detekterar min pc receivern när tv:n är avstängd och när jag slår på tv:n står det tv:ns namn istället under ljud alternativen. Kör med nvidia 660Ti grafikkort om det nu är till någon hjälp. Har provat söka på nätet och hittar ett par stycken som har samma problem men inte någon lösning. Pratade även med Sony support och dom kunde knappt få ur sig något vettigt tips.

Redigerat av Unregistered04d02b36, 27 november 2014 - 03:08.


#5

Postad 27 november 2014 - 10:06

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Goafton, jag har alltså kopplat pc, blu-ray spelare och xbox till receivern med hdmi kablar. Sedan vidare från förstärkare upp till tv:n via output A ( finns A+B ) Har även provat att byta mellan dessa utgångar också. Men jag kom på nu att jag även fick detta problem med den gamla tv:n en gång när jag råkade nolla receivern och den stod på att skicka ut ljud till både amp/tv. Jag ändrade bara till amp så var det löst, det blev en stor skillnad på ljudet plus att receivern visa upp rätt ljudformat.

Nu står den redan på amp men kan tv:n på nått sätt störa ändå? Konstigt nog så detekterar min pc receivern när tv:n är avstängd och när jag slår på tv:n står det tv:ns namn istället under ljud alternativen. Kör med nvidia 660Ti grafikkort om det nu är till någon hjälp. Har provat söka på nätet och hittar ett par stycken som har samma problem men inte någon lösning. Pratade även med Sony support och dom kunde knappt få ur sig något vettigt tips.


på min dator står det min tv med. har ingen betydelse.
men vad använder du för program på datorn? xbmc?
för att få ut bitstream från datorn så skall datorn stå på 2channel och inte att du har en 5.1 anläggning.
står min dator på 5.1 eller på 7.1 så får jag bara ut lpcm men vid 2ch så får jag ut obehandlad ström av dts mm.
har du din bluray spelare inställd på bitstream? så det inte står på nåt annat?
prova med att stänga av allt som har med hdmi kommunikation mellan tv å reciever, det kan störa det hela med

#6

Postad 27 november 2014 - 10:17

Unregisteredadfcbc16
  • Unregisteredadfcbc16
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Har du HDMI control aktiverad i förstärkare och eller TV? pröva att stäng av den om den var på.
Verkar ju som ljudkällan känner av att TV har 2-kanals stereo, när du startar TVn.
När TV är avstängd. Får du de ljudformat du vill ha då?

#7

Postad 29 november 2014 - 03:59

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Hej tack för alla svar! Smörgås angående bluray så var den inställd på auto men när jag manuellt ändrade till bitstream så fngerade ljudet igen från den, tack! När jag tidigare fick ut alla ljudformat till förstärkaren så hade jag konfigurerat till 5.1 och det funkade. Provade nu att ändra till 2ch men det blev ingen förändring. Jo jag kör med xbmc, B1 avaktiverade hdmi control men det blev ingen skillnad. Dock så hittar jag ingen sån inställning i tv:n. Nä jag får inte rätt ljudformat när tv:n är avstängd heller :(. Kollade igenom allt under playback devices i datorn och under fliken support så står det: max number of channels 8, HDCP not supported...kan det vara något som gör att det strular?

#8

Postad 29 november 2014 - 09:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
LPCM är grundljudet i den digitala världen. Den enda man missar när man kör det ljudet är informationen i stärkarens display. Jag har hela tiden kört sånt ljud då jag inte bitstreamar ljudet.

#9

Postad 29 november 2014 - 11:12

Unregistered46f62999
  • Unregistered46f62999
  • Beroende

  • 1 007 inlägg
  • 0

Hej tack för alla svar! Smörgås angående bluray så var den inställd på auto men när jag manuellt ändrade till bitstream så fngerade ljudet igen från den, tack! När jag tidigare fick ut alla ljudformat till förstärkaren så hade jag konfigurerat till 5.1 och det funkade. Provade nu att ändra till 2ch men det blev ingen förändring. Jo jag kör med xbmc, B1 avaktiverade hdmi control men det blev ingen skillnad. Dock så hittar jag ingen sån inställning i tv:n. Nä jag får inte rätt ljudformat när tv:n är avstängd heller :(. Kollade igenom allt under playback devices i datorn och under fliken support så står det: max number of channels 8, HDCP not supported...kan det vara något som gör att det strular?



du får gå in i inställningar på xbmc och aktivera avancerade inställningar och sedan ändra ljudet till wasabi på bägge alternativen och aktivera genomströmmning av ljudspår eller vad det heter.

#10

Postad 29 november 2014 - 16:32

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0

du får gå in i inställningar på xbmc och aktivera avancerade inställningar och sedan ändra ljudet till wasabi på bägge alternativen och aktivera genomströmmning av ljudspår eller vad det heter.


Alla inställningar är redan rätt så att säga, wasabi är på, genomströmning osv. Dock hittade jag en sak som förvirrar mig, när jag går in på inställningar för nvidia kortet så står det är en HDCP repeater är aktiverad och kanske inte fungerar som det ska, hur funkar det där med HDCP?

#11

Postad 04 december 2014 - 01:47

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0
Det löste sig tillslut, det var xbmc skiten som hade *********...avinstallerade det och vips så fungerade allt :wub: Tack för alla tips dock!

#12

Postad 04 december 2014 - 09:22

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Wasabi vs. WASAPI :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Nya duken på plats
    DPC
    2024-05-08 06:59:39
  • Monterad
    DPC
    2024-05-07 07:16:55
  • darkages
    2024-05-05 19:55:49
  • darkages
    2024-05-05 19:54:24
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.