Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Konsol vs PC

1461 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 12 februari 2010 - 16:05

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlĂ€gg
  • 0

Jo det förstod jag. Men jag har aldrig sett det i nÄgot konsolspel.


Resistance 1 & 2 har det ocksÄ, och dÀr Àr det vÀldigt tydligt dessutom p.g.a att det rÀtt stora "eldklotskott" pÄ Chimera-vapnen. Warhawk har bÄde det och och autoaim.


SÄ, inga respawns, inga medics som kan hela dig, kiss/bajspauser, mat- och vattenbrist, invÀlvor, skadade och ligger pÄ marken och skriker, vatten som kÀrvar, ammon tar slut och man "hittar" inte mer, varierande vÀder med kyla och regn. LÄter inte sÄ ###### kul om du frÄgar mig.


http://www.theonion...._modern_warfare
:)

#52

Postad 13 februari 2010 - 15:33

Pajje
  • Pajje
  • AnvĂ€ndare

  • 210 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker det Àr otroligt bökigt att sikta med pads, trots mÄnga timmars övning, sÄ för mig Àr det PC som gÀller nÀr jag kör fps.
Har dock noterat pÄ jobbet att i princip sÄ Àr det sÄ att folk över 30 kör pc, under 30 kör konsol, sÄ det Àr nog lite en frÄga vad man Àr uppvÀxt med.

Men jag hÄller med om att padsen har förden att man kan variera hur fort man rör sig, dock Àr detta inget jag saknat nÀr jag spelar pÄ PC, hade inte tÀnkt pÄ det förren jag lÀste om det tidigare i trÄden. Dock vill jag inte hÄlla med om att man alltid kommer Ät fler knappfunktioner pÄ pads, jag har 10 knappar pÄ min mus (inklusive hjulet), sÄ jag kommer Ät allt jag behöver komma Ät snabbt utan att slÀppa AWSD.

/Pajje

#53

Postad 13 februari 2010 - 23:40

erlander
  • erlander
  • ForumrĂ€v

  • 551 inlĂ€gg
  • 0
TvÀrtemot vad mÄnga andra skriver hÀr sÄ tycker jag att pc-folken Àr sÀmre spelare överlag Àn konsollspelarna.

Har inte spelat spel seriöst pÄ pc sen jag gick i skolan (10Är sen) och har bara efter dess testat lite spel hos kopisar eller om jag lÄnat hem nÄt spel för nÄn dag. Spelat mkt hellre pÄ ps3an dÄ det Àr roligare och mer utmanande.

Spelade pc-betan av BF:BC2 nu i ett gÀng timmar och jösses vad folk Àr kassa pÄ att sikta. Hade pissat pÄ dem Àven om jag kopplat min ps3-kontroll till pcn. TÀnkte att det hÀr kan ju inte stÀmma men sÄ testade jag nÄgra timmar med mw2 till datorn och man toppar ju listorna hela tiden och dÄ skulle jag inte kalla mig sjÀlv bra.

Dessutom sÄ krÀver mus+tangentbord ju en obekvÀm spelstÀllning samt att man mÄste sitta framför en ful, liten datorskÀrm. Nej tacka vet jag mw2 samt bfbc2 framför projektorduken med riktigt bra surroundljud

#54

Postad 14 februari 2010 - 15:43

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlĂ€gg
  • 0

TvÀrtemot vad mÄnga andra skriver hÀr sÄ tycker jag att pc-folken Àr sÀmre spelare överlag Àn konsollspelarna.

Har inte spelat spel seriöst pÄ pc sen jag gick i skolan (10Är sen) och har bara efter dess testat lite spel hos kopisar eller om jag lÄnat hem nÄt spel för nÄn dag. Spelat mkt hellre pÄ ps3an dÄ det Àr roligare och mer utmanande.

Spelade pc-betan av BF:BC2 nu i ett gÀng timmar och jösses vad folk Àr kassa pÄ att sikta. Hade pissat pÄ dem Àven om jag kopplat min ps3-kontroll till pcn. TÀnkte att det hÀr kan ju inte stÀmma men sÄ testade jag nÄgra timmar med mw2 till datorn och man toppar ju listorna hela tiden och dÄ skulle jag inte kalla mig sjÀlv bra.

Dessutom sÄ krÀver mus+tangentbord ju en obekvÀm spelstÀllning samt att man mÄste sitta framför en ful, liten datorskÀrm. Nej tacka vet jag mw2 samt bfbc2 framför projektorduken med riktigt bra surroundljud


Jo visst kan jag hĂ„lla med om det. Public lirarna i dom flesta nyare spel pĂ„ PC Ă€r Riktigt sorgliga. Även om man har en dĂ„lig dag sĂ„ Ă€r det inga större problem att toppa scoreboarden. Dock sĂ„ nĂ€r det gĂ€ller seriöst spel och de lite Ă€ldre liren sĂ„ Ă€r det en stor skillnad. Just med BC2 sĂ„ Ă€r det ju i princip bara sammarbete det hĂ€nger pĂ„ dĂ„ vem som helst kan döda vem som helst utan större problem.

#55

Postad 14 februari 2010 - 15:55

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlĂ€gg
  • 0

Just med BC2 sÄ Àr det ju i princip bara sammarbete det hÀnger pÄ dÄ vem som helst kan döda vem som helst utan större problem.

Jag förstÄr inte riktigt vad du menar?
Att skjuta nÄgon med en T-90 Àr inte sÄ svÄrt. Men att skjuta och döda nÄgon som springer nerför en backe med en M24 / M95 krÀver sin precision, du lyckas inte med ett headshot hur som helst pÄ ren tur.

Samarbete Àr ju en del av lyckad krigföring, sÄ jag ser inte det som nÄgot fördummande heller...

Redigerat av Falcy, 14 februari 2010 - 15:57.


#56

Postad 14 februari 2010 - 18:02

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlĂ€gg
  • 0

Jag förstÄr inte riktigt vad du menar?
Att skjuta nÄgon med en T-90 Àr inte sÄ svÄrt. Men att skjuta och döda nÄgon som springer nerför en backe med en M24 / M95 krÀver sin precision, du lyckas inte med ett headshot hur som helst pÄ ren tur.

Samarbete Àr ju en del av lyckad krigföring, sÄ jag ser inte det som nÄgot fördummande heller...


Det var verkligen inget negativt med det jag skrev. Bara att nÀr det gÀller klass baserade och mer taktiska spel sÄ Àr det inte sÄ mycket som ligger pÄ aim utan mer pÄ vilken klass/vilket vapen och var man valt placera sig och vilken situation man Àr i. FÄr jag vÀlja mellan att jag har assault och motstÄndaren recon och vi Àr 10m ifrÄn varandra över öppen terrÀng eller att jag har pistol och motstÄndaren full-auto vapen fast jag har lite bÀttre lÀge sÄ skulle jag vÀlja det sistnÀmda. Mest dÀrför att i ett spel som BC2 sÄ hÀnger vÀldigt mycket pÄ i vilken situation man lyckats placera sig i.

Redigerat av RogueEnthusiasm, 14 februari 2010 - 18:07.


#57

Postad 14 februari 2010 - 18:11

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlĂ€gg
  • 0

Det var verkligen inget negativt med det jag skrev. Bara att nÀr det gÀller klass baserade och taktiska spel sÄ Àr det inte sÄ mycket som ligger pÄ aim utan mer pÄ vilken klass/vilket vapen och var man valt placera sig och vilken situation man Àr i. FÄr jag vÀlja mellan att jag har assault och motstÄndaren recon och vi Àr 10m ifrÄn varandra över öppen terrÀng eller att jag har pistol och motstÄndaren full-auto vapen fast jag har lite bÀttre lÀge sÄ skulle jag vÀlja det sistnÀmda. Mest dÀrför att i ett spel som BC2 sÄ hÀnger vÀldigt mycket pÄ i vilken situation man lyckats placera sig i.

Å andra sidan kan en duktig spelare Ă€ven ta fram sin M9a eller kniv om det blir riktigt nĂ€rgĂ„nget. :)
Att aim skulle spela mindre roll i just spel som BC2 kan jag inte heller riktigt förstÄ?
Jag förstÄr heller inte vad skillnaden skulle vara mellan BC2 till PC eller konsol? Samarbete, var man placerar sig eller vilken "klass" man vÀljer Àr ju lika avgörande, oavsett plattform.

TrÄdrubriken Àr PC v konsol FPS, du skriver i rÀtt trÄd??
Jag kan inte se att konsollspelarna skulle "tÀlta" mer/mindre eller samarbeta mer/mindre Àn PC-spelarna. Jag förstÄr Àrligt talat inte vart du vill komma med dina inlÀgg...

Redigerat av Falcy, 14 februari 2010 - 18:12.


#58

Postad 14 februari 2010 - 18:16

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • ForumrĂ€v

  • 549 inlĂ€gg
  • 0

TvÀrtemot vad mÄnga andra skriver hÀr sÄ tycker jag att pc-folken Àr sÀmre spelare överlag Àn konsollspelarna.

Har inte spelat spel seriöst pÄ pc sen jag gick i skolan (10Är sen) och har bara efter dess testat lite spel hos kopisar eller om jag lÄnat hem nÄt spel för nÄn dag. Spelat mkt hellre pÄ ps3an dÄ det Àr roligare och mer utmanande.

Spelade pc-betan av BF:BC2 nu i ett gÀng timmar och jösses vad folk Àr kassa pÄ att sikta. Hade pissat pÄ dem Àven om jag kopplat min ps3-kontroll till pcn. TÀnkte att det hÀr kan ju inte stÀmma men sÄ testade jag nÄgra timmar med mw2 till datorn och man toppar ju listorna hela tiden och dÄ skulle jag inte kalla mig sjÀlv bra.

Dessutom sÄ krÀver mus+tangentbord ju en obekvÀm spelstÀllning samt att man mÄste sitta framför en ful, liten datorskÀrm. Nej tacka vet jag mw2 samt bfbc2 framför projektorduken med riktigt bra surroundljud

DÄ har du nog bara spelat i lingon ligorna isÄfall pÄ mw2,obekvÀm spelstÀllning beror ju lite pÄ va man har för grejjer,sjÀlv har jag en massagestol för 12brak som gör att man nÀstan somnar av vÀlbehag Ä en 26tums skÀrm som varken Àr ful eller liten Ä med ett 5.1 ljud,jag har projektorduk Ä konsoller men tycker det Àr rejÀlt mycket trÄkigare att lira pÄ konsoll med fps spel.

#59

Postad 14 februari 2010 - 18:17

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlĂ€gg
  • 0

Å andra sidan kan en duktig spelare Ă€ven ta fram sin M9a eller kniv om det blir riktigt nĂ€rgĂ„nget. :)
Att aim skulle spela mindre roll i just spel som BC2 kan jag inte heller riktigt förstÄ?
Jag förstÄr heller inte vad skillnaden skulle vara mellan BC2 till PC eller konsol? Samarbete, var man placerar sig eller vilken "klass" man vÀljer Àr ju lika avgörande, oavsett plattform.

TrÄdrubriken Àr PC v konsol FPS, du skriver i rÀtt trÄd??
Jag kan inte se att konsollspelarna skulle "tÀlta" mer/mindre eller samarbeta mer/mindre Àn PC-spelarna. Jag förstÄr Àrligt talat inte vart du vill komma med dina inlÀgg...


Aim spelar mindre roll i BC2 jÀmfört med MW2 dÀrför att det finns fler saker som spelar in i BC2. Av min erfarenhet sÄ beroende pÄ om man lever eller dör i tex. MW2 Àr nÀstan bara baserat pÄ den som skjuter först och vilkenvapenklass man hÄller i. DÄ BC2 anvÀnder större banor och ett lite lugnare spelsÀtt sÄ kan man och mÄste man nÀstan tÀnka pÄ terrÀngen och lÀget istÀllet för att bara skjuta.

Mitt inlÀgg var enbart för att svara pÄ ditt. Mitt svar Ät trÄdskaparen har jag redan klargjort.
Mus har högre precision Àn styrspak.

#60

Postad 15 februari 2010 - 01:21

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlĂ€gg
  • 0
Fast det beror ju pĂ„. Även i MW2 Ă€r lagspel knĂ€ckande. Man mĂ€rker det vĂ€ldigt vĂ€l nĂ€r man möter ett gĂ€ng pĂ„ 4-5 pers som sitter pĂ„ ventrilo eller motsvarande och spelar som ett lag, de sopar banan med allt motstĂ„nd, oavsett hur bra en enskild person kan vara pĂ„ att sikta. Nackdelen Ă€r att i MW2 sĂ„ finns det inga man inte kĂ€nner som nyttjar lagspelade ordentligt. Utom klanerna. I BF-serien sĂ„ Ă€r det mer eller mindre ett krav för att inte fĂ„ tokspö, men visst, nu i Betan av BC2 har lagspelade varit lite frĂ„nvarande ocksĂ„, sĂ„ jag hoppas verkligen inte den nya nerdummade generation bara tar det som ett nytt sikta skjuta döda spel, för dĂ„ kommer det bli jĂ€kligt trist.

#61

Postad 15 februari 2010 - 19:00

Pajje
  • Pajje
  • AnvĂ€ndare

  • 210 inlĂ€gg
  • 0
Tack för den, kör MW2 pÄ PC och en bra runda för mig Àr att inte bli sist :(

Men jag förstÄr inte varför det skulle obekvÀmare att spela pÄ PC, jag sitter i en skön stol, göt tillbakalutad med kontrollerna pÄ varsin sida, tittar pÄ en 85" duk med full HD och 7.1 ljud, sÄ den skillnaden finns ju inte ens mellan konsol och PC, valfritt vad man vÀljer att titta och lyssna pÄ. (Har en PS3:a kopplad till samma anlÀggning)


/Pajje

#62

Postad 22 februari 2010 - 10:50

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • LĂ€rjunge

  • 326 inlĂ€gg
  • 0
Kan direkt sÀga att jag inte Àr en hardcore-spelare likt mÄnga andra hÀr, men Àger ÀndÄ nÄgra konsoler och en "speldator". Har inte spelat ett spel pÄ PC sedan Fahrenheit dÄ min dator sedan dess inte riktigt hÀngt med i svÀngarna. Men sÄ nÄgra tusenlappar fattigare inköptes en ny maskin hÀr om veckan.

Hur som helst...

Spelade demot av Left for Dead 2 pÄ Xbox 360 hÀr om dagen och tyckte det var ok, nÄgot frustrerad över kontrollen, men grafiken och fysiken var ok. Tröttnade ganska snabbt, trots att spelet var ett demo.

DÀremot i helgen gick jag förbi en spelbutik och inhandlade spelet till PC istÀllet.
JÀklarns vilken skillnad!! Det Àr ju hur underbart kul som helst att springa runt och med full kontroll peppra ned zombies i mÀngder.

Kommer aldrig mer köpa ett FPS spel pÄ Xboxen igen efter denna uppenbarelse!

#63

Postad 22 februari 2010 - 14:59

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

Kommer aldrig mer köpa ett FPS spel pÄ Xboxen igen efter denna uppenbarelse!


Som sÄ mÄnga sagt tidigare sÄ handlar det vÀldigt mycket om vana att anvÀnda handkontrollen. Skulel jag som erfaren konsol-spelare lira samma spel pÄ Pc (sjÀlvklart utan aim-assist etc) sÄ skulle jag garanterat lyckas bÀttre pÄ konsol, för jag Àr van vid kontrollen. Precisare kontroll pÄ PC, smidigare pÄ konsol, rÀttvisare pÄ konsol, fler möjligheter pÄ PC. Personligen tycker jag inte FPS pÄ PC Àr sÀrskilt utmanande Ä det Àr "för lÀtt" att trÀffas perfekt HS, pÄ konsol blir det en utmaning och det gillar jag :P
FPS Àr lÀttast att spela pÄ PC, det Àr klart n00b-vÀnligast och har sin grund pÄ PC men det gÄr alldeles utmÀrkt att spela pÄ konsol, upplevelsen blir dock annorlunda men inte pÄ nÄgot sÀtt sÀmre. Sen Àr det coksÄ svÄrt att göra en "ren" jÀmförelse dÄ konsol kan vara allt frÄn PS3/360/Wii/Àldre konsol och en PC kan ha en lasermus med 2 knappar och grÄtt tangentbord frÄn 99/hypermus med 9 knappar och 5000dpi. HÄrdvaran avgör i ett fall, skickligheten i ett annat. Dock sÄ Àr det sÄ att de flesta har redan erfarenhet av mushantering vilket gör FPS pÄ PC mycket enklare vilket blir roligare (lÀtt = kul = lyckas ofta), i alla fall offline.
SjÀlv spelar jag bÄde pÄ Konsol och PC, vet för-/nackdelarna med bÄda och kontrollen Àr faktiskt lÄngt frÄn en avgörande faktor jÀmfört med co-op, online med vÀnner, chatt, DLC och mycket annat som jag upplever som smidigare pÄ konsol. Dock lÀr det dröja lÀnge innan man skulle kunna pensionera sin PC helt pÄ gaming-fronten :)

Redigerat av Great_Grumbledock, 22 februari 2010 - 15:02.


#64

Postad 22 februari 2010 - 16:51

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • LĂ€rjunge

  • 326 inlĂ€gg
  • 0

Som sÄ mÄnga sagt tidigare sÄ handlar det vÀldigt mycket om vana att anvÀnda handkontrollen. Skulel jag som erfaren konsol-spelare lira samma spel pÄ Pc (sjÀlvklart utan aim-assist etc) sÄ skulle jag garanterat lyckas bÀttre pÄ konsol, för jag Àr van vid kontrollen. Precisare kontroll pÄ PC, smidigare pÄ konsol, rÀttvisare pÄ konsol, fler möjligheter pÄ PC. Personligen tycker jag inte FPS pÄ PC Àr sÀrskilt utmanande Ä det Àr "för lÀtt" att trÀffas perfekt HS, pÄ konsol blir det en utmaning och det gillar jag :P
FPS Àr lÀttast att spela pÄ PC, det Àr klart n00b-vÀnligast och har sin grund pÄ PC men det gÄr alldeles utmÀrkt att spela pÄ konsol, upplevelsen blir dock annorlunda men inte pÄ nÄgot sÀtt sÀmre. Sen Àr det coksÄ svÄrt att göra en "ren" jÀmförelse dÄ konsol kan vara allt frÄn PS3/360/Wii/Àldre konsol och en PC kan ha en lasermus med 2 knappar och grÄtt tangentbord frÄn 99/hypermus med 9 knappar och 5000dpi. HÄrdvaran avgör i ett fall, skickligheten i ett annat. Dock sÄ Àr det sÄ att de flesta har redan erfarenhet av mushantering vilket gör FPS pÄ PC mycket enklare vilket blir roligare (lÀtt = kul = lyckas ofta), i alla fall offline.
SjÀlv spelar jag bÄde pÄ Konsol och PC, vet för-/nackdelarna med bÄda och kontrollen Àr faktiskt lÄngt frÄn en avgörande faktor jÀmfört med co-op, online med vÀnner, chatt, DLC och mycket annat som jag upplever som smidigare pÄ konsol. Dock lÀr det dröja lÀnge innan man skulle kunna pensionera sin PC helt pÄ gaming-fronten :)


HĂ„ller delvis med.

Du skriver att du gillar utmaningen i konsollspel som Àr, enligt din beskrivning, mycket svÄrare Àn motsvarigheten till PC.
Personligen tycker jag inte utmaningen skall sitta i att bemÀstra kontrollen. Utmaningen skall ligga i att vara bÀttre Àn sina motstÄnde, sÄvÀl datorstyrda eller mÀnskliga.

Kan jÀmföra detta med att t.ex spela fotboll pÄ is, bara för att det skall vara svÄrare för alla spelare.

#65

Postad 22 februari 2010 - 16:56

Bush
  • Bush
  • LĂ€rjunge

  • 469 inlĂ€gg
  • 0

...

Först mĂ„ste jag sĂ€ga att det Ă€r ganska patetiskt att du fortsĂ€tter pĂ„ spĂ„ret med att PC med tangentbord+mus "Ă€r för n00bs" och konsol+handkontroll Ă€r för riktiga spelare och att man typ inte behöver nĂ„gon skicklighet utan det Ă€r bara hĂ„rdvaran som spelar roll pĂ„ PC. Även om du inte skulle mena nĂ„got av detta sĂ„ Ă€r det iaf det du skriver.
Men sen sÄ skriver du ocksÄ att du sjÀlv skulle lyckas bÀttre pÄ konsol Àn PC för att du Àr van konsolspelare (Àven om du började spela pÄ 360 för bara ett Är sedan och tidigare och fortfarande spelar pÄ PC), hur gÄr det ihop med att du skriver att det Àr lÀttare att kontrollera med tangentbord+mus samt att man fÄr mer precision och att det Àr lÀttare för "n00bs"?

Vad har coop, vÀnner, chat, DLC med detta att göra? Menar du ocksÄ att inte PC har nÄgot av dessa saker? VÀnner Àr i och för sig nÄgot som Àr beroende pÄ vad ens "vÀnner" har (om dina vÀnner har en PS3 och du har en 360 sÄ kan du inte chatta eller spela tillsammans med dom heller), men resten Àr ju inte nÄgot som PC Àr sÀmre pÄ snarare överlÀgset mycket bÀttre Àn konsol i dagslÀget.

PC har ju mÄnga fördelar förutom handkontrol+mus för kontroll i t.ex FPS-spel.
  • Mycket högre framerate i de flesta spel, vilket gör det till en mycket bĂ€ttre inlevelse och kontroll.
  • Mycket lĂ€gre fördröjning mellan knapptrykning och att nĂ„got hĂ€nder pĂ„ skĂ€rmen, 67ms Ă€r det lĂ€gsta pĂ„ konsol.
  • Mycket bĂ€ttre grafik och upplösning vilket Ă€r vĂ€ldigt viktigt i vissa spel. Speciellt skjutande pĂ„ lĂ€ngre avstĂ„nd.
  • Mycket fler valmöjligheter av kontroller.

edit: rÀttade lite dÄ jag hade skrivit handkontroll istÀllet för tangentbord.

Redigerat av Bush, 22 februari 2010 - 20:52.


#66

Postad 22 februari 2010 - 20:14

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlĂ€gg
  • 0
Jag copy paste:ar nÄgot jag skrev pÄ ett annat forum i en liknande trÄd.

"Graphics

This should be quite obvious. This is according to some, no me, the biggest advantage the PC has.
However, there are some who say that the graphics of a 5 year old Xbox is as good, or even better than a High-end PC! That is just plain stupid.

As most games these days are multiplatform games, the textures of the game is often not that much better on a PC than on say the Xbox. Although, there is more to graphics then the texture quality.

Resolution for one. I sometimes hear console players brag about their games running in “1080p”.
Lets make a few things clear. A so called “Full HD” TV has a resolution of 1920x1080p. My 24” gaming screen runs at 1920x1200p, more than a “Full HD” TV.
Most if not all modern games on the PC can be run at this resolution. A console usually runs a game at 640p and then scales it up to 1080p. There's only a handful of games out there that run at 720p on the consoles. And even fewer that runs at 1080p. In fact I think only the PS3 currently has a “real” 1080p game.

Frames per second is another. Halo 3 runs at a maximum of 30 FPS.
In Counter-Strike Source I run at around 200 FPS. This, however is not s important as having a stable FPS. Running a game at a stable 30 FPS is way better than running a game that's jumping between 30 and 60 FPS. On consoles, 30 FPS is usually the standard. On PC, 60 FPS is usually the standard, because of Vsync.

Controls

This is one of the important advantages the PC has. I'm not saying that a mouse and a keyboard is better. I'd be happy to use a gamepad, in one condition. A mouse quite obviously has a precision advantage compared to a gamepad. Most PC games also has a lot more recoil whilst console games, if they have one, simply raises the crosshair a bit. (See Halo 3 SMG) That's not why I dislike gamepads. Well, in fact, I don't. I dislike the software that's currently standard in gamepad games.

Aim-Assist. A function that is present in pretty much every console FPS out there. The crosshair simply automaticly follows an opponent to help the player.

And Bullet Magnetism. A function that is also currently a standard. Bullets change direction in the middle of flight to help the shooter. Their “curving” in to the opponent.

If developers get rid of these noob friendly tools I'd be happy to learn how to properly use a gamepad. As it is now, I'm tired of almost every console player I meet bragging about how awesome they are, when in fact it's all just an illusion to make 12 year old's think their pr0.

Server System

This is the main reason I prefer a PC. Well, thanks to Infinity Ward, prefer(ed). Not that I like modern CoD games anyway, but they've started something bad.

The current console standard is using a P2P server system. One player is a host. That means one player will always have a huge advantage as he won't have a ping, whilst everybody else is running at ~200 ping even if their next to the fucking host! I mean come on, this ain't the '80s!
Other bi-products of this is – No communities, No competitive gaming, No admins and last but not least, No mods. Why would I pay for a map pack when I know there's people out there who could and would if they were allowed make even better maps for me? For free! This also means that when the developer doesn't want to support a game anymore, they shut down the servers and the MP is gone. Counter-Strike has been out for 10 years, and still it's in the Top game sales everywhere. Why? Because of competitive gaming, dedicated servers and huge communities.
No, developers these days prefer making money out of DLC more than the actual game.

Conclusion

The whole idea behind the consoles is brilliant. It makes it cheaper for us gamers while at the same time providing a stable platform for the developers to focus on.
The current console standards however, are light-years behind the ones of the PC.
If Microsoft and Sony could get their heads out of their asses, or in these cases their briefcases of money, and add Dedicated servers and get rid of the n00b tools – Aim-Assist and Bullet Magnetism, the consoles would be the perfect gaming platform.
Right now? Not so much.

Enthusiasm out – Back to a mod called Counter-Strike with my awesome community. Well, not really. More like TF2. Though with plenty of mods and communities!

Cya!

Regards,
Enthusiasm"

Redigerat av RogueEnthusiasm, 23 februari 2010 - 23:28.


#67

Postad 22 februari 2010 - 20:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlĂ€gg
  • 0

And Bullet Magnetism. A function that is also currently a standard. Bullets change direction in the middle of flight to help the shooter. Their “curving” in to the opponent.

Det hÀr igen. MÄste vara multiplayer only, standard Àr det iaf inte. Hade varit rÀtt trÄkigt om man skjuter 1 meter bredvid gubben och skotten skruvar sig rÀtt.

Man har ju ett sikte. Jag brukar inte applicera metoden spray n pray, siktar gÀrna in och skjuter headshots. DÀrför, om jag inte har siktet pÄ det jag vill trÀffa missar skottet givetvis.

#68

Postad 22 februari 2010 - 20:35

Smith
  • Smith
  • ForumrĂ€v

  • 612 inlĂ€gg
  • 0

Det hÀr igen. MÄste vara multiplayer only, standard Àr det iaf inte. Hade varit rÀtt trÄkigt om man skjuter 1 meter bredvid gubben och skotten skruvar sig rÀtt.

Man har ju ett sikte. Jag brukar inte applicera metoden spray n pray, siktar gÀrna in och skjuter headshots. DÀrför, om jag inte har siktet pÄ det jag vill trÀffa missar skottet givetvis.


I Bioshock 2 tyckte jag mig kÀnna av en stark magnetism, speciellt plasmids som har en tydlig projektilbana sÄg man hur de nÀstan gjorde smÄ skutt i luften för att trÀffa en splicer. Singelplayer till PS3, inte spelat det pÄ PC och vet inte om det förekommer dÀr.

#69

Postad 22 februari 2010 - 20:37

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlĂ€gg
  • 0

Det hÀr igen. MÄste vara multiplayer only, standard Àr det iaf inte. Hade varit rÀtt trÄkigt om man skjuter 1 meter bredvid gubben och skotten skruvar sig rÀtt.

Man har ju ett sikte. Jag brukar inte applicera metoden spray n pray, siktar gÀrna in och skjuter headshots. DÀrför, om jag inte har siktet pÄ det jag vill trÀffa missar skottet givetvis.


Kanske Àr MP standard, brukar inte lira sÄ mycket SP spel.
Men visst Àr det en standard, dock sÄ pratar vi verkligen inte om en meter, utan pÄ sniper skott eller andra lÄngdistans vapen sÄ brukar det handla om nÄgon decimeter. Ta och prova H3 med sniper eller Jackhammer sÄ ska du se.
Nu mÄste det ju sjÀlvklart vara ett sÄpas avancerat spel att det anvÀnder projektiler och inte hit-scan. Vet faktiskt inte vad CoD anvÀnder, ska kolla upp det.

#70

Postad 22 februari 2010 - 20:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlĂ€gg
  • 0

I Bioshock 2 tyckte jag mig kÀnna av en stark magnetism, speciellt plasmids som har en tydlig projektilbana sÄg man hur de nÀstan gjorde smÄ skutt i luften för att trÀffa en splicer. Singelplayer till PS3, inte spelat det pÄ PC och vet inte om det förekommer dÀr.

Plasmider ja, helt klart. Men det Àr ju meningen, sÀkert samma pÄ PC. Autoaimen Àr ganska fet i det spelet ocksÄ iofs.

Men visst Àr det en standard,

Som sagt, sÀkert i MP i sÄ fall, jag spelar det knappt sÄ det vet du bÀttre Àn mig. SP dÀremot har jag spelat en herrans massa spel och det Àr inga problem att sÀtta skott en decimeter bredvid skallen.

#71

Postad 22 februari 2010 - 20:56

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlĂ€gg
  • 0

Plasmider ja, helt klart. Men det Àr ju meningen, sÀkert samma pÄ PC. Autoaimen Àr ganska fet i det spelet ocksÄ iofs.


Som sagt, sÀkert i MP i sÄ fall, jag spelar det knappt sÄ det vet du bÀttre Àn mig. SP dÀremot har jag spelat en herrans massa spel och det Àr inga problem att sÀtta skott en decimeter bredvid skallen.


Nu har jag dock ganska liten erfarenhet nÀr det gÀller MP pÄ just konsol, men under dom ~30h jag lagt pÄ Halo 3 sÄ var det bÄde mÀkta irriterande att siktets dras bort frÄn ett sniper mÄl för att nÄgon annan springer förbi. Och likasÄ sÄ Àr det ganska lÀtt att mÀrka Bullet Magnetismen i Halo 3 med snipern dÄ det Àr ett vitt streck bakom. Bara att titta pÄ det som mÀrker man att nÄgot Àr fel. =)

#72

Postad 23 februari 2010 - 00:36

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

Först mĂ„ste jag sĂ€ga att det Ă€r ganska patetiskt att du fortsĂ€tter pĂ„ spĂ„ret med att PC med tangentbord+mus "Ă€r för n00bs" och konsol+handkontroll Ă€r för riktiga spelare och att man typ inte behöver nĂ„gon skicklighet utan det Ă€r bara hĂ„rdvaran som spelar roll pĂ„ PC. Även om du inte skulle mena nĂ„got av detta sĂ„ Ă€r det iaf det du skriver.
Men sen sÄ skriver du ocksÄ att du sjÀlv skulle lyckas bÀttre pÄ konsol Àn PC för att du Àr van konsolspelare (Àven om du började spela pÄ 360 för bara ett Är sedan och tidigare och fortfarande spelar pÄ PC), hur gÄr det ihop med att du skriver att det Àr lÀttare att kontrollera med tangentbord+mus samt att man fÄr mer precision och att det Àr lÀttare för "n00bs"?

Vad har coop, vÀnner, chat, DLC med detta att göra? Menar du ocksÄ att inte PC har nÄgot av dessa saker? VÀnner Àr i och för sig nÄgot som Àr beroende pÄ vad ens "vÀnner" har (om dina vÀnner har en PS3 och du har en 360 sÄ kan du inte chatta eller spela tillsammans med dom heller), men resten Àr ju inte nÄgot som PC Àr sÀmre pÄ snarare överlÀgset mycket bÀttre Àn konsol i dagslÀget.

PC har ju mÄnga fördelar förutom handkontrol+mus för kontroll i t.ex FPS-spel.

  • Mycket högre framerate i de flesta spel, vilket gör det till en mycket bĂ€ttre inlevelse och kontroll.
  • Mycket lĂ€gre fördröjning mellan knapptrykning och att nĂ„got hĂ€nder pĂ„ skĂ€rmen, 67ms Ă€r det lĂ€gsta pĂ„ konsol.
  • Mycket bĂ€ttre grafik och upplösning vilket Ă€r vĂ€ldigt viktigt i vissa spel. Speciellt skjutande pĂ„ lĂ€ngre avstĂ„nd.
  • Mycket fler valmöjligheter av kontroller.

edit: rÀttade lite dÄ jag hade skrivit handkontroll istÀllet för tangentbord.


Är det nĂ„got som Ă€r "ganska patetiskt" sĂ„ Ă€r det att du tycks framstĂ„ som en sjĂ€lvgod (ursĂ€kta uttrycket) PC-fanboy. Du Ă€r helt lĂ„st vid din egen plattform och vĂ€grar med en imponerande tjurskallighet inse att det kan finnas andra plattformer för spel som Ă€r minst lika bra, erbjuder en minst lika bra upplevelse och som Ă€r minst lika trevlig att anvĂ€nda som din kĂ€ra PC. Jag tror dock att Ă€ven du Ă€r vĂ€l medveten om att hĂ„rdvaran Ă€r vĂ€ldigt avgörande för hur bra man lyckas nĂ€r man spelar FPS pĂ„ PC, bĂ„de on- och offline. Du har ju sjĂ€lv pĂ„pekat betydelsen/behovet av att ha mĂ„nga knappar pĂ„ musen och vet sjĂ€lvklart att 5000dpi Ă€r en ny standard bland hyfsat seriösa PC-spelare om de ska ha en chans, eller hur?
Det Ă€r enklare att fĂ„ ett bra sikte pĂ„ PC, det Ă€r bekvĂ€mare att anvĂ€nda mus + tangentbord dĂ„ du redan kan det och dĂ„ mĂ„nga inte vill/kan/bĂ„gar lĂ€ra sig en ny kontroll, dĂ„ Ă€r det. PC Ă€r lĂ€ttare för n00bs, det Ă€r lĂ„ngt lĂ€ttare att sikta, gĂ„r snabbare att lĂ€ra sig kontrollen etc. Även helt oerfarna personer som ens förĂ€ldrar (oavsett Ă„lder) kunde lĂ€ra sig hantera PC och potentiellt spela efter nĂ„gra dagars trĂ€ning, konsol Ă€r inte lika lĂ€tt och oförlĂ„tande helt enkelt.

Att du sedan inte kan förstÄ det andra jag skriver Àr vÀl bara rent humoristiskt. Det Àr lÀtt för nybörjare att lyckas i FPS pÄ PC, dÀrför Àr genren sÄ populÀr och med fördumning pÄ bÄda fronterna (PC/konsol) sÄ blir det Ànnu enklare att lyckas pÄ PC, medan det pÄ konsol fortfarande Àr klart svÄrare (pÄ gott och ont). Jag skulle vilja pÄstÄ att jag personligen vart hyfsat bra pÄ konsolspel efter nÄn mÄnads spelande, inte krÀvs flera Är för att lÀra sig kontrollen (lols) eller prestera bÀttre Àn pÄ PC, iaf inte nÀr det gÀller multiplayer. Att du sedan lyckas bÀttre pÄ PC Àr din ensak, oavsett om det beror pÄ att du behöver fördelen av lÄg responstid, bra grafik, fler kontrollmöjligheter, högre framerate eller vad det nu kan vara. SjÀlv sÄ lyckas jag spela vÀldigt bra trots att jag saknar dessa saker, mÄste vÀl sÀga en hel del om den egna skickligheten, eller hur?
Utan att skryta sÄ vill jag pÄstÄ att topp 5 Àr en given placering nÀr jag spelar mina vanliga spel online, och Àven i nya spel/demon som BF:BC2 sÄ tycks jag ocksÄ tillhöra toppskikten bland spelarna pÄ konsol. Det Àr helt enkelt för trÄkigt enligt mig att spela online pÄ PC.

PÄ konsol har du fler/dyrare exklusiva titlar och spelen Àr oftast optimerade/utvecklade för konsol medan PC fÄr portningar.

PÄ konsol Àr det lÀttare att spela med vÀnner, jÀmföra hur spelandet gÄtt i matcher och annat.

Du kan spela med folk bÄde via internet och hemma hos dig, ska du ha LAN krÀvs inga monsterbord och tunga datorer, bara en konsol + skÀrm och du Àr redo.

HÄrdvaran Àr lika för alla, oavsett om de du spelar mot skaffat ny kontroll eller ej sÄ spelar ni pÄ lika villkor och den som Àr bÀst vinner, oavsett hÄrdvara.

Du kan med fördel spela FPS pÄ PC om det kÀnsn bekvÀmt och tryggt, du kan med fördel spela FPS pÄ konsol om du gillar utmaningen och det sociala (samt gemaerscore-hetsen). PC och konsol Àr oliak plattformar, och erbjuder olika saker. PÄ samma sÀtt som en smarthphone VS en handburen konsol ger olika upplevelse men bÄda kan anvÀndas till att spela utan problem. Min uppfattning Àr att FPS (och spel allmÀnt) blir allt fatt8igare pÄ PC, man förlorar moddar/dedikerade servrar/bra kontroller/ranker/turneringar/den sociala biten. Visst saknas mycket av det till konsol, men konsolerna Àr Ä andra sidan optimerade för att kunna ge en bra upplevelse trots det. PÄ konsol kan jag se större vÀrldar, klart utvecklad AI, grym story Àven i FPS, spel som Àr optimerade för just min plattform (slippa portningar). PC dÀremot Àr perfekt om man vill sitta sjÀlv och njuta av den fina grafiken, eller plocka snabba HS i tÀt följd, modda de spel som fortfarande gÄr och kanske ha en egen server om det fortfarande Àr möjligt.

#73

Postad 23 februari 2010 - 08:14

Bush
  • Bush
  • LĂ€rjunge

  • 469 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„got som Ă€r "ganska patetiskt" sĂ„ Ă€r det att du tycks framstĂ„ som en sjĂ€lvgod (ursĂ€kta uttrycket) PC-fanboy. Du Ă€r helt lĂ„st vid din egen plattform och vĂ€grar med en imponerande tjurskallighet inse att det kan finnas andra plattformer för spel som Ă€r minst lika bra, erbjuder en minst lika bra upplevelse och som Ă€r minst lika trevlig att anvĂ€nda som din kĂ€ra PC. Jag tror dock att Ă€ven du Ă€r vĂ€l medveten om att hĂ„rdvaran Ă€r vĂ€ldigt avgörande för hur bra man lyckas nĂ€r man spelar FPS pĂ„ PC, bĂ„de on- och offline. Du har ju sjĂ€lv pĂ„pekat betydelsen/behovet av att ha mĂ„nga knappar pĂ„ musen och vet sjĂ€lvklart att 5000dpi Ă€r en ny standard bland hyfsat seriösa PC-spelare om de ska ha en chans, eller hur?
Det Ă€r enklare att fĂ„ ett bra sikte pĂ„ PC, det Ă€r bekvĂ€mare att anvĂ€nda mus + tangentbord dĂ„ du redan kan det och dĂ„ mĂ„nga inte vill/kan/bĂ„gar lĂ€ra sig en ny kontroll, dĂ„ Ă€r det. PC Ă€r lĂ€ttare för n00bs, det Ă€r lĂ„ngt lĂ€ttare att sikta, gĂ„r snabbare att lĂ€ra sig kontrollen etc. Även helt oerfarna personer som ens förĂ€ldrar (oavsett Ă„lder) kunde lĂ€ra sig hantera PC och potentiellt spela efter nĂ„gra dagars trĂ€ning, konsol Ă€r inte lika lĂ€tt och oförlĂ„tande helt enkelt.

Jag Àr vÀl medveten om vad konsol Àr och att det gÄr att spela pÄ den men du verkar ju inte bortse frÄn alla fördelar med PC och bara koncentrera dig pÄ att man mÄste ha nÄgon "speciell" mus för att ha nÄgon chans vilket Àr vÀldigt överdrivet. Det Àr fortfarande skicklighet och taktik som spelar störst roll. Kalla mig vad du vill det men jag tar upp Àr fakta och du hÄller bara pÄ att dra upp massa bagateller som att man "mÄste" ha den senaste musen och hittar pÄ saker som att det inte skulle finnas nÄgon utmaning pÄ PC.
Jag har aldrig sagt att man mÄste ha mÄnga knappar pÄ musen, pÄ standardmusen har man minst 2 knappar + scroll, men hur mycket kostar en mus som har fler? Ja det finns vÀl att köpa för ca 100kr eller nÄtt. Vad har detta alltsÄ att göra med nackdelar för PC? De flesta seriösa spelare har redan en tillrÀckligt bra mus och om inte du vill köpa en mus över 100kr sÄ Àr det ju upp till dig, men nÄgon större skillnad finns det knappast inom pc-vÀrlden nÀr det kommer till seriösa spelare.

Att du sedan inte kan förstÄ det andra jag skriver Àr vÀl bara rent humoristiskt. Det Àr lÀtt för nybörjare att lyckas i FPS pÄ PC, dÀrför Àr genren sÄ populÀr och med fördumning pÄ bÄda fronterna (PC/konsol) sÄ blir det Ànnu enklare att lyckas pÄ PC, medan det pÄ konsol fortfarande Àr klart svÄrare (pÄ gott och ont). Jag skulle vilja pÄstÄ att jag personligen vart hyfsat bra pÄ konsolspel efter nÄn mÄnads spelande, inte krÀvs flera Är för att lÀra sig kontrollen (lols) eller prestera bÀttre Àn pÄ PC, iaf inte nÀr det gÀller multiplayer. Att du sedan lyckas bÀttre pÄ PC Àr din ensak, oavsett om det beror pÄ att du behöver fördelen av lÄg responstid, bra grafik, fler kontrollmöjligheter, högre framerate eller vad det nu kan vara. SjÀlv sÄ lyckas jag spela vÀldigt bra trots att jag saknar dessa saker, mÄste vÀl sÀga en hel del om den egna skickligheten, eller hur?

Vad Àr det jag inte förstÄr?
Vad beror det pÄ nÀr du sjÀlv sÀger att det Àr mycket lÀttare pÄ PC? Vad Àr det som gör att du skulle klara av att spela med handkontroll bÀttre Àn mus+tangentbord nÀr du sjÀlv sÀger att det Àr mycket enklare? Har du testat t.ex Crysis som har fullt stöd för bÄda, vad Àr lÀttast dÀr? Ja knappast Àr det handkontrollen iaf.

Utan att skryta sÄ vill jag pÄstÄ att topp 5 Àr en given placering nÀr jag spelar mina vanliga spel online, och Àven i nya spel/demon som BF:BC2 sÄ tycks jag ocksÄ tillhöra toppskikten bland spelarna pÄ konsol. Det Àr helt enkelt för trÄkigt enligt mig att spela online pÄ PC.

Vad har top5 pĂ„ konsol med trĂ„kighet pĂ„ PC att göra? Vilka spelar du mot dĂ„, slumpmĂ€ssigt utvalda spelare via live? Ă€r det vad du kallar utmaning? Är trĂ„kigheten pĂ„ PC att du alltid ligger pĂ„ första platsen dĂ€r? Hur gĂ„r det ihop med att du skulle klara dig bĂ€ttre med handkontroll Ă€n mus+tangentbord som du sa tidigare.

PÄ konsol har du fler/dyrare exklusiva titlar och spelen Àr oftast optimerade/utvecklade för konsol medan PC fÄr portningar.

Hur mÄnga fler "dyra" exklusiva spel Àr det du hittar pÄ konsol och vad har det med denna trÄd att göra?
Vilken plattform Àr det som har fÄtt flest exklusiva spel med högt betyg under denna generation egentligen?
http://spreadsheets....5...fgvBA&gid=0
Inte Àr det nÄgon av konsolerna iaf.
Spel med betyget 8/10 eller högre:
PC har 85 exklusiva spel
360 har 21 exklusiva spel
PS3 har 17 exklusiva spel
Wii har 24 exklusiva spel

PÄ konsol Àr det lÀttare att spela med vÀnner, jÀmföra hur spelandet gÄtt i matcher och annat.

JassÄ?

Du kan spela med folk bÄde via internet och hemma hos dig, ska du ha LAN krÀvs inga monsterbord och tunga datorer, bara en konsol + skÀrm och du Àr redo.

Vad Àr detta för argument dÄ? För PC krÀvs det ocksÄ bara en PC+skÀrm samt lite plats för mus+tangentbord, pÄ vilket sÀtt skulle det ta nÄgon speciellt större plats?

HÄrdvaran Àr lika för alla, oavsett om de du spelar mot skaffat ny kontroll eller ej sÄ spelar ni pÄ lika villkor och den som Àr bÀst vinner, oavsett hÄrdvara.

Ja du fortsÀtter pÄ denna linje som att det skulle vara allt som avgör spelets utgÄng. Om det nu Àr sÄ vÀldigt viktigt vad man har för hÄrdvara sÄ Àr det vÀl bara att skaffa sig nya hÄrdvara dÄ, hur svÄrt Àr det egentligen? Menar du att seriösa spelare sitter med mus+tangentbord frÄn mitten av 90-talet eller?

Du kan med fördel spela FPS pÄ PC om det kÀnsn bekvÀmt och tryggt, du kan med fördel spela FPS pÄ konsol om du gillar utmaningen och det sociala (samt gemaerscore-hetsen). PC och konsol Àr oliak plattformar, och erbjuder olika saker. PÄ samma sÀtt som en smarthphone VS en handburen konsol ger olika upplevelse men bÄda kan anvÀndas till att spela utan problem. Min uppfattning Àr att FPS (och spel allmÀnt) blir allt fatt8igare pÄ PC, man förlorar moddar/dedikerade servrar/bra kontroller/ranker/turneringar/den sociala biten. Visst saknas mycket av det till konsol, men konsolerna Àr Ä andra sidan optimerade för att kunna ge en bra upplevelse trots det. PÄ konsol kan jag se större vÀrldar, klart utvecklad AI, grym story Àven i FPS, spel som Àr optimerade för just min plattform (slippa portningar). PC dÀremot Àr perfekt om man vill sitta sjÀlv och njuta av den fina grafiken, eller plocka snabba HS i tÀt följd, modda de spel som fortfarande gÄr och kanske ha en egen server om det fortfarande Àr möjligt.

Du fortsÀtter hÀr ocksÄ att förmedla din agenda att PC Àr för "n00bs" och konsol Àr för de riktiga spelarna dÀr man fÄr utmaning, vilket jag tycker Àr vÀldigt patetiskt, varför skulle man inte fÄ en utmaning pÄ PC?
Konsol Àr lÄngt ifrÄn den optimala spelplattformen dÄ den Àr klen och knappt klarar av de spel utvecklas till den. PÄ vilket sÀtt Àr 30fps eller mindre som de flesta spelen har dÀr, optimalt för spel?
Nu fÄr du vÀl ÀndÄ ta och ge dig, större vÀrldar, bÀttre AI, grym story? Vilka konsolspel Àr det som Àr mer avancerade pÄ dessa punkter? Vem Àr det som ser ut som "fanboy" hÀr egentligen, du verkar ju bara hitta pÄ saker eller sÄ har du ingen aning om vad du pratar om.

Jag förstÄr att du "plockar HS" pÄ alla andra medans ingen annan kan göra det pÄ dig, det Àr vÀl dÀrför du inte ser nÄgon utmaning i PC-spel. Men sen skulle du ju ÀndÄ spela bÀttre med handkontroll, sÄ varför inte koppla den till din 20k PC och testa mot nÄgon med mus+tangentbord och se hur det gÄr?

Redigerat av Bush, 23 februari 2010 - 08:34.


#74

Postad 23 februari 2010 - 08:27

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„got som Ă€r "ganska patetiskt" sĂ„ Ă€r det att du tycks framstĂ„ som en sjĂ€lvgod (ursĂ€kta uttrycket) PC-fanboy. Du Ă€r helt lĂ„st vid din egen plattform och vĂ€grar med en imponerande tjurskallighet inse att det kan finnas andra plattformer för spel som Ă€r minst lika bra, erbjuder en minst lika bra upplevelse och som Ă€r minst lika trevlig att anvĂ€nda som din kĂ€ra PC. Jag tror dock att Ă€ven du Ă€r vĂ€l medveten om att hĂ„rdvaran Ă€r vĂ€ldigt avgörande för hur bra man lyckas nĂ€r man spelar FPS pĂ„ PC, bĂ„de on- och offline. Du har ju sjĂ€lv pĂ„pekat betydelsen/behovet av att ha mĂ„nga knappar pĂ„ musen och vet sjĂ€lvklart att 5000dpi Ă€r en ny standard bland hyfsat seriösa PC-spelare om de ska ha en chans, eller hur?
Det Ă€r enklare att fĂ„ ett bra sikte pĂ„ PC, det Ă€r bekvĂ€mare att anvĂ€nda mus + tangentbord dĂ„ du redan kan det och dĂ„ mĂ„nga inte vill/kan/bĂ„gar lĂ€ra sig en ny kontroll, dĂ„ Ă€r det. PC Ă€r lĂ€ttare för n00bs, det Ă€r lĂ„ngt lĂ€ttare att sikta, gĂ„r snabbare att lĂ€ra sig kontrollen etc. Även helt oerfarna personer som ens förĂ€ldrar (oavsett Ă„lder) kunde lĂ€ra sig hantera PC och potentiellt spela efter nĂ„gra dagars trĂ€ning, konsol Ă€r inte lika lĂ€tt och oförlĂ„tande helt enkelt.

Att du sedan inte kan förstÄ det andra jag skriver Àr vÀl bara rent humoristiskt. Det Àr lÀtt för nybörjare att lyckas i FPS pÄ PC, dÀrför Àr genren sÄ populÀr och med fördumning pÄ bÄda fronterna (PC/konsol) sÄ blir det Ànnu enklare att lyckas pÄ PC, medan det pÄ konsol fortfarande Àr klart svÄrare (pÄ gott och ont). Jag skulle vilja pÄstÄ att jag personligen vart hyfsat bra pÄ konsolspel efter nÄn mÄnads spelande, inte krÀvs flera Är för att lÀra sig kontrollen (lols) eller prestera bÀttre Àn pÄ PC, iaf inte nÀr det gÀller multiplayer. Att du sedan lyckas bÀttre pÄ PC Àr din ensak, oavsett om det beror pÄ att du behöver fördelen av lÄg responstid, bra grafik, fler kontrollmöjligheter, högre framerate eller vad det nu kan vara. SjÀlv sÄ lyckas jag spela vÀldigt bra trots att jag saknar dessa saker, mÄste vÀl sÀga en hel del om den egna skickligheten, eller hur?
Utan att skryta sÄ vill jag pÄstÄ att topp 5 Àr en given placering nÀr jag spelar mina vanliga spel online, och Àven i nya spel/demon som BF:BC2 sÄ tycks jag ocksÄ tillhöra toppskikten bland spelarna pÄ konsol. Det Àr helt enkelt för trÄkigt enligt mig att spela online pÄ PC.

PÄ konsol har du fler/dyrare exklusiva titlar och spelen Àr oftast optimerade/utvecklade för konsol medan PC fÄr portningar.

PÄ konsol Àr det lÀttare att spela med vÀnner, jÀmföra hur spelandet gÄtt i matcher och annat.

Du kan spela med folk bÄde via internet och hemma hos dig, ska du ha LAN krÀvs inga monsterbord och tunga datorer, bara en konsol + skÀrm och du Àr redo.

HÄrdvaran Àr lika för alla, oavsett om de du spelar mot skaffat ny kontroll eller ej sÄ spelar ni pÄ lika villkor och den som Àr bÀst vinner, oavsett hÄrdvara.

Du kan med fördel spela FPS pÄ PC om det kÀnsn bekvÀmt och tryggt, du kan med fördel spela FPS pÄ konsol om du gillar utmaningen och det sociala (samt gemaerscore-hetsen). PC och konsol Àr oliak plattformar, och erbjuder olika saker. PÄ samma sÀtt som en smarthphone VS en handburen konsol ger olika upplevelse men bÄda kan anvÀndas till att spela utan problem. Min uppfattning Àr att FPS (och spel allmÀnt) blir allt fatt8igare pÄ PC, man förlorar moddar/dedikerade servrar/bra kontroller/ranker/turneringar/den sociala biten. Visst saknas mycket av det till konsol, men konsolerna Àr Ä andra sidan optimerade för att kunna ge en bra upplevelse trots det. PÄ konsol kan jag se större vÀrldar, klart utvecklad AI, grym story Àven i FPS, spel som Àr optimerade för just min plattform (slippa portningar). PC dÀremot Àr perfekt om man vill sitta sjÀlv och njuta av den fina grafiken, eller plocka snabba HS i tÀt följd, modda de spel som fortfarande gÄr och kanske ha en egen server om det fortfarande Àr möjligt.


Är du pĂ„ riktigt?

Det Ă€r enklare för en nybörjare att spela innebandy med en innebandyklubba och innebandyboll (mus+tgb) Ă€n att lira det med en trĂ€regel och en tegelsten (handkontroll) ocksĂ„. Enligt dig borde ju det innebĂ€ra att regel+tegelsten Ă€r bĂ€ttre Ă€n att spela med klubba och boll trots att proffsen vĂ€ljer sin utrustning av en anledning... Japp, regel och tegelsten kommer vara mycket mer oförlĂ„tande Ă€n klubba+boll men inte pĂ„ grund av att det skulle vara en mer exakt metod och dĂ€rför bĂ€ttre. Nej, anledningen Ă€r att regel+tegelsten (handkontroll) Ă€r SÄMRE och blir helt obegripligt svĂ„rt att spela med.

Redigerat av Kamui, 23 februari 2010 - 08:30.


#75

Postad 23 februari 2010 - 11:21

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • ForumrĂ€v

  • 958 inlĂ€gg
  • 0

...(handkontroll) Ă€r SÄMRE och blir helt obegripligt svĂ„rt att spela med.

JÀttebra jÀmförelse, verkligen!

Tror nog att Mr. G_G menar att det Àr svÄrare att bemÀstra en hk till fullo i jÀmförelse med mus+tb, inte att det skulle vara sÀmre och obegripligt svÄr att spela med.

Förövrigt en mycket underhÄllande trÄd. Kanske borde göra upp angÄende vem som har rÀtt i en Death match... frÄgan Àr bara om det ska ske pÄ konsol eller pc ;)

#76

Postad 23 februari 2010 - 11:48

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

JÀttebra jÀmförelse, verkligen!

Tror nog att Mr. G_G menar att det Àr svÄrare att bemÀstra en hk till fullo i jÀmförelse med mus+tb, inte att det skulle vara sÀmre och obegripligt svÄr att spela med.

Förövrigt en mycket underhÄllande trÄd. Kanske borde göra upp angÄende vem som har rÀtt i en Death match... frÄgan Àr bara om det ska ske pÄ konsol eller pc ;)


SÀmre till fps Àr det ju helt klart, dock bÀttre till majoriteten av alla andra spel (förutom strategi) IMO. Att spela sportspel med mus+tgb Àr inte att rekommendera. Men fps blir ju B med hk, olika kontrollmetoder Àr bra pÄ olika saker helt enkelt :D

#77

Postad 23 februari 2010 - 12:23

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • ForumrĂ€v

  • 958 inlĂ€gg
  • 0

SÀmre till fps Àr det ju helt klart... Men fps blir ju B med hk...

Det dÀr Àr ju helt personliga Äsikter. SjÀlv föredrar jag hk alla dagar i veckan framför mus+tb; och nÀr du sÀger att det Àr B med hk förstÄr jag inte alls hur du menar. Varför Àr det B med hk?

Givetvis kan jag ju se att mus+tb har vissa fördelar över hk, men Àven vice versa. För mig föll valet pÄ konsol med dess handkontroller medan nÄgon annan (t.ex. du och Bush) anser att PC'ns föredelar övervÀger...
I slutÀnden grundas nog ens val i personligt tycke och smak.

Redigerat av Unregistered4a9b099f, 23 februari 2010 - 12:28.


#78

Postad 23 februari 2010 - 13:12

Bizhop
  • Bizhop
  • ForumrĂ€v

  • 825 inlĂ€gg
  • 0
SjÀlv var jag en inbiten FPS-spelare pÄ PC i mÄnga Är (Quake, Unreal, Half Life mm mm) och tyckte det var det enda riktiga formatet att uppleva det pÄ.
NÀr jag sedan köpte första boxen och satte tÀnderna i Halo sÄ började det sakta Àndra sig, jag hade nu en plattform som inte krÀvde uppgradering av hÄrdvara till varje nyutvecklad titel.
Jag blev mer bekvÀm med handkontrollen och tyckte mig helt plötsligt passa vÀldigt bra i soffan med ett par kuddar som sÀllskap.
FPS av alla dess slag har sedan avverkats pÄ konsol, och stationÀr PC med den nyaste hÄrdvaran, har bytts mot en laptop som knappt vÄgar snegla mot mer speckrÀvande spel Àn CS.
Jag har helt enkelt blivit omvÀnd av den bekvÀma generationens fader, konsolen.
Nu sÀger mÄnga att det inte behöver vara obekvÀmt att spela pÄ PC, men jag har valt att lÀgga pengar pÄ ett vardagsrum och inte pÄ ett kontor/spelrum för PC.

Jag startade trÄden för att jag vÀnde mig emot det att Rogerentusiastisk tog all heder frÄn mÀnniskor som lÀgger vÀldigt mycket tid pÄ att bli bra pÄ FPS med handkontroll.

En som Àr skarp pÄ FPS med handkontroll kommer inte under nÄgra omstÀndigheter förlora mot nÄgon som bara anvÀnt dito i nÄgra dagar, den mer erfarna konsolspelaren har helt enkelt mer precision.

JÀmförelsen, precision pÄ PC kontra konsol, spelar mindre roll dÄ de inte möter varandra.

#79

Postad 23 februari 2010 - 13:33

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Det dÀr Àr ju helt personliga Äsikter. SjÀlv föredrar jag hk alla dagar i veckan framför mus+tb; och nÀr du sÀger att det Àr B med hk förstÄr jag inte alls hur du menar. Varför Àr det B med hk?

Givetvis kan jag ju se att mus+tb har vissa fördelar över hk, men Àven vice versa. För mig föll valet pÄ konsol med dess handkontroller medan nÄgon annan (t.ex. du och Bush) anser att PC'ns föredelar övervÀger...
I slutÀnden grundas nog ens val i personligt tycke och smak.


Nja jag har faktiskt bÄde 360 och PC och snart en PS3. Dessutom kan jag köra PC-spelen med 360-kontrollen om jag vill vilket funkar fint. Vad jag dÀremot undviker Àr att spela fps med handkontroll, jag sÀger det igen - hk Àr grymt bra och det jag spelar mest med men inte fps eller strategi. Jag spelar helst inte fps öht, Fallout 3 och Bioshock Àr vÀl undantagen, men om jag ska göra det gör jag inte det med hk. Det blir helt enkelt för kasst.

Handkontroll Àr B för att man siktar sÄ grymt mycket sÀmre med dom. DÀremot tycker jag att man rör sig lite bÀttre med vÀnster styrspak Àn med tangentbordet. Dock sÄ Àr pricksÀkerheten nÀr man skjuter inte i nÀrheten pÄ hk vilket gör att hk gÄr bort. ;)

Redigerat av Kamui, 23 februari 2010 - 13:33.


#80

Postad 23 februari 2010 - 13:47

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • ForumrĂ€v

  • 958 inlĂ€gg
  • 0

Handkontroll Àr B för att man siktar sÄ grymt mycket sÀmre med dom.

Handkontroll Àr B för att DU siktar sÄ grymt mycket sÀmre med dem.

#81

Postad 23 februari 2010 - 14:10

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Handkontroll Àr B för att DU siktar sÄ grymt mycket sÀmre med dem.


Och varför gör jag det? Trots att jag har spelat mer med hk Ă€n med mus+tgb? Är det för att mus+tgb Ă€r enklare och exaktare att anvĂ€nda kanske? (Nej jag Ă€r inte förlamad i höger tumme eller nĂ„got liknande ;) )

#82

Postad 23 februari 2010 - 14:36

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • ForumrĂ€v

  • 958 inlĂ€gg
  • 0

Och varför gör jag det? Trots att jag har spelat mer med hk Ă€n med mus+tgb? Är det för att mus+tgb Ă€r enklare och exaktare att anvĂ€nda kanske? (Nej jag Ă€r inte förlamad i höger tumme eller nĂ„got liknande ;) )

Tror du missade min poÀng. Jag tycker att du generaliserar lite nÀr du skriver man. Jag t.ex. siktar inte grymt mycket sÀmre med en handkontroll... och om nu inte du heller gör det; vilka Àr det dÄ egentligen som du syftar pÄ?

#83

Postad 23 februari 2010 - 14:56

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlĂ€gg
  • 0

Tror du missade min poÀng. Jag tycker att du generaliserar lite nÀr du skriver man. Jag t.ex. siktar inte grymt mycket sÀmre med en handkontroll... och om nu inte du heller gör det; vilka Àr det dÄ egentligen som du syftar pÄ?


Det Àr svÄrt att diskutera utan att generalisera eftersom det alltid finns undantag ;)

Men att det vÀckte sÄ starka kÀnslor i trÄden om nÄgon mus+tgb-adapter frÄn folk som lirar med hk samt att jag aldrig har trÀffat nÄgon i verkligheten som sÀger sig föredra hk framför mus+tgb.LÀgg sedan till att jag sjÀlv upplevde en sÄn gigantiskt förbÀttring vid ett byte och du har en förklaring till min Äsikt. :D

Jag ser det fortfarande som att du kan Äka fem mil skidor skitfort i klassisk stil om du Àr bra och sÀkert ha skitkul, men du kommer ÀndÄ fÄ pisk av nÄgon som Äker bra fristil eftersom det Àr en effektivare stil. Samma med hk kontra tgb+mus.

FörhÄllandet blir givetvis det omvÀnda om man jÀmför de olika sÀtten pÄ att t.ex. lira FIFA 10. DÄ Àr det ju tgb+mus som suger...

#84

Postad 23 februari 2010 - 15:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlĂ€gg
  • 0

Hur mÄnga fler "dyra" exklusiva spel Àr det du hittar pÄ konsol och vad har det med denna trÄd att göra?
Vilken plattform Àr det som har fÄtt flest exklusiva spel med högt betyg under denna generation egentligen?
http://spreadsheets....5...fgvBA&gid=0
Inte Àr det nÄgon av konsolerna iaf.
Spel med betyget 8/10 eller högre:
PC har 85 exklusiva spel
360 har 21 exklusiva spel
PS3 har 17 exklusiva spel
Wii har 24 exklusiva spel

Inte för att jag vill lÀgga mig i er debatt, men jag hoppas du inser sjÀlv att det hÀr Àr ganska missvisande?

För det första verkar du rÀkna Gamespot som bibeln, I dont know why.

För det andra.... sÄ rÀknar du bort alla multiplattformstitlar pÄ konsol som aldrig ser dagens ljus pÄ PC. Bara för att Ninja Gaiden 2 slÀpps till PS3 nÄgot Är eller tvÄ senare sÄ kan inte det spelet rÀknas in som en fördel för de som spelar pÄ 360. Men Baseball Mogul 2008 kan rÀknas som en fördel till PC.

Till sist, PCns exklusiva spel Àr vÀldigt enkelriktade. RTS med medföljande expansioner stÄr vÀl för hÀlften. Konsolerna varierar sig mer. Och du rÀknade inte med XBLA, PSN eller Wii Ware.

SÄn hÀr statistik Àr sÀllan relevant i verkligheten.

#85

Postad 23 februari 2010 - 19:19

Bush
  • Bush
  • LĂ€rjunge

  • 469 inlĂ€gg
  • 0

Inte för att jag vill lÀgga mig i er debatt, men jag hoppas du inser sjÀlv att det hÀr Àr ganska missvisande?

För det första verkar du rÀkna Gamespot som bibeln, I dont know why.

För det andra.... sÄ rÀknar du bort alla multiplattformstitlar pÄ konsol som aldrig ser dagens ljus pÄ PC. Bara för att Ninja Gaiden 2 slÀpps till PS3 nÄgot Är eller tvÄ senare sÄ kan inte det spelet rÀknas in som en fördel för de som spelar pÄ 360. Men Baseball Mogul 2008 kan rÀknas som en fördel till PC.

Till sist, PCns exklusiva spel Àr vÀldigt enkelriktade. RTS med medföljande expansioner stÄr vÀl för hÀlften. Konsolerna varierar sig mer. Och du rÀknade inte med XBLA, PSN eller Wii Ware.

SÄn hÀr statistik Àr sÀllan relevant i verkligheten.

Hur menar du att jag anvÀnder gamespot som bibeln? Jag har bara postat den lÀnken tvÄ gÄnger, fast iof sÄ Àr ju gamespot mer tillförlitlig Àn bibeln sÄ...

Jag tog den listan bara för att man fÄr en snabb översikt för spel slÀppta pÄ alla plattformar under denna konsolgeneration. Den Àr inte helt tillförlitlig dÄ det fattas massor av spel, t.ex sÄ finns inte OFP: DR med pÄ PC för att gamespot inte har en recension för det spelet, men det spelet Àr ej exklusivt för PC sÄ det spelar mindre roll. Samt att det betygen kommer frÄn en och samma sida.
Vad jag kunde se sÄ var de "flesta" spelen pÄ t.ex XBL bara dubbletter av de vanliga spelen för 360n och om man ska rÀkna resten sÄ kan man ju lÀgga in alla smÄspel som finns att köpa pÄ t.ex Steam vilket blir ganska mÄnga.

Om man istÀllet gÄr till metacritic.com.

(Listorna nedan Àr spel som inte finns till PC utan Àr konsolexklusiva.)

360 spel som har betyg 90% eller högre: (totalt 27st varav 18 finns pÄ PC och 9st Àr exklusiva)
  • Halo 3
  • Gears of War 2
  • Guitar Hero II
  • Rock Band
  • Forza Motorsport 3
  • Rock Band 2
  • Bayonetta
  • FIFA Soccer 10
  • Geometry Wars: Retro Evolved 2
FortsÀttning till 85%: (totalt 55st varav 35 finns eller kommer vÀldigt snart till PC och 20st Àr exklusiva)
  • Rez HD
  • Castlevania: Symphony of the Night
  • Fable II
  • Burnout Revenge
  • Virtua Fighter 5
  • Burnout Paradise
  • Shadow Complex
  • NHL 10
  • Super Street Fighter II Turbo HD Remix
  • Project Gotham Racing 3
  • BlazBlue: Calamity Trigger (kommer till PC)
  • Ikaruga
  • Fight Night Round 4
  • Fight Night Round 3
  • skate
  • Project Gotham Racing 4
  • Madden NFL 10
  • Dead or Alive 4
  • Guitar Hero 5
  • Dead Rising
FortsÀttning till 80%: (totalt 124st varav 55 finns eller kommer vÀldigt snart till PC och 69st Àr exklusiva)
  • Bomberman Live
  • NBA 2K7
  • Guitar Hero: Metallica
  • Civilization Revolution
  • DJ Hero
  • Skate 2
  • Tiger Woods PGA Tour 09
  • Battlefield 1943 (kommer till PC)
  • N+
  • Halo 3: ODST
  • Pinball Hall of Fame: The Williams Collection
  • NCAA Football 10
  • Crackdown
  • UFC 2009 Undisputed
  • Madden NFL 09
  • Darksiders
  • Battlefield: Bad Company
  • NCAA Football 09
  • Misadventures of P. B. Winterbottom, The (kommer till pc)
  • Darwinia+
  • Viva Pinata: Trouble in Paradise
  • Darkness, The
  • Brutal Legend
  • Mega Man 9
  • Call of Duty 3
  • Sonic the Hedgehog 2
  • Halo Wars
  • College Hoops 2K7
  • Tony Hawk's Project 8
  • NBA 2K8
  • Saints Row
  • NCAA Football 08
  • Rockstar Games presents Table Tennis
  • Poker Smash
  • College Hoops 2K8
  • Midnight Club: Los Angeles
  • NBA 2K6
  • Perfect Dark Zero
  • Stoked: Big Air Edition
  • WWE SmackDown! vs. RAW 2007
  • Ninja Gaiden II
  • Chime
  • Ace Combat 6: Fires of Liberation
  • Rocket Riot
  • Tiger Woods PGA Tour 10
  • Condemned 2: Bloodshot
  • WWE SmackDown vs. Raw 2010
  • Space Invaders Extreme
  • NBA Street Homecourt
  • IL-2 Sturmovik: Birds of Prey
  • Tekken 6
  • 0-D Beat Drop!
  • Moto GP 06
  • Cloning Clyde
  • Naruto: The Broken Bond
FortsÀttning till 75%: (totalt 121st varav 55 finns till PC och 66st Àr exklusiva)
  • WWE SmackDown vs. RAW 2009
  • Kameo: Elements of Power
  • Gears of War 2: Dark Corners
  • Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
  • BIGS, The
  • Eternal Sonata
  • NCAA Football 07
  • Soulcalibur
  • Sonic's Ultimate Genesis Collection
  • Gunstar Heroes
  • Sonic The Hedgehog 3
  • Hexic HD
  • Alien Hominid HD
  • Hasbro Family Game Night: Scrabble
  • Tales of Vesperia
  • Carcassonne
  • OutRun Online Arcade
  • Major League Baseball 2K7
  • Marble Blast Ultra
  • Blue Dragon
  • Hasbro Family Game Night: Yahtzee
  • Lost Odyssey
  • Naruto: Rise of a Ninja
  • NHL 2K7
  • Far Cry Instincts Predator
  • Metal Slug 3
  • Kingdom for Keflings, A
  • Bust-A-Move Live!
  • Every Extend Extra Extreme
  • Top Spin 3
  • Mutant Storm Reloaded
  • Sega Rally Revo
  • NBA Live 09
  • Eets: Chowdown
  • Banjo-Kazooie
  • Battlefield 2: Modern Combat
  • Sonic the Hedgehog Arcade
  • Lumines Live!
  • MX vs. ATV Reflex
  • Outpost Kaloki X
  • Resident Evil 5: Lost in Nightmares
  • Heavy Weapon: Atomic Tank
  • Uno Rush
  • Garou: Mark Of The Wolves
  • Band Hero
  • R-Type Dimensions
  • Street Fighter II' Hyper Fighting
  • Bigs 2, The
  • Chessmaster Live
  • Lode Runner
  • Undertow
  • Streets of Rage 2
  • Scene It? Box Office Smash
  • NHL 2K6
  • Sam & Max Beyond Time and Space
  • Penny Arcade Adventures: On the Rain-Slick Precipice of Darkness - Episode 2
  • Stuntman: Ignition
  • All-Pro Football 2K8
  • NCAA Basketball 10
  • Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers
  • Culdcept Saga
  • Panzer General: Allied Assault
  • Exit
  • Dishwasher: Dead Samurai, The
  • Smash TV
  • Assault Heroes 2
Lite snabbrÀkning fick jag det till ca 7st konsolexklusiva FPS-spel av totalt 164 konsolexklusiva spel. De andra konsolexklusiva spelen bestÄr mest av sportspel, bilspel, ett fÄtal fightingspel, kanske 1 RTS, ett par TPS, nÄgra Àventyrsspel och flera smÄspel som ingen har hört talas om. Hur mycket mer varierat Àr det hÀr jÀmfört med PC?
Det Àr iaf inte nÄgon speciellt imponerande lista om man bara Àr ute efter exklusiva FPS-spel osv. Eftersom det typ bara Àr 360 exklusiva FPS-spel i listan sÄ man kan ju lÀgga till PS3ans exklusiva FPS-spel (Resistance, Resistance2, MAG, Haze och Killzone2, nÄgot mer?). Men faktum Àr att de flesta fps-spel idag Àr multiplattform, de Àr ocksÄ oftast överlÀgset bÀst pÄ PC pÄ alla punkter.

#86

Postad 23 februari 2010 - 19:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlĂ€gg
  • 0

Hur menar du att jag anvÀnder gamespot som bibeln?

Det Àr ett uttryck... det betyder att du enbart anvÀnde en kÀlla som att deras ord Àr lag fast det finns fler.

Lite snabbrÀkning fick jag det till ca 7st konsolexklusiva FPS-spel av totalt 164 konsolexklusiva spel. De andra konsolexklusiva spelen bestÄr mest av sportspel, bilspel, ett fÄtal fightingspel, kanske 1 RTS, ett par TPS, nÄgra Àventyrsspel och flera smÄspel som ingen har hört talas om. Hur mycket mer varierat Àr det hÀr jÀmfört med PC?
Det Àr iaf inte nÄgon speciellt imponerande lista om man bara Àr ute efter exklusiva FPS-spel osv. Eftersom det typ bara Àr 360 exklusiva FPS-spel i listan sÄ man kan ju lÀgga till PS3ans exklusiva FPS-spel (Resistance, Resistance2, MAG, Haze och Killzone2, nÄgot mer?). Men faktum Àr att de flesta fps-spel idag Àr multiplattform, de Àr ocksÄ oftast överlÀgset bÀst pÄ PC pÄ alla punkter.

Ja den dÀr listan ser ju mycket bÀttre och mer sanningsenlig ut. 160+ exklusiva pÄ enbart 360. Har man alla tre sÄ har man en rejÀl mÀngd exklusiva spel att ta av. Och dessutom med stor variation som synes.

FPS dÀremot finns inte speciellt mÄnga exklusiva, men det handlade inte din förra post om heller och inget jag bestred.

AngÄende smÄspelen "ingen" hört talas om sÄ skulle jag nog inte yttra mig allt för mycket i saken med din begrÀnsade konsolerfarenhet :)

#87

Postad 23 februari 2010 - 19:38

Bush
  • Bush
  • LĂ€rjunge

  • 469 inlĂ€gg
  • 0

Ja den dÀr listan ser ju mycket bÀttre och mer sanningsenlig ut. 160+ exklusiva pÄ enbart 360. Har man alla tre sÄ har man en rejÀl mÀngd exklusiva spel att ta av. Och dessutom med stor variation som synes.

FPS dÀremot finns inte speciellt mÄnga exklusiva, men det handlade inte din förra post om heller och inget jag bestred.

AngÄende smÄspelen "ingen" hört talas om sÄ skulle jag nog inte yttra mig allt för mycket i saken med din begrÀnsade konsolerfarenhet ;)

Alla spelen Àr inte exklusiva för 360, eller lÄngt ifrÄn faktiskt, det var dÀrför jag skrev konsolexklusiva och inte 360 exklusiva. :wub:

MÄnga av "smÄ spelen" Àr ju ren skit och mÄnga av dom Àr remakes eller direktportar av 80-90tals spel.
Jaja.. efter att ha gÄtt igenom 300+ spel sÄ kÀnns det som vÀldigt mycket av de var skrÀp :)

Redigerat av Bush, 23 februari 2010 - 19:47.


#88

Postad 23 februari 2010 - 19:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 991 inlĂ€gg
  • 0

Alla spelen Àr inte exklusiva för 360, eller lÄngt ifrÄn faktiskt, det var dÀrför jag skrev konsolexklusiva och inte 360 exklusiva. :wub:

Jag vet, jag menar givetvis att du inte rÀknar med PS3 och Wii-exklusiva spel :)

Jaja.. efter att ha gÄtt igenom 300+ spel sÄ kÀnns det som vÀldigt mycket av de var skrÀp ;)

Det Àr jobbigt att diskutera pÄ internet B)

#89

Postad 23 februari 2010 - 20:51

Krebb
  • Krebb
  • Wannabe

  • 30 inlĂ€gg
  • 0
AlltsÄ.
Har lummat igenom trÄden nu lite snabbt och det Àr som folk sagt.
2 olika partier som Àr helt orubbliga frÄn sin synvinkel.

Varför inte bara se det för vad det Àr?

1. Ja, Du har bÀttre precision med tangentbord och mus. Det vore sjukt dumt att pÄstÄ annat.
2. Men pÄ Konsol sÄ lirar ALLA med handkontroll (Eller ja, finns vÀl special-kontroller men generellt sett) sÄ kör alla med likadana kontroller.
3. Att "konsolFPS inte lĂ€mpar sig för professionell nivĂ„" mĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ vara ganska dumt att sĂ€ga? Är inte sjĂ€lva definitionen utav professionell följande " som utförs yrkesmĂ€ssigt och med skicklighet " ? :)
4. Jag fattar fortfarande inte att GAMERS av olika slag fortfarande tjaffsar om en sÄn urÄldrig grej?
Är vi inte gamers? Njuter vi inte av tvspel? Är inte sjĂ€lva grejen med TVspel att ha kul och fĂ„ uppleva saker vi inte fĂ„r uppleva annars?! Sluta bitcha om skillnader och istĂ€llet avnjut sakerna.

Exempelvis "Shit va sjukt roliga matcher det Àr i Bad Company 2 betan , underbart att ligga uppe pÄ den dÀr kullen och ta dom smÄ smygande assaultsnubbarna en efter en med sniper-riflet!" och sen skita fullstÀndigt om man upplevde den erfarenheten pÄ en konsol eller en PC?!

Just my 2 cents.

*Take covers for incoming flames*

#90

Postad 23 februari 2010 - 21:07

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlĂ€gg
  • 0
Kan tyvÀrr inte hÄlla med dig Grumbledock, dagens spel Àr lÀttare och detta tack vare konsolers inflytande. Har kört nÄgra matcher AvP 3 pÄ konsol och mÀrkt hur lÀtt Àven en nybörjare dödar en spelare som Àr nÄgorlunda duktig tack vare att spelet anvÀnder sig av Aim-Assist. I demot gÄr det inte att stÀnga av denna funktionen och det verkar Àven som att pc spelare drabbats av detta. Visserligen har jag lÀst att denna funktion kommer inaktiveras nÀr man nÄtt en viss level men för mig Àr den otroligt störande. NÀr det kommer till fps spel sÄ har du helt enkelt fel, pc spelen var betydligt svÄrare innan konsoler slog igenom pÄ allvar eftersom mÄlgruppen inte var samma som idag.

Jag kan nÀmna hur mÄnga fps spel pÄ pc som helst som Àr svÄrare Àn de som finns till konsol idag (Àven pc eftersom det idag nÀstan uteslutande handlar om simpla portningar) utan större problem. Jag kan tÀnker dock inte nÀmna alla utan nÀmner bara ett par av dessa spel:

Delta Force serien 1-2
Operation Flashpoint
Red Orchestra ostfront 41-45
IGI 1-2(IÂŽm Going In)
Soldier Of Fortune 1-2
Deus Ex (finns Àven pÄ PS2 har dock inte kört det sÄ jag kan inte uttala mig om det Àr svÄrare eller lÀttare)
True Combat Elite
CoD
Medal Of Honor
Raven Shield
Swat 4

Hade du kört dessa spel med en handkontroll sÄ hade du inte kommit lÄngt pÄ de högre svÄrighetsgraderna det Àr en sak som Àr sÀker. Swat 4 pÄ Elite Àr inte ett lÀtt spel, testa sjÀlv om du inte tror mig och inte heller Àr Raven Shield det om man kör pÄ högsta utan nÄgra som helst hjÀlpmedel (som Aim-Assist).

Kan du ge mig nÄgra exempel pÄ konsol fps som Àr svÄrare Àn pc (menar inte sjÀlva styrningen utan att det i ren jÀmförelse med pc Àr svÄrare? Till sist hur resonerar du nÀr du sÀger att ain pÄ konsol Àr bÀttre Àn den till pc? Vilka spel jÀmför du med?

Till sist:
Du nÀmner hela tiden att om man har en bra hÄrdvara sÄ Àr det en barnlek att trÀffa kontra en om man har dÄlig hÄrdvara. Jag hÀvdar att en som Àr duktig pÄ spelet utan större problem skulle kunna spela mot personer som inte Àr lika duktig och vinna merparten av gÄngerna (det Àr nÀr man möter en som Àr lika bra som en sjÀlv ditt pÄstÄende börjar stÀmma) Detta tack vare att det handlar betydligt mer om skill Àn om olika typer av assist (nÄgot konsoler har i mÀngder) eller att man har en hÄrdvara som spelar spelet Ät en...

"Nu fÄr du vÀl ÀndÄ ta och ge dig, större vÀrldar, bÀttre AI, grym story? Vilka konsolspel Àr det som Àr mer avancerade pÄ dessa punkter? Vem Àr det som ser ut som "fanboy" hÀr egentligen, du verkar ju bara hitta pÄ saker eller sÄ har du ingen aning om vad du pratar om."

Jag med, ain bÀttre pÄ konsol, knappast nÄgot jag lagt mÀrke till. Alla argument om hÄrdvara Àr ju skrattretande, iaf nÀr det tydligen beror pÄ dessa om man trÀffar mÄnga hs i ett pc spel. Hade varit kul att fÄ reda pÄ vilka spel till konsol som menas och vilka spel till pc som dessa jÀmförs med. Jag har den senaste tiden spelat mer spel pÄ konsol Àn vad jag gjort pÄ pc och kan i Àrlighetens namn inte komma pÄ mÄnga spel som erbjudit mig mer utmaning Àn de svÄrare fps spelen pÄ pc.

Redigerat av Jack of all trades, 24 februari 2010 - 00:29.


#91

Postad 24 februari 2010 - 00:31

nipronz
  • nipronz
  • AnvĂ€ndare

  • 109 inlĂ€gg
  • 0

Lista

Nu fÄr du vÀl ÀndÄ inte glömma CS... :)

Och det dÀr med "hÄrdvara vinner" Àr skitsnack.

Redigerat av nipronz, 24 februari 2010 - 00:35.


#92

Postad 25 februari 2010 - 03:40

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • ForumrĂ€v

  • 572 inlĂ€gg
  • 0

Pc ftw...


Trevligt att du börjar med att referera till floppen AvP3, som inte nÄgon seriös lirare sÀtter sig med annat Àn pÄ PC och dÄ endast av nostalgiskÀl. Kan hÄlla med dig om konsolversionen, den Àr klart dÄlig och dÀrför spelar jag inte eller AvP3 pÄ konsol, lite som att försöka bli bra pÄ ett Wii Sports, din egen skicklighet Àr mindre betydande Àn hjÀlpmedlen. Visst kan jag förstÄ att aim-assist och likande funktioner kan behövas pÄ konsol dÄ nya, oerfarna (PC-) spelare kan behöva det för att kontra ovanan och "svÄrigheten" med att spela med gamepad/handkontroll. Dock kan det aldrig bli en faktor som fÄr bli avgörande, ser du nÄgra seriösa turneringar i AvP3 till konsol?
Inte jag heller,dess multiplayer lÀr sjÀlvdö inom nÄgon mÄnad dÄ det suger. Ska man spela konsolspel pÄ seriös nivÄ, sÄ ska det spelas med sÄ fÄ hjÀlpmedel som möjligt och de som finns kvar ska aldrig vara ett hot mot en skicklig spelare, som MLG i Halo 3.

Intressanta spel du nÀmner, jag antar att dessa slÀpps 2009/2010?
Inte kommer vi vÀl dragande med reliker frÄn PC's glansdagar, dÄ spelen var svÄrare (roligare). SlÀng in de "storspel" som kommer till PC nu för tiden, AvP3 med överdriven Aimbot Àven till PC (uppskattas av p12-or dÀr med), Aim-assist i Bioshock 2, MW2, det stora skÀmtet?
Tycker snarast det verkar som om "bara" gamla spel till PC Àr normalsvÄra, medan de modernare blir Ànnu enklare Àn tidigare, kanske för att "hardcore" pÄ PC ocksÄ bara Àr ett par procent av marknaden?
Till 360 har det spel som erbjuder svÄrast motstÄnd och minst hjÀlpmedel sÄlt bÀst, det sÀger en del om vilka som spelar. SjÀlvklart finns det mÄnga casual pÄ konsol ocksÄ, men en hel del hardcore som motvikt.

Jag tycker dagens spel pÄ PC Àr för lÀtta, de Àr alldeles för anpassade till P12'or som lirar MW2, endast till konsol kan jag personligen kÀnna mig utmanad i ett FPS dÄ kontrollen och precisionen Àr sÀmre, man mÄste öva för att blir bra. SjÀlvklart kan jag inte ge ett FPS pÄ konsolk som Àr svÄrare Àn ett gammalt PC-spel, dÄ spelen var svÄrare förr. Dock kan jag vÀl sÀga att MLG i Halo 3, eller kampanjen pÄ Legendary, Àr lÄngt svÄrare Àn PC/multiformatsspel som MW2, Css m.fl. SÀg snarast ett modernt spel med Hög svÄrighetsgrad, som Àr klart svÄrare pÄ PC Àn konsol?
Delad Etta i svÄrighet borde vÀl BF:BC2, men Àven dÀr har konsolversionen samma svÄrighet (gravitation, ingen bullet magnetism) etc.

Snarast ser det ut som stortitlar blev "förenklade" pÄ PC innan konsolerna blev mainstream. Se exempelvis CSS som var uppföljaren till Cs, ingen rekyl, teleporterande kulor etc. innan konsolerna blev "hardcore". Hur som helst sÄ Àr det bevisligen sÄ att hÄrdvara har stor betydelse nÀr man spelar pÄ PC, inte bara i "jÀmna" matcher som du vill lÄtsas utan att man som hyfsad spelare kan ta flera steg upp i "skicklighet" bara genom att anvÀnda överlÀgsen hÄrdvara. De "hjÀlpmedel" som tycks vara ett sÄ stort hot pÄ konsol Àr verkligen klart överdrivna i din vÀrld, eller Àr det sÄ att den egna skickligheten saknas?
NÄ, vi lÀmnar det osagt.

NÀr jag spelar BC2 demot, Halo 3 eller Unreal 3 sÄ hamnar jag som regel pÄ topp5 varje gÄng pÄ konsol, om inte topp 3. Detta gÀller inte mina vÀnner som trots att de har samma hemska "hjÀlpmedel", samma eller mer erfarenhet. Riktiga nybörjare blir slaktade ocksÄ, har vÀnner som spelat ett par timmar men ÀndÄ slutar med -10/20, sÄ de tycks inte heller fÄ nÄgon "hjÀlp". Det enda man kan se Àr att en van FPS-lirare snabbare blir bra Àven pÄ konsol, snabbt börjar klÀttra uppÄt i rangerna. Handlar det om att jag/vi kan utnyttja dessa hjÀlpmedel sÄ mycket?
Nej, det handlar om ren skicklighet. Aim-assist anvÀnds aldrig dÄ det gÄr att stÀnga av, och Àr det pÄ sÄ Àr det en plÄga dÄ det stör en spelande mer Àn det hjÀlper. Inte heller bullet magnetism eller teleporterande kulor tycks fungera, trots att jag ofta försökt ta fördel av dem. Det tycks att det enda sÀtet jag lyckas döda min motstÄndare pÄ Àr att sikta bÀttre och vara flexiblare nÀr jag spelar. Vilket bara tyder pÄ att hjÀlpmedlen i "seriösa" spel inte tillÄts pÄverka nÀmnvÀrt, MW2 och AvP3 Àr skÀmt rent spelmÀssigt, och passar bra för p12'or eller casual som inte vill anstrÀnga sig. Som seriös spelare sÄ Àr de i det nÀrmaste ospelbara.

Men varför tro pÄ mitt ord, lÀr en recension av en 500dpi mus frÄn en skribent pÄ Fragzone. Jag citerar;
"Jag anser mig sjÀlv som en "Average Joe" nÀr det gÀller fÀrdigheter i att spela förstapersonspangare pÄ nÀtet men efter nÄgra rundor med Call of Duty: World at War började folk klaga pÄ att jag fuskade och att jag skulle stÀnga av min aimbot. Saken Àr den att jag verkligen upplevde en stor skillnad i hur bra jag kunde springa, sikta och skjuta mot tidigare. Jag hade helt plötsligt fÄtt bÀttre "aim" och för en sekund började jag faktiskt undra om jag pÄ nÄgot sÀtt fuskade genom att anvÀnda Naos 5000, men sanningen Àr ju den att det i grund och botten bara Àr en mus gjord att spela med."
http://www.fz.se/art...ionix-naos-5000

Du tycks ocksĂ„ helt ha missat att det var i och med konsolspelen som FPs fick en vettig story, pĂ„ PC kunde du slĂ€nga ihop vad som helst med temat "de Ă€r tyskar, skjut dem" och det sĂ„lde bra. Med konsolernas intĂ„g har Ă€ven FPs belönats med djupa, grymma historier som strĂ€cker sig över flera spel, och berör. Det Ă€r inte lĂ€ngre bara i ett J-RPG som man fĂ„r njuta av grym story, vilket redan diskuterats och pĂ„pekats tidigare. Även spelvĂ€rlden i ditt typiska FPS Ă€r klart större till konsol (Halo) Ă€n till PC (Cs, CoD, BF). Slutligen sĂ„ har konsolerna ex. Halo Reach som kommer att erbjuda en oscrpitad fiende, vilket/vilka PC-spel erbjuder det?
DÄ jag bevisligen spelar pÄ bÄde PC och konsol, och Àr medveten om för/nackdelar med bÄda system och kan referera för dem sÄ tycker jag mig inte vara en fanboy. Att diskuteras fanboys eller ej kÀnns hur som helst korkat, dÄ jag vet att jag inte Àr en fanboy, och du fÄr vara vad du vill, det skiter jag högaktningsfullt i.

Dock Àr det bara korkat att begrÀnsa sig sjÀlv och sin spelupplevelse bara för att man Àr desperat besluten att bara 1 spelenhet kan ge en bra upplevelse. Jag sÀger inte att konsoler Àr perfekta, en oÀndligt dyr PC kan alltid ge bÀttre grafik, moddar, cheats m.m. Dock sÄ ger en konsol en grym spelupplevelse till ett vÀldigt bra pris, som Àr likvÀrdig och pÄ mÄnga plan kan övertrÀffa den som man fÄr nÀr man sitter framför sin PC, om man nu vÄgar. Alla gillar inte konsol, alla gillar inte PC, men dÄ den största andelen spelare dÀr ute Àr casual-spelare (WoW, MW2) sÄ kommer troligen spelmarknaden att följa deras önskemÄl, dÄ Àr det smart att stödja dem som fortfarande kan ge en bra upplevelse. BEvisligen Àr PC-gaming en krympande marknad, dels dÄ fÀrre spel slÀpps till PC/med PC som fokus, och dels dÄ stora aktörer drar sig undan, som Logitch (har du vÀl hört). Det Àr inte dumt att bekanta sig med konsolerna, för om de lÄg i fokus denna generation sÄ Àr det tveklöst sÄ att de fÄr Ànnu större fokus nÀsta generation...

Redigerat av Great_Grumbledock, 25 februari 2010 - 03:40.


#93

Postad 25 februari 2010 - 07:00

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlĂ€gg
  • 0
Kollade bara första delen av ditt svar sĂ„ jag fĂ„r Ă„terkomma senare med svar pĂ„ resterande delar. Vi Ă€r helt överens om att spelen jag nĂ€mner inte Ă€r direkt fĂ€rska och att dessa Ă€r svĂ„rare Ă€n dagens samt att pc spel idag blir allt enklare. Det vi dĂ€remot inte verkar vara överens om Ă€r orsaken till detta, jag hĂ€vdar att det beror pĂ„ konsoler och att de blivit allt mer populĂ€ra medan du (om jag förstĂ„tt det rĂ€tt) sĂ€ger att det Ă€r det motsatta. Är detta korrekt uppfattat?

#94

Postad 25 februari 2010 - 07:15

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlĂ€gg
  • 0
finns vÀl en hel egen trÄd om orsaken till varför de blivit enklare för övrigt? :unsure:

#95

Postad 25 februari 2010 - 12:29

Bush
  • Bush
  • LĂ€rjunge

  • 469 inlĂ€gg
  • 0

SÀg snarast ett modernt spel med Hög svÄrighetsgrad, som Àr klart svÄrare pÄ PC Àn konsol?

ArmA2

Du tycks ocksÄ helt ha missat att det var i och med konsolspelen som FPs fick en vettig story, pÄ PC kunde du slÀnga ihop vad som helst med temat "de Àr tyskar, skjut dem" och det sÄlde bra. Med konsolernas intÄg har Àven FPs belönats med djupa, grymma historier som strÀcker sig över flera spel, och berör.

Är du helt sĂ€ker pĂ„ detta? System Shock 2 kanske? Deus Ex hade vĂ€l bra story eller? har aldrig spelat det sĂ„.. Men sen har vi ju t.ex Operation Flashpoint hade en ganska okej story och det slĂ€pptes innan Xbox kom.

Även spelvĂ€rlden i ditt typiska FPS Ă€r klart större till konsol (Halo) Ă€n till PC (Cs, CoD, BF).

Hur stora Ă€r Halos banor i kmÂČ? Är de verkligen större Ă€n de i BF? Halo Ă€r konsolspel (som Ă€ven finns till PC) men hur mĂ„nga andra konsolexklusiva FPS-spel finns det som har större banor Ă€n t.ex CoD?
Ett FPS-spel som har mycket större banor Ă€n Halo och som idag Ă€r exklusivt pĂ„ PC Ă€r ArmA2. ArmA2s standardvĂ€rld Ă€r 225kmÂČ med ca 900 000 vegetationsobjekt och utanför dessa 225kmÂČ finns oĂ€ndligt slumpmĂ€ssigt genererad mark/vatten. PĂ„ denna yta kan man befinna sig vart som helst under t.ex ett multiplayerspel, AIn kan strida sjĂ€lva pĂ„ andra sidan banan samtidigt som du gör nĂ„got helt annat. Du kanske menar att Halo Ă€r i samma liga som det eller?

Slutligen sÄ har konsolerna ex. Halo Reach som kommer att erbjuda en oscrpitad fiende, vilket/vilka PC-spel erbjuder det?

Det Àr mÄnga som pÄstÄr sig ha oscriptad AI, hur mÄnga som verkligen har en oscriptad AI Àr en annan sak. ArmA2 Àr iaf ett spel som kan rÀknas som oscriptad AI, Àven om man scriptar AIn för att utföra vissa saker.

BEvisligen Àr PC-gaming en krympande marknad, dels dÄ fÀrre spel slÀpps till PC/med PC som fokus, och dels dÄ stora aktörer drar sig undan, som Logitch (har du vÀl hört). Det Àr inte dumt att bekanta sig med konsolerna, för om de lÄg i fokus denna generation sÄ Àr det tveklöst sÄ att de fÄr Ànnu större fokus nÀsta generation...

Du sÄg min lista pÄ exklusiva konsolspel som finns pÄ 360? Fanns det mycket att hÀnga i granen dÀr? Knappast skulle jag sÀga.
Har du nÄgra riktiga siffror som visar att PC-marknaden minskar? Att fler spel slÀppts som multiplattform betyder inte att PC-marknaden minskar utan mer att konsol-marknanden har ökat vÀldigt mycket sedan den nya konsolgenerationen kom.

Ja det har kommit lite rykten om att Logitech skulle sluta utveckla nya specifika spelprodukter men det Àr vÀl inte bara mer Àn rykten Àn sÄ lÀnge. Dessutom sÄ skrev sweclockers detta som uppdatering:

Uppdatering

Det cirkulerar just nu flera motsÀgelsefulla uppgifter om Logitechs framtidsplaner. Vissa hÀvdar att det endast gÀller tillbehör för konsoler, andra att Logitech hÄller pÄ att omstrukturera verksamheten och att ingenting Ànnu Àr skrivet i sten. SweClockers invÀntar en officiell kommentar frÄn det Schweiziska företaget.


Redigerat av Bush, 25 februari 2010 - 16:57.


#96

Postad 25 februari 2010 - 15:42

Bizhop
  • Bizhop
  • ForumrĂ€v

  • 825 inlĂ€gg
  • 0

The latest NPD sales figures are out and it's more doom and gloom for PC gaming. According to the NPD Group, the sales of PC games declined 23% in 2009 to $538 billion total, compared to the 11% decline seen on consoles. It was just a year ago experts were predicting that the game industry is relatively immune to the effects of a global economic decline, obviously this wasn't the case.

Overall, the gaming industry saw an 8% decline in games sales. The only segment that experienced any growth was the portable game market with a 7% increase.

I suspect the combination of poor PC titles (including half-baked releases and dodgy console ports), poor platform support, major publishers emphasizing their console portfolio, and the bad economy have been reasons for such a drastic decline in PC game sales.

While Entertainment Software Association president and CEO Michael D. Gallagher hopes for a good 2010, it will be interesting to see this applies to PC market.

KĂ€lla

#97

Postad 25 februari 2010 - 16:17

Bush
  • Bush
  • LĂ€rjunge

  • 469 inlĂ€gg
  • 0

KĂ€lla

Det dÀr Àr inga riktiga siffror. NPD tittar endast pÄ en del av den Amerikanska marknaden och de har ingen som helst koll pÄ PC-marknaden. Inte heller finns nÄgon digital försÀljning med hÀr eller i nÄgon motsvarande analys.

Redigerat av Bush, 25 februari 2010 - 16:17.


#98

Postad 25 februari 2010 - 16:19

Bizhop
  • Bizhop
  • ForumrĂ€v

  • 825 inlĂ€gg
  • 0
vad Àr det för siffror dÄ?

#99

Postad 25 februari 2010 - 16:26

Bush
  • Bush
  • LĂ€rjunge

  • 469 inlĂ€gg
  • 0

vad Àr det för siffror dÄ?

Det Àr NPDs siffror. Precis som jag förklarade sÄ har NPD ingen koll pÄ PC-marknaden.

#100

Postad 25 februari 2010 - 19:54

Bizhop
  • Bizhop
  • ForumrĂ€v

  • 825 inlĂ€gg
  • 0
Ok, men i den del av Amerika som NPD tittar sÄ har marknaden gÄtt ner, men inte pc-marknaden för den har dom ingen koll pÄ.
Vad gör NPD?
Har dom avlönat folk?
Jag har verkligen ingen aning.



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.