Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konsol vs PC

1461 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 12 februari 2010 - 16:05

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

  • 1 272 inlägg
  • 0

Jo det förstod jag. Men jag har aldrig sett det i något konsolspel.


Resistance 1 & 2 har det också, och där är det väldigt tydligt dessutom p.g.a att det rätt stora "eldklotskott" på Chimera-vapnen. Warhawk har både det och och autoaim.


Så, inga respawns, inga medics som kan hela dig, kiss/bajspauser, mat- och vattenbrist, invälvor, skadade och ligger på marken och skriker, vatten som kärvar, ammon tar slut och man "hittar" inte mer, varierande väder med kyla och regn. Låter inte så ###### kul om du frågar mig.


http://www.theonion...._modern_warfare
:)

#52

Postad 13 februari 2010 - 15:33

Pajje
  • Pajje
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Jag tycker det är otroligt bökigt att sikta med pads, trots många timmars övning, så för mig är det PC som gäller när jag kör fps.
Har dock noterat på jobbet att i princip så är det så att folk över 30 kör pc, under 30 kör konsol, så det är nog lite en fråga vad man är uppväxt med.

Men jag håller med om att padsen har förden att man kan variera hur fort man rör sig, dock är detta inget jag saknat när jag spelar på PC, hade inte tänkt på det förren jag läste om det tidigare i tråden. Dock vill jag inte hålla med om att man alltid kommer åt fler knappfunktioner på pads, jag har 10 knappar på min mus (inklusive hjulet), så jag kommer åt allt jag behöver komma åt snabbt utan att släppa AWSD.

/Pajje

#53

Postad 13 februari 2010 - 23:40

erlander
  • erlander
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0
Tvärtemot vad många andra skriver här så tycker jag att pc-folken är sämre spelare överlag än konsollspelarna.

Har inte spelat spel seriöst på pc sen jag gick i skolan (10år sen) och har bara efter dess testat lite spel hos kopisar eller om jag lånat hem nåt spel för nån dag. Spelat mkt hellre på ps3an då det är roligare och mer utmanande.

Spelade pc-betan av BF:BC2 nu i ett gäng timmar och jösses vad folk är kassa på att sikta. Hade pissat på dem även om jag kopplat min ps3-kontroll till pcn. Tänkte att det här kan ju inte stämma men så testade jag några timmar med mw2 till datorn och man toppar ju listorna hela tiden och då skulle jag inte kalla mig själv bra.

Dessutom så kräver mus+tangentbord ju en obekväm spelställning samt att man måste sitta framför en ful, liten datorskärm. Nej tacka vet jag mw2 samt bfbc2 framför projektorduken med riktigt bra surroundljud

#54

Postad 14 februari 2010 - 15:43

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Tvärtemot vad många andra skriver här så tycker jag att pc-folken är sämre spelare överlag än konsollspelarna.

Har inte spelat spel seriöst på pc sen jag gick i skolan (10år sen) och har bara efter dess testat lite spel hos kopisar eller om jag lånat hem nåt spel för nån dag. Spelat mkt hellre på ps3an då det är roligare och mer utmanande.

Spelade pc-betan av BF:BC2 nu i ett gäng timmar och jösses vad folk är kassa på att sikta. Hade pissat på dem även om jag kopplat min ps3-kontroll till pcn. Tänkte att det här kan ju inte stämma men så testade jag några timmar med mw2 till datorn och man toppar ju listorna hela tiden och då skulle jag inte kalla mig själv bra.

Dessutom så kräver mus+tangentbord ju en obekväm spelställning samt att man måste sitta framför en ful, liten datorskärm. Nej tacka vet jag mw2 samt bfbc2 framför projektorduken med riktigt bra surroundljud


Jo visst kan jag hålla med om det. Public lirarna i dom flesta nyare spel på PC är Riktigt sorgliga. Även om man har en dålig dag så är det inga större problem att toppa scoreboarden. Dock så när det gäller seriöst spel och de lite äldre liren så är det en stor skillnad. Just med BC2 så är det ju i princip bara sammarbete det hänger på då vem som helst kan döda vem som helst utan större problem.

#55

Postad 14 februari 2010 - 15:55

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Just med BC2 så är det ju i princip bara sammarbete det hänger på då vem som helst kan döda vem som helst utan större problem.

Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Att skjuta någon med en T-90 är inte så svårt. Men att skjuta och döda någon som springer nerför en backe med en M24 / M95 kräver sin precision, du lyckas inte med ett headshot hur som helst på ren tur.

Samarbete är ju en del av lyckad krigföring, så jag ser inte det som något fördummande heller...

Redigerat av Falcy, 14 februari 2010 - 15:57.


#56

Postad 14 februari 2010 - 18:02

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt vad du menar?
Att skjuta någon med en T-90 är inte så svårt. Men att skjuta och döda någon som springer nerför en backe med en M24 / M95 kräver sin precision, du lyckas inte med ett headshot hur som helst på ren tur.

Samarbete är ju en del av lyckad krigföring, så jag ser inte det som något fördummande heller...


Det var verkligen inget negativt med det jag skrev. Bara att när det gäller klass baserade och mer taktiska spel så är det inte så mycket som ligger på aim utan mer på vilken klass/vilket vapen och var man valt placera sig och vilken situation man är i. Får jag välja mellan att jag har assault och motståndaren recon och vi är 10m ifrån varandra över öppen terräng eller att jag har pistol och motståndaren full-auto vapen fast jag har lite bättre läge så skulle jag välja det sistnämda. Mest därför att i ett spel som BC2 så hänger väldigt mycket på i vilken situation man lyckats placera sig i.

Redigerat av RogueEnthusiasm, 14 februari 2010 - 18:07.


#57

Postad 14 februari 2010 - 18:11

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Det var verkligen inget negativt med det jag skrev. Bara att när det gäller klass baserade och taktiska spel så är det inte så mycket som ligger på aim utan mer på vilken klass/vilket vapen och var man valt placera sig och vilken situation man är i. Får jag välja mellan att jag har assault och motståndaren recon och vi är 10m ifrån varandra över öppen terräng eller att jag har pistol och motståndaren full-auto vapen fast jag har lite bättre läge så skulle jag välja det sistnämda. Mest därför att i ett spel som BC2 så hänger väldigt mycket på i vilken situation man lyckats placera sig i.

Å andra sidan kan en duktig spelare även ta fram sin M9a eller kniv om det blir riktigt närgånget. :)
Att aim skulle spela mindre roll i just spel som BC2 kan jag inte heller riktigt förstå?
Jag förstår heller inte vad skillnaden skulle vara mellan BC2 till PC eller konsol? Samarbete, var man placerar sig eller vilken "klass" man väljer är ju lika avgörande, oavsett plattform.

Trådrubriken är PC v konsol FPS, du skriver i rätt tråd??
Jag kan inte se att konsollspelarna skulle "tälta" mer/mindre eller samarbeta mer/mindre än PC-spelarna. Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma med dina inlägg...

Redigerat av Falcy, 14 februari 2010 - 18:12.


#58

Postad 14 februari 2010 - 18:16

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0

Tvärtemot vad många andra skriver här så tycker jag att pc-folken är sämre spelare överlag än konsollspelarna.

Har inte spelat spel seriöst på pc sen jag gick i skolan (10år sen) och har bara efter dess testat lite spel hos kopisar eller om jag lånat hem nåt spel för nån dag. Spelat mkt hellre på ps3an då det är roligare och mer utmanande.

Spelade pc-betan av BF:BC2 nu i ett gäng timmar och jösses vad folk är kassa på att sikta. Hade pissat på dem även om jag kopplat min ps3-kontroll till pcn. Tänkte att det här kan ju inte stämma men så testade jag några timmar med mw2 till datorn och man toppar ju listorna hela tiden och då skulle jag inte kalla mig själv bra.

Dessutom så kräver mus+tangentbord ju en obekväm spelställning samt att man måste sitta framför en ful, liten datorskärm. Nej tacka vet jag mw2 samt bfbc2 framför projektorduken med riktigt bra surroundljud

Då har du nog bara spelat i lingon ligorna isåfall på mw2,obekväm spelställning beror ju lite på va man har för grejjer,själv har jag en massagestol för 12brak som gör att man nästan somnar av välbehag å en 26tums skärm som varken är ful eller liten å med ett 5.1 ljud,jag har projektorduk å konsoller men tycker det är rejält mycket tråkigare att lira på konsoll med fps spel.

#59

Postad 14 februari 2010 - 18:17

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Å andra sidan kan en duktig spelare även ta fram sin M9a eller kniv om det blir riktigt närgånget. :)
Att aim skulle spela mindre roll i just spel som BC2 kan jag inte heller riktigt förstå?
Jag förstår heller inte vad skillnaden skulle vara mellan BC2 till PC eller konsol? Samarbete, var man placerar sig eller vilken "klass" man väljer är ju lika avgörande, oavsett plattform.

Trådrubriken är PC v konsol FPS, du skriver i rätt tråd??
Jag kan inte se att konsollspelarna skulle "tälta" mer/mindre eller samarbeta mer/mindre än PC-spelarna. Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma med dina inlägg...


Aim spelar mindre roll i BC2 jämfört med MW2 därför att det finns fler saker som spelar in i BC2. Av min erfarenhet så beroende på om man lever eller dör i tex. MW2 är nästan bara baserat på den som skjuter först och vilkenvapenklass man håller i. Då BC2 använder större banor och ett lite lugnare spelsätt så kan man och måste man nästan tänka på terrängen och läget istället för att bara skjuta.

Mitt inlägg var enbart för att svara på ditt. Mitt svar åt trådskaparen har jag redan klargjort.
Mus har högre precision än styrspak.

#60

Postad 15 februari 2010 - 01:21

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Fast det beror ju på. Även i MW2 är lagspel knäckande. Man märker det väldigt väl när man möter ett gäng på 4-5 pers som sitter på ventrilo eller motsvarande och spelar som ett lag, de sopar banan med allt motstånd, oavsett hur bra en enskild person kan vara på att sikta. Nackdelen är att i MW2 så finns det inga man inte känner som nyttjar lagspelade ordentligt. Utom klanerna. I BF-serien så är det mer eller mindre ett krav för att inte få tokspö, men visst, nu i Betan av BC2 har lagspelade varit lite frånvarande också, så jag hoppas verkligen inte den nya nerdummade generation bara tar det som ett nytt sikta skjuta döda spel, för då kommer det bli jäkligt trist.

#61

Postad 15 februari 2010 - 19:00

Pajje
  • Pajje
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Tack för den, kör MW2 på PC och en bra runda för mig är att inte bli sist :(

Men jag förstår inte varför det skulle obekvämare att spela på PC, jag sitter i en skön stol, göt tillbakalutad med kontrollerna på varsin sida, tittar på en 85" duk med full HD och 7.1 ljud, så den skillnaden finns ju inte ens mellan konsol och PC, valfritt vad man väljer att titta och lyssna på. (Har en PS3:a kopplad till samma anläggning)


/Pajje

#62

Postad 22 februari 2010 - 10:50

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Kan direkt säga att jag inte är en hardcore-spelare likt många andra här, men äger ändå några konsoler och en "speldator". Har inte spelat ett spel på PC sedan Fahrenheit då min dator sedan dess inte riktigt hängt med i svängarna. Men så några tusenlappar fattigare inköptes en ny maskin här om veckan.

Hur som helst...

Spelade demot av Left for Dead 2 på Xbox 360 här om dagen och tyckte det var ok, något frustrerad över kontrollen, men grafiken och fysiken var ok. Tröttnade ganska snabbt, trots att spelet var ett demo.

Däremot i helgen gick jag förbi en spelbutik och inhandlade spelet till PC istället.
Jäklarns vilken skillnad!! Det är ju hur underbart kul som helst att springa runt och med full kontroll peppra ned zombies i mängder.

Kommer aldrig mer köpa ett FPS spel på Xboxen igen efter denna uppenbarelse!

#63

Postad 22 februari 2010 - 14:59

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Kommer aldrig mer köpa ett FPS spel på Xboxen igen efter denna uppenbarelse!


Som så många sagt tidigare så handlar det väldigt mycket om vana att använda handkontrollen. Skulel jag som erfaren konsol-spelare lira samma spel på Pc (självklart utan aim-assist etc) så skulle jag garanterat lyckas bättre på konsol, för jag är van vid kontrollen. Precisare kontroll på PC, smidigare på konsol, rättvisare på konsol, fler möjligheter på PC. Personligen tycker jag inte FPS på PC är särskilt utmanande å det är "för lätt" att träffas perfekt HS, på konsol blir det en utmaning och det gillar jag :P
FPS är lättast att spela på PC, det är klart n00b-vänligast och har sin grund på PC men det går alldeles utmärkt att spela på konsol, upplevelsen blir dock annorlunda men inte på något sätt sämre. Sen är det cokså svårt att göra en "ren" jämförelse då konsol kan vara allt från PS3/360/Wii/äldre konsol och en PC kan ha en lasermus med 2 knappar och grått tangentbord från 99/hypermus med 9 knappar och 5000dpi. Hårdvaran avgör i ett fall, skickligheten i ett annat. Dock så är det så att de flesta har redan erfarenhet av mushantering vilket gör FPS på PC mycket enklare vilket blir roligare (lätt = kul = lyckas ofta), i alla fall offline.
Själv spelar jag både på Konsol och PC, vet för-/nackdelarna med båda och kontrollen är faktiskt långt från en avgörande faktor jämfört med co-op, online med vänner, chatt, DLC och mycket annat som jag upplever som smidigare på konsol. Dock lär det dröja länge innan man skulle kunna pensionera sin PC helt på gaming-fronten :)

Redigerat av Great_Grumbledock, 22 februari 2010 - 15:02.


#64

Postad 22 februari 2010 - 16:51

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Som så många sagt tidigare så handlar det väldigt mycket om vana att använda handkontrollen. Skulel jag som erfaren konsol-spelare lira samma spel på Pc (självklart utan aim-assist etc) så skulle jag garanterat lyckas bättre på konsol, för jag är van vid kontrollen. Precisare kontroll på PC, smidigare på konsol, rättvisare på konsol, fler möjligheter på PC. Personligen tycker jag inte FPS på PC är särskilt utmanande å det är "för lätt" att träffas perfekt HS, på konsol blir det en utmaning och det gillar jag :P
FPS är lättast att spela på PC, det är klart n00b-vänligast och har sin grund på PC men det går alldeles utmärkt att spela på konsol, upplevelsen blir dock annorlunda men inte på något sätt sämre. Sen är det cokså svårt att göra en "ren" jämförelse då konsol kan vara allt från PS3/360/Wii/äldre konsol och en PC kan ha en lasermus med 2 knappar och grått tangentbord från 99/hypermus med 9 knappar och 5000dpi. Hårdvaran avgör i ett fall, skickligheten i ett annat. Dock så är det så att de flesta har redan erfarenhet av mushantering vilket gör FPS på PC mycket enklare vilket blir roligare (lätt = kul = lyckas ofta), i alla fall offline.
Själv spelar jag både på Konsol och PC, vet för-/nackdelarna med båda och kontrollen är faktiskt långt från en avgörande faktor jämfört med co-op, online med vänner, chatt, DLC och mycket annat som jag upplever som smidigare på konsol. Dock lär det dröja länge innan man skulle kunna pensionera sin PC helt på gaming-fronten :)


Håller delvis med.

Du skriver att du gillar utmaningen i konsollspel som är, enligt din beskrivning, mycket svårare än motsvarigheten till PC.
Personligen tycker jag inte utmaningen skall sitta i att bemästra kontrollen. Utmaningen skall ligga i att vara bättre än sina motstånde, såväl datorstyrda eller mänskliga.

Kan jämföra detta med att t.ex spela fotboll på is, bara för att det skall vara svårare för alla spelare.

#65

Postad 22 februari 2010 - 16:56

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

...

Först måste jag säga att det är ganska patetiskt att du fortsätter på spåret med att PC med tangentbord+mus "är för n00bs" och konsol+handkontroll är för riktiga spelare och att man typ inte behöver någon skicklighet utan det är bara hårdvaran som spelar roll på PC. Även om du inte skulle mena något av detta så är det iaf det du skriver.
Men sen så skriver du också att du själv skulle lyckas bättre på konsol än PC för att du är van konsolspelare (även om du började spela på 360 för bara ett år sedan och tidigare och fortfarande spelar på PC), hur går det ihop med att du skriver att det är lättare att kontrollera med tangentbord+mus samt att man får mer precision och att det är lättare för "n00bs"?

Vad har coop, vänner, chat, DLC med detta att göra? Menar du också att inte PC har något av dessa saker? Vänner är i och för sig något som är beroende på vad ens "vänner" har (om dina vänner har en PS3 och du har en 360 så kan du inte chatta eller spela tillsammans med dom heller), men resten är ju inte något som PC är sämre på snarare överlägset mycket bättre än konsol i dagsläget.

PC har ju många fördelar förutom handkontrol+mus för kontroll i t.ex FPS-spel.
  • Mycket högre framerate i de flesta spel, vilket gör det till en mycket bättre inlevelse och kontroll.
  • Mycket lägre fördröjning mellan knapptrykning och att något händer på skärmen, 67ms är det lägsta på konsol.
  • Mycket bättre grafik och upplösning vilket är väldigt viktigt i vissa spel. Speciellt skjutande på längre avstånd.
  • Mycket fler valmöjligheter av kontroller.

edit: rättade lite då jag hade skrivit handkontroll istället för tangentbord.

Redigerat av Bush, 22 februari 2010 - 20:52.


#66

Postad 22 februari 2010 - 20:14

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Jag copy paste:ar något jag skrev på ett annat forum i en liknande tråd.

"Graphics

This should be quite obvious. This is according to some, no me, the biggest advantage the PC has.
However, there are some who say that the graphics of a 5 year old Xbox is as good, or even better than a High-end PC! That is just plain stupid.

As most games these days are multiplatform games, the textures of the game is often not that much better on a PC than on say the Xbox. Although, there is more to graphics then the texture quality.

Resolution for one. I sometimes hear console players brag about their games running in “1080p”.
Lets make a few things clear. A so called “Full HD” TV has a resolution of 1920x1080p. My 24” gaming screen runs at 1920x1200p, more than a “Full HD” TV.
Most if not all modern games on the PC can be run at this resolution. A console usually runs a game at 640p and then scales it up to 1080p. There's only a handful of games out there that run at 720p on the consoles. And even fewer that runs at 1080p. In fact I think only the PS3 currently has a “real” 1080p game.

Frames per second is another. Halo 3 runs at a maximum of 30 FPS.
In Counter-Strike Source I run at around 200 FPS. This, however is not s important as having a stable FPS. Running a game at a stable 30 FPS is way better than running a game that's jumping between 30 and 60 FPS. On consoles, 30 FPS is usually the standard. On PC, 60 FPS is usually the standard, because of Vsync.

Controls

This is one of the important advantages the PC has. I'm not saying that a mouse and a keyboard is better. I'd be happy to use a gamepad, in one condition. A mouse quite obviously has a precision advantage compared to a gamepad. Most PC games also has a lot more recoil whilst console games, if they have one, simply raises the crosshair a bit. (See Halo 3 SMG) That's not why I dislike gamepads. Well, in fact, I don't. I dislike the software that's currently standard in gamepad games.

Aim-Assist. A function that is present in pretty much every console FPS out there. The crosshair simply automaticly follows an opponent to help the player.

And Bullet Magnetism. A function that is also currently a standard. Bullets change direction in the middle of flight to help the shooter. Their “curving” in to the opponent.

If developers get rid of these noob friendly tools I'd be happy to learn how to properly use a gamepad. As it is now, I'm tired of almost every console player I meet bragging about how awesome they are, when in fact it's all just an illusion to make 12 year old's think their pr0.

Server System

This is the main reason I prefer a PC. Well, thanks to Infinity Ward, prefer(ed). Not that I like modern CoD games anyway, but they've started something bad.

The current console standard is using a P2P server system. One player is a host. That means one player will always have a huge advantage as he won't have a ping, whilst everybody else is running at ~200 ping even if their next to the fucking host! I mean come on, this ain't the '80s!
Other bi-products of this is – No communities, No competitive gaming, No admins and last but not least, No mods. Why would I pay for a map pack when I know there's people out there who could and would if they were allowed make even better maps for me? For free! This also means that when the developer doesn't want to support a game anymore, they shut down the servers and the MP is gone. Counter-Strike has been out for 10 years, and still it's in the Top game sales everywhere. Why? Because of competitive gaming, dedicated servers and huge communities.
No, developers these days prefer making money out of DLC more than the actual game.

Conclusion

The whole idea behind the consoles is brilliant. It makes it cheaper for us gamers while at the same time providing a stable platform for the developers to focus on.
The current console standards however, are light-years behind the ones of the PC.
If Microsoft and Sony could get their heads out of their asses, or in these cases their briefcases of money, and add Dedicated servers and get rid of the n00b tools – Aim-Assist and Bullet Magnetism, the consoles would be the perfect gaming platform.
Right now? Not so much.

Enthusiasm out – Back to a mod called Counter-Strike with my awesome community. Well, not really. More like TF2. Though with plenty of mods and communities!

Cya!

Regards,
Enthusiasm"

Redigerat av RogueEnthusiasm, 23 februari 2010 - 23:28.


#67

Postad 22 februari 2010 - 20:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

And Bullet Magnetism. A function that is also currently a standard. Bullets change direction in the middle of flight to help the shooter. Their “curving” in to the opponent.

Det här igen. Måste vara multiplayer only, standard är det iaf inte. Hade varit rätt tråkigt om man skjuter 1 meter bredvid gubben och skotten skruvar sig rätt.

Man har ju ett sikte. Jag brukar inte applicera metoden spray n pray, siktar gärna in och skjuter headshots. Därför, om jag inte har siktet på det jag vill träffa missar skottet givetvis.

#68

Postad 22 februari 2010 - 20:35

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

Det här igen. Måste vara multiplayer only, standard är det iaf inte. Hade varit rätt tråkigt om man skjuter 1 meter bredvid gubben och skotten skruvar sig rätt.

Man har ju ett sikte. Jag brukar inte applicera metoden spray n pray, siktar gärna in och skjuter headshots. Därför, om jag inte har siktet på det jag vill träffa missar skottet givetvis.


I Bioshock 2 tyckte jag mig känna av en stark magnetism, speciellt plasmids som har en tydlig projektilbana såg man hur de nästan gjorde små skutt i luften för att träffa en splicer. Singelplayer till PS3, inte spelat det på PC och vet inte om det förekommer där.

#69

Postad 22 februari 2010 - 20:37

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Det här igen. Måste vara multiplayer only, standard är det iaf inte. Hade varit rätt tråkigt om man skjuter 1 meter bredvid gubben och skotten skruvar sig rätt.

Man har ju ett sikte. Jag brukar inte applicera metoden spray n pray, siktar gärna in och skjuter headshots. Därför, om jag inte har siktet på det jag vill träffa missar skottet givetvis.


Kanske är MP standard, brukar inte lira så mycket SP spel.
Men visst är det en standard, dock så pratar vi verkligen inte om en meter, utan på sniper skott eller andra långdistans vapen så brukar det handla om någon decimeter. Ta och prova H3 med sniper eller Jackhammer så ska du se.
Nu måste det ju självklart vara ett såpas avancerat spel att det använder projektiler och inte hit-scan. Vet faktiskt inte vad CoD använder, ska kolla upp det.

#70

Postad 22 februari 2010 - 20:50

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

I Bioshock 2 tyckte jag mig känna av en stark magnetism, speciellt plasmids som har en tydlig projektilbana såg man hur de nästan gjorde små skutt i luften för att träffa en splicer. Singelplayer till PS3, inte spelat det på PC och vet inte om det förekommer där.

Plasmider ja, helt klart. Men det är ju meningen, säkert samma på PC. Autoaimen är ganska fet i det spelet också iofs.

Men visst är det en standard,

Som sagt, säkert i MP i så fall, jag spelar det knappt så det vet du bättre än mig. SP däremot har jag spelat en herrans massa spel och det är inga problem att sätta skott en decimeter bredvid skallen.

#71

Postad 22 februari 2010 - 20:56

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Plasmider ja, helt klart. Men det är ju meningen, säkert samma på PC. Autoaimen är ganska fet i det spelet också iofs.


Som sagt, säkert i MP i så fall, jag spelar det knappt så det vet du bättre än mig. SP däremot har jag spelat en herrans massa spel och det är inga problem att sätta skott en decimeter bredvid skallen.


Nu har jag dock ganska liten erfarenhet när det gäller MP på just konsol, men under dom ~30h jag lagt på Halo 3 så var det både mäkta irriterande att siktets dras bort från ett sniper mål för att någon annan springer förbi. Och likaså så är det ganska lätt att märka Bullet Magnetismen i Halo 3 med snipern då det är ett vitt streck bakom. Bara att titta på det som märker man att något är fel. =)

#72

Postad 23 februari 2010 - 00:36

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Först måste jag säga att det är ganska patetiskt att du fortsätter på spåret med att PC med tangentbord+mus "är för n00bs" och konsol+handkontroll är för riktiga spelare och att man typ inte behöver någon skicklighet utan det är bara hårdvaran som spelar roll på PC. Även om du inte skulle mena något av detta så är det iaf det du skriver.
Men sen så skriver du också att du själv skulle lyckas bättre på konsol än PC för att du är van konsolspelare (även om du började spela på 360 för bara ett år sedan och tidigare och fortfarande spelar på PC), hur går det ihop med att du skriver att det är lättare att kontrollera med tangentbord+mus samt att man får mer precision och att det är lättare för "n00bs"?

Vad har coop, vänner, chat, DLC med detta att göra? Menar du också att inte PC har något av dessa saker? Vänner är i och för sig något som är beroende på vad ens "vänner" har (om dina vänner har en PS3 och du har en 360 så kan du inte chatta eller spela tillsammans med dom heller), men resten är ju inte något som PC är sämre på snarare överlägset mycket bättre än konsol i dagsläget.

PC har ju många fördelar förutom handkontrol+mus för kontroll i t.ex FPS-spel.

  • Mycket högre framerate i de flesta spel, vilket gör det till en mycket bättre inlevelse och kontroll.
  • Mycket lägre fördröjning mellan knapptrykning och att något händer på skärmen, 67ms är det lägsta på konsol.
  • Mycket bättre grafik och upplösning vilket är väldigt viktigt i vissa spel. Speciellt skjutande på längre avstånd.
  • Mycket fler valmöjligheter av kontroller.

edit: rättade lite då jag hade skrivit handkontroll istället för tangentbord.


Är det något som är "ganska patetiskt" så är det att du tycks framstå som en självgod (ursäkta uttrycket) PC-fanboy. Du är helt låst vid din egen plattform och vägrar med en imponerande tjurskallighet inse att det kan finnas andra plattformer för spel som är minst lika bra, erbjuder en minst lika bra upplevelse och som är minst lika trevlig att använda som din kära PC. Jag tror dock att även du är väl medveten om att hårdvaran är väldigt avgörande för hur bra man lyckas när man spelar FPS på PC, både on- och offline. Du har ju själv påpekat betydelsen/behovet av att ha många knappar på musen och vet självklart att 5000dpi är en ny standard bland hyfsat seriösa PC-spelare om de ska ha en chans, eller hur?
Det är enklare att få ett bra sikte på PC, det är bekvämare att använda mus + tangentbord då du redan kan det och då många inte vill/kan/bågar lära sig en ny kontroll, då är det. PC är lättare för n00bs, det är långt lättare att sikta, går snabbare att lära sig kontrollen etc. Även helt oerfarna personer som ens föräldrar (oavsett ålder) kunde lära sig hantera PC och potentiellt spela efter några dagars träning, konsol är inte lika lätt och oförlåtande helt enkelt.

Att du sedan inte kan förstå det andra jag skriver är väl bara rent humoristiskt. Det är lätt för nybörjare att lyckas i FPS på PC, därför är genren så populär och med fördumning på båda fronterna (PC/konsol) så blir det ännu enklare att lyckas på PC, medan det på konsol fortfarande är klart svårare (på gott och ont). Jag skulle vilja påstå att jag personligen vart hyfsat bra på konsolspel efter nån månads spelande, inte krävs flera år för att lära sig kontrollen (lols) eller prestera bättre än på PC, iaf inte när det gäller multiplayer. Att du sedan lyckas bättre på PC är din ensak, oavsett om det beror på att du behöver fördelen av låg responstid, bra grafik, fler kontrollmöjligheter, högre framerate eller vad det nu kan vara. Själv så lyckas jag spela väldigt bra trots att jag saknar dessa saker, måste väl säga en hel del om den egna skickligheten, eller hur?
Utan att skryta så vill jag påstå att topp 5 är en given placering när jag spelar mina vanliga spel online, och även i nya spel/demon som BF:BC2 så tycks jag också tillhöra toppskikten bland spelarna på konsol. Det är helt enkelt för tråkigt enligt mig att spela online på PC.

På konsol har du fler/dyrare exklusiva titlar och spelen är oftast optimerade/utvecklade för konsol medan PC får portningar.

På konsol är det lättare att spela med vänner, jämföra hur spelandet gått i matcher och annat.

Du kan spela med folk både via internet och hemma hos dig, ska du ha LAN krävs inga monsterbord och tunga datorer, bara en konsol + skärm och du är redo.

Hårdvaran är lika för alla, oavsett om de du spelar mot skaffat ny kontroll eller ej så spelar ni på lika villkor och den som är bäst vinner, oavsett hårdvara.

Du kan med fördel spela FPS på PC om det känsn bekvämt och tryggt, du kan med fördel spela FPS på konsol om du gillar utmaningen och det sociala (samt gemaerscore-hetsen). PC och konsol är oliak plattformar, och erbjuder olika saker. På samma sätt som en smarthphone VS en handburen konsol ger olika upplevelse men båda kan användas till att spela utan problem. Min uppfattning är att FPS (och spel allmänt) blir allt fatt8igare på PC, man förlorar moddar/dedikerade servrar/bra kontroller/ranker/turneringar/den sociala biten. Visst saknas mycket av det till konsol, men konsolerna är å andra sidan optimerade för att kunna ge en bra upplevelse trots det. På konsol kan jag se större världar, klart utvecklad AI, grym story även i FPS, spel som är optimerade för just min plattform (slippa portningar). PC däremot är perfekt om man vill sitta själv och njuta av den fina grafiken, eller plocka snabba HS i tät följd, modda de spel som fortfarande går och kanske ha en egen server om det fortfarande är möjligt.

#73

Postad 23 februari 2010 - 08:14

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

Är det något som är "ganska patetiskt" så är det att du tycks framstå som en självgod (ursäkta uttrycket) PC-fanboy. Du är helt låst vid din egen plattform och vägrar med en imponerande tjurskallighet inse att det kan finnas andra plattformer för spel som är minst lika bra, erbjuder en minst lika bra upplevelse och som är minst lika trevlig att använda som din kära PC. Jag tror dock att även du är väl medveten om att hårdvaran är väldigt avgörande för hur bra man lyckas när man spelar FPS på PC, både on- och offline. Du har ju själv påpekat betydelsen/behovet av att ha många knappar på musen och vet självklart att 5000dpi är en ny standard bland hyfsat seriösa PC-spelare om de ska ha en chans, eller hur?
Det är enklare att få ett bra sikte på PC, det är bekvämare att använda mus + tangentbord då du redan kan det och då många inte vill/kan/bågar lära sig en ny kontroll, då är det. PC är lättare för n00bs, det är långt lättare att sikta, går snabbare att lära sig kontrollen etc. Även helt oerfarna personer som ens föräldrar (oavsett ålder) kunde lära sig hantera PC och potentiellt spela efter några dagars träning, konsol är inte lika lätt och oförlåtande helt enkelt.

Jag är väl medveten om vad konsol är och att det går att spela på den men du verkar ju inte bortse från alla fördelar med PC och bara koncentrera dig på att man måste ha någon "speciell" mus för att ha någon chans vilket är väldigt överdrivet. Det är fortfarande skicklighet och taktik som spelar störst roll. Kalla mig vad du vill det men jag tar upp är fakta och du håller bara på att dra upp massa bagateller som att man "måste" ha den senaste musen och hittar på saker som att det inte skulle finnas någon utmaning på PC.
Jag har aldrig sagt att man måste ha många knappar på musen, på standardmusen har man minst 2 knappar + scroll, men hur mycket kostar en mus som har fler? Ja det finns väl att köpa för ca 100kr eller nått. Vad har detta alltså att göra med nackdelar för PC? De flesta seriösa spelare har redan en tillräckligt bra mus och om inte du vill köpa en mus över 100kr så är det ju upp till dig, men någon större skillnad finns det knappast inom pc-världen när det kommer till seriösa spelare.

Att du sedan inte kan förstå det andra jag skriver är väl bara rent humoristiskt. Det är lätt för nybörjare att lyckas i FPS på PC, därför är genren så populär och med fördumning på båda fronterna (PC/konsol) så blir det ännu enklare att lyckas på PC, medan det på konsol fortfarande är klart svårare (på gott och ont). Jag skulle vilja påstå att jag personligen vart hyfsat bra på konsolspel efter nån månads spelande, inte krävs flera år för att lära sig kontrollen (lols) eller prestera bättre än på PC, iaf inte när det gäller multiplayer. Att du sedan lyckas bättre på PC är din ensak, oavsett om det beror på att du behöver fördelen av låg responstid, bra grafik, fler kontrollmöjligheter, högre framerate eller vad det nu kan vara. Själv så lyckas jag spela väldigt bra trots att jag saknar dessa saker, måste väl säga en hel del om den egna skickligheten, eller hur?

Vad är det jag inte förstår?
Vad beror det på när du själv säger att det är mycket lättare på PC? Vad är det som gör att du skulle klara av att spela med handkontroll bättre än mus+tangentbord när du själv säger att det är mycket enklare? Har du testat t.ex Crysis som har fullt stöd för båda, vad är lättast där? Ja knappast är det handkontrollen iaf.

Utan att skryta så vill jag påstå att topp 5 är en given placering när jag spelar mina vanliga spel online, och även i nya spel/demon som BF:BC2 så tycks jag också tillhöra toppskikten bland spelarna på konsol. Det är helt enkelt för tråkigt enligt mig att spela online på PC.

Vad har top5 på konsol med tråkighet på PC att göra? Vilka spelar du mot då, slumpmässigt utvalda spelare via live? är det vad du kallar utmaning? Är tråkigheten på PC att du alltid ligger på första platsen där? Hur går det ihop med att du skulle klara dig bättre med handkontroll än mus+tangentbord som du sa tidigare.

På konsol har du fler/dyrare exklusiva titlar och spelen är oftast optimerade/utvecklade för konsol medan PC får portningar.

Hur många fler "dyra" exklusiva spel är det du hittar på konsol och vad har det med denna tråd att göra?
Vilken plattform är det som har fått flest exklusiva spel med högt betyg under denna generation egentligen?
http://spreadsheets....5...fgvBA&gid=0
Inte är det någon av konsolerna iaf.
Spel med betyget 8/10 eller högre:
PC har 85 exklusiva spel
360 har 21 exklusiva spel
PS3 har 17 exklusiva spel
Wii har 24 exklusiva spel

På konsol är det lättare att spela med vänner, jämföra hur spelandet gått i matcher och annat.

Jasså?

Du kan spela med folk både via internet och hemma hos dig, ska du ha LAN krävs inga monsterbord och tunga datorer, bara en konsol + skärm och du är redo.

Vad är detta för argument då? För PC krävs det också bara en PC+skärm samt lite plats för mus+tangentbord, på vilket sätt skulle det ta någon speciellt större plats?

Hårdvaran är lika för alla, oavsett om de du spelar mot skaffat ny kontroll eller ej så spelar ni på lika villkor och den som är bäst vinner, oavsett hårdvara.

Ja du fortsätter på denna linje som att det skulle vara allt som avgör spelets utgång. Om det nu är så väldigt viktigt vad man har för hårdvara så är det väl bara att skaffa sig nya hårdvara då, hur svårt är det egentligen? Menar du att seriösa spelare sitter med mus+tangentbord från mitten av 90-talet eller?

Du kan med fördel spela FPS på PC om det känsn bekvämt och tryggt, du kan med fördel spela FPS på konsol om du gillar utmaningen och det sociala (samt gemaerscore-hetsen). PC och konsol är oliak plattformar, och erbjuder olika saker. På samma sätt som en smarthphone VS en handburen konsol ger olika upplevelse men båda kan användas till att spela utan problem. Min uppfattning är att FPS (och spel allmänt) blir allt fatt8igare på PC, man förlorar moddar/dedikerade servrar/bra kontroller/ranker/turneringar/den sociala biten. Visst saknas mycket av det till konsol, men konsolerna är å andra sidan optimerade för att kunna ge en bra upplevelse trots det. På konsol kan jag se större världar, klart utvecklad AI, grym story även i FPS, spel som är optimerade för just min plattform (slippa portningar). PC däremot är perfekt om man vill sitta själv och njuta av den fina grafiken, eller plocka snabba HS i tät följd, modda de spel som fortfarande går och kanske ha en egen server om det fortfarande är möjligt.

Du fortsätter här också att förmedla din agenda att PC är för "n00bs" och konsol är för de riktiga spelarna där man får utmaning, vilket jag tycker är väldigt patetiskt, varför skulle man inte få en utmaning på PC?
Konsol är långt ifrån den optimala spelplattformen då den är klen och knappt klarar av de spel utvecklas till den. På vilket sätt är 30fps eller mindre som de flesta spelen har där, optimalt för spel?
Nu får du väl ändå ta och ge dig, större världar, bättre AI, grym story? Vilka konsolspel är det som är mer avancerade på dessa punkter? Vem är det som ser ut som "fanboy" här egentligen, du verkar ju bara hitta på saker eller så har du ingen aning om vad du pratar om.

Jag förstår att du "plockar HS" på alla andra medans ingen annan kan göra det på dig, det är väl därför du inte ser någon utmaning i PC-spel. Men sen skulle du ju ändå spela bättre med handkontroll, så varför inte koppla den till din 20k PC och testa mot någon med mus+tangentbord och se hur det går?

Redigerat av Bush, 23 februari 2010 - 08:34.


#74

Postad 23 februari 2010 - 08:27

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Är det något som är "ganska patetiskt" så är det att du tycks framstå som en självgod (ursäkta uttrycket) PC-fanboy. Du är helt låst vid din egen plattform och vägrar med en imponerande tjurskallighet inse att det kan finnas andra plattformer för spel som är minst lika bra, erbjuder en minst lika bra upplevelse och som är minst lika trevlig att använda som din kära PC. Jag tror dock att även du är väl medveten om att hårdvaran är väldigt avgörande för hur bra man lyckas när man spelar FPS på PC, både on- och offline. Du har ju själv påpekat betydelsen/behovet av att ha många knappar på musen och vet självklart att 5000dpi är en ny standard bland hyfsat seriösa PC-spelare om de ska ha en chans, eller hur?
Det är enklare att få ett bra sikte på PC, det är bekvämare att använda mus + tangentbord då du redan kan det och då många inte vill/kan/bågar lära sig en ny kontroll, då är det. PC är lättare för n00bs, det är långt lättare att sikta, går snabbare att lära sig kontrollen etc. Även helt oerfarna personer som ens föräldrar (oavsett ålder) kunde lära sig hantera PC och potentiellt spela efter några dagars träning, konsol är inte lika lätt och oförlåtande helt enkelt.

Att du sedan inte kan förstå det andra jag skriver är väl bara rent humoristiskt. Det är lätt för nybörjare att lyckas i FPS på PC, därför är genren så populär och med fördumning på båda fronterna (PC/konsol) så blir det ännu enklare att lyckas på PC, medan det på konsol fortfarande är klart svårare (på gott och ont). Jag skulle vilja påstå att jag personligen vart hyfsat bra på konsolspel efter nån månads spelande, inte krävs flera år för att lära sig kontrollen (lols) eller prestera bättre än på PC, iaf inte när det gäller multiplayer. Att du sedan lyckas bättre på PC är din ensak, oavsett om det beror på att du behöver fördelen av låg responstid, bra grafik, fler kontrollmöjligheter, högre framerate eller vad det nu kan vara. Själv så lyckas jag spela väldigt bra trots att jag saknar dessa saker, måste väl säga en hel del om den egna skickligheten, eller hur?
Utan att skryta så vill jag påstå att topp 5 är en given placering när jag spelar mina vanliga spel online, och även i nya spel/demon som BF:BC2 så tycks jag också tillhöra toppskikten bland spelarna på konsol. Det är helt enkelt för tråkigt enligt mig att spela online på PC.

På konsol har du fler/dyrare exklusiva titlar och spelen är oftast optimerade/utvecklade för konsol medan PC får portningar.

På konsol är det lättare att spela med vänner, jämföra hur spelandet gått i matcher och annat.

Du kan spela med folk både via internet och hemma hos dig, ska du ha LAN krävs inga monsterbord och tunga datorer, bara en konsol + skärm och du är redo.

Hårdvaran är lika för alla, oavsett om de du spelar mot skaffat ny kontroll eller ej så spelar ni på lika villkor och den som är bäst vinner, oavsett hårdvara.

Du kan med fördel spela FPS på PC om det känsn bekvämt och tryggt, du kan med fördel spela FPS på konsol om du gillar utmaningen och det sociala (samt gemaerscore-hetsen). PC och konsol är oliak plattformar, och erbjuder olika saker. På samma sätt som en smarthphone VS en handburen konsol ger olika upplevelse men båda kan användas till att spela utan problem. Min uppfattning är att FPS (och spel allmänt) blir allt fatt8igare på PC, man förlorar moddar/dedikerade servrar/bra kontroller/ranker/turneringar/den sociala biten. Visst saknas mycket av det till konsol, men konsolerna är å andra sidan optimerade för att kunna ge en bra upplevelse trots det. På konsol kan jag se större världar, klart utvecklad AI, grym story även i FPS, spel som är optimerade för just min plattform (slippa portningar). PC däremot är perfekt om man vill sitta själv och njuta av den fina grafiken, eller plocka snabba HS i tät följd, modda de spel som fortfarande går och kanske ha en egen server om det fortfarande är möjligt.


Är du på riktigt?

Det är enklare för en nybörjare att spela innebandy med en innebandyklubba och innebandyboll (mus+tgb) än att lira det med en träregel och en tegelsten (handkontroll) också. Enligt dig borde ju det innebära att regel+tegelsten är bättre än att spela med klubba och boll trots att proffsen väljer sin utrustning av en anledning... Japp, regel och tegelsten kommer vara mycket mer oförlåtande än klubba+boll men inte på grund av att det skulle vara en mer exakt metod och därför bättre. Nej, anledningen är att regel+tegelsten (handkontroll) är SÄMRE och blir helt obegripligt svårt att spela med.

Redigerat av Kamui, 23 februari 2010 - 08:30.


#75

Postad 23 februari 2010 - 11:21

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

...(handkontroll) är SÄMRE och blir helt obegripligt svårt att spela med.

Jättebra jämförelse, verkligen!

Tror nog att Mr. G_G menar att det är svårare att bemästra en hk till fullo i jämförelse med mus+tb, inte att det skulle vara sämre och obegripligt svår att spela med.

Förövrigt en mycket underhållande tråd. Kanske borde göra upp angående vem som har rätt i en Death match... frågan är bara om det ska ske på konsol eller pc ;)

#76

Postad 23 februari 2010 - 11:48

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Jättebra jämförelse, verkligen!

Tror nog att Mr. G_G menar att det är svårare att bemästra en hk till fullo i jämförelse med mus+tb, inte att det skulle vara sämre och obegripligt svår att spela med.

Förövrigt en mycket underhållande tråd. Kanske borde göra upp angående vem som har rätt i en Death match... frågan är bara om det ska ske på konsol eller pc ;)


Sämre till fps är det ju helt klart, dock bättre till majoriteten av alla andra spel (förutom strategi) IMO. Att spela sportspel med mus+tgb är inte att rekommendera. Men fps blir ju B med hk, olika kontrollmetoder är bra på olika saker helt enkelt :D

#77

Postad 23 februari 2010 - 12:23

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Sämre till fps är det ju helt klart... Men fps blir ju B med hk...

Det där är ju helt personliga åsikter. Själv föredrar jag hk alla dagar i veckan framför mus+tb; och när du säger att det är B med hk förstår jag inte alls hur du menar. Varför är det B med hk?

Givetvis kan jag ju se att mus+tb har vissa fördelar över hk, men även vice versa. För mig föll valet på konsol med dess handkontroller medan någon annan (t.ex. du och Bush) anser att PC'ns föredelar överväger...
I slutänden grundas nog ens val i personligt tycke och smak.

Redigerat av Unregistered4a9b099f, 23 februari 2010 - 12:28.


#78

Postad 23 februari 2010 - 13:12

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Själv var jag en inbiten FPS-spelare på PC i många år (Quake, Unreal, Half Life mm mm) och tyckte det var det enda riktiga formatet att uppleva det på.
När jag sedan köpte första boxen och satte tänderna i Halo så började det sakta ändra sig, jag hade nu en plattform som inte krävde uppgradering av hårdvara till varje nyutvecklad titel.
Jag blev mer bekväm med handkontrollen och tyckte mig helt plötsligt passa väldigt bra i soffan med ett par kuddar som sällskap.
FPS av alla dess slag har sedan avverkats på konsol, och stationär PC med den nyaste hårdvaran, har bytts mot en laptop som knappt vågar snegla mot mer speckrävande spel än CS.
Jag har helt enkelt blivit omvänd av den bekväma generationens fader, konsolen.
Nu säger många att det inte behöver vara obekvämt att spela på PC, men jag har valt att lägga pengar på ett vardagsrum och inte på ett kontor/spelrum för PC.

Jag startade tråden för att jag vände mig emot det att Rogerentusiastisk tog all heder från människor som lägger väldigt mycket tid på att bli bra på FPS med handkontroll.

En som är skarp på FPS med handkontroll kommer inte under några omständigheter förlora mot någon som bara använt dito i några dagar, den mer erfarna konsolspelaren har helt enkelt mer precision.

Jämförelsen, precision på PC kontra konsol, spelar mindre roll då de inte möter varandra.

#79

Postad 23 februari 2010 - 13:33

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Det där är ju helt personliga åsikter. Själv föredrar jag hk alla dagar i veckan framför mus+tb; och när du säger att det är B med hk förstår jag inte alls hur du menar. Varför är det B med hk?

Givetvis kan jag ju se att mus+tb har vissa fördelar över hk, men även vice versa. För mig föll valet på konsol med dess handkontroller medan någon annan (t.ex. du och Bush) anser att PC'ns föredelar överväger...
I slutänden grundas nog ens val i personligt tycke och smak.


Nja jag har faktiskt både 360 och PC och snart en PS3. Dessutom kan jag köra PC-spelen med 360-kontrollen om jag vill vilket funkar fint. Vad jag däremot undviker är att spela fps med handkontroll, jag säger det igen - hk är grymt bra och det jag spelar mest med men inte fps eller strategi. Jag spelar helst inte fps öht, Fallout 3 och Bioshock är väl undantagen, men om jag ska göra det gör jag inte det med hk. Det blir helt enkelt för kasst.

Handkontroll är B för att man siktar så grymt mycket sämre med dom. Däremot tycker jag att man rör sig lite bättre med vänster styrspak än med tangentbordet. Dock så är pricksäkerheten när man skjuter inte i närheten på hk vilket gör att hk går bort. ;)

Redigerat av Kamui, 23 februari 2010 - 13:33.


#80

Postad 23 februari 2010 - 13:47

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Handkontroll är B för att man siktar så grymt mycket sämre med dom.

Handkontroll är B för att DU siktar så grymt mycket sämre med dem.

#81

Postad 23 februari 2010 - 14:10

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Handkontroll är B för att DU siktar så grymt mycket sämre med dem.


Och varför gör jag det? Trots att jag har spelat mer med hk än med mus+tgb? Är det för att mus+tgb är enklare och exaktare att använda kanske? (Nej jag är inte förlamad i höger tumme eller något liknande ;) )

#82

Postad 23 februari 2010 - 14:36

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Och varför gör jag det? Trots att jag har spelat mer med hk än med mus+tgb? Är det för att mus+tgb är enklare och exaktare att använda kanske? (Nej jag är inte förlamad i höger tumme eller något liknande ;) )

Tror du missade min poäng. Jag tycker att du generaliserar lite när du skriver man. Jag t.ex. siktar inte grymt mycket sämre med en handkontroll... och om nu inte du heller gör det; vilka är det då egentligen som du syftar på?

#83

Postad 23 februari 2010 - 14:56

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

Tror du missade min poäng. Jag tycker att du generaliserar lite när du skriver man. Jag t.ex. siktar inte grymt mycket sämre med en handkontroll... och om nu inte du heller gör det; vilka är det då egentligen som du syftar på?


Det är svårt att diskutera utan att generalisera eftersom det alltid finns undantag ;)

Men att det väckte så starka känslor i tråden om någon mus+tgb-adapter från folk som lirar med hk samt att jag aldrig har träffat någon i verkligheten som säger sig föredra hk framför mus+tgb.Lägg sedan till att jag själv upplevde en sån gigantiskt förbättring vid ett byte och du har en förklaring till min åsikt. :D

Jag ser det fortfarande som att du kan åka fem mil skidor skitfort i klassisk stil om du är bra och säkert ha skitkul, men du kommer ändå få pisk av någon som åker bra fristil eftersom det är en effektivare stil. Samma med hk kontra tgb+mus.

Förhållandet blir givetvis det omvända om man jämför de olika sätten på att t.ex. lira FIFA 10. Då är det ju tgb+mus som suger...

#84

Postad 23 februari 2010 - 15:13

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Hur många fler "dyra" exklusiva spel är det du hittar på konsol och vad har det med denna tråd att göra?
Vilken plattform är det som har fått flest exklusiva spel med högt betyg under denna generation egentligen?
http://spreadsheets....5...fgvBA&gid=0
Inte är det någon av konsolerna iaf.
Spel med betyget 8/10 eller högre:
PC har 85 exklusiva spel
360 har 21 exklusiva spel
PS3 har 17 exklusiva spel
Wii har 24 exklusiva spel

Inte för att jag vill lägga mig i er debatt, men jag hoppas du inser själv att det här är ganska missvisande?

För det första verkar du räkna Gamespot som bibeln, I dont know why.

För det andra.... så räknar du bort alla multiplattformstitlar på konsol som aldrig ser dagens ljus på PC. Bara för att Ninja Gaiden 2 släpps till PS3 något år eller två senare så kan inte det spelet räknas in som en fördel för de som spelar på 360. Men Baseball Mogul 2008 kan räknas som en fördel till PC.

Till sist, PCns exklusiva spel är väldigt enkelriktade. RTS med medföljande expansioner står väl för hälften. Konsolerna varierar sig mer. Och du räknade inte med XBLA, PSN eller Wii Ware.

Sån här statistik är sällan relevant i verkligheten.

#85

Postad 23 februari 2010 - 19:19

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

Inte för att jag vill lägga mig i er debatt, men jag hoppas du inser själv att det här är ganska missvisande?

För det första verkar du räkna Gamespot som bibeln, I dont know why.

För det andra.... så räknar du bort alla multiplattformstitlar på konsol som aldrig ser dagens ljus på PC. Bara för att Ninja Gaiden 2 släpps till PS3 något år eller två senare så kan inte det spelet räknas in som en fördel för de som spelar på 360. Men Baseball Mogul 2008 kan räknas som en fördel till PC.

Till sist, PCns exklusiva spel är väldigt enkelriktade. RTS med medföljande expansioner står väl för hälften. Konsolerna varierar sig mer. Och du räknade inte med XBLA, PSN eller Wii Ware.

Sån här statistik är sällan relevant i verkligheten.

Hur menar du att jag använder gamespot som bibeln? Jag har bara postat den länken två gånger, fast iof så är ju gamespot mer tillförlitlig än bibeln så...

Jag tog den listan bara för att man får en snabb översikt för spel släppta på alla plattformar under denna konsolgeneration. Den är inte helt tillförlitlig då det fattas massor av spel, t.ex så finns inte OFP: DR med på PC för att gamespot inte har en recension för det spelet, men det spelet är ej exklusivt för PC så det spelar mindre roll. Samt att det betygen kommer från en och samma sida.
Vad jag kunde se så var de "flesta" spelen på t.ex XBL bara dubbletter av de vanliga spelen för 360n och om man ska räkna resten så kan man ju lägga in alla småspel som finns att köpa på t.ex Steam vilket blir ganska många.

Om man istället går till metacritic.com.

(Listorna nedan är spel som inte finns till PC utan är konsolexklusiva.)

360 spel som har betyg 90% eller högre: (totalt 27st varav 18 finns på PC och 9st är exklusiva)
  • Halo 3
  • Gears of War 2
  • Guitar Hero II
  • Rock Band
  • Forza Motorsport 3
  • Rock Band 2
  • Bayonetta
  • FIFA Soccer 10
  • Geometry Wars: Retro Evolved 2
Fortsättning till 85%: (totalt 55st varav 35 finns eller kommer väldigt snart till PC och 20st är exklusiva)
  • Rez HD
  • Castlevania: Symphony of the Night
  • Fable II
  • Burnout Revenge
  • Virtua Fighter 5
  • Burnout Paradise
  • Shadow Complex
  • NHL 10
  • Super Street Fighter II Turbo HD Remix
  • Project Gotham Racing 3
  • BlazBlue: Calamity Trigger (kommer till PC)
  • Ikaruga
  • Fight Night Round 4
  • Fight Night Round 3
  • skate
  • Project Gotham Racing 4
  • Madden NFL 10
  • Dead or Alive 4
  • Guitar Hero 5
  • Dead Rising
Fortsättning till 80%: (totalt 124st varav 55 finns eller kommer väldigt snart till PC och 69st är exklusiva)
  • Bomberman Live
  • NBA 2K7
  • Guitar Hero: Metallica
  • Civilization Revolution
  • DJ Hero
  • Skate 2
  • Tiger Woods PGA Tour 09
  • Battlefield 1943 (kommer till PC)
  • N+
  • Halo 3: ODST
  • Pinball Hall of Fame: The Williams Collection
  • NCAA Football 10
  • Crackdown
  • UFC 2009 Undisputed
  • Madden NFL 09
  • Darksiders
  • Battlefield: Bad Company
  • NCAA Football 09
  • Misadventures of P. B. Winterbottom, The (kommer till pc)
  • Darwinia+
  • Viva Pinata: Trouble in Paradise
  • Darkness, The
  • Brutal Legend
  • Mega Man 9
  • Call of Duty 3
  • Sonic the Hedgehog 2
  • Halo Wars
  • College Hoops 2K7
  • Tony Hawk's Project 8
  • NBA 2K8
  • Saints Row
  • NCAA Football 08
  • Rockstar Games presents Table Tennis
  • Poker Smash
  • College Hoops 2K8
  • Midnight Club: Los Angeles
  • NBA 2K6
  • Perfect Dark Zero
  • Stoked: Big Air Edition
  • WWE SmackDown! vs. RAW 2007
  • Ninja Gaiden II
  • Chime
  • Ace Combat 6: Fires of Liberation
  • Rocket Riot
  • Tiger Woods PGA Tour 10
  • Condemned 2: Bloodshot
  • WWE SmackDown vs. Raw 2010
  • Space Invaders Extreme
  • NBA Street Homecourt
  • IL-2 Sturmovik: Birds of Prey
  • Tekken 6
  • 0-D Beat Drop!
  • Moto GP 06
  • Cloning Clyde
  • Naruto: The Broken Bond
Fortsättning till 75%: (totalt 121st varav 55 finns till PC och 66st är exklusiva)
  • WWE SmackDown vs. RAW 2009
  • Kameo: Elements of Power
  • Gears of War 2: Dark Corners
  • Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
  • BIGS, The
  • Eternal Sonata
  • NCAA Football 07
  • Soulcalibur
  • Sonic's Ultimate Genesis Collection
  • Gunstar Heroes
  • Sonic The Hedgehog 3
  • Hexic HD
  • Alien Hominid HD
  • Hasbro Family Game Night: Scrabble
  • Tales of Vesperia
  • Carcassonne
  • OutRun Online Arcade
  • Major League Baseball 2K7
  • Marble Blast Ultra
  • Blue Dragon
  • Hasbro Family Game Night: Yahtzee
  • Lost Odyssey
  • Naruto: Rise of a Ninja
  • NHL 2K7
  • Far Cry Instincts Predator
  • Metal Slug 3
  • Kingdom for Keflings, A
  • Bust-A-Move Live!
  • Every Extend Extra Extreme
  • Top Spin 3
  • Mutant Storm Reloaded
  • Sega Rally Revo
  • NBA Live 09
  • Eets: Chowdown
  • Banjo-Kazooie
  • Battlefield 2: Modern Combat
  • Sonic the Hedgehog Arcade
  • Lumines Live!
  • MX vs. ATV Reflex
  • Outpost Kaloki X
  • Resident Evil 5: Lost in Nightmares
  • Heavy Weapon: Atomic Tank
  • Uno Rush
  • Garou: Mark Of The Wolves
  • Band Hero
  • R-Type Dimensions
  • Street Fighter II' Hyper Fighting
  • Bigs 2, The
  • Chessmaster Live
  • Lode Runner
  • Undertow
  • Streets of Rage 2
  • Scene It? Box Office Smash
  • NHL 2K6
  • Sam & Max Beyond Time and Space
  • Penny Arcade Adventures: On the Rain-Slick Precipice of Darkness - Episode 2
  • Stuntman: Ignition
  • All-Pro Football 2K8
  • NCAA Basketball 10
  • Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers
  • Culdcept Saga
  • Panzer General: Allied Assault
  • Exit
  • Dishwasher: Dead Samurai, The
  • Smash TV
  • Assault Heroes 2
Lite snabbräkning fick jag det till ca 7st konsolexklusiva FPS-spel av totalt 164 konsolexklusiva spel. De andra konsolexklusiva spelen består mest av sportspel, bilspel, ett fåtal fightingspel, kanske 1 RTS, ett par TPS, några äventyrsspel och flera småspel som ingen har hört talas om. Hur mycket mer varierat är det här jämfört med PC?
Det är iaf inte någon speciellt imponerande lista om man bara är ute efter exklusiva FPS-spel osv. Eftersom det typ bara är 360 exklusiva FPS-spel i listan så man kan ju lägga till PS3ans exklusiva FPS-spel (Resistance, Resistance2, MAG, Haze och Killzone2, något mer?). Men faktum är att de flesta fps-spel idag är multiplattform, de är också oftast överlägset bäst på PC på alla punkter.

#86

Postad 23 februari 2010 - 19:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Hur menar du att jag använder gamespot som bibeln?

Det är ett uttryck... det betyder att du enbart använde en källa som att deras ord är lag fast det finns fler.

Lite snabbräkning fick jag det till ca 7st konsolexklusiva FPS-spel av totalt 164 konsolexklusiva spel. De andra konsolexklusiva spelen består mest av sportspel, bilspel, ett fåtal fightingspel, kanske 1 RTS, ett par TPS, några äventyrsspel och flera småspel som ingen har hört talas om. Hur mycket mer varierat är det här jämfört med PC?
Det är iaf inte någon speciellt imponerande lista om man bara är ute efter exklusiva FPS-spel osv. Eftersom det typ bara är 360 exklusiva FPS-spel i listan så man kan ju lägga till PS3ans exklusiva FPS-spel (Resistance, Resistance2, MAG, Haze och Killzone2, något mer?). Men faktum är att de flesta fps-spel idag är multiplattform, de är också oftast överlägset bäst på PC på alla punkter.

Ja den där listan ser ju mycket bättre och mer sanningsenlig ut. 160+ exklusiva på enbart 360. Har man alla tre så har man en rejäl mängd exklusiva spel att ta av. Och dessutom med stor variation som synes.

FPS däremot finns inte speciellt många exklusiva, men det handlade inte din förra post om heller och inget jag bestred.

Angående småspelen "ingen" hört talas om så skulle jag nog inte yttra mig allt för mycket i saken med din begränsade konsolerfarenhet :)

#87

Postad 23 februari 2010 - 19:38

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

Ja den där listan ser ju mycket bättre och mer sanningsenlig ut. 160+ exklusiva på enbart 360. Har man alla tre så har man en rejäl mängd exklusiva spel att ta av. Och dessutom med stor variation som synes.

FPS däremot finns inte speciellt många exklusiva, men det handlade inte din förra post om heller och inget jag bestred.

Angående småspelen "ingen" hört talas om så skulle jag nog inte yttra mig allt för mycket i saken med din begränsade konsolerfarenhet ;)

Alla spelen är inte exklusiva för 360, eller långt ifrån faktiskt, det var därför jag skrev konsolexklusiva och inte 360 exklusiva. :wub:

Många av "små spelen" är ju ren skit och många av dom är remakes eller direktportar av 80-90tals spel.
Jaja.. efter att ha gått igenom 300+ spel så känns det som väldigt mycket av de var skräp :)

Redigerat av Bush, 23 februari 2010 - 19:47.


#88

Postad 23 februari 2010 - 19:55

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 972 inlägg
  • 0

Alla spelen är inte exklusiva för 360, eller långt ifrån faktiskt, det var därför jag skrev konsolexklusiva och inte 360 exklusiva. :wub:

Jag vet, jag menar givetvis att du inte räknar med PS3 och Wii-exklusiva spel :)

Jaja.. efter att ha gått igenom 300+ spel så känns det som väldigt mycket av de var skräp ;)

Det är jobbigt att diskutera på internet B)

#89

Postad 23 februari 2010 - 20:51

Krebb
  • Krebb
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Alltså.
Har lummat igenom tråden nu lite snabbt och det är som folk sagt.
2 olika partier som är helt orubbliga från sin synvinkel.

Varför inte bara se det för vad det är?

1. Ja, Du har bättre precision med tangentbord och mus. Det vore sjukt dumt att påstå annat.
2. Men på Konsol så lirar ALLA med handkontroll (Eller ja, finns väl special-kontroller men generellt sett) så kör alla med likadana kontroller.
3. Att "konsolFPS inte lämpar sig för professionell nivå" måste väl ändå vara ganska dumt att säga? Är inte själva definitionen utav professionell följande " som utförs yrkesmässigt och med skicklighet " ? :)
4. Jag fattar fortfarande inte att GAMERS av olika slag fortfarande tjaffsar om en sån uråldrig grej?
Är vi inte gamers? Njuter vi inte av tvspel? Är inte själva grejen med TVspel att ha kul och få uppleva saker vi inte får uppleva annars?! Sluta bitcha om skillnader och istället avnjut sakerna.

Exempelvis "Shit va sjukt roliga matcher det är i Bad Company 2 betan , underbart att ligga uppe på den där kullen och ta dom små smygande assaultsnubbarna en efter en med sniper-riflet!" och sen skita fullständigt om man upplevde den erfarenheten på en konsol eller en PC?!

Just my 2 cents.

*Take covers for incoming flames*

#90

Postad 23 februari 2010 - 21:07

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0
Kan tyvärr inte hålla med dig Grumbledock, dagens spel är lättare och detta tack vare konsolers inflytande. Har kört några matcher AvP 3 på konsol och märkt hur lätt även en nybörjare dödar en spelare som är någorlunda duktig tack vare att spelet använder sig av Aim-Assist. I demot går det inte att stänga av denna funktionen och det verkar även som att pc spelare drabbats av detta. Visserligen har jag läst att denna funktion kommer inaktiveras när man nått en viss level men för mig är den otroligt störande. När det kommer till fps spel så har du helt enkelt fel, pc spelen var betydligt svårare innan konsoler slog igenom på allvar eftersom målgruppen inte var samma som idag.

Jag kan nämna hur många fps spel på pc som helst som är svårare än de som finns till konsol idag (även pc eftersom det idag nästan uteslutande handlar om simpla portningar) utan större problem. Jag kan tänker dock inte nämna alla utan nämner bara ett par av dessa spel:

Delta Force serien 1-2
Operation Flashpoint
Red Orchestra ostfront 41-45
IGI 1-2(I´m Going In)
Soldier Of Fortune 1-2
Deus Ex (finns även på PS2 har dock inte kört det så jag kan inte uttala mig om det är svårare eller lättare)
True Combat Elite
CoD
Medal Of Honor
Raven Shield
Swat 4

Hade du kört dessa spel med en handkontroll så hade du inte kommit långt på de högre svårighetsgraderna det är en sak som är säker. Swat 4 på Elite är inte ett lätt spel, testa själv om du inte tror mig och inte heller är Raven Shield det om man kör på högsta utan några som helst hjälpmedel (som Aim-Assist).

Kan du ge mig några exempel på konsol fps som är svårare än pc (menar inte själva styrningen utan att det i ren jämförelse med pc är svårare? Till sist hur resonerar du när du säger att ain på konsol är bättre än den till pc? Vilka spel jämför du med?

Till sist:
Du nämner hela tiden att om man har en bra hårdvara så är det en barnlek att träffa kontra en om man har dålig hårdvara. Jag hävdar att en som är duktig på spelet utan större problem skulle kunna spela mot personer som inte är lika duktig och vinna merparten av gångerna (det är när man möter en som är lika bra som en själv ditt påstående börjar stämma) Detta tack vare att det handlar betydligt mer om skill än om olika typer av assist (något konsoler har i mängder) eller att man har en hårdvara som spelar spelet åt en...

"Nu får du väl ändå ta och ge dig, större världar, bättre AI, grym story? Vilka konsolspel är det som är mer avancerade på dessa punkter? Vem är det som ser ut som "fanboy" här egentligen, du verkar ju bara hitta på saker eller så har du ingen aning om vad du pratar om."

Jag med, ain bättre på konsol, knappast något jag lagt märke till. Alla argument om hårdvara är ju skrattretande, iaf när det tydligen beror på dessa om man träffar många hs i ett pc spel. Hade varit kul att få reda på vilka spel till konsol som menas och vilka spel till pc som dessa jämförs med. Jag har den senaste tiden spelat mer spel på konsol än vad jag gjort på pc och kan i ärlighetens namn inte komma på många spel som erbjudit mig mer utmaning än de svårare fps spelen på pc.

Redigerat av Jack of all trades, 24 februari 2010 - 00:29.


#91

Postad 24 februari 2010 - 00:31

nipronz
  • nipronz
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Lista

Nu får du väl ändå inte glömma CS... :)

Och det där med "hårdvara vinner" är skitsnack.

Redigerat av nipronz, 24 februari 2010 - 00:35.


#92

Postad 25 februari 2010 - 03:40

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Pc ftw...


Trevligt att du börjar med att referera till floppen AvP3, som inte någon seriös lirare sätter sig med annat än på PC och då endast av nostalgiskäl. Kan hålla med dig om konsolversionen, den är klart dålig och därför spelar jag inte eller AvP3 på konsol, lite som att försöka bli bra på ett Wii Sports, din egen skicklighet är mindre betydande än hjälpmedlen. Visst kan jag förstå att aim-assist och likande funktioner kan behövas på konsol då nya, oerfarna (PC-) spelare kan behöva det för att kontra ovanan och "svårigheten" med att spela med gamepad/handkontroll. Dock kan det aldrig bli en faktor som får bli avgörande, ser du några seriösa turneringar i AvP3 till konsol?
Inte jag heller,dess multiplayer lär självdö inom någon månad då det suger. Ska man spela konsolspel på seriös nivå, så ska det spelas med så få hjälpmedel som möjligt och de som finns kvar ska aldrig vara ett hot mot en skicklig spelare, som MLG i Halo 3.

Intressanta spel du nämner, jag antar att dessa släpps 2009/2010?
Inte kommer vi väl dragande med reliker från PC's glansdagar, då spelen var svårare (roligare). Släng in de "storspel" som kommer till PC nu för tiden, AvP3 med överdriven Aimbot även till PC (uppskattas av p12-or där med), Aim-assist i Bioshock 2, MW2, det stora skämtet?
Tycker snarast det verkar som om "bara" gamla spel till PC är normalsvåra, medan de modernare blir ännu enklare än tidigare, kanske för att "hardcore" på PC också bara är ett par procent av marknaden?
Till 360 har det spel som erbjuder svårast motstånd och minst hjälpmedel sålt bäst, det säger en del om vilka som spelar. Självklart finns det många casual på konsol också, men en hel del hardcore som motvikt.

Jag tycker dagens spel på PC är för lätta, de är alldeles för anpassade till P12'or som lirar MW2, endast till konsol kan jag personligen känna mig utmanad i ett FPS då kontrollen och precisionen är sämre, man måste öva för att blir bra. Självklart kan jag inte ge ett FPS på konsolk som är svårare än ett gammalt PC-spel, då spelen var svårare förr. Dock kan jag väl säga att MLG i Halo 3, eller kampanjen på Legendary, är långt svårare än PC/multiformatsspel som MW2, Css m.fl. Säg snarast ett modernt spel med Hög svårighetsgrad, som är klart svårare på PC än konsol?
Delad Etta i svårighet borde väl BF:BC2, men även där har konsolversionen samma svårighet (gravitation, ingen bullet magnetism) etc.

Snarast ser det ut som stortitlar blev "förenklade" på PC innan konsolerna blev mainstream. Se exempelvis CSS som var uppföljaren till Cs, ingen rekyl, teleporterande kulor etc. innan konsolerna blev "hardcore". Hur som helst så är det bevisligen så att hårdvara har stor betydelse när man spelar på PC, inte bara i "jämna" matcher som du vill låtsas utan att man som hyfsad spelare kan ta flera steg upp i "skicklighet" bara genom att använda överlägsen hårdvara. De "hjälpmedel" som tycks vara ett så stort hot på konsol är verkligen klart överdrivna i din värld, eller är det så att den egna skickligheten saknas?
Nå, vi lämnar det osagt.

När jag spelar BC2 demot, Halo 3 eller Unreal 3 så hamnar jag som regel på topp5 varje gång på konsol, om inte topp 3. Detta gäller inte mina vänner som trots att de har samma hemska "hjälpmedel", samma eller mer erfarenhet. Riktiga nybörjare blir slaktade också, har vänner som spelat ett par timmar men ändå slutar med -10/20, så de tycks inte heller få någon "hjälp". Det enda man kan se är att en van FPS-lirare snabbare blir bra även på konsol, snabbt börjar klättra uppåt i rangerna. Handlar det om att jag/vi kan utnyttja dessa hjälpmedel så mycket?
Nej, det handlar om ren skicklighet. Aim-assist används aldrig då det går att stänga av, och är det på så är det en plåga då det stör en spelande mer än det hjälper. Inte heller bullet magnetism eller teleporterande kulor tycks fungera, trots att jag ofta försökt ta fördel av dem. Det tycks att det enda sätet jag lyckas döda min motståndare på är att sikta bättre och vara flexiblare när jag spelar. Vilket bara tyder på att hjälpmedlen i "seriösa" spel inte tillåts påverka nämnvärt, MW2 och AvP3 är skämt rent spelmässigt, och passar bra för p12'or eller casual som inte vill anstränga sig. Som seriös spelare så är de i det närmaste ospelbara.

Men varför tro på mitt ord, lär en recension av en 500dpi mus från en skribent på Fragzone. Jag citerar;
"Jag anser mig själv som en "Average Joe" när det gäller färdigheter i att spela förstapersonspangare på nätet men efter några rundor med Call of Duty: World at War började folk klaga på att jag fuskade och att jag skulle stänga av min aimbot. Saken är den att jag verkligen upplevde en stor skillnad i hur bra jag kunde springa, sikta och skjuta mot tidigare. Jag hade helt plötsligt fått bättre "aim" och för en sekund började jag faktiskt undra om jag på något sätt fuskade genom att använda Naos 5000, men sanningen är ju den att det i grund och botten bara är en mus gjord att spela med."
http://www.fz.se/art...ionix-naos-5000

Du tycks också helt ha missat att det var i och med konsolspelen som FPs fick en vettig story, på PC kunde du slänga ihop vad som helst med temat "de är tyskar, skjut dem" och det sålde bra. Med konsolernas intåg har även FPs belönats med djupa, grymma historier som sträcker sig över flera spel, och berör. Det är inte längre bara i ett J-RPG som man får njuta av grym story, vilket redan diskuterats och påpekats tidigare. Även spelvärlden i ditt typiska FPS är klart större till konsol (Halo) än till PC (Cs, CoD, BF). Slutligen så har konsolerna ex. Halo Reach som kommer att erbjuda en oscrpitad fiende, vilket/vilka PC-spel erbjuder det?
Då jag bevisligen spelar på både PC och konsol, och är medveten om för/nackdelar med båda system och kan referera för dem så tycker jag mig inte vara en fanboy. Att diskuteras fanboys eller ej känns hur som helst korkat, då jag vet att jag inte är en fanboy, och du får vara vad du vill, det skiter jag högaktningsfullt i.

Dock är det bara korkat att begränsa sig själv och sin spelupplevelse bara för att man är desperat besluten att bara 1 spelenhet kan ge en bra upplevelse. Jag säger inte att konsoler är perfekta, en oändligt dyr PC kan alltid ge bättre grafik, moddar, cheats m.m. Dock så ger en konsol en grym spelupplevelse till ett väldigt bra pris, som är likvärdig och på många plan kan överträffa den som man får när man sitter framför sin PC, om man nu vågar. Alla gillar inte konsol, alla gillar inte PC, men då den största andelen spelare där ute är casual-spelare (WoW, MW2) så kommer troligen spelmarknaden att följa deras önskemål, då är det smart att stödja dem som fortfarande kan ge en bra upplevelse. BEvisligen är PC-gaming en krympande marknad, dels då färre spel släpps till PC/med PC som fokus, och dels då stora aktörer drar sig undan, som Logitch (har du väl hört). Det är inte dumt att bekanta sig med konsolerna, för om de låg i fokus denna generation så är det tveklöst så att de får ännu större fokus nästa generation...

Redigerat av Great_Grumbledock, 25 februari 2010 - 03:40.


#93

Postad 25 februari 2010 - 07:00

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0
Kollade bara första delen av ditt svar så jag får återkomma senare med svar på resterande delar. Vi är helt överens om att spelen jag nämner inte är direkt färska och att dessa är svårare än dagens samt att pc spel idag blir allt enklare. Det vi däremot inte verkar vara överens om är orsaken till detta, jag hävdar att det beror på konsoler och att de blivit allt mer populära medan du (om jag förstått det rätt) säger att det är det motsatta. Är detta korrekt uppfattat?

#94

Postad 25 februari 2010 - 07:15

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
finns väl en hel egen tråd om orsaken till varför de blivit enklare för övrigt? :unsure:

#95

Postad 25 februari 2010 - 12:29

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

Säg snarast ett modernt spel med Hög svårighetsgrad, som är klart svårare på PC än konsol?

ArmA2

Du tycks också helt ha missat att det var i och med konsolspelen som FPs fick en vettig story, på PC kunde du slänga ihop vad som helst med temat "de är tyskar, skjut dem" och det sålde bra. Med konsolernas intåg har även FPs belönats med djupa, grymma historier som sträcker sig över flera spel, och berör.

Är du helt säker på detta? System Shock 2 kanske? Deus Ex hade väl bra story eller? har aldrig spelat det så.. Men sen har vi ju t.ex Operation Flashpoint hade en ganska okej story och det släpptes innan Xbox kom.

Även spelvärlden i ditt typiska FPS är klart större till konsol (Halo) än till PC (Cs, CoD, BF).

Hur stora är Halos banor i km²? Är de verkligen större än de i BF? Halo är konsolspel (som även finns till PC) men hur många andra konsolexklusiva FPS-spel finns det som har större banor än t.ex CoD?
Ett FPS-spel som har mycket större banor än Halo och som idag är exklusivt på PC är ArmA2. ArmA2s standardvärld är 225km² med ca 900 000 vegetationsobjekt och utanför dessa 225km² finns oändligt slumpmässigt genererad mark/vatten. På denna yta kan man befinna sig vart som helst under t.ex ett multiplayerspel, AIn kan strida själva på andra sidan banan samtidigt som du gör något helt annat. Du kanske menar att Halo är i samma liga som det eller?

Slutligen så har konsolerna ex. Halo Reach som kommer att erbjuda en oscrpitad fiende, vilket/vilka PC-spel erbjuder det?

Det är många som påstår sig ha oscriptad AI, hur många som verkligen har en oscriptad AI är en annan sak. ArmA2 är iaf ett spel som kan räknas som oscriptad AI, även om man scriptar AIn för att utföra vissa saker.

BEvisligen är PC-gaming en krympande marknad, dels då färre spel släpps till PC/med PC som fokus, och dels då stora aktörer drar sig undan, som Logitch (har du väl hört). Det är inte dumt att bekanta sig med konsolerna, för om de låg i fokus denna generation så är det tveklöst så att de får ännu större fokus nästa generation...

Du såg min lista på exklusiva konsolspel som finns på 360? Fanns det mycket att hänga i granen där? Knappast skulle jag säga.
Har du några riktiga siffror som visar att PC-marknaden minskar? Att fler spel släppts som multiplattform betyder inte att PC-marknaden minskar utan mer att konsol-marknanden har ökat väldigt mycket sedan den nya konsolgenerationen kom.

Ja det har kommit lite rykten om att Logitech skulle sluta utveckla nya specifika spelprodukter men det är väl inte bara mer än rykten än så länge. Dessutom så skrev sweclockers detta som uppdatering:

Uppdatering

Det cirkulerar just nu flera motsägelsefulla uppgifter om Logitechs framtidsplaner. Vissa hävdar att det endast gäller tillbehör för konsoler, andra att Logitech håller på att omstrukturera verksamheten och att ingenting ännu är skrivet i sten. SweClockers inväntar en officiell kommentar från det Schweiziska företaget.


Redigerat av Bush, 25 februari 2010 - 16:57.


#96

Postad 25 februari 2010 - 15:42

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

The latest NPD sales figures are out and it's more doom and gloom for PC gaming. According to the NPD Group, the sales of PC games declined 23% in 2009 to $538 billion total, compared to the 11% decline seen on consoles. It was just a year ago experts were predicting that the game industry is relatively immune to the effects of a global economic decline, obviously this wasn't the case.

Overall, the gaming industry saw an 8% decline in games sales. The only segment that experienced any growth was the portable game market with a 7% increase.

I suspect the combination of poor PC titles (including half-baked releases and dodgy console ports), poor platform support, major publishers emphasizing their console portfolio, and the bad economy have been reasons for such a drastic decline in PC game sales.

While Entertainment Software Association president and CEO Michael D. Gallagher hopes for a good 2010, it will be interesting to see this applies to PC market.

Källa

#97

Postad 25 februari 2010 - 16:17

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

Källa

Det där är inga riktiga siffror. NPD tittar endast på en del av den Amerikanska marknaden och de har ingen som helst koll på PC-marknaden. Inte heller finns någon digital försäljning med här eller i någon motsvarande analys.

Redigerat av Bush, 25 februari 2010 - 16:17.


#98

Postad 25 februari 2010 - 16:19

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
vad är det för siffror då?

#99

Postad 25 februari 2010 - 16:26

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

vad är det för siffror då?

Det är NPDs siffror. Precis som jag förklarade så har NPD ingen koll på PC-marknaden.

#100

Postad 25 februari 2010 - 19:54

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Ok, men i den del av Amerika som NPD tittar så har marknaden gått ner, men inte pc-marknaden för den har dom ingen koll på.
Vad gör NPD?
Har dom avlönat folk?
Jag har verkligen ingen aning.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.