Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz Cinema serie 2022-2023

108 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz Cinema 40 (Surroundförstärkare) 1 8,33 (2) 30 990:-
Marantz Cinema 50 (Surroundförstärkare) 1 8,75 (3) 21 900:-
Marantz Cinema 60 (Surroundförstärkare) 1 (0) 14 440:-
Marantz Cinema 70s (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) 9 749:-
Marantz AV 10 (Surroundförsteg) 1 (0) 74 990:-
Marantz AMP 10 (Slutsteg) 1 (0) 74 990:-
2 relaterade trådar

#101

Postad 23 januari 2024 - 19:36

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Ja
Men för att få bästa resultat måste man veta hur man gör
Är lite osäker på de

#102

Postad 23 januari 2024 - 20:08

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Ja
Men för att få bästa resultat måste man veta hur man gör
Är lite osäker på de

 

Bästa sättet att lära sig är att använda det :). Var inte orolig, det är en uppgradering



#103

Postad 23 januari 2024 - 22:15

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Jo jag ska skaffa Dirac men jag överväger att låta något proffs hjälpa mig för bästa resultat

#104

Postad 26 mars 2024 - 20:04

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Det tackar vi för :wub:

Och när det blir dags för slutkalibrering så hör du bara av dig så guidar jag dig från butiken och kan även koppla upp mig mot din dator för att på bästa sätt ge dig assistans, så att du får mesta möjliga ut av din fina processor!

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Det har varit mycket jobb utomlands för mig under vintern, så det har inte blivit så mycket gjort med anläggningen hemma. Gjorde ett försök när jag var hemma vid jul och uppgraderade till Dirac Live Bass Control, men fick inte till det. Sen åkte jag bort två månader...

 

Egentligen hade jag velat få till allt själv, men eftersom Marcus erbjudit sig att hjälpa till så kom jag fram till att det nog var bättre att ta hjälp och försöka lära mig lite på vägen. Det är inte så lätt att läsa sig till hur man ska göra allt på forum och i manualer.

 

Marcus har varit med hela tiden när skissat på hur jag skulle placera högtalare och hade därför kopior på de skisser jag gjort. Han ritade in kryss där han tyckte jag skulle mäta, det var på sex punkter fördelade i soffan; utöver den i mitten (MLP).

 

Jag följde instruktionen här för att sätta nivåerna rätt: https://mehlau.net/a...speaker-levels/

 

Tittade även på hur jag skulle sätt delningsfrevenser här, men det gjorde Marcus åt mig senare: https://mehlau.net/a...-avr-crossover/

 

Sen bestämde vi en tid när Marcus kopplade upp mot min dator med Teamviewer och jag var med i telefon. Marcus gick sedan igenom och justerade in allt åt mig. Tog c:a 40 min, inkl. att vi pratade en del och han förklarade mycket för mig.

 

När Marcus var klar stod nivån på subben på +2,5 dB. Han sa att jag inte skulle vara rädd för att höja den om jag inte tyckte att det lät bra. Efter att jag testat med lite olika klipp så tyckte jag att det lät som det skulle vid c:a +8 dB.

Eftersom jag dragit ned gain på slutsteget till subben rätt mycket när jag följde instruktionen för inställning av nivåer så höjde jag nu den från 22 till 24 dB, som är kl. 12, och sänkte på försteget till + 5,0 dB.

 

Har hunnit köra ett par filmer och nu låter det som det ska igen. Det är svårt att jämföra med tidigare när man inte kan växla fram och tillbaka, men visst tycker jag att det låter bättre (placebo?). Känns som att det är mer detaljer och tystare när det ska var tyst, mer rent på något sätt.

 

Jag har inte så mycket att jämföra med när det kommer till Atmos, men det låter bra. Har även kört uppmixning på Dolby och DTS och tycker att det låter bra.

 

Stort tack till Marcus på The Rock som hjälpte mig att få till det här så bra! thumbsup.gif



#105

Postad Igår, 08:26

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Kul att få en uppdatering Erik. Visste att du skulle ha fullt upp med annat, så det måste kännas skönt att fått ihop det nu!

 

Just det här med basmängd och till viss del hur target ser ut är ngt jag alltid behövt modifiera för att bli nöjd. Jag brukar hamna kring +6 db mot vad autokal föreslår och du verkar också ha hamnat precis där. Klok manöver att gaina upp steget och dra ned nivån ut från processorn (så du inte får ngt problem med klippning).

 

Sen att man får fin support från din handlare vet vi!



#106

Postad Igår, 19:27

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ja, det känns väldigt bra att jag nu kan koncentrera mig på lyssna på musik och filmer igen. Det har varit ganska många månader som det varit lite "halvbra" för att jag inte blivit klar med kalibreringen. Helt och hållet "mitt eget fel" eftersom jag varit borta på jobb och sen prioriterat annat när jag varit hemma.

 

Roligt att höra att jag inte är helt fel ute med nivån på basen. Jag ska försöka göra lite nya mätningar med REW när jag får tid, för att kunna jämföra med hur det såg ut med mitt förra försteg.



#107

Postad Igår, 19:41

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Hej
Har själv en Cinema 50, men ej Dirac live,
Har kallibrerat efter Audyssey xt32
Kan du delge ditt resultat vore skoj se

#108

Postad Igår, 19:49

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Så snart jag gjort en mätning så kan jag göra det, men det blir inte den här veckan.



#109

Postad Igår, 20:25

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Ingen brådska, bara kul att kolla hur ditt resultat blev om du orkar



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.