Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vi Vinylsamlare

3715 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3551

Postad 02 augusti 2015 - 10:00

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

Juli månads inköp. Blivit en del, både nytt och begagnat.

 

Bifogad fil  2015-08-02 10.56.08.jpg   117,53K   4 Antal nerladdningar



#3552

Postad 02 augusti 2015 - 12:03

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Jag kan tänka mig att Bengans har vett att ta ut bra betalt med?

Kör nog på två utskurna bitar i kartong, blir nog lättast så.

 

Att det kommer ut är först ser jag som en självklarhet, med all hjälp man fått från er forumiter så har ni förtur ;)

Kommer nog komma ut annonser här på MHB under eftermiddagen skulle jag gissa på.

OBS! Lägg kartongbitarna vridna 90 grader mot varandra så blir förpackningen styvare.



#3553

Postad 02 augusti 2015 - 12:54

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 0

Sådär... nu är annonsen uppe här!

Säljer helst inom GBG, för att slippa skicka, men ska även runt i Sverige en del under semestern...

 

EDIT: Kan såklart skicka med, men p.g.a. semester så har jag inte tillgång till kartong/wellpapp i den mängd som jag brukar...

 

 

OBS! Lägg kartongbitarna vridna 90 grader mot varandra så blir förpackningen styvare.

Är en pizzakartong bra?

Tänkte att man kan ju alltid fråga nere på pizzerian om de kan tänkas sälja en låda eller sju...


Redigerat av MartinAberg, 02 augusti 2015 - 16:14.


#3554

Postad 02 augusti 2015 - 17:24

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Har en kort fråga vart köper ni nya vinyl har kollat lite på cdon,bengans, men hittar inte det jag söker där.
Dock så hittade jag det på en tysk sida vinyl-digital.com nån som har nån erfarenhet av dom?

 

Köper nästan bara hårdrock och handlar därför på lite andra "butiker".

http://www.tpl.se          har både nytt och en del begagnat. Både "riktiga" och bootlegs.Sidan är ganska seg.

http://www.soundofrecords.com     bara nytt. Bara hårdrock. Mycket riktigt hård musik.

http://www.ginza.se    inte handlat av dem på länge. Billig frakt.

 

http://www.nuclearblast.de  tyskfirma. Mycket limiterade utgåvor från egna katalogen. Vissa går endast komma åt via dem. Vissa kommer man bara åt om man handlat för en viss summa. Dock kan man inte ens se de utgåvorna om man inte kommit upp i rätt "klass" och kan köpa dem. Hög fraktkostnad men skickas med FedEx.

 

http://www.discogs.com      Flera har redan nämnt dem. Tycker dock att säljarnas skickgraderingar har en hel del att önska. Ber alltid om foton för att kunna verifiera själv. Har bl.a fått bilder på en Back in Black som hade så kraftig "ringware" att det var en vit ring på fram och baksida. Ändå gradera säljaren den som NM.

 

Handlar mycket genom tradera. Gillar också att gå på skivmässor.


Redigerat av bahama, 02 augusti 2015 - 17:26.


#3555

Postad 02 augusti 2015 - 20:17

Jimmy_A
  • Jimmy_A
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

*


Redigerat av Jimmy_A, 18 januari 2016 - 06:47.


#3556

Postad 03 augusti 2015 - 18:12

Unregisterede05aa31f
  • Unregisterede05aa31f
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Köper nästan bara hårdrock och handlar därför på lite andra "butiker".

http://www.tpl.se          har både nytt och en del begagnat. Både "riktiga" och bootlegs.Sidan är ganska seg.

http://www.soundofrecords.com     bara nytt. Bara hårdrock. Mycket riktigt hård musik.

http://www.ginza.se    inte handlat av dem på länge. Billig frakt.

 

http://www.nuclearblast.de  tyskfirma. Mycket limiterade utgåvor från egna katalogen. Vissa går endast komma åt via dem. Vissa kommer man bara åt om man handlat för en viss summa. Dock kan man inte ens se de utgåvorna om man inte kommit upp i rätt "klass" och kan köpa dem. Hög fraktkostnad men skickas med FedEx.

 

http://www.discogs.com      Flera har redan nämnt dem. Tycker dock att säljarnas skickgraderingar har en hel del att önska. Ber alltid om foton för att kunna verifiera själv. Har bl.a fått bilder på en Back in Black som hade så kraftig "ringware" att det var en vit ring på fram och baksida. Ändå gradera säljaren den som NM.

 

Handlar mycket genom tradera. Gillar också att gå på skivmässor.

Tack så mycket för ditt detaljerade svar , är på väg att börja med vinyl igen efter många års uppehåll ska bara bestämma mig för vilken spelare jag ska ha .

har handlat lite begagnat på tradera upplever samma sak som du på  att skickgraderingarna är ganska fri tolkning.

 

Aldrig varit på nån skivmässa ser att det kommer vara en i Huskvarna i höst som jag ska försöka gå på.

Är det i huvudsak begagnat på en sån mässa eller finns det nytt med?



#3557

Postad 04 augusti 2015 - 15:35

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Skivmässorna i Huskvarna (påskafton och allhelgonna) var tidigare i Jönköping. De var riktigt bra. Den i påsk är en av sveriges största. Den i november är något mindre för det mesta.

Har tyvärr bara varit i Huskvaran sedan de flyttade dit en enda gång. Och då var det minst lika bra.Det brukar dock vara riktigt trångt och mycket folk. Att jag inte varit på dem o Kuskvarna beror främst på att jag tappade intresset. Det vaknade dock under hösten igen.

 

Det brukar finnas både nytt o begagnat på de mässor jag varit. Fördelen som jag ser det är att man ju själv kan bedöma skick och även pruta ibland.



#3558

Postad 05 augusti 2015 - 17:50

Unregistered559267ec
  • Unregistered559267ec
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Är det nån som känner sig sugen på en riktig raritet så har jag en magisk lp till salu

Metallica-Back in the saddle again

Cliffs sista spelning från Göta Lejon 1994

Hittade denna lp för några dagar sedan, köpt den ny för ca 20 år sedan och den har legat i en garderob sen dess, skivan har aldrig ens varit uttagen.

Den är så nära nyskick man kan komma.

 

Om nån finner detta intressant så är det bara att höra av sig.

Vore ju kul om den kunde få ett bra hem hos nån samlare, för mig så är pengar av större värde för tillfället.



#3559

Postad 05 augusti 2015 - 21:03

Jimmy_A
  • Jimmy_A
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

Är det nån som känner sig sugen på en riktig raritet så har jag en magisk lp till salu

Metallica-Back in the saddle again

Cliffs sista spelning från Göta Lejon 1994

Hittade denna lp för några dagar sedan, köpt den ny för ca 20 år sedan och den har legat i en garderob sen dess, skivan har aldrig ens varit uttagen.

Den är så nära nyskick man kan komma.

 

Om nån finner detta intressant så är det bara att höra av sig.

Vore ju kul om den kunde få ett bra hem hos nån samlare, för mig så är pengar av större värde för tillfället.

Coolt! Det ligger tre ex till salu på Discogs för tillfället, samtliga runt tusenlappen.

 

http://www.discogs.c...se/701905?ev=rb



#3560

Postad 06 augusti 2015 - 07:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Igår lade jag ett pris på 1000 skivor, samlat med rariteter av folk, blues och jazz.... mumma, ett tillskott till tidigare 2500. Frågan är vad tanten säger.  :unsure:



#3561

Postad 06 augusti 2015 - 12:06

Jimmy_A
  • Jimmy_A
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

Igår lade jag ett pris på 1000 skivor, samlat med rariteter av folk, blues och jazz.... mumma, ett tillskott till tidigare 2500. Frågan är vad tanten säger.  :unsure:

Grymt. Kan/vill du nämna några av rariteterna? Tusen plattor är en ansenlig mängd... :)



#3562

Postad 09 augusti 2015 - 09:45

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa

White Stripes - Elephant

 

Finns en orginal pressning och 2 återutgåvor. En från 2008 och en från 2013.

Är någon insatt i om det är nån ljudskillnad på dessa?

N¨gra av de återutgivningar jag köpt nyligen är lite av en besvikelse ljudmässigt.



#3563

Postad 12 augusti 2015 - 21:09

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Tänkte det kunde vara roligt att höra med folket vilka av deras skivor som ni tycker står ut lite extra i samlingen gällande ljudkvalitet? Enkelt sammanfattat vilken skiva i er samling låter bäst ljudmässigt?

#3564

Postad 13 augusti 2015 - 09:52

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Grymt. Kan/vill du nämna några av rariteterna? Tusen plattor är en ansenlig mängd... :)

 

Ska göra när jag lyft hem lådorna. Väldigt mycket folkmusik typ amerikansk och irländsk, samt skön jazz. När jag ögnade genom.


Tänkte det kunde vara roligt att höra med folket vilka av deras skivor som ni tycker står ut lite extra i samlingen gällande ljudkvalitet? Enkelt sammanfattat vilken skiva i er samling låter bäst ljudmässigt?

 

Eric Bibb, alla på OPUS 3 är alltid säkra kort... :)



#3565

Postad 13 augusti 2015 - 17:24

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Tänkte det kunde vara roligt att höra med folket vilka av deras skivor som ni tycker står ut lite extra i samlingen gällande ljudkvalitet? Enkelt sammanfattat vilken skiva i er samling låter bäst ljudmässigt?

Oj, oj, oj- det finns en uppsjö plattor därute som håller hög nivå avseende ljudkvaliteten. Fokuserar man på audiofilutgåvor så kommer mina tre favoriter här (utan inbördes rangordning):

 

  • Supertramp: Crime of the Century (MFSL)- ett av audiofil- labeln Mobile Fidelity's finare bidrag vad det gäller ljudkvalitet i min värld, den släpptes i slutet av 70- talet och kan idag vara svår att hitta till rätt pris. Audiofil- labeln Speakers Corner släppte sin variant i slutet på 90- talet och även den är värd att kika efter. En sanslöst dynamisk inspelning. Redan i original är denna platta välljudande men dessa audiofilvarianter lyfter den ytterligare några snäpp.
  • Shelby Lynne: Just a Little Lovin' (Analogue Productions)- ska man demonstrera vad anläggningen går för och i synnerhet presentera hur väl en vinylskiva kan låta så är denna platta ett säkert kort. Knäckande bra inspelning.
  • Harry James & His Big Band: The King James Version (Sheffield Lab)- en s.k. direct to disc recording som är/var typisk för Sheffield Labs filosofi. Inspelad med en enda mikrofon i ett litet kapell, fantastisk ljudkvalitet på denna platta. Går att hitta på loppisar för bara några tior om man har tur.

Mina favoriter just nu när det gäller "vanliga" inspelningar är:

 

  • Mike Oldfield: Amarok (Virgin Records)- Oldfields näst sista inspelning hos Virgin Records. Antingen älskar man eller hatar denna platta. Dynamisk inspelning, bra ljudkvalitet rakt över. Även denna går att finna i skivbackarna för en tia eller två, ett tips är att vara lite kräsen och satsa på ett exemplar som är i mycket gott skick eftersom inspelningen innehåller en hel del tystare partier.
  • Ryan Adams: S/T (Pax-Am/Sony Music)- hans självbetitlade album som släpptes förra året. Hög nivå på ljudkvaliteten på denna skiva. Adams inspelningar håller generellt hög kvalitet ljudmässigt så flera av hans album är minst lika välljudande.
  • Kraftwerk: Electric Café (Kling Klang Music)-  elektronisk musik när den är som bäst. Anses väl inte vara gruppens bästa album men ljudkvaliteten är det sannerligen inget fel på. Plattan gavs ut på nytt 2009 men då under det från början tilltänkta namnet "Techno Pop".

Observera att ovanstående bara är personliga förslag från min sida, vad jag anser välljudande kanske en annan dissar helt...


Redigerat av GyroSE, 13 augusti 2015 - 17:36.


#3566

Postad 13 augusti 2015 - 18:22

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Va trevligt med lite svar! Det var verkligen inget audiofilnörderi krav på min fråga Gyro, utan främst som du bland annat skrev "vanliga skivor" som sticker ut lite extra och gör sig bra på vinyl. Själv har jag ännu inte något större samling så har inte så många att namnge men av dom jag kommer att tänka på nu så sticker dessa ut lite extra:

Red Hot Chili Peppers-Blood Sugar Sex Magic: Deras förövrigt kanske bästa skiva och den gör sig förbaskat bra på vinyl. Det är något extra med Fleas (basistens) baslinjer som gör att hela plattan känns sådär varm som många gillar att beskriva vinylmediumet som. En av få skivor jag faktiskt tycker låter varmare på just vinyl.

Bruce Springsteen & The E-street Band-Live/1975-85: Tyvärr ända skivan jag äger med bossen än sålänge men denna tycker jag med gör sig bra, kanske är det bara Bruce eller så är det skivan. Svårt att säga men något säger mig att man ska lyssna på bossen såhär.

Tack förövrigt om Ryan Adams tipset, gillar karln så ska se om plattan går att få tag på för en billig peng.

#3567

Postad 14 augusti 2015 - 07:23

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Någon här som provat detta? http://flyingvinyl.co.uk/sv/

 

 

FLYGANDE VINYL-MEDLEMMAR FÅR EN LÅDA MED EXKLUSIVA VINYLSKIVOR FRÅN DE BÄSTA NYA ALTERNATIVA ARTISTERNA, VARJE MÅNAD. Vi väljer bland världens bästa nya musik, pressar ner dem till 7” vinylskivor exklusivt för våra medlemmars lyssnarnöje och skickar iväg dem i en musiklåda för bara 290 SEK per månad med gratis svensk leverans.


#3568

Postad 15 augusti 2015 - 09:18

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Va trevligt med lite svar! Det var verkligen inget audiofilnörderi krav på min fråga Gyro, utan främst som du bland annat skrev "vanliga skivor" som sticker ut lite extra och gör sig bra på vinyl. Själv har jag ännu inte något större samling så har inte så många att namnge men av dom jag kommer att tänka på nu så sticker dessa ut lite extra:

Red Hot Chili Peppers-Blood Sugar Sex Magic: Deras förövrigt kanske bästa skiva och den gör sig förbaskat bra på vinyl. Det är något extra med Fleas (basistens) baslinjer som gör att hela plattan känns sådär varm som många gillar att beskriva vinylmediumet som. En av få skivor jag faktiskt tycker låter varmare på just vinyl.

Bruce Springsteen & The E-street Band-Live/1975-85: Tyvärr ända skivan jag äger med bossen än sålänge men denna tycker jag med gör sig bra, kanske är det bara Bruce eller så är det skivan. Svårt att säga men något säger mig att man ska lyssna på bossen såhär.

Tack förövrigt om Ryan Adams tipset, gillar karln så ska se om plattan går att få tag på för en billig peng.

 

Precis som du skriver är det roligare att hitta de där hifi- rökarna bland de "vanliga" skivorna i stället.

 

Beträffande Springsteen så kan jag varmt rekommendera plattan "Darkness on the Edge of Town", för mig är det hans stora stund på skiva. Dessutom håller ljudproduktionen hög klass, jag har den på en holländsk originalpress och den låter finfint. Om du inte får tag på ett begagnat original så kan jag varmt rekommendera dig att titta efter den reissue som dök upp tidigare i år- den lyfter plattan ytterligare ett snäpp då man har gjort en smakfull remaster på denna pärla till skiva.

 

Ryan Adams har också en karriär kantad av en hel del pärlor till låtar- han är väl värd en djupdykning kan jag tycka...


Redigerat av GyroSE, 15 augusti 2015 - 09:52.


#3569

Postad 15 augusti 2015 - 16:06

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 1

Då det varit rätt lugnt med inköp på sistone så idag unnade jag mig själv fyra stycken nya plattor. Roligt nog beställdes dessa faktiskt innan jag sett ditt svar om Bruce Gyro. Denna gång blev det:

Bruce Springsteen-Darkness on the Edge of Town; Favoritalbumet med Bruce just nu, det brukar gå lite fram och tillbaka men just nu har denna platta legat stark etta ett tag. Ser framför mig att denna skiva kommer snurra många ruggiga höstkvällar framöver, tycker hela albumet har en mysig känsla som gör sig bra under mörkrets infall.
 

Ryan Adams-Ryan Adams; Lyssnat igenom detta album x antal gånger digitalt och jag tror inte den kommer göra sig sämre i fysiskt format (som också (Gyro intygade).

 

John Mayer-Battle Studies; Också här favoritalbumet med denna man. För mig är albumet som en härlig regnig höstdag. Denna rackare kommer också gå varmt här hemma den kommande tiden.
 

St-Paul and the Broken Bones-Half the City; Snubblade över dessa herrar på spotify för någon dag sen och är jag glad för detta. Har ni inte hört om dom innan rekomenderar jag starkt att ni trycker ni på youtube länken. Längtar efter att dra upp volymen rejält på denna skiva. 

https://www.youtube.com/watch?v=bOvhYmsBRE8


Redigerat av Unregistered4ea4ec52, 15 augusti 2015 - 16:09.


#3570

Postad 15 augusti 2015 - 23:11

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Kolla in Etta James, Come A Little Closer. Stenhård soul och rock på ett sätt som ingen annan kan stuva grytan...

Redigerat av PML73, 15 augusti 2015 - 23:12.


#3571

Postad 21 augusti 2015 - 10:36

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Blev en sväng till bengans här om dagen, fick med mig två kanonplattor hem!

Bruce Springsteen-The River (Nypress)
Ryan Adams-Ten songs from Carnige Hall

Tycker båda två lät väldigt bra, The River kanske snäppet vassare? Det roliga var att när jag skulle dra på först skivan, sida A med Bruce Springsteen kommer Hungry Heart på, denna ska egentligen va första spåret på B-sidan. Dom hade alltså pressat första skivan tvärtom men den andra skivan var dock helt rätt och ljudet var som sagt verkligen inget fel på, tvärtom. Sen tror jag att det fattas några ark med lyrics scheet, lite småretligt kanske men va gör det när man lyssnar på ett sånt kanonalbum?

#3572

Postad 24 augusti 2015 - 11:12

croft
  • croft
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Tänkte det kunde vara roligt att höra med folket vilka av deras skivor som ni tycker står ut lite extra i samlingen gällande ljudkvalitet? Enkelt sammanfattat vilken skiva i er samling låter bäst ljudmässigt?

Depeche mode best of volume 1. Lyssnat rätt så mycket på denna nu och ljudet är helt underbart.

 

Depeche-Mode-The-Best-Of-Volum-386978.jp



#3573

Postad 03 september 2015 - 19:33

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Emilwik- tackar så ödmjukast för tipset. Är helt såld på deras platta Half the City, klickade hem den på vinyl direkt.

#3574

Postad 04 september 2015 - 16:04

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Emilwik- tackar så ödmjukast för tipset. Är helt såld på deras platta Half the City, klickade hem den på vinyl direkt.

Alltid kul när man lite oanat hittar ny musik. Själv har jag inte hunnit snurra den något än men nu är det fredag så i helgen ska det nog hinnas snurras lite. Var faktiskt och hämtade ut John Mayer-Battle studies (180g Music on Vinyl) på posten alldeles nyss så den ska nog få sig lite snurr med. Återkommer med lite lyssningsintryck.



#3575

Postad 08 september 2015 - 21:13

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

  • 253 inlägg
  • 0
Givetvis fick jag ett mail från ginza att skivan var slutsåld. Cdon hade den inte heller....skit också! Detta hände för ett par veckor sedan också, då beställde jag folk singer av Muddy Waters från Vinylbutiken.

#3576

Postad 10 september 2015 - 14:24

Unregistered4ea4ec52
  • Unregistered4ea4ec52
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Jag beställde från Amazon, dock köpte jag lite fler skivor när jag ändå var igång pga frakten. Allt dök upp helt och fint efter bara 1,5 vecka.

#3577

Postad 20 september 2015 - 12:19

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Blivit en del sedan jag senast skrivit här igen

 

Sept_haul1.gif

 

Volbeat - The Strenght, The Sound The The Songs

Hanoi Rocks - Bangkok Shocks  Saigon Shakes  Hanoi rocks

U2 - Rattle & Hum

Dio - Roughly Inspelad stockholm nov 1983 (BOOTLEG)

Dio - Holy Diver Live       röd vinyl

Ministry - Dark Side of The Spoon

Ministry - Psalm 69

Ministry - Cover Up      Clear vinyl

Ministry - Filth Pig

 

Sept_haul2.gif

 

Ac/Dc - Back In Black      Clear Vinyl   (BOOTLEG)

Ac/Dc - Ballbreaker    Blue Vinyl   (BOOTLEG)

Ac/Dc - Hold Your Fire  Tokyo 82´   Red Vinyl  (BOOTLEG)

Ac/Dc - Live in Berlin   Clear Vinyl  (BOOTLEG)

Unisonic - Unisonic  + cd

Unisonic - Light Of Dawn

 

Bi_B1.gif

Bi_B2.gif

Bi_B3.gif

 

Har även köpt denna utgåva av Back in Black.

Den är dock lite skum. Den är kanadensisk. Men omslaget är inte "embossed". Back in black finns överhuvudtaget inte på framsidan i text. Ettiketten överensstämmer inte med de kanadensiska utgåvor som finns på discogs. Låtordningen på baksidan är fel. Om någon vet något om denna utgåva är jag intreserad av att lära mig mer om den.Omslaget är av ganska tjock kartong så tror det är en tidig pressning om än inte orginal.


Redigerat av bahama, 20 september 2015 - 12:21.


#3578

Postad 24 oktober 2015 - 19:46

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Skivmässa i Värnamo idag. Jag + tre barn på skivmässa = stressigt till tusen. Men fick med mig två godbitar iaf.

 

12039111_1645102799103900_81153241007858



#3579

Postad 02 november 2015 - 18:10

Jimmy_A
  • Jimmy_A
  • Användare

  • 130 inlägg
  • 0

Vissa användare på Discogs lägger ju ut plattor för rena fantasisummor! Jag har sett proggplattor ligga ute för 8-10.000:- kronor, samtidigt visar statistiken att skivorna tidigare har sålts för typ 500 spänn.

 

Varför är det så?



#3580

Postad 03 november 2015 - 10:56

Unregisteredd8832fe9
  • Unregisteredd8832fe9
  • Forumräv

  • 874 inlägg
  • 0

Vissa användare på Discogs lägger ju ut plattor för rena fantasisummor! Jag har sett proggplattor ligga ute för 8-10.000:- kronor, samtidigt visar statistiken att skivorna tidigare har sålts för typ 500 spänn.

 

Varför är det så?

Det handlar mycket om girighet från säljaren.
Kan ge ett exempel på ett köp jag gjorde. Skulle ha tag på första November-släppet och som de flesta vet så kostar alla November-plattor skjortan. Någon sålde för 2000 kronor, någon annan för 1200 kronor och jag började ge upp jakten. Sen kontaktar en kille mig på Facebook, och vips så fick jag tag på en i nästan mint condition för 500 kronor med frakt inräknad.
Folk räknar med att göra en rejäl hacka bara för att det finns efterfrågan, men vissa nöjer sig med att ta "okej" summor.

 


Juli månads inköp. Blivit en del, både nytt och begagnat.

 

attachicon.gif2015-08-02 10.56.08.jpg

Det var en mycket trevlig mix det där.
Mest gillar jag att du köpte Amon Amarth och även The Prodigy. Skitbra släpp båda två.



#3581

Postad 03 november 2015 - 11:44

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Givetvis fick jag ett mail från ginza att skivan var slutsåld. Cdon hade den inte heller....skit också! Detta hände för ett par veckor sedan också, då beställde jag folk singer av Muddy Waters från Vinylbutiken.

 

Grym platta, klassisk.  :)



#3582

Postad 06 november 2015 - 14:44

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

För att svara lite på mitt eget senaste inlägg.

Svårt att hitta någon info om Back In Black  men hittade lite en sida. Han var dock inte heller säker på när den är pressad men misstänker att det är en återpressning från tidigt 80-tal.I varje fall en kul grej i samlingen för ett högst överkomligt pris.

 

Har varit på 2 skivmässor sedan senaste inlägget jag gjorde. En i Borås i början av okt. och en i Skövde 1nov.

 

Köpte en del på båda.

 

japaner_o_annat.gif

 

Sonata Arctica - Ecliptica Revisited 15th anniversary editon

Children Of Bodom - Halo Of Blood

Children Of Bodom - I Worship Chaos

Ac/Dc - If You Want Blood  Japanpress i fint skick ,något blekt OBI som synes

Ac/Dc - For Those About To Rock   den nu ganska ovanliga spanska utgåvan

Ac/Dc - Let There Be Rock  i den nu mycket ovanliga Nya Zeländska 2:a pressningen Ganska slitet omslag

Dio - Last In Line   japanpress i mycket fint skick

Dio - Holy Diver    japanpress i mycket fint skick dock 1 fläck på inserten

 

bootlegs.gif

 

Ac/Dc - Live In Berlin 2010 3-lp  Grön Marble vinyl. Skall finnas 3 färger av denna. Jag äger nu 4 olika o saknar den blå

Ac/Dc - Can I Sit On Your Face Girl You Can Sit On Mine - Grön Vinyl

Ac/Dc - Berlin Bad Boy Boogie

Ac/Dc - Its Only Rock N´Roll

Ac/Dc - Back In Business -orange vinyl nr:33/50 Mycket ovanlig. Tror detta är en av de som nämns som Upps ran out of covers edition.

Ac/Dc - Live in Japan 81  den mycket ovanliga SPLATTER vinylen. Dock ganska slitet omslag

Ac/Dc - Dirty Big Balls

 

Samtliga dessa 7 skivor är bootlegs några av dem utgivna redan på 1980-talet och därav ovanliga idag.

 

Kan fixa bättre bilder på samtliga om så önskas.

I morgon är det Husqvarna för första gången på många år för min del. Hoppas man hittar nått riktigt roligt för ett bra pris.



#3583

Postad 16 november 2015 - 16:00

strike_formation
  • strike_formation
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Gick in på Cdon och Ginza och såg att Kents album släpps på nytt. Nån som vet mer om dem? Är det samma pressar som förr? Kent vinyl brukar gå högt på Tradera.


Redigerat av strike_formation, 16 november 2015 - 16:02.


#3584

Postad 19 november 2015 - 12:14

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

Trevliga skivor bahama! Får man fråga vad du fick ge för dom Japanpressade Dio-skivorna?



#3585

Postad 19 november 2015 - 17:50

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Kommer inte ihåg exact men jag har för mig att Holy diver kostade 375kr  och last in line 300kr

Så de var ganska dyra.

Köpte Holy Diver av samma säljare som jag köpte den Neazeländska let there be rock från. Och prutade lite men gick inte pruta mycket. Lite för ovanliga skivor för det.



#3586

Postad 22 november 2015 - 19:37

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Var får alla på Minhembio tag i trälådor (socker och dyl.) som vinylförvaring? Bra sugen på något liknande, då jag måste ha tag på något vettigt snart.



#3587

Postad 23 november 2015 - 13:11

croft
  • croft
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Var får alla på Minhembio tag i trälådor (socker och dyl.) som vinylförvaring? Bra sugen på något liknande, då jag måste ha tag på något vettigt snart.

Går ju alltid köpa kallax på ikea. 

Finns även som större modul, och även med singel modul.

 

https://fkoyca-bn130..._Pro.jpg?psid=1



#3588

Postad 06 december 2015 - 13:58

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Upptäckte för ett tag sedan att man remastrat Rammsteins 6 första skivor och pressat upp dem på vinyl.

2-lp 180grams

Dock endast åtkomliga genom att köpa hela boxen.

Billigast i sverige verkar cdon vara. Där stannar kalaset på ca 3200kr.

 

Jag har efter mycket velande bestämt mig för att införskaffa boxen. Dock tar jag hem den från NB i tyskland där slutsumman inkl. frakt stannar på ca 2830kr.

 

Blir kul att höra dem på vinyl. Har dem bara på cd innan. Även en del udda saker. Flertalet av låtarna på "bonusskivan" i boxen har jag redan då jag äger cdsinglarna de gavs ut på orginal.

 

Det står överallt att den är limiterad men inte sett någon siffra på hur limiterad. Någon som vet??



#3589

Postad 07 december 2015 - 22:27

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

Har också vart ordentligt sugen på den boxen. Har hört att det ska vara bra ljud på skivorna. Men kan inte förmå mig själv att betala så mycket, inte än iaf.

Har en massa annat gott på väg hem från diverse ställen :)



#3590

Postad 13 december 2015 - 00:41

Manglabe
  • Manglabe
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

tjenixen.

Jag har lite gammla (80-90tal ) döds/metal  skivor som kan vara till salu till rätt pris :)

eventuellt byta mot en bra skiv snurra om man råkar ha flera. Så man kan avnjuta dessa och inte bara kolla på dem.

De har ju stått i backen i 20 år typ..

för att kolla samling så har jag listan på discog. Där heter jag manglabe oxå.

 

Hell-o!


Redigerat av Manglabe, 13 december 2015 - 00:44.


#3591

Postad 14 december 2015 - 11:00

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Apropå "Remastrade" vinylskivor. Inte alltid de låter bättre.  :huh:

 

Två exempel:

 

Pearl Jam Ten - http://www.discogs.c...release/1704831

 

LP1 - Ten: The groundbreaking debut album. Newly Remastered for vinyl - featuring "Alive". 
LP2 - Ten Redux: Brand New Remixes by Brendan O'Brien! 

 

LP2 - Låter avsevärt sämre. Som om Takidas och Nickelbacks producenter fått frispel. Dynamik, detaljer, melodier ja allt låter sämre och extremt själlöst!!!  :angry: 

 

Jimi Hendrix - Smash Hits

 

LP1-4 Har flera exemplar 70talare där det är skränigt och ett jäkla driv. Jimis känsla laddar högtalarna hela tiden.

 

LP2 Ett nyinköp på en remastrad på 180gram, helt rak och död liksom. Finns ingen som helst känsla bakom denna press. Detta är anledning för kritiskt tänkande innan affärer görs med lurendrejare...  B) 

 

Lärdom:

 

lyssna alltid på dig själv.  :)



#3592

Postad 16 december 2015 - 10:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Apropå "Remastrade" vinylskivor. Inte alltid de låter bättre.  :huh:

 

Två exempel:

 

Pearl Jam Ten - http://www.discogs.c...release/1704831

 

LP1 - Ten: The groundbreaking debut album. Newly Remastered for vinyl - featuring "Alive". 
LP2 - Ten Redux: Brand New Remixes by Brendan O'Brien! 

 

LP2 - Låter avsevärt sämre. Som om Takidas och Nickelbacks producenter fått frispel. Dynamik, detaljer, melodier ja allt låter sämre och extremt själlöst!!!  :angry: 

 

Jimi Hendrix - Smash Hits

 

LP1-4 Har flera exemplar 70talare där det är skränigt och ett jäkla driv. Jimis känsla laddar högtalarna hela tiden.

 

LP2 Ett nyinköp på en remastrad på 180gram, helt rak och död liksom. Finns ingen som helst känsla bakom denna press. Detta är anledning för kritiskt tänkande innan affärer görs med lurendrejare...  B) 

 

Lärdom:

 

lyssna alltid på dig själv.  :)

 

Ska vi vara riktigt ärliga så är inte "Ten" någon pressning med välljudsambitioner ens på originalpressad vinyl från när det begav sig, håller dock med om att Redux- versionen är helt obegriplig. Tydligen så var Eddie Vedder & Co inblandade i denna remix där strävan var att få fram det sound som bandet hade önskat från början. Däremot finns det några fina återutgivningar av dåtidens stora antagonist Nirvana och deras "Nevermind" pressad av ORG år 2009, samma stampers användes till att pressa denna utgåva för drygt två år sen:

 

http://www.discogs.c...release/4819086

 

Har själv denna pressning, jag har varken förr eller senare hört "Nevermind" med bättre ljud. Ett sjuhelsikes driv, härlig dynamik och detaljer som i alla fall jag inte har upplevt på de tidigare utgåvor jag har hört. Denna rekommenderas starkt!

 

Hendrix är en artist vars skivkatalog återutges med jämna mellanrum, för något eller några år sen återutgav man hans klassiska plattor helt analogt remastrade- några av dem både i mono- och stereoutgåvor dessutom. Bland dessa finns det ett gäng guldklimpar om man kikar på att skaffa nypressade Hendrix- vax...

 

Finns helt klart både bra och dåligt remastrade vinylplattor, instämmer ang att man bör lyssna själv för att finna det man söker.


Redigerat av GyroSE, 16 december 2015 - 10:55.


#3593

Postad 17 december 2015 - 15:45

k.rydberg
  • k.rydberg
  • Forumräv

  • 609 inlägg
  • 0

Fick paket från Tyskland och England början av veckan. :)

Bifogad fil  2015-12-17 15.32.35.jpg   112,77K   4 Antal nerladdningar



#3594

Postad 17 december 2015 - 16:46

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

@Gyro SE, word... :)  Pearl Jams Ten är lite som Metallicas "Justice For All" tunn emellanåt. Men drivet finns där hela tiden.



#3595

Postad 17 december 2015 - 19:54

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0

Någon som är intresserad av nypressningar av Thin Lizzy-plattor? Köpte ett gäng, men helt ärligt, ganska onödigt då jag ändå spelar orginalen 10 gånger av 10. Har även Rainbow "Rising" och KISS "Rock And Roll Over".



#3596

Postad 18 december 2015 - 10:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

@Gyro SE, word... :)  Pearl Jams Ten är lite som Metallicas "Justice For All" tunn emellanåt. Men drivet finns där hela tiden.

 

Helt sant, drivet finns och musiken håller högsta klass...



#3597

Postad 18 december 2015 - 19:17

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Ska vi vara riktigt ärliga så är inte "Ten" någon pressning med välljudsambitioner ens på originalpressad vinyl från när det begav sig, håller dock med om att Redux- versionen är helt obegriplig. Tydligen så var Eddie Vedder & Co inblandade i denna remix där strävan var att få fram det sound som bandet hade önskat från början. Däremot finns det några fina återutgivningar av dåtidens stora antagonist Nirvana och deras "Nevermind" pressad av ORG år 2009, samma stampers användes till att pressa denna utgåva för drygt två år sen:

 

http://www.discogs.c...release/4819086

 

Har själv denna pressning, jag har varken förr eller senare hört "Nevermind" med bättre ljud. Ett sjuhelsikes driv, härlig dynamik och detaljer som i alla fall jag inte har upplevt på de tidigare utgåvor jag har hört. Denna rekommenderas starkt!

 

Hendrix är en artist vars skivkatalog återutges med jämna mellanrum, för något eller några år sen återutgav man hans klassiska plattor helt analogt remastrade- några av dem både i mono- och stereoutgåvor dessutom. Bland dessa finns det ett gäng guldklimpar om man kikar på att skaffa nypressade Hendrix- vax...

 

Finns helt klart både bra och dåligt remastrade vinylplattor, instämmer ang att man bör lyssna själv för att finna det man söker.

Pallas gör veldigt goda pressar! Always :)



#3598

Postad 18 december 2015 - 22:47

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0

Fick paket från Tyskland och England början av veckan. :)
2015-12-17 15.32.35.jpg

"Acoustic live" är en platta jag verkligen avgudar.
Jag har den dock bara på cd..
Bra köp!

#3599

Postad 23 december 2015 - 09:14

CBR
  • CBR
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0

På tradera finns det nu en extremt ovanlig Pink Floyd boot där köp nu priset är minst 1/3 av vad den är värd. Bilderna är kopierade från en annons på ebay som såldes för några veckor för över 900 USD. Det finns inte många ex av just den booten med det omslaget i världen. Användaren har varit inaktiv i nästan tre år så den känns lite misstänkt.

 

Jag har anmält den till tradera men de har inte plockat bort den. Jag vill inte länka direkt till annonsen om det nu skulle vara en riktig men jag skulle iaf inte våga gå efter den.


Redigerat av CBR, 23 december 2015 - 09:16.


#3600

Postad 23 december 2015 - 09:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Märkligt också att avhämtning inte erbjuds fastän vederbörande bor i en så stor stad om Malmö...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.