Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N9 *, Världens första mobil med MeeGo

1421 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nokia N9 16GB (Mobiltelefoner) 9 8,41 (45) Inga priser
Nokia N9 64GB (Mobiltelefoner) 9 8,29 (13) Inga priser

#51

Postad 24 juni 2011 - 02:16

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Om det nu är den inställning Nokia har så skulle det vara grymt kul om nån lyckades porta Meego till androidtelefoner och os fick stor spridning, för meego verkar väldigt trevligt, de invändningar jag haft ovan bör vara ganska enkelt att fixa till med appar.

#52

Postad 24 juni 2011 - 03:15

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0
Så här såg Nokias Long term Plan ut i våras i alla fall:
Postad bild
MeeGo finns med men i mindre omfattning.

"Några planer på att skrota Meego finns inte, men det huvudsakliga mobiloperativet är Windows Phone. Varken pris eller tidpunkt för försäljningsstart av N9 är ännu klart."


"Johan Eidhagen försöker under presentationen av den nya telefonen reda ut Nokias strategi med hjälp av de tre "pelare": Connecting the next billion, Smartphones och Future disruptions. När det gäller Meego-produkter som N9 är det Future disruptions som står i centrum."

"Med Future disruptions riktar vi oss som sagt inte lika mycket till den globala massmarknaden utan det handlar mer om att konkurrera mot Iphone och de mest avancerade Anroidtelefonerna."

Källa

Connecting the next billion = S40, Smartphones=WP7, Future disruptions = MeeGo?

Redigerat av Unregistered31511, 24 juni 2011 - 03:35.


#53

Postad 24 juni 2011 - 11:04

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
GUI ser ju grymt ut. Och misstänker att OS inte kräver like mycket av HW som te x android. Därför behöver man inte te x duel core. Jag ser inte HW som något problem och är ganska säker på att den här utklassar alla konkurrenter när det gäller multitasking. Vad som mer kan vara ett problem är Elop inte ger den här en chans. När i princip all medier och bloggar gav väldigt positiv respons så "läkte" han en windows mobil som är väldigt lik. jag är temligen säker på att nokia kommer släppen en väldigt lik windows mobil billigare och med några extra featurs bara för att n9 inte ska få det genomslag den skulle kunna få.

#54

Postad 24 juni 2011 - 13:32

JagVetInte
  • JagVetInte
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Jag vet inte om detta är rätt tråd utan handlar om Nokia generellt. Jag börjar inse att Stephen Elop är en agent som är ditsatt för förstöra Nokia och bredda vägen för amerikanska bolag.

http://www.mobile-re...-124-en.shtml#3

What happened was: Stephen Elop deliberately shut down Maemo/Meego to eliminate a potential competitor of Apple and Microsoft. All Elop's actions show that he has prohibited such developments inside Nokia and has done everything to prevent anyone from acquiring it outside Nokia. I hate conspiracy theories but the facts I have speak for themselves – it is a destruction of a potential competitor to the existing operating systems.


Han försöker hindra alla konkurrenter till WP7 inklusive Meego. Microsoft hindrar deras kunder att köpa platformar av andra leverantörer än Qualcomm eftersom WP7 officiellt enbart är portad till Qualcomms platformar.

Jag gillar verkligen INTE Stephen Elop, han jobbar inte för Nokias intresse utan andra bolag och hans egna investeringar. Elop kommer köra Nokia i graven.

#55

Postad 24 juni 2011 - 14:06

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

Jag gillar verkligen INTE Stephen Elop, han jobbar inte för Nokias intresse utan andra bolag och hans egna investeringar. Elop kommer köra Nokia i graven.

Tyvärr så håller jag med 100%. Tycker verkligen synd om de utvecklare som jobbat hårt på Meego och N9an och faktiskt presterade något som Nokia inte lyckats med på länge, en produkt som imponerar, faktiskt skulle kunna vara ett hot för iOS/Android, men framför allt något som kunder vill ha. Elop pissar totalt på vad de kämpat för, och verkar göra allt för att få dom att misslyckas.

Verkligen trist, men jag hoppas fortfarande att N9an ska klara sig trots det och prestera försäljningsresultat som inte ens Elop kan argumentera emot. Eller att Nokias styrelse ska inse vad större delen av världen redan verkar ha förstått, att Elop kommer köra dom i grunden. Frågan är väl vad de kan göra åt saken, lite för sent att byta ut honom nu då skadan redan är skedd...

Personligen tror jag inte på konspirations teorierna om att han var nån slags hemlig agent för MS dock, tror det är betydligt enklare än så. Symbian gick dåligt och han utnyttjade tillfället och hade kontakter på MS för att snabbt erbjuda en enkel "lösning" med WP7, och fick säkert en del av kakan för besväret. Det var nog inte någon ondskefull plan, utan bara lathet, girighet och oförmåga att fatta de svåra besluten som orsakade den röran. Sanningen lär vi aldrig få veta, så jag hoppas bara att Meego/N9 trotsar oddsen och visar hur pass dåligt han skött sitt jobb.

#56

Postad 24 juni 2011 - 17:42

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0
Intressant telefon, designen känns sådär.. men det kanske ser snyggare ut i verkligheten. Allt flyter ju på riktigt bra... fattar inte varför man inte körde på den här istället för alla de år de hållit på med symbian touch :)

Jag tror att priset kommer styra försäljningen, sätter de samma pris som high end android eller iphone så tycker jag inte att det är värt att köpa den här telefonen om man prioriterar appar och sånt för det är trots allt en utgående OS.

För 3000 är det en skit bra telefon, men jag tror inte att den kommer bli så billig.

#57

Postad 24 juni 2011 - 21:22

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
Det kan ju finnas en framtid för Meego även om nokia sumpar det Lg ska visa meego enheter Om det stämmer vet man ju aldrig, men om de har planer så borde de lägga märke till intresset för N9 och därmed kanske vilja ha en bit av kakan.

#58

Postad 24 juni 2011 - 22:05

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0

Det kan ju finnas en framtid för Meego även om nokia sumpar det Lg ska visa meego enheter Om det stämmer vet man ju aldrig, men om de har planer så borde de lägga märke till intresset för N9 och därmed kanske vilja ha en bit av kakan.


Det är mycket möjligt att de fortsätter med meego, såg en videoklipp på mobil.se där någon nokia chef påpekade att man typ satsade på win phone främst men att de även i fortsättningen kommer att släppa telefoner med andra OS.. dvs att man kommer ha ett brett sortiment även om majoriteten av telefonerna som släpps kommer att vara med windows.

Sen tror jag utan tvekan att Nokia kommer att släppa uppdateringar och sånt framöver för N9 men då de valt att satsa på Windows phone som deras "eko-system" så tror jag inte att man kan förvänta sig speciellt många "appar" till Meego. Appstoren växer så fort att de som lagt full fart på det inte hinner ikapp den som ligger före, så med halv fart så kommer det nog inte så långt.

Kanske som du påpekar så kan det bli så att n9 säljer så bra att de väljer att satsa på det, men frågan är om man som konsument vill köpa något idag i hopp om att det eventuellt kommer något i framtiden.

Som sagt, priset avgör.. för 3000 så blir det en folkmobil som kommer att sälja bra, den har ju massvis med funktioner i grunden. Men de som köper telefoner idag för 5000 + vill nog satsa på en telefon med ett stort urval av appar och tweaks/tillägg... tror jag.

#59

Postad 24 juni 2011 - 22:06

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Intressant telefon, designen känns sådär.. men det kanske ser snyggare ut i verkligheten. Allt flyter ju på riktigt bra... fattar inte varför man inte körde på den här istället för alla de år de hållit på med symbian touch :)

Jag tror att priset kommer styra försäljningen, sätter de samma pris som high end android eller iphone så tycker jag inte att det är värt att köpa den här telefonen om man prioriterar appar och sånt för det är trots allt en utgående OS.

För 3000 är det en skit bra telefon, men jag tror inte att den kommer bli så billig.

Jag tycker tvärt om, den ska vara dyr. Den ska konkurrera med iPhone i Nokias “Future disruption” program.

WP7 ska vara för Svensson den här är för de som vill ha det bästa. Vart står det att det är utgående?

Apropå Tweaks vägen ligger öppen och krattad...

Sen är MeeGo inte bara Nokia, det är Intel också och Intel kör på som vanligt.

Redigerat av Unregistered31511, 24 juni 2011 - 22:13.


#60

Postad 24 juni 2011 - 22:13

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0
En fördel med Meego är att det är inte nokias egen skapelse, de har en partenr som kanske också vill tjäna in sina utgifter och jag såg på Meegosweden ett intel fixat stöd för bla atom och i nån tråd/artikel där att även intel som tydligen mest forskat åt tunga tablets, blir mer och mer intresserade av mindre touchenheter.

#61

Postad 24 juni 2011 - 22:22

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0

Jag tycker tvärt om, den ska vara dyr. Den ska konkurrera med iPhone i Nokias “Future disruption” program.

WP7 ska vara för Svensson den här är för de som vill ha det bästa. Vart står det att det är utgående?

Apropå Tweaks vägen ligger öppen och krattad...

Sen är MeeGo inte bara Nokia, det är Intel också och Intel kör på som vanligt.


När en oberoende konsument ska köpa en mobil och väger dessa 3 mot varandra så talar det ju som sagt inte mycket för N9 om alla 3 kostar lika mycket. För att väcka intresse hos utvecklare så måste det finnas tillräckligt med folk för att utvecklaren ska tjäna något på det (Finns väl open source utvecklare så skiter i responsen och kör bara för sitt eget intresse men det är ju inte så många av dom där ute)

Som du säger så kan det vara en lyckad strategi att sälja telefonen exklusivt och dyrt men då kommer man inte sälja så mycket i början och då tjänar inte Nokia så mycket pengar, något som man är i stort behov just nu. Så vet inte om de väljer den vägen...

Men vi får se, jag tror själv att det här kan bli något.

Redigerat av Unregistered1232, 24 juni 2011 - 22:27.


#62

Postad 24 juni 2011 - 22:36

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

När en oberoende konsument ska köpa en mobil och väger dessa 3 mot varandra så talar det ju som sagt inte mycket för N9 om alla 3 kostar lika mycket. För att väcka intresse hos utvecklare så måste det finnas tillräckligt med folk för att utvecklaren ska tjäna något på det (Finns väl open source utvecklare så skiter i responsen och kör bara för sitt eget intresse men det är ju inte så många av dom där ute)

Som du säger så kan det vara en lyckad strategi att sälja telefonen exklusivt och dyrt men då kommer man inte sälja så mycket i början och då tjänar inte Nokia så mycket pengar, något som man är i stort behov just nu. Så vet inte om de väljer den vägen...

Men vi får se, jag tror själv att det här kan bli något.


Instämmer helt, inte troligt att företag satsar på utveckling till en telefon som säljer dåligt, apple kunde till stor del göra det pga att de var först med en riktig market och ett relativt väl fungerande OS, Win mobile 5/6.x kunde inte mäta sig i användarvänlighet med iphone. Meego kommer att få slåss mot 2 stora plattformar +en som kommer att bli stor inom nått år, på androidsidan verkar vi gå mot större öppenhet och där finns redan gott om utvecklare både på rom och appar. Att då begränsa sig till några få higendlurar låter otroligt korkat. Jag skulle inte betala 6-7k för en telefon med osäker framtid.

#63

Postad 25 juni 2011 - 00:55

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0
Jag skulle inte oroa mig allt för mycket för apps, finns gott om anledningar för utvecklare att satsa på Nokia om man tittar på siffrorna.
Dels snackar vi Qt, med det så ska de väl kunna använda stort sett samma kod för Symbian/Meego, men även äldre s40 skräpet kommer ju med nu också. Med den enorma marknadsandel Nokia har på världsmarknaden så finns det väldigt många kunder där ute, och inte bara det... de kan betala för det också.

Bra läsning om det här, även om det är lite gammalt (September)

Dels stödjer Nokia kreditkorts betalning i väldigt många länder, men framför att stödjer de Operator Billing, en stor fördel. Dels gör det enkla betalnings alternativet att fler kunder betalar för apps (funkade på mig), men också täcker det ju alla som inte har kreditkort. I västvärlden sitter väl alla på ett VISA/Mastercard, men det kanske inte stämmer i hela världen direkt. Dessutom så slipper de då betala avgifter till kreditkortsföretag + krångligare bokföring.

Lägg sen till de möjligheterna med t.ex. Alien Dalvik som låter utvecklare/operatörer enkelt porta de flesta Android apps till Meego utan nån större prestandaförlust eller märkbarskillnad för användaren så ja...
Möjligheterna för både utvecklare och Nokia att tjäna slantar på Meego finns nog där, frågan är väl om Nokia lärt sig/vill marknadsföra det.
Stora problemet är väl dels historiskt bristande marknadsföring, och avsaknaden av Qt i WP7 *suck*. Åter en anledning till varför de sköt sig själva med hela WP7 valet efter att de kommit med fram med Qt för att locka utvecklare, men ändå. Allt eftersom nyare Symbian(^3) lurar kommer ut (säljer fortfarande hyfsat i andra delar av världen, indien/mellanöstern) så växer Qt marknaden ändå så det visar sig säkert för Meego också.

N9an lär inte slå Android/iOS i mängden apps trots detta, men jag tror inte att det är nån särskilt avgörande faktor för ärligt talat hur många apps behöver man egentligen?

#64

Postad 25 juni 2011 - 10:16

klasstrom
  • klasstrom
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Portades inte VLC till Maemo? I så fall borde man kunna göra samma sak i Meego.


Den stödjer DivX/Xvid samt matroska containers (.mkv) / H.263/264 mm.

-Klas

#65

Postad 25 juni 2011 - 10:19

klasstrom
  • klasstrom
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Instämmer helt, inte troligt att företag satsar på utveckling till en telefon som säljer dåligt, apple kunde till stor del göra det pga att de var först med en riktig market och ett relativt väl fungerande OS, Win mobile 5/6.x kunde inte mäta sig i användarvänlighet med iphone. Meego kommer att få slåss mot 2 stora plattformar +en som kommer att bli stor inom nått år, på androidsidan verkar vi gå mot större öppenhet och där finns redan gott om utvecklare både på rom och appar. Att då begränsa sig till några få higendlurar låter otroligt korkat. Jag skulle inte betala 6-7k för en telefon med osäker framtid.



Hej,

Pris kommer vi kommunicera närmare säljstart. Plus, ingen användare ska behöva tänka på / oroas över Nokia's strategier. Vi kommer supportera N9 lång tid framöver och släppa flera OS uppdateringar.

Vad gäller appar så är N9 en Qt produkt. Det finns idag 100 miljoner lurar i världen som kör Qt, samt att vi också kommer använda Qt för "next billion" strategin framöver. Det kommer finnas bra med appar i N9 så ingen behöver oroa sig för att det blir som med N900.

-Klas

#66

Postad 25 juni 2011 - 10:26

klasstrom
  • klasstrom
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

****t kommer att frysa till is innan jag köper en..

Som de behandlat N900 kunderna hoppas jag att ingen blir lurad igen..
Nokia har ju gjort det helt klart att wp är de som kommer att vara nr1

Man ska inte underskatta ett bra market..
Det saknade jag väldigt mycket



N9'ans app utbud kommer vara bra mycket bättre än N900. Du behöver inte oroa dig för det. Visst, det kommer inte finnas 200.000 appar men använder du alla dom ? :)

Det viktiga är att få rätt appar tycker jag, plus att OS i sig ger det mesta jag vill ha.

Verkar helt underbar!

Någon som fått tag i någon hint om när den kan tänkas släppas? Q3, Q4 eller 2012?


23:e september i Sverige

Då förstår jag ännu mindre av deras strategi, kan inte vara bra att reta upp kunder som betalt 4-5000kr för en telefon. Jag skulle känna mig fruktansvärt lurad om jag hade köpt en N900, som efter nått år mer eller mindre inte räknas hos företaget. Varför ska man betala för att vara nån försökskanin. Tom i android segmentet har man insett detta nu och flera tillverkare har lovat google att de ska hålla med uppdateringar till sina lurar i minst 18 månader, tyvärr gäller det bara kommande lurar. Och katastrofen är inte lika stor på androidsidan eftersom att operativet fortfarande utvecklas och de flesta appar och annat klarar oftast att köras på tidigare generationer, undantaget att de nyaste apparna inte alltid klarar 1.5/1.6.

Om det nu visar sig att det är den strategin nokia ska ha, kommer jag aldrig att köpa en nokia, inte ens om de ger ut världens bästa mobil. Meego ser väldigt nice ut, men för att det ska vara värt att satsa på så krävs det en tydlig framtid, inte bara nån tillfällig testbänk.


Som sagt, ingen behöver oroa sig. Det kommer komma flera mjukvaruuppdateringar och finnas support på produkten.

#67

Postad 25 juni 2011 - 10:34

klasstrom
  • klasstrom
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Tycker du då inte att det är konstigt att Nokia ger bort mobiler till utveckare så att de ska skapa appat till MeeGo?

Trots att alltså Windows Phone fortfarande är Nokias primära smartphoneplattform lovar man att kunder som köper N9 ska kunna vänta sig uppdateringar till systemet framöver och inte bli lämnade i sticket.


Vi har tre områden i vår strategi:

1. Smartphones - Symbian / WP. Symbian kommer leva minst tills 2016, få flera massiva uppdateringar av mjukvaran, även tillgängligt för existerande Sym^3 lurar ex N8, E7 etc. samt att vi kommer släppa flera nya Symbian lurar framöver. WP - Kommer bli vår primära smartphoneplattform. WP kommer börja ta volym inom detta område under 2012. Sym = Qt, WP = Silverlight

2. Connecting the next billion -> Ge internet access / tjänster till de som inte har det idag. Består idag av S40/S30 plattformen. Framöver kommer vi använda oss av Qt här som utvecklingsplattfom då vi ser att Qt ger otroligt många fördelar.

3. Future Disruptions - Här tittar vi bortom smartphones. Hur använder vi mobiler i framtiden? Måste man använda en knapp för att styra OS? -> N9 innovation, nytt UI/UX. Även nanoteknik mm ligger här. N9 hör hemma här. Vi kommer utnyttja det vi lär oss i future disruptions som är bra och flytta över till 1 och 2 ovan.

Sedan ska som jag sa ingen behöva oroa sig över support/uppdateringar oavsett vilken lur man köper.
N950 är en lur för utvecklare som kör samma OS som N9. Dock är hårdvaran lite sämre (skärm, snabbhet) men den duger att testa appar på :)

Det finns massa Qt appar idag som ex är skrivna till Symbian, dessa kan lätt portas till N9 via Qt verktyg.

-Klas

#68

Postad 25 juni 2011 - 10:38

klasstrom
  • klasstrom
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Om det nu är den inställning Nokia har så skulle det vara grymt kul om nån lyckades porta Meego till androidtelefoner och os fick stor spridning, för meego verkar väldigt trevligt, de invändningar jag haft ovan bör vara ganska enkelt att fixa till med appar.



N9 kör MeeGo1.2 HARMATTAN (Harmattan = Maemo 6) det vill säga det du ser och verkar gilla (UI/UX) är i stora delar Maemo 6 :) Sen har du MeeGo 1.2 i botten med API'er och Qt stöd för att få till appar. Så bara för att "MeeGo" ser ut på ett sätt i N9 betyder det inte att så kommer MeeGo se ut i en annan produkt med MeeGo.

-Klas

#69

Postad 25 juni 2011 - 11:14

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0

N9'ans app utbud kommer vara bra mycket bättre än N900. Du behöver inte oroa dig för det. Visst, det kommer inte finnas 200.000 appar men använder du alla dom ? :)

Det viktiga är att få rätt appar tycker jag, plus att OS i sig ger det mesta jag vill ha.



23:e september i Sverige



Som sagt, ingen behöver oroa sig. Det kommer komma flera mjukvaruuppdateringar och finnas support på produkten.


Man behöver inte använda 200.000 appar men däremot så är ju bra om man har ett urval av 10 olika appar som utför samma grej. Jag vet inte om du jobbar på Nokia, men var ju inte win7 satsningen ett steg i den riktningen att man insåg att folk vill ha e eko-system med en massa appar som de själv kan välja.

Sen vet jag inte det här med att du lovar grejer här på forumet då de officiella uttalanden har varit väldigt diffuse, man har inte snackat konkret om att man kommer satsa på den här platformen fullt ut förutom mjukvaruuppdateringar.

Redigerat av Unregistered1232, 25 juni 2011 - 11:15.


#70

Postad 25 juni 2011 - 13:27

John999
  • John999
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Linux! 23 september blir det att klicka på köpknappen hehe :)

#71

Postad 25 juni 2011 - 14:16

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

N9 kör MeeGo1.2 HARMATTAN (Harmattan = Maemo 6) det vill säga det du ser och verkar gilla (UI/UX) är i stora delar Maemo 6 :) Sen har du MeeGo 1.2 i botten med API'er och Qt stöd för att få till appar. Så bara för att "MeeGo" ser ut på ett sätt i N9 betyder det inte att så kommer MeeGo se ut i en annan produkt med MeeGo.

-Klas

Hej!

Trevligt att du som Nordisk produktchef? tittar in här och svara på frågor på midsommardagen.

Är det här enda mobilen som kommer med detta systemet, eller kan det möjligen komma en uppföljare typ nästa år i liknande släpp som Apple kör med sin iPhone? Du behöver inte svara att det SKA komma en men åtminstonde om möjligheten finns... helst om den skulle sälja bra, skulle den sälja dåligt så kan ju även jag se varför det inte skulle komma någon uppföljare. Eller är avtalet med Microsoft så skrivet att en uppföljare inte kan komma på tal?

Vore tråkigt om det inte kom, även om det personligen inte ändrar på det faktum att detta är den enda mobil jag kan tänka mig byta till.

Det här "future disturbtion" är som lite difust, eller kan det vara röra sig om en uppföljare på den här N9.

Tycker faktiskt att ni på Nokia har varit lite dålig på att kommunicera framtiden.

Värsta saken jag kan komma på nu är när ni i februari gick ut med att ni skulle gå över till WP7, den som nyss hade köpt sin Symbian^3 mobil då gjorde säkert inte vågen direkt.
För att sedan ett kvartal senare, i Maj (tror det var den månaden) kommunicera att ni ska behålla Symbian åtminstonde till 2016. Hade ni sagt det redan i februari hade inte den som köpt sin Symbian^3 mobil då behövt bli så upprörd, samt att ni säkert tappade miljontals symbianenheter i försäljning efter det. Det är ju ni själva som förlorar på sådana där kommunikationsmissar.

För er som är intresserad så har någon skapat ett eget svenskt fora för MeeGo http://www.meegosweden.com/ tror jag ska registrera mig själv där framöver.

Redigerat av Unregistered31511, 25 juni 2011 - 15:20.


#72

Postad 25 juni 2011 - 15:14

Unregistered1232
  • Unregistered1232
  • Veteran

  • 1 892 inlägg
  • 0
Jaha.. det var produkt chefen själv som svarade :) Där ser man.

#73

Postad 25 juni 2011 - 15:18

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Det beror ju på att den galna kanadensaren elop springer runt med sin egen agenda och sprider motstridig information hela tiden. Han har ju motarbetat meego hela tiden. Även nu när de har en produkt som ska ut på marknaden. Varför inte promota den ordenligt. Istället för att snacka om windows7 som är så fult att väldigt få ens vill titta på det. Har man en produkt som man tycker är bättre än andra så ska man satsa stenhårt. Kolla på enmannar trollarmen Jobs. Han tar en ordinär feature och presenterar den som om det vore det bästa som hänt mobilvärdem. Vad gör elop. Har han ens nämt något positivt om meego? Nä.

1. Han har ett mycket stort akteinnehav i microsoft.
2. Han har jobbat väldigt länge för office och rapporterat direkt till ballmer.

Han tillsammans med nokias board of directors har misstagit sig ordentligt. Aktekursen har fallit som en sten och fientliga bud kommer att presnteras snart skulle jag tro. Samsung, MS eller HTC kanske...

Lägg n9 jämte en Windows(mango) telefon och ingen människa kommer välja windows telefon. Sedan finns det ju andra saker som kan få folk att köpa den. subventionering, promotion, nokia ger Win7 telefoner bättre HW än n9 osv.

Nokia har tappat kontollen totallt när de satsade på Win7 och kommer förpassas till mobiltelfontillverkanas baksida. Det kanske hade mött samma öde om de satsat fullt upp på linux och maemo/meego. Men då hade de iallafall gjort det med stil och haft full kontroll och makt över hur utvecklingen ska ske, istället för att sitt i baksätet och åka med microsoft.

Det ända positiva jag ser i det här är att de inte valde att gå på google spåret...Så att det åtminstone finns lite fler alternativ.

Redigerat av theclone, 25 juni 2011 - 15:32.


#74

Postad 25 juni 2011 - 15:36

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Snygg lur, gammal hårdvara och ett OS som bara släpps i en mobil 1 gång - nej tack!


Suck! Det må vara äldre generation CPU/GPU men och andra sidan sett är OS:et optimerat den och snabbt till skillnad mot nya Androids/WP7 osv där de måste vara överhypade DualCore CPU och GPU:S för att flyta på. Det är ju bara jämföra N900 med första/andra generationens Android så är den forfarande bättre trots andra generationens Androids hade snabbare CPU:er.

Men du kan vara lugn den kommer säkert en WP phone med DualCore som passar dig.

Själv tvekar jag inte en sekund till att köpa den som ersättare till min forfarande telefon N900 som forfarande piskar Android/Iphone i vissa lägen.

#75

Postad 25 juni 2011 - 15:47

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

1. Han har ett mycket stort akteinnehav i microsoft.

Han tillsammans med nokias board of directors har misstagit sig ordentligt. Aktekursen har fallit som en sten och fientliga bud kommer att presnteras snart skulle jag tro. Samsung, MS eller HTC kanske...

Inte för att jag är stormförtjust i Elop, men han har i alla fall sålt sina MS aktier och har Nokia numera. Dock tror jag inte det handlar om ekonomiskt lika stort innehav. Sen om innehavsförändringen berodde på att finska tidningar tog upp det eller om det beror på speciella regler angående aktieinnehav (han lär ju ha räknats som en insider) det vet jag inte.

Elop har också gått ut med att Nokia inte är till salu.

Suck! Det må vara äldre generation CPU/GPU men och andra sidan sett är OS:et optimerat den och snabbt till skillnad mot nya Androids/WP7 osv där de måste vara överhypade DualCore CPU och GPU:S för att flyta på. Det är ju bara jämföra N900 med första/andra generationens Android så är den forfarande bättre trots andra generationens Androids hade snabbare CPU:er.

Men du kan vara lugn den kommer säkert en WP phone med DualCore som passar dig.

Själv tvekar jag inte en sekund till att köpa den som ersättare till min forfarande telefon N900 som forfarande piskar Android/Iphone i vissa lägen.

Viktigast är ändå ramminne och där är det 1GB. Läste någonstans att man kört 90 appar i multitasking på den, prova med det hos tex Android....

#76

Postad 25 juni 2011 - 15:47

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Har ni testat WP7? Jag kan säga såhär, för egen del så är WP7 hyperintressant. Flytet är fantastiskt bra (slår iOS), och antalet appar ökar oerhört snabbt dessutom har dom ju kopplingen till Xbox Live för de som intresserar sig för spel. Jag tror Nokia gjorde rätt. Utseendemässigt tycker jag WP7 är nr 1, men det är ju ingen objektiv sanning direkt.

Nokias hårdvarukunnande ihop med MS mjukvarukunnande har en oerhörd potential.


Hade du tänkt installera alla de där fantastiska apparna på din Wp7 phone nu då eller? För mig e apphysterin totalt överdriven.

Min föregångare till N900 har vad jag behöver och mer därtill och jag misstänker att N9 kommer ha det också men att man även lagt till det som "ickenördarna" vill ha. Dvs full intregration av online tjänster som Facebook, Twitter osv...

Men för er som vill ha inlåst WP7 förstår inte ens varför ni är i denna tråd? Vi vet redan det där om att denna telefon inte komnmer ha 500000 apps MrFLops så kallade "låst ekosystem" (dvs ägd av Microsoft) men för oss räcker det med ett öppet system i form av Qt och NokiaStore plus ett öppen Community project på meego.com.

För mig är det totalt obegripligt resonemang av Nokia att inte fortsätta satsa på Meego och släppa en telefon per år eller så. Kör WP7 för de som vill ha det men försök inte hjärntvätta mig att få mig att använda det för det lär inte hända.

Nöjd N900 ägare som kommer köpa N9 (Kanske bäst lägga till Meego Harmattan versionen)

#77

Postad 25 juni 2011 - 15:51

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Inte för att jag är stormförtjust i Elop, men han har i alla fall sålt sina MS aktier och har Nokia numera. Dock tror jag inte det handlar om ekonomiskt lika stort innehav. Sen om innehavsförändringen berodde på att finska tidningar tog upp det eller om det beror på speciella regler angående aktieinnehav (han lär ju ha räknats som en insider) det vet jag inte.

Elop har också gått ut med att Nokia inte är till salu.


Viktigast är ändå ramminne och där är det 1GB. Läste någonstans att man kört 90 appar i multitasking på den, prova med det hos tex Android....


Det bestämmer inte han, såvida han inte köpte 50 procent av aktierna...

#78

Postad 25 juni 2011 - 15:54

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Fördelen med många appar är att det är lättare att hitta det man söker och även finns viss variation på liknande appar.
Hurvida det är enkelt eller svårt att utveckla till mobiler har jag ingen aning om, kan lite java och försöker lära mig mer för att utveckla till android. C++ var inget kul när jag provade för några år sen iaf.


Med N9 kan man koda i:

QtQuick(Javascript baserat)
C++
C (för lowlevel)
Python (med Qt bindings)
Ruby


Qt(Quick) är det som är att föredra för apputveckling.

beta SDK är finns på:

http://www.developer...5f8/Qt_SDK.html

#79

Postad 25 juni 2011 - 16:23

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

N9'ans app utbud kommer vara bra mycket bättre än N900. Du behöver inte oroa dig för det. Visst, det kommer inte finnas 200.000 appar men använder du alla dom ? :)

Det viktiga är att få rätt appar tycker jag, plus att OS i sig ger det mesta jag vill ha.

23:e september i Sverige


Jag hoppas verkligen denna tiden kan hållas Vi såg ju hur saker sköts fram när N900 släpptes och det blev ren ramaskri bland de som förbeställt (including myself)... antar denna tråd kommer ha 5000 inlägg innan vi konsumenter hart telefonen i vår hand :D

Men till oss som forfarande har N900 i våra händer och vill testa Meego community summer edition så finns där för nerladning på meego.com att leka med så länge. Delar av UI från N9 kommer bakportas till N900 (OBS! INTE swipe!) av Meego communityn och några Nokia anbställda. OBS! dock att det är ett öppet TESTPROJEKT med mycket buggar men kul för er som har N900 kvar, men inte använder den som sin dagliga telefon :D

Så om inget annat så kan man ju börja skriva appar för N9 och samtidigt göra det kompatibelt med N900 eller tvärtom kanske :lol:

Slår vad om att Meego Communityn+NokiaStore kan ha fler "appar" än WP7 om bara folk anammar Open Source kraft.

Ska man dock göra kommersiella program är det förståss http://developer.nokia.com att föredra.

Redigerat av tieliese, 25 juni 2011 - 16:33.


#80

Postad 25 juni 2011 - 16:30

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0
Teknisksukeblad skriver om N9

Redigerat av Unregistered31511, 25 juni 2011 - 16:31.


#81

Postad 25 juni 2011 - 16:30

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Jag skulle vänta med att installera Meego community summer edition. Det fungerar inget vidare om du har tänkt använda telefon till mer än som ett testobjekt.

Redigerat av theclone, 25 juni 2011 - 16:33.


#82

Postad 25 juni 2011 - 16:38

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Teknisksukeblad skriver om N9


EN tanke som slagit mig är att N9 nog kan slå rejält i norden.

Betänk att Qt från början är Norskt och om norrmännen har lite sunt förnuft kvar vill de att deras Qt faktiskt ska överleva, många QT anställda jobbar ju forfarande i Norge.

Likaså är Nokia finskt och rimligen borde de också vilja ha kvar Symbian, Meego. Värre är väl med sverige som är rätt hjärntvättat Microsoft land... Men jag tror ändå finns rätt många kvar här med med sunt förnuft. Specielt linuxfolk :)

#83

Postad 25 juni 2011 - 16:58

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

EN tanke som slagit mig är att N9 nog kan slå rejält i norden.

Betänk att Qt från början är Norskt och om norrmännen har lite sunt förnuft kvar vill de att deras Qt faktiskt ska överleva, många QT anställda jobbar ju forfarande i Norge.

Likaså är Nokia finskt och rimligen borde de också vilja ha kvar Symbian, Meego. Värre är väl med sverige som är rätt hjärntvättat Microsoft land... Men jag tror ändå finns rätt många kvar här med med sunt förnuft. Specielt linuxfolk :)



Det som avgör vad jag köper är att de funktioner jag behöver finns till det system jag väljer, tex app till banken, appar för att hålla koll på bilkostnader och liknande, att jag kan modda och ändra i telefonen så den ser ut och fungerar som jag vill. Appar får heller inte vara för dyra, till android har jag bara 2-3 appar som kostat över 20kr och de flesta jag betalt för kostar under 10kr, det är sånt som avgör för mig.

#84

Postad 25 juni 2011 - 17:29

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Tyvärr så måste jag instämma att WP7 satsningen är totalt åt skogen tycker tom jag som varit WM frälst och haft det i säkert 90% av mina mobiler (har en HTC HD2 idag). Nu när det börjar bli dags att uppgradera sin mobil så känner jag inte minsta sug efter WP7 däremot så är jag väldigt lockad av N9 och MeeGo och appar ger jag inte mycket för N9:an har redan allt man vill ha som standard enda som saknas i dagsläget som jag ser det är flash stöd med det kanske kommer sen.

Tror att Nokia skriver under sin egen dödsdom igenom att satsa på WP7 men framtiden får utvisa hoppas jag har fel.

#85

Postad 25 juni 2011 - 17:50

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Även om n9 säljer som smör så är det slut på det roliga!

http://www.engadget....the-n9-is-a-hi/

Redigerat av theclone, 25 juni 2011 - 17:50.


#86

Postad 25 juni 2011 - 18:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Tror att Nokia skriver under sin egen dödsdom igenom att satsa på WP7 men framtiden får utvisa hoppas jag har fel.


WP7 har alla förutsättningar för att bli en storsäljare, det finns gott om pengar bakom, flera tillverkare som satsar på att ge ut telefoner, och även om jag inte gillar styrning så finns där även en tydlig hårdvaruspec så man vet hur en wp7 telefon kommer att funka.

Meego har stark motvind, det kommer bara att finnas en telefon, det känns inte som att den kommer att suportas så hårt. Så det lär aldrig bli en nokia för mig om de inte ändrar ståndpunkt på meego, wp7 är inte ett alternativ.

#87

Postad 25 juni 2011 - 18:51

Grizzok
  • Grizzok
  • Användare

  • 219 inlägg
  • 0

Meego har stark motvind, det kommer bara att finnas en telefon, det känns inte som att den kommer att suportas så hårt. Så det lär aldrig bli en nokia för mig om de inte ändrar ståndpunkt på meego, wp7 är inte ett alternativ

Det stämmer inte helt, finns andra företag som lagt ner pengar i Meego projektet som vill ha lite utbetalning ifrån det. LG skulle väl komma med nån lur t.ex. och Intel jobbar vidare på det.

Det kommer visserligen vara ett sidoprojekt, särskilt då Elop verkar göra allt för att inte sälja en enda N9a, men det kommer förmodligen komma lite fler lurar iaf. Om inte från Nokia så är det fortfarande andra som är intresserade.
Personligen skulle jag säga att Meego är det första på länge som visar lite unik känsla i UIet och som faktiskt kan sticka ut som ett lite annorlunda och möjligen bättre alternativ än iOS/Android. Jag skulle påstå att Meego verkar vara nästa steg i utvecklingen för UI medans WP7 är bara samma sak som redan finns och därför inte kommer kunna sticka ut tillräckligt för att slå igenom.

Det är fullt möjligt att Meego inte kommer gå någonstans, men då kommer det vara pga Nokia inte satsar på det, inte för att det är för att det är dåligt i grunden (som t.ex. Symbian). Satsade de bara på Meego och kämpade för att utvecklare och kunder skulle satsa på det så skulle det åtminstone ha en hyfsad chans.
Men när Elop mer eller mindre dödsförklarar OSet flera månader innan produkten ens finns på marknaden så är oddsen inte allt för bra.

Helt sjukt att de mer eller mindre säger "Köp inte denna produkt, även om den är bra och vi har lagt ner massa pengar på det!" när de är i desperat behov av just en sån produkt som är lite unik och kan dra in de slantar som de desperat behöver, åtminstone till de faktiskt har en WP7 lur ute. Även om de inte trodde på Meego så tycker man de borde vilja sälja så mycket de kan för att fylla gappet tills WP7 är ute (om de nu verkligen tror på det).

#88

Postad 25 juni 2011 - 19:03

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Det stämmer inte helt, finns andra företag som lagt ner pengar i Meego projektet som vill ha lite utbetalning ifrån det. LG skulle väl komma med nån lur t.ex. och Intel jobbar vidare på det.

Det kommer visserligen vara ett sidoprojekt, särskilt då Elop verkar göra allt för att inte sälja en enda N9a, men det kommer förmodligen komma lite fler lurar iaf. Om inte från Nokia så är det fortfarande andra som är intresserade.
Personligen skulle jag säga att Meego är det första på länge som visar lite unik känsla i UIet och som faktiskt kan sticka ut som ett lite annorlunda och möjligen bättre alternativ än iOS/Android. Jag skulle påstå att Meego verkar vara nästa steg i utvecklingen för UI medans WP7 är bara samma sak som redan finns och därför inte kommer kunna sticka ut tillräckligt för att slå igenom.

Det är fullt möjligt att Meego inte kommer gå någonstans, men då kommer det vara pga Nokia inte satsar på det, inte för att det är för att det är dåligt i grunden (som t.ex. Symbian). Satsade de bara på Meego och kämpade för att utvecklare och kunder skulle satsa på det så skulle det åtminstone ha en hyfsad chans.
Men när Elop mer eller mindre dödsförklarar OSet flera månader innan produkten ens finns på marknaden så är oddsen inte allt för bra.

Helt sjukt att de mer eller mindre säger "Köp inte denna produkt, även om den är bra och vi har lagt ner massa pengar på det!" när de är i desperat behov av just en sån produkt som är lite unik och kan dra in de slantar som de desperat behöver, åtminstone till de faktiskt har en WP7 lur ute. Även om de inte trodde på Meego så tycker man de borde vilja sälja så mycket de kan för att fylla gappet tills WP7 är ute (om de nu verkligen tror på det).



Instämmer Nokia förtjänar nästan inte att finnas kvar efter alla felsatsningar och fel prioriteringar samt brustna löften till kunderna bättre att MS köper upp det driver det i botten helt.

#89

Postad 25 juni 2011 - 19:08

hemtman
  • hemtman
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Mycket gnäll från alla håll att n9 är död vid leverans, Mr Elop och hela nokia har ju hela tiden sagt att man har 3 pelare som gäller. Hoppas folk börjar läsa på lite mera och slutar sprida massa osanningar, det är det sista nokia behöver i detta läge.

#90

Postad 25 juni 2011 - 19:13

theclone
  • theclone
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Mycket gnäll från alla håll att n9 är död vid leverans, Mr Elop och hela nokia har ju hela tiden sagt att man har 3 pelare som gäller. Hoppas folk börjar läsa på lite mera och slutar sprida massa osanningar, det är det sista nokia behöver i detta läge.


Det var ju länge sedan. Jag vill se ELOP på scen tala sig varm om n9. Inte läcka en video som tar bort fokus från n9:an...

N9 är inte död och jag kanske kommer köpa en vid release. Men det verkar inte som ledningen för nokia vill sälja den!

Betala en stor summa pengar till apple och skicka Elop på en intensivkurs hos Steve jobs.

Redigerat av theclone, 25 juni 2011 - 19:20.


#91

Postad 25 juni 2011 - 19:13

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0
Mr Elop, elopes together with MS, knappast för Nokias bästa men tiden får utvisa.

WP7 har potential men sålänge folk inte vill ha det så spelar det ingen roll finns en anledning till att de döljer försäljningssiffrorna för det.

Redigerat av Alien08, 25 juni 2011 - 19:20.


#92

Postad 25 juni 2011 - 19:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det stämmer inte helt, finns andra företag som lagt ner pengar i Meego projektet som vill ha lite utbetalning ifrån det. LG skulle väl komma med nån lur t.ex. och Intel jobbar vidare på det.


Jo förvisso men lg skulle redan ha visat upp sin lur om jag förstod artikeln jag länkade till korrekt, dessutom inger lg inget förtroende alls för närvarande, de gav ut en lur för några månader sen med android som de precis verkar få ordning på, den har fortfarande android 2.2, snart släpper de en androidlur till som också verkar få 2.2, men jag hoppas att de kommer med något då meego som sagt verkar vara grymt. Men av det vi ser i dagsläget så verkar Meego tyvärr vara en återvändsgränd.

Har ingen erfarenhet av symbian och vet inte hur det ser ut med appar där, men har sett att min bank inte promotar nån symbian app iaf. För att jag ska byta system måste jag definitivt veta att alla funktioner jag använder idag funkar. Även om det funkar med androidapps i meego så bör man ju veta hur bra det funkar, om alla funktioner i appar funkar lika bra osv.

#93

Postad 25 juni 2011 - 19:27

hemtman
  • hemtman
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Det var ju länge sedan. Jag vill se ELOP på scen tala sig varm om n9. Inte läcka en video som tar bort fokus från n9:an...

N9 är inte död och jag kanske kommer köpa en vid release. Men det verkar inte som ledningen för nokia vill sälja den!

Betala en stor summa pengar till apple och skicka Elop på en intensivkurs hos Steve jobs.


Har varit nokias problem i flera år att man basunerar ut information på ett förvirrande sätt, mycket av nokias problem hade kunnat undvikas med en proffsig info avdelning.

#94

Postad 25 juni 2011 - 20:38

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0

Även om n9 säljer som smör så är det slut på det roliga!

http://www.engadget....the-n9-is-a-hi/

Låsta någonstans att det där var felciterat. Men det borde man nog få reda på snart.

#95

Postad 25 juni 2011 - 20:51

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Det som avgör vad jag köper är att de funktioner jag behöver finns till det system jag väljer, tex app till banken, appar för att hålla koll på bilkostnader och liknande, att jag kan modda och ändra i telefonen så den ser ut och fungerar som jag vill. Appar får heller inte vara för dyra, till android har jag bara 2-3 appar som kostat över 20kr och de flesta jag betalt för kostar under 10kr, det är sånt som avgör för mig.


Det kan jag förstå men samtidigt är det banmej bankernas uppgift att se till at det funkar även om man inte har en Iphone (där det säkert främst funkar idag) om inte banken fixar detta bör man byta bank.

Ser samma problem på skrivbordet med bankid. Främst för att svenska banker verkar totalt inkompetenta och tar fram egna lösningar istället för att köra gemensamma rakt över som rimligen borde funka oavset OS. Dvs fullständigt webbaserade lösningar. Detta gälöler även mobilen. Finns ingen anledning ha en specialapp för sådan. Bättre anpassa websidan för mobilen.

Jag tror inte detta kommer vara ett problem dock.

Redigerat av tieliese, 25 juni 2011 - 20:53.


#96

Postad 25 juni 2011 - 20:57

tieliese
  • tieliese
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Har varit nokias problem i flera år att man basunerar ut information på ett förvirrande sätt, mycket av nokias problem hade kunnat undvikas med en proffsig info avdelning.


CEO är livrädd att den ska lyckas för då får han sparken. Tro inte på alla rykten och skit. Gillar ni luren så köp den.

Det tänker jag göra. Har forfarande kvar min N900 som forfarande är bra och appar finns till den även om Nokia officielt lagt ner den så kommer där appar.

Dags att vi i europa visar var skåpet ska stå.

Redigerat av tieliese, 25 juni 2011 - 21:06.


#97

Postad 25 juni 2011 - 21:07

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Det kan jag förstå men samtidigt är det banmej bankernas uppgift att se till at det funkar även om man inte har en Iphone (där det säkert främst funkar idag) om inte banken fixar detta bör man byta bank.

Ser samma problem på skrivbordet med bankid. Främst för att svenska banker verkar totalt inkompetenta och tar fram egna lösningar istället för att köra gemensamma rakt över som rimligen borde funka oavset OS. Dvs fullständigt webbaserade lösningar. Detta gälöler även mobilen. Finns ingen anledning ha en specialapp för sådan. Bättre anpassa websidan för mobilen.

Jag tror inte detta kommer vara ett problem dock.


Tror inte det är nån av iaf de större bankerna som inte har androidapp. Även om man kan köra i en webbläsare ser jag helt klart hellre en dedikerad app till det. Dessutom finns ju bankdroid för att enbart hålla koll på kontona och som byggs ut med andra appar tex budget/bokföring som läser av händelser i bankdroid och för in dem i ett program som visar vad man lagt sina pengar på osv. Dessutom brukar webbläsare bara ställa till det, märkte det nu när IE9 släpptes tog flera veckor innan bankerna hunnit uppdatera sig.

Skulle aldrig byta bank pga något sånt, då byter jag hellre telefon, vill ha en bank som finns i närheten och då blir urvalet där jag bor tämligen litet.

#98

Postad 25 juni 2011 - 21:13

hemtman
  • hemtman
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Det kan jag förstå men samtidigt är det banmej bankernas uppgift att se till at det funkar även om man inte har en Iphone (där det säkert främst funkar idag) om inte banken fixar detta bör man byta bank.

Ser samma problem på skrivbordet med bankid. Främst för att svenska banker verkar totalt inkompetenta och tar fram egna lösningar istället för att köra gemensamma rakt över som rimligen borde funka oavset OS. Dvs fullständigt webbaserade lösningar. Detta gälöler även mobilen. Finns ingen anledning ha en specialapp för sådan. Bättre anpassa websidan för mobilen.

Jag tror inte detta kommer vara ett problem dock.


Verkar som det är på gång redan.

Tietos nya lösning gör det möjligt för banker att erbjuda avancerade onlinetjänster via smartphone-enheter. Med fickbanken kan kunderna komma åt anpassade banktjänster direkt från sina handenheter. Gränssnittet till användarens e-banklösning finns alltid tillgängligt - med ett enda tryck på telefonen visas bankkundernas personligt anpassade vy. Den nya mobila banklösningen bygger på ett gemensamt forskningsprogram inom mobila finanstjänster (MOFS, Mobile Finance Services) som genomförs i samarbete mellan Tieto, Nokia och Aalto-universitetet.
Den anpassningsbara fickbanken kan visa aktuella meddelanden om händelser och saldo på bankkontot, påminnelser om räkningar som ska betalas och en karta med vägbeskrivningar till närmaste bankomat. Det går också att lägga till fler tjänster, till exempel en onlinetjänst för försäkringsassistans direkt på plats vid en bilolycka eller omedelbar hjälp med skadeanmälan till försäkringsbolaget. Tjänsterna blir tillgängliga efter en säker inloggning, och till skillnad från SMS-baserad teknik som är förknippad med leveranskostnader är meddelanden kostnadsfria.
Det här är den första mobila banklösningen i sitt slag i Europa. Nästa version som utvecklas inom forskningsprogrammet MOFS har redan väckt intresse bland många banker, och de första kommersiella applikationerna förväntas lanseras under 2011.

#99

Postad 25 juni 2011 - 21:15

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

  • 941 inlägg
  • 0
Bankernas egna appar är väl okej att de finns men aldrig att jag skulle lita på appar som andra snickrat ihop, det är fan att tigga om att bli blåst.

Redigerat av Unregistered31511, 25 juni 2011 - 21:16.


#100

Postad 25 juni 2011 - 21:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Bankernas egna appar är väl okej att de finns men aldrig att jag skulle lita på appar som andra snickrat ihop, det är fan att tigga om att bli blåst.


Det är därför man inte kan göra transaktioner i bankdroid, bara se händelser och få notifications om nått händer på kontot.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.