Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - SwanSpeakers *

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Swans Diva 5.2F (Golvhögtalare) 1 7 (2) Inga priser
Swans Diva 2.1 (Surroundhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Swans Diva 6.2F (Golvhögtalare) 1 8,37 (7) Inga priser
Swans M20-5.1 (Högtalarpaket för hembio) 1 (0) Inga priser
Swans Diva 4.2F (Golvhögtalare) 2 8 (3) Inga priser
Swans D1080 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans S200A (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans S600SE (Golvhögtalare) 1 7,67 (2) Inga priser
Swans M1 (Surroundhögtalare) 1 9 (10) Inga priser
Swans D3.1 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans D3.2F (Golvhögtalare) 0 7,83 (5) Inga priser
Swans 2.3C (Centerhögtalare) 5 9 (5) Inga priser
Swans F2.2F (Golvhögtalare) 5 8,75 (3) Inga priser
Swans F5R (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) Inga priser
Swans F2.2R (Surroundhögtalare) 2 7,5 (1) Inga priser
Swans M10 (Datorhögtalare) 0 8,45 (10) Inga priser
Swans H5 (Datorhögtalare) 4 8,5 (3) Inga priser
Swans M808 (Golvhögtalare) 4 7,5 (1) Inga priser
Swans M806 (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans F2.2A (Golvhögtalare) 1 8,5 (3) Inga priser
Swans F1.1A (Golvhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Swans M806B (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
Swans M100 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Swans M100 MKII (Surroundhögtalare) 6 7,5 (1) Inga priser
11 relaterade trådar

#951

Postad 23 januari 2014 - 22:36

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Ja, det får nog stå för dig. Vi har själv ehållit mycket beröm över Hivi`s element av erfarna konstruktörer och high end tillverkare använder element av just Hivi.

Börjar även jag ledsna, du spyr galla över något som du inte behärskar.


Behärskar det gör jag nog. Har själv haft swans och även testexemplaret jag fick hem från dig.
Det första paret hade finish men lät skit. Dom du skickade lät helt okej men hade en bit kvar till Helicon som jag jämförde med.

Hmm high end aktörer som jag känner till utvecklar främst sina egna element. Dom seriösare high end kör sedan ofta på just andras element. Tänker då på tillverkare som Focal, Kef och Wilson. Sen har vi Sonus faber som använder modifierade varianter från high-end segmentet hos vifa m.fl.

En viss skillnad skulle jag vilja påstå.

@perri du verkar inte förstå mitt ointresse av att tjafsa med dig? Du är inte på min nivå och så är det bara.

#952

Postad 23 januari 2014 - 23:04

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Behärskar det gör jag nog. Har själv haft swans och även testexemplaret jag fick hem från dig.
Det första paret hade finish men lät skit. Dom du skickade lät helt okej men hade en bit kvar till Helicon som jag jämförde med.

Hmm high end aktörer som jag känner till utvecklar främst sina egna element. Dom seriösare high end kör sedan ofta på just andras element. Tänker då på tillverkare som Focal, Kef och Wilson. Sen har vi Sonus faber som använder modifierade varianter från high-end segmentet hos vifa m.fl.

En viss skillnad skulle jag vilja påstå.

@perri du verkar inte förstå mitt ointresse av att tjafsa med dig? Du är inte på min nivå och så är det bara.


Swans har ju tillverkat väljudande högtalare sedan start. Tror jag har tidningen någonstans där tidningen Hemmabio testade den äldre Diva serien. De testade ett helt surroundsystem, året var 2003 och beröm är bara förnamnet.

Dina exakta ord under ditt testande... Jag citerar "Har lyssnat ganska mycket. Kört riggarna parallellt med varandra.
Insåg ganska snart att skillnaderna mellan Onkyon och Cambridgen va mindre än väntat (likaså mellan högtalarna) så jag övergick till att växla mellan zonerna på Onkyon."

Du testade Swans M3. Du jämförde mot DALI Helicon 300.

M3 kostar 13 990:- till kund, Dali kostar 25 800:-

#953

Postad 23 januari 2014 - 23:35

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

@perri du verkar inte förstå mitt ointresse av att tjafsa med dig? Du är inte på min nivå och så är det bara.


Så du går mao in i tyckande om både högtalare och personer utgående från ditt ego/självbild om verkligheten.
För att få den att stämma använder du dig därför av en uppbyggd fantasivärld vilket förklarar dina emotionella och ologiska inlägg här på tråden. Du är verkligen en narcissist så därför är det både oproffsigt och meningslöst att fortsätta att driva med dig. Det blev plötsligt inte så kul längre...

#954

Postad 23 januari 2014 - 23:44

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Så du går mao in i tyckande om både högtalare och personer utgående från ditt ego/självbild om verkligheten.
För att få den att stämma använder du dig därför av en uppbyggd fantasivärld vilket förklarar dina emotionella och ologiska inlägg här på tråden. Du är verkligen en narcissist så därför är det både oproffsigt och meningslöst att fortsätta att driva med dig. Det blev plötsligt inte så kul längre...


En narcissist är någon som har en självbild av sig själv som inte överensstämmer med verkligheten. Jag har haft gott om tid att pröva min självbild så det där är inget som träffar mig. Vilken är denna fantasivärld du pratat om? Du kanske har skygglappar och tror att din värld är den enda och den korrekta?

Tyckande om högtalare ligger en ganska gedigen grund bakom då jag ägt fler par på ett år än vad de flesta på detta forumet gör under en hel livstid.

#955

Postad 24 januari 2014 - 00:45

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det är värt att lägga sig i bråket här, men ärligt talat förstår jag inte kritiken som det började med riktigt. Swans är en av världens största högtalartillverkare, Hi-Vi är vad jag kan minnas världens största producent av högtalarelement? Det är inte snack om några tiokronorselement, faktum är ju att många av elementen går att köpa lösa och vissa av dem kostar åtskilliga tusen kronor. Ta t.ex. en titt på Parts Express. Nu är det egentligen oväsentligt då det finns extremt dyra högtalare med väldigt billiga element, prislappen avgör ju inte prestandan. Att man sneglar på varandras design är väl inget nytt, det är väl bara att kolla på bilindustrin eller vad som helst. I sin enklaste form är en högtalare en mer eller mindre fyrkantig låda, det kan väl inte betraktas som stöld trots att det finns massor av exempel på sådana konstruktioner? Swans äger världens största ekofria kammare för provmätning av högtalare, jag kan inte tänka mig att de byggt den utan anledning. När det gäller linjekällor så finns det betydligt tidigare exempel på det än McIntosh. De laborerade ganska friskt med olika konstruktioner en gång i tiden, men jag vet inte om man kan påstå att alla dessa var speciellt lyckade. Något de förstås inte var ensamma om. Det finns dock några enkla principer man inte kommer ifrån, och det är att elementen sitter i vertikalled på en lång rad per elementtyp, det handlar inte om att kopiera varandra, det är enda sättet att undvika lobing mellan elementen. Diskanterna måste alltså sitta på en vertikal rad (ger kamfiltereffekter i höjdled men inte i sidled) och dito gäller för mellanregistren. Dessutom måste avståndet mellan mellanregistren och diskanterna vara så litet som möjligt för att undvika lobing mellan de båda elementtyperna i sidled, avståndet bör vara under 1/4 våglängd av brytfrekvensen mellan elementen. Det är allmänt känt och därför är det helt enkelt så man bygger en linjekälla. Gör man inte så så får man växelvis utsläckningar av ljudet vilket kallas för kamfiltereffekter. Vilket också kan och uppstår i lyssningsrummet av andra orsaker, i synnerhet om man inte har akustikbehandlat det.

Jag har sysslat med hifi i ca 25 år nu och har ägt mer högtalarpar än jag kan räkna, troligtvis rör det sig om ett 30-tal par i skiftade prisklasser, jag är även flitig besökare av mässor och hifibutiker då jag tycker det är väldigt roligt att lyssna på olika konstruktioner. Jag har även lyssnat på Helicon-stativarna för den delen. När jag stötte på Swans var jag såld på ljudet, jag tycker att de generellt har ett väldigt homogent ljud med detaljrik och behaglig diskant, något som inte alltid är helt självklart. Innan jag köpte mina F1.1A så var jag spekulant på allt från KEF Reference till B&W802D men jag har själv inte hört något i den prisklassen som låter bättre än just F1.1A. Att få en sån best att låta homogent är inte det enklaste, men de har lyckats. Jag hade innan ett par Energy Veritas 2.4i, en högtalare som t.ex. Hifi & Musik hyllat i "Jakten på världens bästa ljud" då den enligt en i panelen lät i klass med eller bättre än B&W 802D. Jag kan säga att F1.1A spöar dessa på varje punkt. Så som du förstår så protesterar jag starkt emot att det rör sig om några hafskonstruktioner. Jag har ett hyffsat akustikreglerat lyssningsrum som ganska så lätt avslöjar olika högtalares egenskaper dessutom, något som inte alls är direkt självklart i ett oreglerat rum. I slutändan handlar det förstås om var och ens preferenser, därav undviker jag själv att kritisera andras val. Fanns det bara en sanning skulle vi väl bara ha en tillverkare på marknaden?

#956

Postad 25 januari 2014 - 23:19

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Man kan såklart diskutera huruvida Swans har kopierat andra tillverkares design och eller konstruktioner. Dock så gör vi inte det i denna tråd utan hädanefter håller vi oss till ämnet! :)

#957

Postad 25 januari 2014 - 23:53

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

En narcissist är någon som har en självbild av sig själv som inte överensstämmer med verkligheten. Jag har haft gott om tid att pröva min självbild så det där är inget som träffar mig. Vilken är denna fantasivärld du pratat om? Du kanske har skygglappar och tror att din värld är den enda och den korrekta?

Tyckande om högtalare ligger en ganska gedigen grund bakom då jag ägt fler par på ett år än vad de flesta på detta forumet gör under en hel livstid.


Har du fått uppleva alla dessa talare i hyffsat bra akustik?

För övrigt så har tydligen hivi 6.8 elementet lägre dist än dynaudios element...så en jäkligt bra kopia isdf. här är ialf en bild på elementet (min egna på 6.8 som sitter i bla totem o swans) och den skiljer sig ifrån dynaudio förutom just framsidan....ett jäkligt fint element, bara att googla.

Bifogad fil  IMG051.jpg   339,04K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av robert293, 26 januari 2014 - 11:43.


#958

Postad 26 januari 2014 - 20:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är vansinnigt synd att man inte bor närmare myc hifi, där finns det många guldkorn :D

#959

Postad 27 januari 2014 - 01:27

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Det är vansinnigt synd att man inte bor närmare myc hifi, där finns det många guldkorn :D


Ja visst är det. Var själv där i våras och köpte mina Swans F2.2A.
Blev en äventyrlig resa hem på sisådär 20 mil med en överfylld bil och helt inkilad i förarsätet med nästan inget rörelseutrymme, som jag skrev lite om tidigare här på tråden. Men alltid kul att komma ihåg så här efteråt... :)

Redigerat av perri, 27 januari 2014 - 01:28.


#960

Postad 27 januari 2014 - 22:42

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Om man vill se lite Swans och Jönköping är nämre så besök gärna Sweetspotmässan i slutet av april.

Vi har inte bestämt högtalare att spela på än så var gärna med och påverka. Det lutar åt Diva 8.3F såvida de hinner bli klara i produktion. Men kanske något i en lägre prisklass som Diva 6.3F, Diva 4.2F. Eller ska man gå åt andra hållet, F2.2A, nya M808A eller t.o.m. monstren F1.1A...

Redigerat av MYC AUDIO, 27 januari 2014 - 22:43.


#961

Postad 28 januari 2014 - 00:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Kommer mina favoriter, volent dit? :)

#962

Postad 28 januari 2014 - 00:34

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Kommer mina favoriter, volent dit? :)


Även Volent finns med i funderingarna. En golvare i CL serien kanske...

Förra året hade vi två rum så då var det lite enklare, en från varje fabrikat. Men i år blir det nog ett rum för att få mer tid för injustering och mer njutning. Vi har nog velat lite för mycket tidigare mässor så stressen har blivit alltför påtaglig, bättre då att koncentrera sig på ett rum och få det riktigt bra.

Sen blir det ju även en mässa i höst också :)

#963

Postad 29 april 2014 - 11:28

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Även Volent finns med i funderingarna. En golvare i CL serien kanske...

Förra året hade vi två rum så då var det lite enklare, en från varje fabrikat. Men i år blir det nog ett rum för att få mer tid för injustering och mer njutning. Vi har nog velat lite för mycket tidigare mässor så stressen har blivit alltför påtaglig, bättre då att koncentrera sig på ett rum och få det riktigt bra.

Sen blir det ju även en mässa i höst också :)


Nå, får vi veta lite nu hur det gick på mässan? Spänd förväntan! :)

#964

Postad 01 maj 2014 - 20:04

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 1
Det hela var en mycket trevlig mässhelg. Sweetspot Jönköping är en favorit då logistiken med stugorna är alldeles förträfflig. Även i år dukade vi upp med lite produkter på utsidan.

Bifogad fil(er)


Redigerat av MYC AUDIO, 27 augusti 2014 - 01:58.


#965

Postad 01 maj 2014 - 23:40

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Mycket trevlig mässa i år som vanligt. :) Och precis som förra året så tenderar volymen att åka upp när man lämnar besökare ensamma i rummet med full kontroll över låtval och ljudnivå, de större Swanspjäserna uppmanar verkligen till att släppa hästarna fria så att säga. :)

#966

Postad 02 maj 2014 - 10:28

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Här har vi en aningen skäggig Rickard som kopplar lite under fredagen. Ja, skägget rykte då jag inte tycktes se så presentabel ut :D


Jamen Rickard vet du inte att skägg är det tillbehör som varje seriös audiofilist måste ha för att understryka sin trovärdighet? :D

#967

Postad 26 juni 2014 - 11:58

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Då blev det då åter dags att sluta ett förbund med polaren Spargrisen.

Så ett antal försakade månader senare var jag på väg i hundra knyck till Richard och MYC HiFi. Här skulle införskaffas en Swans 2.3C center. B)

Väl framme blev det te och diskussioner med Richard om allt möjligt och omöjligt inom hifibranschen innan det var dags att vända hem igen. Den här gången utan klaustrofobiska känslor i en överfull bil av Swans F2.2A lådor.

Väl hemma kunde jag snabbt konstatera att mitt projekt att installera denna monstercenter i min mediamöbel var dömt att misslyckas. :wacko:

Men öj vad bra den lät! Har definitivt inte hört något bättre i centerväg och jag har ändå varit med i princip sen HiFi hobbyn kom till Svedala.

Så centern fick stå på golvet framför möbeln tillsvidare.

Surfade runt på nätet och fann efter mycket om och men ett stereorack och ett TV-stativ som passade. 4 st. finfina 3 meters HDMI kablar importerades också av bara farten från Kina.

Efter mycket leveransstrul med bl.a. sönderslaget TV-stativ var det dags ett par veckor senare för det stora monteringsslitet.

Sonen fick den gamla mediamöbeln vilket gjorde honom på mycket gott humör.

Efter monteringen och lyftandet av 33 kilo center och 35 kilo sjukanalare m.m. var det dags för ryggen att ta semester ett par dar innan le grand finale: Plugga in och leka den enerverande leken gömma kabel... :angry:

56 st. noga räknat. Men efter inköp av kabellådor, buntband och spiralband ordnade det sig tillslut. Dock ej utan en del tillmälen och fula ord på döda föremål därimellan.

Så detta blev resultatet:

Bifogad fil  Stereo-3.jpg   189,73K   8 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Stereo-1.jpg   152,75K   7 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Stereo-2.jpg   160,68K   7 Antal nerladdningar

Så nu trivs jag! :D :D

Redigerat av perri, 26 juni 2014 - 12:33.


#968

Postad 26 juni 2014 - 12:07

d00m
  • d00m
  • Veteran

  • 1 678 inlägg
  • 0
Trevlig läsning! Nog är det en grymt bra center allt. :)

#969

Postad 26 juni 2014 - 16:07

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Ser ut som en grym anläggning du har där Perri, varför inte lägga upp lite bilder i ett galleri på din profil?
Vore intressant med ett album med fler bilder å lite kommentarer etc.

Dina högtalare ser för övrigt brutala ut, och vilken finish de verkar ha.
Jag är inget fan av träfinishar men på dina bilder så passar det in riktigt fint.

Men en fundering, hur fan kan det behövas 56 kablar för den anläggning? Det är galet många.
Om inte kanske det är dags att skaffa en oppo :)

#970

Postad 26 juni 2014 - 19:15

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Lite felräkning där. Det blev 45... Räknade med enkla högtalarkablar. De åtta kablarna till högtalarsektionerna ej inräknade.
Men för övrigt så... Jo mycket blev det.

HTPC:n står för en del. Prylar utanför bild med bl.a. en annan sub, summa 17 starkströmskablar inkl. nätfilter och grenuttag. Nästan allt är nätverkskopplat. Automatisk högtalarväxel och subbasväxel. HDMI, optiskt, triggers och analogt lite hit och dit.

Byter ut blåstrålen mot en Oppo så småningom men inte blir det mindre kablar för det... :rolleyes:

#971

Postad 27 augusti 2014 - 02:16

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 1
Uppdatera dig med det senaste. Nytt på ingående www.swans.se

#972

Postad 09 november 2014 - 20:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Så nu trivs jag! :D :D


Förstår det, snyggt och sjukt mycket ljud för pengarna :)

#973

Postad 27 april 2015 - 23:37

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Lite bilder från Sweetspot Jönköping. Divorna var minst sagt svårtyglade i det lilla rummet, men nog lät det helt OK ändå trots problem att tygla basen.

 

USB DAC var Resonessence Labs Concero HD, vidare till Tagas hybridförstärkare HTA-700B SE och till sist svensktillverkade slutsteget 3RD DJA:KEL, som utan problem levererade kraft till Divorna till öronbedövande ljudnivåer.

Bifogad fil(er)



#974

Postad 02 februari 2016 - 16:48

Mr_Ozzy
  • Mr_Ozzy
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Vet inte om det framkommit någon Info om deras basar? Hur står dom sig mot andra basar i samma prisklass?

Sjukt snygga högtalare överlag. Ska blir lite provlyssning inom en snar framtid när tid finns till övers.

#975

Postad 03 februari 2016 - 00:56

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Köper du ett par f2.2 eller större behöver du inte separat bass. Haha nä men sjukt pris värda subwoofers har dem. Fråga myc annars dem har koll på deras saker 😀

#976

Postad 25 februari 2016 - 15:40

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Avslutade mina byten från Sonos Connect till Bluesound Node med den sista enheten i köket.

 

Hade inte några ljudliga förväntningar där då anläggningen bestod av Swans M10.

 

Men till min förvåning hostade M10 upp sig rejält och jag fick ett mycket mjukare och mer detaljerat ljud i mellan och diskantregistret. Ren HiFi klass faktiskt.

 

Så det visade sig m.a.o. att Sonos Connect var den svagare länken i den här kedjan!

 

Rätt imponerande med tanke på priset 1190:-

 

Så om någon här på tråden har en bra DAC att testa med så skriv en rad vet ja. Kan vara kul att jämföra.



#977

Postad 06 maj 2016 - 08:24

MYC AUDIO
  • MYC AUDIO
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 1

Delar med oss av lite bilder från senaste mässan i Jönköping ;)

 

På bild har vi Swans senaste modell i den finare M-serien, M803A. Stativen hör till och ingår med högtalaren.

 

Förstärkeri var NuPrime DAC-9 som DAC/Försteg och den mindre Dja:kel PA250.2 som slutsteg. Kablage Supra och Xindak.

Bifogad fil(er)


Redigerat av MYC AUDIO, 06 maj 2016 - 08:25.


#978

Postad 22 september 2016 - 16:50

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Ny serie verkar dyka upp snart, RM600F+/R-/C+ :)

 

http://www.mychifi.s...s-golvhogtalare

 

http://www.mychifi.s...rroundhogtalare

 

http://www.mychifi.s...centerhogtalare


Redigerat av mcmike, 22 september 2016 - 16:50.


#979

Postad 27 september 2016 - 23:05

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Ny serie verkar dyka upp snart, RM600F+/R-/C+ :)

http://www.mychifi.s...s-golvhogtalare

http://www.mychifi.s...rroundhogtalare

http://www.mychifi.s...centerhogtalare


Det är en förbättrad version av en äldre serie rm600 har funnits ett tag sitter ju samma element som m6 serien . Så kapp för pengarna.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.