Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pappersremsa i gipstak skarvar, hur?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 april 2012 - 21:58

Rolito
  • Rolito
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag har sökt lite i olika trådar om vad man bör använda för skarvarna i gipstaket och att pappersremsa är det bästa att använda för att undvika sprickor, jämtemot glasfiberremsa.

Men vad är tekniken för att lägga dem? Hur gör man?

Ska man spackla skarven först och sen limma fast pappret, ska man vänta till spacklet torkat innan man lägger dit remsan eller ska det vara vått?

Jag tänkte använda mig av extra stark vävlim.

Eller man limmar först och låter det vara luft under och sedan spacklar.. Hittar ingenstans hur man egentligen gör detta.

Redigerat av Rolito, 05 april 2012 - 21:59.


#2

Postad 05 april 2012 - 22:05

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Skit i pappersremsan. Bara jobbig att jobba med.
Glasfiberremsan som är självhäftande är helt klart lättast.
Vilken av dem som håller bäst i slutändan har jag inte någon aning om.
Det jag vet är att fyra år efter en takrenovering så har fortfarande inte några sprickor uppkommit från glasfiberväven.

#3

Postad 05 april 2012 - 22:08

Rolito
  • Rolito
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Skit i pappersremsan. Bara jobbig att jobba med.
Glasfiberremsan som är självhäftande är helt klart lättast.
Vilken av dem som håller bäst i slutändan har jag inte någon aning om.
Det jag vet är att fyra år efter en takrenovering så har fortfarande inte några sprickor uppkommit från glasfiberväven.


Min granne använde glasfiberremsan och han har sprickor i varje skarv i taket, han fick det efter ett halvår.. Huset måste röra sig rätt mycket verkar det som.. och de flesta säger att pappersremsa spricker aldrig..

#4

Postad 05 april 2012 - 22:14

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
Pappersremsa är det ända godkända att använda enligt byggnormer.
Så att det skulle vara bättre är säkert sant.
Men att det är mycket lättare att jobba med glasfibervägen (självhäftande) är ingen tvekan om.
Som sagt så har jag inte några sprickor i mitt tak och vi har ändå haft ett jordskalv som gjorde att ett parkettgolv sprack.
Upp till dig vad du vill använda.
Kör du pappen om det känns bättre. Gör du det så ska du spackla ett tunnt lager först som du kan fästa remsan i och sedan spackla över det.

#5

Postad 03 maj 2012 - 05:56

Caseyira
  • Caseyira
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Glasfiberremsa e kass, spricker i skarvarna...

På jobb anvnder målarna "bredplasta" säkert olika namn på olika fabrikat. Det är ett extra klibbigt spackel för att lägga remsa, sen kör dom vanligt medium-spackel andra lagret. Krävs dock fortfarande lite teknik för att få det att sitta snyggt. Lttaste sättet för en amatör är att först fylla skarven med vanligt spackel om det finns en glipa. Sen pensla på våtrumslimm och limma dit remsan. Då får du en superstark skarv som inte heller bubblar nr du sen spacklar över den då den blir vattentät. Absolut lättaste sättet! Lycka till

#6

Postad 03 maj 2012 - 17:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Sitter skivorna dikt an mot varandra behövs ingen förspackling.
Jag kör flödigt med vävlim som är lite starkare. Både bakom och på remsan. Sen spacklar jag med vanlig lätt hand. :)

#7

Postad 06 maj 2012 - 09:15

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0
spackla igen skarven, fäst pappremsan i spacklet och spackla över den direkt så sitter den.

#8

Postad 06 maj 2012 - 16:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

spackla igen skarven, fäst pappremsan i spacklet och spackla över den direkt så sitter den.


Det är inte så. För att kunna sätta pappersremsor i spacklet måste man ha ett blötare spackel än det vanliga lätt handspacklet. Om man använder vanligt så suger pappret ur den lilla fukten som finns i spacklet, och lossnar sen.
Det har kanske funkat för dej om du har använt ett blötare spackel fast inte vetat om det. ;)

#9

Postad 13 maj 2012 - 16:57

Unregistered02428d26
  • Unregistered02428d26
  • Lärjunge

  • 434 inlägg
  • 0
Jobbat som målare i ca 13 år , spackla skarven med vanligt medium sandspackel första gången och slipa av skarven lite lätt . Limma sedan dit pappremsorna först på gipsskivorna och sedan på med lim igen över remsorna. Låt dom sedan torka ordentligt och spackla över dom 2 gånger till. Det är det lättaste sättet och du får minst risk att du ska få luftbubblor under remsan som du kan få om du sätter dom i spacklet. Glasfiberremsa ska du absolut inte hålla på med sämre skit finns inte.

hör av dig om det är nått du undrar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.