Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson EH-TW5910 - hur skarp "ska" den vara? [Med bilder]

106 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 februari 2013 - 10:41

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Tja!

Jag köpte för en vecka sen en Epson EH-TW5910. Har nu pillat en del med justeringar för att få till en så skarp bild som möjligt. Av de projar jag testat (Acer H6500, Epson EH-TW6000 och en annan 5910) så är denna den bästa. Men jag vet inte hur mycket man kan förvänta sig. Så jag tänkte kolla om nån veteran e sugen på att uttala sig? Givetvis vill jag även veta vad mer juniora användare har att säga ;)

Först ut, en bild på bästa delen av bilden innan mina justeringar.
Bifogad fil  1_utankorr.jpeg   566,98K   24 Antal nerladdningar


Man ser en rätt tydlig skillnad när jag justerat:
Bifogad fil  2_medkorr.jpeg   567,03K   19 Antal nerladdningar


Men om man tittar långt ut på bilden så ser det ut så här, med en viss smudge/sudd-effekt. Eller vad man nu vill kalla den. (Se under ordet "Bildformat". Där e det vita utsuddat nedåt.) Tror inte att det ser ut så längst ner i bilden. Nu har jag projektorn stående, så det är alltså ett mindre problem där var projektorn skickar strålen rakt fram.
Bifogad fil  3_sudd.jpeg   702,53K   15 Antal nerladdningar


I kalibreringsvyn ser man också detta. I denna del av bilden går det liksom inte att få den att bli bra. Ca 2-3 pixlars sudd.
Bifogad fil  4_sudd.jpeg   311,73K   9 Antal nerladdningar


Så för jämförelse, den bästa biten av kalibreringsvyn. Mycket skarpare. Dock inte helt. Men borde inte skärpan vara jämn över hela bilden? Vad kan jag förvänta mig?
Bifogad fil  5_basta.jpeg   331,64K   8 Antal nerladdningar


Grymt tacksam för input.
PS. Jag har alltså projektorn stående bakom soffan just nu. Bilden e 3,5 x 2 meter, dvs ca 160 tum. Behövs mer info så hojta gärna till :)

Cheers

#2

Postad 04 februari 2013 - 10:50

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Använt dig av keystone correction?

Att det är lite oskarpare på vissa ställen samt en/två pixelförskjutningar, det får man nästan räkna med i den här prisklassen.

Försök hitta någon testbild där du har text i varje hörn av bilden och försök få det så skarpt som möjligt på dessa fyra ställen, så bör det bli "så bra det kan bli". :) Annars får du våldta plånboken och gå upp några klasser...

#3

Postad 04 februari 2013 - 11:03

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Om du har använt keystone reglaget så nollställ det och installera projjen korrekt,så kanske det blir skarpare bild..

#4

Postad 04 februari 2013 - 12:46

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Shit va snabba ni va! :) Tack för svar.

Svar på era funderingar:

Keystone har jag inte använt. Och det ser väl mest ut som nån optisk grej, den där "skuggan"?

Och jag har kört den där funktionen där man justerar R och B på en grid. Den har jag kört för varje "korsning" i gridden, så bättre än så här blir det nog inte.

Menar ni att jag inte kan vänta mig bättre bild på en 5910? Ärligt talat stör jag mig inte jättemycket på problemet när jag sitter på 5,8 meters avstånd, men jag vill vara så petig jag kan nu när jag ändå lägger 10k på något. Då vill jag bara försäkra mig om att jag får ett ex som är i bra skick. Mest en principsak ;)

#5

Postad 04 februari 2013 - 17:52

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Hur många pixlars förskjutning är det då?,kanske kan du reklamera den?

#6

Postad 04 februari 2013 - 20:40

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
På de bästa ställena är det väl runt 1 pixel åt vardera håll. På de värsta ställena kan det vara så att den röda färgen syns både 1 pixel under och 2 pixlar över grön, dvs ca 4 pixlar brett.. Inte med full ljusstyrka förstås men ändå att den är utsmudgad...

Japp, jag har haft den i en vecka så jag får byta om jag vill. Har haft en tw6000 och en annan tw5910 på prov och ingen har varit bättre - kan jag ha haft otur med alla projarna? :)

Supertack att ni tar er tid att svara på detta - ni e hjältar ;)

#7

Postad 04 februari 2013 - 23:31

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Ring Epson support och fråga om det är över toleranserna vettja,annars finns det projjar som man kan justera detta problem,men dom kostar!

#8

Postad 05 februari 2013 - 02:18

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

På de bästa ställena är det väl runt 1 pixel åt vardera håll. På de värsta ställena kan det vara så att den röda färgen syns både 1 pixel under och 2 pixlar över grön, dvs ca 4 pixlar brett.. Inte med full ljusstyrka förstås men ändå att den är utsmudgad...

Japp, jag har haft den i en vecka så jag får byta om jag vill. Har haft en tw6000 och en annan tw5910 på prov och ingen har varit bättre - kan jag ha haft otur med alla projarna? :)

Supertack att ni tar er tid att svara på detta - ni e hjältar ;)

Jag vill hävda att du inte har haft otur. Detta är mer regel än undantag med pixelförskjutningarna skulle jag säga(talar endast om Epson, i den här prisklassen nu, övriga tillverkare har jag dålig koll på).

Har själv en Epson TW-3200 och här finns både en och två raders förskjutning, men inget som alls stör, även fast jag bara sitter 2.6m ifrån. Du med dina nästan 6m bör ju egentligen inte alls se detta? :D
Bara för att du vet att det finns där, så stör du dig.

Men jag tror absolut att du får byta den, risken är dock stor att du får en med samma problem eller ännu värre.

Redigerat av Falcy, 05 februari 2013 - 02:19.


#9

Postad 05 februari 2013 - 09:46

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Ja det finns en risk men jag är villig att byta fler gånger tills jag får en som e så bra som möjligt :) När jag ringde till supporten (tack jeppeman för tipset) så sa han direkt att det låter som ett DOA-fall. Så de kikar nu på mina bilder och ska höra av sig... får se hur det går vidare. Jag återkommer.

#10

Postad 05 februari 2013 - 10:00

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Det är väl JVC's och Sonys modeller som kan man kan justera pixlarna på tror jag (om dom inte godkänner doa).

#11

Postad 05 februari 2013 - 11:29

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Nä även denna modell har något de kallar för att "justera LCD". Du får då upp en vit grid (1 px) och så får du ställa in för R och B. Först alla 4 hörnen, sen kan man ta vilken korsning man vill i gridden och finjustera. I just detta fall handlar det om att själva ljusstrålen blir utspridd över 2-3 pixlar så hur man än ställer in den blir den suddig.

Fick nu svar.
"Det är nånting fel med optikpaketet i den projektorn så det får bli DOA."

Ska bli spännande att se hur bra ersättaren blir :) Åker och byter denna idag.
Och skriver givetvis när något nytt händer.

Jag vill hävda att du inte har haft otur. Detta är mer regel än undantag med pixelförskjutningarna skulle jag säga(talar endast om Epson, i den här prisklassen nu, övriga tillverkare har jag dålig koll på).

Har själv en Epson TW-3200 och här finns både en och två raders förskjutning, men inget som alls stör, även fast jag bara sitter 2.6m ifrån. Du med dina nästan 6m bör ju egentligen inte alls se detta? :D
Bara för att du vet att det finns där, så stör du dig.

Men jag tror absolut att du får byta den, risken är dock stor att du får en med samma problem eller ännu värre.


Kolla på denna bild. En användare som plåtat sin 3200. Är säkert en ovanligt bra exemplar, men tjena vilken skärpa...
https://www.minhembi...e/318068#398989

#12

Postad 05 februari 2013 - 12:21

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Kolla på denna bild. En användare som plåtat sin 3200. Är säkert en ovanligt bra exemplar, men tjena vilken skärpa...
https://www.minhembi...e/318068#398989

Ja, det där är ett riktigt guldexemplar! 1 på 10000 enheter kanske. :)
Inte ens pixelförskjutning på den panelen. Och det i kombination med osedvanligt god skärpa är mycket ovanligt, det kan jag lova.

Kommer du skicka in din projektor till Epson eller går du ner till butiken och får en ny direkt?
Skickar du till Epson så är risken mycket stor att du får tillbaka en "bättre begagnad", finns historier om TW-3200 med folk som skickat in sin projektor och har fått tillbaka "bättre begagnade", det är lite så Epson arbetar. Det är därför det är svårt att få en helt felfri enhet.
Kan man byta direkt i butiken och få en helt ny i obruten kartong så är chansen större att man hittar en felfri.

#13

Postad 05 februari 2013 - 12:26

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Jag har fått ett DOA-nummer och ska gå till min butik för att lämna in den. Så här har han skrivit:

"Ta med detta nummer XXXXX tillsammans med kvittot och projektorn nerpackad till återförsäljaren så hjälper dom dig att få en ny."

Så jag antar att det blir en ny-ny :) Jag kommer iaf inte ge mig innan jag har ett bra ex. Ang använda projektorer så hoppas jag att de aldrig mörkar om det är en?

Redigerat av Unregistered782fc1bb, 05 februari 2013 - 12:28.


#14

Postad 05 februari 2013 - 12:56

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Bifogar en bild på min 6100.. Rätt nöjd med bilden :)

Bifogad fil(er)



#15

Postad 05 februari 2013 - 13:24

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Ser skitbra ut :) de e du värd när du inte snålat utan betalat för dig.

#16

Postad 05 februari 2013 - 13:37

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0

Ser skitbra ut :) de e du värd när du inte snålat utan betalat för dig.


Mjo men tycker din bild borde vara bättre :P 5910:an är ju ingen skit maskin direkt!

Redigerat av Unregistered8e48d42d, 05 februari 2013 - 13:37.


#17

Postad 05 februari 2013 - 20:35

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Kommer du skicka in din projektor till Epson eller går du ner till butiken och får en ny direkt?
Skickar du till Epson så är risken mycket stor att du får tillbaka en "bättre begagnad", finns historier om TW-3200 med folk som skickat in sin projektor och har fått tillbaka "bättre begagnade", det är lite så Epson arbetar. Det är därför det är svårt att få en helt felfri enhet.
Kan man byta direkt i butiken och få en helt ny i obruten kartong så är chansen större att man hittar en felfri.


Supertack att du sa detta. Frågade Epson och hans svar var:
Du kommer få ut en helt ny projektor. Förut bytte vi ut mot fabriksrenoverade enheter när det handlade om service eftersom de flesta kunderna tyckte 5-10 arbetdagar var för lång väntetid på service men det systemet är alltså skrotat för länge sedan och i ditt fall handlar det ändå om en DOA

Låter riktigt lovande! Var hos ÅF idag och tyvärr säljer de inte längre modellen... Då jag köpt den som fyndvara var det öppet köp/retur som gällde, så jag skulle få lägga mellanskillnaden upp till ordinarie pris och det är jag rätt osugen på. Han hänvisade till att Epson kan hämta upp ens projektor hemma hos en, så jag har kontaktat dem igen.

Lite små-rörigt, men aja... jag vill ha en bra projektor iaf så lite får man väl kämpa.

#18

Postad 05 februari 2013 - 20:40

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0

Supertack att du sa detta. Frågade Epson och hans svar var:
Du kommer få ut en helt ny projektor. Förut bytte vi ut mot fabriksrenoverade enheter när det handlade om service eftersom de flesta kunderna tyckte 5-10 arbetdagar var för lång väntetid på service men det systemet är alltså skrotat för länge sedan och i ditt fall handlar det ändå om en DOA

Låter riktigt lovande! Var hos ÅF idag och tyvärr säljer de inte längre modellen... Då jag köpt den som fyndvara var det öppet köp/retur som gällde, så jag skulle få lägga mellanskillnaden upp till ordinarie pris och det är jag rätt osugen på. Han hänvisade till att Epson kan hämta upp ens projektor hemma hos en, så jag har kontaktat dem igen.

Lite små-rörigt, men aja... jag vill ha en bra projektor iaf så lite får man väl kämpa.


Men använder inte epson letmerepair ? Jag själv hade ett garanti ärende hos epson och de hänvisade till letmerepair. Även asus har outsourcat till dem.

#19

Postad 05 februari 2013 - 21:49

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Nä har ingen aning om vad de e. Så här gick det till:

- Jag ringde Epson, de gjorde ett DOA-nummer och sa åt mig att lämna hos ÅF.
- ÅF sa att de då gör som en vanlig retur med tillgodo, så jag skulle behöva lägga mellanskillnaden. De hänvisade till Epsons upphämtning.
- Och nu har jag mailat Epson igen så jag får väl se vad de säger :)

Eftersom det är DOA så är det inte ett reparationsärende utan ett rent utbyte, antar att det har med saken att göra?

Aja, ska inte testa fler saker nu utan låter dem svara så får jag ta det vidare därifrån, säger till hur det går när det händer nåt :)

#20

Postad 06 februari 2013 - 11:54

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Tyvärr fortsätter röran. Eftersom ÅF inte säljer denna projektormodell längre kan jag bara få pengarna tillbaka, och det är jag ju inte intresserad av pga att jag fått ett bra pris (köpte den som fyndvara). Så nu ska Epson skicka upphämtning imorgon, så ska de byta ut optiken och nån elektronikkrets. Känns inte helt 100 men jag kommer ha ända till den 28e på mig att testa, har fortfarande rätt att lämna tillbaka den om jag ångrar mig. Så nu kör jag på det.

#21

Postad 06 februari 2013 - 13:13

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Tyvärr fortsätter röran. Eftersom ÅF inte säljer denna projektormodell längre kan jag bara få pengarna tillbaka, och det är jag ju inte intresserad av pga att jag fått ett bra pris (köpte den som fyndvara). Så nu ska Epson skicka upphämtning imorgon, så ska de byta ut optiken och nån elektronikkrets. Känns inte helt 100 men jag kommer ha ända till den 28e på mig att testa, har fortfarande rätt att lämna tillbaka den om jag ångrar mig. Så nu kör jag på det.

Tycker ändå Epson har agerat, som vanligt, utmärkt. Det här med att de skickade ut "bättre begagnade" projektorer som jag nämnde innan var inget som Epson hymlade med eller försökte mörka. Så jag ser inga fel där egentligen.(Epson gjorde det för kunderna, för att ge en snabbare service)
Att du inte vill ha pengarna tillbaka är ju inget som kan lastas vara sig ÅF eller Epson!
Det du kan göra för att ha koll så att du får tillbaka just din projektor är att skriva ner serienumret.
(På min TW-3200 > Menu > Information)

Min TW-3200 började flimra / blinka i bilden lite då och då i ECO, för någon vecka sen(har cirka 2800 timmar på lampan nu). Valde jag lampläge Normal försvann detta. Jag misstänkte då att lampan eventuellt var på gång att ge sig så jag kontaktade Epson via deras svenska supportformulär. Inom en timme fick jag svar och inom tre timmar var en ny lampa beställd. Lampan kom förövrigt igår med DHL. Det kallar jag grym service.
Min wall of text ovan är bara ett litet sidospår för att belysa att jag tycker Epson är helt outstanding när det kommer till service och kundsupport.

Redigerat av Falcy, 06 februari 2013 - 13:14.


#22

Postad 06 februari 2013 - 13:33

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Jag uppskattar att du skriver om dina erfarenheter. Var inte meningen att ge en signal om att Epson gjort något fel. Det enda som var fel gjort var att ÅF sade att jag har exakt samma villkor som på en icke-fyndvara. Men det blir säkert precis lika bra ändå. Grejen e att jag har dåliga erfarenheter av annan support (läs: Philips), så jag e väl lite skadad av det.

Kanske blir detta det jag behöver för att lita på support igen? ;)

#23

Postad 06 februari 2013 - 13:36

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0

Tycker ändå Epson har agerat, som vanligt, utmärkt. Det här med att de skickade ut "bättre begagnade" projektorer som jag nämnde innan var inget som Epson hymlade med eller försökte mörka. Så jag ser inga fel där egentligen.(Epson gjorde det för kunderna, för att ge en snabbare service)
Att du inte vill ha pengarna tillbaka är ju inget som kan lastas vara sig ÅF eller Epson!
Det du kan göra för att ha koll så att du får tillbaka just din projektor är att skriva ner serienumret.
(På min TW-3200 > Menu > Information)

Min TW-3200 började flimra / blinka i bilden lite då och då i ECO, för någon vecka sen(har cirka 2800 timmar på lampan nu). Valde jag lampläge Normal försvann detta. Jag misstänkte då att lampan eventuellt var på gång att ge sig så jag kontaktade Epson via deras svenska supportformulär. Inom en timme fick jag svar och inom tre timmar var en ny lampa beställd. Lampan kom förövrigt igår med DHL. Det kallar jag grym service.
Min wall of text ovan är bara ett litet sidospår för att belysa att jag tycker Epson är helt outstanding när det kommer till service och kundsupport.


Tänkte bara höra.. om lampan ger sig som i ditt fall och du kontaktar suporten. Ska den gamla lampan skickas in och står de isåfall för frakt ?

#24

Postad 06 februari 2013 - 13:48

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Tänkte bara höra.. om lampan ger sig som i ditt fall och du kontaktar suporten. Ska den gamla lampan skickas in och står de isåfall för frakt ?

hehe, svaret jag fick från supportkillen var typ " och den gamla lampan kan du bara kasta ". :)

#25

Postad 06 februari 2013 - 13:49

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Du får själv göra dig av med gamla lampan. Den ska kasseras som man gör med lysrör. Personligen så brukar jag ringa Epson support istället då jag får ny lampa beställd omgående istället för att vänta på mail svar etc. Epson support nr: 0771-40 01 34

Mvh

#26

Postad 07 februari 2013 - 00:13

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Kan meddela att numer ser min tw6100 ut som ts bilder :s Jävla skit... blev så när den hängdes upp i taket..

#27

Postad 07 februari 2013 - 06:36

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Har du testat att justera lcd-panelerna på nytt? Tips: spara de inställningar du har som "rättvänd" och kör sen en återställning på lcd-justeringen. Och börja om från början med den. Så kan du spara resultatet som "uppochner".

Kolla https://www.minhembi...0

#28

Postad 07 februari 2013 - 08:02

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Hur justerar man panelerna


#29

Postad 07 februari 2013 - 09:04

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Vet inte om det är rätt ord jag använder, antar att det inte är det ;) Nån veteran får rätta mig.

Men på 5910 finns under Many -> Utökad ett alternativ som heter LCD-justering. Där kan du justera röd och blå i en grid. Vet inte hur de e på andra modeller, men de e en riktigt bra funktion. Lägger man en timme på det kan man få mycket bättre bild.

Kolla första och andra bilden i denna tråd. Rätt bra skillnad på bara 20-30 minuters justeringar.

Redigerat av Unregistered782fc1bb, 07 februari 2013 - 09:06.


#30

Postad 07 februari 2013 - 11:16

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
justera röd o blå i en grid... utveckla detta ,

#31

Postad 07 februari 2013 - 11:25

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

justera röd o blå i en grid... utveckla detta ,


Så här förklarar Ljud & Bild i en artikel om tw9000


Nödvändig konvergensjustering
Som så många andra projektorer behöver TW9000W konvergensjustering. Här går det att förskjuta pixlarna för att rätta till konvergensfel horisontellt och vertikalt (pixelprecision mellan rött och blått). Fast på de europeiska modellerna är det inte möjligt utan att gå in i servicemenyn – och då måste du veta precis vad du håller på med.

När vi väl listat ut rätt tillvägagångssätt fick vi gjort den efterlängtade trimningen. Som görs genom att man justerar hörnen först och sedan mitten. Det är en process som är bäst att överlåta åt proffsen och vårt tips är att betala för en kalibrering när du köper projektorn. Korrekt konvergensjustering kan även mildra kromatisk aberration och borde vara ett standardalternativ i inställningsmenyn.


#32

Postad 07 februari 2013 - 12:07

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Ok, då är det inte så lätt att bara gå in i menyn ?

#33

Postad 07 februari 2013 - 12:43

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0

Ok, då är det inte så lätt att bara gå in i menyn ?


Har du testat att justera lcd-panelerna på nytt? Tips: spara de inställningar du har som "rättvänd" och kör sen en återställning på lcd-justeringen. Och börja om från början med den. Så kan du spara resultatet som "uppochner".

Kolla https://www.minhembio...0


Återställde och justerade om utan resultat.. Vette tusan varför det blev såhär :s

Bilden är ju bra men inte helt bra. Sedan undrar man ju om något är fel i projektorn eftersom bilden blir sämre med tiden eller för att man vänder upp och ned på den..

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered8e48d42d, 07 februari 2013 - 12:49.


#34

Postad 07 februari 2013 - 13:58

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Testat ännu mer med lcd alignment utan resultat.. eller är det jag som är för kinkig ?

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered8e48d42d, 07 februari 2013 - 14:00.


#35

Postad 07 februari 2013 - 16:49

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Testat ännu mer med lcd alignment utan resultat.. eller är det jag som är för kinkig ?


Jag är ingen expert men det ser inte helt hundra ut enligt mig. Får jag gissa att detta är rätt långt ner på bildytan? Om du kollar längre upp (vid takfäst projektor) så antar jag att det är skarpare där? Liknar isf mitt bekymmer mycket och det har Epson bedömt vara ett konvergensfel. Jag tog lite bilder, ringde upp supporten och fick sen maila bilderna. Han i supporten va en bra kille och såg direkt att de va fel... Kan PM:a dig hans namn om du vill. (Tänker på hans privacy ;)

#36

Postad 07 februari 2013 - 17:05

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0

Jag är ingen expert men det ser inte helt hundra ut enligt mig. Får jag gissa att detta är rätt långt ner på bildytan? Om du kollar längre upp (vid takfäst projektor) så antar jag att det är skarpare där? Liknar isf mitt bekymmer mycket och det har Epson bedömt vara ett konvergensfel. Jag tog lite bilder, ringde upp supporten och fick sen maila bilderna. Han i supporten va en bra kille och såg direkt att de va fel... Kan PM:a dig hans namn om du vill. (Tänker på hans privacy ;)


Exakt :(

Bilden är tagen mitt på bildytan :/
Har mailat suporten + länkat till bilder. Får la se när de svarar men PM:a gärna uppgifter till snubben du pratade med - gärna mailadress till honom om du har?!

BTW ingen keystone används! Projektorn sitter i 90 grader - ca. 40cm ned från taket så den projicerar exakt rakt fram!

Skärpan är även otroligt ojämn, helt ur fokus i hörnen och runt om bilden.

Redigerat av Unregistered8e48d42d, 07 februari 2013 - 17:09.


#37

Postad 07 februari 2013 - 17:24

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Japp, fixar.

#38

Postad 07 februari 2013 - 19:50

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Fick dels svar från Epson suport.. mailade in bilder runt 5-tiden.. sen dess inga mailsvar :/

#39

Postad 07 februari 2013 - 20:23

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Tror att supporten stänger vid 18 så det e inte så konstigt... ha tålamod till imorgon. Jag har fått både jättesnabba svar och vissa där jag fått vänta ett tag. Men det kommer nog så småningom.

En sak som vore intressant: Antar att vi e rätt många här på forumet som har epson-projektorer från deras olika serier - om nån mer läser detta vore det jätteintressant att se bilder på hur er skärpa ser ut. Så kan man jämföra och avgöra om det är något man borde kolla upp eller om det överlag ser bra ut.

#40

Postad 07 februari 2013 - 20:29

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0

Tror att supporten stänger vid 18 så det e inte så konstigt... ha tålamod till imorgon. Jag har fått både jättesnabba svar och vissa där jag fått vänta ett tag. Men det kommer nog så småningom.

En sak som vore intressant: Antar att vi e rätt många här på forumet som har epson-projektorer från deras olika serier - om nån mer läser detta vore det jätteintressant att se bilder på hur er skärpa ser ut. Så kan man jämföra och avgöra om det är något man borde kolla upp eller om det överlag ser bra ut.


Sant :)

Detta vore väldigt intressant!!

#41

Postad 07 februari 2013 - 20:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

En sak som vore intressant: Antar att vi e rätt många här på forumet som har epson-projektorer från deras olika serier - om nån mer läser detta vore det jätteintressant att se bilder på hur er skärpa ser ut. Så kan man jämföra och avgöra om det är något man borde kolla upp eller om det överlag ser bra ut.


Så här ser min TW 5900 ut:
Bifogad fil  tw5900.jpg   498,58K   54 Antal nerladdningar

edit: Oppo-logot rör på sig, därav suddigheten.

Bild tagen med Canon EOS 550D på ~2m avstånd.

Redigerat av Ageve, 07 februari 2013 - 20:47.


#42

Postad 07 februari 2013 - 20:48

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0

Så här ser min TW 5900 ut:


edit: Oppo-logot rör på sig, därav suddigheten.

Bild tagen med Canon EOS 550D på ~2m avstånd.


Möjlighet att fota närmare, likt ovanstående bilder ?!

#43

Postad 07 februari 2013 - 21:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Möjlighet att fota närmare, likt ovanstående bilder ?!


Bifogad fil  tw5900_2.png   4,44MB   43 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tw5900_3.png   3,49MB   42 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 07 februari 2013 - 21:28.


#44

Postad 07 februari 2013 - 21:28

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0


Verkar som en helt perfekt bild de där :)
Håller tummarna att epson ger mig tummen upp för att byta ut min!!

Känns så surt att de håller så jäkla ojämn kvalité bildmässigt :s

#45

Postad 07 februari 2013 - 21:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Verkar som en helt perfekt bild de där :)


Nja, helt perfekt är den inte. Röd är förskjuten lite vilket syns på den sista bilden, och här:
Bifogad fil  tw5900_4.png   1012,16K   31 Antal nerladdningar


Det går inte att se när man sitter i soffan, så problemet är inte direkt stort...

edit: Såg att TS kör med en bild på 160 tum. Det ställer stora krav på projektorn. Om jag ökar bildstorleken till max (max utzoomat) så uppstår en suddeffekt som liknar en av bilderna i första inlägget. Man ska undvika att använda ändläget. Bäst bild får jag med reglaget i mitten (har monterat projektorn på rätt avstånd för det).

Redigerat av Ageve, 07 februari 2013 - 21:44.


#46

Postad 07 februari 2013 - 21:55

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Nja, helt perfekt är den inte. Röd är förskjuten lite vilket syns på den sista bilden, och här:
Bifogad fil  tw5900_4.png   1012,16K   31 Antal nerladdningar


Det går inte att se när man sitter i soffan, så problemet är inte direkt stort...

edit: Såg att TS kör med en bild på 160 tum. Det ställer stora krav på projektorn. Om jag ökar bildstorleken till max (max utzoomat) så uppstår en suddeffekt som liknar en av bilderna i första inlägget. Man ska undvika att använda ändläget. Bäst bild får jag med reglaget i mitten (har monterat projektorn på rätt avstånd för det).


Mycket intressant. Det röda borde du väl kunna kalibrera bort?

Och ang tumstorlek så är det nog snarare det du säger med zoomläge som gäller väl? Jag har 160 tum, men det är på 5.9 meters avstånd. Så det blir ändå långt ifrån högsta zoom...

#47

Postad 07 februari 2013 - 21:59

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0
Testade zooma ned min bild till hälften.. ser värre ut då :s

Märkte även ett nytt problem med min projektor. Pixlarna är inte stilla :s Aldrig hört talas om detta förut!!

Se film: View My Video

#48

Postad 07 februari 2013 - 22:18

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Testade zooma ned min bild till hälften.. ser värre ut då :s

Märkte även ett nytt problem med min projektor. Pixlarna är inte stilla :s Aldrig hört talas om detta förut!!

Se film: View My Video


Märkligt. Har faktiskt inte sett sånt innan heller. Vad jag kunnat se har jag inte så, men möjligt att mina ögon inte e vassa nog ;) Bara ta de me Epson, så får vi se vad de säger.

Störs du av att bilden e dålig på avstånd?

Nja, helt perfekt är den inte. Röd är förskjuten lite vilket syns på den sista bilden, och här:
Bifogad fil  tw5900_4.png   1012,16K   31 Antal nerladdningar


Det går inte att se när man sitter i soffan, så problemet är inte direkt stort...

edit: Såg att TS kör med en bild på 160 tum. Det ställer stora krav på projektorn. Om jag ökar bildstorleken till max (max utzoomat) så uppstår en suddeffekt som liknar en av bilderna i första inlägget. Man ska undvika att använda ändläget. Bäst bild får jag med reglaget i mitten (har monterat projektorn på rätt avstånd för det).


Tack btw Ageve, att du tog dig tid att plåta bilden. Himla givande att kunna se hur andra har det.
Man ska vara nöjd så länge det inte e ett "riktigt" problem men där jag bor finns bara 1st Hifi-klubben, där man kan få se 1 DLP-projektor. I övrigt bara elgiganten och co. Och där kan man inte se nåt, så de e svårt att veta hur det "ska" se ut. Med betoning på citationstecknen :P

#49

Postad 07 februari 2013 - 22:18

Unregistered8e48d42d
  • Unregistered8e48d42d
  • Lärjunge

  • 321 inlägg
  • 0

Märkligt. Har faktiskt inte sett sånt innan heller. Vad jag kunnat se har jag inte så, men möjligt att mina ögon inte e vassa nog ;) Bara ta de me Epson, så får vi se vad de säger.

Störs du av att bilden e dålig på avstånd?


Betraktningsavståndet är 3m så ja, jag störs utav det då små texter blir oerhört oskarpa :(
Tex. inställningsmenyn i onkyo recievern blir väldigt oskarpt pågrund utav detta..

#50

Postad 07 februari 2013 - 22:20

Unregistered782fc1bb
  • Unregistered782fc1bb
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0

Betraktningsavståndet är 3m så ja, jag störs utav det då små texter blir oerhört oskarpa :(
Tex. inställningsmenyn i onkyo recievern blir väldigt oskarpt pågrund utav detta..


I see.
Nu ere nog dags för lite Gran Turismo 5 och så blir projektorn hämtad imorn. Uppdatera gärna när du hört mer från Epson - hoppas att det går riktigt bra! Tror att det kommer lösa sig finfint.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.