Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bass Pumper III a.k.a Rumpskakare

562 svar i tråden

Skickat 23 augusti 2013 - 16:58

Hur gör ni som bor i lägenhet? Har ni något dämpande under soffan för att grannarna under inte ska bli tokiga?
Effekten är lite kraftigare än vad jag hade förväntat mig.

Skickat 24 augusti 2013 - 18:57

Visa inläggChuck_Norris 23 augusti 2013 - 16:58 skrev:

Hur gör ni som bor i lägenhet? Har ni något dämpande under soffan för att grannarna under inte ska bli tokiga?
Effekten är lite kraftigare än vad jag hade förväntat mig.

jag har inte fixat något ännu, men jag måste nog göra det. För någon dag sen när jag spelade på lite lagom volym så kände jag basen i Betong golvet på balkongen ifrån min kickers ;)

nog dags att fixa något innan grannarna blir vansinniga :D

Det här inlägget har ändrats av tonix93 24 augusti 2013 - 18:58

Skickat 25 augusti 2013 - 12:56

Visa inläggtonix93 24 augusti 2013 - 18:57 skrev:

nog dags att fixa något innan grannarna blir vansinniga :D

Jag undrar hur man gör det bäst? Någon sorts gummimatta under soffbenen som dämpare?

Skickat 26 augusti 2013 - 08:41

Visa inläggChuck_Norris 25 augusti 2013 - 12:56 skrev:

Jag undrar hur man gör det bäst? Någon sorts gummimatta under soffbenen som dämpare?
ja ska nog köra på någon lite mjukare gummi under fötterna på min soffa, jag testade med en väldigt hård skumplast, Men med en fullsatt 7-sits soffa så vart dom tjocka som a4 papper :(

Skriv gärna här i tråden om ni har några tips på vad som kan tänkas användas! :)

Skickat 02 oktober 2013 - 19:25

Hej! för er som är sugna på att testa detta så ligger mitt paket ute här i marknaden nu så det är bara slå till! :)

http://www.minhembio.../marknad/342217

Skickat 15 oktober 2013 - 08:58

Tjena tjena,
har redan fyra sinus baspumpar och är relativt nöjd med resultet. Jag blir ju däremot något sugen på att modda dem eftersom jag känner igen mig i beskrivningen hur "ni" kände innan ni började mecka. Jag bor i lägenhet och har en stackars granne under mig som får ta konsekvenserna av mina beslut. Frågan är hur pass mycket själva vibrationen ändras om man jämför modd mot standrad utförande. Är det så att soffan "hoppar" eller pratar vi fortfarande om skakningar?

Skickat 22 oktober 2013 - 10:55

Det verkar allmänt rörigt det här med basshakers.
  • Jag har ett 2.1 system på en Onkyo TX-SR607. Det finns Zone 2 men går det att köra basshaker när det är digitalt ljud via HDMI?
  • Helst vill jag inte ha mer teknikprylar i hyllan, särskilt inte en förstärkare till, men går det att använda en kompakt stereoförstärkare som t ex Dayton Audio DTA-100a http://www.brl.se/sv...o-dta-100a.html.
  • Går det att koppla in basshakers på subwoofern?

Skickat 22 oktober 2013 - 13:34

• Frux
  • Forumräv

• 718 inlägg

Visa inläggDanielBäckström 22 oktober 2013 - 10:55 skrev:

Det verkar allmänt rörigt det här med basshakers.
  • Jag har ett 2.1 system på en Onkyo TX-SR607. Det finns Zone 2 men går det att köra basshaker när det är digitalt ljud via HDMI?
  • Helst vill jag inte ha mer teknikprylar i hyllan, särskilt inte en förstärkare till, men går det att använda en kompakt stereoförstärkare som t ex Dayton Audio DTA-100a http://www.brl.se/sv...o-dta-100a.html.
  • Går det att koppla in basshakers på subwoofern?
1. Du behöver splitta sub out-signalen så att du får signal både till basshakers om subben. Zon 2 eller vad du kör för ljudkälla spelar ingen roll.
2. Du behöver en förstärkare till. ;) Men det går bra med den du länkade till.
3. Förutsätter att du menar utgångarna som finns baktill på subwoofern, i så fall är svaret nej.

Skickat 22 oktober 2013 - 17:51

Visa inläggFrux 22 oktober 2013 - 13:34 skrev:

2. Du behöver en förstärkare till. ;) Men det går bra med den du länkade till.
Måste man inte ha delningsfilter eller vad det heter? Jag vill ju inte att det ska skaka pga en dialog.
Jag vill gärna ha tips på små kompakta förstärkare som passar till basshakers.

Visa inläggFrux 22 oktober 2013 - 13:34 skrev:

3. Förutsätter att du menar utgångarna som finns baktill på subwoofern, i så fall är svaret nej.
Vad ska man med de utgångarna och ingångarna som är där i bak? Koppla in en sub till?

Edit: Funkar det här slutsteget: Proson S-50 http://www.prisjakt....t.php?p=1433585
Kan slutsteget bara ligga bakom soffan? Hur har ni andra gjort?

Det här inlägget har ändrats av DanielBäckström 23 oktober 2013 - 09:57

Skickat 01 augusti 2014 - 10:22

• QKN
  • Amatör

• 53 inlägg
Helt sjukt hur jag kunnat missa detta med bass shakers... Precis min sorts pryl annars :-)

Beställde från Ljudfokus i onsdags kl 13 och kunde hämta den dagen efter hos mitt ombud, riktigt bra! Jag slaktade en gammal Logitech Z-2300 på slutsteget och volymkontrollen men var osäker på om det skulle fungera. Enda inkoppling till denna är en 3,5mm stereo teleplugg.

Jag har en Q Acoustics 2070Si baslåda som står bredvid soffan som också har en line out (singel RCA) för vidarekoppling till ytterligare en baslåda. Jag kopplade till Logitch-slutsteget via en teleplugg till L+R RCA-adapter (men alltså bara en av kontakterna in i baslådan).

Allting fungerar och jag får liv i BP men det känns som att det är förskjutet... Alltså att bass pumpern ligger lite efter? Något ni andra också upplevt? Inte kan det väl bero på att jag bara använder ena av RCA och inte stereo så att säga?

Det här inlägget har ändrats av QKN 01 augusti 2014 - 10:25

Skickat 01 augusti 2014 - 10:44

• Frux
  • Forumräv

• 718 inlägg
Ja effekten av skakisar upplevs som lite förskjuten. Det är inte så farligt till film och explosioner men till dunkande musik så känns det som att de är lite i otakt tycker jag.

Jag har dock turen att ha 2 subwoofer-utgångar på förstärkaren. Så jag har satt jättelångt "högtalaravstånd" (22 m) på utgången som jag använder till skakisarna. Det gör att de får signal lite tidigare än övriga högtalare och resultatet är en fin synkning även till musik.

Skickat 01 augusti 2014 - 12:00

• QKN
  • Amatör

• 53 inlägg

Visa inläggtonix93 23 augusti 2013 - 11:26 skrev:

Jag har haft mina buttkickers inkopplade ett par dagar nu och jag är väldigt nöjd över själv kraften, men något jag stör mig nåt extremt på är att dom är väldigt sega, musik kan jag inte lyssna på överhuvudtaget.

Dom är lite efter i att skaka mot vad ljudet är vilket blir helt åt **** när man ska lyssna på tex House musik som är min favorit genre. skaket kommer mellan bassen i beatet.

Hoppas ni förstår min luddiga förklaring.. men ifall nån vet vad som är fel så får ni gärna hjälpa mig :)

Exakt! Upptäckte detta också och är väldigt störande vid tex eldstrider etc i filmer vilket är det jag testat hittills. Funderar på om jag kopplat fel på något sätt. Se inlägg ovan.

Har ett extra slutsteg till BPn så satte en nexa-strömbrytare till den som jag bara sätter på när kör film och spel, annars är den av vid musik.

Det här inlägget har ändrats av QKN 01 augusti 2014 - 12:30

Skickat 01 augusti 2014 - 12:05

• QKN
  • Amatör

• 53 inlägg

Visa inläggFrux 01 augusti 2014 - 10:44 skrev:

Ja effekten av skakisar upplevs som lite förskjuten. Det är inte så farligt till film och explosioner men till dunkande musik så känns det som att de är lite i otakt tycker jag.

Jag har dock turen att ha 2 subwoofer-utgångar på förstärkaren. Så jag har satt jättelångt "högtalaravstånd" (22 m) på utgången som jag använder till skakisarna. Det gör att de får signal lite tidigare än övriga högtalare och resultatet är en fin synkning även till musik.

Ah smart! Har också två sub ut men verkar inte kunna ställa dem separat? Jag har en Sony STR-DN1040. Eller något jag missat? http://www.sony.co.u...-DN1040#Manuals

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2014 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.