Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Radiostyrt

101 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 01 november 2013 - 05:00

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Tack, men jag vill ha tag i en Svensk återförsäljare med webshop, annars får det vara. Tänker inte beställa via ebay :)

http://item.mobilewe...Id=141090809192

Wild one :)



#52

Postad 01 november 2013 - 08:39

Assman
  • Assman
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0
Köpte ett litet plan igår. Ska se om jag kommer upp i luften idag. Aldrig flygit i hela mitt liv och det verkar sjukt svårt efter lite prov:)

Bifogad fil(er)



#53

Postad 01 november 2013 - 11:17

Unregisteredff20a4e9
  • Unregisteredff20a4e9
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0

Någon här som vet en seriös webshop som säljer Wild One? Alltså den i videon längre upp på sidan där jag lade upp en bild och ett klipp :) Vill ha tag i ett nytt ex. Alltså en i det utförandet som jag redan har fast ny :)


Jag skulle ta ett snack med http://www.reservdelsrc.com/

Det ser inte ut som att de har den hemma men de kan säkert ordna det. Jag har bara gott att säga om detta företag! Snabba som attan och skulle det vara fel levererat exempelvis så fixar de allt till dagen efter. Jag handlar allt där nuförtiden.

#54

Postad 01 november 2013 - 14:21

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Tack för tipset! Ska kolla in detta :)

Jag skulle ta ett snack med http://www.reservdelsrc.com/

Det ser inte ut som att de har den hemma men de kan säkert ordna det. Jag har bara gott att säga om detta företag! Snabba som attan och skulle det vara fel levererat exempelvis så fixar de allt till dagen efter. Jag handlar allt där nuförtiden.



#55

Postad 01 november 2013 - 20:48

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Jo, reservdelrc är bra att ha göra med :) Svarar ruggigt snabbt på mail och har tips osv. till en som inte kan så jättemycket..
Fast det blir lätt dyrt när man kollar runt där och småplockar i lite ;)

#56

Postad 04 juni 2015 - 14:08

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Någon som vet en bra kalkylator för drevning?

Jag misstänker att jag behöver något liknande.
"Dessa batterier har jag + denna motor och esc + dessa däck."
Svaret jag vill ha "använder du drev inom detta spannet så är det lugnt."

Självklart vill jag ha mycket fart, men inte på bekostnad av att jag eldar sakerna.
Grus,gräs,sand, och lite bana är underlaget bilen kommer gå på.

Bilen är en Traxxas Slash 4x4 med lite uppgraderingar så som.


Mips drivaxlar fram och bak
Mips 17mm konvertrar
Gpm aluminuim bigbore stötdämpare - med 3 olika uppsättningar fjädrar
Gpm aluminuim hubbar fram och bak
Gpm aluminuim styrspindlar
Rpm stötfångare fram och bak
Tekno rc kardanaxel
Robinson racing slirkoppling
Strc aluminuim motorfäste

Leopard EZRun 1:8 Combo SC-B/SCB: WP-SC8/120A ESC+2700Kv 4065

Kommer köras på 3s lipo

#57

Postad 10 februari 2016 - 17:12

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Drar lite i denna gamla tråd. Pojken har tänkt köpa sig en ny riktiga radiostyrda och vi är väl ute efter en eldriven. Han har en budget på mellan 2-3000kr för att få något utrymme till reservdelar.

 

Tänkte höra med er med kunskaper vad han skall satsa på för något?



#58

Postad 10 februari 2016 - 17:31

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Gå med i https://www.facebook...s/rckopochsalj/ och hör vad dom som kan rekommenderar/ hålla sig ifrån.
En allt-i-allo bil som rekommenderas ofta är Traxxas Slash, kika lite youtube och se om det kan vara något för er.

Mycket hellre en beg RIKTIG än en ny skitbil för dom pengarna.

#59

Postad 10 februari 2016 - 19:13

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Traxxas har bra ryckte om sig att vara mycket hållbara!

Barna hade en Grave Digger och den var riktigt rolig att köra.

Slash är också en sjukt popular bil men som jag personligen inte gillar om den inte har 4x4.



#60

Postad 11 februari 2016 - 16:32

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Angående resercdelsrc i gbg har jag dålig erfarenhet av. Köpte en monstertruck till sonen. Bilen fixade inte lättare träng och gasade vi till inför en backe började den bara ticka kugga över och stog stilla. Ökte in med bilen och då provkörde dom den på asfalt i en enkel baken. Butiks Kille sa att han inte såg något fel och sa att bilen inte var gjord för att köras med på det sättet vi gjort. De hade själv rekommenderat bilen innan då sonen ville ha en bil som klarade offroad bättre än hans tidigare buggy. Hans tidigare buggy klarade köra där den nya bilen inte klara. Jag sa att något måste vara fel och ville lämna tillbaka bilen. Butikskille vägra. Jag fick stå på mig hårt och blev förbannad. Tillslut fick jag prta med chefen. Efter det byte dom fartreglaget och nu fungerar bilen som den ska.

Redigerat av urbjo, 11 februari 2016 - 16:33.


#61

Postad 11 februari 2016 - 16:55

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Drar lite i denna gamla tråd. Pojken har tänkt köpa sig en ny riktiga radiostyrda och vi är väl ute efter en eldriven. Han har en budget på mellan 2-3000kr för att få något utrymme till reservdelar.

Tänkte höra med er med kunskaper vad han skall satsa på för något?


Traxxas är bra men dyra.
Kolla på tex slash och gämför med tex tamiya sandshaker som är 4x4 bil. Slash finns som 4x4 men blir då dyrare. Visst du behöver skruva ihop tamiya men på köpet lär du dig hur bilen fungerar. Och detta är bra då vet du hur grejorna fungerar när det går sönder. För det gör det oavsett märke. Plast som kommer farandes i runt 50km/tim och träffar tex en lyktstolpe på pakeringen....ja då kan grejorna gå sönder.

Lite tråkit med tamiya är att orginal motorn är tråkig. Men på ett sätt är det bra. Låt ditt barn köra med den motor och låt barnet vänja sig. Tamiya är lätta att uppgradera med bättre motor senare när man fått kontrol. Nu för tiden är tamiya förbereda med ett fartreglage som tar bortslös motor.

Fördelen med tamiya är att många modeller fortfarande tillverkas. Jag har haft min midnight pumpkin i över 20år. Finns att köpa ny idag och jag kan köpa delar till den.

#62

Postad 11 februari 2016 - 18:46

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

Här sprutas det verkligen ut svar. Jag ska tala med pojken och visa han.

 

 

Mycket hellre en beg RIKTIG än en ny skitbil för dom pengarna.

 

Jo tack, haft någon skitbil innan och när affären som såld den inte kunde plocka fram reservdelar till den blev man ganska så less! Så fort jag är inblandad så blir det inga stressaffärer så blir knappast första snygga bilen



#63

Postad 12 februari 2016 - 15:27

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Här sprutas det verkligen ut svar. Jag ska tala med pojken och visa han.



Jo tack, haft någon skitbil innan och när affären som såld den inte kunde plocka fram reservdelar till den blev man ganska så less! Så fort jag är inblandad så blir det inga stressaffärer så blir knappast första snygga bilen


Få tag på reservdelar är ett måste. Så håll dig borta från okända märken som hobbex och conrad säljer då de ändra utbud ofta.
Vad få typ av bil söker du buggy monstretruck är fyrhjulsdriv krav?

#64

Postad 27 mars 2016 - 16:22

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

 Det har väl varit på väg ett tag ända sedan grabben råkade styra rakt ner i ett vattenfyllt dike, men det har funkat hjälpligt ändå med en back som funkat efter fyra fem "backningar", osv.

 

Nu sade det "knaster" och rök pös fram ur fartreglaget.  :ph34r: Hoppas bara det är fartreglaget som har farit och inte motorn?

 

 

Nu till saken; det är lite jobbigt att sätta sig in i kombinationen av motorer och fartreglage som passar varandra nu när fartreglaget på min Stealth X09 for åt skogen...

Hur ska jag tänka? I bilen sitter en borstlös historia märkt KV2950; och fartreglaget är något som inte har någon märkning kvar, vad jag kan se; ska vara något 90A-specat i vart fall..

Vore trevligt med något vattenskyddat eller -tätt så det går köra nu på våren..



#65

Postad 27 mars 2016 - 17:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Finns enkla vattentäta från ca 700kr. Enligt googling säljs Stealth X09 med vattentätt.

#66

Postad 27 mars 2016 - 17:28

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Det har väl varit på väg ett tag ända sedan grabben råkade styra rakt ner i ett vattenfyllt dike, men det har funkat hjälpligt ändå med en back som funkat efter fyra fem "backningar", osv.

Nu sade det "knaster" och rök pös fram ur fartreglaget. :ph34r: Hoppas bara det är fartreglaget som har farit och inte motorn?


Nu till saken; det är lite jobbigt att sätta sig in i kombinationen av motorer och fartreglage som passar varandra nu när fartreglaget på min Stealth X09 for åt skogen...
Hur ska jag tänka? I bilen sitter en borstlös historia märkt KV2950; och fartreglaget är något som inte har någon märkning kvar, vad jag kan se; ska vara något 90A-specat i vart fall..
Vore trevligt med något vattenskyddat eller -tätt så det går köra nu på våren..


Här är orginal som är vattenavvisande. Klarar regn snö m.m.

http://www.radiostyr...product_id=7879

#67

Postad 27 mars 2016 - 17:54

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Grymt!

 

edit: Min är några år gammal, så den är säkert uppdaterad till den urbjo refererade till.


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 27 mars 2016 - 17:55.


#68

Postad 27 mars 2016 - 18:14

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Enligt deras sida är original nu för tiden denna, vet dock inte vad som skiljer
http://www.radiostyr...product_id=2343

Redigerat av Unregistereda299ec85, 27 mars 2016 - 18:18.


#69

Postad 27 mars 2016 - 18:59

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

ok...

Beställarknappen är tryckt; hann dock ta den första :(

 

Verkar inte skilja jättemycket dock, och det som skiljer säger inte mig jättemycket heller :D

Hoppas det är någorlunda plugandplay med på sin höjd lite lättare lödning...


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 27 mars 2016 - 19:02.


#70

Postad 27 mars 2016 - 20:50

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

ok...
Beställarknappen är tryckt; hann dock ta den första :(

Verkar inte skilja jättemycket dock, och det som skiljer säger inte mig jättemycket heller :D
Hoppas det är någorlunda plugandplay med på sin höjd lite lättare lödning...

Bör vara plug and play.

Glöm inte köp servotejp. Kan bli svårt att få fast grejorna annars.

Skillnaden på fartreglagen är 45amp eller 50amp strömstyrka. En motor runt 3000kv ligger på 30-35amp på de jag sett.

45amp reglage fanns i lager gjorde inte 50amp. Då hade jag tagit 45amp.

#71

Postad 27 mars 2016 - 23:32

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Servotejp. Mycket man lär sig...

#72

Postad 27 mars 2016 - 23:43

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Servotejp. Mycket man lär sig...

tjock dubbelhäftande tejp på normalspråk.



#73

Postad 30 juni 2022 - 06:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Är det något liv än i tråden? :)

Sonen på 4år var sugen på en RC bil efter att han sett grannens. Vi köpte en billig på Jula. Pappa som aldrig fick en som liten trots tjat blev otroligt sugen och köpte en HBX Survivor som jag sen tänkte att sonen kunde få. Efter ett par åk kände man väl lite att den var för slö. Så igår köpte jag en Traxxas E Revo 1:10 och hoppas den stillar det inre barnet i en :).

Redigerat av genstruktur, 30 juni 2022 - 06:59.


#74

Postad 30 juni 2022 - 08:40

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Är det något liv än i tråden? :)

Sonen på 4år var sugen på en RC bil efter att han sett grannens. Vi köpte en billig på Jula. Pappa som aldrig fick en som liten trots tjat blev otroligt sugen och köpte en HBX Survivor som jag sen tänkte att sonen kunde få. Efter ett par åk kände man väl lite att den var för slö. Så igår köpte jag en Traxxas E Revo 1:10 och hoppas den stillar det inre barnet i en :).


Hbx survivor mot traxxas e revo. Kommer bli stor skillnad. Hbx har ganska enkel specificationer.

#75

Postad 30 juni 2022 - 08:57

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hbx survivor mot traxxas e revo. Kommer bli stor skillnad. Hbx har ganska enkel specificationer.


Jo det är väl det jag hoppas på! Körde lite hos säljaren och då var batterierna bara laddade för storage, och jag tyckte den gick bra. Säljaren tyckte den var slö :). Premiärtur ikväll! :D

#76

Postad 04 juli 2022 - 08:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo det var ju bättre drag i E REVO. Nu kändes tomten plötsligt lite liten. Gick inte hålla full gas mer än någon sekund. Men det var skoj! :)

#77

Postad 04 juli 2022 - 09:34

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Kan tänka mig det, bör var som gå från ford fiesta till ford mustang. Svårt finna en bil, hanterbar men ändå inte tråkig. För pigg slutar bara med krasch och repration så då många gånger blir stillastående bil. Därför gillar jag Tamiya. Uppgradera efter din förmåga.

#78

Postad 04 juli 2022 - 12:33

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ja, den gick som ett skott! Gick bort till ett industriområde i närheten för att få en bra racksträcka att burna på utan risk för krasch. Men nu är det i alla fall kul att köra :)
Går bra att köra på tomten med, men finns sandlåda, altan, studsmatta, träd, garage osv att köra in i, så går inte dra på för fullt. Har en skola med fotbollsplan i närheten där jag även körde HBX, skall gå dit en kväll.

Redigerat av genstruktur, 04 juli 2022 - 12:33.


#79

Postad 04 juli 2022 - 12:33

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Ja, kul är det!😎

#80

Postad 04 juli 2022 - 13:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja, kul är det!😎

Hehe, ja man blir som barn på nytt! :) Framförallt var det bra acceleration, toppfarten är runt 60-70km/h tror jag nu med 2S Lipo x2. Får se om jag vågar stoppa i 3Sx2 framöver.


Ligger väl något i det där att köpa något efter ens förmåga. Nu har jag något att växa i istället. Kände inte att det lönade sig att ta små steg upp flera gånger med budgetprylar. Blir snart lika dyrt som att köpa något lite bättre. Eftersom jag köpte begagnat var det inte så dyrt heller.

Redigerat av genstruktur, 04 juli 2022 - 13:56.


#81

Postad 04 juli 2022 - 18:02

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Tror det passar de flesta att köpa en färdig bil som går bra direkt. Typ kyosho eller traxxas för nämna märken som varit med ett tag. Går det sönder bara byta del.

Men att det blir billigare de vette f....
Vi (sonen och jag) har 4st bilar och 2st båtar. 2st bilar gör typ 30-40km/t, behöver vi alldrig greja med då de med sin låga fart håller när man kör in i något. Våra två andra som gör ca 50-60km/t håller inte alla gånger och är ofta på repration. 60 km/t och köra in i något då går det till slut sönder. Så bilarna vi har lagt mest pengar är de snabb och också de bilar vi ständigt lägger pengar på. Den enna färdig köpt den andra uppgraderad.

Det kostar ha kul med snabba rc bilar. Sedan kanske vi inte är jätte försiktiga. Är ju rätt kul chansa ibland, ibland går det ibland inte...

Sedan är det lite kul uppgradera.

Den enna en tamiya midnight pumkin uppgradera jag duktigt. Blev nästan okörbar, mycke bakhjul. Sök youtube "brushless midnight pumkin" eller lunchbox. Vald att tillslut göra den mildare. Är nu en av de som numera gör 30-40, och har inte gått sönder efter det.

#82

Postad 04 juli 2022 - 20:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
https://youtu.be/d680Vti6joQ

En sådan? Vad liten OCH hög den var! :) Ser lite ostadig ut.

Nä visst är det. Desto tyngre, större och ju fortare det går så går saker enklare sönder såklart. I alla fall om man gasar på och kör in i något ibland. Blir väl större påfrestningar på alla delar också när det går fort? Läste någonstans att man skall förvänta sig lika mycket körtid som reparation och rengöringstid med RC bil. Kanske ligger nåt i det?

Nä, är inte så roligt att köra en bil som går i 60km/h i 15km/h. Känns lite bakvänt :)

Jag tror att jag menade att istället för att köpa flera bilar runt 1000kr och inte blir så nöjd, så köpte jag en lite bättre bil rätt fort. Köper jag tre bilar för 1000kr, blir det samma peng som jag la på Revon. Men visst, den kanske kommer gå sönder mer än min HBX, men sen är den inte lika kul att köra heller.

Vi får väl se. RC bilintresset har bara varat en månad än så länge. Vem vet hur länge det håller i sig. En stor del i att jag köpte en RC bil från första början var ju ett uppdämpt behov från barndomen :). Möjligt att det kanske är roligare i tanken än i verkligheten, i alla fall som vuxen. Revon är tyvärr sonen för liten att ta över också, den går för fort och är för stor. Känns farligt.

Redigerat av genstruktur, 04 juli 2022 - 20:14.


#83

Postad 04 juli 2022 - 21:14

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Traxxas revo är en fin bil, hoppas du får mycket kul med den.


Ja en sån bil i klippet är det. Och ja den är ostadig men lite det som är charmen med den. Har haft kvar min sen barndomen. Fick den när jag gick i 6 eller 7:an, slutet 80-talet. Då fick man skruva ihop hela bilen själv, var så då. Men ganska trevligt att fortfarande kunna köpa delar till den.
Midnight pumkin och lunchbox är likadana bara karossen som är olika.

https://youtu.be/R3mHaT3HoKA

#84

Postad 04 juli 2022 - 21:42

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
@genstruktur - kul att se / höra ifrån dig. Är ju evigheter sedan vi lirade BF:BC2 på Xbox Live. Hoppas allt är bra! /FKKR MrSpokk ;)

#85

Postad 05 juli 2022 - 07:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Traxxas revo är en fin bil, hoppas du får mycket kul med den.


Ja en sån bil i klippet är det. Och ja den är ostadig men lite det som är charmen med den. Har haft kvar min sen barndomen. Fick den när jag gick i 6 eller 7:an, slutet 80-talet. Då fick man skruva ihop hela bilen själv, var så då. Men ganska trevligt att fortfarande kunna köpa delar till den.
Midnight pumkin och lunchbox är likadana bara karossen som är olika.

https://youtu.be/R3mHaT3HoKA

Ser ut som man behöver vara rätt erfaren för att köra den där utan att krascha ofta? Men den ser ball ut! :) Jo pratade med en kompis som menade att han och hans far skruvade ihop någon metanolbil för 30år sedan som kom i flera tusen delar (kanske en skröna?). Förstår att det kan finnas viss charm i det.

Jo Revon verkar fin men jag har redan åkt på att laga tyvärr. Pinion Gear lyckades halka en bit på staven från motorn, och det gick ett par tänder på det och Spur Gear. Så jag har beställt nya, kommer väl i dagarna. Jag har ju ingen erfarenhet av meck alls, varken med riktiga bila eller RC bilar, men gick väl hyfsat att få av med hjälp av YouTube. Vad hade man gjort utan YouTube ibland? :)

Håller tummarna bara att det inte är fler saker, som verkar svårare att laga, som skadats av metallflisor. Som fram och bak differential tex. Blir lite svengelska eftersom både manual och nästan allt på Youtube är på engelska. :)


@genstruktur - kul att se / höra ifrån dig. Är ju evigheter sedan vi lirade BF:BC2 på Xbox Live. Hoppas allt är bra! /FKKR MrSpokk ;)

Tja! :)

Ja det är ett tag sedan. Har inte blivit mycket gejm alls sedan dottern, barn nr två, föddes. De vaknade så mycket på kvällarna att online gejm kändes så upphackat att jag gjorde annat istället. Sen har jag inte kommit in i det igen. Allt är bra, hoppas det är bra med dig också! :)

Redigerat av genstruktur, 05 juli 2022 - 07:29.


#86

Postad 05 juli 2022 - 08:16

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Är ingen skröna. Var så då. Färdigbyggda( rtr : ready to run) börja komma stort på 90 talet.
Men finns kvar bilar som sälj i byggsats:
https://www.eurorc.s...ASABEgIlofD_BwE

#87

Postad 05 juli 2022 - 08:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Finns det någon fördel med att bygga själv, förutom då att man lär sig hur den är uppbyggd och det kanske är enklare att reparera sen?

#88

Postad 05 juli 2022 - 09:02

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Nja! När sonen kör sönder sin RTR skruvade vi alltid ner förmycket på bilen än vad som var nödvändigt. Med byggsats bilarna vet jag hur det är hopskruvat så repration går snabbare. Men med tiden har jag lärt mig även RTR bilen (hbx stealth).

#89

Postad 05 juli 2022 - 09:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nja! När sonen kör sönder sin RTR skruvade vi alltid ner förmycket på bilen än vad som var nödvändigt. Med byggsats bilarna vet jag hur det är hopskruvat så repration går snabbare. Men med tiden har jag lärt mig även RTR bilen (hbx stealth).


HBX i 1/10 alltså? Ser kul ut! Tycker ändå HBX verkar göra rätt bra grejer eller?

#90

Postad 05 juli 2022 - 10:50

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Efter byte av fartreglage går den gött. Hade lipo 3s då gick den upp på bakhjulen.

Denna
https://www.prisjakt...t.php?p=2863446

#91

Postad 05 juli 2022 - 16:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Efter byte av fartreglage går den gött. Hade lipo 3s då gick den upp på bakhjulen.

Denna
https://www.prisjakt...t.php?p=2863446


Hehe kan tänka mig det. Vilka batteri man har verkar spela stor roll. Dyra är de med och laddare. De batterier och laddare jag fick med Revon verkar kosta bara de 2500kr att köpa nytt.

#92

Postad 07 juli 2022 - 07:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jag lyckades byta pionion och spur Gear. Justerade Gear mesh enligt anvisning, är väl det som jag känner mig mest osäker på. Tog lite loctite på setskruven på pinion gear. Hoppas inte den glider nu igen! Sen bytte jag ena fästet till en av stötdämparna bak som hade fått en liten spricka i sig. Testkörde lite med bilen uppallad i garaget, verkade fungera. Tyvärr spöregnade det när jag var klar. Bilen verkar ju klara vatten, men har väl fortfarande inte riktigt förstått om det rekommenderas att köra i spöregn ändå?

Håller tummarna att bilen är körduglig och håller nu! :)

Redigerat av genstruktur, 07 juli 2022 - 07:16.


#93

Postad 07 juli 2022 - 07:30

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Låter rätt gjort. De klarar mycket regn. Har kört genom vatten stora vatten pölar. Kört även i snö/slask. Kolla upp mottagaren(liten platt enhet 1x2cm där kontakter till servo och fartreglage är kopplade) är ibland helt öppna kontakter men lite häftmassa fixar det.

#94

Postad 07 juli 2022 - 08:16

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
1/10th scale monster trucks.
The Mamba Monster 2 ESC is capable of 2S LiPo to a maximum of 6S LiPo and is waterproof, which means you can run your vehicle through the morning dew, across the soggy snow or just about anywhere else you’d be interested in running a 1/8th scale RC buggy or truck.

https://www.castlecr...esc-010-0108-00

Denna du menar?

Själva sändaren, den man håller i handen verkar ju inte vattentät av vad jag förstår.

The transmitter is not waterproof, so use caution when operating your model in wet conditions, and do not operate your model in the rain.

https://traxxas.com/...stem-waterproof


Klart, man kan ju ha en plastpåse över iofs om man nu vill köra i regnet :).

Redigerat av genstruktur, 07 juli 2022 - 08:21.


#95

Postad 07 juli 2022 - 08:24

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Esc (electric speed controller) är fartreglage. Mottagare ser ut:
https://www.kullager...1RoCTPQQAvD_BwE

#96

Postad 07 juli 2022 - 10:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Esc (electric speed controller) är fartreglage. Mottagare ser ut:
https://www.kullager...1RoCTPQQAvD_BwE


Aha :)


Verkar vattentätt, om det är skött rätt.

Bifogad fil  Screenshot_2022-07-07-11-22-53-095_com.google.android.apps.docs.jpg   147,13K   0 Antal nerladdningar

#97

Postad 07 juli 2022 - 10:56

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Ja den var ju inbyggd i en låda. Ut och kör i regn, de är KUL. Men bilen blir duktigt smutsig.

#98

Postad 07 juli 2022 - 11:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Ja den var ju inbyggd i en låda. Ut och kör i regn, de är KUL. Men bilen blir duktigt smutsig.

:)

Testade lite nu, ej regn. Upplevde att jag följde manualen vid justering av slipperclutch men den var ju alldeles för lös. Hände inte mycket vid full gas alls. Skruvade åt ett kvarts varv, testa, för lös, sen ett kvarts var till och nu började det väl hända saker. Men lite tidsödande att justera, ut, testa, tillbaka i garaget och justera.

Är det här ett bra sätt tycker du? Går ju göra på bordet i garaget istället för ute.

https://www.rcdriver...slipper-clutch/

Redigerat av genstruktur, 07 juli 2022 - 11:41.


#99

Postad 07 juli 2022 - 11:41

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Jag gör som du. Ut och köra in skruva ut köra. Görs ju inte så ofta så inte sett det som problem, men har bara en bil med slirkoppling.

#100

Postad 07 juli 2022 - 11:47

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag gör som du. Ut och köra in skruva ut köra. Görs ju inte så ofta så inte sett det som problem, men har bara en bil med slirkoppling.

Nä, kanske inte. :) Var nog jag som var lite stressad kanske då mina egna barn låg och sov men vaknade mitt i allt, och grannbarnen såklart upptäckte vad jag gjorde och skulle kolla. Men om man får till det bra behöver man inte justera hela tiden sen utan den håller sig på plats så att säga?


Man skulle skruva ut den tills fjädern var helt ihoptryckt. Sen tillbaka en fjärdedels varv eller ett halvt. Tyckte bara det var svårt att se när fjädern var helt ihoptryckt och jag ville inte skruva åt den för hårt, med risk för att paja mitt spur Gear igen.

Annars verkade bilen må bättre. Den hade ett klickande ljud förut, som antagligen berodde på att en tand gått på spur/pinion gear. Men får testa mer utförligt när jag kan gasa på ordentligt.


Kom på: Är faktiskt ganska få, och små, verktyg som behövs för att justera slipper clutch. Går ju att ta med och justera på plats helt enkelt. Slipper man gå hem mellan varven :)

Redigerat av genstruktur, 07 juli 2022 - 12:15.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.