Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inbränningar på min G20?

17 svar i tråden

Skickat 18 mars 2012 - 17:30

Hej!

Köpte för drygt ett år sedan en 46" G20 och har märkt med tiden att jag fått konstanta inbränningar av textremsorna från filmer. Jag är ganska säker på att det är från remsorna då fälten är lika höga och befinner sig på samma ställen över skärmen.

Det är bara jag som använt tv´n så jag vet med säkerhet att jag varken glömt någon film på eller liknanade.
Så min fråga är om fler känner igen detta på sin G20, och om det finns möjlighet att få det åtgärdat?

Jag skulle tagot en bild på det, men det är lite svårt eftersom man inte ser det så lätt i stillbild utan det blir extremt tydligt i panoreringar.

Skickat 18 mars 2012 - 17:33

tvätta bort med myrornas krig brukar fungera :)

Skickat 18 mars 2012 - 17:39

Ta en bild med enfärgad bakgrund. Om texterna lämnat spår efter sig borde det synas mot bakgrunden.

Skickat 18 mars 2012 - 17:46

Har testat detta, och då kan man se ytterst lite. Men i panoreringar däremot syns två fält som sträcker sig över hela bilden. Kan det röra sig om någon annat?

Skickat 18 mars 2012 - 17:50

Om det syns starkare vid panoreringar så låter det som någon bildförbättring som lämnar spår efter sig. Slå av alla bildförbättringar. Slå på dem en efter en för att se vilken av dem som ger effekten.

Skickat 18 mars 2012 - 18:25

Allt är avstängt, vilket leder mig till att tro att det är en feature :(
Kan detta vara värt att kontakta netonnet för eller är detta ett vanligt fel på dessa modeller?

Skickat 18 mars 2012 - 19:01

Det kan också vara det som kallas "streaking". Åtminstone tror jag det heter så. Ljusa objekt brukar lämna spår på varsin sida. Kallas ibland för Line Bleed också. En feature är det inte, snarare har de inte lagt energi på att undvika fenomenet. Kolla runt lite på nätet om du ser något som liknar fenomenet.

Vi ska se om den här bilden är passande. Kolla efter stråken som blir efter rutan på bilden:
http://dennisthomsen...tal-stripes.jpg

Det här inlägget har ändrats av trebban 18 mars 2012 - 19:06

Skickat 18 mars 2012 - 19:12

Exakt så trebban! Fast i höjd med textremsorna. Tack för att du klargjorde!
Är detta något man kan hävda att få repparerat? :wacko:

Skickat 18 mars 2012 - 19:22

Det går nog inte att reparera, tyvärr. Det enda som kanske händer är att de erbjuder dig en likadan teve som troligtvis kommer ge samma fenomen.

Skickat 18 mars 2012 - 19:40

Låter som line bleeding ja. Sånt finns på mer eller mindre alla plasmor. Kör utan text vetja ;)

Skickat 18 mars 2012 - 19:50

Tack och lov så är det sällsynt på en Kuro. Hoppas att Oled kommer att ta bort fenomenet helt. Det är irriterande.

Skickat 18 mars 2012 - 21:49

Känns ju "skönt" att det är ett förekommande fenomen ..

Tror ni att det är lönt att stånga sig blodig hos netonnet? Eller har någon tagit striden?

Skickat 18 mars 2012 - 21:52

Jag har faktiskt denna tendens på min G20 också. Jag ser det dock endast på filmer med black bars eftersom texten då ligger över det svarta. Om texten ligger över själva filmen så syns det inte.

Skickat 19 mars 2012 - 18:40

Jag har nu mailat netonnet och ska se hur dem väljer att handskas med saken. Ärendet faller inom tidsramen för garantin, men frågan är om bleedingen är inom ramarna för deras garanti.. väntar på svar.

Skickat 20 mars 2012 - 07:01

Jag kan lova dig att de inte kommer fatta vad du pratar om. Line Bleeding är inte känt trots att de flesta teven har det. Om jag inte minns fel hade också tjock-teve LB(Line Bleed).

Skickat 20 mars 2012 - 10:31

Stämmer. Det var inte helt ovanligt förekommande på CRT.
Kan inte tänka mig att det är ngt som går på garantin då det inte är ngt fel. Ungefär som att klaga på tvn för att svärtan är dålig.

Skickat 20 mars 2012 - 13:38

Fick svar från netonnet som tyckte att jag skulle komma in med den till deras lagershop för en ockulärbesiktning .. men efter vad som sagt här så vet jag inte hur jag skall göra. En kompis med samma modell, fast utan LB konstaterade att det är en så kallad "teknisk begränsning" .. så det enda rätta är kanske att bita sig i läppen och hoppas att nästa tv (om ett par år) är bättre.

Skickat 20 mars 2012 - 18:07

Det borde räcka med ett bra foto för att inse att det är LB. Jag tycker helt ärligt att det är onödigt att skicka den på okulärbesiktning. De kommer att komma fram till samma slutsats som oss. Solskenet i historien är ju att nästa gång du köper en teve så vet du vad du ska leta efter.. :)

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.