Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Xperia™ Z1

159 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Xperia Z1 C6903 2GB RAM 16GB (Mobiltelefoner) 9 7,29 (62) 999:-

#101

Postad 05 november 2013 - 19:29

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Ähum...

Åtminstone jag hade varit tacksam om någon skulle vilja lägga upp lite foton som dom tagit med Z1:an. Gärna både före och efter uppdateringen, men allra helst efter...

#102

Postad 05 november 2013 - 20:52

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Kanske kan få upp lite bilder före och efter uppdateringen på slutet av veckan.

Sambon har inte lagt in den nya uppdateringen ännu men det har jag gjort.

#103

Postad 06 november 2013 - 17:57

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Ser framemot bilderna. Kamerans prestation är ju trots allt en ganska viktig komponent (IMHO)

#104

Postad 19 november 2013 - 18:25

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Tyvär så hade sambon redan den senaste uppdateringen i mobilen så kunde inte göra en jämförelse.
Kan dock säga att det blev en förbättring men det finns fortfarande saker och buggar att lösa och rätta till i nyare uppdateringar.

Känner mig dock väldigt nöjd över denna mobil fortfarande och kvaliteten den utstrålar.
Känns väldigt gedigen byggd och man får samma glada känsla varje gång man rör och kollar på den.

#105

Postad 19 november 2013 - 18:35

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag var kanske otydlig, men eftersom det finns gott om bilder på nätet tagna av Z1:an före uppdateringen så är åtminstone jag fortfarande väldigt intresserad av att se hur bilderna ser ut EFTER uppdateringen.

Idealiskt vore att få bilderna serverade i full storlek om det går att lösa. Så att man kan jämföra dom på pixelnivå om man så vill...

#106

Postad 20 november 2013 - 10:02

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Jag är riktigt besviken på skärmen, har haft den ca en månad och den är repigare än min sons 4 år gamla iphone 3gs :angry:

#107

Postad 20 november 2013 - 14:08

HCL
  • HCL
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Jag är riktigt besviken på skärmen, har haft den ca en månad och den är repigare än min sons 4 år gamla iphone 3gs :angry:

Det är väl plastfilmen på glaset som repas? Sjukt att sätta repkänslig plast på repfritt glass. Dessutom var det någon som påstod att man förlorar skärmens garanti om plasten tas bort.

#108

Postad 20 november 2013 - 16:25

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Det är väl plastfilmen på glaset som repas? Sjukt att sätta repkänslig plast på repfritt glass. Dessutom var det någon som påstod att man förlorar skärmens garanti om plasten tas bort.

Ja, det är väl splitterskyddet som sitte rpå från fabrik som verkar känsligt? Jag har ser dock inte på min lur om det sitter något eller ej, hur vet man det? Jag har inte vågat dra naglarna i kanten för att se om nåt släpper.
(Eller är det skyddet som följde med i kartongen som man kunde klistra på själv som du menar?

#109

Postad 20 november 2013 - 16:31

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jag tycker väl att kameran är både bra och dålig. På helautomatiken så blir bilderna i dåligt ljus många gånger ganska usla. Något bättre om man kör manuellt läge. Frågan är om det kommer att bli bättre med en eventuell uppgradering av programvaran från Sony som säkert lär komma?
Hoppas det i alla fall.
Troligen hade väl inte Iphone 5s kamera varit bättre, jag vet inte. Läste ganska många kameratester av telefonerna innan jag köpte den. (Men en mobilkamera är ändock en mobilkamera.... så kvalitén kan inte bli så bra vid sämre ljusförhållanden.)

#110

Postad 20 november 2013 - 19:29

HCL
  • HCL
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

(Eller är det skyddet som följde med i kartongen som man kunde klistra på själv som du menar?

Det kan jag inte svara på säkert. Jag fick min info från ett annat forum http://talk.sonymobi...hes/td-p/400615

#111

Postad 21 november 2013 - 01:12

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Det är väl som med tidigare Sony-modeller; man måste sätta repskyddsplast på splitterskyddsplasten som skyddar det reptåliga glaset från att splittras, för att inte splitterskyddsplasten ska bli repig.

Repskyddsplast är dock inte nödvändigtvis oleofobisk som splitterskyddsplasten och tål då inte fingrar, så jag undrar om man inte skulle kunna börja kränga oleofobisk skyddsplast att sätta ovanpå repskyddsplasten... :P

Någon gång måste ju tanken ha korsat någon på Sony att kanske laminera insidan istället, och/eller använda tåligare glas. Eller använda reptålig plast på splitterfritt glas istället för tvärtom. Men det lär vi aldrig få veta.

#112

Postad 21 november 2013 - 19:58

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Splitterskyddsfilmen på glasets insida fungerar nog inte lika bra. Framförallt med tanke på att dom hävdar att en av fördelarna med skärmen är att dom har reducerat avståndet mellan glaset och lcd-panelen (opti-contrast tror jag att konceptet hette). Då kan man ju inte helt plötsligt vidga avståndet igen genom att stoppa in en plastfilm därimellan.

Om splitterskyddsplastfilmen är oleofobisk så är det det något jag har missat. Jag köpte en Xperia Z (har splitterskyddsfilm också) och den var en veritabel fingeravtrycksmagnet trots att den medföljande repskyddsfilmen inte var på klistrad. Jag har väldigt svårt att tänka mej att den skulle kunna bli mer känslig för fingeravtryck än vad den redan var från början...

Apropå oleofobisk film...

...Jag såg ett videoklipp för en tid sedan som handlade om ett preparat gjorde att det man behandlade blev kraftigt repellerande både mot vatten, smuts och olja. I klippet demonstrerades effekten bl.a. genom att olika föremål doppades ner i vatten, lera och olja där ett av föremålen var behandlat och det andra inte var det. Man fick se hur t.ex. ett par skor såg ut efter att ha doppats i lera. Leran rann av den behandlade skon medan den andra blev kladdig. Två hammare (tror jag att det var) doppades i gammal motorolja. Den behandlade hammaren såg helt opåverkad ut när dom tog upp den ur oljebadet, medan den andra var fullständigt inoljad.

Jag tror att det är samma preparat som i en annan demo sprayades på en Iphone som sedan fick bada i en vattenskål utan att ta skada!!!

OM det gick att få tag på den sprayen och man sprayade sin telefon, borde inte den ytan vara kraftigt oleofobisk då också?
Kanske vore det en idealisk lösning för att få bukt med fingeravtrycken på Xperia Z-seriens blanka glasytor??

#113

Postad 24 november 2013 - 22:49

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Vilken är bästa Android telefon nu? Är det denna? Kommer Android 4.4 till denna?

#114

Postad 26 november 2013 - 17:00

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Min sambo köpte repskyddsplast till sin Z1 som sattes utanpå det medföljande och det verkar fungera bra tycker hon.

själv använder jag inget extra skydd och jag har inte en enda repa på telefonen som jag använder flitigt varje dag. Men så köpte jag en flipcover också till telefonen och den är i perfekt nyskick utan en enda skada.

Kan meddela att jag utsatt telefonen för vatten många gånger och den verkar ju hålla tätt :)



#115

Postad 29 november 2013 - 02:43

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0

Vilken är bästa Android telefon nu? Är det denna? Kommer Android 4.4 till denna?

Bästa o bästa får du avgöra.. men 4.4 kommer.

#116

Postad 30 november 2013 - 01:06

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Vilken är bästa Android telefon nu? Är det denna? Kommer Android 4.4 till denna?


Bör vara Note 3, men i förhållande till pris LG G2 så vidare du inte behöver en kamera som är lite bättre el vattentålighet (Z1)

#117

Postad 08 december 2013 - 20:04

Mattison
  • Mattison
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Köpte en Z1 för en månad sedan på Media Markt, tappade den förra veckan när jag satt på en stol ner på ett golv max 60 cm hela skärmen sprack. Nu skall dom ha 4400:- för att byta skärmen och backsidan. Köp den inte den håller inte för nåt. Till och med en på Media Markt sa att den är extra känslig. Den är en kanon telefon men det spelar ju ingen roll när den inte klarar en litet fall. Köp en annan telefon eller vänta på Samsung S5.

Redigerat av Mattison, 08 december 2013 - 20:05.


#118

Postad 09 december 2013 - 17:33

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Köpte en Z1 för en månad sedan på Media Markt, tappade den förra veckan när jag satt på en stol ner på ett golv max 60 cm hela skärmen sprack. Nu skall dom ha 4400:- för att byta skärmen och backsidan. Köp den inte den håller inte för nåt. Till och med en på Media Markt sa att den är extra känslig. Den är en kanon telefon men det spelar ju ingen roll när den inte klarar en litet fall. Köp en annan telefon eller vänta på Samsung S5.


Fy fan vad surt. :(

Hoppas hemförsäkringen täcker det, har du kollat?

Det är ju absurt att reparationen (även om den omfattar ny skärm) går på mer eller mindre lika mycket som själva telefonen. Det känns som att Media Markt skulle kunnat förbarma sig och hjälpa till med en del av kostnaden som goodwill.

#119

Postad 10 december 2013 - 04:45

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

  • 1 693 inlägg
  • 0
Har inte läst att fler Z1:or skulle gått sönder än andra.

Ser heller ingen anledning att varna, skulle tro att det är som vanligt tur eller otur som avgör om displayen spricker.

Ta det på hemförsäkringen.

#120

Postad 16 december 2013 - 16:48

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0
4.3 är släppt idag.

Bifogad fil  14.2.A.0.290.png   27,65K   3 Antal nerladdningar

#121

Postad 16 december 2013 - 19:38

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0
Lite om vad som ingår i uppdateringen:

Uppgraderingen innehåller många nya funktioner för din Xperia™-smartphone. Några exempel:
  • Google Android 4.3 (Jelly Bean)
  • Bättre prestanda och användargränssnitt
  • Smidigare grafik
  • De senaste säkerhetsförbättringarna från Android 4.3
  • Förbättrat användargränssnitt för e-post
http://www.sonymobil...ones/xperia-z1/

#122

Postad 30 december 2013 - 13:15

Unregistered28922
  • Unregistered28922
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Hur får jag bort denna fördömda autokorrigering av text som jag skriver? Det var ett av skälen till att jag valde Android istället för ajfån. Hade en HTC Desire Z innan, och där bestämde JAG vad som skulle komma upp på skärmen. Ville jag ha telefonens förslag fick jag aktivt välja det, annars blev det vad jag skrev. Trodde det var likadant i min Z1, men icke. De har istället valt samma, dumma, helt värdelösa sätt som äpplena;att telefonen ska bestämma vad som kommer på skärmen om jag inte aktivt väljer mitt eget alternativ. HATA! Hur får jag bort det, hittar inte det någonstans.

#123

Postad 02 januari 2014 - 14:33

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Hur får jag bort denna fördömda autokorrigering av text som jag skriver? Det var ett av skälen till att jag valde Android istället för ajfån. Hade en HTC Desire Z innan, och där bestämde JAG vad som skulle komma upp på skärmen. Ville jag ha telefonens förslag fick jag aktivt välja det, annars blev det vad jag skrev. Trodde det var likadant i min Z1, men icke. De har istället valt samma, dumma, helt värdelösa sätt som äpplena;att telefonen ska bestämma vad som kommer på skärmen om jag inte aktivt väljer mitt eget alternativ. HATA! Hur får jag bort det, hittar inte det någonstans.


Rekommenderar Swiftkey som enligt många ska vara det bästa tangentbordet till Android. Tror man kan stänga av förslag där.

Redigerat av dirtpop, 02 januari 2014 - 14:33.


#124

Postad 02 januari 2014 - 15:59

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0
Min z1 har börjat bete sig lite underligt. När jag pratar med folk i telefonen så låter dom alltid nyvakna/onyktra. Det är nån liten förvrängning/fördröjning av ljudet som orsakar detta. Någon som vet vad man kan göra? Mjukvaru eller hårdvarufel?

#125

Postad 09 januari 2014 - 16:37

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Ja vad ska man säga.
Sambons Z1 skärm sluta fungera för en vecka sedan, ljudet och allt fungerar men man får inge bild. Startar om, laddat otaliga gånger, tvingad restart då men inget fungerar.

Idag så testade jag vattentåligheten med min Z1, och alla luckor var ordentligt stängda då jag var riktigt rädd men telefonen ska ju fungera. Så jag kolla och tryckte på luckorna om och om flera gånger.
Jag tog kort och spela in precis under vattenytan och allt fungerade perfekt. Men efter ett tag sluta kameran fungera och sedan även telefonen. Blev bara ett vibrerande. Men efter ett tag så gick telefonen på igen och även kameran dock är det fukt innanför skyddet för linsen så är totalt suddigt och varit så hela dagen.
Och när jag skriver detta så slår kameran igång sig själv lite då och då.
Om inte det räckte så syns det vertikala små sträck i överkant på skärmen beroende på bakgrund.

Premium mobil för 6000,kr som jag annars älskar förutom diverse buggar och småa fel. Så var en av orsakerna till köpet att man ska känna sig säker vid vatten och kunna knäppa kort och spela in under vattnet. Men detta fungerar ju tyvär uppenbarligen inte.

Att sambons Z1 la av och strulat mycket före det och nu min vid detta så börjar jag verkligen fundera på kvaliteten på dessa mobiler.

Edit
Verkar som problemen med skärmen blir bara värre och värre, så onekligen något tagit skada.
2 veckor kvar av semestern med en mobil som är onekligen sönder. Där tog det slut med den fotograferingen på semestern, och kanske helt och hållet med mobilen.

Redigerat av Camridge, 09 januari 2014 - 17:22.


#126

Postad 10 januari 2014 - 02:27

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Min z1 har börjat bete sig lite underligt. När jag pratar med folk i telefonen så låter dom alltid nyvakna/onyktra. Det är nån liten förvrängning/fördröjning av ljudet som orsakar detta. Någon som vet vad man kan göra? Mjukvaru eller hårdvarufel?

Jag har inte testat, men det ska finnas ett hjälpmedel i telefonen som heter "Långsamt tal" i min Xperia ZR.
Enligt infon ska funktionen sänka talhastigheten för den andra samtalspartnern.
Något som tydligen ska förbättra hörbarheten eller nå't.

Du har inte råkat aktivera den funktionen?
Jag hittade den under inställningar, Samtalsinställningar, strax under "högtalarröstförbättring" och före inställningarna för internetsamtal.

#127

Postad 10 januari 2014 - 16:01

Unregistered8b4a8e90
  • Unregistered8b4a8e90
  • Användare

  • 171 inlägg
  • 0

Jag har inte testat, men det ska finnas ett hjälpmedel i telefonen som heter "Långsamt tal" i min Xperia ZR.
Enligt infon ska funktionen sänka talhastigheten för den andra samtalspartnern.
Något som tydligen ska förbättra hörbarheten eller nå't.

Du har inte råkat aktivera den funktionen?
Jag hittade den under inställningar, Samtalsinställningar, strax under "högtalarröstförbättring" och före inställningarna för internetsamtal.

Just nu så älskar jag dig. Vilken idiotfunktion att lägga in. Förmodligen har ungarna fått på det när dom spelat på mobilen!Stort tack!

#128

Postad 11 januari 2014 - 01:17

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
:blush: :blush: :blush:

#129

Postad 19 januari 2014 - 12:28

Unregistered68d02c8e
  • Unregistered68d02c8e
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min Z1 i ett par månader och är supernöjd! Men igår så vart jag lite fundersam då någon slags plast på baksidan plötsligt lossnade i ena hörnet .. jag har inte satt på någon skyddsplast - så antar att det är splitterskyddet. Min fråga är om det går på garantin att byta den eller om man helt enkelt får köpa ett eget och sätta dit? Men var ju någon här ovan som skrev att garantin på skärmen inte gällde om man tog bort skyddet själv? Telefonen är i varje fall väldigt fin under - alla repor är putsväck :D

#130

Postad 25 januari 2014 - 13:21

twintin
  • twintin
  • Lärjunge

  • 358 inlägg
  • 0
Ja, glaset inunder både fram och bak skall ju vara reptåligt vad jag vet, så vore jag dig skulle jag nog skippa allt vad splitterskydd/repskydd heter.

#131

Postad 25 januari 2014 - 14:32

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Garantin på skärmen gäller även om splitterskyddet är borta, däremot gäller den såklart inte på skador som uppstår när du tar bort den, (repa mm) .
När mitt splitterskydd blir repigt kommer jag att ta bort det och köpa skärmskydd i form av tempererat glas. Fler som jag läst om använder sådana, verkar vara mycket bättre känsla än plstskydd ala Copter mm
http://www.ebay.co.u...984.m1423.l2649

#132

Postad 30 januari 2014 - 20:54

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0
Ny uppdatering 14.2.A.1.136 som lägger till en inställning för att kalibrera skärmens vitbalans.
http://www.xperiablo...alance-setting/

Bifogad fil  14.2.A.1.136.png   30,2K   0 Antal nerladdningar

#133

Postad 11 februari 2014 - 10:57

friv9936
  • friv9936
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag undrar om det är någon som har tips på ett schysst tunt skal som funkar med att ladda i magnetdockan?

#134

Postad 18 februari 2014 - 13:56

ansim
  • ansim
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Angående usb laddning och navigering.

Är det ngn som vet var inställningnen för att behålla skärmen aktiv när man ansluter usb kabel?
Vid navigering i bil tänker jag på. Då laddar man ju via USB anslutningen.
Tänkte mest på en funktion 'skärm alltid på vid navigering'

I min förra kunde man det, Xperia Neo.

Redigerat av ansim, 18 februari 2014 - 14:04.


#135

Postad 18 februari 2014 - 17:32

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Jag vet inte om det funkar likadant på en Z1 som på en Z1 Compact, men jag skulle gissa på att det gör det.
I min Compact så finns det en app som heter Smart Connect. I den appen kan man ställa in vad som ska hända vid olika tillfällen.

Det finns redan några färdiga "scheman" i den Smart Connect varianten som finns förinstallerad i min Z1C, t.ex. "Natt", "Musik på språng" och "Musik där hemma". Kanske går det att skapa ett schema för laddning i bilen som håller skärmen igång under hela tiden telefonen är kopplad till laddaren.

Jag har ett svagt minne av att jag någon annanstans sett en möjlighet att ställa in samma sak, men jag hittar inte funktionen just nu...

EDIT:
Du kan ju alltid installera Tasker eller någon annan liknande app, för då kan du ju få telefonen att göra precis vad du vill, när som helst i princip...

Redigerat av GuessWho, 18 februari 2014 - 17:33.


#136

Postad 18 februari 2014 - 17:37

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Hittad den!!!
:)
Under inställningar, näst längst ner så finns det en rubrik "Utvecklaralternativ". Där hittade jag: "Håll aktiverad"", "skärmen vilar aldrig när laddning pågår"

I vart fall så finns inställningen på ovannämnda plats i min Z1 Compact, men det borde vara samma på Z1:an också eftersom det i grund och botten är samma telefon, tycker jag...

#137

Postad 18 februari 2014 - 17:53

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Under inställningar, näst längst ner så finns det en rubrik "Utvecklaralternativ". Där hittade jag: "Håll aktiverad"", "skärmen vilar aldrig när laddning pågår"

I vart fall så finns inställningen på ovannämnda plats i min Z1 Compact, men det borde vara samma på Z1:an också eftersom det i grund och botten är samma telefon, tycker jag...

Det stämmer att inställningen "Håll aktiverad" finns via "Utvecklaralternativ" i Z1, men "Utvecklaralternativ" är inte default aktiverat. Man måste göra det själv.
Inställningar->Om mobilen. Klicka flera gånger på "Version".

#138

Postad 18 februari 2014 - 18:04

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Tänkte inte på det!
Jag råkade aktivera det av misstag vid ett tillfälle när jag undrade om det skulle hända kuliga grejer när man klickar många gånger på andra saker än "Android version" (då poppar en geleböna upp på skärmen).
Någonstans där jag klickade en massa gånger så dök det upp ett myller av små gelebönor över hela skärmen som rörde sej och dom gick att knuffa till så att dom for iväg åt olika håll, men just nu vet jag inte var sjutton jag hittade det "påskägget"...

#139

Postad 18 februari 2014 - 21:16

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Tänkte inte på det!
Jag råkade aktivera det av misstag vid ett tillfälle när jag undrade om det skulle hända kuliga grejer när man klickar många gånger på andra saker än "Android version" (då poppar en geleböna upp på skärmen).
Någonstans där jag klickade en massa gånger så dök det upp ett myller av små gelebönor över hela skärmen som rörde sej och dom gick att knuffa till så att dom for iväg åt olika håll, men just nu vet jag inte var sjutton jag hittade det "påskägget"...


Jag sökte på det; när den stora gelébönan dyker upp så håller man fingret på den i ett par sekunder. Fungerade utmärkt även på min Xperia S. :D

#140

Postad 18 februari 2014 - 22:52

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Så var det ja...
Tack för påminnelsen..

:-)

#141

Postad 19 februari 2014 - 13:12

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Nån annan som tycker att volym vid uppspelning i hörlurar är rätt låg? Får det att fixa? Jag har visserligen inte provat några andra lurar på länge än mina Sennheiser Momentum. De kanske är svårdrivna?
Eller generellt volymkontroll på nåt sätt? Kan byte av headsetkabel till "icke iphone " variant hjälpa? Eller bara byta till ren hörlurssladd utan mikrofon?

#142

Postad 19 februari 2014 - 15:25

ansim
  • ansim
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
tackar för hjälpen med att hitta denna funktion. :-)

#143

Postad 23 februari 2014 - 02:15

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Lite uppdatering angående våra 2 Z1.

Dom lagade sambons Z1 och nu fungerar den som den skall.
Dom bytte ut displayen tydligen.

Min Z1 var tydligen inte helt tät ändå, så dom skickade en ny Z1 till mig som förhoppningsvis är tät.

Dock med denna nya Z1 så har jag problem med Wi-Fi vid 2.4 GHz och 5GHz där mobilen är väldigt ostabil. Den tappar kontakten helt enkelt och kan stå och tugga för att få igång det igen.
Detta vid bara något rum ifrån routern som tidigare fungerade utan problem med min första Z1.
Även Zambons Z1 när vi testar så placerar jag den vid min så fungerar hennes betydligt bättre.

Får ibland helt enkelt byta till 3G istället för Wi-Fi för att det ska fungera ordentligt.

Så frågan är helt enkelt om denna nya Z1 behöver köras in, eller om den helt enkelt inte är 100%
fungerande.
Har allting uppdaterat.

Redigerat av Camridge, 23 februari 2014 - 02:15.


#144

Postad 26 februari 2014 - 13:38

MR-F
  • MR-F
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Hej, jag har en Xperia Z1 som jag är väldigt nöjd med.
Dock är det 2 saker jag behöver få hjälp med för att enligt mej förbättra upplevelsen & göra saker mindre omständigt.

1) Jag har ett 64 GB minneskort som jag använder utöver internminnet. Dock har jag problem med att allt installeras på internminnet. Det ända jag kan välja att spara på minneskortet är bilder & filmer tagna via kameran. Allt jag lägger över manuellt från datorn via kabeln (så som ljudböcker & musik) lägger jag självklart på minneskortet. Men jag hittar inga inställningar på att överföra eller spara appar på minneskortet. Då har jag letat efter de i både mobilens menyer, samt inställningar & i Google Play. Nu börjar internminnet bli fullt, & jag får varningsmeddelanden hela tiden. Minneskortet är knappt belastat, & har mycket minne kvar att använda.

Någon som har samma problem, eller känner till det?
All hjälp & tips jag kan få skulle uppskattas.
Jag kommer dessutom kontakta Sony Support om detta.


2) Vid mindre överföringar till datorn använder jag Bluetooth för överföring av mestadels bilder.
Problemet är att det inte går att skicka från min mobil till min datorn. Det går från min dator till min mobil, samt även till & från mellan andra mobiler & datorer.
Jag tror att det beror på att den inte hittade drivrutiner till mobilen när jag la till den första gången som bluetooth enhet på datorn. Dock verkar det fungera med andra datorer. Jag kan som sagt skicka från min dator till min mobil, men inte tvärtom. Blir jobbigt när man måste överföra bilder & filmer från kameran till datorn. Normalt lägger det sej i en mapp under bilder i minneskortet. Men om man som jag gillar att modifiera & editera bilderna i efterhand med olika program, så måste man leta på telefonen i undermappar & system efter var bilderna sparats. Vilket blir både omständigt & jobbigt då jag använder flera olika program. Bilderna/Filmerna sparas därför på flera olika ställen på internminnet i systemmappen.

Därför behöver jag er hjälp till att lösa även detta problem. Måste jag ha tag i en drivrutin? Eller är det något annat jag ska tänka på. Har inte haft liknande problem förut med tidigare mobiler. All hjälp & tips uppskattas. Någon som känner igen problemet?
Kommer försöka kontakta Sony Support även här.

#145

Postad 26 februari 2014 - 13:50

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Hej. på 1 svarar jag att det går inte sedan ett par versioner tillbaka i Android. Det du kan göra som du redan vet är är att spara foton och videos som du tar på minneskortet.
Förr fanns det appar för att kunna köra appar på minneskortet. Vet dock inte om man kan komma runt detta om man rootar telefonen, nån annan kanske vet. (tror att begränsningen sitter kodat i operativsystemet).

2, kan det vara så enkelt att du på din dator bör ta bort din telefon i Bluetooth inställningarna och para om telefonen med datorn?Du har inte testat PC companion (Programvara för Sony telefoner) att ansluta telefonen med för att föra över bilder? i Det programmet kan du föra över bilder till datorn (visserligen via sladd, men du behveör inte bekymra dig i vilka mappar de finns) MediaGo är programmet man använder i PC Companion.

Jag testade precis med min PC och kunde skicka filer till den utan problem. Testa som sagt att ta bort din telefon från datorns Bluetooth inställningar och anslut igen

#146

Postad 26 februari 2014 - 18:54

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0
Begränsningen i form av att inte kunna flytta appar till minneskortet ligger mycket riktigt i operativet. Några leverantörer har kringgått begränsningen på något sätt men utan att mer avancerade metoder så finns det ingen lösning på detta problem.

En liten hjälp, om någon är att det på många mobiler i alla fall går att flytta mappen med navigatorns kartor till SD-kortet. Navigon på Xperia ZR och på Z1C fungerar i alla fall efter att man flyttar kartmappen till SD-kortet.

Det ska visst finnas en möjlighet om man rootar telefonen, att "lura" telefonen att tro att det externa SD-kortet är det interna minnet och vice versa (jag tror att man behöver "mounta" om minnesplatserna på något sätt). På så sätt så kan man få telefonen att tro att 64GB minneskortet är det interna minnet och det interna minnet framstår då som ett externt SD-kort...

#147

Postad 26 februari 2014 - 19:29

MR-F
  • MR-F
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0

Hej. på 1 svarar jag att det går inte sedan ett par versioner tillbaka i Android. Det du kan göra som du redan vet är är att spara foton och videos som du tar på minneskortet.
Förr fanns det appar för att kunna köra appar på minneskortet. Vet dock inte om man kan komma runt detta om man rootar telefonen, nån annan kanske vet. (tror att begränsningen sitter kodat i operativsystemet).

2, kan det vara så enkelt att du på din dator bör ta bort din telefon i Bluetooth inställningarna och para om telefonen med datorn?Du har inte testat PC companion (Programvara för Sony telefoner) att ansluta telefonen med för att föra över bilder? i Det programmet kan du föra över bilder till datorn (visserligen via sladd, men du behveör inte bekymra dig i vilka mappar de finns) MediaGo är programmet man använder i PC Companion.

Jag testade precis med min PC och kunde skicka filer till den utan problem. Testa som sagt att ta bort din telefon från datorns Bluetooth inställningar och anslut igen.


Ok, ska testa med PC Companion & Media Go.
Jag har många gånger tagit bort parkopplingen på både dator och mobil och försökt installera om.
Har lyckats med att den kan spela upp mobilens ljud på datorn, men inget mer än så.

Jag visste inte om begränsningen i systemet, varför finns det då minneskort kan man tycka,
Hoppas det blir ändring i framtiden. Har dock lyckats fixa en app som kopierat över visst innehåll till minneskortet.
Så en del utrymme på mobilen har blivit fritt och meddelandena har slutat komma upp.


Begränsningen i form av att inte kunna flytta appar till minneskortet ligger mycket riktigt i operativet. Några leverantörer har kringgått begränsningen på något sätt men utan att mer avancerade metoder så finns det ingen lösning på detta problem.

En liten hjälp, om någon är att det på många mobiler i alla fall går att flytta mappen med navigatorns kartor till SD-kortet. Navigon på Xperia ZR och på Z1C fungerar i alla fall efter att man flyttar kartmappen till SD-kortet.

Det ska visst finnas en möjlighet om man rootar telefonen, att "lura" telefonen att tro att det externa SD-kortet är det interna minnet och vice versa (jag tror att man behöver "mounta" om minnesplatserna på något sätt). På så sätt så kan man få telefonen att tro att 64GB minneskortet är det interna minnet och det interna minnet framstår då som ett externt SD-kort...


Mycket nytt att lära sej.
Vet inte något om "root" så jag låter det vara.
Navigons kartor är sparade på minneskortet.
Det gjordes vid installationen av appen.
Har lyckats via en app att kringå en del som var installerat på internminnet.
Mer utrymme i mobilen och den fungerar fortfarande utan strul (som jag var rädd skulle komma om den inte hittade apparna).

Får försöka fixa till bluetooth mer.
Men tack för hjälpen.

Redigerat av MR-F, 26 februari 2014 - 19:32.


#148

Postad 26 februari 2014 - 21:12

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Har dock lyckats fixa en app som kopierat över visst innehåll till minneskortet.
Så en del utrymme på mobilen har blivit fritt och meddelandena har slutat komma upp.

Vad var det för en app? Gör den något mer än android själv som bara tillåter att flytta lite mediafiler, typ bilder och filmer och liknande?

#149

Postad 19 mars 2014 - 17:25

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0
Någon som fått KitKat till Z1?
Lanseringen har inletts 2014-03-19

http://www.sonymobil...ones/xperia-z1/

#150

Postad 20 mars 2014 - 11:37

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0
Nu finns KitKat. Jag hämtade via Update Service.
Android version: 4.4.2



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.