Skickat 27 april 2012 - 21:24
Här är länk till mer info; http://www.dolby.com...olby-atmos.html
Skickat 28 april 2012 - 10:03
Hade man kunnat få in detta i en seriös hmb så hade det nog onekligen varit en upplevelse, fast kan tänka mig att det hade ställt större krav på rummets utformning och storlek för och få plats med alla högtalare på ett optimal sätt.
Skickat 28 april 2012 - 14:55
*slår mig för pannan*
Skickat 28 april 2012 - 16:59
Fördelarna är ju att man enkelt kan anpassa ljudet till hur anläggningen ser ut (antal högtalare, avstånd, etc.) och att det bara behövs ett ljudspår (+ legacy möjligen), oavsett vilket system du vill spela det i. En fet mic-kalibrering och saken borde vara biff.
En nackdel är att mixern behöver bli betydligt mer komplicerad för att lyckas göra det (d.v.s överföra objektmodellen till en kanalmodell), men om man kan standardisera ett mixer-chip och massproducera det behöver det inte betyda kraftigt ökade kostnader. Men i en övergångsperiod så lär det väl inte bli billigt (som allt annat iofs).
trebban 28 april 2012 - 14:55 skrev:
*slår mig för pannan*
Skickat 28 april 2012 - 17:44
BitterMelon 28 april 2012 - 16:59 skrev:
Hur ligger det till med moderna förstärkare? Uppdateras programvaran på moderna recivers så inte omöjligt att det kan bli som med PS3 och 3D (PS3 hade ju inte det som standard men efter en uppdatering så blev den tydligen en fyllfjädrad 3D spelare). dvs att det är bara en uppdatering som behövs så kan den ta det nya formatet?
Fast tror företagen kommer sätta sig imot det, "varför köpa ny förstärkare när man redan har alla nya format" tror jag många hade tänkt? Skulle gissa på att det är 50% av anledningar som man köper nytt är för att ha tillgång till de nya formaten.
Det här inlägget har ändrats av ljudfantasten 28 april 2012 - 17:45
Skickat 28 april 2012 - 17:53
trebban 28 april 2012 - 14:55 skrev:
*slår mig för pannan*
Karlsson var lååångt före sin tid
Skickat 28 april 2012 - 18:00
ljudfantasten 28 april 2012 - 17:44 skrev:
Fast tror företagen kommer sätta sig imot det, "varför köpa ny förstärkare när man redan har alla nya format" tror jag många hade tänkt? Skulle gissa på att det är 50% av anledningar som man köper nytt är för att ha tillgång till de nya formaten.
NAD har ju exempelvis en del hemmabioreceivers (med mkt tung prislapp) som går att köpa moduler till som ger sånt som den inte hade från början. Modulerna har dock också mkt tung prislapp
http://www.hifiklubb...-t765t765hd.htm
Flera tusen kronor för typ nån extra HDMIingång och de "nya" HDljudsformaten kan ju jag tycka är sjukt.
Skickat 29 april 2012 - 14:34
ljudfantasten 28 april 2012 - 17:44 skrev:
Skickat 29 april 2012 - 16:07
Sgart 28 april 2012 - 18:00 skrev:
NAD har ju exempelvis en del hemmabioreceivers (med mkt tung prislapp) som går att köpa moduler till som ger sånt som den inte hade från början. Modulerna har dock också mkt tung prislapp
http://www.hifiklubb...-t765t765hd.htm
Flera tusen kronor för typ nån extra HDMIingång och de "nya" HDljudsformaten kan ju jag tycka är sjukt.
Ja inga roliga priser för en annan heller men för dom som köpt en modell för 20000kr och har ett behov av de nya formaten så är det nog en bra lösning, kanske inte kännar så mycket på det framför att sälja gamla och köppa ny visserligen med dom priserna.
Men hade fler tillverkare gjort lika dant så hade det nog varit bra mycket billigare.
Skickat 29 april 2012 - 21:43
ljudfantasten 29 april 2012 - 16:07 skrev:
Ja inga roliga priser för en annan heller men för dom som köpt en modell för 20000kr och har ett behov av de nya formaten så är det nog en bra lösning, kanske inte kännar så mycket på det framför att sälja gamla och köppa ny visserligen med dom priserna.
Men hade fler tillverkare gjort lika dant så hade det nog varit bra mycket billigare.
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
1 bild

Minhembio - Senaste nyheterna
Förändringar av forumstrukturen
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?