Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

X-Men Origins: Wolverine

32 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
X-Men Origins: Wolverine (PSP) (PlayStation Portable-spel) 1 (0) Inga priser
X-Men Origins: Wolverine (PS2) (PlayStation 2-spel) 1 (0) Inga priser
X-Men Origins: Wolverine (PC) (PC-spel) 1 (0) Inga priser
X-Men Origins: Wolverine (DS) (Nintendo DS-spel) 1 (0) Inga priser
X-Men Origins: Wolverine (PS3) (PlayStation 3-spel) 1 7,33 (2) Inga priser
X-Men Origins: Wolverine (Xbox 360) (Xbox 360-spel) 2 6,67 (2) Inga priser

#1

Postad 31 januari 2009 - 17:23

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlĂ€gg
  • 0
http://www.gametrail...ayer/44928.html

Wow, jÀklar vilken snygg CG. Trodde nÀstan det var verkligt först.

Det hÀr spelet kan faktiskt bli bra. Spelet görs av utvecklarna bakom bland annat Marvel Ultimate Alliance och X-men Legends. Gameplay Àr influerat av God of War, Devil May Cry och Ninja Gaiden och innehÄller vÀldigt mycket blod och gore! :D

Kombinationen X-men + Ninja Gaiden Àr ett drömscenario B)

#2

Postad 31 januari 2009 - 19:40

Unregisteredc4da21d2
  • Unregisteredc4da21d2
  • Amatör

  • 54 inlĂ€gg
  • 0
Verkligen tokksnygg CG!

#3

Postad 31 januari 2009 - 20:06

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0
Kul :D

#4

Postad 31 januari 2009 - 23:38

Ghorun
  • Ghorun
  • ForumrĂ€v

  • 686 inlĂ€gg
  • 0

Kombinationen X-men + Ninja Gaiden Àr ett drömscenario Postad bild

Gul spandex och en kamera som hatar dig personligen? :)


Trailern var snygg, men jag kan inte hjÀlpa att vara lite tveksam till spelet trots att jag inte sett nÄgot. LÀtt att misslyckas med den hÀr typen av spel, kontroll och balans mÄste vara spot on för att det ska fungera imo.
Hoppas sÄklart att de lyckas dock, Wolverine Àr en bra karaktÀr för genren.

Redigerat av Ghorun, 31 januari 2009 - 23:41.


#5

Postad 01 februari 2009 - 01:18

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlĂ€gg
  • 0
Precis, Wolvie Àr perfekt i en sÄn roll. Man har t o m klor liknande hans i NG2 :)

Klart man ska vara misstÀnksam dock, inte direkt som att Marvelspel/filmspel varit unisont hyllade i det förgÄngna.. men utvecklarna Àr inte vilka som helst och det kÀnns som att de försöker göra nÄgot bra vilket gör att jag hyser större förhoppningar Àn vanligt. Lite som det nya Batman.. det var en tid dÄ filmer om superhjÀltar blev rent skrÀp - idag Àr det mesta sevÀrt med höga produktionsvÀrden. Jag tror vi kommer fÄ se en förbÀttring Àven inom spelen, sÄ varför inte börja nu :lol:

#6

Postad 02 februari 2009 - 16:02

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlĂ€gg
  • 0
IGN first look

This particular cutscene, and in fact the whole game demo that followed, was bloody, brutal and a more honest depiction of Logan than you can probably ever expect out of a blockbuster summer action flick.


The real fun comes in with the gore shaders, an aspect of the game that Raven Software is particularly proud of. Each layer of Wolverine can be torn off, straight down to his adamantium skeleton. If a bullet rips through his torso, you'll see the hole it left. If a knife cuts into his flesh, you'll see the blood and guts inside the gash it tears out. If you take enough damage, you can actually die and be forced to restart from a checkpoint, but you'll see Wolverine torn to shreds and still walking long before that happens. And if you manage to make it out of the scuffle without dying, you'll get to watch all of the scrapes, cuts, and holes heal up in front of your eyes in real time.

The gore isn't limited to Wolverine, naturally. From the opening CG cutscene where Wolverine repeatedly tears into a guy's stomach, tossing blood this way and that, to the heads being lopped off by his claws, this mutant knows how to finish things in style. This game is going to be more bloody and brutal than the movie it is based on.


We only got a brief look at the Sentinel battle, which apparently has multiple stages and is quite long. This is one of the examples of things that aren't in the movie but are so classic to the Wolverine story that Raven Software decided to include anyway. The fight makes great use of Wolverine's powers beginning with his feral senses to locate weak points around the Sentinel's feet and continues in the air with Wolverine turning himself into a bullet in free fall to rip through the lurching machine. The fight ends with an Unreal Engine 3 cutscene of Wolverine walking away from the battle bruised but snarky, grim sense of humor intact.


The exact day you can get your hands on the game hasn't been confirmed yet, but you can expect to see it on store shelves around the same time the movie comes out in May.


Bifogad fil  x_men_origins_wolverine_20090112100840057.jpg   313,47K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  x_men_origins_wolverine_20090112100843494.jpg   443,05K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  x_men_origins_wolverine_20090112100849306.jpg   289,74K   0 Antal nerladdningar

Fan vad coolt :)

#7

Postad 02 februari 2009 - 21:30

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

  • 1 097 inlĂ€gg
  • 0
Kan detta vara spelet som (tillsammans med Chronicles of Riddick) vÀnder trenden med spel baserade pÄ filmer?

#8

Postad 02 februari 2009 - 23:25

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlĂ€gg
  • 0
Vill inte vara den som sprÀcker hypebubblan, men CG Àr vÀl, mig veterligen en för-renderad filmsnutt som inte har det minsta med spelmotorn att göra? GÄr det att dra nÄgra slutsatser om spelet av en förrenderad filmsnutt utan spelmotor?

SÄg nÄgra screenshots lÀngre upp i trÄden, och de sÄg fina ut, precis som trailern, fast jag vÀntar med att ta pÄ mig kalasbyxorna tills jag sett lite gameplay :)

#9

Postad 03 februari 2009 - 00:05

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlĂ€gg
  • 0

Vill inte vara den som sprÀcker hypebubblan, men CG Àr vÀl, mig veterligen en för-renderad filmsnutt som inte har det minsta med spelmotorn att göra? GÄr det att dra nÄgra slutsatser om spelet av en förrenderad filmsnutt utan spelmotor?

I och med att klassen den hÀr CGn ligger pÄ grafiskt Àr i stort sett Blizzardklass sÄ kan man dra slutsatsen att spelet inte blir ett snabbt cash-in spel som mÄnga andra filmlicensspel brukar bli. De satsar uppenbarligen pÄ spelet.

Dock hade jag lÀst en preview om spelet före trailern sÄ jag var hypad innan den. Jag gillar dessutom spelen utvecklarna gjort och vet att de kan sina saker rent faktamÀssigt.

Gameplay ska bli kul att se ja. Unreal 3 motorn tror jag anvÀnds - ser onekligen snyggt ut och skadesystemet Àr unikt.

#10

Postad 12 februari 2009 - 15:47

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlĂ€gg
  • 0
Ny intervju och preview

http://ps3.ign.com/a...1/951483p2.html
http://pc.ign.com/ar...1/951859p1.html

Klippte lite. De har med alla skÄdespelare frÄn filmen, Hugh Jackman och hela köret. Inte dÄligt.

IGN: When you level up, your shirt comes back. I don't really have a question related to that point; I just think it's worth pointing out and thanking you for. Real-time damage and healing is cool, but I don't need to see a naked Logan running around for an entire level.

Dan Vondrak: Ha, ha – yes. I never thought I'd have a reason to say " Wow when you get shot repeatedly by a group of machine gunners that really rips your shirt up fast." I remember how cool it was to see the regeneration working in game the first time -- first his muscles and organs form up around his adamantium skeleton, then the skin layer kicks in, and finally the bruise layer does it's thing. Then someone said "Umm, dude he's going to be naked all the time". And so "Happy, Fun Level-Up Clothes" was born. It's actually amazing how rewarding it feels to see the clothes come back when you level up, so it was a cool addition.


IGN: Are all the actors from the movie on hand to voice their characters?

Dan Vondrak: Yes, we got the actors to reprise their roles for the major characters in the title. Hugh Jackman, of course, is Wolverine. The guy was amazing to work with; we had thousands of lines for him to do and he wanted to get each one right. He really understands how important this character is to the fans – he was really into it and excited about the game. We also have Liev Schreiber as Victor Creed (a.k.a. Sabretooth) and Will I Am as John Wraith. It was awesome once we got all their voice-over into the game, really gives it the authentic feel.


IGN: Final question: why should people buy your game?

Dan Vondrak: Because I could use the money... oh and to experience an amazing action game that has fast, visceral combat, epic action moments, beautiful graphics, and finally experience Wolverine how he should be, badass, smartass, unstoppable all rolled into one. The combat is so satisfying; it still makes us smile playing it. I know there's a lot of people doubting it because it's a "movie game" – and the team knew that would happen. But this is a kick-ass action game to start, and on top of it, we've got Wolverine. X-Men Origins: Wolverine is going to blow away any pre-conceptions of what a movie game is.



#11

Postad 12 februari 2009 - 19:52

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlĂ€gg
  • 0
Mmm...Kommer just ihÄg att jag i min ungdom Àgde ett fett nummer med x-men..Eller om det var nÄ special nummer..
Hela tidningen handlade precis om hur Wolverine kom att bli just Wolverine..

Kommer ihÄg att det var ett fantastiskt nummer :)

Kommer sÄ vÀl ihÄg hur han lÄg i en "vattentank" :D

#12

Postad 15 februari 2009 - 14:25

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlĂ€gg
  • 0
Gameplay

Ser hÀftigt ut för att vara en scriptad sekvens, bra animationer och rÄtt. Piloten upp i rotorbladen... :)

#13

Postad 03 maj 2009 - 09:32

Unregisteredda254153
  • Unregisteredda254153
  • Veteran

  • 2 268 inlĂ€gg
  • 0
Testade demot igĂ„r! Riktigt coolt faktiskt! Kontroll och styrning Ă€r riktigt bra! En sak jag inte gilla var att det inte flöt pĂ„ sĂ„ bra ocH att grafiken inte riktigt var "klar". De kanske Ă€r för att det Ă€r demo? Är det nĂ„got som har hela spelet som kan bekrĂ€fta?

#14

Postad 03 maj 2009 - 12:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlĂ€gg
  • 0
Det har fÄtt ganska bra betyg faktiskt, runt sjuor och Ättor. LÀgg till att man Àr stort marvelfan och det lÀr bli en nia förhoppningsvis.

#15

Postad 03 maj 2009 - 15:47

Masquerade
  • Masquerade
  • Wannabe

  • 10 inlĂ€gg
  • 0
Demon var faktiskt riktigt underhÄllande, Àven om bilduppdateringen var lite bristfÀllig. FÄr se hur det blir nÀr spelet hamnar i reabackarna.

#16

Postad 03 maj 2009 - 16:43

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0
Tyckte det va ok... detta blir ju till ps3an, sÄna hÀr spel ska spelas pÄ konsoll ju! ;) FPS hÄller jag mig till PC... lÀr mig aldrig det till handkontroll ;)

#17

Postad 04 maj 2009 - 14:00

Unregisteredce156b63
  • Unregisteredce156b63
  • Amatör

  • 74 inlĂ€gg
  • 0
Köpt idag, kommer med utlÄtande efter nÄgon timme ikvÀll...
Men en kollega sitter och kör det nu hÀr och det ser helt klart maffigt ut!

#18

Postad 04 maj 2009 - 14:31

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0
Man borde kanske vÀnta med att spela detta, tills man sett filmen..? Kanske spoilas mycket i spelet... :)

#19

Postad 04 maj 2009 - 14:44

Unregisteredce156b63
  • Unregisteredce156b63
  • Amatör

  • 74 inlĂ€gg
  • 0

Man borde kanske vÀnta med att spela detta, tills man sett filmen..? Kanske spoilas mycket i spelet... :)

Av det lilla jag sett sÄ ja. Det Àr nog en hel del spoilers. Har du planer pÄ att se filmen, sÄ gör det först.

#20

Postad 04 maj 2009 - 15:42

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr sÄ jag tÀnker ocksÄ sÄ spoila inget i dina intryck sen :)

Vad jag har hört sĂ„ ska det vara j-vligt bra och recensenterna har misslyckats som vanligt. Även om 75 Ă€r bra sĂ„ verkar det vara bĂ€ttre enligt de vanliga dödliga som spelat det.

#21

Postad 04 maj 2009 - 16:12

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlĂ€gg
  • 0
Jag spelar det för fullt och jag tycker det Àr fantastiskt roligt Àn sÄ lÀnge. PÄminner mig om hur kul jag hade med viking nÀr det begav sig, Àven det ett spel som pressen gillade sÄdÀr.

#22

Postad 04 maj 2009 - 16:47

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlĂ€gg
  • 0
DÄ blir det att se filmen först, helt klart! :) Sedan blir det nog tusan ett köp... gillar sÄna hÀr spel till konsoll! :P

#23

Postad 04 maj 2009 - 21:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0
har spelat igenom demot nu,, ganska underhÄllande eftersom det var överdrivet ubervÄld, dock tror jag det kommer bli otroligt enformigt i lÀngden att springa omkring sÄ dÀr och slakta,, tyckte demot va precis lagom lÄngt för att inte tröttna, tror jag tycker filmen Àr bÀttre Àn spelet för ser jag filmen kan jag ÄtminstÄnde Àta popcorn under tiden, det kan jag inte om jag spelar :)

#24

Postad 04 maj 2009 - 21:21

Ghorun
  • Ghorun
  • ForumrĂ€v

  • 686 inlĂ€gg
  • 0
Kan inte sÀga att jag Àr lika positiv efter demot. Kontrollen var ok, inte sÄ dum speldesign i sig men presentationen haltade betÀnkligt.
Precisionen i ett actionspel av den hÀr sorten lider av sÄ pass dÄlig framerate, samt att det tearade en hel del.
KĂ€ndes helt enkelt opolerat.

#25

Postad 04 maj 2009 - 22:07

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlĂ€gg
  • 0

har spelat igenom demot nu,, ganska underhÄllande eftersom det var överdrivet ubervÄld, dock tror jag det kommer bli otroligt enformigt i lÀngden att springa omkring sÄ dÀr och slakta,, tyckte demot va precis lagom lÄngt för att inte tröttna, tror jag tycker filmen Àr bÀttre Àn spelet för ser jag filmen kan jag ÄtminstÄnde Àta popcorn under tiden, det kan jag inte om jag spelar :)


MÄste snart hÄlla med dig. Har köttat och köttat i timtal nu, och efter typ 35% av spelet börjar det bli aningen enformigt ja. Det Àr nog inget spel man plöjer igenom pÄ tvÄ-tre dar, utan det passar nog bÀttre att spelas lite dÄ och dÄ.

#26

Postad 04 maj 2009 - 23:29

kerren
  • kerren
  • MĂ€stare

  • 2 776 inlĂ€gg
  • 0

har spelat igenom demot nu,, ganska underhÄllande eftersom det var överdrivet ubervÄld, dock tror jag det kommer bli otroligt enformigt i lÀngden att springa omkring sÄ dÀr och slakta,, tyckte demot va precis lagom lÄngt för att inte tröttna, tror jag tycker filmen Àr bÀttre Àn spelet för ser jag filmen kan jag ÄtminstÄnde Àta popcorn under tiden, det kan jag inte om jag spelar :)


hÄller med demot var perfekt lÀngd tröttnade mot slutet sÄ inget köp för mig

#27

Postad 04 maj 2009 - 23:34

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

  • 1 058 inlĂ€gg
  • 0
HĂ„ller med er. TrĂ„kigt och enformigt. Den enda variationen skulle vĂ€l kunna vara monstrena som dyker upp. Men hur hĂ€nger monstren ihop med mutanter? TĂ€nker pĂ„ det som dyker upp i slutet av demot. Är inte sĂ„ insatt i X-men mer Ă€n filmerna.

#28

Postad 05 maj 2009 - 08:24

Unregisteredce156b63
  • Unregisteredce156b63
  • Amatör

  • 74 inlĂ€gg
  • 0
Kört ett par timmar nu och jag mÄste sÀga att spelet passar mig som handen i handsken. Det Àr övervÀldigande mycket action och grejer som hÀnder, heeeela tiden. Tror inte jag fick en lugn stund under de ungefÀr fyra timmarna jag tillbringade med spelet igÄr kvÀll.

Visst, spelet Àr vÀl inte banbrytande, nyskapande eller ens sÀrskillt polerat. Logans vanliga animation nÀr han springer ser lite mÀrklig ut, jag har rÄkat fÄ fatt pÄ och greppa en osynlig hylla sÄ jag helt plötsligt hÀvde mig upp ca tvÄ meter ovanför en lÄda!? :P

Men krutet har lagts pÄ att visa skurkar gÄ sönder pÄ massor med olika sÀtt och att man ska fÄ non-stop action, i denna mening har de lyckats enligt mig. Visst jag har inte tagit mig igenom hela spelet Àn, och kommer sÀkert att hitta saker att klaga pÄ men Àn sÄ lÀnge ligger spelet pÄ plus hos mig.

Men nÀr man innan 30 minuter har gÄtt har fÄtt slita skurkar i stycken, spÀtta dem pÄ pÄlar, hoppa 10 meter ut i ingenstand för att krossa en helikopter för att sedan nÄgra minuter senare mörcha sönder bÄtar med en stor kulspruta kÀnner man sig lite övervÀldigad, det hÀnder nÀstan för mycket pÄ för kort tid. Ska bli intressant och se om tempot hÄller i sig eller om det tunnas ut senare i spelet.

Vad gÀllade story och om man skall se filmen innan eller om man kan spela spelet och inte bli allt för spoilad sÄ kan jag vÀl bara sÀga att man bör se filmen först, Àven om du kommer bli irriterad nÀr du sedan mÀrker att spelet inte följer filmen korrekt. Vet inte om spelet och filmen har skrivits om ifrÄn nÄgon orginalserie och dÀrav har det blivit annorlunda?

Nu har jag ju en förkÀrlek för den hÀr typen av spel om man inte Àr ett fan utav att hugga killar i smÄbitar sÄ bör man kanske prova demot innan möjligt köp. Har du dock lirat igenom Conan, Viking, Beowulf sÄ mÄnga gÄnger att du numer kan lira dem i sömnen och törstar efter nya fiender att göra pytt i panna av sÄ tycker jag du skall springa ivÀg och plocka upp Wolverine idag :)

#29

Postad 05 maj 2009 - 14:14

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlĂ€gg
  • 0

Vad gÀllade story och om man skall se filmen innan eller om man kan spela spelet och inte bli allt för spoilad sÄ kan jag vÀl bara sÀga att man bör se filmen först, Àven om du kommer bli irriterad nÀr du sedan mÀrker att spelet inte följer filmen korrekt. Vet inte om spelet och filmen har skrivits om ifrÄn nÄgon orginalserie och dÀrav har det blivit annorlunda?

Tror bara man valt att göra spelet olikt filmen. Det Àr en del spel som gör sÄ, Àven Kung Fu Panda som jag spelade hyfsat nyligen. Tycker bara det Àr bra att man lÀgger till lite olika grejer sÄ man inte vet precis allt som hÀnder.

Vad gÀller originalserierna sÄ Àr jag tveksam till om varken film eller spel följer den speciellt troget.

Om du kan spela Viking till förbannelse sÄ Àr repetitivitet inte ett problem för dig i det hÀr spelet med andra ord :)

#30

Postad 05 maj 2009 - 14:24

Unregisteredce156b63
  • Unregisteredce156b63
  • Amatör

  • 74 inlĂ€gg
  • 0
^ Jag avskydde Viking.. Men lirade Conan en hel del och Àr ett troget fan utav God Of War spelen och de mesta andra actionstÀnkare i liknande stil. :)

#31

Postad 12 maj 2009 - 19:56

Kalekulan
  • Kalekulan
  • MĂ€stare

  • 2 926 inlĂ€gg
  • 0
Det hÀr spelet Àr sjukt roligt! Jag spelar det pÄ datorn med en 360-kontroll och jÀklar alltsÄ! Snygg grafik, underbar kontroll (vibrationer Àr grymt bra ocksÄ) och ja... allmÀnt BLODIGT!

Men det enda dÄliga jag mÀrkt Àr att jag kan inte köra i min rÀtta upplösning! Jag har en 1920x1080-skÀrm och spelet har bara 1680x1200 som maxupplösning. Och inte bara det! Det fungerar inte för mig att anvÀnda det sÄ jag kör pÄ 1280x1024 vilket gör att det ser riktigt dÄligt ut!

Finns det nÄgon fix eller annat för detta?

#32

Postad 05 juni 2009 - 18:39

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0
Fick hem spelet idag till xboxen, skall bli riktigt skoj att spela :)

#33

Postad 05 juni 2009 - 23:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlĂ€gg
  • 0

Fick hem spelet idag till xboxen, skall bli riktigt skoj att spela

Jag har ocksÄ spelat det, gav det en sjua. Det Àr ganska kul, men bered dig pÄ mycket upprepning och allt för enkelt motstÄnd (du kommer fÄ möta samma miniboss minst 20 ggr...)


Han Àr bÀst i vÀrlden pÄ det han gör...
...men detsamma kan inte riktigt sÀgas om spelet.


Spel baserade pĂ„ filmer och/eller superhjĂ€ltar brukar ofta tas emot med pessimism Ă€ven om historien visat att det Ă€r fullt möjligt att göra bra underhĂ„llning av konceptet. Senaste ”Wolverine”-spelet till 360 (baserat pĂ„ första X-men-filmen) var en rĂ€tt medioker affĂ€r som inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt förmedlade karaktĂ€rens personlighet. Origins görs dock av Raven Software (kĂ€nda för titlar som X-men Legends och Marvel Ultimate Alliance bland annat) vilket, kopplat med positiva förhandstittar och min egen Marvel-mani, fick mig pumpad pĂ„ spelet. Och make no mistake about it, detta Ă€r det bĂ€sta Wolverinespelet – nĂ„gonsin.

Jag ska inte spoliera storyn för er som inte sett filmen (90% av filmens story Àr med i spelet som dock Àven bidrar med egen story) men den handlar som titeln antyder, om Wolverines bakgrund och ursprung: hans Är i Kanada, i militÀren, och hans eventuella intrÀdan till Weapon X-programmet. Vad jag dock KAN sÀga Àr att storysekvenserna i spelet Àr magnifikt gjorda. Precis som i Marvel: Ultimate Alliance sÄ snackar vi högsta möjliga produktionsvÀrde bÄde handlingsmÀssigt och grafiskt vilket gör dem till en fröjd att se pÄ. Det Àr sÄ vÀlgjort att man nÀstan kan tro att det Àr verkligt med ett otrÀnat öga.

TyvĂ€rr blir jag som Marvel-fan smĂ„tt deprimerad nĂ€r jag ser vĂ€ldiga övertramp jĂ€mfört med serietidningarna sĂ„som att Sabretooth och Wolverine skulle vara bröder. Helt oförstĂ„eligt att man byggt filmen/spelet utifrĂ„n detta. Andra mindre saker störde: pĂ„ en bana pratar vakterna om en mutant som flydde frĂ„n Weapon X som kunde manipulera metall. Magneto har knappast varit fĂ„nge i programmet. Silverfox har taktil telepati, dvs hon kan kontrollera folks sinne genom att röra vid dem. ÄndĂ„ kan hon i en viktig scen manipulera helt utan kontakt. Deadpool ska jag inte ens gĂ„ igĂ„ng pĂ„ hur de förstört honom. Men det Ă€r som det Ă€r och det Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n första filmen/spelet man blir besviken pĂ„ att de inte följer canon ordentligt.

Om man bortser frĂ„n dessa nörddetaljer och fokuserar pĂ„ huvudpersonen sĂ„ framstĂ€lls Wolvie perfekt! Utseendet Ă€r otroligt vĂ€lgjort och representativt, och hans rörelser kunde vara tagna ur serietidningen. Man har lyckats rekrytera alla stora skĂ„despelare frĂ„n filmen för att göra rösterna, vilket medför att Jackman gör Wolverine, och som vanligt lĂ„ter det som man kan tĂ€nka sig att Logan egentligen lĂ„ter. Det Ă€r bara att njuta nĂ€r man hör repliker som ”Thanks for the lift, bub” levererade med full inlevelse efter att han Ă„kt med en helikopter och kraschat den.

För första gÄngen fÄr vi Àven se hans regenerativa förmÄga att lÀka all skada: ett visuellt stimulerande system har lagts in som i realtid visar nÀr Wolverine blir succesivt mer och mer skadad och förstörd ju mer attackerad han blir. Det börjar med kulhÄl som river sönder tröjan och perforerar skinnet, men om man fortsÀtter ta skada sÄ kan man se stora bitar med kött trasas sönder och organ, muskler, senor samt adamantiumskelett börjar synas. Det Àr en ganska cool detalj att se Wolverine lÀkas i realtid samtidigt som blodet stannar kvar en lÀngre tid (hade varit konstigt om det ocksÄ lÀkts, sÄdant finns tvÄl för). Inget Àr fördefinerat eller scriptat. I laddningsscenerna kan man lÀsa kuriosa om karaktÀrerna vilket Àr en trevlig notis. Presentationen Àr top-notch.

SpelmĂ€ssigt mĂ€rker man att de tagit influenser frĂ„n God of War och Ninja Gaiden. Och visst Ă€r det kul ett tag nĂ€r det Ă€r vĂ„ldsamt och blodigt sĂ„ det förslĂ„r. Lemmar flyger, huvuden flyger, blod flyger, allt blir luftburet. Problemet Ă€r att Wolverine Ă€r en ostoppbar dödsmaskin... vilket visserligen Ă€r i sin ordning, men han Ă€r för ostoppbar. Fightingsystemet Ă€r egentligen vĂ€ldigt bra, det Ă€r belönande att snabbt ta sig frĂ„n fiende till fiende (Wolverines trademark dĂ€r han slungar sig i ett gigantiskt hopp med klorna utstrĂ€ckta anvĂ€nds ofta) och slafsa dem sönder och samman. Det kĂ€nns bara inte realistiskt att man skickar ut 30-40 soldater (i vissa strider) direkt till sin grav – de kĂ€nns mer som cannonfodder Ă€ven om de beter sig ganska smart och gör sitt yttersta för att hopa samman och arbeta tillsammans. NĂ€r man blir fast i dessa utdragna strider mot motstĂ„nd som egentligen bara Ă€r till för att man ska fĂ„ mer erfarenhet sĂ„ kĂ€nner jag bara att jag vill avsluta slakten och ta mig vidare i spelet. Striderna blir ett nödvĂ€ndigt ont, men inget som krĂ€ver nĂ„gon form av egentlig hjĂ€rnaktivitet. Och om jag mĂ„ste döda en till W.E.N.D.I.G.O-prototyp (en slags "miniboss" som överanvĂ€nds nĂ„got överjĂ€vligt) sĂ„ tar jag livet av mig.

Alla vet att adamantium Àr en jÀtteovanlig metall som skÀr igenom (nÀstan) vad som helst. Hur kommer det sig att det finns sÄ mÄnga som kan blockera Wolverines klor? Och varför behöver han lösa pussel för att sprÀnga upp dörrar? Det Àr Wolverine vi snackar om, han tog sig in i en titaniumförstÀrkt byggnad övervakad av superhjÀltar och S.H.I.E.L.D:s flygande slagskepp. Han ska inte behöva begrÀnsas av lÄsta metalldörrar...

Det Àr inga större problem att lösa de pussel som lagts in men de finns dÀr och anvÀnds ganska flitigt. Trycker man upp pÄ digitalkorset sÄ aktiveras dessutom Logans förhöjda sinnen och man kan ganska lÀtt lista ut vad man ska göra dÄ interaktiva objekt fÀrgas grönt och ett blÄtt streck visar vart man ska hÀrnÀst. Det blÄ strecket gillade jag, precis som i Dead Space, och det Àr ganska vÀlkommet eftersom det Àr mycket backtracking inlagt. Jag Àr inget större fan av pussel för nödvÀndighetens skull och ibland var de ganska irriterande sÄ jag hade hellre sett ett kortare spel (spelet Àr 10-14 timmar) med fÀrre pussel och fightingsekvenser, eller ett mer evolverande fightingsystem och fler bossfighter. Bossfighterna var höjdpunkter med en del vÀlrepresenterade klassiker som till exempel Sentinels. Ja, man fÄr slÄss mot en 100 meter hög mutantmördande robot som skjuter laserstrÄlar ur ögonen och hÀnderna. Du lÀste rÀtt.

Grafiskt anvÀnder man Unreal 3-motorn, vilket syns, och det Àr ett solitt tekniskt framtrÀdande. Lite för fÄ miljöer skulle jag sÀga, man Àr allt för ofta i Afrika (storyn hoppar fram och tillbaka). Större variation pÄ omgivningarna och fler detaljer hade varit vÀlkommet men visst funkar grafiken - och karaktÀrerna, regenerationssystemet och mellansekvenserna Àr som sagt kanon.

I smÄ doser gör sig Wolverine: Origins bÀst i min mening. Det Àr ett vÄldsamt, blodigt spel som Àr oerhört bra presenterat och representerat (bÀttre Àn filmen) men som naggas i kanten av upprepning, bÄde i strider och miljöer, samt brist pÄ utmaning. Jag applÄderar dock det genuina försöket som trots allt gett oss ett av de bÀsta superhjÀlte-spelen som gjorts och hoppas pÄ mer Marvel-spel av det hÀr gÀnget (har hört att Deadpool möjligtvis ska vara nÀsta stjÀrna) och att de i sÄ fall slipper vara bundna av en film.

Avslutar med ett Wolverine-citat: "YouÂŽve got guts bub. Too bad they are all over the floor".

Redigerat av Zoiler, 05 juni 2009 - 23:33.




0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.