Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför försvinner vissa omdömen medan andra är under utredning?

110 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 februari 2008 - 15:46

blendband
  • blendband
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
För några veckor sen såg jag ett omdöme på butiken PRISKRIG där någon varnade om att de hade gått under jorden och det fanns en länk till en artikel om det. Men nu plötsligt borta och någon har beställt en grej utan att fått den. Vad hände med det omdömet som hade kunnat förhindra det?

#2

Postad 03 februari 2008 - 04:32

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej ;)

Men nu plötsligt borta och någon har beställt en grej utan att fått den. Vad hände med det omdömet som hade kunnat förhindra det?

Omdömet du såg lämnades 2007-12-17 och doldes 2008-01-31. Har någon efter att det doldes hunnit med att både beställa en vara och klaga på att den inte levererats?

Anledningen till att omdömet doldes är att det innehöll en länk (regel 13.1) och inte byggde på egna erfarenheter (regel 13.3). Omdömen är till för att återge egna erfarenheter gällande kundvård och konsumenträttsliga förhållanden. Vill man bara berätta att man själv inte tänker handla från ett visst företag, länka till artiklar eller något annat så får man göra det i diskussionsforumet, t.ex. i trådarna www.Priskrig.se - Information till andra innan beställning eller Lurad av Priskrig.com? vilka dyker upp om man i sökrutan knappar in Priskrig.

#3

Postad 03 februari 2008 - 20:08

blendband
  • blendband
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Omdömet du såg lämnades 2007-12-17 och doldes 2008-01-31. Har någon efter att det doldes hunnit med att både beställa en vara och klaga på att den inte levererats?


:) Nej, som sagt det var några veckor sen jag såg det och nu var det borta. Såg ingenstans att det blev dolt för några dagar sen. Nu vet jag hur det funkar, tack för svar!

#4

Postad 04 februari 2008 - 12:25

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

...tack för svar!

Ingen orsak :)

#5

Postad 26 oktober 2008 - 01:54

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
Vad ligger egentligen till grund för att ett omdömme om ett företag ska tas bort och hamna som "under utredning"? Är det en butik som då har kontaktat minhembio och bekymrat sig över att omdömmet inte stämmer?

Vem utreder om omdömmet är korrekt eller inte. Gör minhembio det? Hur då isåfall? Är det inte fritt som konsument att kunna skriva precis vad man vill om ett företag? Tex. om man då har negativa synpunkter om företaget och därmed har gett det bottenbetyg. Kan då ett företag gnälla om att detta minsan inte stämmer och därmed vill ha bort betyget?

Tack på förhand.

Redigerat av belzebubb, 26 oktober 2008 - 01:57.


#6

Postad 26 oktober 2008 - 15:55

Unregistered962
  • Unregistered962
  • Guru

  • 6 725 inlägg
  • 0
Det kan va tex. att man misstänker att det är företaget självt som satt ett betyg.

#7

Postad 27 oktober 2008 - 14:38

jonasbonde
  • jonasbonde
  • Master of Who?

  • 1 832 inlägg
  • 0
Eller att det bryter mot reglerna.

//Jonas

#8

Postad 01 februari 2009 - 17:21

Datenshi
  • Datenshi
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 1
La en kommentar på Datorbutiken.com för jag var missnöjd med deras hantering av min garanti, dom skrotade alla mina garantier och vägrade hjälpa mig med en defekt hårdisk. Inga meddelande varför min kommentar blev censurerad med "Det här omdömet är under utredning". Har nu gått 5 dagar och skulle uppskatta nån typ av anledning varför det blev censurerat och så jag kan bestämma mig ifall prisjakt skyddar företagen.

#9

Postad 01 februari 2009 - 20:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

La en kommentar på Datorbutiken.com för jag var missnöjd med deras hantering av min garanti, dom skrotade alla mina garantier och vägrade hjälpa mig med en defekt hårdisk. Inga meddelande varför min kommentar blev censurerad med "Det här omdömet är under utredning". Har nu gått 5 dagar och skulle uppskatta nån typ av anledning varför det blev censurerat och så jag kan bestämma mig ifall prisjakt skyddar företagen.

troligen så är det den gammla datorbutiken som konkade under 2008 som det gäller och inte den nya datorbutiken som startade upp under början av 2009 och den nya kommer troligen inte att hand ha ditt ärende då det ligger på den som gjorde konkurs.

#10

Postad 01 februari 2009 - 21:24

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
ja det stämmer rätt bra som x-12 säger...tyvärr så är detta tragiskt, och jag vet inte om du kommer att få någon hjälp för dom nya som tar över har inte dom skyldigheterna till dej..så..

//CG-47

#11

Postad 02 februari 2009 - 21:45

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej!

Företaget Shoppingsajterna Svenska AB som du ingick avtal med och som tidigare bedrev verksamhet under namnet datorbutiken.com är under avveckling på grund av konkurs och listas inte längre av Prisjakt. Sedan dess har företaget Prodat AB flyttat in på samma adress med sin verksamhet och omdömen som nu lämnas ska alltså gälla detta företag. Prodat AB har inget juridiskt ansvar för andra företags verksamhet och det var därför som ditt omdöme sattes till "under utredning", ett omdöme som jag nu dolt helt och hållet.

Omdömen som lämnades då Shoppingsajterna Svenska AB bedrev verksamhet på domänen och som är mindre än ett år gamla kommer dock att påverka Prodat AB:s genomsnittliga användarbetyg, men nya omdömen måste alltså gälla den nuvarande verksamheten.

-----------------------

När det gäller reklamationer/garantiärenden och säljaren har upphört med verksamheten så kan du i vissa fall reklamera felet till näringsidkare i tidigare säljled (se 46 § Konsumentköplagen), t.ex. leverantör eller tillverkare. Kontakta din kommuns konsumentvägledare som kan hjälpa dig med detta. Här ett exempel på hur det kan fungera i praktiken.

#12

Postad 08 oktober 2009 - 07:37

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Flera negativa omdömen (som lämnades ang samma problem som jag hade med Multitech) stod som under utredning för ett år sen, dessa har nu plockats bort från prisjakt. Det var flera men ett omdömena jag kommer ihåg av dom var från Faceplant.

Edit:
Hur gick det med dom bortplockade omdömena?

Redigerat av Tomas_D700, 08 oktober 2009 - 13:11.


#13

Postad 28 oktober 2009 - 13:50

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Lika bra drag här som i hembioshoppen öppnar snart-tråden :)

#14

Postad 02 november 2009 - 04:15

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Hur gick det med dom bortplockade omdömena?

De är välmående men dolda. Orsaken är helt enkelt att de på olika sätt bryter mot våra regler.

#15

Postad 06 november 2009 - 10:44

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Det skulle vara intressant att veta på vilket sätt dom bryter mot "reglerna", vad jag kan minnas så stod det inget anmärkningsvärt i dom...

#16

Postad 06 november 2009 - 14:37

femte
  • femte
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har givit två negativa omdömen till webbutiken Amentio. Båda har försvunnit. Medan jag har en viss förståelse varför det första har tagits bort förstår jag inte riktigt varför det andra omdömet försvann. Därför undrar jag på vilka grunder som dessa har tagits bort. Då kanske jag kan skriva nåt som blir mer beständigt.

Tack på förhand,

#17

Postad 10 november 2009 - 23:10

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Det skulle vara intressant att veta på vilket sätt dom bryter mot "reglerna", vad jag kan minnas så stod det inget anmärkningsvärt i dom...

Omdömet var som du vet sprunget ur samma källa som ditt eget och ytterligare några medlemmars omdömen, och gällde samma produkt. Detta omdöme indikerade dock att det var ett generellt problem med butiken, oavsett vilken vara man beställde, och att man inte skulle förvänta sig att få några varor till angivna priser. Det är att glida lite väl långt från de egna erfarenheterna och baseras inte på fakta. Eftersom det redan fanns flera omdömen som beskrev samma sak så doldes omdömet.

Omdömen är ingen exakt vetenskap iom. att allt handlar om två sidor av samma mynt där bara den ena sidan kommer till tals. Att man ofta är relativt upprörd eller kanske euforisk när omdömet lämnas underlättar inte det hela. Det fungerar lite som att vara domare i någon idrott där varje enskilt domslut med all rätt kan kritiseras men där vi i slutändan försöker se till att resultatet upplevs som rättvist.


Jag har givit två negativa omdömen till webbutiken Amentio. Båda har försvunnit. Medan jag har en viss förståelse varför det första har tagits bort förstår jag inte riktigt varför det andra omdömet försvann. Därför undrar jag på vilka grunder som dessa har tagits bort. Då kanske jag kan skriva nåt som blir mer beständigt.

När jag läser ditt andra omdöme så är jag benägen att hålla med. Kan du pm:a mig ett omdöme så som du skulle vilja publicera det så kan jag kolla att det följer våra regler? Tänk på att omdömen måste baseras på egna erfarenheter och röra kundvård eller konsumenträtt. Vi tillåter alltså inte allmänna åsikter, teorier, antaganden etc. om företagets verksamhet eller personer som arbetar där. Det innebär dock inte att man inte får framföra åsikter och antaganden, bara det att man i stället för via butiksomdömen får framföra dem i forumet där butikerna har en bättre möjlighet att försvara eller förklara sig och där andra medlemmar kan bidra.

#18

Postad 17 juni 2010 - 19:01

weezer
  • weezer
  • Forumräv

  • 706 inlägg
  • 0
Jag har samma problem jag; ett rejält illa skött garantiärende från Elgigantens sida; ett relativt nyanserat och utförligt omdöme om dito butik; men vips borta!

Det funkar inte att censurera, ni sjunker så hårt i mina ögon.

#19

Postad 23 juni 2010 - 06:57

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Märkligt - kan inte se att något av dina tidigare omdömen blivit dolda - har du ungefärlig uppfattning om när du skrev dem?

#20

Postad 28 juli 2010 - 13:09

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Jag lade ett mycket utförligt skrivet omdömme på HTC Desire som jag testat på jobb. Men nu är omdömmet borta. Varför då? Och varför har jag inte blivit meddelad?


https://www.prisjakt...kt.php?o=563575

#21

Postad 31 juli 2010 - 10:06

Pip
  • Pip
  • Veteran

  • 1 792 inlägg
  • 0
Jag vill också veta vad som pågår även om jag inte själv är utsatt

#22

Postad 31 juli 2010 - 16:18

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag äger och driver internetbutiken all-teknik och hade på Prisjakt en del omdömmen från kunder som handlat av mig.
Jag brukar uppmana de som handlar av mig att skriva en recension angående deras köp hos mig.

Jag har fått toppen omdömmen från kunder som handlat av mig men NU helt plötsligt har Prisjakt tagit bort dessa utom ett.
Dom har i alla fall försvunnit.

Varför dom har försvunnit har Jag ingen aning om då Prisjakt inte har kontaktat mig angående detta.

Jag har idag skickat ett mail till ALLA mina kunder och uppmanat dom att skriva en ny recension av deras köp hos mig och samtidigt rapportera detta till Prisjakt.

Jag tappar mer och mer förtroendet för denna så kallande oberoende sajt.

Någon mer som råkat ut för liknade ??

Vänligen
Niclas
All-teknik

Redigerat av all-teknik, 31 juli 2010 - 17:56.


#23

Postad 31 juli 2010 - 16:36

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Alla mina omdömmen som kunder skrivit om all-teknik har försvunnit på Prisjakt UTAN att JAg blivit meddelad om detta.

Jag har också mailat ALLA mina kunder och uppmanat dom att skriva nya omdömmen om mig OCH att rapportera detta till Prisjakt att deras tidigare omdömme tagits bort.

Tyckte Prisjakt att Jag hade fått för många bra omdömmen ocg raderade alla utom ett för mig då. Börjar Undra bvad dom sysslar med.

Man måste kanske se till att få lite dåliga omdömmen ibalnd så kanske dom får vara kvar.

ELLER

Är det så att Prisjakt blev Sura för att Jag inte ville vara med och betala för ett samarbete med dom kanske .

Jag undrar.

Det Jag kan säga är att Jag uppnamar alla mina kunder till att skriva omdömmen om mig både på Pricerunner och Prisjakt.

Jag hade fått två omdömmen från samma kund på Pricerunner med toppenbetyg, detta anmälde Jag själv till Pricerunner som tog bort det ena omdömmet.

Jag är tacksam för de omdömmen Jag får men Prisjakt tycker tydligen att de Jag fått från kunder var för bra och tog bort dom.....UTAN ATT MEDDELA MIG.

Niclas
All-teknik

#24

Postad 31 juli 2010 - 18:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Vad som händer med omdömen kan jag inte svara på då minhembio och prisjakt har helt skilda admindelar och jag endast är ansvarig för vad som skrivs i forumet och inte vad som händer på prisjakt. Moderatorerna har samma ansvarsfördelning, dvs de har inget med produkt eller butiksomdömen att göra.

Jag har vidarebefodrat detta till de ansvariga på prisjakt och bett dem kommentera det hela och reda ut de frågetecken ni har.

#25

Postad 31 juli 2010 - 19:09

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Vad som händer med omdömen kan jag inte svara på då minhembio och prisjakt har helt skilda admindelar och jag endast är ansvarig för vad som skrivs i forumet och inte vad som händer på prisjakt. Moderatorerna har samma ansvarsfördelning, dvs de har inget med produkt eller butiksomdömen att göra.

Jag har vidarebefodrat detta till de ansvariga på prisjakt och bett dem kommentera det hela och reda ut de frågetecken ni har.


Jag förstår inte? Bara för ett tag sedan, några inlägg högre upp så kunde du bekräfta dolda/raderade inlägg och tydligen kan du granska dem. Men nu kan du inte det längre? Är det korrekt uppfattat?

#26

Postad 31 juli 2010 - 19:26

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag förstår inte? Bara för ett tag sedan, några inlägg högre upp så kunde du bekräfta dolda/raderade inlägg och tydligen kan du granska dem. Men nu kan du inte det längre? Är det korrekt uppfattat?


Ja jag måste hålla med NAD på detta.

Först är det så och sedan är det så hur är det egentligen

Jag har mailat Prisjakt också. Har också mailat ut vad Prisjakt håller på med till väldigt många andra och fått svar från de kunder som skrivit omdömmen att De visste inte heller att deras omdömme inte syntes längre.

Men Jag har sett att Kunder från min butik har börjat att skriva nya till mig redan, får se om dom får vara kvar eller inte .



Vad som händer med omdömen kan jag inte svara på då minhembio och prisjakt har helt skilda admindelar och jag endast är ansvarig för vad som skrivs i forumet och inte vad som händer på prisjakt. Moderatorerna har samma ansvarsfördelning, dvs de har inget med produkt eller butiksomdömen att göra.

Jag har vidarebefodrat detta till de ansvariga på prisjakt och bett dem kommentera det hela och reda ut de frågetecken ni har.


FRÅGETECKEN. Det är ju av Prisjakt rena tramset för att uttrycka det hela snällt. Dom meddelar INTE ens de kunder som har lämnat omdömmen har Jag fått som svar av flera stycken av de som tidigare skrivit. Jag skickade ett mass mail till alla kunder Jag haft om detta idag och fått svar att dom själva INTE hade fått nån info från Prisjakt om detta.

Fy f****n vad dåligt. Jag är MER än riktigt glad att Jag INTE betalar för att vara med där. Lägger hellre dom pengarna till seriösare sajter som Pricerunner.....

#27

Postad 31 juli 2010 - 19:36

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Vad som händer med omdömen kan jag inte svara på då minhembio och prisjakt har helt skilda admindelar och jag endast är ansvarig för vad som skrivs i forumet och inte vad som händer på prisjakt. Moderatorerna har samma ansvarsfördelning, dvs de har inget med produkt eller butiksomdömen att göra.

Jag har vidarebefodrat detta till de ansvariga på prisjakt och bett dem kommentera det hela och reda ut de frågetecken ni har.


Det står på Prisjakt sida följande:

"Hittar du ett fel på sajten, rapportera gärna det här. Du behöver inte beskriva vilken sida som felet finns på, eftersom det automatiskt skickas med. Om du har förslag på funktioner eller vill lämna en publik kommentar, kan du göra det i vårt forum."

Och under Forum är det en länk hit.
Vad menas med det då. Har ni och Prisjakt samarbete eller inte.
Väldigt förvirrande när du svara som Du gör.

Niclas
All-teknik

#28

Postad 01 augusti 2010 - 05:03

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0

Jag lade ett mycket utförligt skrivet omdömme på HTC Desire som jag testat på jobb. Men nu är omdömmet borta. Varför då? Och varför har jag inte blivit meddelad?

Vad gäller innehållet kan jag inte se något som bryter mot våra regler i det dolda omdömet. Jag synliggör det igen och ber den som dolde det om en förklaring. Vill man vara säker på att frågor gällande försvunna omdömen når rätt person är det bättre att kontakta Prisjakts support direkt, se regel 2.6

Redigerat av Tomas_D700, 01 augusti 2010 - 05:05.


#29

Postad 01 augusti 2010 - 09:59

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Vad gäller innehållet kan jag inte se något som bryter mot våra regler i det dolda omdömet. Jag synliggör det igen och ber den som dolde det om en förklaring. Vill man vara säker på att frågor gällande försvunna omdömen når rätt person är det bättre att kontakta Prisjakts support direkt, se regel 2.6


Jag har kontaktat Prisjakt , vill höra varför dom andra inte syns längre. det är en del till som är borta.

Niclas

#30

Postad 01 augusti 2010 - 13:17

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Vad gäller innehållet kan jag inte se något som bryter mot våra regler i det dolda omdömet. Jag synliggör det igen och ber den som dolde det om en förklaring. Vill man vara säker på att frågor gällande försvunna omdömen når rätt person är det bättre att kontakta Prisjakts support direkt, se regel 2.6


Hej. Tack för det! Ja det skall bli mycket intressant att höra!

#31

Postad 01 augusti 2010 - 15:22

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Hej

Jag är tacksam för de omdömmen Jag får men Prisjakt tycker tydligen att de Jag fått från kunder var för bra och tog bort dom.....UTAN ATT MEDDELA MIG.

Om omdömen döljs eller sätts till "under utredning" så meddelar vi inte butiken detta utan den medlem som lämnat och är ansvarig för omdömet, i de fall vi alls skickar ett meddelande. Vi döljer givetvis inte omdömen pga. att de är "för" bra/dåliga vad gäller åsikter, utan enbart omdömen vars innehåll bryter mot våra regler, eller omdömen som tillkommit genom andra regelbrott.

Vad som hänt gällande omdömena för butiken All-teknik är att vi fick in en anmälan om misstänkt fusk och någon (vars uppgift normalt inte är att hantera anmälda omdömen) dolde då sex av de sju omdömen som fanns i väntan på att de skulle undersökas närmare. Detta är inte korrekt procedur utan vi gör normalt utredningar innan omdömen döljs.

När jag under natten läste dina inlägg kontrollerade jag omdömena och synliggjorde tre omdömen, av sex dolda, som jag vid en snabb koll inte ser något konstigt med. Övriga tre har tillkommit på ett sätt som vi inte tillåter och är fortsatt dolda.

Fy f****n vad dåligt. Jag är MER än riktigt glad att Jag INTE betalar för att vara med där. Lägger hellre dom pengarna till seriösare sajter som Pricerunner.....

Man ska givetvis inte bli kund hos någon man saknar förtroende för. Jag kikade på Pricerunner och baserat på användarnamn och motiveringar så är de omdömen vi dolt fortfarande synliga där. Om det beror på att de inte kontrollerar lämnade omdömen, ännu inte haft tid att kontrollera dem, eller helt enkelt tillåter företeelser som vi inte tycker är okej känner jag inte till. Om det gör Pricerunner till en seriösare sajt är upp till dig och andra att avgöra.

Jag har fått en massa riktigt uppretade mail från kunder som tycker detta är riktigt för jä****t som Prisjakt gör.

De sex omdömena doldes klockan 19:57 på fredagskvällen och redan under lördagen upptäckte alltså "massor" av kunder detta, kunder som dessutom skickade uppretade mejl till dig i stället för till oss? Eftersom de dolda omdömena inte var nya utan mellan 10 och 33 dagar gamla så måste det innebära att betygslämnarna i stort sett dagligen loggar in för att kontrollera statusen på sitt omdöme. Ett både imponerande och ovanligt beteende.

Jag har kontaktat Prisjakt , vill höra varför dom andra inte syns längre.

Finns det ett allmänt intresse att det redogörs för det här i tråden? I så fall kan jag göra det i allmänna ordalag utan att blanda in användarnamn, personuppgifter etc.

Redigerat av Tomas_D700, 01 augusti 2010 - 18:50.


#32

Postad 01 augusti 2010 - 15:27

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Det vore bra om du redogjorde så att vi får höra båda sidor. :)

#33

Postad 01 augusti 2010 - 15:30

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

  • 5 021 inlägg
  • 0
Det kan jag göra, men väntar gärna tills användaren all-teknik läst/kommenterat inlägget.

#34

Postad 01 augusti 2010 - 18:33

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Jag förstår inte? Bara för ett tag sedan, några inlägg högre upp så kunde du bekräfta dolda/raderade inlägg och tydligen kan du granska dem. Men nu kan du inte det längre? Är det korrekt uppfattat?


Vi tar det en gång till.

Jag är administrator för minhembio.com och dess forum där min uppgift är att hålla ordning på desamma. Vissa inlägg som är dolda ser jag men de som diskuteras ovan ser jag inte av någon anledning då jag inte har tillgång till prisjakts administrationsverktyg.

Jag kan svara på frågor av allmän art och även vidarebefodra till de ansvariga för respektive avdelning, alternativt göra dem uppmärksamma på frågeställningen i forumet. När det kommer till minhembio och dess delar har jag tillgång till allt och kan därför fråga på specifika frågor.

Jag håller med Tomas att omdömen som inte lämnats i enlighet med vår regelsamling inte bör vara synliga och att det är upp till var och en att bedöma seriositeten i det kontra det faktum att pricerunner har kvar dem.

#35

Postad 01 augusti 2010 - 18:46

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Hej

Om omdömen döljs eller sätts till "under utredning" så meddelar vi inte butiken detta utan den medlem som lämnat och är ansvarig för omdömet, i de fall vi alls skickar ett meddelande.

Vad som hänt gällande omdömena för butiken All-teknik är att vi fick in en anmälan om misstänkt fusk och någon (vars uppgift normalt inte är att hantera anmälda omdömen) dolde då sex av de sju omdömen som fanns i väntan på att de skulle undersökas närmare. Detta är inte korrekt procedur utan vi gör normalt utredningar innan omdömen döljs.

När jag under natten läste dina inlägg kontrollerade jag omdömena och synliggjorde tre omdömen, av sex dolda, som jag vid en snabb koll inte ser något konstigt med. Övriga tre har tillkommit på ett sätt som vi inte tillåter och är fortsatt dolda.

Man ska givetvis inte bli kund hos någon man saknar förtroende för. Jag kikade på Pricerunner och baserat på användarnamn och motiveringar så är de omdömen vi dolt fortfarande synliga där. Om det beror på att de inte kontrollerar lämnade omdömen, ännu inte haft tid att kontrollera dem, eller helt enkelt tillåter företeelser som vi inte tycker är okej känner jag inte till. Om det gör Pricerunner till en seriösare sajt är upp till dig och andra att avgöra.

De sex omdömena doldes klockan 19:57 på fredagskvällen och redan under lördagen upptäckte alltså "massor" av kunder detta, kunder som dessutom skickade uppretade mejl till dig i stället för till oss? Eftersom de dolda omdömena inte var nya utan mellan 10 och 33 dagar gamla så måste det innebära att betygslämnarna i stort sett dagligen loggar in för att kontrollera statusen på sitt omdöme. Ett både imponerande och ovanligt beteende.

Finns det ett allmänt intresse att det redogörs för det här i tråden? I så fall kan jag göra det i allmänna ordalag utan att blanda in användarnamn, personuppgifter etc.


Jag skickade ett mass mail till ALLA mina kunder och påpekade var som hänt på Prisjakt och Ni tycker att det är konstigt att kunderna hör av sig.

Har ni hört talas om att det går att skicka mail till en lista av kunder eller är detta nytt för er!

Jag fick snabbt respons av en massa kunder som tyckte detta var för jä**** eftersom många av mina kunder av någon konstig anledning litar på Prisjakt.



Det vore bra om du redogjorde så att vi får höra båda sidor. :)

Ja redogör du mer än gärna detta!!!

Jag uppmanar alltid mina kunder att lämna ett omdömme både på Prisjakt och Pricerunner.


Niclas

#36

Postad 01 augusti 2010 - 18:46

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0

Det kan jag göra, men väntar gärna tills användaren all-teknik läst/kommenterat inlägget.


Nu har all-teknik läst :)

#37

Postad 01 augusti 2010 - 18:52

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag skickade ett mass mail till ALLA mina kunder och påpekade var som hänt på Prisjakt och Ni tycker att det är konstigt att kunderna hör av sig.

Har ni hört talas om att det går att skicka mail till en lista av kunder eller är detta nytt för er!

Jag fick snabbt respons av en massa kunder som tyckte detta var för jä**** eftersom många av mina kunder av någon konstig anledning litar på Prisjakt.




Ja redogör du mer än gärna detta!!!

Jag uppmanar alltid mina kunder att lämna ett omdömme både på Prisjakt och Pricerunner.


P.S Jag har också uppmanat alla kunder som skrivit omdömmen att lämna nya och rapportera till Prisjakt.

Och ett förtydligande.... Uppretade, irriterade och undrande varför det var så att Prisjakt gör något sånt hät utan att meddela någon..



Niclas



Nu har all-teknik läst :)

Japp Jag har läst och kommenterat

Nu har all-teknik läst :)



#38

Postad 01 augusti 2010 - 18:54

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag fick snabbt respons av en massa kunder som tyckte detta var för jä**** eftersom många av mina kunder av någon konstig anledning litar på Prisjakt.

Springade punkten imo är då om man litar mer på en site som inte försöker stävja manipulation av omdömen...? Vet inte om dina kunder fått hela bilden klart för sig men jag föredrar en site som aktivt kikar på denna fråga (även om det kan slå fel ibland) än en som inte bryr sig.

#39

Postad 01 augusti 2010 - 18:59

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Springade punkten imo är då om man litar mer på en site som inte försöker stävja manipulation av omdömen...? Vet inte om dina kunder fått hela bilden klart för sig men jag föredrar en site som aktivt kikar på denna fråga (även om det kan slå fel ibland) än en som inte bryr sig.


Kan väl hålla med om det och hade köpt hela resonemanget om Prisjakt hade meddlat mig detta i det läget och förklart vad dom gjorde och varför.

Jag kollade tex. omdömmena nu precis och fått ett omdömme av en person som inte ens handlat av mig varpå Jag rapportera detta direkt.

Får se om Prisjakt är lika snabba att ta bort ett omdömme från nån som inte ens gjort ett köp hos mig.

Niclas

Hej

Om omdömen döljs eller sätts till "under utredning" så meddelar vi inte butiken detta utan den medlem som lämnat och är ansvarig för omdömet, i de fall vi alls skickar ett meddelande. Vi döljer givetvis inte omdömen pga. att de är "för" bra/dåliga vad gäller åsikter, utan enbart omdömen vars innehåll bryter mot våra regler, eller omdömen som tillkommit genom andra regelbrott.

Vad som hänt gällande omdömena för butiken All-teknik är att vi fick in en anmälan om misstänkt fusk och någon (vars uppgift normalt inte är att hantera anmälda omdömen) dolde då sex av de sju omdömen som fanns i väntan på att de skulle undersökas närmare. Detta är inte korrekt procedur utan vi gör normalt utredningar innan omdömen döljs.

När jag under natten läste dina inlägg kontrollerade jag omdömena och synliggjorde tre omdömen, av sex dolda, som jag vid en snabb koll inte ser något konstigt med. Övriga tre har tillkommit på ett sätt som vi inte tillåter och är fortsatt dolda.

Man ska givetvis inte bli kund hos någon man saknar förtroende för. Jag kikade på Pricerunner och baserat på användarnamn och motiveringar så är de omdömen vi dolt fortfarande synliga där. Om det beror på att de inte kontrollerar lämnade omdömen, ännu inte haft tid att kontrollera dem, eller helt enkelt tillåter företeelser som vi inte tycker är okej känner jag inte till. Om det gör Pricerunner till en seriösare sajt är upp till dig och andra att avgöra.

De sex omdömena doldes klockan 19:57 på fredagskvällen och redan under lördagen upptäckte alltså "massor" av kunder detta, kunder som dessutom skickade uppretade mejl till dig i stället för till oss? Eftersom de dolda omdömena inte var nya utan mellan 10 och 33 dagar gamla så måste det innebära att betygslämnarna i stort sett dagligen loggar in för att kontrollera statusen på sitt omdöme. Ett både imponerande och ovanligt beteende.

Finns det ett allmänt intresse att det redogörs för det här i tråden? I så fall kan jag göra det i allmänna ordalag utan att blanda in användarnamn, personuppgifter etc.



Då när Du ändå är igång kan Du kolla sista omdömmet Som blev lämnat av en som inte ens har varit kund hos mig då.

Är det meningen att de omdömmena ska kunna synas?? Bara undrar

#40

Postad 01 augusti 2010 - 19:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Praktiskt är det omöjligt för prisjakt att kontrollera huruvida någon är kund hos det företag man sätter betyg på eller om användaren ens har använt den produkt denne lämnar ett betyg på - det hela bygger liksom på ärlighet. Det hela blir dock lite komplicerat om vi ponerar att butik X får en tvåa i betyg, anmäler detta till prisjakt och hävdar att personen aldrig varit kund - endast i syfte att få bort tvåan. Nu säger jag INTE att det är så i detta fallet men vill bara synliggöra problematiken i att administrera omdömena. Jag är tacksam att jag bara är i forumet ibland :)

Springade punkten imo är då om man litar mer på en site som inte försöker stävja manipulation av omdömen...? Vet inte om dina kunder fått hela bilden klart för sig men jag föredrar en site som aktivt kikar på denna fråga (även om det kan slå fel ibland) än en som inte bryr sig.


Det är så vi resonerar också vilket blev extra tydligt att uppmärksamma under den numera ökända "Braskensaffären"

#41

Postad 01 augusti 2010 - 19:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Precis det även jag undrar, hur ska en site oavsett vilken kunna veta om ett anonymt nick på densamma kunna avgöra eller bevisa om den personen varit kund eller inte till en viss butik?

Är ju helt omöjligt att avgöra, det borde All Teknik förstå om nån.

#42

Postad 01 augusti 2010 - 19:14

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Precis det även jag undrar, hur ska en site oavsett vilken kunna veta om ett anonymt nick på densamma kunna avgöra eller bevisa om den personen varit kund eller inte till en viss butik?

Är ju helt omöjligt att avgöra, det borde All Teknik förstå om nån.


Jag citerar omdömmet
"Tycker det är illa att butiken bara tar förskottbetalningar. Hur ska man kunna lita på en ny oetablerad butik men en .biz-sida? Det luktar bara illa."

Låter det som om det är någon som handlat av mig???

Bara undrar

Jag citerar omdömmet
"Tycker det är illa att butiken bara tar förskottbetalningar. Hur ska man kunna lita på en ny oetablerad butik men en .biz-sida? Det luktar bara illa."

Låter det som om det är någon som handlat av mig???

Bara undrar


P.S Hade denna person handlat från mig hade den personen vetat att det gick att lita på mig.

Niclas

#43

Postad 01 augusti 2010 - 19:39

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Låter det som om det är någon som handlat av mig???

P.S Hade denna person handlat från mig hade den personen vetat att det gick att lita på mig.

Fast nu handlar det väl ändå om att kunna verkligen veta med säkerhet att personen i fråga handlat av er eller inte, eller hur?

Du får det att låta som att du eller jag eller Prisjakt ska enbart pga hur någon formulerat sig kunna avgöra om denna person har handlat av dig eller inte? Inser du inte hur löjligt och långsökt det låter?

När varken ni eller Prisjakt med säkerhet kan bevisa det blir ju hela din ståndpunkt något omöjlig att svara upp till.

Du kan inte bevisa eller ens veta om person X har handlat hos er och sen lagt betyg Y, än mindre kan då Prisjakt bevisa eller veta om person X ens varit kund hos er eller om betyget har någon sanningshalt.

Du tycker inte själv att det du begär angränsar till det omöjliga?

Som Dreadlock redan sagt så baseras ju hela systemet på folks anmodade ärlighet, vilket aldrig nånsin varit perfekt.

Redigerat av masse70, 01 augusti 2010 - 20:16.


#44

Postad 01 augusti 2010 - 19:44

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Fast nu handlar det väl ändå om att kunna verkligen veta med säkerhet att personen i fråga handlat av er eller inte, eller hur?

När varken ni eller Prisjakt med säkerhet kan bevisa det blir ju hela din ståndpunkt något omöjlig att svara upp till.

Du kan inte bevisa eller ens veta om person X har handlat hos er och sen lagt betyg Y, än mindre kan då Prisjakt bevisa eller veta om person X ens varit kund hos er eller om betyget har någon sanningshalt.

Du tycker inte själv att det du begär angränsar till det omöjliga?

Som Dreadlock redan sagt så baseras ju hela systemet på folks anmodade ärlighet, vilket aldrig nånsin varit perfekt.

Det enkla Jag gjorde i detta hela var att Jag skickade ett PM till användaren som lämnat omdömmet och har han handlat av mig så kan han lämna sin mailadress då Jag har alla mailadresser i mitt kundregister.
Så det borde inte vara svårt för han att bevisa i detta fallet. Då han måste ha både en orderbekräftelse och bevis på betalningen kvitto mm.

Niclas

#45

Postad 01 augusti 2010 - 19:45

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Det enkla Jag gjorde i detta hela var att Jag skickade ett PM till användaren som lämnat omdömmet och har han handlat av mig så kan han lämna sin mailadress då Jag har alla mailadresser i mitt kundregister.
Så det borde inte vara svårt för han att bevisa i detta fallet. Då han måste ha både en orderbekräftelse och bevis på betalningen kvitto mm.

Niclas

Möjligt att du fått svar och fått mailadresser etc. Men jag avser rena fakta och hårda bevis. Viss skillnad, speciellt när man vill hävda något mot tredje part. Har ju lika gärna kunnat vara personens svåger som svarade och bara hittat på, förstår du vart jag vill komma?

Redigerat av masse70, 01 augusti 2010 - 19:46.


#46

Postad 01 augusti 2010 - 19:47

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Vilket säkert är applicerbart i detta fall. men skulle inte funka med alla butiker, alla omdömen alla produkter.

#47

Postad 01 augusti 2010 - 19:50

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Möjligt att du fått svar och fått mailadresser etc. Men jag avser rena fakta och hårda bevis. Viss skillnad, speciellt när man vill hävda något mot tredje part. Har ju lika gärna kunnat vara personens svåger som svarade och bara hittat på, förstår du vart jag vill komma?



Jag hänger med men om man läser omdömmet så måste Du ändå hålla med om att det inte låter som någon som har handlat från mig.

Vilket fall som helst så släpper Jag detta nu och väntar på att Prisjakt ska göra en bedömmning i detta fallet.

Personen bör i alla fall kunna bevisa vad han köpt.

Niclas

#48

Postad 01 augusti 2010 - 19:53

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Vilket säkert är applicerbart i detta fall. men skulle inte funka med alla butiker, alla omdömen alla produkter.



Det håller Jag med Dig om , Jag är en nyetabelar företagare firman startde i februari i år.

Jag förstår till Fullo dom som inte skulle handla mot förskottsbetalning.

Jag har alla uppgifter synliga på min sida rörande Orgnummer, telnummer, adress mm.

Firman är ny men detta är något Jag hållt på med i många år fast då åt andra som försäljare, support mm mm mm. Nu var det dags att göra något eget.

Alla är nystartade nån gång!

Niclas

#49

Postad 01 augusti 2010 - 20:06

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Jag hänger med men om man läser omdömmet så måste du ändå hålla med om att det inte låter som någon som har handlat från mig.

Hur menar du att jag eller nån annan här skulle veta det enbart baserat på det du säger undrar jag?

Dels känner jag inte dig, har ingen aning om din butik eller hur nöjda kunder du har annars.

För övrigt hittade jag just en väldigt intressant tråd på Swecklockers som handlar om dig och din butik, det var ingen smickrande läsning kan jag informera om.

Redigerat av masse70, 01 augusti 2010 - 20:14.


#50

Postad 01 augusti 2010 - 20:15

all-teknik
  • all-teknik
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Hur menar du att jag eller nån annan här skulle veta det enbart baserat på det du säger undrar jag?

Dels känner jag inte dig, har ingen aning om din butik eller hur nöjda kunder du har annars.

För övrigt hittade jag just en väldigt intressant tråd på Swecklockers som handlar om dig och din butik, det var ingen smickrande läsning kan jag informera om.

Den måste Jag kolla har inte sett den själv

Niclas



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.