Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

köpa ecophon sombra tak

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 mars 2012 - 01:30

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
HEJ!
Som jag har skrivit ska jag köpa ecopha sombra tak och har lite funderingar.

Rummet är ca 18m2 men jag tänkte bara köpa tak till 10m2, detta för att dels så är det vara den delen som använd som bio och dels för att testa mig fram. Min fråga är om jag skulle villja bygga vidare i framtiden så det blir hela 18m2 som täks av sombra tak är det möjligt eller måste man bygga allt på en gång?
Frågade runt lite i olika affärer men fick intrycket om att dem inte visste riktigt.
Är det svårt att få upp det själv (om man kanske är 2st), eller är det bäst att kontakta en tak montör på en gång?

#2

Postad 05 mars 2012 - 03:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Har monterat ett SombtaTak (A) i polares biorum, mycket lätt att montera!

Hur ser rummet ut?
Man börjar med att montera "L"-lister längs väggarna som sedan de övriga listerna samt takplattorna vilar på.
De övriga listerna stöds upp (förutom av L-listerna)via pendlar som man fäster i taket.

Viktigt att tänka på är att börja monteringen korrekt, dvs. mät noga och kolla vinklar, sen är det bara att mata på.
I vårt fall så utgick jag från mittenraden sen byggde därifrån ut mot väggarna, på detta sätt så är det enkelt att
skära till plattorna efter rummet om det nu skulle visa sig att rummet ej är prfekt i vinkel.

Om du nu inte skulle sätta sombra i hela taket så lär du få göra nån patentare vid avslutningen mot det vanliga taket
föratt det ska se bra ut, borde inte vara några större problem om du inte har noll fantasi & tummen mitt i handen.
Då är det bara att ta bort "avslutet" och bygga vidare vid behov.

Redigerat av Dr. Death, 05 mars 2012 - 03:21.


#3

Postad 05 mars 2012 - 11:10

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Ha tumen är inte riktigt mitt i hand (som tur är) ^_^
Tyvärr så är enna väggen inte riktigt rakt, men det bör nog gå.
Vet någon vart dem säljs och vart dem är biligast?
Beijers i norrköping kunde beställa sa dem men dem är inte så biliga vad jag har hört.

#4

Postad 05 mars 2012 - 13:09

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Kolla hellre med en lokal takfirma, då brukar man kunna få till bättre deal än hos de stora bygghandlarna.

Generellt så säljs det enbart hela paket med plattor, vi köpte 120*60cm plattor och jag har för mig att det låg 14st i varje paket.
Rimligtvis så är det samma antal för 60*60cm.

Vi köpte 3 paket med bärverk för ca. 2 av dom (runt 20kvm har jag för mig taket var), dvs. vi köpte ett paket extra för framtida bruk samt att det blev en hel del spill när vi satte det som vi tyckte blev snyggast. Vi fick betala 5000kr ("kontant") vilket jag tycker var ett mycket bra pris (i Helsingborg). Särskilt med tanke på att jag själv fick ett bud från Bejjer för 7-8år sedan på 12000kr för mitt rum på 13kvm!

Som sagt utgå INTE från en vägg då det kan ställa till det rejält iom. att ett sombratak är helt vinkelrätt, utgå istället från mitten och sätt en eller två rader (beroende på om du ska ha jämt eller ojämt antal rader) med reglar som du får vinkelräta, sen bygger du ut mot väggarna och korrigerar ev. vinkelfel mm. där istället, blir både lättast och snyggast.

Redigerat av Dr. Death, 05 mars 2012 - 13:21.


#5

Postad 05 mars 2012 - 17:55

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Kan tillägga att jag satte taket själv utan problem, men det är klart att det borde gå lite snabbare om man är två.

#6

Postad 08 mars 2012 - 22:54

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Så om jag förstår rätt så är det själva "platorna" som jag börjar montera från mitten och ut?

#7

Postad 09 mars 2012 - 11:33

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Nja, du börjar med att sätta upp L-listerna(bärlistera) på väggarna, sen börjar du bygga regelverket/bärverket från mitten, antingen för en eller två rader med plattor (beroende på hur du vill att det ska se ut, dvs. antingen en bärlist i mitten eller en rad med plattor).

Som sagt var är det noga i början att du får de(n) första raden(rna) vinkelrätt så att du får i plattorna, därav enklast om man testar rent praktiskt och lägger i plattorna i början för att testa, sen är det bara att bygga vidare med bärverk ut mot väggarna och sen korta av bärverksskenorna med plåtsax till den längd som det blir kvar mot väggen, likaså får man skära till plattorna så de passar i avslutet mot väggen.

En annan sak, de långa bärlisterna som går på längden i rummet, var noga med att mäta ordentligt så att du inte står där helt plötsligt med för korta lister för att du utgått från att alla skulle vara lika långa och råkat mäta på den kortaste delen av rummet.
Det är sällan husbyggen är helt vinkelräta, framförallt om de är nybyggda hus. Detta är ett konstaterande av takläggaren som jag köpte plattorna ifrån, man var mer nogrann förr...


Kan tillgägga att jag också satt på forum och forskade en hel del och var lite orolig för att ta vatten över huvudet, men kan säga att när du väl ser grejjorna så förstår du hur enkelt det faktiskt är! :)

Redigerat av Dr. Death, 09 mars 2012 - 11:36.


#8

Postad 09 mars 2012 - 19:14

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Nja, du börjar med att sätta upp L-listerna(bärlistera) på väggarna, sen börjar du bygga regelverket/bärverket från mitten, antingen för en eller två rader med plattor (beroende på hur du vill att det ska se ut, dvs. antingen en bärlist i mitten eller en rad med plattor).

Som sagt var är det noga i början att du får de(n) första raden(rna) vinkelrätt så att du får i plattorna, därav enklast om man testar rent praktiskt och lägger i plattorna i början för att testa, sen är det bara att bygga vidare med bärverk ut mot väggarna och sen korta av bärverksskenorna med plåtsax till den längd som det blir kvar mot väggen, likaså får man skära till plattorna så de passar i avslutet mot väggen.

En annan sak, de långa bärlisterna som går på längden i rummet, var noga med att mäta ordentligt så att du inte står där helt plötsligt med för korta lister för att du utgått från att alla skulle vara lika långa och råkat mäta på den kortaste delen av rummet.
Det är sällan husbyggen är helt vinkelräta, framförallt om de är nybyggda hus. Detta är ett konstaterande av takläggaren som jag köpte plattorna ifrån, man var mer nogrann förr...


Kan tillgägga att jag också satt på forum och forskade en hel del och var lite orolig för att ta vatten över huvudet, men kan säga att när du väl ser grejjorna så förstår du hur enkelt det faktiskt är! :)


HA presis så tänkte jag :D
Någon från norrköping som har köpt sinna i stan?
Har ringt några takföretag men ingen som säljer dessa ännu, får forsätta på Måndag, annars blir det Beijers.

#9

Postad 10 mars 2012 - 20:21

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Kollar runt lite på försäljare och undrar om någon vet om det jag har hittat hos beijer verkligen är ecopha sombra tak?
Här är länken till det jag har hittat (Akutex t gedina står det på sidan, när jag söker i googel så verkar det som att det är ecophon).
http://www.beijerbyg...kt.aspx?id=4061

Är det ecophon tak jag beställer då?
Någon som har beställt av dem (Beijers)?

#10

Postad 12 mars 2012 - 13:47

Nypan69
  • Nypan69
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Undertaksföretag hittar du på www.undertaksforeningen.se och sök på medlemmar i närheten.
Där kan du köpa material och få hjälp med montering eller tips på hur du startar.

#11

Postad 12 mars 2012 - 19:33

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Tack för länken Nypan 69

#12

Postad 13 mars 2012 - 08:50

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Den länken är användbar, den sidan använde jag mig av och mailade en rad företag som låg inom "räckhåll", fick väl en 4-5 positiva svar.

Tror det är smartade att maila då jobb iden här storleken knappast är prio 1 och då är det lättast att säga nej om man är lite stressad, bättre att då låta dom svara på mail när dom känner att dom har tid och även hunnit kolla upp vad dom har liggandes.

I mitt fall så var det grejjer som blivit över från ett betydligt större arbete, dvs. dom får betalt två gånger, sånt tycker dom om! ;)

#13

Postad 13 mars 2012 - 08:54

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Taket på bejjer är ej Ecophon Sombra A, utan en konkurrent av nåt slag, är väl inte så viktigt igentligen...

#14

Postad 13 mars 2012 - 22:48

Helmholtz
  • Helmholtz
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Taket på bejjer är ej Ecophon Sombra A, utan en konkurrent av nåt slag, är väl inte så viktigt igentligen...

Spelar ingen som helst roll om det är ecophone, parafon etc. Kolla absorptionskurvor och ju tjockare desto bättre. Kom ihåg luftspalten ovanför.

#15

Postad 13 mars 2012 - 23:09

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Riktigt så enkelt är det kanske inte, det beror ju på vilka frekvenser man vill dämpa osv. samt att man ej vill överdämpa rummet, så att säga att det är "bättre" ju tjockare desto bättre är väl att förenkla det lite...

Även luftspaltens mått påverkar slutresultatet, jag körde på runt 20cm vill jag minnas men runt 10cm blir säkert bra.

#16

Postad 14 mars 2012 - 01:07

Helmholtz
  • Helmholtz
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 1

Riktigt så enkelt är det kanske inte, det beror ju på vilka frekvenser man vill dämpa osv. samt att man ej vill överdämpa rummet, så att säga att det är "bättre" ju tjockare desto bättre är väl att förenkla det lite...

Även luftspaltens mått påverkar slutresultatet, jag körde på runt 20cm vill jag minnas men runt 10cm blir säkert bra.

Jo, så enkelt är det faktiskt. Så här funkar det:
Pendlar vi ner ett undertak med en 20 mm mineralullsplatta (standard i offentliga miljöer tex.) så tar vi bott fluttereko mellan golv/tak MEN vi absorberar bara i det övre registret medan övrigt register lämnas obehandlat. Resultatet i en normal miljö blir att taluppfattbarheten försämras (konsonanterna ligger i det register som vi absorberar), medans registret där vokalerna ligger lämnas obehandlade. Översätter vi detta i ett musikrum så tar vi bort den så viktiga energin i diskanten och vi får en för lång efterklangstid i övrigt register. Lägger vi dessutom in en heltäckningsmatta över hela golvet är det lätt att förstå vad som händer med klangtiden - den blir ojämnt fördelad över registret.

Låt oss säga att vi pendlar ner ett tak med 50 mm absorbent (ex vis sombra eller liknande) får vi en mer bredbandig absorbtion vilket ger en jämnare efterklangstid över frekvensspektrat, men fortfarande har vi en väldigt låg absorption under 250 Hz. Det bästa man kan göra i detta fall och om platse finns, är att ovanpå 50 mm skivan lägga ytterliga absorberande material. Ju mer desto bättre, för vi kan ALDRIG absorbera för mycket bas. Det enda som egentligen skiljer Sombraplattan från övriga 50 mm undertaksplattor är det svarta ytskiktet.

Ett nedpendlat bärverk är kalasbra att utgå från om man vill akustikbehandla sitt rum. Ofta vill man ju inte absorbera hela taket och då kan man tex. trycka upp hålperforerad masonit under de plattor där man vill behålla reflektionen i det övre registret samtidigt som basabsorptionen bibehålls.

#17

Postad 14 mars 2012 - 09:59

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Intressant, ska erkänna att det här med akustik inte är min starka sida! ;)

Det här med de perforerade masonitplattorna, menar du att man lägger dessa på själva plattorna, dvs. man ser bara själva innertaket men påverkar akustiken?

#18

Postad 18 mars 2012 - 01:12

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Så det bästa jag kan göra när jag monterar taket är att se till att det finns plats för att lägga på ytligare material.
Vad är bäst att lägga på, minerall ull eller något annat?
Jag hade tänkt lämna ca 10cm mellan sombra taket och självaste taket, räcker detför att lägga på ytligare material eller måste taket monteras ännu lägre?

#19

Postad 11 maj 2012 - 17:52

Unregistered5e347b4c
  • Unregistered5e347b4c
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Var och köpte en laserkompass för att sätta upp sombra taket och trode det skulle vara smidigt.
Men f#n vad jag fått hålla på och mätta, måtten på rummet verkar skilja en hel del, ex mätter jag höjden (från golv till tak) på enna hörnet så är det ca226m och mäter jag motsatta hörnet så är det 223m högt. Sedan så är taket gjord som av olika "block" (tak gips eller något annat) men det kan skilja flera mm från platta till den andra.
Jag har Sikt svårt att se om det blir rakt eller inte, men antar att om laserkompassen är i "kalibrerad" så ska linjen den vissar vara rak och jag får lita på det.
Hur har ni andra gjort för att säkerställa att det blir rakt, borde finnas flera med samma problem som jag.

Tacksam för alla tipps jag kan få in innan jag börjar sätta upp allt, villket ska vara klart innan helgen är slut.

#20

Postad 11 maj 2012 - 18:53

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Jo, så enkelt är det faktiskt. Så här funkar det:
Pendlar vi ner ett undertak med en 20 mm mineralullsplatta (standard i offentliga miljöer tex.) så tar vi bott fluttereko mellan golv/tak MEN vi absorberar bara i det övre registret medan övrigt register lämnas obehandlat. Resultatet i en normal miljö blir att taluppfattbarheten försämras (konsonanterna ligger i det register som vi absorberar), medans registret där vokalerna ligger lämnas obehandlade. Översätter vi detta i ett musikrum så tar vi bort den så viktiga energin i diskanten och vi får en för lång efterklangstid i övrigt register. Lägger vi dessutom in en heltäckningsmatta över hela golvet är det lätt att förstå vad som händer med klangtiden - den blir ojämnt fördelad över registret.

Låt oss säga att vi pendlar ner ett tak med 50 mm absorbent (ex vis sombra eller liknande) får vi en mer bredbandig absorbtion vilket ger en jämnare efterklangstid över frekvensspektrat, men fortfarande har vi en väldigt låg absorption under 250 Hz. Det bästa man kan göra i detta fall och om platse finns, är att ovanpå 50 mm skivan lägga ytterliga absorberande material. Ju mer desto bättre, för vi kan ALDRIG absorbera för mycket bas. Det enda som egentligen skiljer Sombraplattan från övriga 50 mm undertaksplattor är det svarta ytskiktet.

Ett nedpendlat bärverk är kalasbra att utgå från om man vill akustikbehandla sitt rum. Ofta vill man ju inte absorbera hela taket och då kan man tex. trycka upp hålperforerad masonit under de plattor där man vill behålla reflektionen i det övre registret samtidigt som basabsorptionen bibehålls.



Mycket klokt talat. Ett alternativ till nedpendlat undertak är ju att helt sonika bara hänga några "riktiga" absorbenter i taket på platsen för förstareflexen (-erna) så behöver man inte smälla upp ett helt undertak.

.

#21

Postad 26 augusti 2012 - 12:00

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej!

Har funderingar ang akustiktak och alternativ till ecophon. Såg reklam för ett biorum byggt av B&W i en amerikansk hembiotidning. Där hade man träull i taket. Finns en svens firma som har bra info på deras hemsida. www.träullit.se. Där kan man ladda ner ett dokument om deras akustiktak (om man klickar på avdelning med undertak först). Ljudmätningar och annan bygginfo från sidan 6 i denna pdf.

Borde i mina ögon även funka som diffusor med tanke på konstruktion. Hur mycket dämpning den ger upp till 125-4000Hz t.ex ser man också mätningar på.

Kan någon som har koll på det här skriva några tankar om detta skulle det uppskattas mycket.

Redigerat av IMAGINAERUM, 26 augusti 2012 - 12:01.


#22

Postad 26 augusti 2012 - 12:28

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 1

Hej!

Har funderingar ang akustiktak och alternativ till ecophon. bla bla bla


Här bumpas det trådar minsann. Och det av samma person som tidigare har skapat två egna trådar här i forumet (båda borttagna) med precis samma innehåll och länkar till sitt företag - under två olika användarnamn tillika.

Med tanke på hur desperata ni verkar så kan jag inte tro annat än att era produkter är ganska värdelösa.


.

#23

Postad 26 augusti 2012 - 12:48

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej igen!

Aha. Nu förstår jag varför jag inte hittar mina gamla inlägg... funderat varför de inte syns...men tydligen är forumet helt godtyckligt scensurerat??

1 Jag har inget som helst intresse i träullit. Jag jobbar på ett stålföretag och analyserar stål mot stålverket. Jag är en vanlig hemmabioentusiast som har många funderingar inför mitt kommande hemmabiobygge och liksom många andra har jag fastnat för Ecophons innertak. MEN jag vill givetvis ha fler alternativ att välja på. Om träullit har fördelar gentemot Ecophon vill jag givetvis kunna överväga detta i mitt kommande bygge som kommer att ske i en betongkällare...

2 Min fundering nu blir ju genast följande: Har ansvariga för forumtrådarna egenintressen i Ecophon eftersom medlemmarna inte fritt kan diskutera innertak?

M.v.h
Michael i Sandviken!

Redigerat av IMAGINAERUM, 26 augusti 2012 - 13:02.


#24

Postad 26 augusti 2012 - 12:58

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Min andra användare är f.ö. raderad på min begäran efter att jag trott att jag sumpat min äldsta registrerade användare. D.v.s denna jag skriver i nu är den ursprungliga som jag tänker använda i framtiden. Med tanke på de båda användarnamnens likhet är det ju uppenbart att jag inte haft för avsikt att gömma mig bakom olika användarnamn för att kunna massproducera nya trådar (2st?) om träull.

Att jag "bumpade" denna tråd berodde helt på att jag var fundersam på om jag inte kunde skapa en NY forumtråd i detta ämne. Forumerror?
Varför försvann mina tidigare trådar om träull?? (var min tanke).... så jag testade helt enkelt något annat sätt att få bli upplyst...för att se om min sökan efter mer kunskap i detta ämne skulle synas eller om mina postningar innuti en tråd också skulle försvinna...

Men nu vet jag i.a.f varför.

Jag förstår dock inte varför?

Har läst massor av trådar under åren som medlem (sedan 2006). Överallt diskuteras det olika företag, märken o.s.v.

Varför i hela friden fick jag (ja, det är bara jag) inte fråga om träull kan vara ett bra innertak??

Jag har t.ex tidigare frågat om stålreglar vs träreglar. Inte är jag ägare av LINDAB för det. Har även frågat om green glue - och inte har jag någon koppling till tillverkaren i USA heller...

I framtiden kommer jag att fråga om ljudtransparenta 4K dukar och jag är inte heller tillverkare av ELITE eller Screen Excelence...

Varför detta påhopp?

Är det bara ett misstag från moderator, så må det vara så. Jag vet ej hur stora problem ni har med tillverkare som faktiskt går in på dessa forum och gör reklam. Kanske är ett stort problem? Själv har jag bara sett användare som tipsat om olika återförsäljare om div. saker... vilket jag tycker delvis är vitsen med dessa forum. Att tipsa och hjälpa varandra i ett gemensamt intresse...

Hur som helst... jag jobbar inte för träullit och är ingen återförsäljare för dem heller! Skulle vara fruktansvärt långt och pendla.... ;-)

Redigerat av IMAGINAERUM, 26 augusti 2012 - 14:18.


#25

Postad 26 augusti 2012 - 15:11

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Min andra användare är f.ö. raderad på min begäran efter att jag trott att jag sumpat min äldsta registrerade användare. D.v.s denna jag skriver i nu är den ursprungliga som jag tänker använda i framtiden.


Mmmm... visst. Du skapade först en tråd som "Heppe75" och när den försvann så kom precis samma sak men då som "Heppe". Du var bevisligen inloggad som båda. Så du verkar inte precis ha sumpat något.

Men det förändrar inget. Materialet ifråga är inte diffuserande annat än för typ 10 000 Hz och uppåt och absorptionskoefficienterna verkar heller inte mycket att hänga i julgran. Enda gångerna de verkar ha någon vettig effekt är när det finns mineralull bakom och då kan man ju faktiskt helt sonika strunta i materialet ifråga och bara köra mineralull. Om man nu vill ha mineralull annat än bakom en helt tättslutande vägg, förstås.

För övrigt tror jag inte mycket på heltäckande akustiktak och skall man dämpa i taket på begränsade ytor så måste det vara enklare och billigare att hänga ett par absorbenter på dessa ställen - snarare än att bygga ett helt bärramsverk för en blandning av takplattor med och utan absorptionseffekt (se ovan).
.

Redigerat av BioHiFi, 26 augusti 2012 - 15:14.


#26

Postad 26 augusti 2012 - 15:47

IMAGINAERUM
  • IMAGINAERUM
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Ang. användarna, så fick jag ju igång min gamla igen. Och så fort båda var igång samtidigt (vil minnas att det var någon nattskift på jobbet jag satt och växlade mellan dem) mailade jag rätt snabbt redaktionen och bad om att ena skulle bort. Heppe72 hette den f.ö.

Tackar f.ö för svaret. Precis vad jag var ute efter. Har ingen bra koll på det där och ville höra lite åsikter om detta då det inte diskuterats tidigare på detta forum (förutom nån vägglösning för flera år sedan)

M.v.h
Michael.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.