Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

sound of science

137 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 04 juli 2013 - 21:25

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Inte under 50 Hz iaf

#52

Postad 05 juli 2013 - 08:14

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Och det är de frekvenserna jag behöver absorbera...ha ha.

#53

Postad 05 juli 2013 - 10:28

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Då är du hänvisad till customprylar eller Svanås inställbara helmholtzare :)

#54

Postad 05 juli 2013 - 10:49

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 1
Fick hem mina Hertz absorbenter för ca 3veckor sen från sound of science, 2st 60*120. Det blev mycket mer dämpat ljud i rummet,antar att det är förstareflexen som absorbenterna tar..blev en hörbar skillnad iaf. Jag valde till eget tryck med filmmotiv och färgerna och trycket är fantastiskt bra. Riktigt nöjd med dessa absorbenter. Dessutom var Pontus på sound of science väldigt bra att ha att göra med :)

#55

Postad 29 juli 2013 - 15:00

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

  • 526 inlägg
  • 0
Finns det inga absorbenter mindre än 60 cm breda?
Kan någon vänlig själ tipsa? :)

#56

Postad 29 juli 2013 - 16:10

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Finns det inga absorbenter mindre än 60 cm breda?
Kan någon vänlig själ tipsa? :)


Du kan få sofsci-absorbenterna i valfri storlek.

#57

Postad 29 juli 2013 - 16:35

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

  • 526 inlägg
  • 0

Du kan få sofsci-absorbenterna i valfri storlek.


Det verkar inte så, jag mailade med Pontus på Sounds Of Science och deras SC fanns inte i mindre storlek än 60 cm.
Kan du länka XavierJH?

#58

Postad 29 juli 2013 - 18:03

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Det verkar inte så, jag mailade med Pontus på Sounds Of Science och deras SC fanns inte i mindre storlek än 60 cm.
Kan du länka XavierJH?


Ok... trodde man kunde få dem i valfri storlek, men det kanske är >60cm som gäller då alltså. Jag har ett par 100x150 som de fixade till mig.

#59

Postad 01 augusti 2013 - 08:16

eklöf
  • eklöf
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Jag kikar lite på Sound of Science för att fixa till mitt to-be biorum. Det är 3.5m x 4.5m och 3 av hörnen är användbara för SCC's. Nu när det finns SCC mini (37cm) så hade jag dessa funderingar och undrar om ni tror det kommer bli bra.

Frontarna kommer behöva stå ganska så mycket i hörnen, en bit fram. Sen tänkte jag bygga upp med SCC till taket ovanför dessa. Det tredje hörnet hade jag i så fall tänkt fylla från golv till tak med SCC.

Sedan en SC mellan bakvägg och frontar. En Hertz på vardera sida (en extra hertz kommer sitta bredvid på andra väggen för att få det snyggare) samt en Herz modell stor bakom soffan.

Det jag mest undrar över är om jag märker nån skillnad med 3 hörn SCC mot att endast fylla upp 1 hörn.

#60

Postad 01 augusti 2013 - 08:52

eklöf
  • eklöf
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
En annan sak är att jag har en dubbelgarderob (infälld) i väggen mot köket. Skulle det hjälpa att fylla den skiten och täcka fronten med tyg bara? Det skulle i så fall bli 550 x 775 x 1550 som man fyller upp med lämpligt material.

#61

Postad 01 augusti 2013 - 19:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det tror jag nog. Man kan inte absorbera nog mycket bas. Det är faktiskt rätt svårt att absorbera låga frekvenser, så jag tycker du gör rätt. Sedan får du inte glömma att man kan även gå ut en bit från hörnen ut på väggen. Man skulle kunna säga att absorbenterna bildar ett "T", där övre delen på "T"- et är mot taket och ut mot närmaste vägg, om du hänger med. För att göra det riktigt roligt så kan du även fylla från golvet och ut på sidorna. Men manska ju ha ett rum och få plats i också.. :)

Spännande att få höra vad du tycker om ljudet.

#62

Postad 01 augusti 2013 - 20:54

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0

Finns det inga absorbenter mindre än 60 cm breda?
Kan någon vänlig själ tipsa? :)


Jag har en som är specialbeställd. Kommer inte ihåg måtten i huvuden nu, men runt 80*40 någonstans skulle jag tippa på. Kolla i mitt album. Den sitter i min Stringhylla.

#63

Postad 10 augusti 2013 - 21:36

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Jag beställde idag en Hertz absorbent med eget tryck i 60x120 får hoppas det blir ett bra första steg :)

#64

Postad 11 augusti 2013 - 20:34

SpeederT5
  • SpeederT5
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
Då har jag med beställt från Sound of Science. Blev 3 st 60x120 med ett motiv över alla 3. Skall bli intressant att få upp dessa på väggen.

#65

Postad 20 augusti 2013 - 17:29

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Då var den hemma, montering imon.
Tycker trycket blev riktigt bra för att vara tyg.
Finns en bild i mitt galleri.

#66

Postad 20 augusti 2013 - 18:27

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Då var den hemma, montering imon.
Tycker trycket blev riktigt bra för att vara tyg.
Finns en bild i mitt galleri.


Såg riktigt fint ut! Grattis!

#67

Postad 20 augusti 2013 - 18:28

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Ser fint ut. Smart att ta grått tryck, inga problem med färgavvikelser :)

#68

Postad 20 augusti 2013 - 20:24

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Tackar, Tror det är viktigt att välja rätt färger för att bli nöjd.
Känns som det kommer bli en eller två till senare :)

#69

Postad 21 augusti 2013 - 07:29

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Jag har väldigt mycket färg o olika färger på mina absorbenter,e jätte nöjd hur det ser ut..

#70

Postad 21 augusti 2013 - 18:17

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
har du några bilder, skulle gärna vilja se :)
har en större vägg som jag skulle behöva 2st på men varit orolig att beställa med för mycket färg.
Även svårt att hitta riktigt högkvalitativa bilder.

#71

Postad 21 augusti 2013 - 20:13

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Absolut,Jag ska försöka slänga upp bilder senare..ett tips för alla som inte vet, när man vill hitta högupplösta bilder på Google så klickar man på sökverktyg och sedan storlek..

#72

Postad 21 augusti 2013 - 21:20

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Min Hertz-panel där jag hade valt ett foto i deras arkiv blev helt ok färgmässigt, men på SCC'erna där jag hade skapat eget tryck i datorn blev färgerna inte som jag tänkt mig. Speciellt den röd-oranga färgen blev inte bra.

#73

Postad 21 augusti 2013 - 21:37

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Min Hertz-panel där jag hade valt ett foto i deras arkiv blev helt ok färgmässigt, men på SCC'erna där jag hade skapat eget tryck i datorn blev färgerna inte som jag tänkt mig. Speciellt den röd-oranga färgen blev inte bra.

hmm på en av mina absorbenter har jag både orange och rött och tycker det ser väldigt bra ut..det kan inte vara ditt program där du ritar dina egna bilder som spökar?

#74

Postad 21 augusti 2013 - 21:45

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
...

Redigerat av MikeVKR, 22 augusti 2013 - 18:32.


#75

Postad 22 augusti 2013 - 15:18

eklöf
  • eklöf
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Har precis monterat upp mina absorbenter. Det gör helt klart riktigt stor skillnad och förfular inte rummet så jättemycket :)

Bifogad fil(er)



#76

Postad 22 augusti 2013 - 16:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Har precis monterat upp mina absorbenter. Det gör helt klart riktigt stor skillnad och förfular inte rummet så jättemycket :)


Coolt! Sådär vill jag ha i framtiden också. Har själv tänkt att man kan ha en fin gardin som fortsätter även ut i hörnen och täcker absorbenten.

#77

Postad 22 augusti 2013 - 17:00

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
kan tänka mig att det blev skillnad där :)
Ser ut som du gick all in!

#78

Postad 22 augusti 2013 - 17:17

eklöf
  • eklöf
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Hehe jo. Tänkte faktiskt täcka 3 hörn med SCC men Pontus på SOS trodde 2 skulle räcka bra, och det verkar stämma bra det, lider inte av nåt bummel i basen alls längre.

Det får plats 2st Hertz ovanför och 2 under också, funderar på att beställa det faktiskt. Inte så mycket för ljudets skull utan för att dom var rätt snygga faktiskt.

Redigerat av eklöf, 22 augusti 2013 - 17:26.


#79

Postad 22 augusti 2013 - 17:53

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Jag skall köpa lite mer när lönen osv har kommit. måste rensa upp en del också för att se vart de skall sitta.

#80

Postad 23 augusti 2013 - 06:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hehe jo. Tänkte faktiskt täcka 3 hörn med SCC men Pontus på SOS trodde 2 skulle räcka bra, och det verkar stämma bra det, lider inte av nåt bummel i basen alls längre.

Det får plats 2st Hertz ovanför och 2 under också, funderar på att beställa det faktiskt. Inte så mycket för ljudets skull utan för att dom var rätt snygga faktiskt.


Snyggt! Vilka frekvenser suger hörnabsorbenterna upp?

#81

Postad 23 augusti 2013 - 09:15

eklöf
  • eklöf
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Snyggt! Vilka frekvenser suger hörnabsorbenterna upp?


Har lite dålig koll men hittade en graf på deras webb: http://www.sofsci.co...hunk_corner.png

Kan dock inte tolka :)

#82

Postad 23 augusti 2013 - 14:12

eklöf
  • eklöf
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Nu har jag hunnit lyssna på lite mer musik med alla paneler på plats och det är fan herrejösses-känsla. Det är så stor skillnad mot innan att jag inte kan förstå att det är samma förstärkare och högtalare som står i rummet.

Fick dra på väldans med volym för att känna skillnad i början innan jag kom på att dra upp bas-tonkontrollen lite för att få mer bastryck på lägre volymer och s*tan i gatan vad det rockar även på lite lägre volymer.

I like!

#83

Postad 23 augusti 2013 - 14:18

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Snyggt! Vilka frekvenser suger hörnabsorbenterna upp?


SCC ska enligt sofsci göra reell effekt på 50hz och uppåt. När Jonas_W mätte upp sitt rum med akustiker där han satte in dem i de främre hörnen från golv till tak så gjorde det mätmässig skillnad från 60hz och uppåt.

#84

Postad 23 augusti 2013 - 14:23

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Personligen så har jag också 4 SCC i mitt rum, men har inte tillåtelse att göra något från golv till tak. Så jag har en ståendes i vardera bakre hörn och två gömda bakom soffan liggandes mot väggen. Det är en viss skillnad från kanske 70-80hz och uppåt när jag drar på sinussvep, men realistiskt sett så kanske jag borde bara sälja dem och nöja mig med att en Anti-Mode Dual Core löser mina vardagsrumsproblem tills dess att det är dags att flytta till hus och verkligen gå all-in :)

#85

Postad 26 augusti 2013 - 14:34

SpeederT5
  • SpeederT5
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0
I dag dök mina absorbenter upp, det är tur att de var ordentligt förpackade för posten har verkligen inte behandlat dem varsamt trots att det satt ömtåligt lappar på dem. Ena paketen hade ett stort hål men det var endast förpackningsmaterialet som tagit skada som tur var.

Har lagt upp bilder i mitt album, tog även en närbild för er som undrar hur bra trycket är.

https://www.minhembi...5/336605#447678

Jag får återkomma med lyssningsintryck efter de skruvats upp ordentligt och en ny kallibrering blivit gjord.

#86

Postad 26 augusti 2013 - 18:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Spännande!

#87

Postad 26 augusti 2013 - 22:31

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

I dag dök mina absorbenter upp, det är tur att de var ordentligt förpackade för posten har verkligen inte behandlat dem varsamt trots att det satt ömtåligt lappar på dem. Ena paketen hade ett stort hål men det var endast förpackningsmaterialet som tagit skada som tur var.

Har lagt upp bilder i mitt album, tog även en närbild för er som undrar hur bra trycket är.

https://www.minhembi...5/336605#447678

Jag får återkomma med lyssningsintryck efter de skruvats upp ordentligt och en ny kallibrering blivit gjord.

Mitt första paket jag beställde med 2st hertz absorbenter med eget tryck hade inte heller posten varit särskilt försiktiga med. Det ena hörnet på båda absorbenterna var lite intryckt,inte mycket men ändå synligt om man granskar absorbenterna. Jag skicka bilder till sound of science och dom skickade 2st nya absorbenter direkt och dessutom fick jag behålla dom 2 gamla, så nu har jag 2st 60x120cm hertz absorbenter som jag inte vet vad jag ska göra med ^_^

#88

Postad 27 augusti 2013 - 06:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Mitt första paket jag beställde med 2st hertz absorbenter med eget tryck hade inte heller posten varit särskilt försiktiga med. Det ena hörnet på båda absorbenterna var lite intryckt,inte mycket men ändå synligt om man granskar absorbenterna. Jag skicka bilder till sound of science och dom skickade 2st nya absorbenter direkt och dessutom fick jag behålla dom 2 gamla, så nu har jag 2st 60x120cm hertz absorbenter som jag inte vet vad jag ska göra med ^_^


Sjysst!

Vill du inte ha dem?

#89

Postad 27 augusti 2013 - 06:17

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Om det är basabsorbenter så kan du sätta dem i taket vid hörnen.

#90

Postad 27 augusti 2013 - 06:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

I dag dök mina absorbenter upp, det är tur att de var ordentligt förpackade för posten har verkligen inte behandlat dem varsamt trots att det satt ömtåligt lappar på dem. Ena paketen hade ett stort hål men det var endast förpackningsmaterialet som tagit skada som tur var.

Har lagt upp bilder i mitt album, tog även en närbild för er som undrar hur bra trycket är.

https://www.minhembi...5/336605#447678

Jag får återkomma med lyssningsintryck efter de skruvats upp ordentligt och en ny kallibrering blivit gjord.


Snygga de blev!

#91

Postad 27 augusti 2013 - 07:52

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Sjysst!

Vill du inte ha dem?

om jag ska behålla dom måste jag klä om dom och det känns sådär när där är så snyggt tryck på dom, om någon kan leva med att ha likadana absorbenter som jag själv så är dom till salu för en billig peng :)

Om det är basabsorbenter så kan du sätta dem i taket vid hörnen.

det är inga renodlade basobsorbentet,dom här dämpar även förstareflexen men som jag skrev i inlägget ovan så tycker jag det är synd att förstöra dom genom att klä om dom..

#92

Postad 27 augusti 2013 - 11:25

SpeederT5
  • SpeederT5
  • Användare

  • 122 inlägg
  • 0

Mitt första paket jag beställde med 2st hertz absorbenter med eget tryck hade inte heller posten varit särskilt försiktiga med. Det ena hörnet på båda absorbenterna var lite intryckt,inte mycket men ändå synligt om man granskar absorbenterna. Jag skicka bilder till sound of science och dom skickade 2st nya absorbenter direkt och dessutom fick jag behålla dom 2 gamla, så nu har jag 2st 60x120cm hertz absorbenter som jag inte vet vad jag ska göra med ^_^


Man undrar vad posten pysslar med för det är väldigt ofta som paketen man får ser ut som om de varit med om allvarlig trafikolycka där lastbilen voltat eller något i den stilen.

Sound of Science är väldigt bra att ha att göra med, kort efter jag lagt min beställning fick jag ett mail där de frågade hur jag tänkt att hänga upp mina absorbeneter eftersom jag beställt SuperChunk. Många hänger tydligen absorbenterna på en vägg bakom sig och då är det vad jag förstått inte SC man skall ha utan Hertz modellen. Men eftersom mina skall hänga bakom fronthögtalarna så blev det rätt med SuperChunk.

När de sedan skickades fick jag mail med fraktnummer och väldigt bra instruktioner om hur de skall hängas upp på väggen.

Detta är vad jag kallar kundservice!


Snygga de blev!


Tackar!

#93

Postad 27 augusti 2013 - 12:01

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Man undrar vad posten pysslar med för det är väldigt ofta som paketen man får ser ut som om de varit med om allvarlig trafikolycka där lastbilen voltat eller något i den stilen.

Sound of Science är väldigt bra att ha att göra med, kort efter jag lagt min beställning fick jag ett mail där de frågade hur jag tänkt att hänga upp mina absorbeneter eftersom jag beställt SuperChunk. Många hänger tydligen absorbenterna på en vägg bakom sig och då är det vad jag förstått inte SC man skall ha utan Hertz modellen. Men eftersom mina skall hänga bakom fronthögtalarna så blev det rätt med SuperChunk.

När de sedan skickades fick jag mail med fraktnummer och väldigt bra instruktioner om hur de skall hängas upp på väggen.

Detta är vad jag kallar kundservice!

Hehe ja håller med,man får ju hoppas att posten ger dom företag som blir drabbade av deras vårdslösa hantering ersättning när företagen som tex sound of sciense blir tvungna att skicka ut nya varor. För övrigt har sound of science en fantastiskt bra service!

#94

Postad 27 augusti 2013 - 14:44

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0

Hehe ja håller med,man får ju hoppas att posten ger dom företag som blir drabbade av deras vårdslösa hantering ersättning när företagen som tex sound of sciense blir tvungna att skicka ut nya varor. För övrigt har sound of science en fantastiskt bra service!

Håller med. Även jag fick några gratispaneler där trycket hade blivit lite sämre.

#95

Postad 27 augusti 2013 - 17:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

om jag ska behålla dom måste jag klä om dom och det känns sådär när där är så snyggt tryck på dom, om någon kan leva med att ha likadana absorbenter som jag själv så är dom till salu för en billig peng :)


Förstår! Du har PM

#96

Postad 27 augusti 2013 - 18:16

eklöf
  • eklöf
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0
Måste bara posta igen. FY s*tan vad bra det låter ur mina B&W 683 nu. Spelar "Sade - By Your Side" med -10dB på förstärkeriet och det låter bra! Det är ta mig fan så tapeterna lossnar från klistret från bastrycket och det är stenhård, rapp, magkrossande bas :) Inget mummel och rummel och skit som innan. Superchunk Corner alltså - I recommend !

Redigerat av eklöf, 27 augusti 2013 - 18:18.


#97

Postad 27 augusti 2013 - 18:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Måste bara posta igen. FY s*tan vad bra det låter ur mina B&W 683 nu. Spelar "Sade - By Your Side" med -10dB på förstärkeriet och det låter bra! Det är ta mig fan så tapeterna lossnar från klistret från bastrycket och det är stenhård, rapp, magkrossande bas :) Inget mummel och rummel och skit som innan. Superchunk Corner alltså - I recommend !


Vad kul! Det är en del skillnad med absorbenter, hehe.

#98

Postad 27 augusti 2013 - 19:06

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Förstår! Du har PM

Du har PM..

Måste bara posta igen. FY s*tan vad bra det låter ur mina B&W 683 nu. Spelar "Sade - By Your Side" med -10dB på förstärkeriet och det låter bra! Det är ta mig fan så tapeterna lossnar från klistret från bastrycket och det är stenhård, rapp, magkrossande bas :) Inget mummel och rummel och skit som innan. Superchunk Corner alltså - I recommend !

hmm man kanske skulle lägga in en beställning på ett par superchunk :) i vilka hörn har du placerat dina,fram ilr bak i rummet?

#99

Postad 27 augusti 2013 - 19:36

eklöf
  • eklöf
  • Användare

  • 218 inlägg
  • 0

Du har PM..

hmm man kanske skulle lägga in en beställning på ett par superchunk :) i vilka hörn har du placerat dina,fram ilr bak i rummet?


Finns bilder på hur jag satt upp dom en liten bit bak i tråden.

#100

Postad 27 augusti 2013 - 22:19

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Finns bilder på hur jag satt upp dom en liten bit bak i tråden.

hur kunde jag missa detta,får skylla på mobilen! Tjusigt har du iaf :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.