Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Senaste filmen jag såg...

15349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#11951

Postad 17 oktober 2016 - 10:49

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

The Siege of Jadotville.

 

ren tillfällighet att jag såg den, filmen dök upp i Netflix och jag var uttråkad så....

 

Ur svenskt perspektiv ovanlig eftersom det är en krigsfilm om händelser där Sverige faktiskt var delaktigt (även om det inte riktigt framkommer i filmen).

 

Grunden är konflikten i Kongo 1961 när Dag Hammarskjöld var FN Generalsekreterare. det var en konflikt i ett politiskt klimat där det riskerade utvecklas till en stor internationell konflikt (typ Koreakriget) där de två sidorna av Kalla kriget använder det som ett slagfält. Det ville Dag undvika till varje pris och han gick med på att placera militär där för att hålla ordning på freden. Det fanns även svenska soldater där och svenska flygplan (J29 Flygande Tunnan, ett för tiden väldigt avancerat plan).

 

Som en del av den fredsbevarande uppgiften sattes ett irländskt kompani att kontrollera Jadotville. dessvärre gick det hela väldigt snett och... ja se filmen så ser du vad som hände!

 

Filmen håller historiska fakta ganska bra, det finns lite omskrivningar här och där men i det stora hela är den förvånansvärt korrekt. den visar både på desperationen och heroismen som de irländska soldaterna visade upp. Det är bra att de kunnat göra en dramatisk version av historiska fakta, det lite extra poäng i betyget.

 

Men.... Mikael Persbrant som Dag? Ööh, nej tack. OK, jag erkänner, jag giller inte Persbrant alls, i något avseende, men framför allt tycker jag inte att han passar in på Dag Hammarskjöld. Rollen är rätt liten så jag tar inte bort en poäng för det men det är bra nära!

 

Så betyget??? 7 irländska whiskeyshots av 10!



#11952

Postad 17 oktober 2016 - 16:23

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 2
Veckans dokumentärtips: Harlan County U.S.A. (1976)

Harlan County, Kentucky 1973. Gruvarbetare i stadens stora kolgruva går ut i strejk när deras arbetsgivare Eastover Coal vägrar skriva på ett kontrakt som skulle innebära en säkrare arbetsmiljö och rimligare löner. Dessutom ville Eastover inkludera en klausul som förbjöd all strejk i framtiden. Konflikten kommer vara i över ett år och eskalera till otäcka konfrontationer när företaget hyr in beväpnade strejkbrytare för att säkra infarten till gruvan som strejkarna försöker blockera. Men engagemanget är starkare än det någonsin har varit och den här gången tänker arbetarna aldrig ge vika.

Skildringen av facklig kamp mot kapitalet blir inte starkare eller mer gripande än det vi får se i den här dokumentären. Den blir heller inte mycket skitigare för det här är människor som lever i ytterst enkla förhållanden där ordet misär aldrig är långt borta. Men deras kamp utkämpas med en glödande passion där dem har bestämt sig för att nu får det vara nog med att bli överkörd av kostymnissar som inte bryr sig om triviala saker som svart lunga och gruvkollapser. Det här är inte bara nuet det handlar om, alla årtionden av orättvisa som vittnas av deras hostande gamlingar som jobbat i gruvan sen dem var 10 år ska sättas till rätta. Ilskan har väckt en hel stad till liv.

Filmat medan allt utspelade sig vilket ger en kuslig spänd stämning över situationen. Det är nervigt, man vet inte om det plötsligt kommer smälla stort, men också skickligt berättat med att ge bakgrundsinformation med arkivbilder på barnarbetare och intervjuer med gamlingar som har fått sina lungor förstörda, folket får verkligen komma till tals. Deras protestsånger utgör filmens soundtrack och det är fantastiska låtar med titlar som Black Lung, Cold Blooded Murder och Which Side Are You On.

Statistiken säger allt: Företagets vinst över ett år 170%. Löneförhöjning för arbetarna 4%. ökad levnadskostnad 7%. Inte konstigt att dem nu är beredda att bli överkörda, skjutna och mördade för att saker ska ändras. Gripande, äkta och tragiskt nog ständigt aktuellt. Upp till kamp!


#11953

Postad 18 oktober 2016 - 10:09

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Iron Man (BD)

Bifogad fil  image.jpeg   59,7K   0 Antal nerladdningar

Lika bra som jag mindes den.

Full pott :)

Redigerat av MikeVKR, 23 oktober 2016 - 08:23.


#11954

Postad 18 oktober 2016 - 18:36

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0
SSF: What Dreams May Come (1998) | 1/5 |

Robin Williams spelar Chris, en doktor och familjefader som en dag förlorar sina två barn i en bilolycka. Efter några år med sorg och slitningar med sin fru Annie dör han själv i en bilolycka. Sagan är dock inte slut där, Chris vaknar upp i himlen och finner sig i en värld mer underbar än han någonsin kunnat föreställa sig. "Nere" på jorden är Annie utom sig av sorg och begår slutligen självmord. Familjeåterförening i himlen är därmed uppskjuten - självmördare hamnar som bekant i ****t. Chris vägrar tolerera detta och bestämmer för att ta hissen ner och hämta upp Annie med stor risk för att han själv fastnar där.

Låter lite som introt till en mustig actionfilm? Det är raka motsatsen. Ett sockersött drama med vissa fantasyinslag som är övertydlig med att nu ska det minsann vara gripande och tårfyllt för tittaren. Det misslyckas den med totalt. Historien fängslar aldrig och dem många känslofyllda stunderna blir bara trista och sliskiga. ett eventuellt livsbejakande budskap försvinner i den röriga sammansättningen där det hoppas friskt mellan dåtid och nutid, in och ut från fantasivärldar och drömsekvenser. Den är snygg dock. Den måste vara en av dem mer anonyma filmerna som fått en Oscar för bästa specialeffekt och den är välförtjänt. Vackra målningar kommer till liv när karaktärerna går in i dess färgglada värld och utforskar enormt läckra miljöer. Spelar inte så stor roll att det mesta tydligt är på en bluescreen i förgrunden, det är snyggt gjort. Jag får lite av en Alice i Underlandet-känsla när Chris och hans följeslagare gör sig redo att äntra ****t och det är egentligen bara då ett intresse väcks för historien. ****t visar sig dock vara ganska lamt så den känslan försvann snabbt.

Robin Williams ser aldrig ut att trivas i huvudrollen och cuba Gooding Jr hoppar runt naken och suddig i en oinspirerad tolkning. Det är bara Max Von Sydow som står för kvalitet med sin intressanta karaktär som ska guida dem genom ****t. Ghost (1990) gjorde det här med kärlek mellan döda och levande och efterlivet mycket bättre, se den istället för den här fåniga snarkfesten.


#11955

Postad 18 oktober 2016 - 23:07

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Måste fråga (med risk för att verka lite smådum), vad betyder "SSF", som du sätter innan filmnamnet?

#11956

Postad 19 oktober 2016 - 04:24

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Måste fråga (med risk för att verka lite smådum), vad betyder "SSF", som du sätter innan filmnamnet?

 

Inte alls en dum fråga. Det står för Senast Sedda Film. Jag använder det för att skilja filmrecensionerna ut från andra bilder på min Instagram. Nu har det blivit så att jag nästan uteslutande postar recensioner så lite onödig är den kanske... :P men det får vara kvar.



#11957

Postad 19 oktober 2016 - 06:10

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Creed. Positivt överraskad! Jag tycker den var mycket bra

#11958

Postad 19 oktober 2016 - 08:35

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Iron Man 2 (BD)

Bifogad fil  image.jpeg   216,98K   0 Antal nerladdningar

Lite sämre än jag mindes den men ändå mycket bra.

Mickey Rourke som Ivan Vanko är den som höjer filmen.

Betyg: 4/5 whiplashar

Redigerat av MikeVKR, 23 oktober 2016 - 19:17.


#11959

Postad 19 oktober 2016 - 20:43

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 1

Började se den nya Star Trek: Beyond innan idag!

Kom väl en timme in i filmen innan jag helt sonika stängde av för att lägga mig o vila en stund istället!....

Det säger en del... filmen har ingen själ utan är 24 rutor i sekunden med innehållslöst ingenting!

Vilken oerhörd besvikelse, har som motto att varje film jag ser ska jag köpa ifall den är bra för att ge min del till kakan och främja filmskapandet, har i år 2016 sett ca: hundra filmer varvid jag har köpt 3st..  låter kanske kräset men vilket jäkla skit som prånglas ut idag!



#11960

Postad 20 oktober 2016 - 02:21

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Män & Höns

En mycket sevärd film med en härligt knäpp humor.

 

Blood Father

En action film som inte kommer med något nytt.

 

Regression

En bra och intressant film vad gäller ämnet.

 

Our Kind of Traitor

En film som inte alls föll mig i smaken känndes alldeles för otrolig.

Vilket oxå borde gälla den Danska filmen som jag rekomenderar men den gör det med glimten i ögat.



#11961

Postad 20 oktober 2016 - 07:23

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0

Började se den nya Star Trek: Beyond innan idag!

Kom väl en timme in i filmen innan jag helt sonika stängde av för att lägga mig o vila en stund istället!....

Det säger en del... filmen har ingen själ utan är 24 rutor i sekunden med innehållslöst ingenting!

Vilken oerhörd besvikelse, har som motto att varje film jag ser ska jag köpa ifall den är bra för att ge min del till kakan och främja filmskapandet, har i år 2016 sett ca: hundra filmer varvid jag har köpt 3st.. låter kanske kräset men vilket jäkla skit som prånglas ut idag!


Stor anledning varför jag sedan några år tillbaka ser 90% serier istället. Har slutat gå på bio också i stort sett

#11962

Postad 20 oktober 2016 - 14:44

Unregisteredbde15c46
  • Unregisteredbde15c46
  • Lärjunge

  • 325 inlägg
  • 0

Ljudmixaren hade oxå gärna fått stänga av loudnessknappen då allt lät megadistat.

 

 

Svensk bluray-utgåva? Min Iron Man 2 låter kanon. En av mina referensfilmer.



#11963

Postad 20 oktober 2016 - 16:45

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0
SSF: A Prophet (2009) | 3/5 |

19-åriga Malik anländer till fängelset för att avtjäna ett sexårigt straff, hans första upplevelse med riktigt tunga kriminella. Ung, nervös och tämligen timid är hans plan att hålla sig undan bråk och försöka flyga under radarn. Naturligtvis är såna personer högvilt i fängelset och blir snabbt jagade av dem värsta rovdjuren - Malik ställs direkt inför ett ultimatum: döda den här personen eller dö själv. Efter en tuff inledning på fängelseäventyret hamnar han till slut hos korsikanerna som styr fängelset och åtnjuter deras skydd. Nu överlever han bara inte, han frodas och börjar själv styra och ställa mellan dem rivaliserande gängen. En blodig maktkamp tar sin början.

Ett fängelsedrama man direkt blir engagerad i tack vare Tahar Rahim suveräna skådespel och sympatiska karaktär. Han är så rädd och nervös den första tiden, varje möte ute på rastgården tror han ska resultera i blodig misshandel om han inte gör sig så liten och osynlig som möjligt. Kontrasten till samma man två timmar senare som nu går runt med självförtroende som en kung och som själv delar ut käftsmällar är stor, och det är en karaktärsutveckling som både imponerar och är trovärdig. Realism är ett uttjatat ord när det gäller fängelsefilmer men här är det verkligen berättigat. Karaktärerna är inte överdrivna stereotyper, vardagen är långdragen och när våldet väl kommer är det avskalat och rysligt. Filmens antagonist är också suveränt spelat av Niels Arestrup som växlar mellan mysgubbe och skitstövel.

Det den lider av är absolut speltiden på över 2.5 timme då den inte klarar av att hålla ett bra tempo hela vägen. Flera gånger kommer jag på mig själv med att tappa tråden och inte förstå vilka karaktärer som nu är i bild och varför det där händer. Kan bero på mig, men jag tror det är filmen som hade tjänat på att kapa en halvtimme och förenklat historien. Sen har Malik onödiga drömsekvenser som visar sig spela en slags övernaturlig roll på slutet som bara är tramsigt. Spänningen tar stryk av det.

Men onekligen är det här en mycket bra film som visar hur fängelser istället för att rehabilitera människor faktiskt kan göra dem värre. Tungt och välspelat.


#11964

Postad 20 oktober 2016 - 19:42

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Contamination (1980)

Contamination-Poster.jpg

Contamination_9-620x349.jpg

Alieninspirerad sci-fi av Argentos polare Luigi Cozzi (Starcrash (”bra”), Paganini Horror (värdelös)). 

Ian McCulloch (Zombi 2, Doctor Butcher M.D.) spelar en av huvudrollerna och är som oftast bra men har inte så mycket att göra.

Filmen bjuder på mycket prat och lite splatter i form av exploderande bröstkorgar. Inte så underhållande som jag trodde att det skulle vara. Musik av Goblin. Blu-ray, bra bild och ljud.

2/5



#11965

Postad 21 oktober 2016 - 17:37

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Filmstaden Scandinavia 1 IMAX® visade Jack Reacher 2: Never Go Back, betyg 3 av 5

 

Den är något bättre än ettan tycker jag. Lite bättre story och något bättre action.

 

JackReachesFurtherIMAXaffisch.jpg

Jack reaches further - but only just...

 

Filmen visades som en 2.35:1 film med svarta kanter upp och nedtill, på en icke-avmaskad duk. Bilden var väl mjuk (felinställd?) och ljudet något lägre än brukligt i salongen.


Redigerat av FEA, 21 oktober 2016 - 22:04.


#11966

Postad 21 oktober 2016 - 21:02

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Gladiator - extended version.

 

Damn, detta är en mäktig film! Såg originalet på bio för över 16 år sen, såg den på dvd nåt år senare så det är väl 10+ år sen jag såg den sist. Oerhört mäktigt drama. Nio gladiatorhjälmar av tio. Tyckte bilden var sådär några få gånger, men med trynet tårfyllt så är det det mäktiga dramat som består. Tack Ridley Scott.



#11967

Postad 21 oktober 2016 - 22:37

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Allegiant på BD

Svårt att bestämma mig om vad jag tycker om dom här filmserierna. Svårt att inte jämföra med Hunger Games som jag tyckte vallade ur efter den första filmen.

Kan inte sätta fingret på det men jag gillar nog Divergent, insurgent, Allegiant lite mer än HG.

Betyget blir ändå inte jättehögt. Bra bild och ljud men filmen som sådan får 6 ofrivilliga hjältinnor av 10

#11968

Postad 22 oktober 2016 - 03:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Goodnight Mommy

En film jag inte kommer se om på länge. Psykologisk terror som slutar med fysisk tortyr. Skickligt gjord film med en övertygande mamma vars roll ändras under filmens gång. Fantastiska teorier om vad filmen egentligen handlar om läser jag om på nätet. Allt från referenser om andra världskriget till egyptiska gudars beteende till tortyr-porr. Inget övernaturligt förekommer i filmen vilket gör det hela till en extraordinärt övertygande upplevelse.

 

För den noggranne så ser man redan vad filmen kommer handla redan de första minuterna. Filmen är helt klart en så kallad "Slow Burner" med en twist på slutet. Jag tycker man får valuta för pengarna flera gånger om när det börjar hetta till, bokstavligt talat. 

 

Med risk för att jag redan sagt detta så får den fyra akvarium-katter av fem.



#11969

Postad 22 oktober 2016 - 07:30

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0
SSF: First Blood (1982) | 4/5 |

John Rambo, vietnamveteran som efter hemkomsten till USA har svårt att finna sin plats i samhället. Folk behandlar veteraner illa, kallar dem barnamördare och ger dem inte jobb. När Rambo söker upp sin sista kvarlevande vän och finner ut att även han har dött vet ensamheten inga gränser och han börjar bara vandra utan mål. I en liten stad vid namn Hope får stadens sheriff syn på honom, gillar inte vad han ser och kastar honom i häktet utan anledning. Plågad av inte bara den orättvisa behandlingen i fängelset utan även av minnen från kriget bryter sig Rambo ut och under flykten startas ett ställningskrig som snart involverar nationalgardet. Vad dem inte vet är att Rambo är en Green Beret, dekorerad krigshjälte och mördarmaskin som inte går att stoppa.

Ärligt talat har den inte åldrats särskilt väl. Speciellt skådespelet känns lökigt i långa stunder, polisagerandet är frustrerande korkat och en B-films känsla smyger sig på.
Men Rambo är en ikonisk karaktär med ett psykologiskt djup från novellen som filmen bygger på och Sylvester Stallone är som född för att spela honom. Mittenpartiet i den vackra vildmarken där han dominerar i högklassiga actionscener är underbart och även spännande för Rambo är här inte en superhjälte som i senare filmer, han blöder och lider svårt men hans träning håller honom vid liv. En mångbottnad karaktär som man förstår än mer när hans gamla läromästare Överste Trautman dyker upp och ger bakgrundsinformation till hans beteende. Deras relation är välskriven, Rambos enda fasta punkt i livet och som en fader till honom.

Vad som verkligen gör filmen komplett och på ett sätt förklarar allt är slutscenen där Rambo bryter ihop och håller en fantastisk monolog om hans röriga sinne och ensamhet. Där knyts filmen ihop på ett mästerligt sätt som överskuggar alla små brister man eventuellt tänkt på innan. Historien får en tyngd och blir sorglig och rörande, ens sympatier för Rambo skjuter i höjden. Filmmagi just där.

En actionfilm med perfekt balans som även gör den till en fantastisk dramafilm med undertonade politiska budskap. Banbrytande film som förtjänar all kultstatus den åtnjuter. Grymt bra.


#11970

Postad 22 oktober 2016 - 07:32

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
13 Hours, BD
Hyfsad spänning och action. Lite töntig emellanåt. Black Hawk Down light.

Bifogad fil  IMG_3581.JPG   109,83K   0 Antal nerladdningar

#11971

Postad 22 oktober 2016 - 08:09

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0
Hunger games (den första, Viaplay).
Har aldrig sett nån av dessa filmer och blev positivt överraskad!
7/10

#11972

Postad 22 oktober 2016 - 08:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Angry Birds

Roligare än jag trodde. Öppna popcorn-påsen och njut. Ja just det, betyg också ... eh..en trea kan den väl få.


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 22 oktober 2016 - 08:34.


#11973

Postad 22 oktober 2016 - 22:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

The social network.

riktigt bra och kul att veta historien bakom Facebook (om du filmen är sanningsenlig)

5/5 får den. 



#11974

Postad 22 oktober 2016 - 22:12

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Absolutely anything

Rent slöseri med tid :(

#11975

Postad 23 oktober 2016 - 08:42

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Gods Of Egypt

 

De två timmarna gick fort, ett gott tecken! Bra bild vilket förhöjde "upplevelsen" kanske? Bra chips rulle :)

 

// 3/5 Färjestadare



#11976

Postad 23 oktober 2016 - 08:47

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0

Svensk bluray-utgåva? Min Iron Man 2 låter kanon. En av mina referensfilmer.

Det stämmer, använder för tillfället en ps3:a som bluray spelare och det visade sig att med vissa filmer med DTS MA så blir gain/level för hög när man låter ps3:an att skicka ljudet som pcm. Till andra format som vanlig DTS och Dolby Surr låter ljudet bra/bättre i PCM igång istället för bitstream då det blir en extra boost med gain/level men till DTS MA blev ljudet väldigt distat både i dialoger och effekter även på hyfsat låg volym.

Det är aldrig populärt att pausa filmen och börja felsöka när ens fru sitter och är taggad på att se film :D

Ställde om till bitstream och såg om filmen själv och nu var ljudet något helt annat. Mycket bra!

#11977

Postad 23 oktober 2016 - 09:31

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
The Martian, BD
Robinson Crusoe i rymden eller egentligen mer lik Den Hemlighetsfulla Ön av Jules Verne (mindre känd men mycket trevligare läsning än Defoes bok).
Riktigt bra.

Bifogad fil  IMG_3583.JPG   117,92K   2 Antal nerladdningar

#11978

Postad 23 oktober 2016 - 10:19

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

The Martian, BD
Robinson Crusoe i rymden eller egentligen mer lik Den Hemlighetsfulla Ön av Jules Verne (mindre känd men mycket trevligare läsning än Defoes bok).
Riktigt bra.

attachicon.gifIMG_3583.JPG

 

 

är mycket sugen på denna. Har läst boken och den var grymt bra. 



#11979

Postad 23 oktober 2016 - 12:53

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Hunger games: Catching fire 

Inte lika bra som den första, men helt ok. 5/10



#11980

Postad 23 oktober 2016 - 19:30

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Iron Man 3 (BD)

Bifogad fil  image.jpeg   100,5K   0 Antal nerladdningar

Lika bra som tvåan men Mandarinen och "supersoldaterna" drar ner betyget.

Betyg: 3/5

#11981

Postad 23 oktober 2016 - 20:36

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0
Riktigt bra underhållning och den bästa Xmen på ett tag. Bra bild och ljud på Bluerayskivan. Mycket effekter som sig bör i denna typ av film men dom var oxå på rätt ställe. Rekommendera den när du är sugen på bra underhållningsvärde .
Den får 4/5 filmen
Bild och ljud 5/5

Bifogad fil(er)



#11982

Postad 24 oktober 2016 - 07:54

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Bad moms. Helt ok film i stil med bridesmaids, om än snäppet sämre. Helt ok komedi som gjorde frugan nöjd. 3 av 5 i betyg. 



#11983

Postad 24 oktober 2016 - 16:55

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 1
Veckans dokumentärtips: The Kid Stays in the Picture (2002)

Historien om den legendariska Hollywood-producenten och studiochefen Robert Evans, berättad med han själv som narratör. Upptäckt av en slump och uppmärksammad för sitt goda utseende började han karriären som skådespelare på 50-talet och blev en stjärna över natten. Trots roller i ett par storfilmer insåg Robert snabbt sin begränsade talang för skådespeleri. Dessutom var det inte det han drömde om, han ville vara på andra sidan kameran och producera filmerna. Paramount Pictures var vid den här tiden en lågstatus-studio som mest producerade skräpfilm - Robert kom in och drev studion från 1966-1974 och förvandlade under den perioden Paramount till Hollywoods absolut hetaste studio med succéer som Rosemary's Baby (1968), The Godfather (1972) och Love Story (1970). Men från toppen är det ett långt fall och hans senare liv kantades av skandaler som skilsmässa, kokaininnehav och en mordutredning.

För mig som älskar New Hollywood-eran - då 70-talet var sprängfyllt med unga talangfulla regissörer som inte längre brydde sig om den klassiska formen att göra film på och skapade klassiker efter klassiker - är det här en skattkista av anekdoter. Och Robert Evans var inblandat i allt. Han var den som handplockade en okänd liten polack vid namn Roman Polanski att göra Rosemary's Baby, under produktionen övertygade han dessutom den kommande stjärnan Mia Farrow att skilja sig från en rasande Frank Sinatra till förmån för att göra klart filmen. Under produktionen av The Godfather sparkade han regissören Francis Ford Coppola 6-7 gånger, han träffade sin fru Ali MacGraw under filmen Love Story som senare lämnade honom för Steve McQueen osv osv. Framförallt är all politik och förhandlande som ska till för att göra en film och hur mycket som uppstår av slumpen oerhört intressant.

Men Robert navigerar med sin sköna whiskeyröst, självinsikt och underhållande fuck you-attityd det här till att vara så mycket mer än en fest för nördarna. Tillsammans med en fartfylld berättarteknik med suverän musik blir det nästan som en spelfilm som alla kan uppskatta. En historia som innehåller allt och lite till. Vilket liv!


#11984

Postad 24 oktober 2016 - 17:26

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: The Kid Stays in the Picture (2002)

Historien om den legendariska Hollywood-producenten och studiochefen Robert Evans, berättad med han själv som narratör. Upptäckt av en slump och uppmärksammad för sitt goda utseende började han karriären som skådespelare på 50-talet och blev en stjärna över natten. Trots roller i ett par storfilmer insåg Robert snabbt sin begränsade talang för skådespeleri. Dessutom var det inte det han drömde om, han ville vara på andra sidan kameran och producera filmerna. Paramount Pictures var vid den här tiden en lågstatus-studio som mest producerade skräpfilm - Robert kom in och drev studion från 1966-1974 och förvandlade under den perioden Paramount till Hollywoods absolut hetaste studio med succéer som Rosemary's Baby (1968), The Godfather (1972) och Love Story (1970). Men från toppen är det ett långt fall och hans senare liv kantades av skandaler som skilsmässa, kokaininnehav och en mordutredning.

För mig som älskar New Hollywood-eran - då 70-talet var sprängfyllt med unga talangfulla regissörer som inte längre brydde sig om den klassiska formen att göra film på och skapade klassiker efter klassiker - är det här en skattkista av anekdoter. Och Robert Evans var inblandat i allt. Han var den som handplockade en okänd liten polack vid namn Roman Polanski att göra Rosemary's Baby, under produktionen övertygade han dessutom den kommande stjärnan Mia Farrow att skilja sig från en rasande Frank Sinatra till förmån för att göra klart filmen. Under produktionen av The Godfather sparkade han regissören Francis Ford Coppola 6-7 gånger, han träffade sin fru Ali MacGraw under filmen Love Story som senare lämnade honom för Steve McQueen osv osv. Framförallt är all politik och förhandlande som ska till för att göra en film och hur mycket som uppstår av slumpen oerhört intressant.

Men Robert navigerar med sin sköna whiskeyröst, självinsikt och underhållande fuck you-attityd det här till att vara så mycket mer än en fest för nördarna. Tillsammans med en fartfylld berättarteknik med suverän musik blir det nästan som en spelfilm som alla kan uppskatta. En historia som innehåller allt och lite till. Vilket liv!

Mycket bra skrivit.. Såna recensioner gillar vi :)


Redigerat av mikee, 24 oktober 2016 - 17:26.


#11985

Postad 24 oktober 2016 - 17:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 890 inlägg
  • 0

Birdman 7/10. 



#11986

Postad 24 oktober 2016 - 17:55

Unregisteredfeb397d8
  • Unregisteredfeb397d8
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Veckans dokumentärtips: The Kid Stays in the Picture (2002)
Historien om den legendariska Hollywood-producenten och studiochefen Robert Evans, berättad med han själv som narratör. Upptäckt av en slump och uppmärksammad för sitt goda utseende började han karriären som skådespelare på 50-talet och blev en stjärna över natten. Trots roller i ett par storfilmer insåg Robert snabbt sin begränsade talang för skådespeleri. Dessutom var det inte det han drömde om, han ville vara på andra sidan kameran och producera filmerna. Paramount Pictures var vid den här tiden en lågstatus-studio som mest producerade skräpfilm - Robert kom in och drev studion från 1966-1974 och förvandlade under den perioden Paramount till Hollywoods absolut hetaste studio med succéer som Rosemary's Baby (1968), The Godfather (1972) och Love Story (1970). Men från toppen är det ett långt fall och hans senare liv kantades av skandaler som skilsmässa, kokaininnehav och en mordutredning.
För mig som älskar New Hollywood-eran - då 70-talet var sprängfyllt med unga talangfulla regissörer som inte längre brydde sig om den klassiska formen att göra film på och skapade klassiker efter klassiker - är det här en skattkista av anekdoter. Och Robert Evans var inblandat i allt. Han var den som handplockade en okänd liten polack vid namn Roman Polanski att göra Rosemary's Baby, under produktionen övertygade han dessutom den kommande stjärnan Mia Farrow att skilja sig från en rasande Frank Sinatra till förmån för att göra klart filmen. Under produktionen av The Godfather sparkade han regissören Francis Ford Coppola 6-7 gånger, han träffade sin fru Ali MacGraw under filmen Love Story som senare lämnade honom för Steve McQueen osv osv. Framförallt är all politik och förhandlande som ska till för att göra en film och hur mycket som uppstår av slumpen oerhört intressant.
Men Robert navigerar med sin sköna whiskeyröst, självinsikt och underhållande fuck you-attityd det här till att vara så mycket mer än en fest för nördarna. Tillsammans med en fartfylld berättarteknik med suverän musik blir det nästan som en spelfilm som alla kan uppskatta. En historia som innehåller allt och lite till. Vilket liv!


Tack för en bra recension, du lockade mig att se den

#11987

Postad 24 oktober 2016 - 21:30

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 2

SSF: Schindler's List (1993) | 5/5 |

Entreprenör, nazistmedlem och kapitalist. Oskar Schindler anlände till Kraków, Polen 1939 för att starta upp en fabrik och utnyttja billig arbetskraft för att tjäna grova pengar. Kriget såg han som en möjlighet och nazisterna som allierade. När omfattningen av Förintelsen går upp för honom börjar han dock skydda sina judiska arbetare och med sin charm och rikedom smörja den nazistiska maskinen för att rädda så många som möjligt. Samtidigt anländer nazisten Amon Goeth och börjar genast visa sin sadism.

Utan att ha några direkta källor i ryggen skulle jag tro att Schindler's List är en av de filmer som visats mest i skolor. Jag minns själv när jag såg den, tyckte att den var lång men budskapet gick absolut fram. Det är först nu vid en omtitt jag inser vilket filmmästerverk det är. Spielberg var inte rädd för att använda barn som symboler för krigets fasor. Starka scener som lämnar ett intryck efteråt av tomhet och oförståelse för hur människor kan vara så grymma. Han informerar men dramat är samtidigt mästerligt utfört.

Schindler och Goeth, en ängel och ett monster men båda är komplexa. Som samtalet Schindler har med Stern när de ska flytta arbetarna till Auschwitz och därmed allt hopp ute för Stern och dem andra judarna. Schindler hasplar ur sig utan att tänka: "jag ska åka hem, jag har tjänat mer pengar än jag kan spendera". Snabbt inser han hur förjävlig han låter - Stern sitter ju där och är en dödsdömd man. Det visar att i grunden är han kapitalist, men medmänskligheten inom honom kunde inte längre ignorera mördandet och det slutade med att han gav bort hela sin förmögenhet i mutor. Goeth visar också en annan sida när han försöker vara en mer förlåtande härskare. Det håller dock bara nån dag. De var även allierade och Schindler tvingades balansera på en tunn lina för att inte förarga Goeth och därmed förlora allt. Filmen skildrar det här mästerligt.

Det är omöjligt att sitta oberörd under scenen med ringen på slutet som Schindler får som tacksamhet. Musiken, Neeson's skådespel, symboliken - allt är perfekt. Alla måste se, dels för att inte glömma, men också om man har det minsta intresse för film.


Redigerat av Neatless, 24 oktober 2016 - 21:30.


#11988

Postad 24 oktober 2016 - 21:53

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Mr. Church

Stundtals seg men väl sevärd.

#11989

Postad 25 oktober 2016 - 00:56

Niskalaukaus
  • Niskalaukaus
  • Lärjunge

  • 254 inlägg
  • 0

Filmstaden Scandinavia 1 IMAX® visade Jack Reacher 2: Never Go Back, betyg 3 av 5

 

Den är något bättre än ettan tycker jag. Lite bättre story och något bättre action.

 

JackReachesFurtherIMAXaffisch.jpg

Jack reaches further - but only just...

 

Filmen visades som en 2.35:1 film med svarta kanter upp och nedtill, på en icke-avmaskad duk. Bilden var väl mjuk (felinställd?) och ljudet något lägre än brukligt i salongen.

 

Såg den idag o ger den samma betyg som du. Men jag tyckte nog 1an var bättre. Retade mig än mer på att Tom Cruise som Jack i den här än i första.



#11990

Postad 25 oktober 2016 - 09:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Bad moms. Helt ok film i stil med bridesmaids, om än snäppet sämre. Helt ok komedi som gjorde frugan nöjd. 3 av 5 i betyg. 

"Bad-moms"? Jag trodde för en stund att du talade om kostnadsläget i våra simhallar. :D



#11991

Postad 25 oktober 2016 - 18:48

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 0

Titta vi flyger! (Airplane, 1980)

b4sAWNIbfXw4WTdc1wiVRBk2Vko.jpg

En av de absolut bästa komedierna. Filmen parodierar Zero Hour (1957), som är värd att se, och inte Airport (1970) som många tror.

4,5/5



#11992

Postad 25 oktober 2016 - 21:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Finding Forrester

En av mina favoritfilmer, fortfarande mycket väl sevärd.

#11993

Postad 27 oktober 2016 - 18:51

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Titta vi flyger! (Airplane, 1980)
b4sAWNIbfXw4WTdc1wiVRBk2Vko.jpg
En av de absolut bästa komedierna. Filmen parodierar Zero Hour (1957), som är värd att se, och inte Airport (1970) som många tror.
4,5/5

"-We got to get him to a hospital!"
"-What is it?!"
"-A big building with sick people in it."

Underbar film!

Redigerat av MrSpokk, 27 oktober 2016 - 18:52.


#11994

Postad 28 oktober 2016 - 08:36

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Ett päron till farsan "nästa generation"

 

Samma visa och lite smårolig. Men i slutändan nja, leve "originalen" :)

 

2/5 Färjestadare



#11995

Postad 28 oktober 2016 - 13:05

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Filmstaden Scandinavia 1 IMAX® visade Doctor Strange 3D

 

DoctorStrange%20IMAXaffisch.jpg

Helt okej Marvelrulle, med några riktigt snygga 3D-effekter (för en gångs skull). De visuella effekterna gav mer än själva handlingen, dock var skådisarna riktigt bra.

Betyg en stark 3 av 5


Redigerat av FEA, 28 oktober 2016 - 15:31.


#11996

Postad 28 oktober 2016 - 15:16

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Frank.

 

Lite väl mycket indie för sig eget bästa men annars lite lagom skruvad och sympatisk. 3 av 5. 



#11997

Postad 28 oktober 2016 - 16:36

Neatless
  • Neatless
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 1
SSF: Days of Heaven (1978) | 2/5 |

Syskonparet Bill och Abby flyr det hårda arbetet i Chicago i början på 1900-talet på jakt efter ett drägligare liv där pengar inte är en fråga om liv och död. De finner jobb på en farm i Texas där dem får reda på att den rika ägaren diagnotiserats med en dödlig sjukdom som ger han ett år kvar att leva. När han sen faller handlöst för Abby ser dem sin chans - uthärda ett kort äktenskap och sen håva in arvet. Men Bill och Abby har en hemlighet som ingen vet, dem är inte syskon - dem är ett kärlekspar. Och Bill är av den svartsjukare och hetlevrade sorten så när döden dröjer för ägaren växer missnöjet.

Regissören Terence Malick filmade nästan uteslutande under den "magiska timmen" då solen är på väg upp eller precis gått ner och skapar ett ljusförhållande som är magiskt vackert att fota/filma i. Och det resulterade i en av historiens vackraste filmer i mitt tycke, det är fantastiskt vackert med det dämpade ljuset över dem vidsträckta miljöerna. Det är vykorts-potential i varje filmruta och en fridfull stämning med drag av drömmande poesi. Som i många Malick-filmer. Den fina musiken från mästaren Ennio Morricone bidrar till det också. Men där slutar lovorden för mycket mer har den inte att bjuda på. Historieberättandet lämnar mycket övrigt att önska, den misslyckas med att vara engagerande eller särskilt roande. Det är mycket yta framför innehåll och ibland tror jag att naturkanalen har kommit på med alla insekter i närbild.

Sen är berättarrösten av en tonårstjej som har en undangömd roll i filmen och inte alls låter inspirerad. Istället för att bli en personlig prägel låter det som hon har högläsning inför klassen och inte kunde bry sig mindre. Richard Gere's gör inte nåt märkvärdigt ifrån sig och hans karaktär är alldeles för ensidig, han bara brusar upp och slåss hela tiden. Brooke Adams saknar helt personlighet och är en uttryckslös docka genom filmen. Sam Shepard däremot är en sympatisk karaktär, filmens bästa.

Malick är som så ofta för omständig när han berättar historien, han bryr sig inte utan det ska hela tiden svävas iväg i alltför långa poetiska resor som få orkar ta till sig. Men snyggt är det.


#11998

Postad 28 oktober 2016 - 20:55

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
X men days of future past, BD
Superhjältar, mutanter, tidsresor, vietnamkriget, mördarrobotar ett extremt ostigt manus och en så talangfull rollista så man baxnar. Resultat: Hyfsad popcornrulle.

Bifogad fil  IMG_3587.PNG   438,99K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av hassesolo, 28 oktober 2016 - 20:59.


#11999

Postad 29 oktober 2016 - 20:30

Unregistered706504e9
  • Unregistered706504e9
  • Beroende

  • 1 012 inlägg
  • 0
Om jag tar mig igenom skiten så har jag sett klart American ultra. Hur kan man ha fått pengar att göra skräpet?

#12000

Postad 30 oktober 2016 - 09:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Halloween (Netflix)

 

Inte min filmgenre egentligen, men en knappt godkänd rulle om man gillar lite nervkittlande spänning blandat men frustation  :)

 

2/5 Färjestadare


Redigerat av mcmike, 30 oktober 2016 - 09:07.




1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.