Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilstereoköp, ljudkvalitetsskillnad kontra pris

2 svar i tråden

Skickat 23 november 2011 - 18:56

Jag ska skaffa mig en stereo till bilen. Högtalare ska naturligtvis också uppgraderas i samma veva för att få lite trevligare ljud.
Min fråga är hur stor skillnad i ljudkvalitet det är om man skulle gämföra en genomsnittlig stereo i ca 1500 kr klassen med en för ca tusen kronor till. Frågan är alltså om det är värt att ta ett och annat steg över 1500 klassen endast för ljudskillnadens skull.

Eventuell ljudskillnad blir ju störe beroende på hur bra högtalare jag har därför kan jag också nämna att jag tex tänker lägga ca 700-1000 för frontparet och matcha övriga högtalarkomponenter till det. Ett 4kanals slutsteg kommer säkert tillkomma så småningom

Några stereos jag funderar på. Tror jag ska satsa på Alpine då folk överlag verkar anse dem som bäst (med Pioneer väldigt tätt inpå). Har ni invändningar så får ni gärna komma med det!

Alpine 1400kr http://www.bilradiohuset.se/sv/produ...lpine-CDE-120R
Alpine 1800kr http://www.bilradiohuset.se/sv/produ...lpine-CDE-111R
Alpine 2300kr http://www.bilradiohuset.se/sv/produ...ine-CDE-9882Ri

Tack på förhand!

Det här inlägget har ändrats av Tobin 23 november 2011 - 18:57

Skickat 28 november 2011 - 16:53

Ett start tips är att kolla på beg. prylar i samma prisklass. Du får ofta en spelare som låter bättre (men inte alltid) och ofta fler trevliga funktioner som du kanske egentligen klarar dig utan men i övrigt är trevliga. Samma sak med högtalare. Du får MYCKET mer för pengarna om du kollar efter begagnat!

På blocket finns det gott om säljare som tar sjuka överpriser för beg billjud men om du googlar på lite bilstereoforum och liknande så kommer du hitta riktigt trevliga saker för bra pengar.

Nu vet jag inte hur högt du kommer att lägga ribban för bilstereon men installationen gör mycket för slutresultatet! Se till att högtalarna sitter rejält fast i dörren och inte flexar. Vill du gå ett snäpp längre kan man sätta speciella skivor på insidan av plåten i dörren för att få en stummare dörr och därmed mer tryck innuti bilen. Man slipper på så vis oxå ifrån tråkiga vibrationer från bilen. Vill man inte lägga ner massvis med pengar på sådana prudukter finns alltid bitumenmatta på exempelvis swedol som sköter det utmärkt till knappt några pengar. Det och en riktigt stadig installation av högtalarna gör mycket för ljudet!

Skickat 04 december 2011 - 23:44

Tack. Kikar runt lite lätt efter begagnat vet att det är kan vara väldigt prisvärt. Tänker också lägga mycket energi på installationen. Jag vet hur, rent generellt, underskattad den akustiska biten är i förhållande till själva ljudprylarna. I dörrarna blir det bitumen. Sedan vet jag inte om man ska försöka "spärra av" runt omkring elementet i dörren för att skapa som en låda för högtalaren, eller är det bara jobb i onödan?

I hatthylan ska jag bygga in lådor för högtalarna, även om bilhögtalarelement är anpassade för att spela bättre "öppet" än vanliga högtalare är jag övertygad att det kommer göra en markant skillnad. Då kanske jag inte känner något behov av en bas heller.

Säljs bilhögtalarlådor som kallas VE69 på de flesta ställen som säljer bilhögtalare. Blir kanske ett par sådana.

En annan fråga, koaxialer eller högtalare med separat diskant? Någon uppenbar fördel med något av allternativen?

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • AKG Hörlurar
    MrLelle
    2013-06-20 10:21:59
  • Ny förstärkare och högtalare
    TDLG30RTL
    2013-06-19 21:35:07
  • R2-D2 beväpnad
    Benkke
    2013-06-19 20:29:30
  • R2-D2
    Benkke
    2013-06-19 20:07:28
  • Framtida ljudrum
    Gubbas83
    2013-06-19 19:41:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.