Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konsol vs PC

1461 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 februari 2010 - 15:48

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Istället för att skräpa ner tråden som länkas till nedan så kan vi väl ta diskussionen här.
RogerEnthusiasm bidrar nedan och i länkad tråd med lite diskussionsunderlag, nu kan vi väl fylla på med vad vi tycker om fps-styrning på konsol.

RogerEnthusiasm förklarar hur det är

Men det tar ungefär två veckor att lära sig hantera en kontroll lika bra som de "proffesionella" lirarna. Därefter handrar det om att lära sig om hur själva spelet fungerar. Och sålänge det är COD så vet man ju att det är precis likadant som förra liret i serien av samma utvecklare. Sen ska man ju lära sig banerna också, det är en annan sak.


Ja. Gamepads har dålig precision. Det är just därför man i konsoll spel har en väldigt stor mängd liv och har hjälpmedel så som Auto-Aim och Bullet Magnetism. Det lämpar sig helt enkelt inte på proffesionell nivå. För ett casual singelplayer lir kan det vara perfekt för att bara slänga sig ner i soffan och lira, men inte på seriös nivå.


Jag använder följande inlägg som grund för min fråga.

Men det tar ungefär två veckor att lära sig hantera en kontroll lika bra som de "proffesionella" lirarna.


RogueEnthusiasm är antingen normal eller överbegåvad, och jag dum i huvudet.
Varför? jo, jag sitter fortfarande flera kvällar i veckan och förbättrar min precision i fps på konsol, jag har hållit på i 8 år.
RogueEnthusiasm bemästrade kontrollen efter 2 veckor och jag lär mig fortfarande efter 8 år....något galet med mig?

Jag vänder mig inte emot det faktum att det är bättre precision i fps på pc.
Jag vill däremot gärna få bekräftat att det inte är normalt att vara fullfjättrad sense 10 (för att cod referera) gamepad-fetischist efter 2 veckor.

Jag vet ju nu att det inte funkar så men du får gärna utveckla hur du resonerar i detta fall.

bara slänga sig ner i soffan och lira

detta gillar jag iofs.

#2

Postad 10 februari 2010 - 16:51

Unregistered6116c5cb
  • Unregistered6116c5cb
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0
Vad jag vet sa finns det val gott om konsolturneringar dar man kan vinna mycket cash. Vet inte varfor det skulle vara mindre professionellt?

Jag kommer inte ihag hur det var i borjan nar jag borjade spela med pad, men om jag plockar upp ett nytt fps sa tror jag nog jag har natt ganska nara min maxniva i pricksakerhet i ett givet spel tva veckor eller sa. Det blir typ 80/20 principen. Sen sa blir man mest battre pa att lara sig kartor, forutspa vad folk kommer at gora osv.

Men jag haller nog med honom till en viss del, en snubbe som ar grym med pad i ovrigt kommer nog inom tva veckor spoa nagon som har spelat lange men ar medelmattig. Hur det ar for nagon som aldrig lirat med en pad har jag ingen aning om, har haft nagon slags konsol sedan jag var en liten unge.

Redigerat av Unregistered6116c5cb, 10 februari 2010 - 16:54.


#3

Postad 10 februari 2010 - 17:51

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0
Har spelat en hel del spel med handkontroll och även om jag utan tvekan hade vunnit över en spelare som är lika bra som jag är med mus och tbord så har iaf inte jag några större problem med att spela spel med denna form av styrning. Något som jag inte klarar av däremot är spel som har Auto-Aim på eller använder sig av denna i någon form, det ställer till mer besvär än vad det hjälper i mitt fall åtminstone.

Hur lång tid det tar att lära sig att spela med en handkontroll är väldigt individuellt och vissa verkar ha problem att överhuvudtaget spela med dessa. En del verkar ha problem med att styra ens karaktär i spelet samtidigt som de styr siktet andra verkar ha problem med att få in "känslan" över hur mycket man behöver dra spakarna för att få avsedd verkan (till exempel i bilspel då det är lätt att gasa till lite för mycket eller svårt att hålla gasen i samma läge för att bibehålla samma hastighet).

Redigerat av Jack of all trades, 10 februari 2010 - 17:52.


#4

Postad 10 februari 2010 - 17:56

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Hehehe, detta var lite komiskt faktiskt. Att det ska skapa så mycket uppståndelse. Antar att jag är van vid gaming forum och inte riktigt ställen som är lika överflödat av casual spelare.

Ja, min mening är att konsoll lirande inte passar in på professionell nivå därför att det finns för mycket hjälpmedel som är inlagda i spelet för att motverka den halvdanna precisionen man får av gamepads.

Vi pratar om Auto-Aim, siktet följer motståndaren automatiskt i en viss grad.
Bullet Magnetism, att skotten faktiskt ändrar riktning mitt i luften för att hamna på målet.

Det finns inget att diskutera om när det gäller gamepads precision. Dom är helt enkelt inte ens nära precisionen av vad en mus kan ge. Nu måste jag dock påpeka att jag inte har något emot själva konsollen ifråga. Bara styrningen och server systemet.

När jag tänker seriös nivå, då tänker inte jag fotbollar som automatiskt dras mot målet eller tennisbollar som automatiskt skruvar sig in på banan. Men det kanske bara är jag?

Sen att jag kommer in i en gamepad på två veckor. Det kan ha att göra med att jag är väldigt ung och har växt upp med spel. Sedan så syftar jag då på att "komma in" i det. Alltså inte lära sig det igen från grunden.
Kanske gjorde jag mig inte tillräckligt tydlig på den punkten.
Kom gärna med vettiga motargument.

Redigerat av RogueEnthusiasm, 10 februari 2010 - 18:03.


#5

Postad 10 februari 2010 - 18:05

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0

Vi pratar om Auto-Aim, siktet följer motståndaren automatiskt i en viss grad.
Bullet Magnetism, att skotten faktiskt ändrar riktning mitt i luften för att hamna på målet.

Gillar inte spel där jag inte kan stänga av denna funktion, ska jag klara ett spel ska jag göra det utan någon som helst "hjälp" =). Håller med om att inget idag kommer i närheten av mus och tbord styrning men en handkontroll funkar däremot att spela fps spel med då de är avsedda för konsol. Skulle jag köra ett spel som är gjort för pc på svåraste där ain träffar mer än den missar hade jag nog fått spela väldigt länge innan jag lyckats klara det om jag nu gjort det överhuvudtaget.

Redigerat av Jack of all trades, 10 februari 2010 - 18:06.


#6

Postad 10 februari 2010 - 18:09

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Gillar inte spel där jag inte kan stänga av denna funktion, ska jag klara ett spel ska jag göra det utan någon som helst "hjälp" =). Håller med om att inget idag kommer i närheten av mus och tbord styrning men en handkontroll funkar däremot att spela fps spel med då de är avsedda för konsol. Skulle jag köra ett spel som är gjort för pc på svåraste där ain träffar mer än den missar hade jag nog fått spela väldigt länge innan jag lyckats klara det om jag nu gjort det överhuvudtaget.


Jag är inte jätte erfaren av konsoll spel. Kan man stänga av dessa funktioner i tex. Halo och CoD? När jag själv spelat har jag aldrig sett den funktionen.

#7

Postad 10 februari 2010 - 18:12

Unregistered035dce0b
  • Unregistered035dce0b
  • Forumräv

  • 549 inlägg
  • 0
Sen har ju en seriös pc gamer inte ett vanligt tangentbord å mus utan litte mer hitec så att säga,ja har en gamepad belkin 52 som är klockren å en mx518 som mus som jag har flera i kartong av ifall dom skulle sluta säljas så bra tycker jag den musen är:) konsoll är chanslöst anser jag hur länge man än nöter med den både på 360 å ps3 då ja har båda å provat länge för å ge det en chans,men frustationen över att veta vilken nivå man har å inte ens komma upp i 50%av den nivån gör det väldigt frustrerande och rent ut sagt värdelöst,men för en som inte spelat så mycket på pc så tycker man säkert det funkar toppen å de är ju huvudsaken:)

#8

Postad 10 februari 2010 - 18:16

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Sen har ju en seriös pc gamer inte ett vanligt tangentbord å mus utan litte mer hitec så att säga,ja har en gamepad belkin 52 som är klockren å en mx518 som mus som jag har flera i kartong av ifall dom skulle sluta säljas så bra tycker jag den musen är:) konsoll är chanslöst anser jag hur länge man än nöter med den både på 360 å ps3 då ja har båda å provat länge för å ge det en chans,men frustationen över att veta vilken nivå man har å inte ens komma upp i 50%av den nivån gör det väldigt frustrerande och rent ut sagt värdelöst,men för en som inte spelat så mycket på pc så tycker man säkert det funkar toppen å de är ju huvudsaken:)


Tja, vad som är High-tech eller så är ju relativt. Men visst, de flesta professionella gamers tror jag använder Steelseries 6/7g och antingen Razer Deathadder eller MX518. Har inte sett särskilt många som använder Mamba och Naos 5000 om jag ska vara ärlig. =) Men det kan väll ha att göra med att dom flesta professionella lirarna har ganska knappert med pengarna och utrustningen kommer från sponsorer.

#9

Postad 10 februari 2010 - 18:23

Jack of all trades
  • Jack of all trades
  • Veteran

  • 1 846 inlägg
  • 0

Jag är inte jätte erfaren av konsoll spel. Kan man stänga av dessa funktioner i tex. Halo och CoD? När jag själv spelat har jag aldrig sett den funktionen.

Just de spelen vet jag inte då jag bara lirat Halo 1-2 på pc (äger visserligen Halo 3 och Halo OSD men inte kört något av dom än) så jag vet inte om det går. Just nu kör jag The Darkness och det första jag var tvungen att avaktivera var att siktet skulle låsa sig på fienderna. Vet dock inte om spelet i sig använder sig av någon form av Auto-Aim men jag börjar mer och mer misstänka att den kan göra det. Gillar verkligen inte spel där jag själv bestämmer hur det ska vara, vill jag spela utan assist så ska jag ju för tusan få göra det med=).

#10

Postad 10 februari 2010 - 19:07

Unregistered6116c5cb
  • Unregistered6116c5cb
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Ja, min mening är att konsoll lirande inte passar in på professionell nivå därför att det finns för mycket hjälpmedel som är inlagda i spelet för att motverka den halvdanna precisionen man får av gamepads.

Nej vad du menar ar at det inte passar in pa din 1337 niva. Du kan vara proffs pa precis vad som helst sa lange det finns pengar att tjana pa det. De tavlar ju inte mot pc spelare so vad spelar den relativa precisonen for roll i sammanhanget?

Redigerat av Unregistered6116c5cb, 10 februari 2010 - 19:09.


#11

Postad 10 februari 2010 - 19:17

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Nej vad du menar ar at det inte passar in pa din 1337 niva. Du kan vara proffs pa precis vad som helst sa lange det finns pengar att tjana pa det. De tavlar ju inte mot pc spelare so vad spelar den relativa precisonen for roll i sammanhanget?


Där har du en poäng. Men se det så här. Skulle du hellre se på fotboll när spelarna har på sig fotbolls skor eller gummistövlar och spelar med en skumgummi boll? Skippa det humoristiska i ditt svar bara.

#12

Postad 10 februari 2010 - 19:57

Unregistered6116c5cb
  • Unregistered6116c5cb
  • Forumräv

  • 531 inlägg
  • 0

Där har du en poäng. Men se det så här. Skulle du hellre se på fotboll när spelarna har på sig fotbolls skor eller gummistövlar och spelar med en skumgummi boll? Skippa det humoristiska i ditt svar bara.

Meh, ska man dra den liknelsen till sin spets sa borde ingen kolla pa nagon motorsport pa asfalt forutom formel 1, eftersom de har optimal utrustning.

#13

Postad 10 februari 2010 - 20:10

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Meh, ska man dra den liknelsen till sin spets sa borde ingen kolla pa nagon motorsport pa asfalt forutom formel 1, eftersom de har optimal utrustning.


Men bilförarna som kör på andra vägmaterial får ju inte hjälp med korrigeringen av ratten eller? Inte heller bromsar bilen automatiskt om den är på väg ut för en klippa? Skillnaden är att dom förarna lever med det och lär sig kontrollera det. Konsollspelen ger spelaren en genväg som ger denne illusionen av att denne är bättre än han egentligen är.

Redigerat av RogueEnthusiasm, 10 februari 2010 - 20:11.


#14

Postad 10 februari 2010 - 20:20

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Har inte detta ämen redan ältats, bråkats om och tagits upp lite väl många ggr tidigare för att man ska veta att man inte kommer komma nånvart?

Två läger med två lika hårdnackade anhängare.

Dock kan jag tycka att bortsett alla andra faktorer att tangenbord och mus ger en precision långt överlägset den man får med en handkontroll. Den som säger annat vet inte vad han pratar om imo.

Dock säger jag inget om huruvida det går att spela lika bra osv med en kontroll men vid jämförelse pratar vi två vitt skilda saker.

Gäller att hålla isär de båda.

#15

Postad 10 februari 2010 - 20:28

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Har inte detta ämen redan ältats, bråkats om och tagits upp lite väl många ggr tidigare för att man ska veta att man inte kommer komma nånvart?

Två läger med två lika hårdnackade anhängare.

Dock kan jag tycka att bortsett alla andra faktorer att tangenbord och mus ger en precision långt överlägset den man får med en handkontroll. Den som säger annat vet inte vad han pratar om imo.

Dock säger jag inget om huruvida det går att spela lika bra osv med en kontroll men vid jämförelse pratar vi två vitt skilda saker.

Gäller att hålla isär de båda.


Ojo, men du vet den sida med mest anhängare när världen går under om 2 år vinner ju. Så det gäller ju att ligga i och övertyga nya rekryter. :D

#16

Postad 10 februari 2010 - 20:34

Bizhop
  • Bizhop
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Smoky DRFT, Konsol
VS
Stevy, PC
Om man nu ska göra jämförelsen om underhållning så har jag lika god behållning av att titta på båda dessa klipp.
Jag är djupt imponerad av alla som behärskar spelen lika bra som dessa herrar gör, konsol eller pc.
Jag har däremot lite svårt att tycka att Smoky är mindre värd som spelare bara för att han utför detta på konsol.

#17

Postad 10 februari 2010 - 22:00

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0
Det är lite lustigt, vad än jag eller någon annan säger så svarar du bara med att säga:

Men det tar ungefär två veckor att lära sig hantera en kontroll lika bra som de "proffesionella" lirarna.

och sedan kommer du med följande exempel:

Men se det så här. Skulle du hellre se på fotboll när spelarna har på sig fotbolls skor eller gummistövlar och spelar med en skumgummi boll? Skippa det humoristiska i ditt svar bara.

Ett exempel som dels är löjligt dåligt och som du sedan motsäger själv när du skriver följande som svar på att all motorsport förutom F1 isf vore meningslös:

Men bilförarna som kör på andra vägmaterial får ju inte hjälp med korrigeringen av ratten eller? Inte heller bromsar bilen automatiskt om den är på väg ut för en klippa? Skillnaden är att dom förarna lever med det och lär sig kontrollera det.


Jag håller med om att precisionen du får när du använder mus är bättre än när du sitter med en kontroll i handen och har aldrigt påstått ngt annat. Men när du så tydligt påstår att man inte kan vara bra på FPS på konsoll eftersom precision inte existerar och att den enda anledning till att man träffar stavas Auto-aim och Bullet-magnetism så står det ganska klart att du inte vet vad du egentligen pratar om utan bara har en förutfattad mening och personlig vendetta mot konsoll-FPS. Räcker att först spela lite SP och sedan lite MP i MW2 för att se hur stor skillnad det är i Auto-aim.

Att du har begränsad erfarenhet av FPS på konsoll säger du ju själv:

Jag är inte jätte erfaren av konsoll spel.


Jag tar återigen upp MW2 som exempel eftersom det är det spelet som jag spelar mest: Om ditt påstående var fakta så skulle alla spelare använda sensitivity 10 efter bara någon vecka med spelet. Som jag skrivit innan så använder jag 3(!) efter 2 månader med spelet och jag har svårt att tro att det är mer än någon promille av alla spelare som använder sens 10 och klarar av det.

Som sagt, jag påstår inte att du får samma precision med handkontroll, mus ÄR bättre. Däremot beror din precision på konsoll INTE på auto-aim, utan på hur erfaren och duktig du är.

#18

Postad 10 februari 2010 - 22:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0
Vad ÄR ens bulletmagnetism. Tror aldrig jag sett något sådant i ett konsolspel :D ?

Och jämförelsen med fotboll och gummistövlar (haltar ju lite eftersom gummistövlar inte direkt är några hjälpmedel men)... ja, det är roligare att titta på herrfotboll imo, men det gör inte att damspelarna tycker det är mindre kul att spela själva. På deras seriösa nivå.

#19

Postad 10 februari 2010 - 23:33

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Är det ingen annan som tycker det är fel att man kan ändra sensitivity så att man de facto rör sig (ja, siktrörelsen då) snabbare? Personligen tycker jag att spelen skall vara så pass väloptimerade för sin plattform att den hastighet de valt att man kan röra sig med skall vara låst. Sen om man vill ha inställningen på känslighet så att ett litet utslag på kontrollen ger en längre rörelse på skärmen (men absolut inte snabbare!) så skulle det ju vara helt okej.

I övrigt så håller jag med om att mus ger bättre precision än handkontroll i grunden, men precis som förr när tjatet var om man skulle spela med enbart tangentbord eller tangentbord + mus (för att det var så överlägset) så fanns det alltid några som var överjävliga på det som skulle vara "omöjligt". Sen håller jag med vad som sagts tidigare, alla nivåer av tävlan (om man nu kan ranka PC vs konsoll på det viset) har ju sitt berättigande, prestationen skall ju fortfarande till.

#20

Postad 11 februari 2010 - 05:54

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Har inte detta ämen redan ältats, bråkats om och tagits upp lite väl många ggr tidigare för att man ska veta att man inte kommer komma nånvart?

Haha, ja folk verkar ha mycket att säga i ämnet... så även du :D

Dock kan jag tycka att bortsett alla andra faktorer att tangenbord och mus ger en precision långt överlägset den man får med en handkontroll. Den som säger annat vet inte vad han pratar om imo.

Mus är bra och ger bättre (men inte långt överlägsen enligt mig) precision såklart, men tangentbord är knappast något som höjer någon precision. Snarare tvärtom. Men jag kanske är en av dem som inte vet vad jag pratar om...

#21

Postad 11 februari 2010 - 06:31

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Mus är bra och ger bättre (men inte långt överlägsen enligt mig) precision såklart, men tangentbord är knappast något som höjer någon precision. Snarare tvärtom. Men jag kanske är en av dem som inte vet vad jag pratar om...

Ok, så du tycker inte att det faktum att med tangentbord har du tillgång till i stort sett obegränsat med knappar med en hand som dessutom är helt fri och separerad från styrninen som du utför med musen låter mer optimalt?

Det jag undrar än mer är hur du menar att tangentbord snarare skulle göra precisionen sämre?

För min del är detta ett solklart fall i den frågan.

Återigen separerat från den andra diskussionen.

#22

Postad 11 februari 2010 - 07:11

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0

Mus är bra och ger bättre (men inte långt överlägsen enligt mig) precision såklart, men tangentbord är knappast något som höjer någon precision. Snarare tvärtom. Men jag kanske är en av dem som inte vet vad jag pratar om...

Sant, tangentbord har dålig precision. Av/På. Antingen står man stilla eller så springer man. Medan med en analog sticka så bestämmer man hur fort man ska röra sig. Men i det stora sammanhanget så spelar det ingen större roll då man vill springa i stort sett hela tiden.

Det stora pluset på PCn är musen, som är överlägen att sikta med. Och den har ingen skakfunktion heller som en handkontroll, vilket kan göra handkontrollen svårare att använda sekunden efter man blivit skadad i många spel.

Själv så föredrar jag tangentbord och mus något enormt när det gäller FPS. Har inget FPS till konsolen alls, utan sådana spelas bara hos kompisar. Främsta anledningen till jag har en konsol är för att spela japanska spel (och när har dom gjort ett FPS?), i stort sett alla västerländska spel jag vill spela släpps och spelas på PCn.

#23

Postad 11 februari 2010 - 07:25

nipronz
  • nipronz
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Jag har testat COD4 på konsol en gång, och lirar nästan dagligen på PC. Så min åsikt är väl lite partisk.

Hursomhelst så lirar jag (precis som "alla de stora namnen") en mod som heter Promod. Promod skiljer sig mycket från originalet (kompetetiv mod, det finns info på nätet om det är intressant) och jag upplever att skillnaden i spelsätt, skill etc. mellan konsol och pc (framförallt promod) är väldigt stor. Jag vill inte påstå att jag är ett proffs eller något liknande.
Majoriteten av spelare på PC spelar dock inte promod, och är ganska lik konsolspelare. Inget illa menat men en bra spelare på konsol kan uppfattas som att det är en bot på PC :D Proffesionella spelare behöver inte nödvändigtvis ha ett Logitech G15 eller något sånt tangentbord. Jag vet många som kör med klassiska microsoft-tangetbord (OEM?) och de mest använda mössen är nog Microsoft IntelliMouse 3.0 (lite mer än en hundring), Logitech MX518 och G5 (upp någon prisklass) (alltså inga "hightech grejer").

Självklart vart jag aldrig "insatt" i konsolversionen då jag bara testade en gång, spelade nog som en bot själv, men skillnaden är stor.

Redigerat av nipronz, 11 februari 2010 - 15:33.


#24

Postad 11 februari 2010 - 08:00

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0
tycker det verkar som att folk mest har testat det andra lägret lite sporadiskt, tyckt det var för svårt och sen snackar massa skit om det för att få det att kännas som man är bättre än vad man är :D

om man inte har spelat fps på konsol ett tag osv utan bara testat någon gång, insett att man inte kan wtfpwna lika mycket som med mus+tgb på sin favoritserver/mod/whatnot så är det helt värdelöst. Detta ger ju en helt skev bild om hur det verkligen är. Dock är det ju så att det är lika för alla konsol vs konsol har ju alla samma förutsättningar ( utom de som använder fraxfx etc ). Kan vara samma sak på pc också om alla har samma/liknande utrustning.

Det är väl inte heller helt sant att man kan få så mycket mer kombinationer på ett tangentbord, iaf inte förutsatt att man ska ha wasd hela tiden för att styra. Går ju göra sjukt mycket kombinationer med en handkontroll också om man vill göra det överjävligt onödigt. Men to each his/her own

Dock är jag nog fortfarande i läget då jag siktar bättre med mus+tgb, men jag har inte mindre kul med fps på konsol för det :P

#25

Postad 11 februari 2010 - 09:00

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Ok, så du tycker inte att det faktum att med tangentbord har du tillgång till i stort sett obegränsat med knappar med en hand som dessutom är helt fri och separerad från styrninen som du utför med musen låter mer optimalt?

Precis

Det jag undrar än mer är hur du menar att tangentbord snarare skulle göra precisionen sämre?

Du kan t.ex. utnyttja en analog styrspak till att sakta gå framåt/bakåt och i sidled. Dessutom är det, enligt mig, betydligt lättare att styra rörelserna med en tumme istället för med tre fingrar på ett tangentbord.

För min del är detta ett solklart fall i den frågan.

För mig med.

#26

Postad 11 februari 2010 - 09:09

F.A
  • F.A
  • Lärjunge

  • 252 inlägg
  • 0
Det måste ju vara en jättemarknad för den som får till ett väl fungerande mus+tangentbord till konsoll.
Undrar om det är något på gång?

#27

Postad 11 februari 2010 - 09:17

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0

Ok, så du tycker inte att det faktum att med tangentbord har du tillgång till i stort sett obegränsat med knappar med en hand som dessutom är helt fri och separerad från styrninen som du utför med musen låter mer optimalt?

Det jag undrar än mer är hur du menar att tangentbord snarare skulle göra precisionen sämre?

För min del är detta ett solklart fall i den frågan.

Återigen separerat från den andra diskussionen.

Att tangentbordet har fler knappar har du ju helt rätt i, men vad skulle det spela för roll om du så hade flera 100 knappar? För det första kan du inte använda fler knappar än vad du når utan att släppa "gå-knapparna" och då sjunker antalet användbara knappar ganska rejält. För det andra så spelar det inte heller någon roll hur många knappar du har eftersom det finns ett begränsat antal manövrar i spelet som behöver egna knappar (huka sig, lägga sig ner, sprinta osv.)

ElakeRune ger ett bra svar på din andra fråga.

Men jag står fast vid att mus är bättre än handkontroll men att den analoga spaken ger mer möjligheter än "wasd".

#28

Postad 11 februari 2010 - 09:19

Unregisteredbdbbb6aa
  • Unregisteredbdbbb6aa
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0

Skulle du hellre se på fotboll när spelarna har på sig fotbolls skor eller gummistövlar och spelar med en skumgummi boll?


Svar: Gummistövlar och skumgummiboll!

tycker det verkar som att folk mest har testat det andra lägret lite sporadiskt, tyckt det var för svårt och sen snackar massa skit om det för att få det att kännas som man är bättre än vad man är :D


Kan meddela att jag har spelat ut Army of Two, Kane & Lynch, säkert 75% av Rainbow Six: Vegas 2 på xbox 360 med en polare, några timmar Gears of War också.

På Ps3:an har jag nog lagt ner kanske 20ish timmar på Battlefield: Bad Company 2-betan och demot tillsammans.

Kontrollen på PC är enormt mycket bättre. Är dock en gammal PC-spelare sedan många år tillbaka, så min röst kanske inte betyder så mycket ändå.
Tycker inte FPS passar på konsoll, men det är min egen åsikt och vill folk spela FPS på konsoll får de väl göra det. Köper inga FPS till min Ps3a iaf.

Redigerat av Unregisteredbdbbb6aa, 11 februari 2010 - 09:26.


#29

Postad 11 februari 2010 - 12:36

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Det måste ju vara en jättemarknad för den som får till ett väl fungerande mus+tangentbord till konsoll.
Undrar om det är något på gång?

Finns redan ett antal sådana produkter, men de är inte särskilt populära. En kul sak på det temat är att de flesta av dem finns till PS3, och att det till PS3 finns en konverter så man kan använda 360-handkontroll men det omvända saknas. Bevisligen så verkar det som om de flesta hellre "lär" sig spela med en kontroll de gillar :D

Mus+tangentbord ger självklart bättre precision, men minskar å andra sidan andelen lättillgängliga knappar vilket medför att A-RPG som diablo och Sacred är långt smidigare på konsol, när det gäller FPS så erbjuder båda alternativen fler knappar än vad som används. Hur som helst så är det bevisligen svårare att spela FPS på konsol, inte nog med att man måste lära sig en ny (ovan) kontrollmetod, man måste också ägna sig åt multitasking då du styr med 2 olika spakar. Att spela på konsol kräver helt enkelt mer träning och skicklighet, det är dina egna reaktioner som avgör och inte hur bra hårdvara (mus+tangentbord) du har. FPS är enklast på PC, men roligast på konsol då det känns rättvisare och ens egen skicklighet avgör mer, det är inte lika lätt att få in HS hela tiden :P

#30

Postad 11 februari 2010 - 12:57

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

Svar: Gummistövlar och skumgummiboll!



Kan meddela att jag har spelat ut Army of Two, Kane & Lynch, säkert 75% av Rainbow Six: Vegas 2 på xbox 360 med en polare, några timmar Gears of War också.

På Ps3:an har jag nog lagt ner kanske 20ish timmar på Battlefield: Bad Company 2-betan och demot tillsammans.

Kontrollen på PC är enormt mycket bättre. Är dock en gammal PC-spelare sedan många år tillbaka, så min röst kanske inte betyder så mycket ändå.
Tycker inte FPS passar på konsoll, men det är min egen åsikt och vill folk spela FPS på konsoll får de väl göra det. Köper inga FPS till min Ps3a iaf.


jag generaliserade helt vilt och inriktade mig inte speciellt på någon person alls. Är själv gammal pc och konsol spelare sedan många år tillbaka. Dock är timmarna du lagt ner på konsol fps antagligen bra mycket färre än de du lagt ner på pc fps :P Man var ju inte gud i början med mus och tgb heller :rolleyes:

#31

Postad 11 februari 2010 - 12:59

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
För mig känns det precis tvärtom, mycket roligare med FPS på PC, av följande skäl.
- Att flytta musen en viss sträcka motsvarar motoriskt sett bättre att sikta på riktigt. Att styra med pinne är som att binda fast bössan på skopan till en grävmaskin för att sedan försöka träffa.

- Alla pinnar har en dödgång i mitten, något som mina lemmar saknar... :rolleyes:

- Eftersom man är skickligare är också motståndet bättre, vilket jag föredrar. Inga ramborusningar möjliggjorda av dåligt skytte.

Att man inte skulle behöva simultanförmåga för PC är bara nonsens, PC har möjlighet till så mycket fler kontroller än konsol som en följd av alla knappar. Man kan tex ofta lätt springa, gå, smyga, krypa, kravla och åla tex, inte så vanligt på konsol.

Nu kör jag exklusiva FPS på konsol ändå, men vidhåller att FPS på konsol är som att köra bilspel utan ratt, det är kul, men inte lika roligt... :P

#32

Postad 11 februari 2010 - 13:55

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

För mig känns det precis tvärtom, mycket roligare med FPS på PC, av följande skäl.
- Att flytta musen en viss sträcka motsvarar motoriskt sett bättre att sikta på riktigt. Att styra med pinne är som att binda fast bössan på skopan till en grävmaskin för att sedan försöka träffa.

- Alla pinnar har en dödgång i mitten, något som mina lemmar saknar... :P

- Eftersom man är skickligare är också motståndet bättre, vilket jag föredrar. Inga ramborusningar möjliggjorda av dåligt skytte.

Att man inte skulle behöva simultanförmåga för PC är bara nonsens, PC har möjlighet till så mycket fler kontroller än konsol som en följd av alla knappar. Man kan tex ofta lätt springa, gå, smyga, krypa, kravla och åla tex, inte så vanligt på konsol.

Nu kör jag exklusiva FPS på konsol ändå, men vidhåller att FPS på konsol är som att köra bilspel utan ratt, det är kul, men inte lika roligt... :lol:


vända sig 180 grader på 1 ms är inte speciellt realistiskt heller och fullt möjligt med mus i de flesta fps om man ska dra den parallellen.
och som sagts tidigare så har man inte tillgång till speciellt mycket mer knappar jämfört med konsol heller om man ska hålla sina 4 styrknappar ( wasd oftast ) och gå smyga springa gör man ju automatiskt med en analog kontroll som finns till konsoler ( dvs det behövs inga extra knappar för detta :P )

man har inte roligare än man gör sig, annars kan jag bitvis hålla med om liknelsen med ratten :rolleyes:

#33

Postad 11 februari 2010 - 14:18

Unregisteredbdbbb6aa
  • Unregisteredbdbbb6aa
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0

vända sig 180 grader på 1 ms är inte speciellt realistiskt heller och fullt möjligt med mus i de flesta fps om man ska dra den parallellen.

Men man gör det snabbare IRL än på konsoller. Dog en ruskig massa gånger i Uncharted 2 MP-betan för det tog 1-3 sekunder att vända sig, jag skulle tro det är någonstans mittmellan konsoll och PC i verkligheten isåfall, tänk dig själv, du blir skjuten i benet bakifrån, nog kastar du dig om och RATATATATATA om du kan :rolleyes:

#34

Postad 11 februari 2010 - 15:47

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

vända sig 180 grader på 1 ms är inte speciellt realistiskt heller och fullt möjligt med mus i de flesta fps om man ska dra den parallellen.
och som sagts tidigare så har man inte tillgång till speciellt mycket mer knappar jämfört med konsol heller om man ska hålla sina 4 styrknappar ( wasd oftast ) och gå smyga springa gör man ju automatiskt med en analog kontroll som finns till konsoler ( dvs det behövs inga extra knappar för detta :lol: )

man har inte roligare än man gör sig, annars kan jag bitvis hålla med om liknelsen med ratten :rolleyes:

1ms är det ju verkligen inte men du kanske överdriver lite :P

Det verkar iaf som att de flesta konsolspel (kanske även vissa PC-spel) har "väldiga problem" med latency från att man trycker på en knapp och något händer i spelet. Den minsta tiden för ett spel på konsol är 67ms och ända upp till 200ms för t.ex GTA4.
http://www.eurogamer...-factor-article

Redigerat av Bush, 11 februari 2010 - 15:49.


#35

Postad 11 februari 2010 - 16:36

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Wall of text.


Mina paralleller var helt vettiga.
Då att rattar som automatiskt korrigerar sig är samma sak som siktet som dras mot motståndaren automatiskt.

Och med fotbollen så var det precisionen jag syftade på. Om Mus har precision som fotbolls skor så har gamepads precision som gummistövlar.

Sen så måste jag igen erkänna mitt misstag. Jag har liten erfarenhet i Denna generationen. Däremot har jag en väldigt stor mängd timmar på min första generations Xbox i singelplayer. Speciellt då Halo CE. Äger dock en 360 som används för Halo singelplayer.

Angående tangentbordet så skulle en vettig lösning för mig vara att använda en joystick för att gå och mus för att sikta. Låter ganska perfekt i min mening. =)

Edit: Angående inlägget över mig kan jag inget annat än hålla med om. Satte igång Halo 3 för ett tag sen efter en väldigt lång tid och kände direkt en fördröjning. Dock kanske det har med att kontrollen är trådlös.

Redigerat av RogueEnthusiasm, 11 februari 2010 - 16:38.


#36

Postad 11 februari 2010 - 16:38

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Man kan tex ofta lätt springa, gå, smyga, krypa, kravla och åla tex, inte så vanligt på konsol.

Om det finns stöd för det i spelet är det ju enkelt att utföra på konsol, och oftast kan man även det. Springa, gå, smyga sker genom att röra analogen olika fort. Krypa = tryck B-knapp. Kravla/åla = håll inne B-knapp.

Angående tangentbordet så skulle en vettig lösning för mig vara att använda en joystick för att gå och mus för att sikta. Låter ganska perfekt i min mening. =)

Wii + nunchuck. Nästan :rolleyes:

Redigerat av Zoiler, 11 februari 2010 - 16:40.


#37

Postad 11 februari 2010 - 16:40

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Zoiler:

Bullet-Magnetism är att kulan mitt i luften ändrar riktning.

Och min parallell med gummistövlar var angående precisionen och inte hjälpmedel. Det var där motorsport, tennis och fotBOLLEN kom in. =)

Redigerat av RogueEnthusiasm, 11 februari 2010 - 16:40.


#38

Postad 11 februari 2010 - 16:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0

Bullet-Magnetism är att kulan mitt i luften ändrar riktning.

Jo det förstod jag. Men jag har aldrig sett det i något konsolspel.

#39

Postad 11 februari 2010 - 16:59

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0

Jo det förstod jag. Men jag har aldrig sett det i något konsolspel.

COD-spelen har väldigt mycket magiska kulor...

Var det inte Vegas 1/2 som hade en sån dum kulassist, som gjorde det omöjligt för en kula att träffa en gubbe som stod runt ett hörn men t.ex armen stack fram. Sikta på armen och kulan sökte sig mot mitten av kroppen = i väggen istället?

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 11 februari 2010 - 17:03.


#40

Postad 11 februari 2010 - 16:59

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Jo det förstod jag. Men jag har aldrig sett det i något konsolspel.


Lira lite Halo 3 så ska du se att rocket- och sniperskotten verkar leva sitt egna lilla liv. :rolleyes:

#41

Postad 11 februari 2010 - 17:17

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 986 inlägg
  • 0
Jag har spelat både Cod och Halo 3 och aldrig tänkt på det -_-

#42

Postad 11 februari 2010 - 17:24

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Jag har spelat både Cod och Halo 3 och aldrig tänkt på det -_-


Det är ju just det som är poängen med det. Att ge spelaren en illusion av att denne är bättre än vad han egentligen är.

#43

Postad 12 februari 2010 - 00:27

reflux
  • reflux
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Det är ju just det som är poängen med det. Att ge spelaren en illusion av att denne är bättre än vad han egentligen är.


Eller så är det helt enkelt så att det är ett SPEL, inte en simulering av verkligheten. Herregud vad tråkiga krigsspelen skulle bli om de eftersträvade realism. Och förmodligen jävligt obehagliga.

#44

Postad 12 februari 2010 - 06:13

Unregistered4a9b099f
  • Unregistered4a9b099f
  • Forumräv

  • 958 inlägg
  • 0

Jo det förstod jag. Men jag har aldrig sett det i något konsolspel.

Det är för att du alltid träffar mitt-i-prick så det nyttjas aldrig för dig ;)
Faktum är att det är en ny term för mig med... jag är väl också en grym konsolgamer som alltid träffar :)

#45

Postad 12 februari 2010 - 07:14

Unregisteredbdbbb6aa
  • Unregisteredbdbbb6aa
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0

Eller så är det helt enkelt så att det är ett SPEL, inte en simulering av verkligheten. Herregud vad tråkiga krigsspelen skulle bli om de eftersträvade realism. Och förmodligen jävligt obehagliga.


Var länge sedan nu, men Red Orchestra gjorde just detta med World War II och det var riktigt underhållande, lär vara ännu bättre idag med alla uppdateringar osv.

#46

Postad 12 februari 2010 - 08:23

RogueEnthusiasm
  • RogueEnthusiasm
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Eller så är det helt enkelt så att det är ett SPEL, inte en simulering av verkligheten. Herregud vad tråkiga krigsspelen skulle bli om de eftersträvade realism. Och förmodligen jävligt obehagliga.


Arma:2 är ett av de trevligaste spelen någonsin med ett av det mest mogna community som finns. Medelåldern ligger runt 30.

Battlefield 2 är ju ett lite mer arkadigt exempel, men fortfarande hästlängder före CoD 3-6 i realism. Och inte är det tråkigt inte!

#47

Postad 12 februari 2010 - 09:38

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

Men man gör det snabbare IRL än på konsoller. Dog en ruskig massa gånger i Uncharted 2 MP-betan för det tog 1-3 sekunder att vända sig, jag skulle tro det är någonstans mittmellan konsoll och PC i verkligheten isåfall, tänk dig själv, du blir skjuten i benet bakifrån, nog kastar du dig om och RATATATATATA om du kan ;)


prova att vända dig om med ett automatvapen i händerna och full stridspackning.. inte går det så fort :) Blir du sen skjuten i benet av ett höghastighetsvapen med instabila kulor är väl frågan om man är så sugen på att resa sig alls ;)

#48

Postad 12 februari 2010 - 10:10

Unregisteredbdbbb6aa
  • Unregisteredbdbbb6aa
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0

prova att vända dig om med ett automatvapen i händerna och full stridspackning.. inte går det så fort :) Blir du sen skjuten i benet av ett höghastighetsvapen med instabila kulor är väl frågan om man är så sugen på att resa sig alls ;)

I de flesta spel är man ju dock något av en actionhjälte, så det är ju klart man vänder sig om, och klart man kan kasta sig om relativt snabbt även om man skulle ha en ryggsäck på 50kg och något otympligare än ett automatvapen i händerna, hur stabil man vore efter omvändningen är en annan femma dock.

Sedan har väl sällan någon så hög mouse sens att de kan vända sig på 1ms ändå så.

#49

Postad 12 februari 2010 - 10:44

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

vända sig 180 grader på 1 ms är inte speciellt realistiskt heller och fullt möjligt med mus i de flesta fps om man ska dra den parallellen.
och som sagts tidigare så har man inte tillgång till speciellt mycket mer knappar jämfört med konsol heller om man ska hålla sina 4 styrknappar ( wasd oftast ) och gå smyga springa gör man ju automatiskt med en analog kontroll som finns till konsoler ( dvs det behövs inga extra knappar för detta ;) )

man har inte roligare än man gör sig, annars kan jag bitvis hålla med om liknelsen med ratten :)


Jo rattar är grejor det ;)
Men i ärlighetens namn så finns det saker i många bilspel som är svårare att göra med ratt än med handkontroll, för mig i alla fall.

Kanske har jag onaturligt långa fingrar, eller så är mitt användande av dem olagligt...
Faktum är att jag använder piltangenterna på PC :P , och då kanske någon säger att jag når ännu färre knappar, men det är tvärtom. Grejen med piltangenterna är att man lätt kan känna vilken som är vilken utan att titta. Mina fingrar är sedan otrogna med vem som ska trycka på vilken knapp, och då når jag väldigt många knappar.

Det jag gillar med konsoler, det som gör att jag faktiskt föredrar konsoler nu för tiden, är:
- Tillgängligheten och bekvämligheten, ramla ner i soffan och spela.
- Möjligheten att spela tillsammans i samma rum, hur många bänkar man framför en datorskärm?
- Avsaknaden, ( nåja, nästan), av strul och det ständiga uppgraderingsbehovet.
- Att ljudet kommer från min riktiga farbror Barbro anläggning, och inte från plastic fantastic.

Det jag skulle vilja göra är att sikta direkt på min projektor duk med någonting mer precist än en wii kontroll, då skulle musen pensioneras omgående.

#50

Postad 12 februari 2010 - 15:39

reflux
  • reflux
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0

Var länge sedan nu, men Red Orchestra gjorde just detta med World War II och det var riktigt underhållande, lär vara ännu bättre idag med alla uppdateringar osv.


Så, inga respawns, inga medics som kan hela dig, kiss/bajspauser, mat- och vattenbrist, invälvor, skadade och ligger på marken och skriker, vatten som kärvar, ammon tar slut och man "hittar" inte mer, varierande väder med kyla och regn. Låter inte så ###### kul om du frågar mig.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.