Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#2501

Postad 30 april 2012 - 13:32

CBR
  • CBR
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Har precis lagt en beställning från Analogue Seduction, knappt 250 kr inkl frakt. Nu får vi se när den dyker upp.

#2502

Postad 30 april 2012 - 13:38

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Har precis lagt en beställning från Analogue Seduction, knappt 250 kr inkl frakt. Nu får vi se när den dyker upp.


Säkert ett bra pris - minns att jag köpte min från nån svensk handare ( var nog en 5-6 år sen) fick betala strax under 200:-
Kan kännas dyrt för en liten svart klump - men man behöver ju den - sen är man ju fri att köpa vilken PU man vill!!

Redigerat av Jörgen A., 30 april 2012 - 13:39.


#2503

Postad 30 april 2012 - 15:20

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Har precis lagt en beställning från Analogue Seduction, knappt 250 kr inkl frakt. Nu får vi se när den dyker upp.

Brukar ta ca en vecka har jag för mig.

#2504

Postad 01 maj 2012 - 06:37

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Tips för framtida inköp är också Williams Schallplattennadel Shop, http://www.zum-shop....ndex_len_x1.htm

De har en hel del tillbehör till hyggliga priser. En del pickuper är billigare än i Storbritannien, t.ex. en Audio Techniva AT95E för ca 175kr. Ortofon 2M Blue tar de ca 1400kr för (165 Euro).

#2505

Postad 02 maj 2012 - 10:31

Arcane
  • Arcane
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Jag sprang på något häromdagen, ett tillbehör som plattar till skeva vinyler. Det är betydligt billigare än den där smörgåsgrillen som kostar 15 papp men fortfarande lite väl dyrt för att prova på skoj. Därför tänkte jag lufta idéen här inne för att höra vad folket tror om prylen.

http://www.vinylflat.com/

Den ska uppenbarligen fungera i ugnen men jag tycker värmepåsen som kan köpas till verkar vettig då den troligtvis ökar chansen för ett lyckat resultat. Tror ni att det kan vara något att satsa på eller verkar det som pengar i sjön?

#2506

Postad 02 maj 2012 - 11:23

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Kan nog fungera. Fortfarande lite mycket pengar för att våga prova innan man sett lite riktiga tester. Varför tror du värmepåsen skulle fungera bättre än tex en varmluftsugn? Båda tillför ju värme runt pressen.

#2507

Postad 02 maj 2012 - 11:45

CBR
  • CBR
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Enligt den här posten så verkar den göra sitt jobb.

http://www.audioafic...html#post236459

#2508

Postad 02 maj 2012 - 12:08

Arcane
  • Arcane
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0

Kan nog fungera. Fortfarande lite mycket pengar för att våga prova innan man sett lite riktiga tester. Varför tror du värmepåsen skulle fungera bättre än tex en varmluftsugn? Båda tillför ju värme runt pressen.


Påsen borde ge ett mer stabilt resultat då den är konstruerad till ändamålet, en ugn kan ju fara upp och ned i värme ganska kraftigt. Dessutom ska den ligga i påsen flera timmar medan den i ugnen ska ligga 30-50 minuter, en längre påverkan borde vara ett säkrare alternativ då den lägre värmen minskar risken för att spåren förvrängs. Bara spekulationer dock...

Om jag får tid ska jag ta reda på hur mycket det kostar att få den skickat. Får man tillbaka pengar för en skev skiva man köpt men rent faktiskt har möjlighet att ordna den betalar ju skiten sig själv inom en snar framtid...

Redigerat av Arcane, 02 maj 2012 - 12:11.


#2509

Postad 03 maj 2012 - 06:33

Arcane
  • Arcane
  • Användare

  • 216 inlägg
  • 0
Skickade ett mail och frågade om frakt, inte så mastigt som jag hade räknat med. Fick följande svar:

Shipping the Vinyl Flat costs $48 and shipping the Groovy Pouch costs $32 via USPS Priority International Mail (two boxes - the Vinyl Flat is heavy, so we ship it separately in a Flat Rate Box).  So, the total for both items is $79.95 (Vinyl Flat without storage case or US shipping - discounted $20) + $59.95 (Groovy Pouch - also use as storage case) + $48 (shipping Vinyl Flat) + $32 (shipping Groovy Pouch) = $219.90.  ( If you don't want a Groovy Pouch, subtract $91.95)  We accept payment directly via the www.paypal.com web site.  Our PayPal address is:  [email protected]   Typically, we ship the same day an order is received and it takes about 6 - 10 days to receive the items.  Kind Regards,  John Martindale Vinyl Flat LLC

#2510

Postad 03 maj 2012 - 09:28

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Mycket pengar ändå. Frågan är ju hur mycket använd den blir. Själv har jag inga skivor som jag tycker är skeva nog för att behöva behandling. Har haft en men den lämnade jag till Vinylbutiken som fixade det för 75:- (han har en Furutech-press).

Men har man många skeva skivor så kan det helt klart löna sig

#2511

Postad 04 maj 2012 - 12:12

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag sprang på något häromdagen, ett tillbehör som plattar till skeva vinyler. Det är betydligt billigare än den där smörgåsgrillen som kostar 15 papp men fortfarande lite väl dyrt för att prova på skoj. Därför tänkte jag lufta idéen här inne för att höra vad folket tror om prylen.

http://www.vinylflat.com/

Den ska uppenbarligen fungera i ugnen men jag tycker värmepåsen som kan köpas till verkar vettig då den troligtvis ökar chansen för ett lyckat resultat. Tror ni att det kan vara något att satsa på eller verkar det som pengar i sjön?


Någon som vet vad sådan värme gör med etiketten/labeln på skivan? Rent logiskt borde den ta en del stryk av hettan.

#2512

Postad 30 maj 2012 - 17:07

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Drar lite i denna tråd igen. Tänkte köpa mig en skivborste att rengöra skivorna med, använder idag en microduk. Är det någon som har erfarenhet eller är alla mer eller mindre desamma? Finns ju en mindre armé att välja bland.

// Sat

#2513

Postad 30 maj 2012 - 17:41

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Drar lite i denna tråd igen. Tänkte köpa mig en skivborste att rengöra skivorna med, använder idag en microduk. Är det någon som har erfarenhet eller är alla mer eller mindre desamma? Finns ju en mindre armé att välja bland.

// Sat

Den här är bra. Köpes med fördel av William Thakker om man vill komma billigare undan. Med rengöra antar jag att du menar avtorkning innan spelning?

#2514

Postad 30 maj 2012 - 19:41

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tackar så väldigt mycket för tipset, någon koll på vad frakten från Tyskland ligger på? Rengöra mena jag avtorkning precis som du nämner. Som jag förstått det är en bättre skivtvätt ganska dyra och de billigare ex http://www.ljudmakar..._id=2227&menu=1 verkar vara ungefär samma sak som borste...

// Sat

#2515

Postad 30 maj 2012 - 22:25

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Frakten i mitt fall för 2 borstar och lite annat gick på 12 Euro så minst två borstar skall man nog köpa för att det skall löna sig.

Skivtvätten du nämner, SpinClean (eller Knosti som jag har själv) gör ett långt mycket bättre jobb än skivborsten. Borsten torkar bara bort damm och löst sittande smuts/skräp. Tvätten använder borstar/kuddar i tvättvätska och gör mycket renare än skivborsten klarar av.

Även tvättarna köps med fördel på eBay, Thakker eller Analogue Seduction.

Redigerat av tomano58, 30 maj 2012 - 22:25.


#2516

Postad 30 maj 2012 - 22:46

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0
Är en Knosti värd de 350:- som den kostar hos tysken (Thomann)?
Blir man även av med statisk elektricitet eller är det "bara" fysiskt skräp?

#2517

Postad 30 maj 2012 - 23:31

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Är en Knosti värd de 350:- som den kostar hos tysken (Thomann)?
Blir man även av med statisk elektricitet eller är det "bara" fysiskt skräp?

Kan bara tala för egen del. JA! Efter tvätt och byte till antistatbehandlade polylined innerpåsar har jag inga som helst problem med statisk elektricitet. För pengarna är den ett fynd. Dock avråder jag från egna vätskan, den lämnar rester i spåren. Blanda eget istället.

3 delar IPA
7 delat dest. vatten
några droppar Yes

#2518

Postad 31 maj 2012 - 10:58

Unregistered1573
  • Unregistered1573
  • Forumräv

  • 900 inlägg
  • 0

Kan bara tala för egen del. JA! Efter tvätt och byte till antistatbehandlade polylined innerpåsar har jag inga som helst problem med statisk elektricitet. För pengarna är den ett fynd. Dock avråder jag från egna vätskan, den lämnar rester i spåren. Blanda eget istället.

3 delar IPA
7 delat dest. vatten
några droppar Yes


Tack så mycket för svaret!
Blir väl till att testa efter den recensionen. Sommarprojekt är alltid kul att ha några. :)

#2519

Postad 31 maj 2012 - 20:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag gillar också Knosti, men det framgår också av ett av mina album. Men även med den egna blandningen så förekommer lite rester i spåren. Det var främsta anledningen till att jag införskaffade Onzow Zerodust för att få bort beläggningarna från nålspetsen.

#2520

Postad 01 juni 2012 - 16:21

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Ett besök i storstaden resulterade i ett spontanbesök hos Ljudmakarn och ett ännu spontanare inköp av en Heed Questar.

En tågresa har aldrig kännts så långsam... Jag vill spela skivor nu!

#2521

Postad 01 juni 2012 - 19:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Well, du kommer inte att bli besviken. Det är ett helt underbart RIAA.

#2522

Postad 01 juni 2012 - 22:32

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Ja utan att ha gjort någon längre utvärdering så hör jag direkt att det är stor skillnad mot mitt enkla Pro-Ject RIAA.

Men går det att stänga av lådan eller får man leva med en blå diod i vardagsrummet 24/7?

Redigerat av Unregistereda28a93fc, 01 juni 2012 - 22:33.


#2523

Postad 03 juni 2012 - 13:19

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
hej var på loppis i dag kom hem med en akai pa 206 från 79.spelar på väldigt bra men vet inte vad det är för picup det är en no name kan vara original nån som vet

#2524

Postad 03 juni 2012 - 22:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Ja utan att ha gjort någon längre utvärdering så hör jag direkt att det är stor skillnad mot mitt enkla Pro-Ject RIAA.

Men går det att stänga av lådan eller får man leva med en blå diod i vardagsrummet 24/7?


Det är ett så pass svagt sken av RIIAT så det går att leva med. Men låt det stå på hela tiden, du behöver aldrig dra ur sladden. Vidare låter det bättre uppvärmt.

#2525

Postad 04 juni 2012 - 10:47

mostling
  • mostling
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Men går det att stänga av lådan eller får man leva med en blå diod i vardagsrummet 24/7?

Dra en dutt med svart tuschpenna på dioden så blir den behagligare, jag har dock inte blivit störd av min så här långt, då är dioden på Hegel HD10 mera störande tycker jag.

#2526

Postad 04 juni 2012 - 13:38

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Dra en dutt med svart tuschpenna på dioden så blir den behagligare, jag har dock inte blivit störd av min så här långt, då är dioden på Hegel HD10 mera störande tycker jag.


Ska jag börja måla på min elektronik, är du tokig? :) Jag kommer säkert kunna leva med dioden, det låter ju bra!

#2527

Postad 04 juni 2012 - 17:25

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Ska jag börja måla på min elektronik, är du tokig? :) Jag kommer säkert kunna leva med dioden, det låter ju bra!

Använd svart tejp?

#2528

Postad 05 juni 2012 - 11:29

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

  • 509 inlägg
  • 0
Kopplad till grendosa med on/off switch är väl en bra lösning som jag brukar köra. Jag stänger av över natten.

#2529

Postad 06 juni 2012 - 11:08

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Ett besök i storstaden resulterade i ett spontanbesök hos Ljudmakarn och ett ännu spontanare inköp av en Heed Questar.

En tågresa har aldrig kännts så långsam... Jag vill spela skivor nu!


Grattis till nyinköpet! :)

Bara för dig att börja spara ihop till Heed Q-PSU. Med separat strömförsörjning så kommer du garanterat närmare hifi- nirvana.

Redigerat av GyroSE, 06 juni 2012 - 11:08.


#2530

Postad 07 juni 2012 - 10:58

CBR
  • CBR
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Uppgraderingsdjävulen har slagit klorna i mig. Nyligen bytte jag pu på min project debut esprit till 2M blue och är hur nöjd som helst med det bytet. Nu har jag börjat snegla på RIAAt. Just nu sitter jag med projects phono box, tittar lite på Heed Q som det pratas om här ovanför.

Är det värt att lägga pengar på ett RIAA som i princip kostar lika mycket som spelaren i sig eller blir det overkill? Jag vet att det är en subjektivt bedömning om hur stor skillnaden blir, men det skulle vara intressant och höra några tankar kring det.

#2531

Postad 07 juni 2012 - 14:11

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

  • 967 inlägg
  • 0
Bara du kan avgöra om det är värd det eller inte. Låna hem ett ex är mitt stående tips.

#2532

Postad 07 juni 2012 - 14:44

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag började med att låna hem HEED QUESTAR.

Till en början, precis vid inkoppling var jag imponerad, men inte stormförtjust. Det fick stå på över natten och bli varmt. Dagen därpå var det en helt annan femma, riaat hade verkligen öppnat upp sedan det fått går varmt ett dygn.

Jag ägde ett Vincent PHO-111 som visserligen är bra för sin prisklass, men blev utklassat av HEED. Vad jag märkte först var frånvaron av brus med det nya riaat. Vidare så kom instrument och röster fram mot en tystere, nattsvart bakgrund. Överlag kände jag att det nya riiat hade mer värme och vitalitet än mitt tidigare Vincent. Det bar mig emot att lämna tillbaka mitt lånade exemplar. Så fort jag fick pengar gick jag och köpte HEED QUESTAR, och jag har inte ångrat mig sedan dess.

Redigerat av Glidtassen, 07 juni 2012 - 14:49.


#2533

Postad 07 juni 2012 - 14:57

CBR
  • CBR
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Tack för inputen

#2534

Postad 08 juni 2012 - 20:11

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0
Jag har precis samma prylar som du. Debut III Esprit och jag bytte till Ortofon Blue för knappt ett år sedan. För en vecka sedan slog jag till på en Heed Q och är mycket nöjd med det köpet, jag tycker att det blev en markant skillnad till det bättre.

#2535

Postad 09 juni 2012 - 08:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Min soffa kommer hem idag.

Har varit utan soffa i vardagsrummet sedan början av april månad. Har alltså inte kunnat sitta ned och avnjuta vinyl. Anledningen till detta är att jag nyligen flyttade. Vi får se när jag orkar uppdatera mitt album, om jag ens gör det?

Passade även på att beställa Fiona Apple's kommande "The Idler Wheel" på vinyl från Amazon. Jag gissar att det kan dröja innan den släpps på LP i Sverige. Jag börjar tröttna på att strölyssna på Spotify genom anläggningen, känns liksom inte lika bra. Idag blir det premiär att sitta och lyssna på musik igen, även om jag också kommer att beställa lite back-drops för att ha på väggen från Marimekko.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  01.jpg   52,34K   0 Antal nerladdningar


#2536

Postad 09 juni 2012 - 19:08

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Min soffa kommer hem idag.

Har varit utan soffa i vardagsrummet sedan början av april månad. Har alltså inte kunnat sitta ned och avnjuta vinyl. Anledningen till detta är att jag nyligen flyttade. Vi får se när jag orkar uppdatera mitt album, om jag ens gör det?

Passade även på att beställa Fiona Apple's kommande "The Idler Wheel" på vinyl från Amazon. Jag gissar att det kan dröja innan den släpps på LP i Sverige. Jag börjar tröttna på att strölyssna på Spotify genom anläggningen, känns liksom inte lika bra. Idag blir det premiär att sitta och lyssna på musik igen, även om jag också kommer att beställa lite back-drops för att ha på väggen från Marimekko.


Gött o se att febern har släppt och grattis till soffan!!
Sätt in ett par muffins i ugnen sätt dig ner spisa lite välbehag o bara njut av livet.
Ha D Med vänlig hälsning, JAS

Redigerat av Jas 74, 09 juni 2012 - 19:10.


#2537

Postad 09 juni 2012 - 19:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag är lagom lönn-fet och trött just nu JAS ha, ha.

Började min träning idag, och försöker att gå åtminstone 6 kilometer varannan dag, skippar socker och kolhydrater.
Sitter i den nya soffan och stormtrivs, enda nackdelen är att jag saknar ett vardagsrumsbord men det fixar jag snart.
Lyssnar på Dire Straits första skiva ikväll, och har precis lagat kyckling i lergryta. Receptet är väldigt lätt och det är svårt att misslyckas.

Skall beställa lite Marimekko-tyg av en kompis som arbetar med det. Tänkte fixa en ny väggprydnad, och vidare brukar tyg dämpa ljud i rummet. Jag har fortfarande lite eko hemma hos mig, men antar att det släpper allt eftersom jag fyller på med nya möbler.

:)

Redigerat av Glidtassen, 09 juni 2012 - 19:43.


#2538

Postad 19 juni 2012 - 18:28

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Jag måste erkänna att ljudet fick ett rejält lyft med mitt nya coincident-försteg som nu får betraktas som i stort sett inspelat. Känns ju som hifi-floskler men; ökad seperation mellan instrument , luftigare, tydligare och bättre 3D känsla.

Framförallt tycker jag att den digitala källan tog ett rejält kliv o numer tycker jag att CD oftast låter bättre, inte så märkligt kanske och delvis kanske beroende på att Primaren (CD31) spelar balanserat. Jag misstänker dock också att jag "gått in i kaklet" med drivverket, man kommer ju bara "så långt" med moddningstrix.

Så nu börjar alltså päninga bränna ordentligt i plånboken. Har haft lite flyt med ekonomin på sistonde så det känns som läge nu att försöka hitta nå't som slår gamm Thorens på fingrarna med visst eftertryck. Har kikat runt en hel del och för tillfället fastnat lite för bla Brinkmann Oasis (Bardo), Dr Feickert Twin, DPS, Transrotor La Roccia, givetvis helst beggat, eller varför inte Transient design diabas. VPI är ju inte dåliga men går väl inte att fås utan armar, dessutom lite avtändande när man ser skillnaden i pris mellan Europa o USA. Tar gärna emot andra förslag o synpunkter.

#2539

Postad 23 juni 2012 - 12:45

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag har inte super bra koll på kringutrustning till Vnyl. Idag spelar jag på en Rega P1 med en OM30 nål för att boosta ljudet lite. Ett otroligt lyft! Förstärkaren är en ny H/K 980. Mycket nöjd, dock kan jag tycka att den är lite ojämn i bas/diskant på många skivor/genres.

Har länge funderat på vad ett RIAA skulle göra för min uppsättning. Har aldrig haft eller hört skilnaderna mellan ett externt RIAA. Kan nån förklara för mig vad skilnaderna främst kommer bli på min utrustning med t ex en Heed Q som många talar varmt om. Är det overkill för min blygsamma anläggning?

#2540

Postad 23 juni 2012 - 18:06

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0

Jag har inte super bra koll på kringutrustning till Vnyl. Idag spelar jag på en Rega P1 med en OM30 nål för att boosta ljudet lite. Ett otroligt lyft! Förstärkaren är en ny H/K 980. Mycket nöjd, dock kan jag tycka att den är lite ojämn i bas/diskant på många skivor/genres.

Har länge funderat på vad ett RIAA skulle göra för min uppsättning. Har aldrig haft eller hört skilnaderna mellan ett externt RIAA. Kan nån förklara för mig vad skilnaderna främst kommer bli på min utrustning med t ex en Heed Q som många talar varmt om. Är det overkill för min blygsamma anläggning?

Räkna med STOR skillnad nästan oavsett vilket externt RIAA som Du köper. HK har inte spenderat många tior på det inbyggda RIAA-steget.
Jag vet om en kund som har en Pro-ject instegsskivspelare som köpte ett Trigon RIAA och som upplevde att han fått en helt ny skivsamling.

Redigerat av Unregistered53a69b62, 23 juni 2012 - 18:08.


#2541

Postad 23 juni 2012 - 18:35

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Räkna med STOR skillnad nästan oavsett vilket externt RIAA som Du köper. HK har inte spenderat många tior på det inbyggda RIAA-steget.
Jag vet om en kund som har en Pro-ject instegsskivspelare som köpte ett Trigon RIAA och som upplevde att han fått en helt ny skivsamling.


Coolt! Men den öppnar upp ljudet mer eller handlar det enbart om att höja volym? Finns det någon annan Riaa som skulle passa mig bättre. Med tanke på att detta riaat kostar nästan lika mycket som spelaren? =) Eller är det rätt val?

#2542

Postad 23 juni 2012 - 18:47

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0

Coolt! Men den öppnar upp ljudet mer eller handlar det enbart om att höja volym? Finns det någon annan Riaa som skulle passa mig bättre. Med tanke på att detta riaat kostar nästan lika mycket som spelaren? =) Eller är det rätt val?

Det har inget med volym att göra, snarare lägre brus, bredare soundstage och svärtan mellan instrumenten.
Skall Du utnyttja Din skivspelares fulla potential är det ett rimligt att matcha för ungefär samma peng som skivspelare och pickup. Var bor Du i Sverige? vill gärna tipsa om lämpliga butiker som kan vinyl. Det finns många som säljer skivspelare, pickuper, RIAA m m men det är få som verkligen kan.

#2543

Postad 23 juni 2012 - 19:23

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Räkna med STOR skillnad nästan oavsett vilket externt RIAA som Du köper. HK har inte spenderat många tior på det inbyggda RIAA-steget.
Jag vet om en kund som har en Pro-ject instegsskivspelare som köpte ett Trigon RIAA och som upplevde att han fått en helt ny skivsamling.

Några tior har det nog kostat. Relativt enkelt steg men i mitt eget tycke inte alls så illa ljudande även om ett externt steg bör kunna göra stor skillnad men det ställer också krav på spelare/pu. Har dock aldrig haft tillfälle till att jämföra med ett externt steg ännu.

Tittar man i HK980 så är det förvånansvärt mycket bra komponenter den är byggd på. Tex är hörlursförstärkaren byggd på samma krets som P-A Sjöström QRV09

Bifogad fil  hk980_riaa.png   180,83K   3 Antal nerladdningar

#2544

Postad 23 juni 2012 - 22:19

Unregistered35856
  • Unregistered35856
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Bor i Halmstad och är nog bara Ljudcenter som kan något här. Min förhoppning är att hitta en butik där jag kan låna hem Riaat en dag och testa i min egen miljö.

#2545

Postad 27 juni 2012 - 12:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Förväntansfull på denna dag.

Hade beställt Fiona Apple's - The Idler Wheel på vinyl, en skiva som släpptes på cd i Sverige den 19/6. Men jag har sedan tidigare bestämt mig för att lyssna på den första gången på vinyl, och där tänker jag inte kompromissa.

Jag betalade extra för en snabbare transport från USA. Men nu har jag lyckats missa leveransen till dörren vid två tillfällen. Första gången kom killarna med paketet oanmält när jag inte var hemma. Andra tillfället var idag när jag bokat leverans efter klockan 12.00. Jag kom in med tåget idag efter att besökt släkt på annan ort, och var hemma 12.06 innanför dörren. Killarna hade varit här 11.55, alltså innan klockan tolv trots att jag bokat leveransen någon gång efter 12.00. Nu måste jag besöka UPS ikväll och åka pendeltåg till Järfälla för att hämta ut ordern, gissa om jag blir vansinnig.

Till saken hör att Fiona Apple brukar ha minst fem år mellan skivsläppen, mellan denna och föregångaren har jag väntat i sju år. Men antar att det är en del av kicken som infrias i samband med uppbyggda förväntningar, allt strul under resans gång.

För er som ännu inte hört henne, lyssna på skivan "Tidal".

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 27 juni 2012 - 12:12.


#2546

Postad 28 juni 2012 - 08:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Hrmpf - Fick skivan tillslut.

Givetvis lyckades jag ge den en repa efter jag rengjort den. När jag släppte på klämman efter att ha kört den i min Knosti så gled den ur greppet, och jag var på väg att tappa den - så där kom repan

Redigerat av Glidtassen, 28 juni 2012 - 08:14.


#2547

Postad 28 juni 2012 - 08:58

mostling
  • mostling
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Då har du en unik skiva iallafall..

#2548

Postad 28 juni 2012 - 09:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Men vad jag upptäckte var att det måste varit en felgravyr på andra sidan, sista spåren. Det är massor av knaster och distorsion. Även på de partierna där jag själv inte satt repan. Jag vet att jag inte kommer få ett nytt ex av Amazon när dom se att det tillkommit ett jack i skivan. Bortsett från jacket låter dessvärre FLAC versionen jag har på datorn bättre. Hade föredragit en riktigt bra press på denna skiva.

#2549

Postad 28 juni 2012 - 14:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Har länge funderat på vad ett RIAA skulle göra för min uppsättning. Har aldrig haft eller hört skilnaderna mellan ett externt RIAA. Kan nån förklara för mig vad skilnaderna främst kommer bli på min utrustning med t ex en Heed Q som många talar varmt om. Är det overkill för min blygsamma anläggning?

Det kan bli förbättring, men inte nödvändigtvis. Något som är viktigt är att anpassa riaan mot pickupen man har.

#2550

Postad 29 juni 2012 - 19:18

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Rätt vta kan ju vara lite knepigt att få till och skall ju finjusteras med öronen sägs det. Skulle testa en ny kompaktkamera och kom på att prova på pickupen i spelande läge. Rent visuellt, är det någon som anser att vta'n kanske borde justeras? Zoombar.Bifogad fil  DSCN0078.JPG   2,64MB   11 Antal nerladdningar



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.