Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVI till VGA

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 december 2008 - 12:39

OminousFate
  • OminousFate
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej,

Vet inte om jag valde rätt "underforum", kanske skulle ha varit i Digital överföring men men.

Jag har då en HTPC inkopplad till min tv. Men har ett litet problem.

Jag får klockren bild med en DVI till VGA-omkopplare direkt i grafikkortet och sedan använder jag en VGA-Kabel som jag kopplat in i VGA-ingången på tv'n (Samsung LE-32R75B tror jag är den korrekta beteckningen). Problemet är bara att datorn står i ett skåp i vår tvhylla och med DVI till VGA-omkopplaren i datorn så bygger det för mycket på djupet och gör att jag då måste dra ut hyllan längre ifrån väggen för att kunna stänga skåpdörren.

Så jag testade att koppla en DVI-kabel direkt i DVI-Kontakten på grafikkortet och sedan använda en DVI till VGA-omkopplare som jag sedan kopplat in i tvn's VGA-ingång med resultatet att jag inte får någon bild alls? Altså har jag fel sorts DVI-kabel eller går det inte att koppla på det här viset över huvud taget? Är det någon inställning som måste göras för att grafikkortet ska förstå att signalen ska skickas analogt? Eller går det helt enkelt inte göra på det här viset?


Tack på förhand!

#2

Postad 09 december 2008 - 14:59

XeCutor
  • XeCutor
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Troligtvis är DVI-kabeln du använder en DVI-D kabel som därmed endast tar en Digital signal. Det du behöver är en DVI-A eller DVI-I kabel. DVI-A tar analog signal och har oftast en DVI-kontakt i ena änden och en färdig analog kontakt i den andra dvs. du slipper använda adapter. En DVI-I kabel har alla ledare som behövs för att överföra både digitalt och analogt. Sätter du din adapter på en sådan kan du följaktligen få ut bilden analogt. Du ska inte behöva göra någon inställning eller liknande om du har rätt kablar. Det skall fungera precis som det gör när du kör med adaptern.

#3

Postad 13 december 2008 - 23:57

OminousFate
  • OminousFate
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Ja just det ja det finns tom tre olika ja, *smacks head*.

Ingen aning vad jag har då den följde med min nya bildskärm jag har till den andra datorn men troligtvis är det då en DVI-D. Knappast troligt de skickar med en DVI-I till en skärm det samtidigt skickar med en VGA-kabelt till om man tänker efter. Lätt å vara efterklok.

Tack så mycket för informationen!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.