Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad mellan kablar

121 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 28 februari 2011 - 12:22

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Typiskt industriella ekonomer. :)


Förmodligen :)

#52

Postad 28 februari 2011 - 12:26

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Ja, tänk att man kan mäta hur sladdar påverkar elektriska signaler. Visst är det konstigt.

Tycker jag inte alls. Det går att mäta det mesta. Mängden skit. Innehåll. Konsistens. Färg. Det som däremot inte kan mätas är hur jag upplever det när jag sitter och skiter. Jag kan däremot berätta det för dig, om du vill. :)

Redigerat av bensnake, 28 februari 2011 - 12:30.


#53

Postad 28 februari 2011 - 12:28

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Förmodligen :)

Äh, jag måste ju klanka ner på något. Du är ju i alla fall ingenjör. :o

Annat är det ju med mig. Du vet väl varför man inte kan derivera en ekonom? :)

#54

Postad 28 februari 2011 - 12:31

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Tycker jag inte alls. Det går att mäta det mesta. Mängden skit. Innehåll. Konsistens. Färg. Det som däremot inte kan mätas är hur jag upplever det när jag sitter och skiter. Jag kan däremot berätta det för dig, om du vill. Men en graf kan du aldrig göra av det. :P


Du får rita en själv :o

Äh, jag måste ju klanka ner på något. Du är ju i alla fall ingenjör. :lol:

Annat är det ju med mig. Du vet väl varför man inte kan derivera en ekonom? :)


Klart du måste! :) Varför kan man inte derivera en ekonom? (har nog hört det förr, men glömt.. :P )

#55

Postad 28 februari 2011 - 12:32

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Du vet väl varför man inte kan derivera en ekonom? :)

De saknar tillväxthastighet i punkten?

#56

Postad 28 februari 2011 - 12:41

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Kabeltest :)

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  n8_156.jpg   1,69MB   2 Antal nerladdningar


#57

Postad 28 februari 2011 - 15:48

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 1

Klart du måste! :) Varför kan man inte derivera en ekonom? (har nog hört det förr, men glömt.. :o )

De saknar tillväxthastighet i punkten?

Ekonomer har ingen funktion. :)

Redigerat av Unregistered1254, 28 februari 2011 - 15:48.


#58

Postad 28 februari 2011 - 16:11

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Ekonomer har ingen funktion. :)


Humor på riktigt, riktigt hög nivå!

#59

Postad 01 mars 2011 - 00:27

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

  • 721 inlägg
  • 0
Det här är ju jämförelsevis stora skillnader. Tror fan det är hörbart. Större skillnader än mellan många förstärkare

#60

Postad 01 mars 2011 - 01:02

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Här kommer ännu en jämförelse :)

5m Supra Subwooferkabel, placerad längs med flera elkablar bakom anläggningen.
vs
1m Monstercable, placerad med avstånd till alla andra kablar.

Vit: Supra
Grön: Monster

Brus med Supra längs elkablar:


THD (inzoomat) med Supra längs elkablar:


Samma kablar anslutna, men Suprakabeln har flyttats så att den inte ligger parallellt med elkablarna:


IMD (inzoomad) med Supra längs elkablar:


IMD med Supra utan el :)


en fråga bara, hur var dessa kablar isolerade för att motverka den påverkan som uppstod?

sedan om nu dessa är isolerade , är det fär dåligt eller har detta ingen betydelse för kabeln iaf?

//CG-47

#61

Postad 01 mars 2011 - 02:24

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Det här är ju jämförelsevis stora skillnader. Tror fan det är hörbart. Större skillnader än mellan många förstärkare


Hur menar du nu? -100 dB i mätningen är inte hörbart för oss människor iaf...

#62

Postad 01 mars 2011 - 02:59

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Det här är ju jämförelsevis stora skillnader. Tror fan det är hörbart. Större skillnader än mellan många förstärkare



Vart ser du den stora skillnaden? Kan du förklara varför just det är hörbart?

#63

Postad 01 mars 2011 - 08:27

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Det här är ju jämförelsevis stora skillnader. Tror fan det är hörbart. Större skillnader än mellan många förstärkare

Nja, när skillnaderna ligger under -100 dB är du duktig om du hör något. :)

Skillnaderna mellan förstärkare ligger ju inom det hörbara området.

#64

Postad 01 mars 2011 - 08:57

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Vad var det för kabel som du la testkablarna jämte för att få störningar? Jag själv brukar kolla med på hur en kabel är skärmad än hur ledarna är kryobehandlade eller inte :-P

Har själv gjort ett gäng strömkablar av ölflex (skärmad styrledning) som jag själv tror fungerar bra just med tanke på alla kablar bakom tvbänken.

Sen blev de rätt snygga också :-)

#65

Postad 01 mars 2011 - 09:00

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Det här var ju kul att se, lågnivåkablar har varit det enda som jag kunnat tänka mig att det skulle kunna göra skillnad att skaffa en bättre, men det är ju enklare att se till att placera dem vettigt och lägga pengarna på något gott att dricka :)

#66

Postad 01 mars 2011 - 09:06

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Det här var ju kul att se, lågnivåkablar har varit det enda som jag kunnat tänka mig att det skulle kunna göra skillnad att skaffa en bättre, men det är ju enklare att se till att placera dem vettigt och lägga pengarna på något gott att dricka :)

Även bra kablar plockar upp störningar från andra elkablar.

#67

Postad 01 mars 2011 - 09:06

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Skillnaderna mellan förstärkare ligger ju inom det hörbara området.

Är det så, karlsson?

Edit; du får svara vad du vill, så länge du inte börjar med "nja". Ditt svar får heller inte innehålla frasen "inom förstärkarens arbetsområde". :)

Redigerat av bensnake, 01 mars 2011 - 09:09.


#68

Postad 01 mars 2011 - 09:08

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Är det så, karlsson?

Nyström heter jag i efternamn.

#69

Postad 01 mars 2011 - 09:10

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Nyström heter jag i efternamn.

Haha, frågan var inte ställd till dig... :)

#70

Postad 01 mars 2011 - 09:11

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Hm. :)

#71

Postad 01 mars 2011 - 09:17

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Hm. :(

Som du vet, bryr jag mig inte så mycket om mätningar. Det lämnar jag till konstruktörerna att pyssla med. Och jag är av samma uppfattning som du, nämligen att förstärkare låter olika. Alltså gjorde jag mig skyldig till ett onödigt, nästan provokativt inlägg. Det var dumt. Sorry.

#72

Postad 01 mars 2011 - 09:34

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

  • 791 inlägg
  • 0
Du mafix, kan inte du mäta upp en ekk kontra dyrkabel?

#73

Postad 01 mars 2011 - 09:50

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Du mafix, kan inte du mäta upp en ekk kontra dyrkabel?

Vilket pris hade du tänkt dig på dyrkabeln?

#74

Postad 01 mars 2011 - 12:41

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Även bra kablar plockar upp störningar från andra elkablar.


Hur är det med skärmade kablar? De borde väl rimligtvis inte göra det i samma utsträckning?

#75

Postad 01 mars 2011 - 12:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Hur är det med skärmade kablar? De borde väl rimligtvis inte göra det i samma utsträckning?


Skärmad EKK rekommenderas väl som högtalarkabel av den anledningen, plus att de har solida ledare då.

Fast de är fula som fasen, och svårhanterliga. Supra är mycket snyggare :(

Sen är ju signalnivån högre i en högtalarkabel med, dvs den är mindre känslig för störningar.

Vad var det för kabel som du la testkablarna jämte för att få störningar?


Den låg parallellt med elkabel till dator, förstärkare, TV och slutsteg, samt förbi en förgreningsdosa. Åt båda hållen då, förbi och sedan tillbaks igen...

Redigerat av Ageve, 01 mars 2011 - 13:00.


#76

Postad 01 mars 2011 - 13:28

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Skärmad EKK rekommenderas väl som högtalarkabel av den anledningen, plus att de har solida ledare då.

Fast de är fula som fasen, och svårhanterliga. Supra är mycket snyggare :(

Sen är ju signalnivån högre i en högtalarkabel med, dvs den är mindre känslig för störningar.


Ok, tack!!

#77

Postad 10 januari 2012 - 03:41

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Vilket trams.

Dessa mätningar betyder inte ett jota på hur den specifika kabeln ger hörbara skillnader gentemot en annan.

Ett diagram är inte alls tillförlitligt över det hörbara slutresultatet på ljudet.

Detta säger ingenting, förutom att kabelratare försöker bevisa ngt mätbart, istället för att använda öronen och lyssna!

#78

Postad 10 januari 2012 - 04:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 1

Vilket trams.

Dessa mätningar betyder inte ett jota på hur den specifika kabeln ger hörbara skillnader gentemot en annan.

Ett diagram är inte alls tillförlitligt över det hörbara slutresultatet på ljudet.

Detta säger ingenting, förutom att kabelratare försöker bevisa ngt mätbart, istället för att använda öronen och lyssna!

Bara för att du har kunskapen att förstå dessa mätningar betyder inte att de inte berättar vad kabeln gör. Mitt tips är att försöka lära dig hur hifi fungerar och vara lite mer ödmjuk i diskussioner där folk besitter djupare kunskaper.

#79

Postad 10 januari 2012 - 04:29

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Vilket trams.

Dessa mätningar betyder inte ett jota på hur den specifika kabeln ger hörbara skillnader gentemot en annan.

Det är rätt,,, gör som strutsen och kör ner huvudet i sanden. Det kan väl inte ge något att studera mätningar av elektriska signaler för att se hur olika elektriska ledare påverkar den elektriska signalen...? :rolleyes:

#80

Postad 10 januari 2012 - 11:33

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 1
Förstår inte att ni orkar bråka i denna sandlådan igen och igen och igen.
Låna hem snokar ifrån din handlare, gärna ett par tre stycken. Hör du igen skillnad så ta den billigaste som ser välbyggd ut.
VARFÖR göra det svårare än så??

#81

Postad 10 januari 2012 - 11:52

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Förstår inte att ni orkar bråka i denna sandlådan igen och igen och igen.
Låna hem snokar ifrån din handlare, gärna ett par tre stycken. Hör du igen skillnad så ta den billigaste som ser välbyggd ut.
VARFÖR göra det svårare än så??


Lyssna på Niklas nu. Om dallan och MKarlsson skulle kunna ge fan i att svara varandra, blir ju bara samma skit i varenda tråd.

@Ageve: Bra och objektivt test

Redigerat av BrittBastard, 10 januari 2012 - 11:53.


#82

Postad 10 januari 2012 - 13:33

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Förstår inte att ni orkar bråka i denna sandlådan igen och igen och igen.
Låna hem snokar ifrån din handlare, gärna ett par tre stycken. Hör du igen skillnad så ta den billigaste som ser välbyggd ut.
VARFÖR göra det svårare än så??


Way to go, och om du hör någon skillnad till den dyrares fördel måste man ju ta sig en funderare på om denna skillnad är värd x kkr av dina surt förvärvade slantar. Men men, är man ljud/hifi-nörd så är man och då är ju den vettigaste vägen inte alltid den rätta och tvärtom, alltså den rätta vägen inte alltid den vettigaste.

(Personligen tillhör jag den rel. månghövdade skara som är övertygad om att det ÄR hörbar skillnad mellan kablar, no doubt about it. Kan mycket väl hända att den ej är mätbar med intrument? (är ej elingenjör lr dylikt). Skillnaden tror jag är lättare att uppfatta om anläggningen (inkl. rum) i övrigt håller hög hifi-klass. Påstår inte att det är lätt att uppfatta dessa skillnader utan tror snarare att man blir duktigare på detta med tiden. Gäller naturligtvis även skillnader mellan andra hifi-komponenter, likväl skillnad i ljud p.g.a högtalarnass placering (går denna ljudskillnad att mäta?).

#83

Postad 10 januari 2012 - 14:40

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...om du hör någon skillnad till den dyrares fördel måste man ju ta sig en funderare på om denna skillnad är värd x kkr av dina surt förvärvade slantar..

Vettig synpunkt från en kabelkramare, och som förmodligen de flesta av oss håller med om.

(Personligen tillhör jag den rel. månghövdade skara som är övertygad om att det ÄR hörbar skillnad mellan kablar, no doubt about it. Kan mycket väl hända att den ej är mätbar med intrument? (är ej elingenjör lr dylikt).

Förhållandet är i själva verket det diametralt motsatta.
Det går utmärkt att mäta upp skillnader som är oerhört mycket mindre än vad vår hörsel kan uppfatta, och det existerar med största sannolikhet inga okända eller omätbara egenskaper som hörbart påverkar hur ljud överförs i en ganska simpel elektrisk ledare.

Det är också oerhört viktigt att ha i åtanke det enkla faktum att det finns en "undre gräns" för "hur små detaljer" eller "andel störningar" som det mänskliga örat (även syn etc) kan uppfatta eller urskilja, och de mätmetoder/system som existerar idag har inga som helst problem att påvisa defekter/skillnader som vi omöjligt kan uppfatta.

Vi skall helt enkelt vara tacksamma för att vi både ser och hör relativt dåligt jämfört med många andra djur, och det är väldigt vettigt att fokusera på de komponenter i våra ljudanläggningar/system där vi faktiskt har en vettig chans att göra stora förbättringar istället för att slösa tid och pengar på saker som i bästa fall är väldigt tveksamma investeringar.

Skillnaden tror jag är lättare att uppfatta om anläggningen (inkl. rum) i övrigt håller hög hifi-klass. Påstår inte att det är lätt att uppfatta dessa skillnader utan tror snarare att man blir duktigare på detta med tiden. Gäller naturligtvis även skillnader mellan andra hifi-komponenter, likväl skillnad i ljud p.g.a högtalarnass placering (går denna ljudskillnad att mäta?).

Det är framför allt skillnader i frekvensgång, brusnivåer och distorsion som möjligtvis går att uppfatta tydligare i en "bättre anläggning", men i princip bara det förstnämnda som egentligen påverkas av rummet (förutom givetvis att kraftiga reflexer och efterklang kan göra sig påminda och störa intrycken).

Idogt kritiskt lyssnande ger givetvis ett "tränat öra", och det går alldeles utmärkt att mäta skillnader som resultat av olika placering av högtalare. Det är dock alltid stor skillnad på hur det låter i olika lyssningspositioner och ytterligt sällan möjligt att få en "stor sweet-spot"...

#84

Postad 10 januari 2012 - 14:46

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Jag vakna nyligen och slängde på TV att ha på i bakgrunden vid frukosten. SVT 2 sänder nu ett program om E-nummer. Det roliga är att de gjorde 2 st tester som visar hur lätt folk blir påverkade av annat än själva produkten. Bl a så tillsatte de röd färg till vitt vin och tog med det till en vinsmakning med "experter". Ingen av dessa sa något att det skulle vara vitt vin och alla gav vinet olika kommentarer som man brukar ge till rött vin.

Där såg man med all önsvärdhet att hjärnan är extremt lättpåverkad och det går inte att lita på öppna tester.

Lyssna på Niklas nu. Om dallan och MKarlsson skulle kunna ge fan i att svara varandra, blir ju bara samma skit i varenda tråd.

@Ageve: Bra och objektivt test

Jag svarar bara på påståenden som återkommer och som nästan ständigt är nedlustade med påhopp och diverse förklenande ord.

#85

Postad 10 januari 2012 - 14:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Förstår inte att ni orkar bråka i denna sandlådan igen och igen och igen.
Låna hem snokar ifrån din handlare, gärna ett par tre stycken. Hör du igen skillnad så ta den billigaste som ser välbyggd ut.
VARFÖR göra det svårare än så??

För det är inte så enkelt. Grundlösa påståenden om kablar påverkan av ljudet kommer påverka hur folk upplever något. Därför skall källan till påståendet alltid ifrågasättas. Stor mening med ett forum om:
A. du får påstå vad som helst
B. Ingen får ifrågasätta det.
C. Andrameningen är att alla får testa själva
D: Vilket gör forumet till en helt meningslös plats, där myter får framföras, inte ifrågassättas och där allt bygger på att man inte får någon som helst fakta utan allt skall testas själv.

#86

Postad 10 januari 2012 - 14:59

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Jag svarar bara på påståenden som återkommer och som nästan ständigt är nedlustade med påhopp och diverse förklenande ord.


Så du är helt oskyldig till att trådar förstörs titt som tätt tycker du?
Du vet mycket väl att A,B och C är tillåtet och det funkar alldeles utmärkt i de flesta forumdelar men inte där du och dallan (och ibland några till) huserar.

Grundproblemet är ju att topic kan handla om nåt helt annat men det slutar ändå med att du och dallan (m fl ibland) tjafsar om kablar, blindtester och annat skit.That's a fact. Lägg ner nu.

EDIT: Vill du kommentera/ifrågasätta mitt inlägg så gör det via PM.

Redigerat av BrittBastard, 10 januari 2012 - 15:02.


#87

Postad 10 januari 2012 - 15:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Nej, jag kommer inte svara via PM. Om ni moderators inte kan diskutera modereringen öppet så alla kan delta så kan det kvitta.

#88

Postad 10 januari 2012 - 15:08

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Nej, jag kommer inte svara via PM. Om ni moderators inte kan diskutera modereringen öppet så alla kan delta så kan det kvitta.


Du fattar inte??! Det har jag inga problem med men anledningen till att inte göra det är ju för att inte "skita ner" trådar. Finns t o m en tråd om det tror jag, om det passar herren bättre.
Läs reglerna, grattis du får en varning till.

#89

Postad 10 januari 2012 - 15:11

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Ageve, kan du mäta högtalarkablar också?

Annars så kanske snicka en egen billig kabel och jämför med dyra köpekablar :)

#90

Postad 10 januari 2012 - 17:31

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Jag vakna nyligen och slängde på TV att ha på i bakgrunden vid frukosten. SVT 2 sänder nu ett program om E-nummer. Det roliga är att de gjorde 2 st tester som visar hur lätt folk blir påverkade av annat än själva produkten. Bl a så tillsatte de röd färg till vitt vin och tog med det till en vinsmakning med "experter". Ingen av dessa sa något att det skulle vara vitt vin och alla gav vinet olika kommentarer som man brukar ge till rött vin.

Det är också välkänt att i blindtest (och då menar jag med ögonbindel) så har folk väldigt svårt att skilja vitt och rött vin åt, trots att de smakar radikalt olika när man inte har bindeln på sig. Människans sinnen är väldigt spännande. :)

#91

Postad 10 januari 2012 - 17:42

linda1
  • linda1
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 1
Jag har jobbat som kock i tio år och kan gå i god för att man med bindel i princip tappar 60% av smaklökarna, håller man för näsan också så är smaken nästan helt borta. Synen gör mest för smaken och därefter lukten, hur är det med hörseln då? Gör en dyr pryl att man hör bättre och klarare för att man sett priset?

#92

Postad 10 januari 2012 - 18:08

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Gör en dyr pryl att man hör bättre och klarare för att man sett priset?

Kan bli så om det handlar om små eller inga skillnader / förbättringar. Mycket lätt att man, t.ex. vid ett "nyköp", mer eller mindre omedvetet anstränger sig för att uppfatta den väntade förbättringen. Den äldre / billigare produkten tävlar helt enkelt inte på samma vilkor. Det därför det kan löna sig att ifrågasätta sina upplevelser ibland. Större skillnader uppfattar man förhoppningsvis (som t.ex. skillnaden på oxfile och kyckling :D ).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 10 januari 2012 - 18:08.


#93

Postad 10 januari 2012 - 18:12

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Synen gör mest för smaken och därefter lukten, hur är det med hörseln då?

Synen påverkar definitivt hörseln, http://www.youtube.c...h?v=G-lN8vWm3m0
Hur det sen relaterar till nyttan av lyssningstester mellan kablar (et al) kan man säkert diskutera i en tråd som denna.

#94

Postad 10 januari 2012 - 18:14

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0
Bra, då vet man hur det ligger till.

#95

Postad 10 januari 2012 - 19:37

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Bra, då vet man hur det ligger till.


Hahaha...ja mina kablar SER då lika dana ut oavsett om det kommer BA eller VA ur högtalarna.

#96

Postad 11 januari 2012 - 09:47

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Det är också välkänt att i blindtest (och då menar jag med ögonbindel) så har folk väldigt svårt att skilja vitt och rött vin åt, trots att de smakar radikalt olika när man inte har bindeln på sig. Människans sinnen är väldigt spännande. :)


Ja visst är det spännande vad suggestion och inbillning kan göra för våra sinnen.

#97

Postad 05 mars 2012 - 14:01

Spinegrinder
  • Spinegrinder
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Det är ju iaf. snyggare med en "pimpad" eller en märkeskabel...men det är ju i betraktarens ögon och därför en smaksak.
Det jag däremot stött på i skillnader mellan kablar är när jag hade en hemmaterminerad kabel från väggen till min digitalTV-dekoder och när jag gick och köpte en kabel på Kjell & Co. med guldpläterade kontakter för ett par hundringar.
Med den hemmagjorda kabeln var bilden perfekt (jag bytte alltså bara kabeln för att det skulle se snyggare ut) när kabeln från Kjell & Co. monterades (tror det var en Clicktronic) så kunde man se lodräta linjer över hela TV-bilden...jag bytte tillbaks till eget terminerade kablar. :)

#98

Postad 05 mars 2012 - 18:39

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
alfista: Haha, tack för den där. Inte sett den förr. Så fort någon börjar diskutera små skillnader med mig kommer jag sätta händerna för öronen och köra lite "BA BA BA". B)

Redigerat av shifts, 05 mars 2012 - 18:39.


#99

Postad 05 mars 2012 - 20:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Vilket trams.

Dessa mätningar betyder inte ett jota på hur den specifika kabeln ger hörbara skillnader gentemot en annan.

Ett diagram är inte alls tillförlitligt över det hörbara slutresultatet på ljudet.

Detta säger ingenting, förutom att kabelratare försöker bevisa ngt mätbart, istället för att använda öronen och lyssna!


Jag tror inte att du förstår vad det handlar om. Det är inte ett diagram, utan ett flertal olika ljudsignaler som är framtagna för att vara så "elaka" som möjligt, dvs de är gjorda för att ta fram/visa problem. För att skillnader mellan olika kablar ska gå att mäta krävs ett ljudkort med hög upplösning, betydligt högre än CD-formatet. Eftersom CD anses vara tillräckligt bra för att lagra de allra flesta inspelningar utan hörbar färgning, så utgår jag ifrån att du förstår vilken låg nivå skillnaden mellan signalkablar ligger på.

Jag fastnade för din sista mening. "Försöker bevisa något mätbart". Que? :huh:

Redigerat av Ageve, 05 mars 2012 - 22:11.


#100

Postad 05 mars 2012 - 21:51

helles
  • helles
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Sådant här är exceptionellt intressant att läsa om, båda faktan och diskussionerna som uppkommer från detta. Jag är i vanliga fallet en märkes fixerad person men när det kommer till sådant som kablar blir jag glad åt att höra att man inte behöver köpa så dyra. Det blir lätt extremt dyrt!
Jag håller med någon person här tidigare i tråden som önskade ett test med högtalarkablar, skulle vara väldigt intressant.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.