Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad mellan kablar

121 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 07 mars 2012 - 17:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Jämförelsen med viner är ju helt underbar. Med denna nuvunna kunskap kan man ju spara rätt mycket pengar faktiskt. En dunk av det allra billigaste vita slabbet lär ju vara finemang egentligen, om inte ögonen bedragit en.
Kör man sen samma tänk med all elektronik också så klarar man sig ju utmärkt med något från Obs stormaknad. Pengarna man sparar lägger man sedan på rumsakustik, egentligen behövs nästan inga högtalare heller om bara rummet är bra. :D

#102

Postad 07 mars 2012 - 17:28

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jämförelsen med viner är ju helt underbar. Med denna nuvunna kunskap kan man ju spara rätt mycket pengar faktiskt. En dunk av det allra billigaste vita slabbet lär ju vara finemang egentligen, om inte ögonen bedragit en.
Kör man sen samma tänk med all elektronik också så klarar man sig ju utmärkt med något från Obs stormaknad. Pengarna man sparar lägger man sedan på rumsakustik, egentligen behövs nästan inga högtalare heller om bara rummet är bra. :D

Både när det gäller vin och t.ex. elektronik eller som i detta fall kablar så är det endast lurigt om det handlar om små eller inga skillnader. Förhoppningsvis så är elektroniken från OBS Stormarknad så myket sämre än mera seriösa försök till Hifi varför man inte speciellt lätt blir "lurad" där.

Gällande vin så fanns en artikel i DN eller SvD för ett par år sedan där man låtit en stor grupp testa viner dels med kännedom om priset och sedan utan denna kunskap. De dyra rankades klart högre när gruppen visste om priset än när de inte gjorde det. Våra sinnen är lättstyrda...

#103

Postad 08 mars 2012 - 10:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Det är inte ovanligt att de som tror mest på diverse tweaks mm, är samma personer med sämst ljud per krona, enligt mig. Det finns helt enkelt inte någon spärr för rim och reson.

#104

Postad 08 mars 2012 - 10:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det är inte ovanligt att de som tror mest på diverse tweaks mm, är samma personer med sämst ljud per krona, enligt mig. Det finns helt enkelt inte någon spärr för rim och reson.

Det må så vara, men det låter mycket bra hemma hos mig och jag njuter ofta av väldigt goda viner. Men varken stereon eller vinerna är ohemult dyra. Jag köper det jag själv tycker smakar/låter bra helt enkelt. :)

#105

Postad 08 mars 2012 - 10:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0
Det är bra att du är nöjd :)

#106

Postad 08 mars 2012 - 14:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Tack :)

#107

Postad 14 mars 2012 - 09:48

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Tänkte sätta upp bakre högtalare till hemmabion. Då tänkte jag, finns det inte en nedre gräns för kabelarean? Och i så fall, var gå den med normal högtalarlast och vettiga effektuttag? Kablarna tänkte jag nämligen "dölja" i minsta möjliga kabelkanaler.
Finns ju tabeller för sådant här inom alla andra tillämpningar inom tex. elinstallationer, men här vet jag inte hur man skall tänka.

#108

Postad 14 mars 2012 - 10:15

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 1
Tunnare tråd än i talspolen är väl inte att rekommendera. :)

Skämt åsido, provade själv med 4 x enkelledare (installationskabel för telefoni) för flera år sen.
Det funkade precis lika bra som "feta" och dyra kablar, så jag klamrade bara fast skiten längs golvlisten och har det så fortfarande.

Säkert nån som tycker att "så kan man inte göra" eller "det KAN inte låta bra", men det kan man ju skita i... :)

#109

Postad 14 mars 2012 - 10:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Tunnare tråd än i talspolen är väl inte att rekommendera. :)

Skämt åsido, provade själv med 4 x enkelledare (installationskabel för telefoni) för flera år sen.
Det funkade precis lika bra som "feta" och dyra kablar, så jag klamrade bara fast skiten längs golvlisten och har det så fortfarande.

Säkert nån som tycker att "så kan man inte göra" eller "det KAN inte låta bra", men det kan man ju skita i... :)

Jo för fn. så kan man visst göra om man tycker det låter lika bra och ser vettigt ut. Men någonstans måste väl ohm:s lag säga sitt? Kan väl känna på kabeln, om den blir varm är den nog underdimentionerad. :D

#110

Postad 14 mars 2012 - 10:32

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Jo för fn. så kan man visst göra om man tycker det låter lika bra och ser vettigt ut. Men någonstans måste väl ohm:s lag säga sitt? Kan väl känna på kabeln, om den blir varm är den nog underdimentionerad. :D

Mätmässigt skiljer det ingenting mot fet/dyr kabel, och varm blir den definitivt inte. :)

När det gäller så korta längder är det nästan svårt att hitta kabel som leder så dåligt och har så hög kapacitans att det spelar någon som helst roll, men det vet de flesta ju redan...

#111

Postad 14 mars 2012 - 17:47

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Jo för fn. så kan man visst göra om man tycker det låter lika bra och ser vettigt ut. Men någonstans måste väl ohm:s lag säga sitt? Kan väl känna på kabeln, om den blir varm är den nog underdimentionerad. :D

Jovisst, det gör den. Men det ska nog ner i bra små diametrar innan det påverkar baksurrar. 1,5 mm2 lär duga.

Hittar inte den bra kalkylatorn för det nu bara för det... Det borde finnas om man googlar.

#112

Postad 14 mars 2012 - 18:16

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jovisst, det gör den. Men det ska nog ner i bra små diametrar innan det påverkar baksurrar. 1,5 mm2 lär duga.

Hittar inte den bra kalkylatorn för det nu bara för det... Det borde finnas om man googlar.

Jo det finns säkert att läsa om. Kan ju vara bra med någon sorts tumregel iaf. :)

#113

Postad 14 mars 2012 - 18:53

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
http://www.belden.co...ction_Guide.pdf

#114

Postad 15 mars 2012 - 10:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

http://www.belden.co...ction_Guide.pdf

Tack, precis vad jag menade. Men fy fan för din avatar, eller vad man skall kalla det. Jag jagade insekts****t i flera minuter innan jag fattade! :D

#115

Postad 15 mars 2012 - 17:38

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Jag skulle gärna vilja veta om Nordost kablar motsvarar förväntningar eller ens priset..mot en en lakritskable, frågan vad som kan dras av det om nu nordosten skulle vara lika bra som en "vanlig" kabel? konkurs för märket?

hmmm ....

#116

Postad 15 mars 2012 - 17:41

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Jag skulle gärna vilja veta om Nordost kablar motsvarar förväntningar eller ens priset..mot en en lakritskable, frågan vad som kan dras av det om nu nordosten skulle vara lika bra som en "vanlig" kabel? konkurs för märket?

hmmm ....

Förväntningar kommer de alltid att kunna uppfylla, det är det de (och andra kabeltillverkare) lever på. Att de egentligen inte är ett dugg bättre (IMO, dock väldigt bestämt) än en "vanlig" kabel spelar ingen roll. :)

#117

Postad 15 mars 2012 - 18:02

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0
Ni ser inte en otroligt vital del i det hela.

Allt bling bling har stor betydelse för helheten.

Jag köper inte en sportbil och åker med plåtfälgar med navkapslar på. Jag anser att en som gör det är en Idiot.
Jag kan inte se någon som helst skillnad i prestanda på en pinstripe eller en alufälg eller en Extraläpp på bakluckan och framförallt toningen på sidorutorna.

Men de alla skiljer bilen från det ordinära. :) Så även en fet kabel eller kablelyftare, ett snyggt stativ tja vad du vill som inte fyller någon direkt prestandamässig skillnad.

Kolla alltså på ärendet med en ny syn. Är en branch av bilstyling bara och önska livet ur? Eller fyller det en funktion?

#118

Postad 16 mars 2012 - 12:39

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ni ser inte en otroligt vital del i det hela.

Allt bling bling har stor betydelse för helheten.

Jag köper inte en sportbil och åker med plåtfälgar med navkapslar på. Jag anser att en som gör det är en Idiot.
Jag kan inte se någon som helst skillnad i prestanda på en pinstripe eller en alufälg eller en Extraläpp på bakluckan och framförallt toningen på sidorutorna.

Men de alla skiljer bilen från det ordinära. :) Så även en fet kabel eller kablelyftare, ett snyggt stativ tja vad du vill som inte fyller någon direkt prestandamässig skillnad.

Kolla alltså på ärendet med en ny syn. Är en branch av bilstyling bara och önska livet ur? Eller fyller det en funktion?

Ägaren till denna skönhet är alltså en idiot???

Bifogad fil(er)



#119

Postad 16 mars 2012 - 14:13

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0

Ägaren till denna skönhet är alltså en idiot???

Ja om man tycker att prestanda är allt och inte blandar in retro känsla mm.
Hade han valt en lätt OZ racing fälg skulle han komma ner i ofjädrad vikt vilket skulle ge honom bättre acelaration retaration ökad komfort samt bättre bränsleförbrukning mm mm mm.
Om man sedan ser till utseendet skulle jag välja plåtfälg o navkappsel till denna pga att det är mycket snyggare o retro.
Ha en skön helg mvh Jas

#120

Postad 16 mars 2012 - 18:41

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Jag skulle gärna vilja veta om Nordost kablar motsvarar förväntningar eller ens priset..mot en en lakritskable, frågan vad som kan dras av det om nu nordosten skulle vara lika bra som en "vanlig" kabel? konkurs för märket?

hmmm ....


vems fövräntningar?

jag anser att nordost är en bättre kabel än tex lampsladd...då baserat på div tester jag själv har gjort med mina öron...min rigg...och mina krav.
ingen här skulle ialf få mig att byta ut dyrkablarna mot ekk/lampsladd ialf, oavsett om det handlar om enormt utdragen placebo eller inte och för mig är det värt pengarna....ja eller tja.... jag köper mest beg och då blir det ju inte så svettigt rent ekonomiskt.

Redigerat av robert293, 16 mars 2012 - 19:18.


#121

Postad 17 mars 2012 - 19:19

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

  • 3 700 inlägg
  • 0

Ägaren till denna skönhet är alltså en idiot???


Njae men kablar och tillbehör är pimping och det tror jag de flesta fattade med mitt inlägg.

#122

Postad 20 mars 2012 - 19:18

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 957 inlägg
  • 0

Det är ju testtonerna. De återges exakt likadant med båda kablarna, därför syns bara den gröna (ovanpå den vita linjen).

Vid THD-mätningen spelas en 1 kHz ton upp, och allt annat i grafen är dist.

Vid IMD-mätningen spelas två toner upp, en vid 60Hz och en vid 7 kHz. Allt utom dessa två toner är dist. IMD är dist som uppstår av två toner vid olika frekvenser.

Här är en THD mätning på tre olika ljudkort (analog loopback, inte min bild). ALC889 som är ett inbyggt ljudkort på moderkortet, ger betydligt högre distorsion än Asus Essence STX och X-Fi. Själva testonen på 1 kHz återges dock likadant/med samma nivå. X-fi kortet har troligtvis resampling aktiverat eftersom nivån sjunker över 20 kHz:





Hmm, sköna inlägg i en alltför ofta infekterad debattcirkus...

tack för dina mätningar. Jag skulle verkligen vilja se skillnaderna, om de finns mellan Nordostkablar och dessa monsterkablar. Har gjort flera blindtester och aldrig missat kabelvalet. Vore kul om man kan se om dessa går att skilja vid sådana här typ av mätningar.

Tackar för sköna inlägg :)

Redigerat av PML73, 20 mars 2012 - 19:19.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.