Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer SC-LX73 & SC-LX83

163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 oktober 2010 - 16:11

Rotor
  • Rotor
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Eftersom jag är på jakt efter en ny surroundförstärkare, för att ersätta min gamla Marantz som saknar HDMI, har jag kikat en del på Pioneers LX-serie med flera andra konkurrenter. Passar på att starta en tråd om dessa då jag inte sett att det finns någon.




Vid en lite snabb jämförelse kan man läsa sig till att de stora skillnaderna är att 73 och 83 har:
* HDMI 1.4, vilket innebär 3D-ready och audio return channel.
* Något lägre standby-förbrukning (0.3W mot 0.4W)
* Nya formatet Dolby Pro Logic IIz
* Ytterligare 1 HDMI ingång (6 istället för 5)
* Liten skillnad i känslighet. Frågan är vad som ändrats i förstärkardelen?
* Saknar phono-ingång, vilket 72 och 82 har.
* Strömma ljud via Bluetooth (adapter ingår)
* Möjlighet att styra receivern från iPhone/iPod Touch via iControlAv.

Fyll gärna på med fakta, tankar och idéer.

Frågan är om 73 är värda de extra kronorna, eller om man skall gå på att köpa sig en utgående 72:a (82/83 ligger för högt i pris för min egen del).

Redigerat av Rotor, 27 oktober 2010 - 13:15.


#2

Postad 27 oktober 2010 - 14:02

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
LX72 ligger på 11k på billigaste stället just nu. Jag har svårt att motivera att årets nyheter i specen är värt nästan dubbla priset. Gäller nog att passa på innan de försvinner bara.



#3

Postad 13 november 2010 - 09:02

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0
Köpte mig en LX-73 för ett par dagar sedan :( Vilket monster!! Helt underbar förstärkare till både film och 2 kanals uppspelning B)
Måste tas upp i media/web inom kort tycker jag... eller har recensenterna missat denna pjäs? piskar skiten ur det mesta jag lyssnat på senaste halvåret i likvärdig klass :D
Återkommer när den har satt sig ordentligt här hemma!

#4

Postad 16 november 2010 - 00:28

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Beställer antagligen en 83:a i veckan, men har sådan GRYM beslutångest mellan denna eller en Onkyo 3008..


I nästa nummer av "HemmaBio" så kommer dom testa Pioneer LX83, LX73 har dom ju redan testat.


32 bits daccarna i LX83:an tror jag på... nytt e alltid kul :) , men att dessa Recivers är 7.1 gentemot Onkyos 9.2 gör det hela svårt att välja... B)


Ni som sitter på mer information, dela med er ;)


Mvh

#5

Postad 16 november 2010 - 08:41

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0
Budgetalternativet VSX-2020 går inte av för hackor heller..., överlägset bästa mätsystemet jag testat.
Enligt Pioneer samma spec som 53:an, men utan bluetooth.
Rättar till ljudbilden rejält och stramar upp subben på ett sätt som jag aldrig upplevt innan. Har iofs ett besvärligt rum med öppen planlösning...

#6

Postad 18 november 2010 - 11:10

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0
Verkar inte vara många som har någon av dessa?

Själv beställde jag en 83a men den var restad så jag chansade på en 73a som kom precis, den skall ersätta min Yamaha 767.

Verkar vara ont om både ägare och recensioner?

#7

Postad 20 november 2010 - 08:15

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Lite preliminära intryck från min SC-LX83 jag köpte från Dustin Home för ca tre veckor sedan:

Jag hade innan en 5 år gammal Arcam AVR300 surround-förstärkare med erkänt suveränt ljud, men behövde möjlighet att avkoda de nya HD-ljudformaten på Bluray samt en HDMI 1.4-switch med två utgångar till både min 3D platt-TV och projektor.

Fastnade för LX83 efter läst hyllningarna i Home Cinema Choice samt What Hifi. Såg även Hemmabiotidningens recension där Yamaha 3067 vann mot lillebror LX73, men de konstaterade att LX73 hade bättre koll på surround-ljudet vid höga volymer, och det var avgörande för mig.

Mina 5.1-högtalare är B&W 604 som frontar (biampade från LX83), 600 som center, 602 som surround och Velodyne SPL-1200 subwoofer.

Jag har inte hunnit lägga så många timmar ännu, så se mina kommentarer som preliminära.

Styrkor:

+ Surround-ljudet är otroligt kraftfullt och distinkt med stor attack då jag spelar högt - en njutning. Det mäktade min AVR300 inte riktigt med, men kan även delvis bero på att HD-ljuden på Bluray låter bättre än de lågupplösta jag var van med sedan tidigare samt att jag får rumskalibrering i LX83. Ljudet med LX83 känns tämligen neutralt och blir aldrig hårt och ansträngt. Ljudbilden hålls mycket väl samlad såväl i tysta som högljudda komplexa scener. Jag bor i villa och har dessutom ett ljudisolerat rum för hemmabion - annars hade jag nog inte behövt kraften i LX83 :-) Gillar du mycket högt ljud på film ser jag inte att man kan bli besviken - det finns verkligen kraft i överflöd. Mina högtalare blir till slut begränsningen i så fall.

+ RF-fjärr med egen display. Jag har mina ljudprylar bakom min sittposition och med RF-fjärr behöver jag inte rikta fjärren bakåt och ser dessutom displayen i fjärren och behöver inte titta på förstärkaren - kanon för mig!

+ Bra stereoljud där man beroende på smak enkelt blandar mellan Pure direct, rumskalibrerad Stereo eller även 5-kanaligt. Har inte gjort A/B-jämförelse med Arcam AVR300, men Arcam är strået vassare i stereo vilket var min förväntan - där har Arcam alltid legat i toppklass. Men stereoljudet på LX83 är som sagt bra och neutralt, men jag måste lyssna mer först.

Svagheter/frågetecken:

- Kan ej skicka olika bildkällor till olika enheter, dvs. jag kan inte se på Bluray på projje och digitalbox till TV:n samtidigt via HDMI-ut. Inget stort aber men jag har för mig att nya Denon 4311 klarar detta. Men jag visste detta då jag beställde LX83.

- Har inte lyckats ställa in hur man får HDMI att funka i Standby-läge? Skall förmodligen fungera men jag har inte lyckats med inställningarna i så fall.

- Kör alla mina högtalare som Large och kan då ej välja att få subwoofer-stöd vid stereo-lyssning vad jag kan se? Funkade på min Arcam AVR300. [EDIT: Löst - ställ subwoofer i läge PLUS istf. YES)

Sammanfattningsvis är jag otroligt nöjd med surround-ljudet som är mäktigt, otroligt attackvilligt men samtidigt lent vid även extrema ljudnivåer. Är man medveten om övriga "brister" så känns det som ett prisvärt köp för 20 tkr om man prioriterar surround. Snygg är den också :-)

Återkommer med mer kommentarer vart det lider. Välkomna med frågor annars (eller kommentarer från andra LX83 ägare)!

Mvh,

/Jonzy

PS. En av de mer läsvärda recensionerna på nätet om LX83 är denna: http://www.hometheat...ew-updated.html

Redigerat av jonzy, 23 november 2010 - 16:42.


#8

Postad 21 november 2010 - 17:03

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Lite fler lyssningsintryck av LX83:

Igår kväll satte jag på rullen "The Fourth Kind" med Milla Jovovich (http://www.discshop...._blu_ray/P80055) och hade låga förväntningar. Men jisses vilket bra test på högtalare/förstärkare att hantera dynamiken i ljudspåret DTS 5.1 HD MA. Mycket dialog i filmen med plötsliga ljudattacker som fick mig att tappa hakan och trilla ur soffan! Dialogen är otroligt bra inspelad och från att ena sekunden höra en viskning till en en maxad ljudeffekt i nästa sekund visade på vilken otrolig kontroll samt obefintlig brusnivå Pioneer LX83 har! Jag är idag ännu mer imponerad av LX83 och har aldrig hört något bättre - men det säger väl kanske inte så mycket :-).

Någon annan som testat den rullen? Andra s.k. referensfilmer för ljud handlar oftast om mycket "bang och buller" men i The Fourth Kind fick man verkligen uppleva skillnaderna mellan viskningar och "jordbävning" och sedan åter viskning i samma scen. Verkligare än verkligheten... Magiskt!

/Jonas

Redigerat av jonzy, 21 november 2010 - 17:03.


#9

Postad 21 november 2010 - 19:08

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Själv väger jag mellan Yamaha 3067 och Pioneer LX83...svårt...
Bra att du delar med dig av dina intryck, jonzy.

Kan man kalibrera två subbar separat på LX83...?

#10

Postad 21 november 2010 - 19:44

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Håller med dig att välja förstärkare är s**t-svårt. Men förhoppningsvis blir man nöjd med nästan alla förstärkare i prisklassen 15-25 tkr :-)

Norska Ljud&Bild har recenserat flera i prisklassen: http://www.lydogbild...776-117331.html Lillebror Pioneer LX73 rankas bäst och slår Yamaha 3067 i just det testet. Smaken är som baken, det handlar om olika preferenser...

LX83 har bara utgång för en subwoofer. På den punkten är den sämre än vissa konkurrenter.

Tanka ner LX83-manualen härifrån om du vill detaljstudera funktionerna själv: http://pioneer.ipape...ual/GetPDF.ashx

/Jonas

Redigerat av jonzy, 21 november 2010 - 20:15.


#11

Postad 22 november 2010 - 14:30

Snotax
  • Snotax
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hur klarar LX73 av låg impedans, jag funderar främst på MA RX8 (4 ohm)?

Jag vet att man helst ska blunda för effektinfo men pioneer gör mig bara förvirrad, total förbrukning på 330W (hälften av vad de flesta anger) och 180W@ 6ohm (mer än de flesta). Vad är förklaringen till detta?

Är det någon som kombinerat LX73 och RX8? Vad är era intryck? vad gjorde att ni valde just LX73?

#12

Postad 22 november 2010 - 17:37

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0

Hur klarar LX73 av låg impedans, jag funderar främst på MA RX8 (4 ohm)?

Jag vet att man helst ska blunda för effektinfo men pioneer gör mig bara förvirrad, total förbrukning på 330W (hälften av vad de flesta anger) och 180W@ 6ohm (mer än de flesta). Vad är förklaringen till detta?

Är det någon som kombinerat LX73 och RX8? Vad är era intryck? vad gjorde att ni valde just LX73?


Nu har jag inte dina högtalare men jag köpte Audiovector Ki3 Signature som är på 8 ohm och runt 92db har jag för mig, har även provat mina Monitor Audio Platinum PL100 som jag har till min dedikerade två-kanals anläggning och de är på 4 ohm och 88db. LX73 driver dom båda faktiskt förvånansvärt bra och jag saknar inte längre effekt som jag gjorde med Yamaha 767an.

Det är lite svårt att få info om just förstärkarbiten men jag skulle nog aldrig köpa en LX83 istället för en LX73 om det var förstärkarbiten det handlade om. Info jag hittar så är skiljer det 10 Watt mellan förstärkarna.

32-bits DAC och THX Ultra Plus2 är väl i sådana fall en större anledning att välja LX83.

#13

Postad 22 november 2010 - 17:41

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Jag vet att man helst ska blunda för effektinfo men pioneer gör mig bara förvirrad, total förbrukning på 330W (hälften av vad de flesta anger) och 180W@ 6ohm (mer än de flesta). Vad är förklaringen till detta?


Förklaringen heter IcePower, eller klass D.

#14

Postad 23 november 2010 - 08:31

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0
jonzy: Har du provat att ställa din subwoofer i PLUS läget? Då får iaf jag med subwoofern i stereo läge och mina högtalare är inställda som large.

#15

Postad 23 november 2010 - 16:43

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

jonzy: Har du provat att ställa din subwoofer i PLUS läget? Då får iaf jag med subwoofern i stereo läge och mina högtalare är inställda som large.


Tack! Löste problemet.

/Jonas

#16

Postad 23 november 2010 - 16:48

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Klarar Pioneers recievers DSD (SACD via HDMI)?
Har precis hämtat ut en ny LX72 på Posten...
Fick sista exet på Dustin för 11.000 kr. :)

#17

Postad 24 november 2010 - 22:59

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Får hem en Lx73 för 13 525 kr imorgon ;)

#18

Postad 24 november 2010 - 23:01

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Nice! Jag ville dock ha en 72:a p.g.a. att jag behövde en phono-ingång men inte Bluetooth! Någon som testat att mata sina maskiner med DSD ännu?

#19

Postad 24 november 2010 - 23:06

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Glömde skriva att det var även det på dustin! Fast det listas här för över 15000:-

#20

Postad 24 november 2010 - 23:08

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Glömde skriva att det var även det på dustin! Fast det listas här för över 15000:-


Det var inte dåligt! Oerhört prisvärt. ;)

#21

Postad 24 november 2010 - 23:53

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
http://www.dustinhom...5010492369.aspx

Här står att den kostar 15.990!

#22

Postad 25 november 2010 - 00:33

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0

Glömde skriva att det var även det på dustin! Fast det listas här för över 15000:-


15 990 kr vanlig kund , student 13 525 kr.

så lönar sig att vara student hos dustin.

#23

Postad 25 november 2010 - 09:32

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Student? mm, måste vara minst 10 år sen :D

#24

Postad 29 november 2010 - 15:00

the_mort
  • the_mort
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Jag fattar inte!

Standard uppsättning är en 9.1 anläggning enligt manualen.
Men hur funkar detta på en 7.1 reciever?

#25

Postad 07 december 2010 - 21:18

micheliniz
  • micheliniz
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej,
har precis kopplat upp min LX83 men lyckas ej få ut något ljud via Stereo 2.1

Ljudet funkar utmärkt när jag kollar på film, då funkar surroundljudet precis som det skall men när jag slår över till Stereo blir det helt tyst.

Hur får jag receivern att skicka ut ljud till endast mina fronthögtalare? Vill ju kunna köra musik genom dem.

Tacksam för återkoppling.

Mvh
Misel

#26

Postad 07 december 2010 - 21:42

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

  • 530 inlägg
  • 0

Hej,
har precis kopplat upp min LX83 men lyckas ej få ut något ljud via Stereo 2.1

Ljudet funkar utmärkt när jag kollar på film, då funkar surroundljudet precis som det skall men när jag slår över till Stereo blir det helt tyst.

Hur får jag receivern att skicka ut ljud till endast mina fronthögtalare? Vill ju kunna köra musik genom dem.

Tacksam för återkoppling.

Mvh
Misel


Nu har jag en 73a men den enda inställningen jag gjorde var att jag satte subwoofern till "plus" för att få den att spela med i stereo-läget.

Vad menar du förresten med att du inte får något ljud i stereo? Menar du att du inte kan köra multikanal i stereo eller att du inte kan köra exempelvis ljud från din cd-spelare?

#27

Postad 08 december 2010 - 00:13

micheliniz
  • micheliniz
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Nu har jag en 73a men den enda inställningen jag gjorde var att jag satte subwoofern till "plus" för att få den att spela med i stereo-läget.

Vad menar du förresten med att du inte får något ljud i stereo? Menar du att du inte kan köra multikanal i stereo eller att du inte kan köra exempelvis ljud från din cd-spelare?


Hej,
jag kan ej köra ljud från min cd-spelare. Får endast ut ljudet om jag väljer något surroundläge, men då kommer nästan allt ljud från centern. När jag spelar musik vill jag att mina golvhögtalare skall jobba, inte centern.

Något tipps?

#28

Postad 08 december 2010 - 08:00

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 967 inlägg
  • 0
låter som att du kopplat in högtalarna fel?

#29

Postad 08 december 2010 - 10:03

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Nån som fått Hdmi passthru att fungera?
Jag har Lx73.
Krävs det nåt särskilt från källan?

#30

Postad 12 december 2010 - 10:36

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Nu har HemmaBio-tidningen nr 12 recenserat LX83.

Jonas Olsson skriver bl.a.
"Vi smyger igång med lite musik i hederlig stereo och blir glatt överraskade. Vi har emellanåt tyckt att Pioneers ICE Power-teknik lämnat en del att önska när det gäller spänstig dynamik och attityd. Nu låter det som man hittat rätt - LX83 spelar med härlig närvaro och ger en avspänd ljudbild full av snygga detaljer, särskilt i de övriga registren.

Vi testar med lite olika högtalare, dels våra referenser vi alltid kör med, Canton Carat, men också detta nummers testade system från Dynaudio. Och det låter helt enkelt skitbra. Det svänger på duktigt med ett härligt driv. De lite tama anslagen vi brukar gnälla på när det gäller Pioneers flerkanalsförstärkare gäller inte alls här.

Nästa del, med högupplöst filmljud från Avatar på Blu-ray både hörs och känns det att vi kör med en riktig kvalitetsförstärkare. Det släpper obehindrat i rummet och ljudbubblan är generöst omslutande med skarpa placeringar.

Förutom att det låter bra så är en av de största meriterna det otvungna spelstilen och det eleganta framförandet.

Bra ljud, inget snack om saken. Lägg ner ordentligt med omsorg i matchningen med framför allt högtalare, som enligt oss med fördel bör ha lite varm rondör i sin spelstil, så blir åtminstone vi riktigt nöjda. Bra grejer, och förmodligen en av de bästa biomaskinerna du kan köpa för dessa pengar idag!"


KUL - riktigt bra omdömen! Köp tidningen så får du läsa mer om funktioner, slutomdöme, plus/minus och vad medtävlaren Onkyo 5008 hade att bjuda på.

Mina egna kommentar nu efter 6 veckors användning, är att kalibreringen kräver sin tid - labba med alla kalibrerings-varianter och lägg dem i olika minnen så kan du i realtid byta ljud för att se vilken karaktär du gillar bäst. Nu har jag hittat rätt för mina högtalare och mitt rum och är mäkta nöjd både med stereo-ljudet och framförallt Bluray-ljudet. Nu hoppas jag slippa uppgradera stärkaren på några år... ;-)

Enjoy!

/Jonas

Redigerat av jonzy, 12 december 2010 - 10:39.


#31

Postad 14 december 2010 - 08:35

bennybåge
  • bennybåge
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Budgetalternativet VSX-2020 går inte av för hackor heller..., överlägset bästa mätsystemet jag testat.
Enligt Pioneer samma spec som 53:an, men utan bluetooth.
Rättar till ljudbilden rejält och stramar upp subben på ett sätt som jag aldrig upplevt innan. Har iofs ett besvärligt rum med öppen planlösning...


Ingen som kan berätta mer om denna, VSX-2020?
Såg att Pixmania har den nu för 6990:-, och det måste ju kännas som ett otroligt bra alternativ i den prisklassen väl?

#32

Postad 14 december 2010 - 18:22

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Har precis beställt en Lx-83 men jag förstår inte detta med att det är en 7-kanalare fast i manualen skriver de att man kan ha 7.1 inkl front.high. Måste man välja fron.high eller 7.1, eller går det att hänga på slutsteg? Jag förstår ingenting faktiskt och manualen gör mig inte klokare :)

#33

Postad 14 december 2010 - 22:05

Unregistered83d32dfa
  • Unregistered83d32dfa
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Har precis beställt en Lx-83 men jag förstår inte detta med att det är en 7-kanalare fast i manualen skriver de att man kan ha 7.1 inkl front.high. Måste man välja fron.high eller 7.1, eller går det att hänga på slutsteg? Jag förstår ingenting faktiskt och manualen gör mig inte klokare :)


LX73/LX83 har 7 inbyggda slutsteg. Man kan alltså välja mellan exempelvis front high alt. 2 "extra" surround bak. Vill man köra 9 kanaler går det utmärkt att köra ett seperat slutsteg. Har själv en LX73...

#34

Postad 14 december 2010 - 22:44

jonathan_forslund
  • jonathan_forslund
  • Användare

  • 195 inlägg
  • 0
Aha, men hur kopplar man då det slutsteget? Jag sitter idag på två st UPA-1 monoblock som jag vill fortsätta driva frontarna med, går det att koppla så jag kan det och även köra front.high +7.1?

#35

Postad 16 december 2010 - 09:47

coolspot
  • coolspot
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Ska beställa en VSX-2020 och undrar om det går att assigna en optisk ingång till en HDMI ingång? Så jag vet om jag behöver ett nytt grafikkort eller inte.

#36

Postad 21 december 2010 - 09:25

erixon_79
  • erixon_79
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
**Bort**

Redigerat av erixon_79, 21 december 2010 - 09:27.


#37

Postad 21 december 2010 - 11:04

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Tänker ersätta min AX5i med en ny Pioneer stärkare. Har funderat på 2020, 53 och 73 men vet inte vilken jag ska välja. Det enda jag kräver är att det låter lika bra som det gör nu (Ax5i/DV-989) och när jag köper en Oppo BDP-93.

Vad skiljer mellan den nya serien 53, 73 och 83 mot de gamla som slutade på en 2'a? Är det bara 3D?

#38

Postad 21 december 2010 - 14:22

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Tänker ersätta min AX5i med en ny Pioneer stärkare. Har funderat på 2020, 53 och 73 men vet inte vilken jag ska välja. Det enda jag kräver är att det låter lika bra som det gör nu (Ax5i/DV-989) och när jag köper en Oppo BDP-93.

Vad skiljer mellan den nya serien 53, 73 och 83 mot de gamla som slutade på en 2'a? Är det bara 3D?


Bluetooth, ny grain på fronten.

EK

#39

Postad 23 december 2010 - 12:39

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Areadvd.de har gjort en grymt omfattande test av LX83 med mycket bilder: http://www.areadvd.d...r_sc_lx83.shtml

En Google translate på summeringen blir:

"Extremt dynamiska funktioner, utmärkt upplösning och förstklassig - Pioneer SC-LX83 är utan tvekan ett av de bästa nuvarande AV-mottagare på marknaden som helhet

AV-Receiver Oberklasse AV-receiver överklass
Test 10. 10. Test November 2010 November 2010
Postad bild

+ Super dynamik
+ Förstklassig rymden
+ Hög detalj
+ Nivå stabilitet sätter nya standarder
+ Enastående MCACC kalibreringssystemet
+ Bas på referensnivån
+ Excellent utförande
+ Bra multimediafunktioner

- Video avsnitt innehåller inga standarder"

Nice :-)

/Jonas

#40

Postad 03 januari 2011 - 07:34

Unregisteredc120a6b5
  • Unregisteredc120a6b5
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
hmm.. man blir glad i själen av och läsa här på forumet. ska åka ner och kolla och lyssna på 73:an men om det är som ni säger så är det väl bara och slå till. har en 71:a idag som jag försöker avyttra dock svårsålt men så fort den gått blir det nog 73:an eller 83:an . får svänga förbi reference och lyssna in dom.

#41

Postad 03 januari 2011 - 13:32

roger_f
  • roger_f
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Är det någon som har koll på om det går att hitta 83:an till vettigt pris utomlands men inom eu?

#42

Postad 04 januari 2011 - 12:39

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Någon som vet ifall en update för SX-LX 81 kommer med 3D stöd ?
H/K släppte detta till sina recievers som inte var 3D kompatibla innan, men antar att Pioneer är för snåla och tycker man skall köpa en ny för 30.000 igen 1,5 år senare!

Men tyvärr, i så fall lägger jag nog pengarna på annat märke! Nu finns ju ändå inte Plasma tillverkningen kvar och då faller ju allt att man inte kan köra enhetligt.

Blir nog LG som både har 3D, + att det kommer bli fetaste BD spelarna 2011 med Plex inbyggt.
Synd att PIO skall försöka ha så överdrivna priser, annars kanske dem överlevt! Visst gör dem bra saker inget snack, men det gör även andra tillverkare!
Jag har själv Kuro 60" och förstärkare, hade även BD spelaren men kan inte säga att den var särskilt bra 9000 kr i sjön... segaste maskin jag varit med om, köpa en ny för varje uppdaterad version håller ju inte heller.

Men släpper dem 3D upgrade för min reciever kanske jag kan fortsätta ett tag till att älska Pioneer, annars får nog mina hundra tusen kronor / år gå till ngn som bryr sig om sina kunder!

#43

Postad 04 januari 2011 - 14:57

Unregistered112481df
  • Unregistered112481df
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Någon som vet ifall en update för SX-LX 81 kommer med 3D stöd ?
H/K släppte detta till sina recievers som inte var 3D kompatibla innan, men antar att Pioneer är för snåla och tycker man skall köpa en ny för 30.000 igen 1,5 år senare!

Men tyvärr, i så fall lägger jag nog pengarna på annat märke! Nu finns ju ändå inte Plasma tillverkningen kvar och då faller ju allt att man inte kan köra enhetligt.

Blir nog LG som både har 3D, + att det kommer bli fetaste BD spelarna 2011 med Plex inbyggt.
Synd att PIO skall försöka ha så överdrivna priser, annars kanske dem överlevt! Visst gör dem bra saker inget snack, men det gör även andra tillverkare!
Jag har själv Kuro 60" och förstärkare, hade även BD spelaren men kan inte säga att den var särskilt bra 9000 kr i sjön... segaste maskin jag varit med om, köpa en ny för varje uppdaterad version håller ju inte heller.

Men släpper dem 3D upgrade för min reciever kanske jag kan fortsätta ett tag till att älska Pioneer, annars får nog mina hundra tusen kronor / år gå till ngn som bryr sig om sina kunder!



Maila Pioneer kanske...

Och posta ditt svar, må hända vara fler i din sits.

Mvh Tobias

#44

Postad 05 januari 2011 - 13:42

Unregistered5b2dfb4b
  • Unregistered5b2dfb4b
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
På tal om import så såg jag att Pioneer SC-37, vilket verkar vara samma förstärkare som LX83 säljs för runt 1400 dollar i USA. Vilka problem kan man stöta på om man beställer en sådan från USA? Hur ser jag till att mata den med rätt spänning, alternativt går det att byta ut något som gör att den går på 230 V?

mvh Krister

#45

Postad 05 januari 2011 - 22:18

merkill
  • merkill
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
strala , det finns flera versioner av lx83 och dom har olika ström inställningar , finns dom som bara kör en inställning men det finns även dom som har en switch bak där man kan lägga om 220-230 eller 240v.

Så du bör nog kolla upp innan du beställer.

jag köpte min på ebay fron simply electronics för ca 12700:- sek och den har switch där bak.

#46

Postad 06 januari 2011 - 11:42

Unregistered112481df
  • Unregistered112481df
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Dock ser ju en Amerikanska versionen ut som den gör oxå inte alls lika snygg som den europiska,

Gul display och att de står elite stort på framsidan är enligt min smak blää...

/Tobias

Edit: Konstigt nog har dom tydligen kvar samma front som LX72/82 vilket inte i finns på de nya 73/83 i eu.

Redigerat av Unregistered112481df, 06 januari 2011 - 11:46.


#47

Postad 08 januari 2011 - 11:41

samuels3
  • samuels3
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

strala , det finns flera versioner av lx83 och dom har olika ström inställningar , finns dom som bara kör en inställning men det finns även dom som har en switch bak där man kan lägga om 220-230 eller 240v.

Så du bör nog kolla upp innan du beställer.

jag köpte min på ebay fron simply electronics för ca 12700:- sek och den har switch där bak.


När jag söker på den får jag priset 1800 euro, typ 16700 kr. Hur fick du priset 12700?

#48

Postad 08 januari 2011 - 19:35

merkill
  • merkill
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Från belopp 12 786,87 SEK
Till belopp £1,160.95 GBP
men lx83 har gått upp i pris nu ser jag

#49

Postad 08 januari 2011 - 21:26

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

strala , det finns flera versioner av lx83 och dom har olika ström inställningar , finns dom som bara kör en inställning men det finns även dom som har en switch bak där man kan lägga om 220-230 eller 240v.

Så du bör nog kolla upp innan du beställer.

jag köpte min på ebay fron simply electronics för ca 12700:- sek och den har switch där bak.



Shit, berätta mer. Visste ebay säljaren huruvida det fanns en switch eller inte? På pioneers amerikanka sida finns det bara en version, utan switch. Eller sitter den inuti chassit?

#50

Postad 09 januari 2011 - 11:55

Unregistered5b2dfb4b
  • Unregistered5b2dfb4b
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
merkill verkar ha köpt en europeisk/hongkong version av LX83 alltså inte den amerikanska SC-37.
Som jag kan se på bilderna från simply electronics så verkar det inte vara någon switch på baksidan dock står det att spänningen ska vara 220-230 V och då funkar det ju i sverige utan problem.
Antar man bara byter ut den medföljande sladden så att man får svensk kontaktstandard, i förstärkaren sitter ju helt vanlig nätbrunn.

Dock är priset nu 1800 euro vilket blir 16200 kr.

mvh Krister

Redigerat av Unregistered5b2dfb4b, 09 januari 2011 - 11:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.