Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer SC-LX73 & SC-LX83

163 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 januari 2011 - 19:58

merkill
  • merkill
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
jo jag har en lx83 version ,det följde även med kablar för både uk och vanlig strömkabel .

#52

Postad 19 januari 2011 - 13:01

Unregistered29812
  • Unregistered29812
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Vad är det egentligen som skiljer 73 vc 83?

DNLA - vad har det för betydelse. Någon som helst betydelse om man skaffar nya apple TV?
Air tuning - ngt bra?
Ngr Watt i specen
Lite bättre videokretsar
RF fjärr (är den kompatibel med Harmony 900?)
+5000 SEK

Jag tänker i framtiden satsa på ett extra steg till frontarna och behöver därmed inte det yppersta när det gäller kraft och finess.

Vad jag förstår så är det samma anslutningar, samma ljudformat, samma kalibrering osv osv)

Har jag förstått det hela rätt?
Mvh

#53

Postad 19 januari 2011 - 18:35

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Vad är det egentligen som skiljer 73 vc 83?

DNLA - vad har det för betydelse. Någon som helst betydelse om man skaffar nya apple TV?
Air tuning - ngt bra?
Ngr Watt i specen
Lite bättre videokretsar
RF fjärr (är den kompatibel med Harmony 900?)
+5000 SEK

Jag tänker i framtiden satsa på ett extra steg till frontarna och behöver därmed inte det yppersta när det gäller kraft och finess.

Vad jag förstår så är det samma anslutningar, samma ljudformat, samma kalibrering osv osv)

Har jag förstått det hela rätt?
Mvh


32 bits daccar och THX Ultra 2+ certifierad oxå...

Redigerat av dallan1981, 19 januari 2011 - 18:36.


#54

Postad 31 januari 2011 - 04:46

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Vet någon om man kan ändra volym på en enskild kanal utan att köra manuel MCACC? bra att använda om man ser på film sent och vill höja center lite utan att få de testtoner som väcker grannar!

Kan man på nåt smidigt sätt se INsignal informationen? går via Iphoneappen men jag vill ha direkt i stärkarn!

Kanske missat detta i bruksanvisning?

#55

Postad 31 januari 2011 - 08:26

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
PÅ min LX-72 har jag en knapp som heter "Ch level", tror det är siffertangen 0. Tryck receiver sen 0 så stegar man sig igenom alla kanalerna och kan ställa dem där.

#56

Postad 31 januari 2011 - 18:56

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Vet någon om man kan ändra volym på en enskild kanal utan att köra manuel MCACC? bra att använda om man ser på film sent och vill höja center lite utan att få de testtoner som väcker grannar!

Kan man på nåt smidigt sätt se INsignal informationen? går via Iphoneappen men jag vill ha direkt i stärkarn!

Kanske missat detta i bruksanvisning?


På LX-83 kan du på fjärren enkelt justera enskilda kanalers nivå. Du kan även i fjärrens display se vilka ljudformat den använder för stunden.

/Jonas

#57

Postad 02 februari 2011 - 10:00

the-guvnor
  • the-guvnor
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
hittade nu, vet inte hur jag har missat?
Tack iaf

#58

Postad 02 februari 2011 - 16:53

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Bytte min LX-72 mot en LX-73, mest för Bluetooth stödet, men även för att min LX-54 stödjer 3D (dock har jag ingen 3D tv, men tänkte lite framåt). Något jag missade vilket verkligen stör mig är att LX-73 inte har stöd för DLNA, ngt som LX-72 har, det stör mig verkligen då jag rippat mina CD skivor i Loseless WMA, rent ut sagt besviken är rätta känslan, men det är bara mitt eget fel då detta nämns till och med i denna tråd. Spontana känslan är man har mer användning för DLNA än Bluetooth stöd...

En fråga, hur gör jag för att återställa förstärkaren i ursprunglig skick, dvs. så som den var när jag packade upp den (alla inställningar i default läge etc)?

EK

EDIT: Kom på att LX-54:an har stöd för DLNA, phew!

Redigerat av Unregisteredcec18524, 02 februari 2011 - 16:58.


#59

Postad 03 februari 2011 - 13:50

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Sid 78

Återställa systemet
Följ anvisningarna nedan för att återställa alla receiverns
inställningar till fabriksinställning. För att göra detta ska
du använda knapparna på frontpanelen. Ställ in MULTIZONE
på OFF.
• Dra ur iPoden och USB-enheten ur receivern innan
du börjar.
1 Slå av anläggningen till standby.
2 Håll ENTER intryckt på frontpanelen och tryck på
 STANDBY/ON.
Displayen visar RESET  NO .
3 Välj RESET med hjälp av / och därefter ENTER
på frontpanelen.
Displayen visar RESET? OK.
4 Tryck på ENTER för att bekräfta.
OK visas på displayen vilket betyder att receivern har
återställts till fabriksinställningarna.

Redigerat av Melmac, 03 februari 2011 - 13:56.


#60

Postad 03 februari 2011 - 20:01

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
@ Melmac

Tack, jag hittade efter lite letande.

Lite mer kommentarer efter en dags användning. Att Pioneer även ändrat webraddio delen till det i mitt tycke sämre känns märkligt. Fjärrkontrollen känns inte lika premium som på LX-72, Pioneer har bytt från metall till ngn lackad svart plast på centerhjulet och systemknapparna. Behöver man inte 3D stöd och bluetooth så finns det ingen aledning att välja en LX-73:a över en LX-72:a.

Jag är fortfarande frågande till varför Pioneer nergraderat LX-73:an jmfrt med LX-72:an i jämförelse med 82 och 83.. Kankse Pioneer ser LX-73 som ersättare för både LX-52 och 72?

En sak är dock säker, grymt bra ljud i fler och två kanal!

EK

Redigerat av Unregisteredcec18524, 03 februari 2011 - 20:08.


#61

Postad 03 februari 2011 - 20:32

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Någon som har lyssnat på både lx-73 och lx-83 är det värt dom extra tusenlapparna för en lx-83 ????

#62

Postad 05 februari 2011 - 20:17

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Någon som har lyssnat på både lx-73 och lx-83 är det värt dom extra tusenlapparna för en lx-83 ????

Om jag inte missminner mig är det exakt samma förstärkarkomponenter i båda modellerna och det som skiljer är funktioner och ev. THX-certifiering.

#63

Postad 13 februari 2011 - 13:42

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
Jag letar efter lämpliga slutsteg att driva högtalare i ZONE 2 repsektive ZONE 3 för min LX.73:a, jag tänker mig ett par Boston Acoustic för att ha på altanen (slutsteget kommer stå inomhus samt ett par små stativare till köket alt. arbetsrummet.

EK

#64

Postad 13 februari 2011 - 15:25

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Om jag inte missminner mig är det exakt samma förstärkarkomponenter i båda modellerna och det som skiljer är funktioner och ev. THX-certifiering.



Stämmer.. plus att du har 32bits DACar i LX83, även lite mer effekt.


Vill även passa på att tillägga att det är stor skillnad mellan en THX Select maskin och en THX Ultra maskin.

#65

Postad 14 februari 2011 - 15:36

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Vill även passa på att tillägga att det är stor skillnad mellan en THX Select maskin och en THX Ultra maskin.

Det där är en sanning med modifikation. THX-standarderna sätter bara minimumnivåer, och det är dyrt att skicka in till certifiering. Gissningsvis är det dyrare ju högre standard man vill certifiera efter också.

En icke THX-certifierad förstärkare kan mycket väl klara kraven för en certifiering, men tillverkaren har valt att inte skicka in den. På samma sätt kan en tillverkare välja att skicka modeller med likvärdigt förstärkeri, som LX73 och LX83 till olika certifieringar för att ha det som försäljningargument för den dyrare modellen.
Det är inte underförstått att LX73 inte skulle klara THX Ultra-certifieringen om den hade skickats in till det.

Jag tror, med bas i att det är samma komponenter, att de hade klarat certifieringstester precis lika bra.

Du har däremot rätt i att det är stor skillnad på minimumkraven för att klara de olika THX-standarderna, och att Ultra-certifierade enheter garanterar en högre nivå av prestanda än vad Select gör.

Jag letar efter lämpliga slutsteg att driva högtalare i ZONE 2 repsektive ZONE 3 för min LX.73:a, jag tänker mig ett par Boston Acoustic för att ha på altanen (slutsteget kommer stå inomhus samt ett par små stativare till köket alt. arbetsrummet.

EK

Generellt sett gör Emotiva väldigt prisvärda slutsteg. Exakt hur de spelar med dina högtalare vet jag inte, men de har hyllats för att vara både kraftfulla och neutrala i sin ljudkaraktär. Ta en titt på dem på www.emotiva.com.

Redigerat av Sigma78, 14 februari 2011 - 15:39.


#66

Postad 14 februari 2011 - 17:12

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0
Ah precis.. bra att du förtydligade mitt korta men korrekta tidigare inlägg..


Det enda felet du skrev var att LX-73 skulle klara av en Ultra certifiering. (Då den är byggd enligt Select standard, och ej Ultra standard)


//Micke

#67

Postad 14 februari 2011 - 17:18

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Det enda felet du skrev var att LX-73 skulle klara av en Ultra certifiering. (Då den är byggd enligt Select standard, och ej Ultra standard)

Det där stämmer inte. Den är inte byggd enligt någon viss standard, utan den är testad att den uppfyller kraven för att få Select-certifieringen. Huruvida den hade klarat kraven även för Ultra-certifiering kan varken du eller jag veta med säkerhet. De har helt enkelt inte kört det testet på den.

Jag tror däremot att den hade gjort det eftersom den som sagt består av exakt samma komponenter som Lx83, men det är bara min personliga gissning. Där kan vi mycket väl tro olika. :blush:

#68

Postad 14 februari 2011 - 17:25

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Det där stämmer inte. Den är inte byggd enligt någon viss standard, utan den är testad att den uppfyller kraven för att få Select-certifieringen. Huruvida den hade klarat kraven även för Ultra-certifiering kan varken du eller jag veta med säkerhet. De har helt enkelt inte kört det testet på den.

Jag tror däremot att den hade gjort det eftersom den som sagt består av exakt samma komponenter som Lx83, men det är bara min personliga gissning. Där kan vi mycket väl tro olika. :blush:


Enligt Pioneer själva (Även Onkyo) så "begränsas" Select maskiner för att hålla kundpriset nere, vilket man inte gör när man bygger en Ultra maskin.

Med andra ord så har en Select maskin inte lika hög prestanda som en Ultra maskin har, och blir därför givetvis billigare.


Ringde nämligen och frågade allt i ämnet för några år sedan när jag stod i valet och kvalet mellan en Select Vs Ultra maskin, jag skulle tippa på att det ser likadant ut nuförtiden..

#69

Postad 14 februari 2011 - 17:32

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Enligt Pioneer själva (Även Onkyo) så "begränsas" Select maskiner för att hålla kundpriset nere, vilket man inte gör när man bygger en Ultra maskin.

Med andra ord så har en Select maskin inte lika hög prestanda som en Ultra maskin har, och blir därför givetvis billigare.


Ringde nämligen och frågade allt i ämnet för några år sedan när jag stod i valet och kvalet mellan en Select Vs Ultra maskin, jag skulle tippa på att det ser likadant ut nuförtiden..

Mycket spännande, eftersom jag fick ett helt annat svar när jag ringde och pratade med Pioneers ansvarige tekniker för just de modellerna. Det var något år sen, så det var LX60 / LX70 ( och LX80 tror jag) det handlade om. Enligt honom var de identiska, förutom nätverkskontakten på LX70 och om jag kommer ihåg rätt att 80'an hade en extra HDMI-utgång.

Detta till trots att det skillde cirka 8 000kr mellan dem. Om man kan ta betalt så gör man det.

Vilka typer av förändringar är det du menar att de har gjort? Begränsade hur då'?
Detta är något jag aldrig har hört om tidigare. Det borde finnas mätningar och annat som kan visa på skillnaderna?

En typ av begränsning kan vara att man skickar in till den billigare certifieringen Select :blush:

Redigerat av Sigma78, 14 februari 2011 - 17:34.


#70

Postad 14 februari 2011 - 18:02

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Mycket spännande, eftersom jag fick ett helt annat svar när jag ringde och pratade med Pioneers ansvarige tekniker för just de modellerna. Det var något år sen, så det var LX60 / LX70 ( och LX80 tror jag) det handlade om. Enligt honom var de identiska, förutom nätverkskontakten på LX70 och om jag kommer ihåg rätt att 80'an hade en extra HDMI-utgång.

Detta till trots att det skillde cirka 8 000kr mellan dem. Om man kan ta betalt så gör man det.

Vilka typer av förändringar är det du menar att de har gjort? Begränsade hur då'?
Detta är något jag aldrig har hört om tidigare. Det borde finnas mätningar och annat som kan visa på skillnaderna?

En typ av begränsning kan vara att man skickar in till den billigare certifieringen Select :blush:



Detta är vad Pioneer och Onkyos ansvariga informerade mig om när jag frågade, har svårt att själv se att det inte skulle skilja ngt modellerna emellan...

Och kan väll tillägga att jag inte bryr mig sååå väldigt mkt i dagsläget om hur detta ligger till EXAKT.

Sitter nöjd med min Integra (THX Ultra Certifierad) och mitt vidare intresse i våran diskussion stannar nog här.

Men om jag får ett ryck, så ska jag ringa dom i veckan och VERKLIGEN höra hur det ligger till egentligen.. (Eller om du vill ringa igen, och sakligt ta reda på sanningen)

//Ultra-Micke ;)

#71

Postad 15 februari 2011 - 08:02

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Men om jag får ett ryck, så ska jag ringa dom i veckan och VERKLIGEN höra hur det ligger till egentligen..

Om du gör det, berätta gärna vad du fick för svar :)

Jag har dessvärre inte kvar numret till killen jag pratade med på Pioneer, men jag tror att han hette Thomas.

Mitt intresse är också bara rent akademiskt, THX-certifieringar är aldrig något jag har brytt mig om när jag har valt utrustning. Jag har lyssnat istället. Däremot är det alltid kul att reda ut hur saker ligger till.

#72

Postad 15 februari 2011 - 10:34

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Hejsan, Jag har en LX83 på ingång..
Har försökt läsa på ang MCACC´s hantering och justering av subben.
Kör den även full phase justering etc på subben?
Kör den eq på subben...bra eller inte?

Jag har förvisso även en Anti-mode idag som styr upp subbarna förnämligt avseende frekvenskruvan.


Ni som har två subbar till LX83 , hur har ni löst det?

#73

Postad 15 februari 2011 - 16:54

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

  • 2 249 inlägg
  • 0

Om du gör det, berätta gärna vad du fick för svar :)

Jag har dessvärre inte kvar numret till killen jag pratade med på Pioneer, men jag tror att han hette Thomas.

Mitt intresse är också bara rent akademiskt, THX-certifieringar är aldrig något jag har brytt mig om när jag har valt utrustning. Jag har lyssnat istället. Däremot är det alltid kul att reda ut hur saker ligger till.



Det är bara att ringa huvudnumret och förklara att det gäller tekniska specifikationer, som kräver en del kunskap av personen ifråga som ska utfrågas. (Högsta ansvariga hönset inom området tack)


Precis hemkommen från jobbet, är ej villig att ringa nu...

Samma här, bryr mig inte alls mkt om själva THX certifieringen isig, men om man tex köper sig en Ultra maskin så vet man ju iaf att den presterar i ljud och bild enligt THX Ultra normen (Som enligt mig är en "bra milstolpe" inom Flerkanalsrecivers tex)

//Micke

#74

Postad 17 februari 2011 - 09:56

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Betr LX83 å subbar så...
Fick hem besten i förrgår och har labbat runt nu...

Slutade med att Anti moden defenetivt hjälpte!

Dock måste jag säga att MCACC i övrigt gjorde ett sjukt bra jobb, nån division bättre än gammla Onkyo 3007án!!

Recivern har ett jäkla driv och mer utmejslat övre register än onkyon. Framför allt center mm är jäkligt krispigt i jämförelse. Bra justeringsmöjligheter också.

Dock saknar jag annat från Onkyon som vissa grundgrejer...det går inte att koppla en HDMI ingång till TV knappen på fjärren??

Jag har inte hittat något sätt att få OSD på TV´n när man gör "mindre" justeringar under en film etc...kanske nån inställning jag inte hittat.

#75

Postad 23 februari 2011 - 11:59

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Hejsan.

Jag hittar ingen information om detta så jag vänder mig nu till er.

Vilka ljudformat stödjer Pioneer SC-LX73 att streama från USB/Nätverket?
Samt fungerar det bra att strömma ljud via Bluetooth?

Edit:
Satt och pratade med Pioneer support och dom meddelade mig precis att LX73 inte kan streama alls vare sig från usb/nätverket.

Redigerat av Camridge, 23 februari 2011 - 12:24.


#76

Postad 23 februari 2011 - 17:51

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Hejsan.

Jag hittar ingen information om detta så jag vänder mig nu till er.

Vilka ljudformat stödjer Pioneer SC-LX73 att streama från USB/Nätverket?
Samt fungerar det bra att strömma ljud via Bluetooth?

Edit:
Satt och pratade med Pioneer support och dom meddelade mig precis att LX73 inte kan streama alls vare sig från usb/nätverket.


Detta är i min mening helt befängt, jag "uppgraderade" från en LX-72 till LX-73:a... dock känns det mer som en nedgradering då LX-72 hade Home Media Gallery och fullt DLNA stöd. Jag vet inte hur Pioneer tänkte i det här fallet när man nedgraderar en produkt. Likadant med fjärrkontrollen, betydligt plastigare och "billigare" känsla. Inte premium direkt. När jag ändå gnäller på så kan jag även ta upp kartongen som förstärkaren kom i, till LX-72, snygg svart designad kartong, "premium" känsla redan innan uppackning, till LX-73, en ordinär vit "ekonomi" kartong med enkelt Pioneer tryck på.

Kan nämna att jag köpte en BDP LX-54 då denna skall ha DLNA stöd, dock kommer det komma vid en "senare" firmware uppdatering (jag väntar och väntar…). LX-52 & LX-53 har Home Media Gallery. Intressant affärsidé, att "nedgradera" sina nya ersättningsprodukter.

Hade inte LX-73:an presterat så bra ljudåtergivning och LX-54 i högupplöst film hade jag nog bytt till ett annat märke bara för att...

EK

EDIT: Med tanke på vad jag köpte min LX-72:a för i inköpspris så är det absolut min sämsta affär någonsin när jag "nedgraderade" till LX-73.

Redigerat av Unregisteredcec18524, 23 februari 2011 - 18:01.


#77

Postad 25 februari 2011 - 09:35

Unregistered39297fac
  • Unregistered39297fac
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Betr LX83 å subbar så...
Fick hem besten i förrgår och har labbat runt nu...

Slutade med att Anti moden defenetivt hjälpte!

Dock måste jag säga att MCACC i övrigt gjorde ett sjukt bra jobb, nån division bättre än gammla Onkyo 3007án!!

Recivern har ett jäkla driv och mer utmejslat övre register än onkyon. Framför allt center mm är jäkligt krispigt i jämförelse. Bra justeringsmöjligheter också.

Dock saknar jag annat från Onkyon som vissa grundgrejer...det går inte att koppla en HDMI ingång till TV knappen på fjärren??

Jag har inte hittat något sätt att få OSD på TV´n när man gör "mindre" justeringar under en film etc...kanske nån inställning jag inte hittat.


Stäng av HDMI-CEC i maskinen så kan du koppla vilken HDMI till vilken ingång du vill :lol:

#78

Postad 25 februari 2011 - 09:50

Unregistered39297fac
  • Unregistered39297fac
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Om jag inte missminner mig är det exakt samma förstärkarkomponenter i båda modellerna och det som skiljer är funktioner och ev. THX-certifiering.


Även fjärrkontrollen skiljer - den som medföljer LX83 är en IR & RF fjärr CU-RF100, praktiskt om man stänger in receivern i ett skåp. Det är även 2-vägs kommunikation via RS-232 porten så du ser vilken volym, vilken ingång, ljudformat etc. i fjärrens display. Sänder en radiostation ut vilken låt som spelas (internetradio) visas även detta i displayn. Upplälrningsbar & IR ut (på den lilla lådan som kopplas på RS-232 utgången) så att man kan styra andra saker inne i skåpet. :lol:

#79

Postad 25 februari 2011 - 14:44

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Stäng av HDMI-CEC i maskinen så kan du koppla vilken HDMI till vilken ingång du vill :lol:

PERFA!, skall testas när jag får tillbaks den.

#80

Postad 26 februari 2011 - 17:38

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0
Köpte mig en LX73 idag. vilket j*vla monster om man jämför med min gamla pioneer vsx-ax4asi! har inte hunnit mecka så mycket med inställningar ännu. men har några frågetecken.

när jag slog på projektorn och då stängde av tv'n, då stängde recivern av sig oxå?

Och jag kör bd skivor genom ps3. vad måste man göra för inställningar för att få ut hd ljudformaten då? Ändrade till "bitstream" i ps3'an men då fick jag bara DTS ljud, inte dts hd ma...

Men första intrycken jag har, är ju att det är en jävlig maskin detta! super nöjd verkligen

köpte den på media markt, dom ville ha 19.000:- för den, men fick den för 14.000:- så fick ett bra pris på den.

#81

Postad 27 februari 2011 - 15:27

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
@Walkiii,

Prova att stänga KURO Link/HDMI control.

EK

#82

Postad 01 mars 2011 - 20:09

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Erikderek

Jo det är att skjuta sig lite i foten när LX-73 inte har fullt DLNA stöd och det avskräckte mig lite för ett inköp av denna.
Idag efter mycket tänkade så la jag ändå en beställning på just LX-73 för att ersätta min nuvarande Denon 3805.
Är ute efter så bra ljudåtergivning som möjligt i första hand och är inte villig att betala mer än vad denna kostade.

Funderade mycket på ett inköp av en Denon 3311 men valde då till slut att testa Pioneer LX-73 istället.

Om man nu kan lita på vad dom har skrivit om LX-73 på Bild&Ljud då verkar denna vara ett bra köp.
http://www.bildochlj...ml#artid4842719

Varit nöjd med min 3805 i över 6,år och jag hoppas på att kunna bli lika nöjd lika länge med LX-73

#83

Postad 01 mars 2011 - 21:46

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
@Cambridge,

Ljudet den prestera är det inget fel, förvånansvärt bra även i stereo (detta gäller även LX-72). Jag har varit i kontakt med Pioneer ang. DLNA och deras motivering är att de inte ville ha dubbla funktioner i förstärkare och BD spelare. DLNA uppdateringen till BDP LX-54 beräknas komma under april månad.

Kul läsning i artikeln, det är en mycket bra receiver, absolut inget att använda mot det. Dock är det ett fel i artikelns fakta ruta "Musikstreaming över nätverk", menar de webradio så kan jag godkänna det ;-)-

En annan sak som imponerar är BT adaptern, räckvidden är riktigt bra. Jag kan ha min Desire liggandes på övervåningen på laddning och trotts det streama Spotify till LX-73 på bottenvåningen och då sitter BT adaptern bak på receivern. Med min Marantz SR-6004 var det kanske max 2-3m räckvid och ljudet försvann om man ställde sig mellan telefon och BT adapter.

Jag tror du kommer bli mkt nöjd med ditt köp.

EK

#84

Postad 02 mars 2011 - 08:09

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Jag har varit i kontakt med Pioneer ang. DLNA och deras motivering är att de inte ville ha dubbla funktioner i förstärkare och BD spelare.

Spännande motivering. De förutsätter alltså att alla som köper LX73 och vill använda DLNA också har deras Bluray-spelare.
Det gäller däremot inte för de som köper LX83, de har nog ingen bluray-spelare, därför får de DLNA i förstärkaren?

Sanningen tror jag är att de tyckte att LX7x och LX8x var lite för lika och behövde något mer som skilde dem åt och kan motivera prisskillnaden, speciellt nu när LX73 (kanske redan Lx72?) fick dubbla HDMI-utgångar som tidigare var ett stort försäljningsargument för 8-serien.

Synd, om de håller fast vid det här funktionssettet stänger det effektivt Pioneer som alternativ när det blir dags för mig att uppgradera. Jag har en LX71 idag och är jättenöjd med den, jag har ingen blu-ray spelare och använder DLNA ganska mycket. Jag kommer däremot aldrig att betala 6000-7000 extra för att gå upp till Lx8-serien för att få den funktionen. Då får det bli att titta på ett annat märke.
Tråkigt. Jag gillar Pioneer, men någon gräns för hur mycket jag betalar finns det.

#85

Postad 02 mars 2011 - 15:37

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Kul läsning i artikeln, det är en mycket bra receiver, absolut inget att använda mot det. Dock är det ett fel i artikelns fakta ruta "Musikstreaming över nätverk", menar de webradio så kan jag godkänna det ;-)-


via webradion kan man dock streama spotify eller tex iTunes :blink:
Saknar inte själv DLNA men håller med om att den varit för lik 83:an om det hade funnits med.

#86

Postad 02 mars 2011 - 19:54

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
@someone2,

Streama Spotify, är det genom att skapa en egen webcast som förstärkaren uppfattar som en webradiokanal?

EK

#87

Postad 02 mars 2011 - 22:34

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0
japp.
här är en bra guide till detta.
http://internetradio...internet-radio/

#88

Postad 06 mars 2011 - 18:19

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Tjena funderar på att köpa en LX-73a är det någon som har handlat hos Simply electronics dom har ganska bra pris på den där någon som vet om engelska maskiner funkar i Sverige tänkte på strömmen

#89

Postad 07 mars 2011 - 10:41

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
dubbelpost

Redigerat av Triggerhappy, 07 mars 2011 - 19:38.


#90

Postad 07 mars 2011 - 10:45

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Tjena funderar på att köpa en LX-73a är det någon som har handlat hos Simply electronics dom har ganska bra pris på den där någon som vet om engelska maskiner funkar i Sverige tänkte på strömmen


Min LX83 är köpt där. Kom efter ca 10dagar.
Det är ingen EU maskin du får utan en Asien maskin. Dvs med spänningsomkopplare. Dock med korrekt strömkabel?
INget att klaga på rörande leveransen eller maskinen i sig, det jag själv missade dock var att EU varianten levereras med BlueTooth adapter å den följer inte med Asien maskinen vilket jag missade att kolla upp, kollar man Simplyelectronics hemsida så står det inget om att BT adaptern ingår så...my misstake.

Nu råkade min slockna efter 3 dagar så den är tillbakaskickad till en adress på Isle of Wight, de fick den i torsdags. Så det är väl lite för tidigt att säga något om deras reklamationshantering.
Hitintills har de svarat korrekt och så vidare, de är ju inte direkt kända för att vara de bästa på reklamationspunkten om man läser runt på nätet.

Värt att notera är att de står för returfrakten, kruxet är att i det finstilta står det max 7GBP dvs 75sek...räcker inte långt när postpaketet kostar 895:- :)
Nåja...

#91

Postad 07 mars 2011 - 19:13

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0

Min LX83 är köpt där. Kom efter ca 10dagar.
Det är ingen EU maskin du får utan en Asien maskin. Dvs med spänningsomkopplare. Dock med korrekt strömkabel?.

Nu råkade min slockna efter 3 dagar så den är tillbakaskickad till en adress på Isle of Wight, de fick den i torsdags. Så det är väl lite för tidigt att säga något om deras hantering.

Värt att notera är att de står för returfrakten, kruxet är att i det finstilta står det max 7GBP dvs 75sek...räcker inte långt när postpaketet kostar 895:- :)
Nåja...


Man får hoppas på det bästa då att det löser sig så snabbt som möjligt och att dom nu står för hela returen.

Är verkligen skit när en produkt går sönder såhär :/

#92

Postad 08 mars 2011 - 22:07

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Någon som har koll på vad lx-73 an har för bild chip ni som har den blir det bra bild när man skalar upp bilden

#93

Postad 09 mars 2011 - 08:17

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0
@Tool-,

Jag vet inte vad det är för chipp men hos mig får chippet ta hand om bilden från digitalboxen (Motorola 1910). BD (LX-54) och XBOX360 låter jag gå igenom utan uppskalning.

EK

#94

Postad 20 april 2011 - 09:53

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Man får hoppas på det bästa då att det löser sig så snabbt som möjligt och att dom nu står för hela returen.

Är verkligen skit när en produkt går sönder såhär :/


Jag fick en ny maskin, kom igår. Trodde nästan jag aldrig skulle få tillbaks nått då man läst skräckhistorier om dem.

Hur som var det en rejält skön känsla, jag har lånat en polares Yamaha RX-V667 under tiden min LX83 var borta.
Kopplade in Pioneeren igår...hey mama....det är j*vlar i mig skillnad i ljud. Mina ATC SCM40 "vaknade till". Har iofs funderingar på separat slutsteg iallfall.

Betr DLNA och mervärde för en 83á, vet ni hur smidigt det är att kicka igång H.M.G och streama FLAC filer direkt från NAS én med endast en fjärr...skönt om ni frågar mig. Sen kan man ju få tag i en 83á för mindre pengar än "prisjakt".

Nåväl, skall inte leka fanboy.

Redigerat av Triggerhappy, 20 april 2011 - 11:48.


#95

Postad 20 april 2011 - 11:39

Kejv
  • Kejv
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Passar på att ställa min fråga här eftersom denna tråd verkar fortfarande vara vid liv...Jag har möjligheten att köpa en Pioneer lx 52 till ett väldigt bra pris då denna produkt är utgående


Min fråga är om någon vet om denna stärkare har tillräckligt mycket kraft för att göra ett 5.1 system rättvist? Anledning till att jag är osäker är för att jag är både nybörjare och ska köpa ett par B&W CM8 som är välldigt trögdrivna...

Tacksam för svar! :)

#96

Postad 21 april 2011 - 10:48

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Hur som var det en rejält skön känsla, jag har lånat en polares Yamaha RX-V667 under tiden min LX83 var borta.
Kopplade in Pioneeren igår...hey mama....det är j*vlar i mig skillnad i ljud. Mina ATC SCM40 "vaknade till". Har iofs funderingar på separat slutsteg iallfall.


Förstår vad du menar. Har en själv en LX-73 och tycker att den levererar 2-kanal på ett mycket tillfredställande sätt. Faktiskt helt i klass (eller ja, nästan iaf) med den Arcam AVR-350 jag hade innan.

Vilka slutsteg har du kollat på?

#97

Postad 21 april 2011 - 13:33

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Förstår vad du menar. Har en själv en LX-73 och tycker att den levererar 2-kanal på ett mycket tillfredställande sätt. Faktiskt helt i klass (eller ja, nästan iaf) med den Arcam AVR-350 jag hade innan.

Vilka slutsteg har du kollat på?


Jag är tudelad....har ju tidigare haft flerkanalsslutsteg (NAD T973) ihop med tidigare Marantz reciever och det gav "lugn" och pondus i det fallet.

Är nog mest sugen på att skaffa en "stor" integrerad 2-kanals stärkare med inbyggd eller extern DAC för mer Puristisk 2-kanals lyssning av digitaliserat material, men där jag kan köra in "HT pass" så den även agerar slutsteg åt frontarna när jag kör film...mest för att slippa koppla om en massa när jag växlar mellan två kanals "finlyssning" och film.

Tja vi får se...är ju lite prylbögeri men det är ju också en del av charmen (för mig).

Redigerat av Triggerhappy, 21 april 2011 - 13:35.


#98

Postad 23 juni 2011 - 01:59

Energy145
  • Energy145
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0
Tjenare :) Har just nu JBL ES 80(Frontar,center,sub,stativ) systemet drivs av en Yamaha reciver för ca 2500. Så det som fattas är en bättre reciver, så min fråga är om Pioneer SC-LX73 är en passande reciver för det här systemet? såg föresten att det var nya recivers på gång från Pioneer, ska man kanske vänta på dom istället? Tacksam för svar och tips(även om andra recivers)

#99

Postad 23 juni 2011 - 07:14

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Nån som vet om det finns några uppdateringar till LX83 ?

Hittar ingen på hemsidan ivf...

#100

Postad 23 juni 2011 - 09:07

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Nån som vet om det finns några uppdateringar till LX83 ?

Hittar ingen på hemsidan ivf...


Jag letade runt för någon månad sen å hittade inget heller....å andra sidan funkar allt så...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.