Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Faktatråd

193 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 14 augusti 2014 - 11:32

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 4

Jag aldrig menat att saker inte går att mäta, men eftersom en del hävdar att visa saker mäter lika och därför måste låta lika det är jag inte säker på.

Jag har aldrig på drygt 30 år brytt mig om mätningar och/eller tekniska specar, men om jag tycker det låter bra så gör det i mina öron. Hör jag en skillnad så gör jag det oavsett om det teoretisk sett inte är någon mätbar skillnad.


Jag har full respekt för dina åsikter, men kan inte låta bli att undra hur/varför någon som är helt ointresserad av "mätningar" kan uttrycka sig så kategoriskt när det gäller vad som går att mäta och vad mätningar kan eller inte kan visa.

#152

Postad 14 augusti 2014 - 11:59

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag har full respekt för dina åsikter, men kan inte låta bli att undra hur/varför någon som är helt ointresserad av "mätningar" kan uttrycka sig så kategoriskt när det gäller vad som går att mäta och vad mätningar kan eller inte kan visa.


Du har rätt i det du skriver, och tyvärr blir sådana här trådar lite pajkastning stundtals från många håll inkl mig.
Det jag menar är att min erfarenhet flera gånger visat på stora skillnader i totala ljudupplevelsen efter byte av ex kablar.
En sorts anpassning varken bättre eller sämre bara annorlunda och mer i smaken för den som ska ha systemet.

Om det går att mäta eller ej vet jag inte, men det som gör att jag ibland vänder taggarna utåt är att en del ganska envist menar att det inte kan var skillnad på ex kablar och hänvisar till mätningar.
Jag kan inte avgöra om det går att mäta eller inte, men skillnad är det. Men som jag skrivit tidigare så är det ingen kabel som kan förbättra utan förändra och kanske falla mer i smak. Själv kör jag med vanlig 4 mm2 OFC som är över 20 år gammal.

De kablar jag kostat på mest är faktisk antenn kablar där jag märkt skillnad på bild kvalitet ( signal styrka )vid dåligt väder ( kör parabol )

#153

Postad 14 augusti 2014 - 12:02

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

ok, fakta, :)

Ljudkort tidigare Motu 896 HD och numer 896 HD mkIII.

Bitrare: 24/192

Plats: Torr inspelningsstudio. Med mycket dämpmaterial.

Instrument: Violin, Piano, Gitarr, körer, akustiska ensembler.

Mikrofoner: Pearl CC22 och TL44, Neumann U87, Neumann TLM 170(min favorit), Oktava 2500MKL m.fl...

DAW: PT11, Cubase 6.5 och även SX, Logic, Saw Studio

Tillvägagångssätt: Inspelat med samma kablar, men jag förstår inte varför "livet" eller "själen" försvinner eller repoduceras olika när jag då spelar upp inspelad fil. Det enklaste testet är att via direct monitor vid inspelningen jämföra med record monitor, där ligger hela svaret på skillnaden men jag har aldrig fått svaret på varför ljuden låter olika vid denna jämförelse. PT11 är den som låter närmast exakt lika. Andra program har vissa saker för sig som jag än inte lyckats sätta fingret på. De låter tunnare/smalare och livlösare. Vad är korrekt? :huh: :D

Det var de väntade men jag är ändå inte helt nöjd. Wavelab som jag använder mest kan analyser ljudfiler så man kan se vad de innehåller.

De program du använt borde ha samma funktion.

Jag har hittat en enda skillnad mellan Motu 896 HD mkIII.och RME HDSPe AIO som jag har och de är i mixer programmet.

Motu 896 HD mkIII

Includes AudioDesk full-featured sample-accurate workstation software for the Macintosh with recording, editing, mixing, real-time 32-bit effects processing & sample-accurate sync.

RME HDSPe AIO

TotalMix: 760 channel Mixer with 42 bit internal resolution

Det är ett synbart enkelt mixprogram men verkar jobba med hög intern upplösning.

760 kanaler har jag aldrig använt. Som mest 7 kanaler.

Det finns inga garantier att rådata låter bäst. När jag gjorde en 5.1 mixning lät höger och vänster fram konstigt om man bara lyssnade på det men när alla kanaler var ihopsatta lät allt bra.

Varför höger och vänster lät konstigt vet jag inte då alla 5 kanaler inspelade med samma apparat en Zoom H2n och sedan splittrades de tre framkanaler spelat in på två kanaler med Zooms VST plugin i Wavelab.

Musiken till filmen var inspelad i stereo medan Zoom H2n med 4 kanaler tog miljöljud från konståkningen med konståkare framåt och publik bakåt.

Med det sagt är vi nu en bra bit i mixen från rådata. Fixa till subbaskanal genom att ställa in vad som ska komma från höger, vänster och mittkanal och konvertera sen filerna till Dolby Digital 5.1 och bränn ut på en Blu-ray skiva och spela upp den i hembion och kolla hur del låter.

Nu är vi i sitsen där de flesta på detta forum är. Det är detta ljud man lyssnar till. Har jag mixat uselt kommer de att låta illa även om det är hur dyra grejer som helst.

Har jag mixat rätt kommer de flesta att tycka om ljudet. Nu påverkar även bilden upplevelsen så de som medverkande i konståkningen och som hade beställt filmen upplever den ju annorlunda än de som inte var på plats.

Jag fick beröm för kameramixningen. Konståkningen filmades med 4 kameror och sattes ihop i Adobe Premier Pro CS6 med multikamera funktionen.

Det går inte att diskutera upplevelser för de skiljer mellan olika personer och om kablar hör till den upplevelsen eller inte beror på vem man frågar.

Hur är det då med det som går att mäta.

Det är ännu värre för majoritet av oss kan inte mäta något utan måste lita på andras mätningar och då kan man alltid diskutera om den mätningen är korrekt eller inte.


#154

Postad 14 augusti 2014 - 12:27

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 2

...Det jag menar är att min erfarenhet flera gånger visat på stora skillnader i totala ljudupplevelsen efter byte av ex kablar.

Om det går att mäta eller ej vet jag inte, men det som gör att jag ibland vänder taggarna utåt är att en del ganska envist menar att det inte kan var skillnad på ex kablar och hänvisar till mätningar.

De kablar jag kostat på mest är faktisk antenn kablar där jag märkt skillnad på bild kvalitet ( signal styrka )vid dåligt väder ( kör parabol )


Just kring ljudkablar råder det stor förvirring, och lite förenklat kan man säga att det absolut finns skillnader, och är kablarna tillräckligt bra och korrekt dimensionerade har vi inte en chans att höra skillnad på dem även om det lätt kan gå att mäta skillnaden.

Ljudkablar där den mätbara skillnaden är så liten att den blir försumbar påstår folk sig ibland höra skillnad på, men de har alltid fel. Konstigt vore det annars... :)

En bättre antennkabel dämpar radiofrekvenser mindre och ger därför mindre problem. Det råder det ingen tvekan om, men samtidigt är skillnaden definitivt mätbar, om än nästan aldrig specificerad på förpackningen...


Kan vi lämna kablarna därhän nu?

Redigerat av Unregistered277056c3, 14 augusti 2014 - 12:28.


#155

Postad 14 augusti 2014 - 12:54

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

BitterMelon,

Det är bara att konstatera att det här på forumet finns 3-4 stycken som vet och kan så mycket mer än oss andra och världens samlade hifi press.

Jag undrar hur man vet att det inte finns syre i yttre rymden, det går ju inte att mäta syrehalten där.........( snömos )

Är det här nivån på resten av dina "kunskaper" också? Hmm, så allt som just du inte vet hur det går till är omöjligt?

#156

Postad 14 augusti 2014 - 13:26

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Är det här nivån på resten av dina "kunskaper" också? Hmm, så allt som just du inte vet hur det går till är omöjligt?


Som jag tidigare i tråden skrivit så var det skrivet med ironi, var väl dumt att tro att det skulle nå fram att det var ironi trots snömos inom parentes.

Ljudkablar där den mätbara skillnaden är så liten att den blir försumbar påstår folk sig ibland höra skillnad på, men de har alltid fel. Konstigt vore det annars... :)

Kan vi lämna kablarna därhän nu?


Lika bra att vi lämnar kablar eftersom vi är så många som har fel, du och några till har ju rätt.

#157

Postad 14 augusti 2014 - 13:48

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 4

Lika bra att vi lämnar kablar eftersom vi är så många som har fel, du och några till har ju rätt.


Jag tror faktiskt att det bara är en ytterst liten, men högljudd klick som fått för sig att kablar kan ha nästan magiska egenskaper.

#158

Postad 14 augusti 2014 - 14:20

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Jag tror faktiskt att det bara är en ytterst liten, men högljudd klick som fått för sig att kablar kan ha nästan magiska egenskaper.


Där är vi eniga, men från magiska egenskaper till hörbar skillnad är steget ganska långt.

#159

Postad 14 augusti 2014 - 14:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 3

Där är vi eniga, men från magiska egenskaper till hörbar skillnad är steget ganska långt.

Hörbara skillnader mellan kablar ÄR magiska egenskaper. Vissa säger att dom hör skillnad men kan inte bevisa det i nåt test.

#160

Postad 14 augusti 2014 - 14:42

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

Där är vi eniga, men från magiska egenskaper till hörbar skillnad är steget ganska långt.


När en komponent påstås ge upphov till förluster med en magnitud kanske hundratals eller tusentals gånger den faktiska - och individer påstår sig uppfatta tydliga skillnader som omöjligen kan urskiljas av våra sinnen utan att på något sätt kunna bekräfta sin utsaga - då kan man verkligen tala om magi och tro...

#161

Postad 14 augusti 2014 - 15:58

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Kin vi hilli iss till fikti?

#162

Postad 20 augusti 2014 - 09:17

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

ok, fakta, :)

Ljudkort tidigare Motu 896 HD och numer 896 HD mkIII.

Bitrare: 24/192

Plats: Torr inspelningsstudio. Med mycket dämpmaterial.

Instrument: Violin, Piano, Gitarr, körer, akustiska ensembler.

Mikrofoner: Pearl CC22 och TL44, Neumann U87, Neumann TLM 170(min favorit), Oktava 2500MKL m.fl...

DAW: PT11, Cubase 6.5 och även SX, Logic, Saw Studio

Tillvägagångssätt: Inspelat med samma kablar, men jag förstår inte varför "livet" eller "själen" försvinner eller repoduceras olika när jag då spelar upp inspelad fil. Det enklaste testet är att via direct monitor vid inspelningen jämföra med record monitor, där ligger hela svaret på skillnaden men jag har aldrig fått svaret på varför ljuden låter olika vid denna jämförelse. PT11 är den som låter närmast exakt lika. Andra program har vissa saker för sig som jag än inte lyckats sätta fingret på. De låter tunnare/smalare och livlösare. Vad är korrekt? :huh: :D

Men du, det är en jäkla skillnad på att göra detta och att kunna säga vilket program som har använts när du lyssnar på andras färdiga produktioner. Vilket var det du påstod från början.

Att du kan höra skillnad hemma hos dig när man jämför två program på rådata kan säkert stämma. Detta kan ju bero på en mängd olika saker som vi inte ens behöver gå in på (inte bara programvaran i sig alltså) Men det "problemet" är ju, som jag sagt tidigare, försumbart i slutändan då dessa skillnader inte kommer att ha betydelse så fort du börjar processa filerna.

#163

Postad 21 augusti 2014 - 20:56

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Men du, det är en jäkla skillnad på att göra detta och att kunna säga vilket program som har använts när du lyssnar på andras färdiga produktioner. Vilket var det du påstod från början.

Att du kan höra skillnad hemma hos dig när man jämför två program på rådata kan säkert stämma. Detta kan ju bero på en mängd olika saker som vi inte ens behöver gå in på (inte bara programvaran i sig alltså) Men det "problemet" är ju, som jag sagt tidigare, försumbart i slutändan då dessa skillnader inte kommer att ha betydelse så fort du börjar processa filerna.


Jag har även hört detta med andra ljudkort och datorer.

Misstänkte redan från början att "försumbara" skillnader godkänns av vissa, men inte av mig. Fenomen eller ej. ^_^

#164

Postad 21 augusti 2014 - 20:59

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Jag har även hört detta med andra ljudkort och datorer.

Misstänkte redan från början att "försumbara" skillnader godkänns av vissa, men inte av mig. Fenomen eller ej. ^_^

Så om jag ger dig en låt så hör du vilket program som har använts?

#165

Postad 21 augusti 2014 - 21:07

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Om du/vem som helst vill mixa och feta till ljudet blir det svårt om inte omöjligt, däremot dokumentära jobb har jag tidigare lyckats träffa rätt på. Alltså när jag elle kollega spelat in och försökt få fram en dokumentär återgivning så har jag hört skillnaderna. Men en modernare poplåt alternativt rock eller liknande kan bli knivigare, visst det vore kul att motbevisa mig själv. Skicka låten tack. :)

Redigerat av PML73, 21 augusti 2014 - 21:07.


#166

Postad 22 augusti 2014 - 09:25

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
Ta den här låten. Du får gärna motivera ditt val också. :)

http://open.spotify....w5eCgp0lXevpdUD

#167

Postad 22 augusti 2014 - 09:39

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0
DAW: PT11, Cubase 6.5 och även SX, Logic, Saw Studio

Kan verkligen alla dessa program spela in med bitrate 24/192?

#168

Postad 23 augusti 2014 - 09:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

DAW: PT11, Cubase 6.5 och även SX, Logic, Saw Studio Kan verkligen alla dessa program spela in med bitrate 24/192?


Vad jag minns ja. Kan ha fel, men vi spelade in 24/192 på SX, 6,5, Saw Studio 3 och PT 9, 10 och nu 11. Alltid via Motu 896HD eller HD mkIII. Fasen tänk om jag minns knasigt nu. :(

#169

Postad 23 augusti 2014 - 10:08

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Ta den här låten. Du får gärna motivera ditt val också. :)

http://open.spotify....w5eCgp0lXevpdUD


Jag använder inte Spotify :(

#170

Postad 23 augusti 2014 - 10:50

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

Jag använder inte Spotify :(

Det tar 2 minuter att fixa. 😊

#171

Postad 23 augusti 2014 - 11:47

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Hehe, likväl. Inget konto och vill inget ha. Föreslå annat. :)

#172

Postad 23 augusti 2014 - 13:24

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
https://itunes.apple...rds/id640492342

#173

Postad 23 augusti 2014 - 16:23

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 3
Vissa individers påstående i denna tråden bör få de flesta att inse hur inbillning påverkar och det krävs kontrollerade tester för dessa hårresande påståenden.

#174

Postad 23 augusti 2014 - 20:23

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1
Än mer hårresande att vissa aldrig hör skillnad trots presumtivt hifiintresse. :P

#175

Postad 23 augusti 2014 - 20:36

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 4

Än mer hårresande att vissa aldrig hör skillnad trots presumtivt hifiintresse. :P


Du menar hur vissa är öppna för att skillnaden man tror sig höra kan vara förväntanseffekter?

#176

Postad 23 augusti 2014 - 21:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1
Det är rörande hur en del individer år efter år, inlägg efter inlägg, lägger sådan energi på att frälsa andra från den förskräckliga placebons inverkan.
Dessa hifins ädla riddare förtjännar sannerligen vördnad. ;)

#177

Postad 24 augusti 2014 - 03:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Jag gissar att folk blivit utmanade på blindtester men avstått? Vi kan nog tom samla ihop en pott om någon är intresserad :)

#178

Postad 24 augusti 2014 - 07:39

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Ja, välkommen till sthlm när det passar. :)

#179

Postad 24 augusti 2014 - 08:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag gissar att folk blivit utmanade på blindtester men avstått? Vi kan nog tom samla ihop en pott om någon är intresserad :)

Nu skall du inte vara sån, det var ju en hyllning. ;)

#180

Postad 24 augusti 2014 - 09:15

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 084 inlägg
  • 0

Vad jag minns ja. Kan ha fel, men vi spelade in 24/192 på SX, 6,5, Saw Studio 3 och PT 9, 10 och nu 11. Alltid via Motu 896HD eller HD mkIII. Fasen tänk om jag minns knasigt nu. :(

Vid kolla så klarar alla program 192/24 så så är frågan. Var alla inställningar i programmen lika mot ljudkorten.

#181

Postad 24 augusti 2014 - 11:28

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0

Hehe, likväl. Inget konto och vill inget ha. Föreslå annat. :)

Lyssnade du på låten?

#182

Postad 24 augusti 2014 - 22:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Jag läser egentligen bara i tråden här, men jag slänger ut att det även går att fixa en kabelutmaning här i Umeå. Vi har gjort en tidigare och det skulle vara kul att göra en till. Det eller med slutsteg.

#183

Postad 27 augusti 2014 - 06:17

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1

Misstänkte redan från början att "försumbara" skillnader godkänns av vissa, men inte av mig. Fenomen eller ej. ^_^

Hmm, inte lika stöddig längre? ;)

#184

Postad 27 augusti 2014 - 17:09

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0
Nu har vi väl det mysigt och trevligt pojkar, har vi inte?

#185

Postad 29 augusti 2014 - 16:48

omartint
  • omartint
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Jag läser egentligen bara i tråden här, men jag slänger ut att det även går att fixa en kabelutmaning här i Umeå. Vi har gjort en tidigare och det skulle vara kul att göra en till. Det eller med slutsteg.


Kanonidé!

Visst kan vi ta kablar, men det är nästan lite för givet att det absolut inte kommer att höras någon som helst skillnad.

Slutsteg/förstärkare vore däremot lite mer intressant, då de faktiskt iaf teoretiskt kan göra en skillnad, medans jag själv normalt och praktiskt inte hör någon som helst skillnad på dem.*

* Givet att de kan leverera tillräcklig effekt/ström utan att dista med given högtalarlast och volym, och är av normal/bättre klass ifrån kända märken.

Redigerat av omartint, 29 augusti 2014 - 16:59.


#186

Postad 29 augusti 2014 - 17:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Absolut, det går som sagt att dra ihop. Jag har tidigare utfört kabeltest och ett svammeltest mellan förstärkare i butiken. Det vi behöver är att få ihop ett par st som är intresserade och sen bara komma överens om en tid som även fungerar för butiksinnehavaren :)

#187

Postad 31 augusti 2014 - 11:30

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Hmm, inte lika stöddig längre? ;)


Är väl inte stöddig för att jag påstår att jag hör skillnad. Bara det att andra INTE vill acceptera det. ;)

Har inte Spotify eller Itunes. Vill heller inte ha sådant. Skicka info på skiva att köpa istället. B)

#188

Postad 31 augusti 2014 - 16:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
Cd lyssnare? Ni är en utdöende art. Bekvämligheten håller på att ta över :D

#189

Postad 31 augusti 2014 - 16:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Det var väldigt länge sedan jag lyssna på en CD i anläggningen (i bilen är det CD som gäller än). Igår blev det en del vinyl och spotify.

#190

Postad 31 augusti 2014 - 18:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Är på samma linje som föregående, cd är ett minne blott. Dock hedrar det Karlsson att han fortfarande finner nöje i att svarva vinyl. Förvånande och trevligt att höra från denne pragmatiker. :)

#191

Postad 31 augusti 2014 - 18:46

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag stämmer in i att CD och för den del DVD/BD inte spelas ofta, har 5 anläggningar hemma och bara en har en sådan spelare.
Min NAS har varit hjärtat i 6-7 år
Lite Spotify men framför allt IP-radio spelar när det gäller musik när man gör annat.
Skäms dock i bland att jag inte ens äger en vinyl spelare då jag har 10000+ vinyl skivor i förrådet.

#192

Postad 31 augusti 2014 - 18:58

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 1
Här snurrar det främst cd. Ett bra format tycker jag.

#193

Postad 31 augusti 2014 - 20:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 3

Kin vi hilli iss till fikti?


Du har för dålig kabel till din router...

Korrigerat med Taralabs nätverkskabel: Kan vi hålla oss till fakta?

#194

Postad 01 september 2014 - 18:00

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 3

Är väl inte stöddig för att jag påstår att jag hör skillnad. Bara det att andra INTE vill acceptera det. ;)

http://9gag.com/gag/aj6nj18?ref=mobile.s.cp

Har inte Spotify eller Itunes. Vill heller inte ha sådant. Skicka info på skiva att köpa istället. B)

Ska ordna en grej. Ska spela in med olika program så kan du få försöka säga vad som är vad. Ska bara försöka få tid till det. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.