Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bluray formatet stabilare 2012 än någonsin eller?

16 svar i tråden

Skickat 05 juli 2012 - 00:17

Hur upplever ni det här?

Mina två senaste bluray filmer på från lovefilm har strulat på min PS3, PAnasonic BDT320 och Asus BDS-700.

Skivorna i skick som nya går inte se minsta repa men BDT320n ger artefakter redan vid startmenyn och PS3 och BDS-700n lyckas inte läsa skivan när man kommer halvvägs.

Water for elephants bluray senast om någon har denna bluray. Lovefilm har väl hyrfilmsreleasen kan tänkas.

Har vart med om en massa bluray som buggat på främst bdt320 och BDS-700 vilket är de jag använt senast medan jag tidigare år aldrig någonsin upplevt något strul över huvud taget med PS3 och sedan Sony BDP-S370n. Men det verkar som bluray releaserna blir sämre med mer barnsjukdomar med åren. Verkar ju liksom bakvänt?

Vad som är hönan eller ägget här vet jag inte. Firmware uppdatering tillåter blurayspelartillverkarna att va släpphänta och samma med skivproducenterna måhända...
BD Live kör jag inte med för övrigt för att minimera felkällor.

Skickat 06 juli 2012 - 18:40

Jag kollade den nya Sherlock igår på Blu, och kan inte annat än hålla med. Bra bild men vid en del scenbyten hoppade filmen fram och tillbaka snabbt. Jag tycker Blu-ray mediet har behandlats släpphänt och där nya grejor som javaapplikationer verkar vara viktigare än att få filmen att funka på en spelare först. Jag anser att man inte ska behöva uppdatera sin spelare bara för att man vill kolla lite film när man blir sugen. Jag blir mer och mer övertygad att extramaterialet som kan ses samtidigt som filmen rullar är orsaken till detta. Det SKA de kolla innan filmen släpps.

Framtiden för Blu-ray är lite osäker tycker jag. Inte på grund av det jag nämnde innan utan snarare att det kommer nya format så snabbt. Runt hörnet väntar ju redan 4K. Dock verkar framtiden för högupplöst säkrad. Dvd känns avlägset numera. Däremot saknar jag att kunna åka till en butik och köpa filmer. Numera ger man sig ut på nätet vilket inte riktigt ger samma spänning som förr när man stod utanför butiken och väntade på att kunna köpa loss lite importerat... :)

Skickat 06 juli 2012 - 22:08

jag har inte mött på en skiva hittills som strulat på något sätt, kör via ps3 och har en billig samsung blu ray spelare i sovrummet.

kör bd live(om än att det går segt) utan problem oxå.

Skickat 07 juli 2012 - 06:49

Ps3 har skött filmerna utmärkt. De gånger jag haft strul med ryckig film så har Ps3 skött det bättre än min Oppo 93. Synd bara att den låter som en hårfön... :) Den fick dessutom en uppdatering av java om jag inte minns fel. Det fel som Sherlockfilmen har är väldigt specifikt och kan inte beskrivas som judder utan snarare som hoppande filmrutor. Om jag orkar ska jag testa en Potterfilm där jag såg samma grej hända. Jag är tämligen säker på att det är sättet att implementera extramaterialet på som är själva problemet.

Skickat 07 juli 2012 - 07:18

Har 2 st sony blu-ray spelare, en som sonen fick ärva (bdp-s350) som trots uppdateringar (finns inte fler att hämta just nu) inte klarar några nya filmer alls.

Är beredd att slänga ut den, trots att den bara är ca 3 år! Den andra är en sony bdp-s280 som, peppar peppar fungerar nästintill felffritt. Får uppdatera emellanåt såklart.

Känns som lite lotteri om en film ska fungera eller inte. Undrar om det är bättre på dyrare nodeller?

Skickat 07 juli 2012 - 10:40

Jag har en regfri Oppo BDP-83 som har spelat upp varje film galant, iaf de lite drygt 700 filmer jag har.
BD-Live har jag avaktiverat eftersom jag inte har någon användning av det.

Samtidigt så ska man ju inte behöva lägga ut 7500:- som den kostade när jag köpte den, bara för att se på film felfritt...

Skickat 07 juli 2012 - 18:06

Philips för ca 1500 spänn, aldrig strulat. Har det mesta inkl subtitle shift. Ps3an innan har aldrig misslyckats den heller.

Skickat 07 juli 2012 - 18:20

Har ägt tre stycken BD spelare till dags. Panna & Pioneer och nu senast en Oppo. Det är ytterst få titlar som strulat för mig men det har förekommit. Oftast är det bara att uppdatera mjukvaran till spelaren så funkar allt prima igen.
Det jag kan uppleva som en skillnad mellan olika filmer/skivor är laddningstiden. Beroende på hur mycket extramaterial och annat man valt att trycka in på skivan så kan detta variera mycket. Personligen bryr jag mig inte alls om funktioner som BD live och liknande så hade helst varit utan detta och på så vis fått snabbare laddningstid.

Men överlag skulle jag säga att blu-ray formatet är stabilt.

Skickat 07 juli 2012 - 18:28

Det som skulle vara önskvärt är flera bd:er i stil med bioversionerna av Sagan om Ringen som laddar menyn på en gång utan en massa tjafs och varningstexter. Alternativt som på dvd tiden då det fanns spelare som på en gång laddade filmen utan att gå igenom menyn osv. Kallades autoplay på min gamla NAD dvd.

Skickat 07 juli 2012 - 18:31

• voz
  • Lärjunge

• 466 inlägg
Jag måste ha haft tur, för jag har aldrig haft strul med BD-filmer. Äger en Oppo BDP-93.

Skickat 07 juli 2012 - 18:43

• GAES
  • Beroende

• 1 184 inlägg
Har två st BD-spelare. PS3 och ytterligare en fr Sony. Inget har någonsin krånglat. Det enda tråkiga är ibland laddningstiderna men det vet vi alla vad det beror på... På tok för mkt extra material på filmerna. Är det fler än jag som fullständigt struntar i extramaterialet och tycker att det det borde vara väck till förman för snabbare laddningstid...

G

Skickat 07 juli 2012 - 19:13

Laddningstiden beror iofs inte på hur mycket extramaterial det är, det beror på hur mycket Java-kod det är på skivan.
Criterions BD-filmer t.ex tar lite längre tid att ladda än de andra, just p.g.a att hela meny-systemet på skivan är Java-kodad.
På deras filmer finns dessutom ingen som helst reklam för andra filmer eller varningstexter o.s.v.

Skickat 07 juli 2012 - 20:19

Jag kör BD-filmer genom min PS3:a och har aldrig haft några problem, förutom en och annan seg huvudmeny på någon enstaka film.

Visa inläggGAES 07 juli 2012 - 18:43 skrev:

Är det fler än jag som fullständigt struntar i extramaterialet och tycker att det det borde vara väck till förman för snabbare laddningstid...
Du är inte ensam. Oftast struntar jag också i extramaterial och bakom kulisserna-dokumentärer. Jag är ute efter filmen och inget mer. Men det finns ju de som älskar extra filmgodis, så jag har förståelse för att sådant extramaterial medföljer.

Däremot verkligen hatar jag de där filmerna som har spektakulära huvudmenyer som först visar upp nästan en hel j-a trailer från filmen som jag just ska se och när väl själva huvudmenyn ploppar upp är det med 10.000 fula jäkla specialeffekter.
Hell, låt mig bara välja textspråk och kör sedan igång filmen!

Skickat 08 juli 2012 - 00:22

Visa inläggCloudRabbit 07 juli 2012 - 20:19 skrev:

Jag kör BD-filmer genom min PS3:a och har aldrig haft några problem, förutom en och annan seg huvudmeny på någon enstaka film.

Du är inte ensam. Oftast struntar jag också i extramaterial och bakom kulisserna-dokumentärer. Jag är ute efter filmen och inget mer. Men det finns ju de som älskar extra filmgodis, så jag har förståelse för att sådant extramaterial medföljer.

Däremot verkligen hatar jag de där filmerna som har spektakulära huvudmenyer som först visar upp nästan en hel j-a trailer från filmen som jag just ska se och när väl själva huvudmenyn ploppar upp är det med 10.000 fula jäkla specialeffekter.
Hell, låt mig bara välja textspråk och kör sedan igång filmen!

jo visst är det kul att endel filmer spoilar självaste filmen man ska se genom en trailer som går bakom menyn? /:

Skickat 09 juli 2012 - 11:51

Det är väl inte det vänligaste för miljön, men annars hade jag inte haft något emot att extramaterial alltid kom på en separat skiva...

Skickat 09 juli 2012 - 13:38

Visa inläggsajbot 07 juli 2012 - 10:40 skrev:

Jag har en regfri Oppo BDP-83 som har spelat upp varje film galant...
Delar din upplevelse av denna spelaren.

Skickat 10 juli 2012 - 06:42

Visa inläggGAES 07 juli 2012 - 18:43 skrev:

Har två st BD-spelare. PS3 och ytterligare en fr Sony. Inget har någonsin krånglat. Det enda tråkiga är ibland laddningstiderna men det vet vi alla vad det beror på... På tok för mkt extra material på filmerna. Är det fler än jag som fullständigt struntar i extramaterialet och tycker att det det borde vara väck till förman för snabbare laddningstid...

G

På sätt och vis tycker jag du har rätt. Men ibland vill man se extramaterialet, som tex extramaterialet som fanns om filmen Bladerunner. Det enda extramaterialet de aldrig får göra sig av med är kommentatorspår. Jag älskar kommentatorspår. Det brukar ofta komma fram information som de inte vågar lägga ut på extramaterialet. :)

Det här inlägget har ändrats av trebban 10 juli 2012 - 06:42

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Nytt liv
    Benkke
    2013-05-22 16:41:16
  • Min setup!
    beat_strandh
    2013-05-22 16:28:12
  • LS50 Uni-Q element i närbild
    beat_strandh
    2013-05-22 16:26:41
  • snurreman
    2013-05-22 11:56:10
  • snurreman
    2013-05-22 11:55:45
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.