Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2001

Postad 23 april 2014 - 09:50

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2
Nej, det där ÄR en myt, precis som de kabelmyter du försöker sprida.

#2002

Postad 23 april 2014 - 11:50

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Räknar man grovt på det så kan dom inte flyga. Antar att det är samma sak med en kabel. Räknar man grovt på det så är det ingen skillnad.

Varför skulle man räkna grovt? För att upprätthålla myten på samma sätt som du argumenterar för skillnad på kablar?
När det gäller humlorna finns svaret en googling bort, tex: http://www.alltomvet...-inte-kan-flyga

#2003

Postad 23 april 2014 - 13:17

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Här är en ännu bättre och typ lika relevant variant för diskussionen...

http://nyheter24.se/...kes-pa-facebook

#2004

Postad 23 april 2014 - 13:39

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1

Varför skulle man räkna grovt? För att upprätthålla myten på samma sätt som du argumenterar för skillnad på kablar?
När det gäller humlorna finns svaret en googling bort, tex: http://www.alltomvet...-inte-kan-flyga

Japp och för kablar finns det inte än. Antagligen för att vi mäter för grovt. Eller det finns ju lite, men inget som bevisar att skillnaderna är hörbara.

Redigerat av Berno82, 23 april 2014 - 13:40.


#2005

Postad 23 april 2014 - 13:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Japp och för kablar finns det inte än. Antagligen för att vi mäter för grovt. Eller det finns ju lite, men inget som bevisar att skillnaderna är hörbara.

Vad pratar du om egentligen?

#2006

Postad 23 april 2014 - 15:13

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 2

Märkte heller ingen skillnad mellan kablar förrän jag började uppgradera resten.

Ändå tipsar du frågeställaren i en annan tråd (ett år gammal fråga btw...) att kika på och testa olika kablar trots att det där handlar om en budgetanläggning "Jag tänker inte tvinga dig att köpa kablar men jag upplever stor skillnad mellan kablar. Låna hem kablar och prova själv. Det är gratis och alla bra ljudbutiker lånar ut kablar. Försök att låna ett par begagnade bara. de nya låter kyligt och skarpt och kräver att man spelar en lång stund innan de presterar.
Låna hem ett par dyra också bara för skojs skull."
https://www.minhembi...dpost&p=4047396

En del tycker att man inte skall svara dig men jag tycker det är bra att du, oavsett under vilket namn, håller på och trollar. Bara fler som inser hur befängt det är med t.ex. inspelning av kablar och att elektriska ledare blir bättre ju dyrare de är. Inlägg som ovan visar vad du håller på med och du skall ha stort tack för att du håller igång upplysningen i ämnet.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 23 april 2014 - 15:15.


#2007

Postad 23 april 2014 - 16:46

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Jag påstår också att min bil är skitrolig att köra. Det är min upplevelse. Du tycker kanske om om den. Dessutom tycker jag vissa saker är fina, andra är fula. Jag har lite svårt att bevisa att de verkligen är det.

Jag är fortfarande i en annan världsdel, och jag förstår inte hur namnet på en hifibutik skulle kunna bevisa något.
Jag har länkat till lite allt möjligt. Hur mycket har du läst igenom?
Har du provlyssnat olika kablar själv?

Sen undrar jag varför det måste vara hifi-tekniskt? Det betyder väl inte ett skit när det kommer till ljud? Låter det bra så låter det bra, det är så enkelt. Dessutom har alla olika smak och det går inte att tekniskt läsa sig till hur en högtalare kommer att låta, därför uppmanar jag till att prova istället.


Dina upplevelser är det ingen som sagt något om, inte heller vad du tycker.
Fast du säger att du hör skillnad kablar, du får öronvärk av kablar.

Då får man tolka det som att du tycker och tror att du hör skillnad och upplever och inbillar dig att du får öronvärk av vissa kablar.
Väldigt många tusentals kronor kan sparas på kablaget i en stereo som kan användas till CD-skivor.
Om man filtrerar bort Berno82s kommentarer som en hop: tyckande, troende, upplevelse och inbillning.

Berno82 svara på mina frågor, så ska jag överväga svara på dina.

#2008

Postad 23 april 2014 - 16:48

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vad pratar du om egentligen?

Det är ju det som är hela grejen, han har ju inte en susning om vad han pratar om uppenbarligen och vill heller inte ta till sig rena klara fakta heller.

Undras om det är LeifB i farten igen... :rolleyes:

Det är iaf samma goddag yxskaft över inläggen.

#2009

Postad 23 april 2014 - 18:32

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2
I så fall har LeifB lärt sig skriva svenska på ett bättre sätt...

#2010

Postad 23 april 2014 - 20:02

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Japp och för kablar finns det inte än. Antagligen för att vi mäter för grovt. Eller det finns ju lite, men inget som bevisar att skillnaderna är hörbara.

Nu skall vi se vad du hade för grejor tror att du kör med Bryston steg när det testades så körde dom med ekk och rg6 när dom detekterade ett färgande ljud i steget som Bryston fixade till på dom stegen det rörde sig om.

#2011

Postad 24 april 2014 - 16:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Nu skall vi se vad du hade för grejor tror att du kör med Bryston steg när det testades så körde dom med ekk och rg6 när dom detekterade ett färgande ljud i steget som Bryston fixade till på dom stegen det rörde sig om.



Tänk då vilken skillnad de hade hört med en Taralabs Purified Air med kamelhår...

#2012

Postad 25 april 2014 - 13:43

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 3
Fast vad är high-end ställt mot pris?

Är en kabel för 10000 kr dubbelt så bra som en för 4500 kr? Eller är verkligen kabelnasarna de som bara skinnar kunderna på pengar?

Liten sifferlek;

Audioquest Inkl moms 10000
Kundpris ex moms 8000
ÅF inköp 5600
Ljudtema inköp 3808
Audioquest kost 2285
Tillverkande fabrik kost 1371

(Ljudtema som är generalagent har bruttovinstmarginal 41% enligt bokslut 2013)

Supra Sword Inkl moms 4490
Kundpris ex moms 3592
ÅF inköp 2550
Jenvig kost 1658
Tillverkande fabrik kost 995

(Jenvig bruttovinstmarginal 51% enligt bokslut 2013)

Vad står det här då?
Jo. Audioquest kabeln som kostar 10000 kr i butik har en uppskattad tillverkarkostnad om ca 1400 kr. Fabriken (i asien?) säljer den till Audioquests europalager intullat, fraktat och klart för 2285 kr.
Jag gissar här vilt på att Audioquest tjänar sina pengar om i runda slängar med 60% marginal. Jag tror det är lågt räknat och att fördelningen fabrik/AQ är högre i AQ's favör.
Ljudtema som är generalagenten i Sverige lägger på +40% till återförsäljaren som i sin tur ska ha en 40% i sitt led.
Vips är vi uppe i 10K. Så himla enkelt att tjäna pengar.

Supras Sword har en uppskattad tillverkarkostnad om knappt 1000 kr, nu skiljer det inte längre +120% i prisskillnad, utan bara 38%.

OM (!?) det nu är så att Supras kost är 995 kr och Audiquests 1371 för fabriksterminerade kablar förpackade i 'fina' trålådor.

Lek med tanken att en pall med dessa finförpackade kablar omfattar 300 par kabelpar. 300 st 2 x 2-meters kablar = 1200 löpmeter.
Då är det alltså 1371 minus terminering och annat (1371-371) / 4 meter per kabel = 250 kr per löpmeter rå kabel.
Hur ställer sig det mot en rulle löpmeterkabel som köps om 1000 meter på en rulle? Får det plats 18 rullar på en pall? Det är 18000 löpmeter och 15 gånger mer kabel på samma lastyta.
250 kr per löpmeter rå kabel hade då kunnat göras 15 gånger billigare = då är vi nere i 17 kr metern. Jag antar att det fortfarande rör sig om exakt samma typ av kabel.

Är det då fortfarande high-end vid dessa låga priser? :blink:

Men som sagt, det här var bara en sifferlek B)

#2013

Postad 25 april 2014 - 17:10

Wessmen
  • Wessmen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 3

Fast vad är high-end ställt mot pris?

Är en kabel för 10000 kr dubbelt så bra som en för 4500 kr? Eller är verkligen kabelnasarna de som bara skinnar kunderna på pengar?

Liten sifferlek;

Audioquest Inkl moms 10000
Kundpris ex moms 8000
ÅF inköp 5600
Ljudtema inköp 3808
Audioquest kost 2285
Tillverkande fabrik kost 1371

(Ljudtema som är generalagent har bruttovinstmarginal 41% enligt bokslut 2013)

Supra Sword Inkl moms 4490
Kundpris ex moms 3592
ÅF inköp 2550
Jenvig kost 1658
Tillverkande fabrik kost 995

(Jenvig bruttovinstmarginal 51% enligt bokslut 2013)

Vad står det här då?
Jo. Audioquest kabeln som kostar 10000 kr i butik har en uppskattad tillverkarkostnad om ca 1400 kr. Fabriken (i asien?) säljer den till Audioquests europalager intullat, fraktat och klart för 2285 kr.
Jag gissar här vilt på att Audioquest tjänar sina pengar om i runda slängar med 60% marginal. Jag tror det är lågt räknat och att fördelningen fabrik/AQ är högre i AQ's favör.
Ljudtema som är generalagenten i Sverige lägger på +40% till återförsäljaren som i sin tur ska ha en 40% i sitt led.
Vips är vi uppe i 10K. Så himla enkelt att tjäna pengar.

Supras Sword har en uppskattad tillverkarkostnad om knappt 1000 kr, nu skiljer det inte längre +120% i prisskillnad, utan bara 38%.

OM (!?) det nu är så att Supras kost är 995 kr och Audiquests 1371 för fabriksterminerade kablar förpackade i 'fina' trålådor.

Lek med tanken att en pall med dessa finförpackade kablar omfattar 300 par kabelpar. 300 st 2 x 2-meters kablar = 1200 löpmeter.
Då är det alltså 1371 minus terminering och annat (1371-371) / 4 meter per kabel = 250 kr per löpmeter rå kabel.
Hur ställer sig det mot en rulle löpmeterkabel som köps om 1000 meter på en rulle? Får det plats 18 rullar på en pall? Det är 18000 löpmeter och 15 gånger mer kabel på samma lastyta.
250 kr per löpmeter rå kabel hade då kunnat göras 15 gånger billigare = då är vi nere i 17 kr metern. Jag antar att det fortfarande rör sig om exakt samma typ av kabel.

Är det då fortfarande high-end vid dessa låga priser? :blink:

Men som sagt, det här var bara en sifferlek B)


Hysh hysh! Sådär får du inte skriva, då kanske "high end" tappar sitt.

För att dra en jämförelse så har jag arbetat med att tillverka "high end" färg. I bulk så kostade det ungefär 4kr litern att tillverka, som vi sen tappade upp i en 10L och sålde för 1500kr i butik.

Gissa vad mer vi gjorde? Tappade upp samma färg i budgetförpackning. Ja, ni hörde rätt. Samma färg i annan förpackning och vips var det halva priset.

= High-end kablar är bara skitsnack. Det är samma jävla kablar och man byter på sin höjd banankontakterna till några mer "exklusiva" och drar en strumpa över = Vióla, high end.

#2014

Postad 25 april 2014 - 17:22

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Men men... Mystiken dåra, finns det inte plats för mystik här i världen? Elitismen inom Audiofilsvärlden, betyder inte det något alls, för er?

Haha jävlas bara.

#2015

Postad 25 april 2014 - 18:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 1
Det är såklart det som gör att intresset för kablar hålls vid liv.

Man kan nog räkna med att en del av kabelanhängarna på diverse forum säljer sladdar. Easy money är aldrig fel ;) och de som köper de vill ju tydligen ha grejerna så...

Det blir hursomhelst komiskt när man försöker argumentera. Svar på väldigt enkla frågor är tydligen alldeles för mycket begärt...

Redigerat av Ageve, 25 april 2014 - 22:48.


#2016

Postad 26 april 2014 - 02:12

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1

Fast vad är high-end ställt mot pris?

Är en kabel för 10000 kr dubbelt så bra som en för 4500 kr? Eller är verkligen kabelnasarna de som bara skinnar kunderna på pengar?

Liten sifferlek;

Audioquest Inkl moms 10000
Kundpris ex moms 8000
ÅF inköp 5600
Ljudtema inköp 3808
Audioquest kost 2285
Tillverkande fabrik kost 1371

(Ljudtema som är generalagent har bruttovinstmarginal 41% enligt bokslut 2013)

Supra Sword Inkl moms 4490
Kundpris ex moms 3592
ÅF inköp 2550
Jenvig kost 1658
Tillverkande fabrik kost 995

(Jenvig bruttovinstmarginal 51% enligt bokslut 2013)

Vad står det här då?
Jo. Audioquest kabeln som kostar 10000 kr i butik har en uppskattad tillverkarkostnad om ca 1400 kr. Fabriken (i asien?) säljer den till Audioquests europalager intullat, fraktat och klart för 2285 kr.
Jag gissar här vilt på att Audioquest tjänar sina pengar om i runda slängar med 60% marginal. Jag tror det är lågt räknat och att fördelningen fabrik/AQ är högre i AQ's favör.
Ljudtema som är generalagenten i Sverige lägger på +40% till återförsäljaren som i sin tur ska ha en 40% i sitt led.
Vips är vi uppe i 10K. Så himla enkelt att tjäna pengar.

Supras Sword har en uppskattad tillverkarkostnad om knappt 1000 kr, nu skiljer det inte längre +120% i prisskillnad, utan bara 38%.

OM (!?) det nu är så att Supras kost är 995 kr och Audiquests 1371 för fabriksterminerade kablar förpackade i 'fina' trålådor.

Lek med tanken att en pall med dessa finförpackade kablar omfattar 300 par kabelpar. 300 st 2 x 2-meters kablar = 1200 löpmeter.
Då är det alltså 1371 minus terminering och annat (1371-371) / 4 meter per kabel = 250 kr per löpmeter rå kabel.
Hur ställer sig det mot en rulle löpmeterkabel som köps om 1000 meter på en rulle? Får det plats 18 rullar på en pall? Det är 18000 löpmeter och 15 gånger mer kabel på samma lastyta.
250 kr per löpmeter rå kabel hade då kunnat göras 15 gånger billigare = då är vi nere i 17 kr metern. Jag antar att det fortfarande rör sig om exakt samma typ av kabel.

Är det då fortfarande high-end vid dessa låga priser? :blink:

Men som sagt, det här var bara en sifferlek B)

Klart det är high-end. Det är vad du betalar i slutänden som räknas :).

Men hur mycket påslag tror du det är på laktritssnören? Kostar antagligen 2kr att tillverka och de säljs för 50. Blir ännu mer lurad där...
Samma sak med kläder, skor osv. Med samma resonemang finns det egentligen ingen bra kvalitet på något eftersom allt är billiga att tillverka (nästan).

#2017

Postad 26 april 2014 - 02:16

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1

Ändå tipsar du frågeställaren i en annan tråd (ett år gammal fråga btw...) att kika på och testa olika kablar trots att det där handlar om en budgetanläggning "Jag tänker inte tvinga dig att köpa kablar men jag upplever stor skillnad mellan kablar. Låna hem kablar och prova själv. Det är gratis och alla bra ljudbutiker lånar ut kablar. Försök att låna ett par begagnade bara. de nya låter kyligt och skarpt och kräver att man spelar en lång stund innan de presterar. Låna hem ett par dyra också bara för skojs skull."
https://www.minhembi...dpost&p=4047396

En del tycker att man inte skall svara dig men jag tycker det är bra att du, oavsett under vilket namn, håller på och trollar. Bara fler som inser hur befängt det är med t.ex. inspelning av kablar och att elektriska ledare blir bättre ju dyrare de är. Inlägg som ovan visar vad du håller på med och du skall ha stort tack för att du håller igång upplysningen i ämnet.


Det kan vara så att kablarna som följer med är så pass dåliga att det blir skillnad ändå. Så varför skulle jag inte ge det rådet? Ingen av oss vet vad som sitter där nu.
Det värsta som kan hända är att han inte märker skillnad och måste gå tillbaka med kablarna till butiken.
Märker han skillnad så kommer han iaf inte skriva det i det här forumet.

Redigerat av Berno82, 26 april 2014 - 02:18.


#2018

Postad 26 april 2014 - 09:22

stormagen
  • stormagen
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 1

Klart det är high-end. Det är vad du betalar i slutänden som räknas :).

Men hur mycket påslag tror du det är på laktritssnören? Kostar antagligen 2kr att tillverka och de säljs för 50. Blir ännu mer lurad där...
Samma sak med kläder, skor osv. Med samma resonemang finns det egentligen ingen bra kvalitet på något eftersom allt är billiga att tillverka (nästan).


Fast om en annan tillverkare säljer samma lakritssnören för 6kr :rolleyes:

#2019

Postad 26 april 2014 - 11:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 1

Fast om en annan tillverkare säljer samma lakritssnören för 6kr :rolleyes:


Då är de för 6kr mindre highend såklart ;)

Redigerat av Ageve, 26 april 2014 - 11:32.


#2020

Postad 26 april 2014 - 11:38

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 3
Såklart, då det enda som skiljer 99,9 % koppar från 99,9 % koppar är just priset

#2021

Postad 26 april 2014 - 15:44

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 1

Det kan vara så att kablarna som följer med är så pass dåliga att det blir skillnad ändå. Så varför skulle jag inte ge det rådet? Ingen av oss vet vad som sitter där nu.

Därför att det finns ungefär hundra andra råd att ge som har långt mycket större sannolikhet att påverka situationen? Man börjar ju inte med det mest osannolika normalt sett...

#2022

Postad 26 april 2014 - 16:06

Wessmen
  • Wessmen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 2

Klart det är high-end. Det är vad du betalar i slutänden som räknas :).

Men hur mycket påslag tror du det är på laktritssnören? Kostar antagligen 2kr att tillverka och de säljs för 50. Blir ännu mer lurad där...
Samma sak med kläder, skor osv. Med samma resonemang finns det egentligen ingen bra kvalitet på något eftersom allt är billiga att tillverka (nästan).


Du får gärna kika på mitt resonemang också, eftersom vi har samma färg i båda burkarna där den enda säljs för halva priset men saknar alla flashiga klistermärken och garantier.

Jag lovar till 100% att det är exakt samma koppar i kablarna, det kan inte bli renare än vad det redan är. Det som skiljer är strumpan/gummit, banankontakterna och loggan. Du betalar för allting förutom kopparledarna.

Kan du inte lägga av att försöka lura konsumenter, blir jävligt tröttsamt när du försöker påstå att samma koppar blir bättre bara för att det sitter annat gummi och en logga på skiten.

Edit: Vi hör också samma om projektorer, samma hårdvara men med ändringar i design och garantier. Då dumpas priset ett par tusenlappar.

Men kablar är väl magiska, en kopparkabel...

Redigerat av Wessmen, 26 april 2014 - 16:25.


#2023

Postad 26 april 2014 - 16:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 4
Don´t feed it....

#2024

Postad 26 april 2014 - 18:33

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 2

Det kan vara så att kablarna som följer med är så pass dåliga att det blir skillnad ändå. Så varför skulle jag inte ge det rådet? Ingen av oss vet vad som sitter där nu.

Du gav honom rådet att låna hem en del olika kablar till sin budgetanläggning och även då ett par dyrare. Du påpekade också att kablarna han testade borde vara inspelade för enligt dig så skulle de, åter igen i en budgetanläggning inte highend, annars kunna låta "kyligt". Det handlade alltså inte alls om det du nu låter påskina...

Det värsta som kan hända är att han inte märker skillnad och måste gå tillbaka med kablarna till butiken.

Det värsta som kan hända är nog snarare att han upplever skillnad trots att ingen hörbar finns och kanske betalar dyrt för det.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 26 april 2014 - 18:33.


#2025

Postad 26 april 2014 - 19:03

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Det är skillnader ljudmässigt mellan de billigaste lakritssnörena och de tillverkare som har ansträngt sig för att göra en bra kabel med bra ledare, isolatormaterial och kontakter som verkligen gör kontakt med både signal och jordhölje.
Men skillnaderna kan lätt försvinna i en anläggning som inte ger tillräckligt bra ljud och har andra flaskhalsar än kablarna.
Ett laktritssnöre låter matt och odynamiskt men kan på resonanta (hårda) anläggningar faktiskt göra ljudet mer behagligt att lyssna på vid höga volymer. Däremot på anläggningar som är balanserat mjuka i ljudet kan man använda en kabel som är bättre för att släppa igenom hela dynamiken för högre detaljdefinition och upplevelse.
Kablar låter olika och vilken som passar får man ju prova sig fram till.
Själv är jag mycket nöjd med Supras kablar vilka ger ett mycket transparent ljud tillsammans med de övriga delarna i min anläggning.

#2026

Postad 26 april 2014 - 19:13

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 4

Det är skillnader ljudmässigt mellan de billigaste lakritssnörena och de tillverkare som har ansträngt sig för att göra en bra kabel med bra ledare, isolatormaterial och kontakter som verkligen gör kontakt med både signal och jordhölje.
Men skillnaderna kan lätt försvinna i en anläggning som inte ger tillräckligt bra ljud och har andra flaskhalsar än kablarna.
Ett laktritssnöre låter matt och odynamiskt men kan på resonanta (hårda) anläggningar faktiskt göra ljudet mer behagligt att lyssna på vid höga volymer. Däremot på anläggningar som är balanserat mjuka i ljudet kan man använda en kabel som är bättre för att släppa igenom hela dynamiken för högre detaljdefinition och upplevelse.
Kablar låter olika och vilken som passar får man ju prova sig fram till.
Själv är jag mycket nöjd med Supras kablar vilka ger ett mycket transparent ljud tillsammans med de övriga delarna i min anläggning.

Och vad är det för egenskaper hos en kabel som gör den bättre än en annan då?

#2027

Postad 26 april 2014 - 19:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 5

Och vad är det för egenskaper hos en kabel som gör den bättre än en annan då?

Isoleringen av nermalda enhörningshorn och vigvatten från en helig brunn såklart.

It´s magic...

#2028

Postad 26 april 2014 - 19:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 5

Däremot på anläggningar som är balanserat mjuka i ljudet kan man använda en kabel som är bättre för att släppa igenom hela dynamiken...

Alltså, kan du på ett tekniskt sätt förklara varför en viss kabel är bättre på att släppa igenom :D dynamiken? :rolleyes:

#2029

Postad 26 april 2014 - 19:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 1

Alltså, kan du på ett tekniskt sätt förklara varför en viss kabel är bättre på att släppa igenom :D dynamiken? :rolleyes:

Du vet nog redan svaret på den....sluta mata trollen :rolleyes:

#2030

Postad 26 april 2014 - 20:14

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 6

...Ett laktritssnöre låter matt och odynamiskt men kan på resonanta (hårda) anläggningar faktiskt göra ljudet mer behagligt att lyssna på vid höga volymer.


Förmodligen den värsta dynga jag läst hittills i den här tråden. Skäms!

#2031

Postad 26 april 2014 - 20:47

freol
  • freol
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Såklart, då det enda som skiljer 99,9 % koppar från 99,9 % koppar är just priset

Lägg av! Han kör ju silver.

#2032

Postad 26 april 2014 - 20:52

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 1
Hur spelar man in en kabel?

#2033

Postad 26 april 2014 - 21:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Såklart, då det enda som skiljer 99,9 % koppar från 99,9 % koppar är just priset


Så här går det till när man utvinner koppar till highend-kablar:

http://www.youtube.com/watch?v=YsBa7uCCsxA

Redigerat av Ageve, 26 april 2014 - 21:42.


#2034

Postad 27 april 2014 - 00:35

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2

Klart det är high-end. Det är vad du betalar i slutänden som räknas :).

Med tanke på vad du har betalat för kablar förstår jag vad du skriver, samtidigt avslöjar det ju att du är en person sim inte alla klarar av att reflektera över om något är prisvärt. Helt enkelt avslöjar ovanstående mening att du inte alls vill eller ens försöker tänka själv, du tror rakt av på vad enstaka tillverkare skriver om sånt som vi andra mer kritiskt tänkande människor jämställer med humbug liknande homeopati.

#2035

Postad 27 april 2014 - 00:38

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 1

Du vet nog redan svaret på den....sluta mata trollen :rolleyes:

Haha! Ber om ursäkt, masse. Kan inte hålla mig.

#2036

Postad 27 april 2014 - 04:26

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1

Med tanke på vad du har betalat för kablar förstår jag vad du skriver, samtidigt avslöjar det ju att du är en person sim inte alla klarar av att reflektera över om något är prisvärt. Helt enkelt avslöjar ovanstående mening att du inte alls vill eller ens försöker tänka själv, du tror rakt av på vad enstaka tillverkare skriver om sånt som vi andra mer kritiskt tänkande människor jämställer med humbug liknande homeopati.

Jag gör det enda som betyder något i sammanhanget: Lyssnar. Vad ni gör när ni köper anläggning vet jag inte. Köper ni delarna utan att lyssna?

#2037

Postad 27 april 2014 - 04:39

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1

Alltså, kan du på ett tekniskt sätt förklara varför en viss kabel är bättre på att släppa igenom :D dynamiken? :rolleyes:

Vi är inte så intresserade av tekniken, vi bryr oss om ljudet. Något fler här borde göra.

#2038

Postad 27 april 2014 - 04:47

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1

Du gav honom rådet att låna hem en del olika kablar till sin budgetanläggning och även då ett par dyrare. Du påpekade också att kablarna han testade borde vara inspelade för enligt dig så skulle de, åter igen i en budgetanläggning inte highend, annars kunna låta "kyligt". Det handlade alltså inte alls om det du nu låter påskina... Det värsta som kan hända är nog snarare att han upplever skillnad trots att ingen hörbar finns och kanske betalar dyrt för det.

Vilken tur att det bara är kablar då, tänk om han testat ett par nya högtalare och hört skillnad som inte var där, vad dyrt det hade blivit.

#2039

Postad 27 april 2014 - 06:35

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 1

Vilken tur att det bara är kablar då, tänk om han testat ett par nya högtalare och hört skillnad som inte var där, vad dyrt det hade blivit.


Postad bild

#2040

Postad 27 april 2014 - 06:46

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 2

Vilken tur att det bara är kablar då, tänk om han testat ett par nya högtalare och hört skillnad som inte var där, vad dyrt det hade blivit.

Oftast så är de hörbara skillnaderna mellan olika högtalare så tydlig att den risken är liten. Det är när det handlar om små eller inga skillnader (som med elektriska ledare) som man lätt tror sig höra något som inte finns.

Edit: Ett exempel på vad som kan hända när det handlar om små eller inga skillnader var när två olika personer för ett tag sedan upplevde tydliga skillnader av en uppgradering av en dacs firmware. Den tydliga skillnad de upplevde försvann dock helt efter det att tillverkaren meddelade av uppdateringen inte alls påverkade ljudet. Så lurigt kan det alltså vara...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 27 april 2014 - 09:45.


#2041

Postad 27 april 2014 - 07:27

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 2

Vi är inte så intresserade av tekniken, vi bryr oss om ljudet. Något fler här borde göra.

Det viktigaste i sammanhanget för mig är själva musiken. Sen är det såklart trevligt om ljudet är någorlunda hyfsat. Sen är alltid förklaringar om hur saker hänger ihop alltid intressant. Jag har märkt att dom flesta som lovordar kablar aldrig har en vettig förklaring till fenomenet. Oftast så säger dom att dom inte är intresserade av teknik.

Redigerat av Buddypresley, 27 april 2014 - 07:28.


#2042

Postad 27 april 2014 - 08:10

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 4

Vi är inte så intresserade av tekniken, vi bryr oss om ljudet.

Ett "skygglappsbeteende" som man ser hos t.ex. förespråkare av homeopati, andeutdrivning och annat "hittepå"... Man vill av olika orsaker inte se ifrågasättande på osannolika företeelser.

#2043

Postad 27 april 2014 - 08:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1
Den ultimata kabeln är den som inte påverkar strömmen alls. Noll resistans, noll kapacitans osv...men såna kablar finns inte. En "vanlig" högtalarkabel i koppar som är 2,5 mm2 och i vardagsrumslängder är tillräckligt bra och ytterligare "förbättring" är inte hörbar. Det spelar ingen roll om den är gjord i silver eller koppar eller nåt annat ledarmaterial så länge area och längd är anpassad för att hålla nere resistansen på rätt nivå. Silver låter alltså inte annorlunda i sig. Exempel: 9 meter kopparabel har samma resistans som 10 meter silverkabel med samma area. 10 meter 2,5 mm2 kopparkabel = 0,067 ohm. 10 meter 2,5 mm2 silverkabel = 0,063 ohm. Marginell skillnad vid samma längd/area för silver och koppar.
http://www.epanorama...ndex=calc_cable

Redigerat av Buddypresley, 27 april 2014 - 08:22.


#2044

Postad 27 april 2014 - 09:07

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 240 inlägg
  • 0

Jag kan erkänna att jag är mycket mer skeptisk till att en digital kabel gör skillnad än en analog, men jag vet ju samtidigt hur stor skillnad det blev hos mig.
Är all HDMI asynkron? Jag är inte sådär väldigt påläst på standarden. Tycker mest att det är en kompromiss med ljud och bild samlat.


Och här visar du att bevis inte ens kan ändra din åsikt, du anser ha bättre analysförmåga en ett avancerat datorprogram/dator som kan granska nano-skillanader... Detta test bevisar en gång för alla att det inte är minsta skillnad i bilden mellan olika hdmi-kablar.
Du anser dig veta bättre än människor som har betydligt större kunskap och utbildning än var du har, är du likadan mot andra vetenskapsmän som tex raketforskare, evolutionsbiologer, medicin-forskare mm...?

#2045

Postad 27 april 2014 - 09:31

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 1
Många här kommer aldrig att bli nöjda med sitt ljud eftersom de varken vill testa eller ta till sig kunskapen om hur saker fungerar. Men billigt blir det i alla fall. Ha en bra dag!

#2046

Postad 27 april 2014 - 09:38

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 4

Många här kommer aldrig att bli nöjda med sitt ljud eftersom de varken vill testa eller ta till sig kunskapen om hur saker fungerar. Men billigt blir det i alla fall. Ha en bra dag!

Medans andra som inte vill ta till sig sunt förnuft och rena fakta kommer att spendera alldeles för mycket pengar helt i onödan på sånt som dom tror ska förbättra saker och ting....

#2047

Postad 27 april 2014 - 10:16

stormagen
  • stormagen
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 2

Vi är inte så intresserade av tekniken, vi bryr oss om ljudet. Något fler här borde göra.


Ett ganska vågat påstående med ett lyssningsrum som ditt. Tror du skulle fått ett betydligt bättre ljud om du lagt lite mer pengar på absorbenter och lite mindre på kablar.

#2048

Postad 27 april 2014 - 11:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Många här kommer aldrig att bli nöjda med sitt ljud eftersom de varken vill testa eller ta till sig kunskapen om hur saker fungerar. Men billigt blir det i alla fall. Ha en bra dag!

Berätta då tekniskt varför en högtalarkabel är bättre än en annan.

#2049

Postad 27 april 2014 - 12:02

Wessmen
  • Wessmen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Jag gör det enda som betyder något i sammanhanget: Lyssnar. Vad ni gör när ni köper anläggning vet jag inte. Köper ni delarna utan att lyssna?


Vi lyssnar på utrustningen, du verkar lyssna på försäljaren.

Jag hade kunnat få dig att tro att de tunnaste, billigaste kablarna var "riktigt grymma high-end" om jag hade satt upp en miljö där du hade förväntat dig high-end. Tänk ljudkontrollerat rum med absorbenter, högtalare i 100k klassen, designfotölj med ett dyrt vin/cognac.

Skrämmande att folk har så dålig koll på enkel psykologi.

Hur många gånger har man inte beställt en drink som varit världens godaste på nyårsafton när allt är som bäst och man redan på förhand mår som en kung, för att sen blanda den hemma och undra vad fan det är för skit i glaset.

- Man kan alltså redan innan man visat utrustningen få dig att tro att det ska göra skillnad för man snackat upp det så mycket.

#2050

Postad 27 april 2014 - 12:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Många här kommer aldrig att bli nöjda med sitt ljud eftersom de varken vill testa eller ta till sig kunskapen om hur saker fungerar. Men billigt blir det i alla fall. Ha en bra dag!

Håller med förutom att det blir billigt. För det blir ju bra dyrt om man ska gå på alla möjliga tweaks ochj sånt som finns inom hifiområdet. Det är via kontrollerade tester man skapar en kunskap, inte genom ignorans och vetenskapsförakt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.