Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

System Audio Aura 50 limited edition

14 svar i tråden

Skickat 15 juli 2012 - 20:54

http://www.prisjakt....t.php?p=1011026

Demolyssnade denna högtalare och gillade både ljudet, storleken och designen skarpt! Hittar ingenting om den förutom att den är listad på prisjakt. Ingen info på SA egna hemsida. Hittar inte ens fullständiga specs...

Säljaren sa att den borde ligga runt 15.000 då lillebror Aura 30 kostar 10.000. Känns som ett fynd för 10.000 då det känns som att den ligger närmare Aura 60 (som kostar 15.000) än Aura 30 i prestanda, ljud?

Känns som att tillverkaren har väldigt fina omdömen här på prisjakt men är det någon som har erfarenhet av SA Aura 50? Skillnader och likheter med sin storebror o lillebror?

Hoppas jag kan driva den med min Onkyo 608... SA Aura serien kräver bara minst 50w enligt hemsidan och det borde ju min Onkyo klara även om de 120W den är specad för, till stor del är fuskwatt med typ en kanal igång vid mätning...

Det här inlägget har ändrats av jacob80 15 juli 2012 - 22:07

Skickat 15 juli 2012 - 21:20

Är också grymt sugen på denna högtalare! Har lyssnat på den och gillar ljudet och drivet den levererar det enda jag är rädd för är att jag ska sakna djupbasen. Är ingen djupbas narkoman men ändå. Ska iväg på lite semester och grejer här nu men ska ta tag i detta efter semestern för jag kan inte släppa dessa ur hjärnan. Måste vara grymt prisvärda då de är 6000kr billigare än aura 60 och ett element mindre bara. Är väldigt imponerad av den stora ljudbilden som kommer ur dessa smäckra högtalare!

Skickat 16 juli 2012 - 06:48

Tänk på att just nu är det kampanj på MANTRA 60 för 16000 kr (normalpris 20000 kr). Gillade ni Aura 50/60 bör ni absolut lyssna på Mantra 60 innan köp med tanke på denna kampanj.

En del som lyssnat på både Mantra och aura föredrar visserligen auran men det är ju upp till var och en att bedöma. Jag skulle i vart fall verkligen lyssna på Mantra innan jag köper någon annan högtalare i denna prisklass idag. Var även kampanj på andra SA högtalare så titta runt lite (hifipunkten, reference audio, balance etc.)

Skickat 16 juli 2012 - 09:36

Verkar som det är en del nya modeller på gång i Mantrasortimentet. Kan vara därför Mantra 60 reas kanske?
Jag är en av dem som föredrar Aura 60 före Mantra 60. I mitt rum och i mitt system passar den mig betydligt bättre. Betydligt öppnare och rappare och mer välavvägd bas. Jag har ca. 35 kvm. och kan absolut inte utforska hur högt Aura 60:orna kan spela, det räcker alltså mer än väl. Kan därför tänka mig att även 50:orna borde räcka gott för de flesta. Ljudkaraktären i Aura passar mig perfekt men det är ju högst troligt att andra gillar Mantras lite mörkare ljud bättre.
Om Aura 50 är en 60 med en bas mindre så anar jag att detta är extremt mycket välljud för pengarna. :)

Skickat 16 juli 2012 - 11:06

Det är just det öppna, rappa som jag gillade med Aura-serien, tillsammans med den snygga designen. Om då Mantra är lite mörkare och kanske trögare men djupare bas så tilltalar Aura mig mer, åtminstone teoretiskt och med tanke på prisbilden så känns Aura som ett bättre köp, och då framförallt Aura 50.

Sen har ju Mantra 00-talets silvriga färg på fronten och därmed utesluter jag den då jag nu har silvriga högtalare och vill bli av med allt vad den stilen heter. Aura 50 är, enligt mig, en av de snyggaste högtalarna i klassen.

Aura 60 kostar ju ändå 16.000 vad jag kan se och det är väl svårt att motivera att gå upp 6.0000 för att köpa storebror till Aura 50. Då är det ju en helt annan liga med andra högtalare som konkurrerar, vitlackade Monitor Audio RX8 eller B&W CM8 för att två exempel på andra högtalare jag har varit inne på.

Skickat 16 juli 2012 - 11:36

Skall jag vara helt ärlig så lånade vi hem Mantran öckså delvis för att hustrun ev tyckte den var snyggare, just pga. den silvriga fronten. Men väl på plats föredrog vi faktiskt båda den renare designen hos Aura. I mitt tycke en av de vackraste högtalare som finns, inte minst med gallerna av och alla elementen på rad synliga. :wub:
De fullkomligt knockade mig redan i affären. Jag hade min lilla grabb med mig vid det tillfället och vi bara satt och gapade. Jag är minst lika nöjd nu, snart ett år senare. Han var förövrigt så begeistrad att han också fick ett par SA, Saxo 10. Även de otroligt mycket ljud för pengarna.

Inga problem att driva Aura 60(50?) med vilken vettig förstärkare som helst. Men som med de flesta andra högtalare så lyfter det med bättre kringutrustning. Det viktigaste är inte den specade effekten (tex. 50W) utan att förstärkaren är kraftigt dimentionerad. Alltså att den orkar leverera mångfalt i topparna utan att krokna. Har själv en Onkyo TX-NR 709 till bio och en Sugden A21A till musik. Kraften och rappheten blir en annan med Sugden trots 20W specad effekt. Det kan alltså löna sig att uppgradera i framtiden, men bra låter det som sagt med vilken vettig förstärkare som helst. :)

Det här inlägget har ändrats av laddie15 16 juli 2012 - 13:15

Skickat 18 juli 2012 - 19:05

Jag Kunde inte hålla mig längre utan jag beställde Aura 50 med center och bakhögtalare i samma serie. Inte ofta man går under sin budget men här känns det som oerhört mycket välljud för pengarna. Att lägga typ 10.000kr mer för Monitor Audio rx8 eller B&W CM8 med tillhörande center och bakhögtalare känns definitivt inte värt, vilket var alternativen jag kollade på. Nu är det bara en väntan tills paketet kommer på posten...

Skickat 18 juli 2012 - 20:46

Visa inläggjacob80 18 juli 2012 - 19:05 skrev:

Jag Kunde inte hålla mig längre utan jag beställde Aura 50 med center och bakhögtalare i samma serie. Inte ofta man går under sin budget men här känns det som oerhört mycket välljud för pengarna. Att lägga typ 10.000kr mer för Monitor Audio rx8 eller B&W CM8 med tillhörande center och bakhögtalare känns definitivt inte värt, vilket var alternativen jag kollade på. Nu är det bara en väntan tills paketet kommer på posten...
Blir en riktig fest att packa upp alla de prylarna:)
Vilka bakhögtalare valde du? Har själv kollat lite på Talent. Har Aura 10AV som center.

Skickat 18 juli 2012 - 22:26

Valde till slut Aura 1, snyggt med samma serie och har fått bra recensioner. Var inne på den nya slimmade Saxo 8 för att smidigt kunna hänga upp på väggen. Nästan lite overkill med så bra bakhögtalare för 5.000 som Aura1 kan jag egentligen tycka då det mest är lite dunder o brak stundtals när man tittar på film. Talent tittade jag inte alls på..

Skickat 19 juli 2012 - 00:28

Visa inläggjacob80 18 juli 2012 - 22:26 skrev:

Valde till slut Aura 1, snyggt med samma serie och har fått bra recensioner. Var inne på den nya slimmade Saxo 8 för att smidigt kunna hänga upp på väggen. Nästan lite overkill med så bra bakhögtalare för 5.000 som Aura1 kan jag egentligen tycka då det mest är lite dunder o brak stundtals när man tittar på film. Talent tittade jag inte alls på..
Jo det var sannerligen seriösa bakhögtalare. Kollade på Talent för att de skall hänga på väggen, passar bra med den grundare designen då,

Skickat 30 juli 2012 - 15:23

Visa inläggjacob80 18 juli 2012 - 19:05 skrev:

Har du fått dina aura 50 än? Om du har är du nöjd?

Skickat 03 augusti 2012 - 00:35

Har haft högtalarna snart två veckor nu... Faktiskt sjukt nöjd. Äntligen hör man faktiskt stor skillnad på en hifiuppdatering. Det bästa av allt är den rappa basen och det öppna, klara ljudet. Sjukt att så små golvare kan låta så mycket! Får ju ha dem i källaren till ett hus för att kunna dra på så mycket som man skulle vilja.

Nästan lika viktig är ju att de är sjukt snygga. Har inte testat dem riktigt till film men musik och blu-ray-konserter låter riktig bra. Synd att min dödsmetall inte är den bästa musiken att njuta av hifi-ljudet. Får börja lyssna till lite gubbrock, sing-songwriter, elektroniskt osv. Då kan man verkligen bara njuta av välljudet!

Skickat 03 augusti 2012 - 09:46

Kul att du är nöjd! Det enda jag är rädd för är att man kommer sakna lite djupbas eller så är den tillräcklig, hur upplever du det? Dom är väl ändå rätt så punchiga i basen om man säger så? Får ta en seriös lyssning på dem igen, är något som tilltalar mig med ljudet iaf. Kör idag med ett par dls r55 som låter bra men jag tycker de kan kännas lite tråkiga ibland, lite för korrekta kanske?

Skickat 03 augusti 2012 - 10:49

Alltså till musik kan jag inte se att man öht skulle vilja ha mer bas. Jag har ändå mina placerade långt ut från bakväggen vilket ska ge mindre men precisare bas. Känns som det är bas nog att fylla ett hur stort rum som helst. Jag har en subwoofer som känns helt meningslös nu iaf. Sjukt punchiga i basen tycker jag även om jag inte har så stor erfarenhet av dyrare högalare. Som sagt detta är den största skillnaden jämfört med min gamla canton gle 109.

Saknar man bas får man nog ha en fetisch för bas som bara ska vara så djup o bullrig o mullrig som möjligt, det gillar inte jag iaf.

Testa "greyhound" med swedish house mafia o du ska få se på punchig bas :)

Skickat 21 september 2012 - 12:21

Har haft hemma denna högtalare i två dagar och är grymt imponerad av ljudet de leverar! En öppen karaktär som är lite framåt, diskanten är ljus och detaljerad men blir aldrig vass. Basen går inte så djupt men mellanbas finns det gott om och bland annat så låter trumljud riktigt jävla bra! Kände aldrig att jag saknade bas och man kan spela riktigt högt utan att det låter illa för det tror man att det ska göra med dessa små element men icke. Acdc var riktigt fräckt att spela riktigt högt, trycket från baskagarna och riffen från gittaren låter så äkta på något sätt, lite live känsla över det hela. Röster träder fram så att det känns som att de står på golvet framför dig och sjunger. Det svänger verkligen om dessa högtalare.

Tror inte att det finns något prisvärdare ljust nu, skillnaden som är mellan dessa och mantra 60 som nu kostar 12000kr mer är löjligt liten. Tror inte det finns så mycket bättre i 10000kr klassen.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • På sin plats!
    MrLelle
    2013-06-18 23:27:56
  • Moddnig klar..
    MrLelle
    2013-06-18 23:24:51
  • Dil socklar klara!
    MrLelle
    2013-06-18 23:18:55
  • Demontering Op-amp NE5534!
    MrLelle
    2013-06-18 23:13:16
  • Bytt på ingångsidan!
    MrLelle
    2013-06-18 23:07:10
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.