Beyerdynamic 990DT
Startad av
Hideo, nov 07 2011 11:13
19 svar i tråden
Skickat 07 november 2011 - 11:13
http://www.prisjakt....kt.php?p=702899
Någon som äger dessa?
Hur långt tid tog det för er att bränna in dessa hörlurar?
Grejen är att jag har nyligen inhandlat dessa och spelat hörlurarna under ca 30 timmar.
Mesta delens av tiden under natten när jag sover.
Men när jag provar dem så får jag bara lock om öronen/ont i öronen,
efter ca 30 min provlyssning ,och jag har inte högsta volym heller
Jag får absolut inte samma intryck som jag fick i butik när jag provlyssnade dem där.
Komfortabla och lekfulla hörlurar.
Borde inte hörlurarna öppnat upp sig lite vid 30 h timmar spelande eller måste man verkligen ha spelat dessa 100-200h innan dom börjar spela någorlunda bra?
Funderar verkligen lämna tillbaks dessa.
Det här inlägget har ändrats av Hideo 07 november 2011 - 12:00
Skickat 07 november 2011 - 15:10
Jag har ett par DT-990 (250 Ohm). I början lät de kanske lite väl påträngande i diskanten med viss musik. Jag märkte en klar förbättring efter kanske 100 timmars inspelning, det krävdes definitivt mer än 30 timmar, och nu låter det absolut inte påfrestande för mina öron. Jag älskar detaljeringsgraden och dynamiken i lurarna. Men oavsett hur länge man spelar in dem kommer de höga tonerna alltid att vara hyperdetaljerade och väldigt framträdande i dessa lurar, det försvinner aldrig helt. Om man gillar det eller inte är en smaksak. Kan det vara en dålig matchning med övrig utrustning du har? Vad driver du dem med? De reagerar positivt på kringutrustning med rör! När jag använt min rördrivna Shanling cd-spelare som källa har ljudet varit som allra mest njutbart. Jag är på väg att även skaffa en rördriven hörlursförstärkare till mina lurar.
Skickat 07 november 2011 - 19:29
Både jag och Hideo inhandlade dessa lurar tillsammans och sitter lite i samma sits, dock har jag börjat tro på dem mer eftersom det mettaliska ljudet försvunnit ganska mycket, men d mycket kvar. Jag har dock inga problem med smärta i öron.
Vi sitter båda och lyssnar från moderkortets inbyggda ljudkort, Även väl medvetna om att det är inget dessa lurar ska ha och har därför beställt följande ljudkort:
http://www.prisjakt....kt.php?p=376133
Har även en hörlursförstärkare som heter V-can från Musical fidelity.
Vi hoppas på en stor och fet förbättring. Jag vill egentligen mest veta om även spotify kommer låta bra. Jag menar att dessa lurar inte blir nån form av analys redskap så att de istället får fram hur dåligt en Mp3 låter. Jag vill ju inte sitta och ladda ner FLAC filer hela dagarna, visst det kommer också att förekomma. Men jag vill ju även att spotify ska låta coolt! Vi kommer även lira mycket spel.
Har vi köpt för bra grejer för våra behov?
Skickat 07 november 2011 - 21:15
Microcosm 07 november 2011 - 19:29 skrev:
Jag vill ju inte sitta och ladda ner FLAC filer hela dagarna, visst det kommer också att förekomma.
Eller så gör man som man gör förr i tiden och köper CD-skivor och gör rätt för sig.
Skickat 07 november 2011 - 22:22
Newklear 07 november 2011 - 21:15 skrev:
Eller så gör man som man gör förr i tiden och köper CD-skivor och gör rätt för sig.
uh,Suck
(knakar knogar)
Vi lever inte förr i tiden vi lever i nuet! Jag kommer inte gå och köpa skivor för 200kr, aldrig mer igen. Jag betalar redan för Spotify Premium och jag är beredd att betala för en deluxe verison som har lossless ljud ända upp till 300kr, shit, tom 500kr i månaden, för det är en sådan tjänst värd. Och det finns så många fler fördelar med digtalt att jag inte ens har orken att skriva ner dem.
Vi har redan poliser och moraltanter i samhället, sluta trötta ut mig genom att vara en sån! .
Skickat 07 november 2011 - 23:56
Microcosm 07 november 2011 - 22:22 skrev:
uh,Suck
(knakar knogar)
Vi lever inte förr i tiden vi lever i nuet! Jag kommer inte gå och köpa skivor för 200kr, aldrig mer igen. Jag betalar redan för Spotify Premium och jag är beredd att betala för en deluxe verison som har lossless ljud ända upp till 300kr, shit, tom 500kr i månaden, för det är en sådan tjänst värd. Och det finns så många fler fördelar med digtalt att jag inte ens har orken att skriva ner dem.
Vi har redan poliser och moraltanter i samhället, sluta trötta ut mig genom att vara en sån! .
Jag har aldrig sagt att du inte ska använda spotify och det hade du sett om du tittade på vilken del av ditt inlägg jag citerade.
Använder själv spotify premium.
Skickat 08 november 2011 - 09:49
Jag tror tyvärr att DT-990 alltid kommer att vara skoningslös mot den lite sämre Spotifykvaliteten, eftersom detaljeringsgraden är väldigt hög. Ibland kanske det fungerar bra beroende på vilken musik som spelas, men ofta kommer det nog tyvärr att höras att det är kompromerade filer ni lyssnar till. Det finns nog lurar som kan passa bättre till det! Sedan kanske det kan bli något bättre med kringutrustning som matchar. Jag hoppas att ni kanske finner hörlurarna lite mer njutbara efter ytterligare lite inspelning. Är det förresten 600 ohms varianten ni kör? Den ställer VÄLDIGT höga krav på förstärkningen! Ljudkort och billigare hörlursförstärkare är nog inte riktigt tillräckligt.
Det här inlägget har ändrats av Wicked world 08 november 2011 - 09:50
Skickat 08 november 2011 - 13:16
Wicked world 08 november 2011 - 09:49 skrev:
Jag tror tyvärr att DT-990 alltid kommer att vara skoningslös mot den lite sämre Spotifykvaliteten, eftersom detaljeringsgraden är väldigt hög. Ibland kanske det fungerar bra beroende på vilken musik som spelas, men ofta kommer det nog tyvärr att höras att det är kompromerade filer ni lyssnar till. Det finns nog lurar som kan passa bättre till det! Sedan kanske det kan bli något bättre med kringutrustning som matchar. Jag hoppas att ni kanske finner hörlurarna lite mer njutbara efter ytterligare lite inspelning. Är det förresten 600 ohms varianten ni kör? Den ställer VÄLDIGT höga krav på förstärkningen! Ljudkort och billigare hörlursförstärkare är nog inte riktigt tillräckligt.
Vi fick 32 ohms varianten, iallafall jag hade ett klistermärke på kartongen om det. Jag hoppas ju att de ska bli mer njutbara.
Men vad är matchande kringutrustning? Förstärkaren kostade ändå 1600kr. Är inte det ett rimligt pris för lurar för 3500kr.
Sen kommer ljudkortet vara vad jag förstår det bästa som går att få, för rimlig peng. Totalt sett kommer ljudet ha då kostat 7000kr.
Jag tycker jag förtjänar att bli wow:ad. Newklear 07 november 2011 - 23:56 skrev:
Jag har aldrig sagt att du inte ska använda spotify och det hade du sett om du tittade på vilken del av ditt inlägg jag citerade.
Använder själv spotify premium.
Vi glömmer det, Cool?
Skickat 08 november 2011 - 18:23
Förresten Wicked, vad lyssnar du på för musik?
Skickat 08 november 2011 - 18:41
En update.
Jag tog hem Hideos lurar för att han bestämt sig för att han inte vill ha dem, ljudkvaliten och smärta i öron är orsak.
Det visade sig att vi fått olika Ohm på våra lurar som jag misstänkt. Mina är 32ohm men hans vet jag inte faktistkt. Vi kollade på prisjakt och 250 ohmarna såg ganska annorlunda ut. Våra ser exakt likadana ut. Så vi tror hans är 600 ohm
Ljudskillander jag hört är främst att hans är mer svårdrivna, måste höja mycket mer för att komma upp i samma ljudnivå. Och att 32 ohmarna är en anning skarpare i toppen. Känns bara lite tydligare vid gittar stränger. D svårt att höra man måste verkligen lyssna. Men det är behagligare med de svårdriva efetersom hihats inte blir så essssiga.
Det här inlägget har ändrats av Microcosm 08 november 2011 - 18:42
Skickat 08 november 2011 - 21:21
"250 ohmarna" ser exakt likadana ut som de andra, prisjakts bild på just den modellen är felaktig (en väldigt gammal version). Titta på boxarna lurarna kom i, där står vilken impedans lurarna har. 32 ohms varianten ska inte vara ett problem att driva, men enligt folk som har jämfört varianterna mot varandra låter den inte lika bra som de andra. Kolla på Head-fi forumet, finns en hel tråd om detta. Har dock inte själv jämfört de olika varianterna.
Med matchande kringutrustning menar jag att det verkar vara en rätt allmän uppfattning att dessa lurar passar allra bäst ihop med rörförstärkare och förstärkare som inte drar åt det allt för ljusa och tunna hållet. En allt för "ljust" ljudande förstärkare ger lurarna allt för mycket energi i toppen vilket kan påfresta öronen hos en del.
Själv lyssnar jag mest på prog och "classic rock" (Pink Floyd, Caravan, Genesis, Camel, Marillion) med mina Beyer och det är oftast välgjorda inspelningar. Perfekt matchning för lurarna tycker jag. Lyssnar också på en massa metal, men då väljer jag faktiskt någon av mina andra mindre högupplösta lurar. Jag lyssnar alltid via cd och vinyl, mp3 kör jag via andra lurar.
Det här inlägget har ändrats av Wicked world 08 november 2011 - 21:25
Skickat 08 november 2011 - 21:51
Wicked world 08 november 2011 - 21:21 skrev:
"250 ohmarna" ser exakt likadana ut som de andra, prisjakts bild på just den modellen är felaktig (en väldigt gammal version). Titta på boxarna lurarna kom i, där står vilken impedans lurarna har. 32 ohms varianten ska inte vara ett problem att driva, men enligt folk som har jämfört varianterna mot varandra låter den inte lika bra som de andra. Kolla på Head-fi forumet, finns en hel tråd om detta. Har dock inte själv jämfört de olika varianterna.
Med matchande kringutrustning menar jag att det verkar vara en rätt allmän uppfattning att dessa lurar passar allra bäst ihop med rörförstärkare och förstärkare som inte drar åt det allt för ljusa och tunna hållet. En allt för "ljust" ljudande förstärkare ger lurarna allt för mycket energi i toppen vilket kan påfresta öronen hos en del.
Själv lyssnar jag mest på prog och "classic rock" (Pink Floyd, Caravan, Genesis, Camel, Marillion) med mina Beyer och det är oftast välgjorda inspelningar. Perfekt matchning för lurarna tycker jag. Lyssnar också på en massa metal, men då väljer jag faktiskt någon av mina andra mindre högupplösta lurar. Jag lyssnar alltid via cd och vinyl, mp3 kör jag via andra lurar.
Jag har tittat på boxarna på den ena finns ett klistermärke där det står klart och tydligt 32 ohm. Den andra kartongen nada, inget märke.
Jag fattar inte att det ska va så djävla svårt att göra lurar som får även sämre ljud kvalitet att låta bra.
Det är som du säger påfrestande att lyssna till höga toner, hihats kan va riktigt elaka vid högre volym, crash cymbaler äckliga.
Har testat att spela lite Moder warfare 3 idag med lurarna och de inte coolt. Skott låter riktigt dåligt. Jobbigt!
Kan det fortfarande handla om inspelning. Vi köpte dem i fredags och de har spelat nästan hela dagarna.
Jag lyssnar mest på trance, house och även lite hifi musik. Spelar mycket också. Tycker dem är sköna att ha på sig.
Imorgon kommer ljudkortet, ska testa mer då. Även ge dem inspelningstid tom måndag nästa vecka. Har det inte kommit till den nivån jag vill då så återlämnar jag skiten.
Skickat 08 november 2011 - 22:02
På min originalkartong finns det en mängd specifikationer på olika språk på boxens baksida. Där står också "nominal impedance" vilket anger vilken ohm-variant jag har. Blir du inte nöjd ska du självklart byta om det går. Inte kul att spendera mycket på en lur som inte alls passar ens behov.
Skickat 09 november 2011 - 08:22
Wicked world 08 november 2011 - 22:02 skrev:
På min originalkartong finns det en mängd specifikationer på olika språk på boxens baksida. Där står också "nominal impedance" vilket anger vilken ohm-variant jag har. Blir du inte nöjd ska du självklart byta om det går. Inte kul att spendera mycket på en lur som inte alls passar ens behov.
Det finns text på min kartong med men där det står "nominal impedens" så står det så här 32/250/600
Skickat 09 november 2011 - 18:19
-
TijY
-
Användare
-
-
245 inlägg
Microcosm 09 november 2011 - 08:22 skrev:
Det finns text på min kartong med men där det står "nominal impedens" så står det så här 32/250/600
Lämna tillbaka båda paren och köp dt880pro/250 istället, de är halvöppna istället för helöppna som dt990. Antagligen billigare också om ni inte fick en bra deal.
Skickat 19 november 2011 - 13:46
Vi gick tillbaka och returnerade det mesta, det ända som blev kvar är ett par 600ohmare som jag behöll. Fick 500kr rabbat på dem.
Har spelat in dem nu och måste säga att de fortfarande inget jag gillar. För mina behov ser jag inte att de här kan vara värt 3000kr.
Inte ens i närheten. Fortfarande vass topp. VIll inte kalla dem analytiska för det har en positiv betydelse i min värld. Dem bara förstör
musik vid högre volym.
Ända riktigt positiva jag kan säga är att dom är mycket bekväma. Kommer nog att sälja dessa inom kort.
Skickat 28 november 2011 - 20:46
provlyssna på DT770 om du kan, helsluten lur med punchig bas. det va den enda utav beyers lurar jag gillade när jag testade ett gäng ifjol.
funkar kanon till Spotify premium, men glöm att du kan använda dom till skype för du kommer höra minsta lilla störning dina vänner har.
Skickat 30 december 2011 - 19:15
Jag sitter med dessa lurar just nu.
Som trogen kund på Ljudmakarn fick jag ett väldigt förmånligt pris på ett av deras demoex. Anledningen till att jag valde dessa var för att jag inte ville ha ett analysinstument. Dessa lurar sitter väldigt bra på mitt huvud, och jag älskar dem för den totala dynamiken men också för att dom är så mjuka i ljudet. Jag slipper de essiga topparna som jag uppfattade när jag prövade AKG 701. Beyerdynamic 990DT har ett väldigt fint mellanregister och en fyllig bas. Lurarna uppfattas förmodligen av flertalet som ha ett färgat ljud, och det är nog rättvist. Men god dammit vad härligt det är att lyssna på musik med dessa.
Skickat 30 december 2011 - 20:20
Jag är också en väldigt nöjd ägare av ett par DT-990 sen i somras. Idag skämde jag bort mina Beyer med en helt ny Musical Fidelity X-Can V3 som jag kom över till ett mycket bra pris eftersom det är en utgången modell. Mycket bra symbios mellan Beyer och MF, de verkar trivas med rör!
Skickat 30 december 2011 - 21:42
Nöjd ägare
För ett år sedan lyssnade jag ut ett par hörlurar till min pappa tillsammans med Heed Canamp. Men eftersom han nyligen köpt en förförstärkare från NAD så ansåg han att hans Canamp blivit överflödig.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av finare lurar, utan dessa är mina första riktiga hifi-lurar. Men jag tycker att Canamp driver på dem väldigt bra. Jag har inte cd-spelaren inkopplad, detta med tanke på att jag nyligen flyttat och saknar utrymme för alla cd-skivor. Därför lyssnat jag just nu bara på vinyl genom lurarna. Vad jag speciellt gillar med lurarna är att de har ett så drivet och engagerande ljud, man kan inte lämnas oberörd. Sedan har dom en liten mörkare klang i jämförelse med de andra lurarna som jag prövade, och det gillar jag speciellt.
Det här inlägget har ändrats av Glidtassen 30 december 2011 - 21:48
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Svara på citerade inlägg Rensa
-
- Minhembio forum
- → Ljud
- → Högtalare
- → Hörlurar
-
Forumets regler (klicka här)
|
-
-
lod
2013-05-19 22:58:38
-
lod
2013-05-19 22:57:46
-
Noontec Zoro HD
Audio One
2013-05-19 20:33:13
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|