Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8,03 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 8,62 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 8,64 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 8,78 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

#1451

Postad 07 oktober 2008 - 13:31

formuppgiven
  • formuppgiven
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Går det att, i sverige, få tag på en svart 901a 20gb med linux förinstallerat ?

#1452

Postad 07 oktober 2008 - 14:05

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Går det att, i sverige, få tag på en svart 901a 20gb med linux förinstallerat ?


Nej! Den versionen finns inte på den svenska marknaden. Multitronic.se säljer däremot en finsk svart 20gb linux. Jag har den och den fungerar bra, enda böket var installation av nytt operativsystem då det som ingår är på finska...

#1453

Postad 07 oktober 2008 - 15:25

Haawk
  • Haawk
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hej alla 901-galningar!
Jag var bara tvungen att gå med i forumet efter att ha fått hem en eee 901:a som HAR en zif kontakt!!!
Jag trodde inte mina ögon efter att alla sagt att den inte finns längre. Snacka om att få en ovanlig fisk i nätet...!
Eftersom jag fått så många tips av alla här på forumet ville jag dela med mig lite själv nu. Jag köpte min 901:a från det billigaste stället jag kunde hitta på eBay vilket visade sig vara från Hong Kong (inte så förvånande kanske). Datorn kom på mindre än 6 dagar och skickades som "gåva" (ingen tullavgift).
eBay-handlaren heter benzuel och i skrivande stund har han 77 stycken vita linux eee 901 som han säljer för £250 + £20 frakt = £270. Man får engelsk kontakt men den går lätt att byta ut mot svensk (läs tidigare i forumet). Tangentbordet är även det med engelskt utförande. Jag antar att alla hans 901:or är samma som den jag fick, kanske även de svarta han säljer har zif kontakt.... :P
Tog ett foto för säkerhets skull så att ni som vet kan bekräfta att det rör sig om en zif kontakt:

Bifogad fil  Zif_kontakt_eee_901.JPG   94,86K   0 Antal nerladdningar

Den befinner sig precis bredvid SSD-disken.
Hör gärna av er om ni vill veta mer!
/Haawk

#1454

Postad 07 oktober 2008 - 15:33

MultiMike
  • MultiMike
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Jag behövde bara aktivera min kamera i BIOS så funkade den direkt.
Du måste väl vara samma hårdvara och mjukvara som jag antar jag...


Blir snart tokig!!!!! Ingen brukar svara mej här heller men nu vill jag ha svar!!


Har installerat ubuntu eee. Har fått det mesta att funka men inte webcameran. läste guiden och utfört den som de stod var länk till tidigare här men fungerade inte. Det står nått om drivrutiner och att man ska installera nått nytt men inget händer.


SNÄLLA HJÄLP MEJ! Hur gör jag för att få det att funka?



#1455

Postad 07 oktober 2008 - 15:45

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

sweet som fan!
köpte du tyg-grejen med? e den bra dålig?


tyggrej?
nja...vet inte riktit vilken du menar..men jag fick med en liten väska för den som är helt perfekt :P




förresten..alla ni som tjatar om zifkontakten hit och dit..vad sjutton är det??
vad ska det vara bra för?

vad är en ram-drive som någon nämnde..hur mkt kostar en sån?

Redigerat av darknessviking, 07 oktober 2008 - 16:44.


#1456

Postad 07 oktober 2008 - 15:48

MultiMike
  • MultiMike
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
För att få bort behörighetsproblemet med minnessticka på Ubuntu EEE gör så här:

1. öppna terminalfönster
- klicka på "accessories" i vänstermenyn (kallas kanske "tillbehör" på svenska?)
- klicka på "Terminal"

-> ett nytt teminalfönster öppnas

2. editera /etc/fstab
- skriv "sudo gedit /etc/fstab"
- skriv in "# " i början på raden med "/media/cdrom0" (dvs sista raden) för att kommentera bort den
- spara filen

3. starta om din dator och prova att stoppa i en USB-sticka

Har nyss installerat ubuntu eee.

Men jag kan inte sätta i ett minneskort eller usb minne och ladda filer från det , det står att jag inte har behörighet.
Hur löser jag detta? Så jag har behörighet till allt.



#1457

Postad 07 oktober 2008 - 18:46

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag har hört att WLAN inte funkar för vissa. Hur gör man så att det funkar isåfall?

#1458

Postad 07 oktober 2008 - 19:48

unoo
  • unoo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jag behövde bara aktivera min kamera i BIOS så funkade den direkt.
Du måste väl vara samma hårdvara och mjukvara som jag antar jag...


Hur går jag det då? vad är kommandot?

#1459

Postad 08 oktober 2008 - 09:03

eriknordvall
  • eriknordvall
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Är det någon som installerat Ubuntu Eee 8.04.1 på sin 901a och dessutom fått igång användandet av en dong (mobiltbredband)? Jag har 3 som operatör.. Tacksam för hjälp!

#1460

Postad 08 oktober 2008 - 09:24

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Hur går jag det då? vad är kommandot?

Du har alltså lyckats installera Ubuntu Eee men vet inte vad BIOS är, är det rätt uppfattat? Jag tror du behöver lära dig lite mer om datorer innan du ger dig in på sådana här grejer, men det är ju iofs för sent nu.

BIOS kommer du in i genom att trycka på en tangent strax efter att du startat datorn. Tyvärr är jag inte säker på vilken tangent det är i Asus fall, men jag tror det är F2.

#1461

Postad 08 oktober 2008 - 10:44

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
hmm...????
för andra gången(det hände inatt oxå)
så blev min skärm svart när jag satt och skulle få upp den här sidan?
typ som att den hängde sig,men att allting var igång... :s
jag är tvungen att hålla nere strömknappen så datorn tvångsavslutas och sen starta om allt igen för att det ska funka..

har det hänt er nån gång??

jag köpte en minidatamus från biltema för typ 1 vecka sen,som jag använt..och krascher i wolfenstein och de här två krascherna kom efter det..
kan det vara den som spökar?
men ändå.....wtf??
eller gör musen så att det drar för mkt ström vilket gör att strömagget inte orkar med?

wtf??
wtf? ...!!:D

Redigerat av darknessviking, 08 oktober 2008 - 10:45.


#1462

Postad 08 oktober 2008 - 12:10

General_w9
  • General_w9
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Ang slö video; är det fler än jag som tycker att det är förbaskat slött när man streamar video? Har två datorer en eee 901 med linux och en gammal häck med xp. Xp maskinen funkar klander fritt, lille datorn går segt som sirap. Någon med liknande erfarenhet och/eller lösning på problemet?

#1463

Postad 08 oktober 2008 - 14:23

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Ang slö video; är det fler än jag som tycker att det är förbaskat slött när man streamar video? Har två datorer en eee 901 med linux och en gammal häck med xp. Xp maskinen funkar klander fritt, lille datorn går segt som sirap. Någon med liknande erfarenhet och/eller lösning på problemet?

Har nog med linux distributionen att göra.

#1464

Postad 08 oktober 2008 - 14:57

General_w9
  • General_w9
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jaha, linux distributionen, kan man uppgradera eller konfigurera om på något vis så att det funkar bättre. Har prövat å ställa om routern men utan framgång.

#1465

Postad 08 oktober 2008 - 15:09

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

  • 2 184 inlägg
  • 0

Jaha, linux distributionen, kan man uppgradera eller konfigurera om på något vis så att det funkar bättre. Har prövat å ställa om routern men utan framgång.


Kör du med det linux som följer med 901:an?
Testa installera ubuntu istället då det är det som sätter gränserna.

#1466

Postad 08 oktober 2008 - 18:51

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Detta har hänt mig flera gånger tills jag tröttnade idag med tre svarta skärmar på rad inom tio minuter. Jag har fått för mig att det enbart händer ibland om jag går in på hemsidor med flash. Jag vet ju inte om det är min egen Windows Nlite-installation eller datorn som är trasig. Därför installerade jag räddningsskivan med Xandros. Hittills fungerar allt som det ska igen. Jag får testa att köra in icke nlite:ad Windows för jag börjar tro att det har något med nlite att göra trots att jag kört installationen efter guider.

Vad är uppstarttiden på en EeePC 901 med förinstallerat XP? Snackar vi 30 sek, 1 min eller 1,5 min?

hmm...????
för andra gången(det hände inatt oxå)
så blev min skärm svart när jag satt och skulle få upp den här sidan?
typ som att den hängde sig,men att allting var igång... :s
jag är tvungen att hålla nere strömknappen så datorn tvångsavslutas och sen starta om allt igen för att det ska funka..

har det hänt er nån gång??

jag köpte en minidatamus från biltema för typ 1 vecka sen,som jag använt..och krascher i wolfenstein och de här två krascherna kom efter det..
kan det vara den som spökar?
men ändå.....wtf??
eller gör musen så att det drar för mkt ström vilket gör att strömagget inte orkar med?

wtf??
wtf? ...!!:)



#1467

Postad 08 oktober 2008 - 21:25

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Har fått min dator nu och håller och pillar lite i Xandros. Kan någon berätta varför jag ska byta till Ubuntu? Styrkorna och svagheterna.
Och funkar internetet från början eller måste man ställa in det?

Redigerat av Unregistered9c595cc7, 08 oktober 2008 - 21:43.


#1468

Postad 08 oktober 2008 - 22:27

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Detta har hänt mig flera gånger tills jag tröttnade idag med tre svarta skärmar på rad inom tio minuter. Jag har fått för mig att det enbart händer ibland om jag går in på hemsidor med flash. Jag vet ju inte om det är min egen Windows Nlite-installation eller datorn som är trasig. Därför installerade jag räddningsskivan med Xandros. Hittills fungerar allt som det ska igen. Jag får testa att köra in icke nlite:ad Windows för jag börjar tro att det har något med nlite att göra trots att jag kört installationen efter guider.

Vad är uppstarttiden på en EeePC 901 med förinstallerat XP? Snackar vi 30 sek, 1 min eller 1,5 min?


kan mkt väl vara så..fast första gången hände det när jag startat upp den..och ..ja...bara hade den igång typ..
jag ANAR att det kanske är musen som jag köpte på biltema som spökar..
en moster till mig köpte en datamus från jula..och då funkade inte internet om den var isatt när datorn gick igång..
och en annan mus jag köpte på jula hängde datorn helt om jag satte i den efter att datorn startat upp
====
uppstart tiden ligger på runt 20 sek på min,om ens det

#1469

Postad 09 oktober 2008 - 10:02

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Finns det någonstans i centrala Göteborg där man kan se 901:an? Vill gärna testa den lite.

Redigerat av Travolta, 09 oktober 2008 - 10:33.


#1470

Postad 09 oktober 2008 - 10:44

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

kan mkt väl vara så..fast första gången hände det när jag startat upp den..och ..ja...bara hade den igång typ..
jag ANAR att det kanske är musen som jag köpte på biltema som spökar..
en moster till mig köpte en datamus från jula..och då funkade inte internet om den var isatt när datorn gick igång..
och en annan mus jag köpte på jula hängde datorn helt om jag satte i den efter att datorn startat upp


nu hände det igen!!1
vad är det här....har jag fått ett måndagsexemplar..eller...wtf???
har någon annan fått så på den här?

sen fick jag en chock när jag startade upp 901an nyss...jaha...finns bara 38 mb kvar på C partitionen!??!?!?!
wtf igen??
jag hade ju 1.07 gb kvar igår?

har det hänt så för er med?
så nu fick jag tok-avinstallera några java updateringar,bara så man fick LITE utrymme ledigt..
jag har liksom inte installerat ett program på C partitionen,utan är noga med att lägga eventuella såna på den andra,större partitionen..

SUCK..börjar bli less på sånt här skit......!

#1471

Postad 09 oktober 2008 - 14:43

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag har installerat Ubuntu-Eee på USB-sticka nu och överväger om jag ska installera det.
Jag vill väldigt gärna använda ÅÄÖ-knapparna. Kan man få systemet på svenska? Trycker man på Svenska när man laddar ner det då? Jag läste att Ubuntu-Eee 8.10 kommer den 30 oktober. Ska man vänta tills dess eller installera 8.04?

Snabba svar uppskattas!

Redigerat av Unregistered9c595cc7, 09 oktober 2008 - 15:36.


#1472

Postad 09 oktober 2008 - 15:42

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0
Usch...börjar bli ruggigt trött på multitech data i örebro nu, beställde en 901:a förra tisdagen (9 i lager stog det då), var inne på onsdagen:
-Nej kommer på fredag.
gick in på fredag:
-Nej kommer på mån eller tis.
ringer på tis eftermiddag.
-Nej kommer på på onsdag
ringde idag idag (torsdag)
-Nej skulle kommit igår.
.....
Undra vad dom kommer säga imorgon....grrrr

#1473

Postad 09 oktober 2008 - 16:45

mrjasmin
  • mrjasmin
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag skulle behöva hjälp med att föra över eee-ubuntu till mitt usb-minne. Har läst en massa guider men får det inte och funka. Jag har laddat hem unebootin fast när jag klickar på programmet för att öppna det, då kommer det fram en "öppna med- ruta". Jag har standard versionen av linux installerad just nu.


Hur ska jag göra ? Skulle uppskatta hjälp.

#1474

Postad 09 oktober 2008 - 17:50

Lennart H
  • Lennart H
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag har installerat Ubuntu-Eee på USB-sticka nu och överväger om jag ska installera det.
Jag vill väldigt gärna använda ÅÄÖ-knapparna. Kan man få systemet på svenska? Trycker man på Svenska när man laddar ner det då? Jag läste att Ubuntu-Eee 8.10 kommer den 30 oktober. Ska man vänta tills dess eller installera 8.04?

Snabba svar uppskattas!

Du väljer språk i installationsprogrammet, tror att du behöver fast nätverkskabel till internet under installationen, därför att installationsprogrammet laddar ner den svenska språkfilen.

Är det inte så att det är Ubuntu 8.10 som släpps den 30 oktober, misstänker att det tar ett tag innan Ubuntu Eee är redo att släppa sin uppgradering.

Redigerat av Lennart H, 09 oktober 2008 - 19:21.


#1475

Postad 09 oktober 2008 - 17:59

Lennart H
  • Lennart H
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag skulle behöva hjälp med att föra över eee-ubuntu till mitt usb-minne. Har läst en massa guider men får det inte och funka. Jag har laddat hem unebootin fast när jag klickar på programmet för att öppna det, då kommer det fram en "öppna med- ruta". Jag har standard versionen av linux installerad just nu.


Hur ska jag göra ? Skulle uppskatta hjälp.

Om du har en Windowsdator kan du ladda ner Liveusb-creator från den här hemsidan, https://fedorahosted...liveusb-creator
Sen är det en enkel match att få eeebuntu eller Ubuntu Eee på ett usb-minne

Redigerat av Lennart H, 09 oktober 2008 - 18:24.


#1476

Postad 09 oktober 2008 - 18:05

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Du väljer språk i installationsprogrammet, tror att du behöver fast nätverkskabel till internet under installationen, därför att installationsprogrammet laddar ner den svenska språkfilen.

Är det inte så att det är Ubuntu 8.10 som släpps den30 oktober, misstänker att det tar ett tag innan Ubuntu Eee är redo att släppa sin uppgradering.

Aha, okej! Vet du något om att WLAN inte funkar för vissa? Jag har läst på www.ubuntu-eee.com om hur man fixar det men jag förstod inte riktigt. Har också läst tidigare i denna tråd att det funkar prima för vissa. Varför funkar det inte för vissa?

Tacksam för svar!

#1477

Postad 09 oktober 2008 - 18:49

Lennart H
  • Lennart H
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Aha, okej! Vet du något om att WLAN inte funkar för vissa? Jag har läst på www.ubuntu-eee.com om hur man fixar det men jag förstod inte riktigt. Har också läst tidigare i denna tråd att det funkar prima för vissa. Varför funkar det inte för vissa?

Tacksam för svar!


Ett tips till alla som är intresserade av en linuxdistribution är att eeebuntu, Ubuntu Eee eller Eeedora kan testas utan att installeras, det enda som behövs är att se till att datorn bootar från usb-minnet och att ni väljer ett live-system vid uppstart. Då startar operativsystemet utan att installeras, om du gör det på din Eee kan du se om t.ex internet fungerar.

Redigerat av Lennart H, 09 oktober 2008 - 21:49.


#1478

Postad 09 oktober 2008 - 20:06

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Ett tips till alla som är intresserade en linuxdistribution är att eeebuntu, Ubuntu Eee eller Eeedora kan testas utan att installeras, det enda som behövs är att se till att datorn bootar från usb-minnet och att ni väljer ett live-system vid uppstart. Då startar operativsystemet utan att installeras, om du gör det på din Eee kan du se om t.ex internet fungerar.

Aha. Hur väljer man det?

#1479

Postad 09 oktober 2008 - 20:22

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Nu har jag installerat XP på nytt från skiva och därefter kört XPlite. Hittills fungerar allt bra, inga black-screens och hängningar. Eftersom datorn fungerade klockrent med Xandros så lämnade jag tanken att datorn var ett måndags-ex.

nu hände det igen!!1
vad är det här....har jag fått ett måndagsexemplar..eller...wtf???
har någon annan fått så på den här?

sen fick jag en chock när jag startade upp 901an nyss...jaha...finns bara 38 mb kvar på C partitionen!??!?!?!
wtf igen??
jag hade ju 1.07 gb kvar igår?

har det hänt så för er med?
så nu fick jag tok-avinstallera några java updateringar,bara så man fick LITE utrymme ledigt..
jag har liksom inte installerat ett program på C partitionen,utan är noga med att lägga eventuella såna på den andra,större partitionen..

SUCK..börjar bli less på sånt här skit......!



#1480

Postad 09 oktober 2008 - 21:01

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Jag undrar varför MSN på Pidgin inte fungerar. Det står: "Anslutningsfel från Notification server". Den försöker återansluta hela tiden men misslyckas. Vad kan det bero på?

Redigerat av Unregistered9c595cc7, 09 oktober 2008 - 21:01.


#1481

Postad 09 oktober 2008 - 21:23

mrjasmin
  • mrjasmin
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag får det fortfarande inte att funka. Jag har fört över filen på mitt usb-minne. Jag startar datorn och väljer så att den ska boota från usb-minnet. Sen står det tryck esc för att boota, vilket jag även gör. Efter det så startar datorn som vanligt. Vad gör jag för fel ?

Värt att nämnas är att den verfkar fungera i windows.

#1482

Postad 09 oktober 2008 - 23:36

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Nu har jag installerat XP på nytt från skiva och därefter kört XPlite. Hittills fungerar allt bra, inga black-screens och hängningar. Eftersom datorn fungerade klockrent med Xandros så lämnade jag tanken att datorn var ett måndags-ex.


första hängningarna hände när jag spelade castle of wolfenstein..och spelade med datamusen som jag köpt på biltema..
trodde dock att det kanske var spelet i sig som var ostabilt..

men nu så har det som sagt blivit att skärmen blivit helt svart även vid vanligt användande..vilket är noll roligt alls!
DOCK..så använde jag just xp lite häromdagen... så risken är att det programmet ville att jag skulle ta bort någonting..som INTE INTE INTE skulle tas bort..
vilket gjort att det nu strular nåt otroligt...

så var försiktig säger jag bara...

själv så tappade jag helt lusten att dra igång min EEE ..så man inte sitter och skriver någonting..sen hänger sig datorn bara rätt som det är :)

99 kronor är totalt bortkastat på en datamus som verkar förstöra datorn med... bah
(om det nu är den det är fel på)

#1483

Postad 10 oktober 2008 - 02:10

roz
  • roz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
tjenixen igen!!
fick datorn igår och nu har jag haft den hela dagen i skolan och det var sjuk skönt!
köpte en svart 12gb på inet med xp och ångrar mig inte alls!!

batterierna är fantastiska men de e ibland som nu lite jobbigt att skriva :)
får återkomma senare o skriva ett längre inlägg

#1484

Postad 10 oktober 2008 - 06:55

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

tjenixen igen!!
fick datorn igår och nu har jag haft den hela dagen i skolan och det var sjuk skönt!
köpte en svart 12gb på inet med xp och ångrar mig inte alls!!

batterierna är fantastiska men de e ibland som nu lite jobbigt att skriva :)
får återkomma senare o skriva ett längre inlägg


Härligt att något fått sin :( hur lång tid tog det att få din efter du beställt från inet?
Jag beställde min för snart 2 veckor sedan och har inte sett röken av den :D

#1485

Postad 10 oktober 2008 - 09:18

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Jag får det fortfarande inte att funka. Jag har fört över filen på mitt usb-minne. Jag startar datorn och väljer så att den ska boota från usb-minnet. Sen står det tryck esc för att boota, vilket jag även gör. Efter det så startar datorn som vanligt. Vad gör jag för fel ?

Värt att nämnas är att den verfkar fungera i windows.


Tryck F2 vid start och när du kommit in i BIOS så stänger du av QuickBoot.

#1486

Postad 10 oktober 2008 - 09:29

eriknordvall
  • eriknordvall
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Jag får det fortfarande inte att funka. Jag har fört över filen på mitt usb-minne. Jag startar datorn och väljer så att den ska boota från usb-minnet. Sen står det tryck esc för att boota, vilket jag även gör. Efter det så startar datorn som vanligt. Vad gör jag för fel ?

Värt att nämnas är att den verfkar fungera i windows.



Jag hade exakt samma problem. Funderade på om det var mitt gamla 1gb usb-minne det var fel på... så jag gick o köpte en ny sandisk 4gb usb-sticka och gjorde om samma sak. Funkade klockrent! Så i mitt fall var det mitt gamla usb-minne som ej var kompatibelt på nåt sätt..

#1487

Postad 10 oktober 2008 - 12:20

roz
  • roz
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Härligt att något fått sin :rolleyes: hur lång tid tog det att få din efter du beställt från inet?
Jag beställde min för snart 2 veckor sedan och har inte sett röken av den :lol:

tog 2 dagar!! har den svarta med xp 12gig!!
tog en fodral till den för jag visste inte att man fick en med, de mailade mig direkt då och sa att de inte hade fodralen i lager ooch at det skulle ta 1 månad tills den kom, jag emailade de kl 00 på kvällen och skrev att jag inte ville ha den och fick lappisen 2 dagarr senare i umeå!! sjukt soft

#1488

Postad 10 oktober 2008 - 12:25

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Härligt att något fått sin :rolleyes: hur lång tid tog det att få din efter du beställt från inet?
Jag beställde min för snart 2 veckor sedan och har inte sett röken av den :lol:


seriöst?
från inet?? :lol:
jag fick min 20 timmar efter beställning.. :s
hör av dig till dom och fråga... det kanske blivit nåt fel på vägen..

när jag beställde min för några veckor sen så hade dom 50+ i lager liksom..

#1489

Postad 10 oktober 2008 - 12:56

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

seriöst?
från inet?? :lol:
jag fick min 20 timmar efter beställning.. :s
hör av dig till dom och fråga... det kanske blivit nåt fel på vägen..

när jag beställde min för några veckor sen så hade dom 50+ i lager liksom..


Fast jag var ju dum nog att beställa från en skräpfirma (multitech i Örebro) :rolleyes: får väl skylla mig själv...
Skall nog ringa och avbeställa min idag och beställa från inet istället, då har man en troligtvis på måndag iaf.

#1490

Postad 10 oktober 2008 - 13:21

mrjasmin
  • mrjasmin
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Det funkar alldeles utmärkt nu. Det var tydligen mitt usb minne det var fel på ,köpte ett nytt och det fungerar utmärkt att boota.

#1491

Postad 10 oktober 2008 - 13:53

mochw
  • mochw
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Fast jag var ju dum nog att beställa från en skräpfirma (multitech i Örebro) :rolleyes: får väl skylla mig själv...
Skall nog ringa och avbeställa min idag och beställa från inet istället, då har man en troligtvis på måndag iaf.


Måste blivit något fel om Inet inte levererat på så lång tid.
Fick min efter en sjundedels vecka eller nått.

#1492

Postad 10 oktober 2008 - 14:44

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Fast jag var ju dum nog att beställa från en skräpfirma (multitech i Örebro) :rolleyes: får väl skylla mig själv...
Skall nog ringa och avbeställa min idag och beställa från inet istället, då har man en troligtvis på måndag iaf.



nu hänger jag inte med alls..tyckte du skrev att du beställt från inet.se och inte fått den på två veckor..
men du har beställt den från multitronic alltså?
dom har jag för mig haft slut på lagret i flera veckor...

ta och beställ från inet.se istället..för mig så tog det bara 20 timmar som sagt..beställde en onsdag,på torsdagen hade jag den. väldigt trevlig och SNABB support med.
okej..dom kanske inte var billigast,men snabba leveransen uppvägde det med måtta.

#1493

Postad 10 oktober 2008 - 15:09

Termos
  • Termos
  • Forumräv

  • 732 inlägg
  • 0

nu hänger jag inte med alls..tyckte du skrev att du beställt från inet.se och inte fått den på två veckor..
men du har beställt den från multitronic alltså?
dom har jag för mig haft slut på lagret i flera veckor...

ta och beställ från inet.se istället..för mig så tog det bara 20 timmar som sagt..beställde en onsdag,på torsdagen hade jag den. väldigt trevlig och SNABB support med.
okej..dom kanske inte var billigast,men snabba leveransen uppvägde det med måtta.


INTE multitronic utan MULTITECH....dom låter lika :rolleyes: dom har haft på sin sida hela tiden att dom finns på lager, jag har avbokat min nu och väntar på att dom skall "släppa" pengarna, dom ska ha låst dom men inte dragit dom än. Beställer bums från INET så fort mina pengar finns tillgängliga. Jag betalar gärna någon hundring extra för att slippa strul.

#1494

Postad 10 oktober 2008 - 16:02

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Vad gör jag för fel? Jag har i USB-minnet i datorn och trycker på Esc-knappen några gånger men den startar upp Xandros ändå. Jag har gjort detta 5 gånger nu. Hur ska jag göra?

#1495

Postad 10 oktober 2008 - 16:51

mrjasmin
  • mrjasmin
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Vad gör jag för fel? Jag har i USB-minnet i datorn och trycker på Esc-knappen några gånger men den startar upp Xandros ändå. Jag har gjort detta 5 gånger nu. Hur ska jag göra?



Du ska vänta tills den grå rutan kommer upp, sen ska du trycka på ESC... Alltså tryck inte på ESC så fort du satt på datorn utan vänta tills en grå bild kommer fram.

#1496

Postad 10 oktober 2008 - 18:21

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Du ska vänta tills den grå rutan kommer upp, sen ska du trycka på ESC... Alltså tryck inte på ESC så fort du satt på datorn utan vänta tills en grå bild kommer fram.

Den rutan där det står starting up system? Nej det funkar inte heller. Jag har tryckt på Escape på varenda ruta utan att det händer något.

Redigerat av Unregistered9c595cc7, 10 oktober 2008 - 18:26.


#1497

Postad 10 oktober 2008 - 20:58

_reine_
  • _reine_
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Vad gör jag för fel? Jag har i USB-minnet i datorn och trycker på Esc-knappen några gånger men den startar upp Xandros ändå. Jag har gjort detta 5 gånger nu. Hur ska jag göra?

Testa trycka F2 istället för ESC

#1498

Postad 10 oktober 2008 - 22:05

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Testa trycka F2 istället för ESC

Då kommer jag till BIOS.

#1499

Postad 10 oktober 2008 - 22:09

Sunbringer
  • Sunbringer
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Magnus909....tack för tipsen!

Jag ska försöka installera XP så snart det går och jag hoppas att videofiler kommer att flyta på bättre efter det. Dock ska jag försöka överlåta installationen till någon annan om det går. Ska kolla om jag hittar nån butik som kanske kan hjälpa till att fixa det.

Om det är någon som har tips på nått ställe, eller om det finns någon här på forumet som bor i Stockholmsområdet som vill tjäna några spänn och kan fixa en XP-installation och optimering av en PC901 så får ni gärna skriva.

Redigerat av Sunbringer, 11 oktober 2008 - 10:35.


#1500

Postad 11 oktober 2008 - 01:23

Equinoxe
  • Equinoxe
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Du kan ta ett gem och trycka på reset-knappen i hålet som finns på undersidan. Då ska datorn frångå Booster Boot så du sedan kan trycka på Esc.

Vad gör jag för fel? Jag har i USB-minnet i datorn och trycker på Esc-knappen några gånger men den startar upp Xandros ändå. Jag har gjort detta 5 gånger nu. Hur ska jag göra?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.