Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är alla svenska utgåvor kassa?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 juli 2012 - 13:47

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Jag har sett att väldigt många här på forumet helt undviker att köpa svenska utgåvor av filmer, och jag har själv vart med om ljudformat som knasat, bonusmaterial som varit som borttrollat osv.
Har även en hel del svenska utgåvor i DVD-hyllan som ser ut som skit helt utan anledning, och kör Pro Logic trots att originalutgåvan kör DD.

Är det så att dom svenska utgivarna har nån slags sadistisk konspiration för sig, eller är det bara vissa titlar som inte håller måttet?

Dom flesta bluray's i mina samling kommer från play.com, så har inte sådan bred erfarenhet av just svenska.

#2

Postad 19 juli 2012 - 16:11

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0
Nej många gånger är det exakt samma utgåva som släpps här bara med svenskt (eller fult nordiskt) omslag.

Främst är det utgåvor från de mindre "independent" bolagen som bör kollas upp extra noga innan köp. Men ofta är det mindre besvär att importera än försöka hitta vettig info om svenska utgåvor... Det finns ju knappt någon som recenserar svenska utgåvor med avseende på teknisk kvalitet eller jämför med andra utgåvor.

#3

Postad 19 juli 2012 - 16:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det var ett bolag som blev speciellt mycket utskällt som hade noll koll på bildformat. På skoj kallade jag dem Pan & Skam, men jag har glömt vad de hette. I regel tycker jag de svenska bolagen sköter sig men jag har slutat köpa sedan jag så att det ibland skilde sig mellan originallandets utgåva och den svenska. Att de trollar bort, som _nsandstrom säger, extramaterial, är den främsta orsaken.

#4

Postad 19 juli 2012 - 19:20

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Jag har helt slutat köpa filmer här i Sverige, importerar enbart, då vet man dessutom vad man får genom att kolla på blu-ray.com, dvdbeaver.com etc.

#5

Postad 19 juli 2012 - 21:41

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0
Äh, känns mer som ett fall av "gräset är grönare..." :)

Jag köper det mesta genom svenska sidor och det mesta håller väl samma standard som utomlands. Det jag kan tänka mig är att ju smalare en film är desto större är risken att den får en sämre utgåva i Sverige. Jag menar, en film som inriktar sig till en liten publik i t.ex. USA kommer ändå sälja bra många exemplar. Motsvarande i Sverige lär inte sälja många tusen ex.

Sen finns det väl säkert en del utgåvor där utgivarna har varit omotiverat snåla, eller klantat sig. Men för mig motiverar det inte att sluta handla från svenska sidor :)

#6

Postad 19 juli 2012 - 22:08

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0
Det jag hatar med svenska/nordiska utgåvor är allt extra dom skall ha på omslagen.
VEM FAN VILL SE FYRA GETINGAR ELLER TRE AFTONBLADS PLUS. :angry:
Kan bli galen på det. Låt det gå på uthyrningsomslagen och INTE på köpfilmerna.

#7

Postad 19 juli 2012 - 22:53

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Det jag hatar med svenska/nordiska utgåvor är allt extra dom skall ha på omslagen.
VEM FAN VILL SE FYRA GETINGAR ELLER TRE AFTONBLADS PLUS. :angry:
Kan bli galen på det. Låt det gå på uthyrningsomslagen och INTE på köpfilmerna.


Håller med dig, dessa betygen förstör verkligen omslagen och dom borde tas bort på köpfilm. På hyr är det skit samma.

#8

Postad 20 juli 2012 - 14:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Håller också med. Omslagen borde behandlas som konstverk och inte som reklampelare för någon tidningsrecensent. All reklam kan vara på baksidan istället. De allra värsta omslagen är där de delar in omslaget i tre små delar med yttepytte-små bilder på skådespelarna.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 20 juli 2012 - 14:47.


#9

Postad 20 juli 2012 - 15:20

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Man kan göra klipp här i svea, men tycker vi har dåligt med directors cut och med bra bonus matrial, samt att översättningen kan vara lite kass.
På tal om översättning bara för att nämna en värsting av sällan skådat slag: Rock of ages, att läsa översättningen och samtidigt höra sången, var en riktig :blink: :rolleyes: upplevelse.

#10

Postad 20 juli 2012 - 15:33

Mrhoyt
  • Mrhoyt
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0
oftast är ljudet uppmixat 6.1-7.1 etc på svenska utgåvor

#11

Postad 25 juli 2012 - 08:02

Bullit
  • Bullit
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Det var ett bolag som blev speciellt mycket utskällt som hade noll koll på bildformat. På skoj kallade jag dem Pan & Skam, men jag har glömt vad de hette. I regel tycker jag de svenska bolagen sköter sig men jag har slutat köpa sedan jag så att det ibland skilde sig mellan originallandets utgåva och den svenska. Att de trollar bort, som _nsandstrom säger, extramaterial, är den främsta orsaken.

måste vara Noble du tänker på. De hade noll koll när de började med BD.

#12

Postad 25 juli 2012 - 08:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Noble är det. Tack! Vad hette de när de sysslade med dvd? Liknade inte deras namn typ "pan and scan" eller nåt sånt?

#13

Postad 25 juli 2012 - 08:21

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Scanbox tänker du nog på? Värdelösa utgåvor.

#14

Postad 25 juli 2012 - 08:26

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Noble är det. Tack! Vad hette de när de sysslade med dvd? Liknade inte deras namn typ "pan and scan" eller nåt sånt?


Tänker du på ScanBox Entertainment eller PAN Vision kanske? :)

s.m.f hann före <_<

Redigerat av stabbe, 25 juli 2012 - 08:27.


#15

Postad 25 juli 2012 - 08:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Ha ha! Alla stämmer in. Nu minns jag dem ännu tydligare och varför jag undvek dem. Kallades inte de för Pan och Skam ett tag..? :)

#16

Postad 25 juli 2012 - 09:42

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Hm, tja, verkar inte som att någon här direkt uppmuntrar svenska köp iallafall :P

Jag fortsätter nog att plocka mina från UK, om det inte är halv-viktiga filmer, där svenska butiker konkurrerar för bra prismässigt.
Vart hittar man butiker med motsvarigheter till tex Webhallens "Månadens film" utomlands? :P

Tog däremot hem ett par svenska utgåvor nu inför helgen. Unga uppenbara tekniska problem, bonusmaterial på två av tre, och riktig engelsk undertext (ej hörselskadad) på två av tre.

Scanbox känner jag igen. Det är dom som ligger bakom mina absolut sämsta utgåvor i dvd-samligen :P

#17

Postad 25 juli 2012 - 09:54

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

  • 539 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det, men i Hemmabiotidningen för nåt nummer sen påstod Tomas Nilsson att Sverige är i princip det enda land i världen som avskaffat filmcensuren helt, och att Storbrittanien t.ex. fortfarande klipper en hel del i sina filmer. Det om något borde väl göra att man hellre köper svenska utgåvor än brittiska (play.com?).
Eller är de svenska distributörerna generellt så lata att de använder samma master som resten av västeuropa att vi ändå får en film som det klippts i?

#18

Postad 25 juli 2012 - 10:05

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0
Håller med om att Scanbox släpper en hel del sunkiga utgåvor. Men jag har fått känslan av att åtminstone Noble plockar in en hel del filmer som annars inte skulle släppas i Sverige och med dessa kan dom ibland lyckas :)

Dom här två är väl t.ex. Noble. Dom är jäkligt fina och släpptes på den tiden när Steelbooks var ovanligt ;)




#19

Postad 25 juli 2012 - 11:31

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det, men i Hemmabiotidningen för nåt nummer sen påstod Tomas Nilsson att Sverige är i princip det enda land i världen som avskaffat filmcensuren helt, och att Storbrittanien t.ex. fortfarande klipper en hel del i sina filmer. Det om något borde väl göra att man hellre köper svenska utgåvor än brittiska (play.com?).
Eller är de svenska distributörerna generellt så lata att de använder samma master som resten av västeuropa att vi ändå får en film som det klippts i?


Gäller väl mest äldre filmer och där har BBFC många gånger ändrat sig och släppt dem helt oklippta (med 18-årsgräns förvisso).

Men det var ju också på den tiden det fortfarande gjordes film för vuxna. :P

#20

Postad 25 juli 2012 - 16:59

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0
Finns ett par anledningar till att jag sällan köper svenska utgåvor.

1. Priset.
De flesta titlar går att få mycket billigare från utlandet.

2. Avsaknad av extramaterial på svenska utgåvor.
Denna punkt hör också ihop med punkt 1 då man får betala mer för mindre.

3. Gillar en hel del lite äldre smalare filmer som inte ges ut i sverige över huvud taget.
Här lägger jag till att jag äger en spelare som kan byta region så behöver inte fundera på det.
Det är dock förhållande enkelt att få reda på vilka titlar som är regionskodade.

Skyller samtliga dessa 3 punkter på Bolagen som inte verkar speciellt intreserade av en riktig satsning av BD i sverige. Att filmer skulle vara klippta i england förekommer fortfarande men är ganska ovanligt. Det förekommer fortfarande att bolgen klipper ner filmer i sverige. Det är näst intill omöjligt att få reda på. Jag har heller inget konkret exempel på detta. Även detta går ganska lätt att få reda på. Finns mängder av sidor på nätet som recenserar UK utgåvor. Jag har dock inget behov av svensk textning vilket kan vara svårt att få vissa filmer vid import. På filmer som är på ett språk jag inte behärskar föredrar jag ofta engelsk textning då den oftast verkar bättre. På de filmer jag sett med engelsk text där jag har förstått det talade språket är de nästan uteslutande bättre än de svenska textningarna som blivit minst sagt bedrövliga på senare år.

#21

Postad 25 juli 2012 - 21:02

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger i det, men i Hemmabiotidningen för nåt nummer sen påstod Tomas Nilsson att Sverige är i princip det enda land i världen som avskaffat filmcensuren helt, och att Storbrittanien t.ex. fortfarande klipper en hel del i sina filmer. Det om något borde väl göra att man hellre köper svenska utgåvor än brittiska (play.com?).
Eller är de svenska distributörerna generellt så lata att de använder samma master som resten av västeuropa att vi ändå får en film som det klippts i?

Det är helt sant ja, vi har sedan 2011 inte längre någon filmcensur i Sverige utan enbart ålderssättning på biografvisning. England har fortfarande en ganska hård filmcensur (de har ofta "problem" med sk huliganvåld i filmer vilket gjorde att de bla klippte bort en låtsatsskallning i extramaterialet till Sagan om ringen).

Det beror sedan lite på vilket bolag det är som sköter distributionen till Sverige, vissa bolag tar in en och samma film till hela Europa och då gäller ju den version som (ev) är klippt mest, medans andra tar in olika för england och resten av europa. Men generellt så har väl det där lugnat ner sig de senaste åren och det är nog få utgåvor i Europa som är klippta på DVD/BD. Dock är det ju bra att kolla med siter som dvdcompare.net om man är osäker, för t.ex ibland så släpps ju äldre filmer i klippt utgåva på BD fast DVDn är oklippt (som t.ex Commando).

edit: Vill också tillägga att Noble och Scanbox inte är samma bolag, Noble är ett Svenskt bolag och Scanbox kommer från Danmark.

Redigerat av Unregistered33192, 25 juli 2012 - 21:08.


#22

Postad 27 juli 2012 - 22:58

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

  • 2 625 inlägg
  • 0
Mailade till discshop för att fråga när/om Trikoloren-boxen skulle släppas som svensk bluray (det står att den har utgått). Fick följande svar

Hej Jonas,

Denna skulle komma ut precis då distributionsbolaget Noble gick i konkurs och licensen för Trikoloren har inte förnyats. Jag vet inte ärligt talat om eller när den kan tänkas komma igen.

Med Vänlig Hälsning
Janne Ahlgren
Redaktör, Filmguiden

Mycket synd tycker jag :/

#23

Postad 30 juli 2012 - 20:36

KinoNiki
  • KinoNiki
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Mailade till discshop för att fråga när/om Trikoloren-boxen skulle släppas som svensk bluray (det står att den har utgått). Fick följande svar

Mycket synd tycker jag :/


Om du klarar dig med engelsk text finns det en brittisk utgåva: http://www.amazon.co.../dp/B005EYJV70/

För övrigt är min franska utgåva (också med engelsk text) till salu. ;)

#24

Postad 13 augusti 2012 - 06:54

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Om du klarar dig med engelsk text finns det en brittisk utgåva: http://www.amazon.co.../dp/B005EYJV70/

För övrigt är min franska utgåva (också med engelsk text) till salu. ;)


Eller Criterion's utgåva som jag har, du lär inte bli besviken :)
http://www.amazon.co...m=ATVPDKIKX0DER

#25

Postad 13 augusti 2012 - 10:56

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Jag köper mycket som ursprungligen kommer från andra länder, det är främst för prisernas skull men också för utbudet. Kan jag få tag på en film billigt inom Sverige som jag också vill ha så brukar jag köpa importutgåvor.

Rättigheterna för Trikoloren på svenska marknaden ägdes förr av Sandrews (har deras Dvd-box), hade väl varit smidigt om dom släppte den men det kanske är ett minne blott. Nackdelen med Criterions utgåva är omslagen till filmerna, framförallt Den blåa filmen. :/

#26

Postad 13 augusti 2012 - 14:11

sajbot
  • sajbot
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Nackdelen med Criterions utgåva är omslagen till filmerna, framförallt Den blåa filmen. :/


Det håller jag absolut inte med om, men men, smaken är som baken =)

#27

Postad 13 augusti 2012 - 21:58

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Ja och tur är det. :)
Gillar Criterions äldre utgåvor på Dvd, C'et känns lite tunt och det är sällan något omslag sticker ut för att det är fint. I fjol i Marienbad köpte jag Studio Canals utgåva av just på grund av det misslyckade omslaget på Criterions utgåva. Det är synd, för Criterion kan lyckas mycket bättre.

#28

Postad 19 augusti 2012 - 02:06

Unregistered33192
  • Unregistered33192
  • Lärjunge

  • 283 inlägg
  • 0
Det som stör mig absolut mest med dåliga utgåvor här i Sverige (förutom att de år dåliga då) är att problemet egentligen inte borde existerat öht. Iom BD så standardiserades ju allt, dvs det är inte längre NTSC vs PAL utan bilden är 1080p/24p oavsett var den säljs och pga det så behövs inte heller ljudet [I AM A SPAMMER]s till med PAL-speedup fixar.

Så varför i he envisas de fortfarande med att göra egna masters (t.ex Scream4 där vi fått nån jäkla download version istället för BD mastern) och egna ljudspår (t.ex med uppmixade 6.1/7.1). Borde ju bara vara att köpa in den amerikanska utgåvan, slänga på undertext + ev dubb för sydeuropéerna och köra liksom.

#29

Postad 02 september 2016 - 17:48

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 1

Noble Entertainment, Scanbox Entertainment, Atlantic Film, Crystalis Entertainment är nu företag som verkar vara direkt involverade i utpressning.

http://www.svt.se/ku...avja-fildelning

 

Dags för total bojkott.



#30

Postad 03 september 2016 - 06:54

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Är det inte bättre att koncentrera sig på vad folk är villiga att betala för?

 

Samma tema som på 90-talet när musikindustrin ägde allt från produktion till distributionsled.Och således hämmade bredden på utbudet till förmån för barnslig pop.  <_< Det var stört omöjligt då att köpa ex. ZZ-Top orginalplattor, John Lee Hooker t o m Jimi Hendrix.... Helt sjukt.  :o  :lol:





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.