Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Din dyraste kabel?

104 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 18 april 2014 - 11:31

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
:)

Redigerat av Unregistered2294, 18 april 2014 - 11:43.


#52

Postad 18 april 2014 - 15:12

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 2

Det är högtalaren som låter inte kabeln ;)


Smartass :)

#53

Postad 18 april 2014 - 21:51

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 1

Smartass :)


Nä skämt åt sido, jag behöver troligen inte berätta detta för dig för du vet säkert men det åker inget ljud eller bild i en HDMI utan endast signaler i form av ettor och nollor och det är din tv eller receiver som skapar ljudet och bild så en billig eller dyr kabel gör identiskt arbete så länge dom har samma kapacitet.

#54

Postad 18 april 2014 - 23:23

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1

Nä skämt åt sido, jag behöver troligen inte berätta detta för dig för du vet säkert men det åker inget ljud eller bild i en HDMI utan endast signaler i form av ettor och nollor och det är din tv eller receiver som skapar ljudet och bild så en billig eller dyr kabel gör identiskt arbete så länge dom har samma kapacitet.


Då behöver inte jag förklara för dig att det inte finns något som heter ettor och nollor som färdas i en kabel. Det finns däremot en analog ström. Digitalt eller inte, det är fortfarande elektricitet som färdas.

#55

Postad 19 april 2014 - 09:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Då behöver inte jag förklara för dig att det inte finns något som heter ettor och nollor som färdas i en kabel. Det finns däremot en analog ström. Digitalt eller inte, det är fortfarande elektricitet som färdas.

Ehm... nejdu. Nu hade du otur när du tänkte eller när du skrev. Har du hört talas om en optisk kabel?

#56

Postad 19 april 2014 - 10:17

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2 318 inlägg
  • 1

Ehm... nejdu. Nu hade du otur när du tänkte eller när du skrev. Har du hört talas om en optisk kabel?

Inga 1or och 0or där heller ;)

#57

Postad 19 april 2014 - 10:17

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1

Ehm... nejdu. Nu hade du otur när du tänkte eller när du skrev. Har du hört talas om en optisk kabel?


Ja då har du en digital signal (analog fyrkantsvåg) som konverteras till ljus, färdas och konverteras tillbaka till fyrkantsvåg och har antagligen försämrats genom konvertering och reflektionsproblem i kabeln.

#58

Postad 19 april 2014 - 14:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Reflektionsproblem? Så du menar att på och av kan reflekteras till av och på?

#59

Postad 19 april 2014 - 17:01

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1 456 inlägg
  • 0

Nä, den låter bara inte tillräckligt bra.

Hur får man en kabel att låta ????

#60

Postad 19 april 2014 - 17:17

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1

Hur får man en kabel att låta ????


Du vet vad jag menar utan att försöka slå under bältet.

#61

Postad 19 april 2014 - 17:24

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Reflektionsproblem? Så du menar att på och av kan reflekteras till av och på?


Nej, bara under extrema omständigheter. Men du kan gärna jämföra med att ta emot en boll på samma höjd hela tiden med samma lufttryck eller ta emot en på olika höjd med olika lufttryck. Inte lika lätt och du klarar antagligen inte av att passa den vidare lika bra.

Nånting som är bra att ta till sig är att allting inte alltid är vad det ser ut att vara.

#62

Postad 19 april 2014 - 17:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Har du några som helst objektiva fakta som styrker dina bevis? Ditt exempel är naturligtvis helt åt skogen då vi pratar om på och av (etta och nolla), vilket i det närmaste skulle förklaras med att fånga bollen eller inte göra det. Absolut inte att fånga bollen i olika höjd då det fortfarande innebär att fånga bollen. Vidare så kan du verkligen inte jämföre en optisk kabels informationsöverföring med bollkastning. Srsly.

Btw, nu har jag frågat i en annan tråd också, varför tar du inte miljonutmaningen? Massa pengar på en enda dag.

#63

Postad 19 april 2014 - 17:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0
Tror det är ca 500 kr för 7 meter lång HDMI kabel.

#64

Postad 19 april 2014 - 17:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
Tror man att en HDMI-kabel låter så är det nog rätt hopplöst att försöka argumentera...

Det kan dock uppstå en rad problem med för dålig HDMI-kabel, framförallt om man kör 3D som kräver mer bandbredd. Problemen kan dock lösas med en tillräckligt bra kabel, och det handlar om några hundralappar, kanske runt 1000kr om man har långt avstånd till projektorn.

När det väl funkar, så finns det ingen som helst anledning att byta ut kabeln, om man inte råkar ha pengar över som man vill lägga på något meningslöst ;)

#65

Postad 19 april 2014 - 18:12

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Att betala tusentals kronor för enstaka USB-kabel känns ju ännu mer meningslöst. Snacka om bortkastade pengar.

#66

Postad 19 april 2014 - 18:14

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Runt 1000:- för en 10m HDMI kabel.

#67

Postad 19 april 2014 - 18:27

Arngrim
  • Arngrim
  • Lärjunge

  • 368 inlägg
  • 0

Nej, bara under extrema omständigheter. Men du kan gärna jämföra med att ta emot en boll på samma höjd hela tiden med samma lufttryck eller ta emot en på olika höjd med olika lufttryck. Inte lika lätt och du klarar antagligen inte av att passa den vidare lika bra.

Nånting som är bra att ta till sig är att allting inte alltid är vad det ser ut att vara.

Nja, det mesta är nog precis som det ser ut att vara bara man tittar efter tillräckligt noga.
Du har rätt i att reflektioner i en optisk kabel kan påverka signalen negativt, genom att reflektionerna skapar tidsavvikelser (jitter). Om påverkan blir så stor att det blir hörbar påverkan är en annan sak.

#68

Postad 19 april 2014 - 19:57

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Har du några som helst objektiva fakta som styrker dina bevis? Ditt exempel är naturligtvis helt åt skogen då vi pratar om på och av (etta och nolla), vilket i det närmaste skulle förklaras med att fånga bollen eller inte göra det. Absolut inte att fånga bollen i olika höjd då det fortfarande innebär att fånga bollen. Vidare så kan du verkligen inte jämföre en optisk kabels informationsöverföring med bollkastning. Srsly.

Btw, nu har jag frågat i en annan tråd också, varför tar du inte miljonutmaningen? Massa pengar på en enda dag.


Jag har inte fått någon miljonutmaning, därför har jag inte tagit den. Jag kan väl söka och hoppas vara en av de miljontals sökande som kommer med.
Varför har du inte tagit utmaningen att vara bättre än en femteklassare?

Eftersom mitt exempel är helt åt skogen så kan du förklara hur dina ettor och nollor transporteras och hur de omvandlas? Du får gärna använda dig av papper och penna, eller mspaint.
00101001110010100101. Du verkar väldigt säker på din sak så då vill jag gärna ha en förklaring på vad de består av. Hur ser en digital signal ut?
Dessutom har du antagligen en bra förklaring på vad som händer i omvandlingsfasen från digital till analog.

Om mitt exempel med bollen är helt åt skogen så bör du kunna redovisa en perfekt omvandling från digital till analog signal oavsett hur mycket störningar som ligger på signalen (utan att överstiga gränsvärdena)

Nja, det mesta är nog precis som det ser ut att vara bara man tittar efter tillräckligt noga.
Du har rätt i att reflektioner i en optisk kabel kan påverka signalen negativt, genom att reflektionerna skapar tidsavvikelser (jitter). Om påverkan blir så stor att det blir hörbar påverkan är en annan sak.


Vi hade någon här som visste vad gränsvärdena var så han kan svara.

#69

Postad 19 april 2014 - 20:02

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Tror man att en HDMI-kabel låter så är det nog rätt hopplöst att försöka argumentera...

Det kan dock uppstå en rad problem med för dålig HDMI-kabel, framförallt om man kör 3D som kräver mer bandbredd. Problemen kan dock lösas med en tillräckligt bra kabel, och det handlar om några hundralappar, kanske runt 1000kr om man har långt avstånd till projektorn.

När det väl funkar, så finns det ingen som helst anledning att byta ut kabeln, om man inte råkar ha pengar över som man vill lägga på något meningslöst ;)


Kan du förklara för mig hur det inte är skillnad på kablar om bandbredden har betydelse? Är kabeln tjockare så det får plats fler ettor och nollor? Eller är kopparen snabbare i en kabel med mer bandbredd?
Jag tycker bara att ni ser på det hela lite väl enkelt.

Vi kan göra ett experiment eftersom HDMI-kabeln inte låter. Spela en låt, ta bort HDMI-kabeln och se vad som händer. Det slutar antagligen låta.

#70

Postad 19 april 2014 - 20:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Gör det, ansök. Annars så kan vi nog skrapa ihop en kabelutmaning i sverige, om du är villig att slå vad om att du hör skillnad. Valfri summa :P

Varför en så löjlig fråga tillbaka btw? Du är ju ingen sexåring heller.

Redigerat av Zartok, 19 april 2014 - 20:12.


#71

Postad 19 april 2014 - 20:21

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1

Gör det, ansök. Annars så kan vi nog skrapa ihop en kabelutmaning i sverige, om du är villig att slå vad om att du hör skillnad. Valfri summa :P

Varför en så löjlig fråga tillbaka btw? Du är ju ingen sexåring heller.

Jag hoppas inte att du tror på allvar att jag tror att en HDMI-kabel låter. Det var vad du skrev. Jag vet väl att en kabel inte är en högtalare. Det hoppas jag du förstår. Jag skrev barnsligt tillbaka eftersom påståendet var barnsligt.

Jag undrar varför det skulle fungera bättre med en dyrare kabel till längre längder och högre bandbredd som 3D. Jag har bara hört att kablar är samma hela tiden. Det är bara en kopparledare. Så varför skulle det vara skillnad nu?

Redigerat av Berno82, 19 april 2014 - 20:22.


#72

Postad 19 april 2014 - 20:24

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

  • 7 289 inlägg
  • 0
Precis som med högtalarkablar, räcker det till räcker det

#73

Postad 19 april 2014 - 20:32

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Precis som med högtalarkablar, räcker det till räcker det


Varför skulle det inte räcka till? Du får ljud ut från en högtalare nästan avsett vad du kopplar in den med.

#74

Postad 19 april 2014 - 20:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag hoppas inte att du tror på allvar att jag tror att en HDMI-kabel låter. Det var vad du skrev. Jag vet väl att en kabel inte är en högtalare. Det hoppas jag du förstår. Jag skrev barnsligt tillbaka eftersom påståendet var barnsligt.

Jag undrar varför det skulle fungera bättre med en dyrare kabel till längre längder och högre bandbredd som 3D. Jag har bara hört att kablar är samma hela tiden. Det är bara en kopparledare. Så varför skulle det vara skillnad nu?

Nu blandar du ihop mig med någon annan. Jag har inte skrivit hdmi i den här tråden förrän just nu.

#75

Postad 19 april 2014 - 20:43

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0
ca 800 för en 2RCA till 3.5mm, 8 meter lång. Fungerade inte som den skulle den heller..

#76

Postad 19 april 2014 - 20:46

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Nu blandar du ihop mig med någon annan. Jag har inte skrivit hdmi i den här tråden förrän just nu.


Ja ursäkta, det gjorde jag.

#77

Postad 19 april 2014 - 21:10

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 2
Eftersom intresset tycks finnas i tråden, så återanvänder jag saker som jag skrivit tidigare angående HDMI, men det gäller generellt för digital seriell överföring.
Först den enkla förklaringen:

En bra 1 meters HDMI-kabel: "1010"
En dålig 1 meters HDMI-kabel: "1010"
Båda är lättlästa varpå båda kablarna gör jobbet lika bra.

En bra 10 meters HDMI-kabel: "1010"
En dålig 10 meters HDMI-kabel: "1010"
"1010" är riktigt svårläst så gör en bättre kabel nytta.


Så kör vi den mer detaljerade utläggningen:
HDMI är som vilken differentiell seriell överföring som helst.
Signalkvaliteten bedömer man mha. ett ögondiagram, se nedan:
En differentiell signal, i det digitala fallet ett tåg av ettor och nollor, överförs i själva verket som två signaler, där en är inversen av den andra.
När en signal går hög för att indikera "1", så ställer sig dess kompis på "0" och vice versa.
Jag låter bli att förklara varför det är en så bra idé. Det här inlägget blir långt nog som det är.

I bilden nedan så markeras spänningsnivån som signalerna svingar sig runt av den gula pilen i vänstra kanten.
Kurvformen på bilden är i själva verket 145920 st efterföljande kurvformer lagda på varandra. (Det står i bildens överkant.) Var och en av kurvformerna ritas som tunna streck. Den samlade kurvformen blir rödare ju fler av strecken som ritats där.

I mitten ser du en mörkblå sexhörning. Det är testmasken för HDMI.
Om kurvformen nuddar vid det mörkblå så är testet underkänt. Man brukar säga att ögat blundar.
Om signalen utsätts för dämpning så krymper kurvformen i höjdled mot mitten.
Om signalen blir brusig så blir kurvformen tjockare i höjdled.
Om signalen jittrar så blir kurvformen tjockare i sidled.

Låt oss så öka signalens bithastighet till det dubbla. Istället för att rita om den mörkblå sexhörningen, så skalar vi om tidsaxeln från 62,5ps/ruta till 31,25 ps/ruta.
Signalens jitter är lika stort som innan, varpå du ska dubbla vågformens tjocklek i sida.
Går det utan att inkräkta på den mörklblå sexhörningen?
Om inte, så måste du förbättre överföringen.
Postad bild

Överföringen ovan ser bra ut, som överföring räknat, men det är inget som man kan mata en DAC med, inte ens nästan.
Till att börja med så har man gömt in klocksignalen i dataströmmen, vilket är ett måste. Detta görs genom att man ser till att det aldrig kommer för många ettor eller nollor i följd. Ett nu utgånget IBM-patent för detta är 8b/10b kodning:
Postad bild
I andra änden måste då den orange kurvformen gå igenom logik som återställer den till den blå igen, vilket är ett av skälen till att man inte kan mata en DAC direkt via en seriell överföring. På köpet får man ut klocksignalen.
Fast även om HDMI-signalen ovan är utmärkt i sig, så jittrar denna återvunna klocka något alldeles förskräckligt ur en DAC's synvinkel. För att bättre illustrera jitter i detta läge:
Postad bild

Så man måste tvätta klockan. Dettt är något som många fina recievers skryter om att de gör, men sanningen är den att en utrustning som inte gör det är rent skräp, för det är varken dyrt eller svårt att göra. (Allt är iofs. svårt för den som inte vet hur man gör,)

Mottagaren använder helt enkelt en egen klocka med väldigt lågt jitter. Finessen med denna klocka är att det går att putta dess frekvens uppåt och nedåt. Så man ser till att synkronisera denna egna klocka med den jittriga återvunna klockan. Detta görs via en så pass slö koppling att så gott som inget jitter slipper igenom.
Postad bild

Så följdaktligen når varken för svaga nivåer eller jittriga klockor fram till DAC'en.
Alla fel som kommer dit är digitala feltolkningar.
Ibland blir det trots allt fel, fastän man kan tolka även störiga signaler:
Postad bild

Därför använder man i vissa fall felrättning. HDMI är dock så pass tillförlitligt att ingen felrättning används. Vilket är tur för mig eftersom felrättning är svårtt att illustrera på ett enkelt sätt.
Postad bild
För att ta en sista slutkläm om DAC'ar.
Om en DAC matas med en för låg signal, så kommer den tolka värdet fel.
Drabbar det den minst signifikanta biten så är detta svårt att märka.
Blir den mest signifikanta biten fel så blir resultatet riktigt illa.
Men eftersom vi pratar om seriella överföringar så kommer såväl den minst som den mest signifikanta biten att påverkas om vartannat, alltså märker man detta.

För den riktiga nörden så kan jag avslöja att det är värre för en DAC att matas med en för hög signal.
Då slår överslängar på signalen genom ingångens klampdiod, varpå spänningsrälen studsar till och vips så har man ett analogt problem på halsen.

Förstod du som läsare allt detta så blir jag riktigt glad, för det här tog en stund att skriva.

#78

Postad 19 april 2014 - 23:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 3

Kan du förklara för mig hur det inte är skillnad på kablar om bandbredden har betydelse? Är kabeln tjockare så det får plats fler ettor och nollor? Eller är kopparen snabbare i en kabel med mer bandbredd?
Jag tycker bara att ni ser på det hela lite väl enkelt.


Goddag yxskaft.

Mer bandbredd betyder större frekvensomfång, och 3D, 4K osv ställer högre krav på ledare, skärm, kontaktering osv jämfört med t ex 1080p24 i 2D. Det handlar då om frekvenser över 100 MHz. På vilket sätt är det relevant i en diskussion om analog signal vid hörbara frekvenser, dvs upp till ~0,02 MHz?

Vi kan göra ett experiment eftersom HDMI-kabeln inte låter. Spela en låt, ta bort HDMI-kabeln och se vad som händer. Det slutar antagligen låta.


Du nämnde smartare än en femteklassare längre upp...

Redigerat av Ageve, 19 april 2014 - 23:12.


#79

Postad 20 april 2014 - 10:13

Unregisteredf2c3ef7e
  • Unregisteredf2c3ef7e
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 1
Linn K400 á 270 kr/m vid inköp



#80

Postad 22 april 2014 - 13:35

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Så man måste tvätta klockan. Dettt är något som många fina recievers skryter om att de gör, men sanningen är den att en utrustning som inte gör det är rent skräp, för det är varken dyrt eller svårt att göra. (Allt är iofs. svårt för den som inte vet hur man gör,)

Mottagaren använder helt enkelt en egen klocka med väldigt lågt jitter. Finessen med denna klocka är att det går att putta dess frekvens uppåt och nedåt. Så man ser till att synkronisera denna egna klocka med den jittriga återvunna klockan. Detta görs via en så pass slö koppling att så gott som inget jitter slipper igenom.


Tack för den mycket utförliga förklaringen. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är väl den mottagande klockan som är skillnaden på synkron och asynkron överföring? Är detta något som bara gäller USB?
Borde det också då vara så att en kabel kan göra skillnad om du inte har klocka i mottagaren men liten eller ingen skillnad om du har?

I ovanstående påstående tar vi då för givet att en kabel kan ändra signalen något, annars blir frågan meningslös.

#81

Postad 10 maj 2014 - 07:10

Unregistered070bfe47
  • Unregistered070bfe47
  • Forumräv

  • 946 inlägg
  • 4
folk som köper kablar för flera 1000-tals kr,är antingen dumma eller bara lättlurade,att det skulle bli en så pass stor skillnad på ljud att det är värt det har jag väldigt svårt att tro,är nog snarare så att man inbillar sig att det låter så mycket bättre bara för man köpt en kabel för 10 papp!

#82

Postad 12 maj 2014 - 08:41

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 2
Om man har en anläggning för en miljon så är 10000 inte mycket pengar. Allting är relativt. Blir ljudet lite bättre för 10000 så är det nog ganska viktigt för någon som lagt så pass mycket pengar på resten. Jag tror inte någon som har en anläggning för 20000 lägger 10000 på kablar.

#83

Postad 12 maj 2014 - 09:02

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Om man har en anläggning för en miljon så är 10000 inte mycket pengar. Allting är relativt. Blir ljudet lite bättre för 10000 så är det nog ganska viktigt för någon som lagt så pass mycket pengar på resten. Jag tror inte någon som har en anläggning för 20000 lägger 10000 på kablar.

Man behöver inte lägga massa pengar på kablar (ljudmässiga aspekter) för att anläggningen kostar en miljon. Det kanske ser snyggare ut bara med en viss kabel till den dyra fina högtalaren. Kablarna invändigt i förstärkare, högtalare etc, är vanliga simpla elektriska ledare.

#84

Postad 12 maj 2014 - 11:57

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 1
Har väl högtalarkabel för runt 200k som ligger och skräpar.
Signalkablen mellan Sonosen och försteget går väl loss på 19-20k.

#85

Postad 12 maj 2014 - 12:10

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Räknas min antennkabel på tre meter för 499 kr som "dyr high-end"? Lösmeterpriset på vanlig vit antennkabel ligger väl normalt på under en tia....
Trots min fenomenala guldpläterade och skärmade kabel har jag från tid till annan problem med svag signal från TV-leverantören :(

#86

Postad 12 maj 2014 - 12:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Har väl högtalarkabel för runt 200k som ligger och skräpar.
Signalkablen mellan Sonosen och försteget går väl loss på 19-20k.

Öhh..Sonos 3000 kr, signalkabel 20 000 kr... :huh:

#87

Postad 12 maj 2014 - 13:21

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Om man har en anläggning för en miljon så är 10000 inte mycket pengar. Allting är relativt. Blir ljudet lite bättre för 10000 så är det nog ganska viktigt för någon som lagt så pass mycket pengar på resten. Jag tror inte någon som har en anläggning för 20000 lägger 10000 på kablar.

Du skrev tidigare "Högtalarkablar 12500kr/st 1m.

Signalkabel XLR 10000kr/st 1m.

Strömkabel 2000kr/st

HDMI 2000kr, måste uppgraderas! =)

USB 4000kr"


Jag blir onekligen intresserad vad du har för högtalare och övrig elektronik :)

Har du lagt mer än hälften på kablar så har du säkerligen en redig setup!



#88

Postad 12 maj 2014 - 13:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Du skrev tidigare "Högtalarkablar 12500kr/st 1m.


Signalkabel XLR 10000kr/st 1m.

Strömkabel 2000kr/st

HDMI 2000kr, måste uppgraderas! =)

USB 4000kr"


Jag blir onekligen intresserad vad du har för högtalare och övrig elektronik :)

Har du lagt mer än hälften på kablar så har du säkerligen en redig setup!

Undrar vad han menar med "Högtalarkablar 12500kr/st 1m" ? Är högtalarkabeln bara 1 meter lång?

#89

Postad 12 maj 2014 - 13:42

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Undrar vad han menar med "Högtalarkablar 12500kr/st 1m" ? Är högtalarkabeln bara 1 meter lång?

Antagligen har han kort avstånd mellan förstärkaren och högtalarna.

#90

Postad 12 maj 2014 - 14:45

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

Undrar vad han menar med "Högtalarkablar 12500kr/st 1m" ? Är högtalarkabeln bara 1 meter lång?

Den är 1,5 meter. Jag som kom ihåg fel. Men monoblocket står bredvid högtalaren så det behövs inte så lång kabel.

Redigerat av Berno82, 12 maj 2014 - 14:45.


#91

Postad 12 maj 2014 - 14:53

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1

Du skrev tidigare "Högtalarkablar 12500kr/st 1m.

Signalkabel XLR 10000kr/st 1m.

Strömkabel 2000kr/st

HDMI 2000kr, måste uppgraderas! =)

USB 4000kr"


Jag blir onekligen intresserad vad du har för högtalare och övrig elektronik :)

Har du lagt mer än hälften på kablar så har du säkerligen en redig setup!

Jag har en hemmabiosetup med en Bryston SP3 surroundförsteg, tre Bryston 28B SST2 till fram och center samt en Bryston 2B SST till bakhögtalarna.
Högtalarna är Triangle Magellan Duetto SW2 fram med Voce center och ett par M&K (tror jag) bak. Jag har koncentrerat mig på att uppgradera elektroniken först för att se vad som går att få ur högtalarna och kommit fram till att de inte håller måttet :). ProAc högtalare blir nästa uppgradering om jag inte hittar något bättre, men jag är imponerad av dom och har inte hittat något som i mina öron spelar bättre än.
Kör allt via en Mac mini med uppgraderad utflyttad PSU, en Oppo BDP-95 och en Bryston BDP-1.

#92

Postad 12 maj 2014 - 15:32

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Jag har en hemmabiosetup med en Bryston SP3 surroundförsteg, tre Bryston 28B SST2 till fram och center samt en Bryston 2B SST till bakhögtalarna.
Högtalarna är Triangle Magellan Duetto SW2 fram med Voce center och ett par M&K (tror jag) bak. Jag har koncentrerat mig på att uppgradera elektroniken först för att se vad som går att få ur högtalarna och kommit fram till att de inte håller måttet :). ProAc högtalare blir nästa uppgradering om jag inte hittar något bättre, men jag är imponerad av dom och har inte hittat något som i mina öron spelar bättre än.
Kör allt via en Mac mini med uppgraderad utflyttad PSU, en Oppo BDP-95 och en Bryston BDP-1.

Låter ju som en bra anläggning :)

Hör du alltså tydlig skillnad på dina kablar kontra ett par lågbudgetkablar på samma längd? Samma tjocklek alltså.

#93

Postad 12 maj 2014 - 16:17

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 1
Det gör jag, men enligt nästan alla andra här gör jag det inte.
Jag uppgraderade precis strömtillförseln till min Mac Mini och det blev en stor förbättring. De flesta kommer säga att det inte blir skillnad eftersom det bara är ettor och nollor...

#94

Postad 12 maj 2014 - 16:22

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 6
hifimarcus: Har du inte alls läst kabeltråden? Måste vi ta samma sak med Berno82 här?

#95

Postad 12 maj 2014 - 20:30

Berno82
  • Berno82
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0

hifimarcus: Har du inte alls läst kabeltråden? Måste vi ta samma sak med Berno82 här?

Vi kan väl bara sammanfatta med att jag tror att jag hör skillnader och ni tror att jag inte hör skillnader utan att allt är placebo.

#96

Postad 12 maj 2014 - 21:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Den dyraste kabeln jag har är nog en 5 meter lång YPbPr-kabel från Supra som jag har för mig kostade runt 900 kr. Den är väl hyfsad, men egentligen skulle det gå att få en lika bra eller bättre kabel billigare. Det var längden som gjorde att jag kostade på den när det begav sig, eftersom det var den eller namnlösa laktritssnören.

#97

Postad 12 maj 2014 - 22:55

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

  • 930 inlägg
  • 0

Den dyraste kabeln jag har är nog en 5 meter lång YPbPr-kabel från Supra som jag har för mig kostade runt 900 kr. Den är väl hyfsad, men egentligen skulle det gå att få en lika bra eller bättre kabel billigare. Det var längden som gjorde att jag kostade på den när det begav sig, eftersom det var den eller namnlösa laktritssnören.


Bättre som i bättre bild med en annan kabel? Vad är det som är dåligt med supran?

#98

Postad 13 maj 2014 - 02:50

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0

Bättre som i bättre bild med en annan kabel? Vad är det som är dåligt med supran?


Den är nog inte dålig, men dyrt var det. Mest så jag tänkte.

#99

Postad 13 maj 2014 - 04:57

Awen
  • Awen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Dyraste kablarna jag köpt är följande:

Högtalarkablar: Audioquest Type 8 4x2,5 m + terminering = 2800:- (ord.pris: 3200:- utan terminering)

Signalkablar: Audioquest Jaguar DBS 36V (Demo.ex) = 1800:- (ord.pris: ???)

Redigerat av Awen, 13 maj 2014 - 04:58.


#100

Postad 13 maj 2014 - 05:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
20 meters hdmi för 449kr inkl frakt :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.