Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple Tv (Gen 2)

947 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 09 december 2010 - 17:46

Unregistered6796c5e3
  • Unregistered6796c5e3
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
C-man: Perfekt! Då ser jag fram emot en utförlig recension efter helgen då ;)

#52

Postad 10 december 2010 - 09:47

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Har som sagt problem med min ATV2 om jag kopplar den med HDMI till min Denon AVR-1610 som är min HUB innan signalen skickas med HDMi till min LG 60PK550. Med denna setup får jag problem med stutter, ser ut som om signalen konverteras från 60Hz till 50Hz eller något liknande. Kopplar jag ATV2 direkt till TV:n med HDMi är det inga problem.

har någon här kopplat in sin ATV2 via en reciever eller hur kör ni det och upplever ni någon stutter isf?

/Niklas

#53

Postad 11 december 2010 - 12:57

Unregistered674d346a
  • Unregistered674d346a
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Har som sagt problem med min ATV2 om jag kopplar den med HDMI till min Denon AVR-1610 som är min HUB innan signalen skickas med HDMi till min LG 60PK550. Med denna setup får jag problem med stutter, ser ut som om signalen konverteras från 60Hz till 50Hz eller något liknande. Kopplar jag ATV2 direkt till TV:n med HDMi är det inga problem.

har någon här kopplat in sin ATV2 via en reciever eller hur kör ni det och upplever ni någon stutter isf?

/Niklas

Kan testa det på min receiver under dagen. Ska strax ut o köpa en Micro-usbsladd o hårdtesta den svarta lådan.

Gillar hur fort filerna går igång på den, man hinner ju inte bli gråhårig direkt :-)

Redigerat av Unregistered674d346a, 12 december 2010 - 13:02.


#54

Postad 12 december 2010 - 13:01

Unregistered674d346a
  • Unregistered674d346a
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Kan testa det på min receiver under dagen. Ska strax ut o köpa en Micro-usbsladd o hårdtesta den svarta lådan.

Gillar hur fort filerna går igång på den, man hinner ju inte bli gråhårig direkt :-)


Hej igen!

Inga som helst problem via stärkare vidare till tvn. Flyter på som det ska. Fortfarande imponerad över hur fort den laddar in material.

Nu ska jag bara få den att lira med lite andra saker här hemma så att man blir helnöjd :-)

#55

Postad 14 december 2010 - 21:30

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
C-Man: Vilken stärkare samt TV har du? Låter du stärkaren skala upp till 1080p kanske?

/Niklas

#56

Postad 15 december 2010 - 14:09

Unregistered674d346a
  • Unregistered674d346a
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

C-Man: Vilken stärkare samt TV har du? Låter du stärkaren skala upp till 1080p kanske?

/Niklas

Hej!

Har en Marantz 8002 och en Samsung UE-46B7050.
Stärkaren visar signalen som den är så vitt jag vet.

Jäkligt nöjd men den snabba buffringen av materialet man spelar upp och airplay var coolt + att det gick fort att börja spela upp t.ex ett youtubeklipp från iphone till Apple TVn (tog ca 4-5 sekunder innan det började spela på "Tvn")

#57

Postad 15 december 2010 - 14:16

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Polaren ringde till NetonNet idag, orolig för att han inte skulle få en innan Jul.

Fick sagt att 300st ska komma innan måndag. Undrar var de får sina ifrån?

#58

Postad 15 december 2010 - 15:21

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Skulle bara vilja lägga in en liten brasklapp till alla som läser tråden. Jag hade personligen aldrig köpt Apple Tv gen2 i nuläget som en mediaspelare om man inte hade tänkt använda de funktioner som redan finns (hyra film,tv,musik etc). Den har absolut potential att bli en väldigt kompetent uppspelare av video men det är låååååång väg dit. För ca 700kr mer får man en Boxee box (när den väl finns på lager) som hanterar video 10000-ggr bättre i nuläget och då är den ändå inte perfekt. Använder min appletv främst till netflix och musikspelare och till de ändamålen funkar den kanon.

Edit: Ska nog lägga till att Om/När Airplay funkar med svtplay och resten av appsen snackar vi något helt annat.

Redigerat av Unregisteredccc1a0a9, 15 december 2010 - 15:22.


#59

Postad 15 december 2010 - 15:44

Unregistered674d346a
  • Unregistered674d346a
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Skulle bara vilja lägga in en liten brasklapp till alla som läser tråden. Jag hade personligen aldrig köpt Apple Tv gen2 i nuläget som en mediaspelare om man inte hade tänkt använda de funktioner som redan finns (hyra film,tv,musik etc). Den har absolut potential att bli en väldigt kompetent uppspelare av video men det är låååååång väg dit. För ca 700kr mer får man en Boxee box (när den väl finns på lager) som hanterar video 10000-ggr bättre i nuläget och då är den ändå inte perfekt. Använder min appletv främst till netflix och musikspelare och till de ändamålen funkar den kanon.

Edit: Ska nog lägga till att Om/När Airplay funkar med svtplay och resten av appsen snackar vi något helt annat.

jailbreaka telefonen eller ipaden så kan du köra svt play...

#60

Postad 15 december 2010 - 17:21

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Skulle absolut kunna göra det men strul med uppdateringar och liknande är en dealbreaker för min del. Sysslade för mycket med sånt med första iphonen. Kan egentligen bara understryka hur bra Netflix funkar när man får Vpn:en att fungera och detta tillsammans med airplay för musik är mer än tillräckligt för mig att höja Appletvn.

#61

Postad 15 december 2010 - 20:58

Unregistered674d346a
  • Unregistered674d346a
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Skulle absolut kunna göra det men strul med uppdateringar och liknande är en dealbreaker för min del. Sysslade för mycket med sånt med första iphonen. Kan egentligen bara understryka hur bra Netflix funkar när man får Vpn:en att fungera och detta tillsammans med airplay för musik är mer än tillräckligt för mig att höja Appletvn.

Aight :-)

Lite OT men Inte helt insatt i netflix men är det abbonemang man har eller betalar man per film?

#62

Postad 16 december 2010 - 09:01

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
C-Man: Jag betalar $7.99/mån för deras Instant Streaming. Då har du fri tillgång till hela deras on-line bibliotek. Alla säsonger av Lost, My Name is Earl, Bones m.m mestadels i HD. Filmer slängs upp några månader efter DVD/Blu-ray släpp verkar det som. Helt OK anser jag då jag inte behöver lagra X antal TB med serier på en server hemma som man sedan kanske inte ens tittar på.

Men visst, om man förväntar sig att en Apple Tv ska fungera lika enkelt som en TViX eller annan mediaspelare får man nog tänka om. Är du van med iTunes miljön och Apple´s eco-system är det ganska smidigt faktiskt.

#63

Postad 16 december 2010 - 11:22

Unregistered674d346a
  • Unregistered674d346a
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

C-Man: Jag betalar $7.99/mån för deras Instant Streaming. Då har du fri tillgång till hela deras on-line bibliotek. Alla säsonger av Lost, My Name is Earl, Bones m.m mestadels i HD. Filmer slängs upp några månader efter DVD/Blu-ray släpp verkar det som. Helt OK anser jag då jag inte behöver lagra X antal TB med serier på en server hemma som man sedan kanske inte ens tittar på.

Men visst, om man förväntar sig att en Apple Tv ska fungera lika enkelt som en TViX eller annan mediaspelare får man nog tänka om. Är du van med iTunes miljön och Apple´s eco-system är det ganska smidigt faktiskt.


De är ju riktigt bra pris. billigare än t.ex. spotify.

aTV flash gänget har lyckats spela upp 1080p material på Apple TV såg jag igår... inte så illa pinkat :-)

#64

Postad 16 december 2010 - 13:06

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Man har sedan första början lyckats spela upp 1080p material på ATV". det som gäller är dock att den är i m4v container såklart och att bitraten inte spajkar extremt under längre tid.

#65

Postad 17 december 2010 - 09:03

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

  • 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Har faktiskt funderat på att införskaffa en AppleTV, men man kan ju undra vad man ska kolla på för något, om man inte sitter på tonvis med tpb-material transkodat till de format Jobs godkänner. För det kommer väl att vara så i sverige under de kommande 3-4 åren att dvb-t, s, c kommer att vara den förhärskande metoden för hur man ser på "tv". Det finns inget stöd för playkanaler än i appletv, inget stöd för traditionell tv (och kommer nog aldrig att inträffa). IPTv finns ju idag i sverige, men som jag förstått det är leverantörerna inte intresserade av att leverera detta till något annat än deras egna boxar. Så därför ställer jag mig frågan, vem är denna boxen till för, annat än amerikanarna? Jag tror och hoppas att den dagen där man kan köpa tvserier och filmer via itunes och netflix, men hur gör man med alla public service-program såsom rapport etc?

Utgår i resonemanget ovan att det är en box som gäller, vanliga mediaspelare finns det redan hur många som helst av.... där t.ex. windows media center har fullt stöd för just dvb-t, c, s som merparten av svenska folket ser på.

Suveränt bra av Apple att använda denna produkt som en "ice breaker", att så ett frö och bryta invanda mönster, men produkten som sådan ser jag har väldigt liten praktisk betydelse för gemene man under de närmsta åren. Sen är det trist att deras gränssnitt "frontrow" är riktigt stelt och fult. Apple är normalt sett duktiga på design men detta är ett bottennapp. Deras fjärr är riktigt trevlig dock.

#66

Postad 17 december 2010 - 14:59

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Hej MrNorth27.

Apple TV är bra på att snabbt och stabilt strömma kort, musik och filmer. Musiken och filmerna måste idag finnas i iTunes.

Andra funktioner som finns är YouTube, Flickr och något mer som jag inte kommer ihåg nu.

När väl boxen släpps i Sverige kommer man även att kunna hyra vissa filmer och kanske några tv serier.

Jag köpte boxen för att jag har en MAC, ett bra Apple nätverk och en iPhone. Jag har också läst in ca 50 barnfilmer i iTunes.
Datorn är kopplad till min lilla 32" TV och Apple TV är kopplad till 50" tv med 7.1 ljud. Barnen kan alltså se sina filmer på vilken tv de vill. Detta var lätt värt 1400:- för mig idag.

Det är påväg några fina hack för PLEX. Återigen bra om man har en MAC. AirPlay kommer också att bli bra, och om man skaffar en iPad så tror jag att man är riktigt hemma!

Om man inte har en MAC och villl ha något idag är nog BOXEE box det bästa valet. Något dyrare men löser tydligen uppgiften bra.

Skall du köpa idag och om du vill strömma MKV filer är nog BOXEE bäst, skall du utveckla ditt Apple ekosystem, köp Apple TV.

MVH
JOKEO

Redigerat av JOEKO, 17 december 2010 - 19:48.


#67

Postad 19 december 2010 - 12:28

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som förlorade Airplay funktionen i Spotify när man väl uppdaterade den med senaste updaten?

Illa, det jag använde mest.

#68

Postad 26 december 2010 - 17:03

gronis_g
  • gronis_g
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Vill komma igång med Netflix och tänkte skaffa en VPN hos strongVPN.com. Men jag vill inte behöva starta datorn och ansluta mot min VPN. Jag vill att Apple TVn alltid är uppkopplad mot StrongVPN men övrig utrustning mot mitt eget nätverk. Har en D-link DIR-655 router idag men vad behöver jag mer för att det ska fungera? Hur har ni andra löst det?

Redigerat av gronis_g, 26 december 2010 - 23:43.


#69

Postad 28 december 2010 - 11:13

c0ol
  • c0ol
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som förlorade Airplay funktionen i Spotify när man väl uppdaterade den med senaste updaten?

Illa, det jag använde mest.

Kanske därför jag inte hittat den i spotify, har letat som bara den, hur gjorde man för att köra airplay i spotify?

#70

Postad 28 december 2010 - 14:48

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Hur ser det ut på apple tv fronten? funderar på att köpa en mac och har en iphone, skulle ju vara smidigt om man kunde ersätta htpcn med en sådan här isf.

#71

Postad 28 december 2010 - 15:33

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Hur ser det ut på apple tv fronten? funderar på att köpa en mac och har en iphone, skulle ju vara smidigt om man kunde ersätta htpcn med en sådan här isf.


Då ser det ljust ut. Speciellt om din iPhone är jailbreakad! Tycker den är klockren.

#72

Postad 28 december 2010 - 18:29

McLintoc
  • McLintoc
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Då ser det ljust ut. Speciellt om din iPhone är jailbreakad! Tycker den är klockren.


Var vänlig förtydliga, har läst igenom alla inlägg och kan fixa en från USA, så jag är grymt sugen.
Har dock inte riktigt förstått vad den förbättrar samt ersätter med mitt ekosystem.

Jag är sugen på en mediacenter, så jag slipper köra saker från datorn utan istället direkt från MC eller från MC via en NAS.
I nuläget sitter jag inne på en MBP, en jailbreakad iPhone, airport express och kommer förmodligen snart köpa en iPad.

- Ersätter den expressen som jag använder för att strömma musik via airfoil, eller är den bra att ha kvar?
- AirPlay, kör man tex svt play via iphonen eller MBP trådlöst till tvn? (har en minidisplay -> HDMI som blir överflödig isf)
- Någon annan fördel?

Ca 100 dollars är inte mycket, men kommer den endast användas som brevpress är det lite onödigt.
Tacksam för svar samt andra tips, är relativt ny med mac!

/McLintoc

#73

Postad 28 december 2010 - 22:37

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Var vänlig förtydliga, har läst igenom alla inlägg och kan fixa en från USA, så jag är grymt sugen.
Har dock inte riktigt förstått vad den förbättrar samt ersätter med mitt ekosystem.

Jag är sugen på en mediacenter, så jag slipper köra saker från datorn utan istället direkt från MC eller från MC via en NAS.
I nuläget sitter jag inne på en MBP, en jailbreakad iPhone, airport express och kommer förmodligen snart köpa en iPad.

- Ersätter den expressen som jag använder för att strömma musik via airfoil, eller är den bra att ha kvar?
- AirPlay, kör man tex svt play via iphonen eller MBP trådlöst till tvn? (har en minidisplay -> HDMI som blir överflödig isf)
- Någon annan fördel?

Ca 100 dollars är inte mycket, men kommer den endast användas som brevpress är det lite onödigt.
Tacksam för svar samt andra tips, är relativt ny med mac!

/McLintoc


1. De grundläggande streaming sakerna du får på airport express fungerar på Apple TV. Så just att streama musik går den in och ersätter direkt.

2. Resten av streamingen är helt upp till hur mycket du hackar din iPhone idagsläget. Airplay är i fas 1 kan man säga så helt utan modifikationer är det ljud från iOS apps som du kan streama samt video från Apples egna program i iOS. såklart kan du streama din iTunes bilbiotek också från valfri plattform.

3. Genom AirVideoEnabler på Cydia så kan du med en jailbreakad iOS device få video streaming att fungera även på tredjeparts program. Alltså du kan dra igång SVT Play via din iPhone upp till TV. Lika så finns det andra hack via Cydia, så som att streama bilder till TVn osv.

4. Det finns en del icke officiella program till mac för att streama till Apple TV Gen2 via Airplay. AirPlayer och AirFlick är två som gör att du kan streama det mesta från din Mac.

Själva idén och protokollet AirPlay är extremt bra! Det fungerar toksmidigt och kvalitén är toppen. Att få musik och video på iPhonen att spela upp på TV via Apple TV tar 2 klick och ca 2-3 sekunder.

Än sålänge har Apple begränsat funktionen men har lovat att den ska utvecklas. Man kan komma åt stööre potential via tredjepartsprogram och hack men de är inte alltid stabila eller av samma kvalité.

Dock så förlorar du inget på att köpa nu, saker blir bara bättre.

#74

Postad 29 december 2010 - 00:25

McLintoc
  • McLintoc
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

1. De grundläggande streaming sakerna du får på airport express fungerar på Apple TV. Så just att streama musik går den in och ersätter direkt.

2. Resten av streamingen är helt upp till hur mycket du hackar din iPhone idagsläget. Airplay är i fas 1 kan man säga så helt utan modifikationer är det ljud från iOS apps som du kan streama samt video från Apples egna program i iOS. såklart kan du streama din iTunes bilbiotek också från valfri plattform.

3. Genom AirVideoEnabler på Cydia så kan du med en jailbreakad iOS device få video streaming att fungera även på tredjeparts program. Alltså du kan dra igång SVT Play via din iPhone upp till TV. Lika så finns det andra hack via Cydia, så som att streama bilder till TVn osv.

4. Det finns en del icke officiella program till mac för att streama till Apple TV Gen2 via Airplay. AirPlayer och AirFlick är två som gör att du kan streama det mesta från din Mac.

Själva idén och protokollet AirPlay är extremt bra! Det fungerar toksmidigt och kvalitén är toppen. Att få musik och video på iPhonen att spela upp på TV via Apple TV tar 2 klick och ca 2-3 sekunder.

Än sålänge har Apple begränsat funktionen men har lovat att den ska utvecklas. Man kan komma åt stööre potential via tredjepartsprogram och hack men de är inte alltid stabila eller av samma kvalité.

Dock så förlorar du inget på att köpa nu, saker blir bara bättre.


Tack för svaret!

Som jag förstår det streamar aTV från en annan källa (macbook, iphone, ipad) vilket jag vill slippa. Så den är ingen ersättare, snarare ett komplement till min nuvarande anläggning. Dock är den relativ billig och det verkar bara bli bättre och bättre, så man får väl köpa och prova helt enkelt.

Vad jag ville ha var en hårddisk på nätverket, vilken jag kan komma åt via aTV och slipper på så vis dra igång en dator eller enhet, vilket jag inte ser så stor "wowfaktor" i då man lika väl kan koppla datorn till tv:n via hdmi.

Oavsett, tack för utförligt svar!
Dock lite intresserad av vad du menar med "är helt upp till hur mycket du hackar din iPhone idagsläget". Jag har jailbreakat den, hur kan man mer hacka iPhonen?

/McLintoc

#75

Postad 29 december 2010 - 03:12

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0
Inte så mycket mer... :)

#76

Postad 29 december 2010 - 06:38

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Som jag förstår det streamar aTV från en annan källa (macbook, iphone, ipad) vilket jag vill slippa. Så den är ingen ersättare, snarare ett komplement till min nuvarande anläggning. Dock är den relativ billig och det verkar bara bli bättre och bättre, så man får väl köpa och prova helt enkelt.

Vad jag ville ha var en hårddisk på nätverket, vilken jag kan komma åt via aTV och slipper på så vis dra igång en dator eller enhet, vilket jag inte ser så stor "wowfaktor" i då man lika väl kan koppla datorn till tv:n via hdmi.

Oavsett, tack för utförligt svar!
Dock lite intresserad av vad du menar med "är helt upp till hur mycket du hackar din iPhone idagsläget". Jag har jailbreakat den, hur kan man mer hacka iPhonen?

/McLintoc


Jailbreak är en sak, det bara öppnar din iPhone. Varje sak du installera från Cydia är i praktiken ett hack som får din iPhone att göra något som Apple inte tillåter den i vanliga fall.

- Du kan inte köra program i bakgrunden = via backgrounder kunden man det
- Apple tillåter inte AirPlay video från tredjeparts apps - med AirVideoEnabler kan du det

osv.

Vad jag tycker är "häftigast" med Apple TV är att dina iOS prylar blir som en gryt avancerad fjärrkontroll. Det är ytterst fint att glida runt med iPhonen i handen på förfest och ändra musik via den, dra igång något youtube klipp och så vidare.

#77

Postad 29 december 2010 - 08:29

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0

Då ser det ljust ut. Speciellt om din iPhone är jailbreakad! Tycker den är klockren.


Låter fint och ja den är jailbreakad :) ska forska mer runt den då.

#78

Postad 29 december 2010 - 11:11

McLintoc
  • McLintoc
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Jailbreak är en sak, det bara öppnar din iPhone. Varje sak du installera från Cydia är i praktiken ett hack som får din iPhone att göra något som Apple inte tillåter den i vanliga fall.

- Du kan inte köra program i bakgrunden = via backgrounder kunden man det
- Apple tillåter inte AirPlay video från tredjeparts apps - med AirVideoEnabler kan du det

osv.

Vad jag tycker är "häftigast" med Apple TV är att dina iOS prylar blir som en gryt avancerad fjärrkontroll. Det är ytterst fint att glida runt med iPhonen i handen på förfest och ändra musik via den, dra igång något youtube klipp och så vidare.


Tack för svar, det får bli en... :)

#79

Postad 04 januari 2011 - 23:05

Unregisteredc698c527
  • Unregisteredc698c527
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

C-Man: Jag betalar $7.99/mån för deras Instant Streaming. Då har du fri tillgång till hela deras on-line bibliotek. Alla säsonger av Lost, My Name is Earl, Bones m.m mestadels i HD. Filmer slängs upp några månader efter DVD/Blu-ray släpp verkar det som. Helt OK anser jag då jag inte behöver lagra X antal TB med serier på en server hemma som man sedan kanske inte ens tittar på.

Men visst, om man förväntar sig att en Apple Tv ska fungera lika enkelt som en TViX eller annan mediaspelare får man nog tänka om. Är du van med iTunes miljön och Apple´s eco-system är det ganska smidigt faktiskt.

En dum fråga kanske men hur betalar du? Kreditkort månadsvis eller?

#80

Postad 05 januari 2011 - 07:31

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Jag hade hört att det skulle vara lite kinkigt om man hade ett "svenskt" kort, men jag testade med mitt Mastercard från ICA Banken och det funkade direkt.

/Niklas

En dum fråga kanske men hur betalar du? Kreditkort månadsvis eller?



#81

Postad 05 januari 2011 - 09:15

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Jag hade hört att det skulle vara lite kinkigt om man hade ett "svenskt" kort, men jag testade med mitt Mastercard från ICA Banken och det funkade direkt.

/Niklas



Har du detta då via ett US IP?

#82

Postad 05 januari 2011 - 19:56

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Skaffade ett VPN konto via Strong VPN (ca $50 för ett år) och sedan köpte jag en router från Sabai Technologies som var förberedd för detta.

/Niklas

Har du detta då via ett US IP?



#83

Postad 06 januari 2011 - 13:29

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Skaffade ett VPN konto via Strong VPN (ca $50 för ett år) och sedan köpte jag en router från Sabai Technologies som var förberedd för detta.

/Niklas


Inget man kan göra med en bra router från Netgear då? har WNR3700

#84

Postad 07 januari 2011 - 16:49

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Ingen aning faktiskt. Min gamla router hade ändå pajjat så jag skulle ändå köpa en ny så jag tog en som var flashad med dd-wrt och förberedd för Strong VPN då jag inte är nån nätverksexpert.

/Niklas

Inget man kan göra med en bra router från Netgear då? har WNR3700



#85

Postad 07 januari 2011 - 19:25

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Ingen aning faktiskt. Min gamla router hade ändå pajjat så jag skulle ändå köpa en ny så jag tog en som var flashad med dd-wrt och förberedd för Strong VPN då jag inte är nån nätverksexpert.

/Niklas


Vilket paket köpte du hos Strong VPN?

#86

Postad 08 januari 2011 - 16:50

gronis_g
  • gronis_g
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Köpte en förinställd router från Sabai Technology. Blev en Asus RT-N16 för PPTP, funkade kanonenkelt när jag fick den.


Fick du betala tullavgift?

#87

Postad 08 januari 2011 - 19:51

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Tror jag skaffade det paketet som heter "4-city special" och kostade $55 för 12 månader.

Jag fick även betala tull på routern, tyvärr...

Fick du betala tullavgift?



#88

Postad 10 januari 2011 - 11:10

Unregistered8ec584ef
  • Unregistered8ec584ef
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Jag köpte en atv2 i lördags och fick den att fungera med netflix utan några större problem. Jag köpte en billig D-link router (DIR-615, 300 kr) som jag flashade om med dd-wrt. Det var inget svårt alls, bara att ladda ner rätt fil och sedan använda routers egna uppdaterinsfunktion i webgränsnittet. Skaffade sedan ett strongvpn-konto (4 cities, $55) och ställde in den nya routern att ansluta till dem. Jag använder den nya routern typ som en accespoint i mitt nuvarande nätverk och låter atv2 ansluta till den så min bärbara använder min vanliga uppkoppling. Om jag behöver strömma något från datorn/iphonen byter jag bara nätverk så att den kommer på samma nätverk som atv2. Det var lite strul med att få netflix att fungera på atv2 och iphonen men det löste sig att stänga av en inställning i routern.

Jag kan skriva ner lite mer utförligt hur jag gjorde om det finns intresse.

#89

Postad 11 januari 2011 - 00:06

shapic
  • shapic
  • Beroende

  • 1 446 inlägg
  • 0
Intressant!

Har en fråga om din setup: Använder du din Dlink (med VPN) som första router i kjedjan, eller är den kopplad till din huvudrouter? Alltså, det jag undrar är, vart går din internetkabel först och främst? Till din "vanliga router" eller till din Dlink med VPN?

#90

Postad 11 januari 2011 - 07:28

Unregistered8ec584ef
  • Unregistered8ec584ef
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
D-linken är kopplad till min huvudrouter och delar ut andra nätverksadresser än huvudroutern. Internetkabeln går till huvudroutern.

Redigerat av Unregistered8ec584ef, 11 januari 2011 - 07:30.


#91

Postad 11 januari 2011 - 11:07

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
kan man ha en apple tv istället för en airport express ?
ska snart flytta och i lägenheten kör jag 100mbit fiber ... kan jag bara koppla in nätverkskabeln i apple tv och sen surfa trådlöst om jag kopplar in till apple tv ? eller tror ni det funkar bättre med airport express eftersom den i princip är byggd för att vara en router ...

vill bara kunna surfa trådlöst och koppla in till min receiver så jag kan strömma musik från datorn ...
har en tvix idag som sköter filmuppspelningen kanon , och funderar på skaffa en Boxee så småningom så man har en mediaspelare i varje rum ...

#92

Postad 11 januari 2011 - 12:28

Unregisteredcab460d8
  • Unregisteredcab460d8
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

kan man ha en apple tv istället för en airport express ?
ska snart flytta och i lägenheten kör jag 100mbit fiber ... kan jag bara koppla in nätverkskabeln i apple tv och sen surfa trådlöst om jag kopplar in till apple tv ? eller tror ni det funkar bättre med airport express eftersom den i princip är byggd för att vara en router ...

Apple TV har ingen router funktion så det funkar inte. Sedan upsamplar Apple TV musik till 48k vilket är en nackdel.

#93

Postad 13 januari 2011 - 07:42

Moomin1000
  • Moomin1000
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag köpte en atv2 i lördags och fick den att fungera med netflix utan några större problem. Jag köpte en billig D-link router (DIR-615, 300 kr) som jag flashade om med dd-wrt. Det var inget svårt alls, bara att ladda ner rätt fil och sedan använda routers egna uppdaterinsfunktion i webgränsnittet. Skaffade sedan ett strongvpn-konto (4 cities, $55) och ställde in den nya routern att ansluta till dem. Jag använder den nya routern typ som en accespoint i mitt nuvarande nätverk och låter atv2 ansluta till den så min bärbara använder min vanliga uppkoppling. Om jag behöver strömma något från datorn/iphonen byter jag bara nätverk så att den kommer på samma nätverk som atv2. Det var lite strul med att få netflix att fungera på atv2 och iphonen men det löste sig att stänga av en inställning i routern.

Jag kan skriva ner lite mer utförligt hur jag gjorde om det finns intresse.


Det låter som en mycket intressant lösning, så du får gärna skriva lite mer utförligt hur du gjorde! (Vad var det till exempel för inställning i routern du stängde av?)

#94

Postad 13 januari 2011 - 10:59

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Det låter som en mycket intressant lösning, så du får gärna skriva lite mer utförligt hur du gjorde! (Vad var det till exempel för inställning i routern du stängde av?)


Gjorde samma igår.

Samma Router - DIR-615.

Flashade om den till dd-wrt. Man hittar rätt fil i denna databas:
http://www.dd-wrt.co...router-database

Sen skriver du upp dig på en VPN, jag kör också StrongVPN:
http://strongvpn.com/

Det räcker med Lite PTPP, från 3mån för 21 dollar. Eller 1 års dealen för 55 dollar.

Sen tecknar du det, får det aktiverat och så får du all info om kontot på din mail, server IP - inlogg - lösen.

Sen har du steg-för-steg guide till just dd-wrt hos StrongVPN:
http://strongvpn.com/dd-wrt2.shtml

Såååå ENKELT!

Jag kör Dir-615 kopplad till mina huvudrouter. Så den är kopplad till en av LAN portarna till Internet porten på D-linken. Sen så har jag fortfarande DHCP på så att det blir ett sub-nät bakom min huvudrouter för just VPN. Var noga bara med att routrarnas egna IP adresser inte blir samma (Jag kör 192.168.0.1 och 192.168.1.1).

Sen fixar du upp en adress i Oregon US:
715 SW Morrison St. Suite 800
Portland, Oregon 97205
phone 503.223.0304

Använde detta till Netflix.

Körde sen ett US iTunes Konto så jag kunde ladda ner Netflix till iPhone.

#95

Postad 13 januari 2011 - 14:06

Unregistered8ec584ef
  • Unregistered8ec584ef
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Gjorde precis likadant som PalmiNio :)

Jag hade dock svårt att få Netflix att fungera på min atv2 och iPhone. På datorn fungerade det hur bra som helst, vilket gjorde det hela lite "intressant". Tydligen är det något med Netflixprogramvaran för iOS-prylar som spökade med dd-wrt. Se följande länk för lösningen.

Redigerat av Unregistered8ec584ef, 13 januari 2011 - 14:12.


#96

Postad 13 januari 2011 - 14:30

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Gjorde precis likadant som PalmiNio :)

Jag hade dock svårt att få Netflix att fungera på min atv2 och iPhone. På datorn fungerade det hur bra som helst, vilket gjorde det hela lite "intressant". Tydligen är det något med Netflixprogramvaran för iOS-prylar som spökade med dd-wrt. Se följande länk för lösningen.


Tackar för infon! hade det problemet också!

#97

Postad 14 januari 2011 - 20:35

dohmer
  • dohmer
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej,

Trodde jag skulle fixa detta men icket, så mitt hopp står tll er! :)

Har en dd-wrt flashad D-lik 600 (Firmware: DD-WRT v24-sp2 (08/07/10) std) plus ett StrongVPN konto.
Tanken är att kunna köra Netflix genom min AT2.

Flashingen var inga problem, men allt därefter verkar vara.

Provat alla manualler som finns om hur man sätter igång det men verkningslöst.

Det som förbryllar mig mest är att inte ens när jag har gjort några inställningar tar jag mig ut på internet genom routern, varken wired eller wireless, varför jag tror att det är någon inställning jag helt missat.

Har fiber via Telia med DCHP. Borde den inte bara kunna gå plugga till internetkabeln och sen surfa på? Tycker det ser ut som den är förinställd på DCHP.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Speciellt om det är en Idiots Walkthru... exakt alla inställningar bortsett från de jag kan läsa mig till på strongvpn för att just sätta upp vpnkontot..

//Håkan

Redigerat av dohmer, 14 januari 2011 - 20:36.


#98

Postad 15 januari 2011 - 10:20

dohmer
  • dohmer
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hej,

Trodde jag skulle fixa detta men icket, så mitt hopp står tll er! ;)

Har en dd-wrt flashad D-lik 600 (Firmware: DD-WRT v24-sp2 (08/07/10) std) plus ett StrongVPN konto.
Tanken är att kunna köra Netflix genom min AT2.

Flashingen var inga problem, men allt därefter verkar vara.

Provat alla manualler som finns om hur man sätter igång det men verkningslöst.

Det som förbryllar mig mest är att inte ens när jag har gjort några inställningar tar jag mig ut på internet genom routern, varken wired eller wireless, varför jag tror att det är någon inställning jag helt missat.

Har fiber via Telia med DCHP. Borde den inte bara kunna gå plugga till internetkabeln och sen surfa på? Tycker det ser ut som den är förinställd på DCHP.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Speciellt om det är en Idiots Walkthru... exakt alla inställningar bortsett från de jag kan läsa mig till på strongvpn för att just sätta upp vpnkontot..

//Håkan


Anyone?!

#99

Postad 15 januari 2011 - 14:51

Unregistered8ec584ef
  • Unregistered8ec584ef
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0
Hur har du kopplat den omflashade routern?

Om du går in på www.strongvpn.com vilken ip-adress har du om du tittar längst upp på sidan?

Får du igång Netflix med en dator?

#100

Postad 15 januari 2011 - 15:33

dohmer
  • dohmer
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Hur har du kopplat den omflashade routern?

Om du går in på www.strongvpn.com vilken ip-adress har du om du tittar längst upp på sidan?

Får du igång Netflix med en dator?


Jack i väggen -> Ipkabel till routers internetjack -> ipkabel från routers lan kontakt 1-4 till macbook.

Jag kommer inte ut på internet överhuvudtaget och det är antagligen det som är problemet, inte strongvpn.
När jag provar koppla får jag bara att server inte finns.

Vilka inställningar måste man göra i routern från början? Eller är det som jag trodde bara att koppla in kabel och köra. Dd-wrt ser ju ut som om det är förinställt på dchp, vilket telia kör med.

Jag kan komma åt netflix genom att adda vpn i airport inställningarna men var inte sugen på använda netflix på datorn utan på min appletv2.

Tack!



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.