RagGAnoF 13 juli 2012 - 16:33 skrev:
Dom kanske är dåligt ljudisolerade,tråkiga och medelmåttig komfort. Men rent driftsmässigt är det inget fel på dom.
Kul att din funka bättre...
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter produkter
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Skickat 13 juli 2012 - 20:32
Äger själv en suzuki swift 06:a i nordnorge, där -30 inte är ovanligt. Startar hur fint som helst och inga dörrar har frusit, skulle suzuki ha problem med sånt skulle dom inte hamna i mitten av alla undersökningar som görs av Naf här i norge. Dom kanske är dåligt ljudisolerade,tråkiga och medelmåttig komfort. Men rent driftsmässigt är det inget fel på dom. Kul att din funka bättre... Skickat 14 juli 2012 - 10:31
Om en bil är avställd ska man undvika dom helt eller hur hade ni gjort? Man kan ju inte provköra bilen. Vet ej hur vanligt det är att bilen är avställd när man ska sälja bilen privat.
http://www.blocket.s...1.htm?ca=12&w=1 Skickat 14 juli 2012 - 12:39
Om en bil är avställd ska man undvika dom helt eller hur hade ni gjort? Man kan ju inte provköra bilen. Vet ej hur vanligt det är att bilen är avställd när man ska sälja bilen privat. http://www.blocket.s...1.htm?ca=12&w=1 Skickat 14 juli 2012 - 19:34
Om en bil är avställd ska man undvika dom helt eller hur hade ni gjort? Man kan ju inte provköra bilen. Vet ej hur vanligt det är att bilen är avställd när man ska sälja bilen privat. http://www.blocket.s...1.htm?ca=12&w=1 Om inte säljaren ställer på bilen och du gör det så åker du på kostnaden eller hur är det? Synd att inredningen är ful på 850, spec den blåa iaf Det här inlägget har ändrats av Auxvoice 14 juli 2012 - 19:34 Skickat 15 juli 2012 - 09:05
Om inte säljaren ställer på bilen och du gör det så åker du på kostnaden eller hur är det? Synd att inredningen är ful på 850, spec den blåa iaf Skickat 15 juli 2012 - 14:30
För runt 20 kkr skulle jag gå på en Toyota Avensis från 1998 och framåt, inte rolig att köra men grymt driftsäker och bensinsnål (med 1,8 l). Min från 2000 har gått 15 000 mil utan några större reparationer, har bytt luftmassemätare en gång och en huvudbromscylinder men det är allt (har varit inom samma familj sen ny). Med motorn på 1,8l / 110 hk drar den under 0,6 l/mil vid lugn landsvägs-/motorvägskörning och snittar sällan mer än 0,75 l/mil blandat.
Skickat 15 juli 2012 - 22:01
Bra tips:
En fin orginal bmw 318/320 bmw 92-98 eller 523i 98 och frammåt Volvo 940/960 alt 850 o s40 2,0T Golf 4 Lada niva (inte snygg men byggd som en pansarvagn) och askul offroad - enkel teknik = problemfri Audi a4 Toyota och honda är sällan dåligt, men toyota är i regel trista Undvik: Alla volvo med mitsubishimotorer (s/v401,8i och 2,0i) törstiga och klena lådor. Alla saab. Vissa reservdelar är redan nu svåra att få tag på nytt. Kommer inte bli enklare. 9-5 är dock grymt fina bilar. Alla bilar från sydostasien för dessa pengar. Nyare hyundai mfl är bra, men för 20k... Nope Skoda octavia är trevliga bilar att köra, men rostbenägna på mysko ställen. Allt från frankrike Skickat 15 juli 2012 - 22:10
För runt 20 kkr skulle jag gå på en Toyota Avensis från 1998 och framåt, inte rolig att köra men grymt driftsäker och bensinsnål (med 1,8 l). Min från 2000 har gått 15 000 mil utan några större reparationer, har bytt luftmassemätare en gång och en huvudbromscylinder men det är allt (har varit inom samma familj sen ny). Med motorn på 1,8l / 110 hk drar den under 0,6 l/mil vid lugn landsvägs-/motorvägskörning och snittar sällan mer än 0,75 l/mil blandat. akta dig dock för vvti motorerna på avensis på dom årsmodellerna är inte servicarna skötta så är risken väldigt stor att han dricker olja. 1.8 är klockren har själv en sån tror inte den finns i vvti Skickat 16 juli 2012 - 18:36
akta dig dock för vvti motorerna på avensis på dom årsmodellerna är inte servicarna skötta så är risken väldigt stor att han dricker olja. 1.8 är klockren har själv en sån tror inte den finns i vvti Toyota har haft problem med bilar som dricker olja i många år.. men det är dom å andra sidan inte ensamma om.
Är det någon som vågat sig på Chevrolet? En nära vän till familjen har kört Chevrolet i många år. Ett tag hade han en Caprice som vardagsbil och Silverado som arbetsbil, men när han gjorde sig av med firman så sålde han Capricen och behöll Silveradon. Visst drar den lite soppa, och att fylla en 120-130 liters tank är ju inte direkt gratis. Nu vet jag inte hur jag skall tolka driftssäker som han ser det.. men med tanke på de milen han kört i sina Chevor så får jag nog vara beredd på att hålla med. Komforten är i alla fall näst intill oslagbar i en jänkare, men kvallitetskänslan är det lite si sådär med. Men klarar man av att leva med inredningsdetaljer som ramlar ner i famnen på en när man kör och lite smågnissel så tror jag att det är trevliga bilar. Kollar man på de mindre Chevorna, typ nya Impala (Opel), då är det nog en helt annan sak. Dom är byggda för att vara billiga. Skickat 16 juli 2012 - 19:22
Undvik: Skoda octavia är trevliga bilar att köra, men rostbenägna på mysko ställen. Det var då rakt inget som jag märkte av och där jag bor saltas det friskt om vintrarna. Min octavia TDI -98 sålde jag vidare till min svärfar vid 28000 mil. Han körde den som andrabil till 36000 mil och sålde den i år. Den enda rost som fanns var en femtioöringsstor yta på vänster framskärm där Volkswagenverkstaden gjorde fel när de fixade en påkörningsskada någon gång runt millenieskiftet. Jag servade bilen själv och tvättade den lika ofta, om det behövdes. Min svärfars kommentar efter det att han sålt den. "Det var den bästa bil jag någonsin haft, den gick ju aldrig sönder." Reparationslista förutom slit och servicedelar: 1st gummidamask vänster fram 1st ABS-givare vänster fram 1st hjullager vänster fram 4st elfönsterhissmekanismer. (Tidigt konstruktionsfel. Kostade dock bara runt 600:-/st men köp hellre vevhissar.) Nackdelen med första modellen av Octavia gentemot motsvarande golf är att de är betydligt bullrigare. Fördelen är att de har ett enormt bagage. Skickat 16 juli 2012 - 23:01
Var förbi farsan i helgen .
Han har en Toyota "buss" Nu har den rullat 30k mil. Inte bytt en drivknut. Inte bytt bromsbelägg. Dock hade en dålig bromsverkan på handbromsen . Bara sträcka vajern . Inte gjort annat än serva den typ. Blir sugen att köpa en men de är ju så fruktansvärt tråkiga. Lite OT Körde i fredags en 2012 .. V60 diesel från pite till umeå. Strax ovanför hastighetsgräns vid 110 väg å en del fullgas omkörningar. Drog då 0.59/mil Körde en del stadstrafik under helgen å körde sen hem söndag. Väldigt lugn körning hem,växlade tidigt och höll hastighetsbegränsningar,ibland strax under. 0,49 hem.. Totalt när vi tankade fullt i piteå hade hela resan på 64 mil,30,6 liter tankat. 0,47 liter/mil totalt för hela helgen . Riktigt lite med tanke på en hel del stadskörning. Om nu ni bara kan donera 258k till mig Rätt intressant att bara snäppet lugnare körning landsväg drog drygt 1 dec mindre/mil Det här inlägget har ändrats av moparman 16 juli 2012 - 23:01 Skickat 18 juli 2012 - 16:03
är det någon som har/har haft eller vet något om skoda octavia -05 ?
tycker dom är rätt fina och är relativt billiga. men är det en bra bil? hur är skatt och försäkring på en sådan? ska man välja bensin eller diesel? nåt speciellt man ska kolla efter på sådanna bilar? har dom några sjukdommar som man ska vara extra noga med att kolla? är dom trevliga och bekväma att köra? Skickat 19 juli 2012 - 22:08
är det någon som har/har haft eller vet något om skoda octavia -05 ? tycker dom är rätt fina och är relativt billiga. men är det en bra bil? hur är skatt och försäkring på en sådan? ska man välja bensin eller diesel? nåt speciellt man ska kolla efter på sådanna bilar? har dom några sjukdommar som man ska vara extra noga med att kolla? är dom trevliga och bekväma att köra? Känner några som har Octavia och dom har inte haft några större bekymmer. Det är i grund och botten en VW med alla för och nackdelar som det innebär. Personligen tycker jag att Skodan känns lika tråkig som VW och även något billigare. Under en kort sinnesförvirrad period av mitt liv var jag och tittade på en nya Octavia, men då jag fick tillbaks lite av förståndet och insåg att Skoda inte var något för mig så försökte säljaren pracka på mig en Seat Exeo (fd versionen av Audi A4). Men den kändes verkligen som en plastig kopia av Audi A4. Skickat 22 juli 2012 - 10:21
Vad säger ni om en Prche Cayenne? Ligger på runt 150-200k för en runt 04:a under 10k mil, beroende på configuration.
Drar den mycket? Dyr i reparationer? Edit: http://www.autopower...c.asp?id=231291 Verkar löjligt dyr i drift =/ Det här inlägget har ändrats av maximm 22 juli 2012 - 10:25 Skickat 22 juli 2012 - 10:55
Vad tror ni om en Golf för runt 100k eller en Golf GTI för runt 150k? Man får väl en helt ok årsmodell för det priset, på runt 10k mil. Är det en bra bil?
Vad säger ni om en Prche Cayenne? Ligger på runt 150-200k för en runt 04:a under 10k mil, beroende på configuration. Drar den mycket? Dyr i reparationer? Edit: http://www.autopower...c.asp?id=231291 Verkar löjligt dyr i drift =/ Skickat 22 juli 2012 - 12:48
Vad säger ni om en Prche Cayenne? Ligger på runt 150-200k för en runt 04:a under 10k mil, beroende på configuration. Drar den mycket? Dyr i reparationer? Edit: http://www.autopower...c.asp?id=231291 Verkar löjligt dyr i drift =/ Oj, att en SUV från Porsche är dyr i drift, vem hade kunnat ana det?
PorcheCayenne.jpg 60,43K
0 Antal nedladdningarBilar med stora motorer sjunker ofta snabbare i pris eftersom det är höga drifts- och servicekostnader på dem. Skickat 24 juli 2012 - 15:33
Vad säger ni om en Prche Cayenne? Drar den mycket? Dyr i reparationer? Verkar ha bättre än genomsnittligt AWD system annars stor SUV med prestanada (om man skippar V6an) och dom går köra hårt/fort med till skillnad från många andra SUVar JA dom drar mycket, även med "lilla" V6an. Alla normala bilar är billigare att reparera än Cayenner. Det här inlägget har ändrats av Professor_Kalkyl 24 juli 2012 - 15:33 Skickat 27 juli 2012 - 12:14
Har börjat titta en mer normal bil, en Mazda 6 kombi. Har läst lite begagnattester och intryck från ägare och det ska vara en relativt problemfri bil. Det kom en ny modell 2008 och en lite upphottad sådan 2010, så man kanske skulle satsa på en 08:a.
Ska testa provköra en när jag får chansen. Skickat 27 juli 2012 - 22:20
Har börjat titta en mer normal bil, en Mazda 6 kombi. Har läst lite begagnattester och intryck från ägare och det ska vara en relativt problemfri bil. Det kom en ny modell 2008 och en lite upphottad sådan 2010, så man kanske skulle satsa på en 08:a. Ska testa provköra en när jag får chansen. Fast de "upphottade" modellerna är ofta de bästa tack vare att barnsjukdomarna rättats till. Skickat 27 juli 2012 - 22:49
Jag kan rekommendera Volvo V70 II 2.4D från 2010. Morsan köpte en sådan förra sommaren. Snacka om tryck under huven. 420 Nm. 10 Nm färre än Porsche 997 GT3-RS från 2012 om jag inte minns fel. 175 hk men det räcker gott och väl för denna kärra
Det här inlägget har ändrats av Avregistrerad1043 27 juli 2012 - 23:04 Skickat 28 juli 2012 - 11:07
Jag kan rekommendera Volvo V70 II 2.4D från 2010. Morsan köpte en sådan förra sommaren. Snacka om tryck under huven. 420 Nm. 10 Nm färre än Porsche 997 GT3-RS från 2012 om jag inte minns fel. 175 hk men det räcker gott och väl för denna kärra Tror du får läsa om trådrubriken Skickat 28 juli 2012 - 16:38
Helt okej att folk lånar tråden Själv har jag inte köpt någon bil ännu men har en Volvo 850 och en Saab 9-3 som jag tänkte kolla in. volvo 850 har jag haft och kan inte rekommendera det.. riktiga skitbilar. dom krånglar mest hela tiden samt att dom har massa sjukdommar.. tex att dom väldigt väldigt ofta läcker olja mellan motorn och växellådan. hade mycket hellre tagit 9-3:an i så fall. Skickat 29 juli 2012 - 10:01
volvo 850 har jag haft och kan inte rekommendera det.. riktiga skitbilar. dom krånglar mest hela tiden samt att dom har massa sjukdommar.. tex att dom väldigt väldigt ofta läcker olja mellan motorn och växellådan. hade mycket hellre tagit 9-3:an i så fall. Inte alls en skitbil, grym på alla vis förutom att dem drar mycket och lite för hård fjädring(liksom dem flesta nya bilar har idag av någon anledning). Dock ska man inte köpa årsmodell -92 -93 då dessa hade mycket prodblem. Det här inlägget har ändrats av Auxvoice 30 juli 2012 - 11:32 Skickat 29 juli 2012 - 10:14 Skickat 29 juli 2012 - 12:21
Och en Golf GTI med 10000+ mil lär ju vara såå billig att reparera när buskörningen börjar ta ut sin rätt. DSG-lådan är väldigt trevlig men knappast det mest driftsäkra man kan tänka sig. Jag har haft en sådan i två olika bilar (Passat med TSI200 resp TDI170-motorer) och hade en hel del strul med dem. Det lindrades lite av det faktum att det var förmånsbil via jobbet, men ändå... Hade aldrig köpt det privat.
Skickat 30 juli 2012 - 07:38
Driftsäkert och billigt att äga är det japanskt som gäller. Vill man ha roligare finns det tyska gti eller svenskar med lite mer cylindervolym. Vill jag ha både roligare och rimligt tror jag honda ger mest för pengarna, men det är bara min mening. Själv kör jag Mitsubishi till vardags och dodge charger när det skall vara lite roligare.
Skickat 30 juli 2012 - 07:56
Ställer mig i ledet hos de som inte gillar DSG-lådan. Sämsta automatlåda jag kört (min racepreppade TH400 var fan mjukare). Kö-körning lär nog äta upp den... Skulle backa upp på landstället där det är en lång, brant och smal skafttomt med staket på sidorna och det var inte skoj någonstans med den lådan, slirar och hoppar värre än för en övningsförare...
Detta gäller en 170hk Passat TDI. Nej då var den gamla 150hk Passat TDI 4motion MYCKET trevligare, den saknar jag. Åter till Alienrebel, jag hade lätt tagit 9-3 framför 850. Men det är bara att åka och provköra och bilda sin egen uppfattning. Skickat 30 juli 2012 - 08:03
min första bil var en s40 -00 då jag fyllde 18 (2002) och den tycker jag fungerade bra utan strul, men annars en peugot 207 som är jättebilliga nuförtin och roliga att köra (:
mazda 6.orna även dom nya är fina men dom låter alldeles för mycket inuti för att det ska bli hållbart ): Skickat 18 augusti 2012 - 10:40
Denna verkar intressant. Vad tror ni kan det va nått?
http://www.blocket.s...9.htm?ca=12&w=1 Nybesiktad först med två anmärkningar som sedan har blivit fixade och bilen är nu nybesiktad utan anmärkningar. Skickat 18 augusti 2012 - 11:40
Denna verkar intressant. Vad tror ni kan det va nått? http://www.blocket.s...9.htm?ca=12&w=1 Nybesiktad först med två anmärkningar som sedan har blivit fixade och bilen är nu nybesiktad utan anmärkningar. SID är bytt vilket är ett plus då nästan alla saab 9-3(denna modell) har en icke fungerande sådan (har ägt 3st) En liten betraktelse jag gjorde med denna SAAB är att den finns i Gnesta, bor du i närheten av Gnesta? Är själv uppvuxen där.... Skickat 31 augusti 2012 - 21:09
Hur länge ska ha äga den?
Du vet att du kan privatleasa en ny bil? Inga oväntade utgifter, bränslesnål, går inte sönder, krocksäker, bättre klimat i kupén, försäkring inräknat med mera. Saken är den att veckan efter du köpt en bil för 20 tusen, kan den kosta 20 tusen till i reparationer. Skickat 31 augusti 2012 - 21:37
Hur länge ska ha äga den? Du vet att du kan privatleasa en ny bil? Inga oväntade utgifter, bränslesnål, går inte sönder, krocksäker, bättre klimat i kupén, försäkring inräknat med mera. Saken är den att veckan efter du köpt en bil för 20 tusen, kan den kosta 20 tusen till i reparationer. Är det inte riktigt dyrt ? Kollade in toyota prius,skulle kosta 5 lax/månad. Själv varit inne på att leasa. Där kunde man lämna tillbaka den efter 3 år,behövde inte lösa ut den . 1500 mil/år. Typ ingen kontantinsats..Kanske var 5k Skickat 30 april 2013 - 18:53
Behöver lite hjälp med att skaffa en andra bil... Kraven är väl billig att köra,försäkring,skatt.... billig service... Liten småbil skadar inte... Vill inte hålla på o mecka då ja har tummen mitt i handen när det gäller bilar. Budget max 30.... kolla på en toyota aygo kanske kan hitta någon för runt 30k det enda jag kan säg om dom är vell vattenpumpen som är väldigt dålig på dom men klart inte så dyra att byta. ca 400 i skatt per år och löjligt lite att försäkra drar vell runt 0.5l milen. absolut ingen rolig bil och skramlar och dånar men låtter som en sportbil med sina 3 cylindrar och ärtrör till ljuddämpare =) 1 användare läser den här trådenMedlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0 |
|