Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VU+ Satellitmottagare

3303 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vu+ Duo (Digitalboxar) 3 8,71 (16) Inga priser
Vu+ Solo (Digitalboxar) 2 8 (2) Inga priser
Vu+ Uno (Digitalboxar) 2 7,5 (1) Inga priser
Vu+ Uno C/T (Digitalboxar) Rapporterad 1 (0) Inga priser
Vu+ Ultimo (Digitalboxar) 2 6 (1) Inga priser
GigaBlue Quad HD 2xS2 (Digitalboxar) 1 (0) 3 990:-
Vu+ Solo2 (Digitalboxar) 3 8,89 (18) Inga priser
Vu+ Duo2 (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
Vu+ Duo2 2xS2 (Digitalboxar) 2 8,86 (6) Inga priser
Vu+ Zero (Digitalboxar) 4 8 (2) 454:-
Vu+ Solo SE V2 2xS2 (Digitalboxar) 4 7 (1) Inga priser
Vu+ Solo 4K 2xS2 (Digitalboxar) 3 7,5 (1) Inga priser
Vu+ Duo 4K (Digitalboxar) 1 (0) 4 732:-
7 relaterade trådar

#2701

Postad 29 augusti 2014 - 08:02

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Jag har ingen erfarenhet av CanalDigitals cam men rent generellt så fungerar ci/cams i mina Vu+ boxar. Jag slänger ibland in en Diablo eller Dragon cam då jag vill kunna se en del utländska kodade kanaler (som t.ex ORF) och detta fungerar utan problem. Dock är ju inte dessa kanaler pairade vad jag vet.

Här verkar inte vara någon med den kombinationen du efterfrågar så ställ frågan i ComHit forum där det finns många medlemmar med VU+ boxar.


Hur funkar det att lägga in andra cammar...
tänkte på det du skrev om andra kanaler, på andra satelliter...
Eftersom jag har motor, så kunde det vara spännande att koda upp div. kanaler, tex. ungerska...
Funkar dessa cammar med både dessa andra kanaler, ihop med via och CD samtidigt..?

#2702

Postad 29 augusti 2014 - 08:48

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Jag har både CD och VIA och mina cammar funkar utan problem ihop med dessa. Dock vill jag inte rekommendera någon att köpa någon/några sådana idag då kanalerna de kan avkoda har blivit allt mindre undan för undan. Hur det är med Ungerska kanaler kan jag inte svara på då jag aldrig tittat på någon sådan (förutom de fria -som ju finns någon av). Cammarna är inte heller billiga och du behöver också en programerare så sammanlagt hamnar du på ett par tusen kronor för något som du inte vet finns kvar i morgon. Dessutom är det inte direkt enkelt om man är nybörjare att programera dessa och du får också lägga in nya nycklar varje gång operatören skickar ut sådana. Utöver detta så finns en hel del falska filer ute som kan sabba cammen helt. Trots 15 års erfarenhet av div olika cammar lyckades jag sabba min Diablo cam för ett tag sedan och fick ett elände innan jag kunde fixa problemet.

Du kan t. ex gå in "på Netkeysat.net" (softcam/cam moduler och där se vad som kan ses idag.

#2703

Postad 29 augusti 2014 - 09:27

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Oki....
Men nu har jag kört fast.
Lade tillbaka OpenSpa...
Jag hade två filer av den.
En på 71.2 mb, och en 74 mb....
Jag trodde att den större innehöll cams, men hittar dom inte.
Nu har jag strulat med VIX och LD en stund, men får ingen ordning på nån av dom.
Vill gärna ha tillbaka Openspa, för EPG:n är perfekt där, och gumman har till slut kommit underfund med knapparna..

#2704

Postad 29 augusti 2014 - 10:05

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Som du kanske kommer ihåg har jag tidigare berättat att bl. a openSPA, sedan dec 2013 (tror jag det var) inte längre skickar med cam i sin image. Så det du kan göra är att leta upp en äldre image som innehåller cams.

#2705

Postad 29 augusti 2014 - 10:21

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Jo, det har du sagt, men jag trodde den jag hade innehöll cams, men det verkar inte så....
Får testa lite andra image.....

#2706

Postad 29 augusti 2014 - 11:19

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Har nu testat lite och det stämmer som jag skrev ovan. openSPA image 2.04 från 2013-11-07 innehåller cams -du får en förfrågan direkt om du vill lägga in cams vid start.

Du kan ju söka på openSPA 2.04 eller göra som jag tidigare rekommenderade - lägga in TS-panel och aktivera cams därifrån så är du igång med den senaste openSPA på ett kick.

#2707

Postad 29 augusti 2014 - 12:11

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Oki....
Fick just OPEN LD att lira, men hittar jag den filen som du nämner, då lägger jag in den...
Börjar ledsna på att knappa in lösenord och kanallistor om och om igen....
Men det kunde ha varit värre..... :)

#2708

Postad 29 augusti 2014 - 12:46

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Hur lägger man in TSpanel?

#2709

Postad 29 augusti 2014 - 12:55

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
DU gör så här:

1. Lägg in senaste openSPA i din box
2.Ta hem TS-panel enigma2 7.3. Zippa och lägg den på din dator (finns att hitta lite varstans på nätet)..
3. Använd FTP för att lägga in den i temp-mappen på din VU+SOLO2 box
4. Gå till "plugin" sedan till "mjukvaruhantering" tryck "installera lokala utökningar".
5. Gå till minne...../temp välj TS-panel (se till att du får ett grönt (V) och tryck ok så är du inne
6. Vänta nu ett tag (ev starta om boxen) så skall "TS-panel" komma fram bland plugins
7. Tryck då på TS-panel så ser du (coder) tryck där och sedan "softcams"
8. Tryck blå knapp (installera) så väljer du den cam du vill ha och startar denna med grön knapp

Därefter är det klart och du skall ha bild (om du står på en kanal du abbonerar på) och gjort allt rätt

Kan verka komplicerat för den oinvigde men har du klarat det 1 gång så skall du se att det går väldigt enkelt nästa gång du vill använda dig av detta förfaringssätt

Redigerat av Unregistered5ef354db, 29 augusti 2014 - 17:30.


#2710

Postad 29 augusti 2014 - 14:38

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
:)

#2711

Postad 29 augusti 2014 - 21:37

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Är det någon som hittat ett bra sätt att titta på SVT Play i Vu+ Solo2?

Min TV kan det men det är omständligt att starta upp med den inbyggda webbläsaren och det krävs många tryck på fjärrkontrollen innan programmet visas. Om man pausar eller försöker snabbspola hänger sig webbläsaren och man får börja om från början.

Men om det finns någon bra plugin till OpenPLI skulle det kanske bli lättare. Jag har testat den bifogade webbläsaren (Opera) men den fungerar inte. TSmedia har påstått stöd för SVT Play men det kommer aldrig igång på min box.

Har någon fått till en bra lösning och vill dela med sig av sina erfarenheter?

#2712

Postad 30 augusti 2014 - 05:51

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

DU gör så här:

1. Lägg in senaste openSPA i din box
2.Ta hem TS-panel enigma2 7.3. Zippa och lägg den på din dator (finns att hitta lite varstans på nätet)..
3. Använd FTP för att lägga in den i temp-mappen på din VU+SOLO2 box
4. Gå till "plugin" sedan till "mjukvaruhantering" tryck "installera lokala utökningar".
5. Gå till minne...../temp välj TS-panel (se till att du får ett grönt (V) och tryck ok så är du inne
6. Vänta nu ett tag (ev starta om boxen) så skall "TS-panel" komma fram bland plugins
7. Tryck då på TS-panel så ser du (coder) tryck där och sedan "softcams"
8. Tryck blå knapp (installera) så väljer du den cam du vill ha och startar denna med grön knapp

Därefter är det klart och du skall ha bild (om du står på en kanal du abbonerar på) och gjort allt rätt

Kan verka komplicerat för den oinvigde men har du klarat det 1 gång så skall du se att det går väldigt enkelt nästa gång du vill använda dig av detta förfaringssätt


Gör man på samma sätt till Duo2..?

#2713

Postad 30 augusti 2014 - 07:56

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Har inte Duo2 men har du openSPA där också så torde det vara samma procedur,

#2714

Postad 30 augusti 2014 - 08:02

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Priskvark

Känner inte till någon bra lösning för SVT PLAY i VU+SOLO2 men jag brukar köra med HDMI kabel mellan dator och TVn då jag kollar på fotboll på PLAY och detta fungerar utmärkt och dessutom enkelt att komma igång med.

#2715

Postad 30 augusti 2014 - 12:02

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Har inte Duo2 men har du openSPA där också så torde det vara samma procedur,


Jag hade Openspa i Duon, men kör OpenPli där nu... :(, för där fanns det cams med..
Nu har jag laddat ner TS-panel enigma2 7.3 och Filezilla....
Men sen då....?

(det är inte lätt att bli gammal)...

#2716

Postad 30 augusti 2014 - 12:29

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Du skulle ju ha TS-panel för att cammar inte fanns till openSPA, eller?

I openPLI finns ju cammar att installera så då behöver du ju inte TS-pamel i den, eller???? Kanske jag missförstått något.

#2717

Postad 30 augusti 2014 - 12:48

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Jag lade in Openpli för att gumman skulle kunna se på TV medans jag jobbade under natten, men
jag vill ha tillbaka OpenSpa.
Och då måste jag få in cammarna, då ska jag ju lägga in dom med TS-panelen..

#2718

Postad 30 augusti 2014 - 13:07

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Du måste väl ha använt Filezilla tidigare så jag förutsätter att du behärskar detta "enkla" program.

Då fortsätter du på punkt 3 i min guide.

#2719

Postad 30 augusti 2014 - 13:15

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Tyvärr inte....
Kan man använda sig av Dreamboxedit?

#2720

Postad 30 augusti 2014 - 14:08

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Phuu, rejsbo!

Men det är aldrig för sent att lära sig.

- du installerar och lägger Filezill i nån mapp på din dator.
- starta sedan programmet och då ser du längst upp till vänster (värd) och där skriver du in IP-adressen till din box och vid (användarnamn) root
- tryck snabbanslut så kommer du till boxens rotsystem till höger, och till vänster har du din datormeny
- leta nu upp din TS-panel ( i datormenyn) så att du har den framme
- gå till boxen meny (höger sida) och tryck 2 ggr på temp så har du kommit in där du skall lägga TS-panelen
- nu går du tillbaka till din dator (vänster sida)
- högerklicka på TS-panel och därefter skicka så ser du att TS-panelen hamnat i tempmappen på höger sida (det synliga är "enigma2....IPK fil
- högerklicka nu på denna och längst ner ser du "filrättigheter" kolla så det står 755 annars ändra detta
Nu skall du vara färdig här och kan börja på punkt 4 i min guide ovan.

Redigerat av Unregistered5ef354db, 30 augusti 2014 - 15:16.


#2721

Postad 30 augusti 2014 - 14:43

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Nu ler jag....
Medans du skrev ditt inlägg, så lyckades jag installera TS-panelen i OpenSpa....
Nu lirar det....
:)
Jag använde något som heter VUCC, skitenkelt att använda.
Skriv in din ipadress till den box du vill lägga in filer till.
Välj fil och vilket sätt, sen va det klart...
Fattade inte först, men sen såg jag ikonen "TSpanel" i menyn... :)

Men jag tackar dig för din support och ditt stöd.
Har du vägarna förbi så bjuder jag på ÖL.....

Redigerat av rejsbo, 31 augusti 2014 - 08:44.


#2722

Postad 30 augusti 2014 - 14:51

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
KUL att du lyckades. Ja VUCC är som Filezilla, en FTP klient. Går naturligtvis lika bra med den.

Ja, en öl är inte helt fel en lördag eftermiddag - och så finnkamp på TVn.

Redigerat av Unregistered5ef354db, 01 september 2014 - 15:23.


#2723

Postad 30 augusti 2014 - 15:00

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Nästa lördag kör jag Sundsvall t o r. Å på söndan ere F1 från Monza.... :)
Nu ere grease på 4:an..

#2724

Postad 31 augusti 2014 - 01:30

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Priskvark

Känner inte till någon bra lösning för SVT PLAY i VU+SOLO2 men jag brukar köra med HDMI kabel mellan dator och TVn då jag kollar på fotboll på PLAY och detta fungerar utmärkt och dessutom enkelt att komma igång med.


Ja, det är ingen dum lösning om datorn står någorlunda nära teven.

Nu är jag ett annat alternativ på spåret där man bör kunna använda VU+ boxen. Men det krävs lite tester innan jag vet om det är tillräckligt bra.

#2725

Postad 31 augusti 2014 - 22:53

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
rejsbo!

För att riktigt retas så kom "openSPA" med en ny image idag "och den innehåller cams". :angry: :P :D :D

openSPA 3.2

#2726

Postad 02 september 2014 - 17:37

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Comeback även för cams i openATVs image.

#2727

Postad 02 september 2014 - 19:47

putta
  • putta
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Laddade precis ned senaste imagen från ATV ikväll men fann inga cams???

#2728

Postad 02 september 2014 - 21:02

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Du har helt rätt putta. Det blev fel ifrån min sida. Ber om ursäkt för misstaget. :wub:

#2729

Postad 03 september 2014 - 12:18

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

rejsbo!

För att riktigt retas så kom "openSPA" med en ny image idag "och den innehåller cams". :angry: :P :D :D

openSPA 3.2


Jo, jag har märkt det...
Det går inte att ansluta med WLAN i 3,2:an... Jag hittar iaf inte den inställningen.
Men skam den som ger sig... :)

#2730

Postad 03 september 2014 - 16:10

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Varför kan jag inte ansluta till WLAN med Openspa 3,2...?
VU+ Solo2

#2731

Postad 03 september 2014 - 18:13

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detta då jag numera kör trådat. Har du kollat i wlan inställningarna så dessa är riktiga?

#2732

Postad 03 september 2014 - 23:14

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

Priskvark

Känner inte till någon bra lösning för SVT PLAY i VU+SOLO2 men jag brukar köra med HDMI kabel mellan dator och TVn då jag kollar på fotboll på PLAY och detta fungerar utmärkt och dessutom enkelt att komma igång med.

jag körde Finnkampen via svtplay via HDMI-kabel eftersom jag satt i bilen när den började. Men jag vart inte nöjd med bilden. Den var väldigt hackig. Många små snabba hack, inga långa. Funkade det bra för dig?

#2733

Postad 04 september 2014 - 04:05

putta
  • putta
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Om man bara hade lärt sig någon gång att lägga in cams i en image som inte har från början....tycker det verkar krångligt men kanske någon har en bra redogörelse för hur man gör på enklaste vis OM man vill prova en sådan som ATV tex

#2734

Postad 04 september 2014 - 10:35

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Det mesta är beskrivet tidigare i denna tråd men jag skall försöka orka med att föklara en gång till eftersom jag kanske lurade dig tidigare.

- du tar hem en fil (softcam-feed-mipsel 1.0_all IPK). Finns att hita på nätet (jag länkar aldrig till filer). Eller så använder du dig av TS-panel på det sätt jag ovan beskrivet för rejsbo, Det fungerar lika bra vilket som.

- zippa upp filen och FTPa den till TEMP-mappen i boxen
- gå sedan till meny > inställningar > mjukvaruhantering > installera lokala utökningar > gå till minne..../temp och tryck > tryck installera utökningar > här skall du se en liten ruta¤ softcam-feed-mipsel_1.0_all.ipk > tryck så skall det komma upp ett grönt V i den lila ruta och då trycker du på grön knapp så installeras filen. Då var detta klart
- nu går du till "plugins" och trycker på den så kommer du till plugin browser och där trycker du grön knapp så kommer du till downloadable plugins och näst längst ner ser du "softcams" och trycker då på denna så får du upp alla de cams som finns att välja på. Välj din och gå sedan ut därifrån.
- nu går du till blå knapp och till softcam och vidare till softcam panel på höger sida där du trycker och i det blå som är högst upp tryck vänster/eller höger så kommer du se den cam du valt tryck då grön knapp (start) så skall detta vara klart.

- nu behöver du också lägga in en cfg fil i usr/key, som tidigare med hjälp av FTP. Nu skall allt vara klart och du skall kunna få bild.

#2735

Postad 04 september 2014 - 20:23

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detta då jag numera kör trådat. Har du kollat i wlan inställningarna så dessa är riktiga?


Hej.
Jodå, det finns ingen inställning för Wlan.
Det kanske bara är så på Solo2:an?
Har inte testat på Duo2:an än.... tiden räcker liksom inte till....

En annan grej:
Epg:n jag har i Duo2:an, multi. Den visar epg för en vecka framåt.
Har det att göra med vilket "skin" man använder sig av?
Får inte till det i solo2:an....

#2736

Postad 04 september 2014 - 22:36

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Skaffa en "repeater" och ställ den nära boxen och koppla ihop dessa med en kabel så har du trådat nätverk och inga problem.

#2737

Postad 05 september 2014 - 08:10

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Skaffa en "repeater" och ställ den nära boxen och koppla ihop dessa med en kabel så har du trådat nätverk och inga problem.


Jag trixar lite fram å tillbaka..
Jag kör Open ATV 2.4 i solon nu, och där funkar Wlan alldeles utmärkt.
Ska testa senaste OpenSpa igen om några dagar, för då kanske de har fått till den..

#2738

Postad 06 september 2014 - 14:54

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Testa "satdreamgr" annars. Den är riktigt bra nu... epg:n också

#2739

Postad 07 september 2014 - 12:37

putta
  • putta
  • Användare

  • 226 inlägg
  • 0
Tack dlink...jag skall försöka ge mig på ett försök när tid finnes och då skall jag ha dina rader i åtanke när det gäller hur man lägger in cams

/P

Redigerat av putta, 07 september 2014 - 12:38.


#2740

Postad 09 september 2014 - 20:48

rejsbo
  • rejsbo
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0
Nu då....
Har lagt in Black hole 2.1.1.
Många inställningar är det... :)
Hur byter man färg på undertexterna....?

Redigerat av rejsbo, 12 september 2014 - 15:55.


#2741

Postad 12 september 2014 - 23:49

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 2
Hur man kan se SVT Play i Vu+ digitalboxar

Jag ställde för ett tag sedan frågan om man kan se SVT Play på en VU+ box på ett enkelt sett.

Eftersom det inte verkar vara någon som kände till hur man bär sig åt tänkte jag beskriva en metod som fungerar rätt bra. De flesta program (utom direktströmmande sändningar) ser man enkelt och utan särskilt mycket fummel med fjärkontrollen.

Man använder sig av insticksprogram till XBMC (som är en etablerad programvara för media där många olika hårdvaror stöds). Det finns en särskild version av XBMC som körs som en plugin till vu+ programvaran (egentligen till de flesta enigma2-baserade programvaror).

Gå till Xtrend Alliance och skapa ett konto där. (Det är normalt för digitalbox-forum att man måste ha ett konto för att kunna ladda ner filer och det gäller också Xtrend Alliance). Kontot är enkelt att lägga upp och när man verifierat sin mejladress kan man omedelbart ta del av alla medlemskapets förmåner.

Gå sedan till sidan http://www.xtrend-al...gin-xbmcaddons/ och välj den senaste versionen av ”Plugin XBMCAddons.vX - for running xbmc addons with enigma2”. (när detta skrivs är det version 8).

I första posten längst ner finns en länk som pekar på filen som är av typen ”ipk” vilket gör att den går att installera direkt på boxen på normalt vis. Ladda ner filen och installera den på valfritt sätt på din Vu+

Efter installationen startar man om boxen och går till Huvudmenyn.

Välj den nya funktionen XBMCAddons. (I samband med den första installationen kommer ett antal uppgraderingar att behöva göras. Välj att göra allt som föreslås och avsluta varje gång XBMCAddons och välj på nytt att starta denna plugin från huvudmenyn). När installationen är avklarad gör du följande:
  • Välj XBMCAddons från boxens huvudmeny
  • På menybalken som nu visas mitt i bilden väljer man Addons
  • En bild visar vilka addons man installerat och vid det här laget är det inga. Välj därför med BLÅ-knapp Addons.
  • En ny bild visas med många playtjänster som inte är aktuella för den här instruktionen (som berör SVT Play). Bläddra förbi hela första sidan och bläddra tills du ser ### NORDIC ###. Välj den menyn.
  • Du ser nu ett antal tillgängliga nordiska alternativ och du väljer plugin.video.svtplay.vX.zip (där X är = 4 när detta skrivs).
  • Gå tillbaka till den enradiga menybalken och välj åter Addons (första gången vill systemet köra en uppdatering som måste göras).
  • Gå tillbaka till menybalken och välj åter Addons.
  • Nu kommer du in i den färdiginstallerade programvaran och kan börja titta på SVT Play.
Tänk på att för närvarande fungerar inte direktströmmande program. Det kan eventuellt bero på att viss kryptering saknar stöd. Så här står det på sidan där SVT play programvaran utvecklas: "Known Issues Live broadcasts does not work on iOS, ATV2, OSX and Android. This is due to encrypted HLS streams not being supported. See this issue ticket for more info #98."

Utvecklarna på Xtrend Alliance verkar väldigt tillmötesgående och trevliga. När jag bad dem uppgradera från SVT Play version 3 till version 4 gjordes det inom några dagar. Version 3 fungerade i stort sett inte alls men jag testade själv att köra version 4 lite provisoriskt och såg då att allt utom direktsändning fungerar. Kanske kan man även få hjälp med strömmande direktsändningar om man ber snällt men det är inte så aktuellt för egen del så jag har inte ställt frågan.

Det kanske verkar avskräckande många steg att installera både XBMCAddons och SVT play funktionen med alla omstarter men samtidigt är väl vi som använder alternativa digitalboxar till leverantörernas lätta men låsta boxar inte helt ovana vid att behöva meka lite själva för att få igång olika funktioner.

Tillslut kan jag tipsa om att även plugin.videotv3play.dk… innehåller playkanaler som fungerar i Sverige t.ex. TV3, TV6 och TV8 play.

#2742

Postad 13 september 2014 - 08:51

mype
  • mype
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 1

Hur man kan se SVT Play i Vu+ digitalboxar

Jag ställde för ett tag sedan frågan om man kan se SVT Play på en VU+ box på ett enkelt sett.

Eftersom det inte verkar vara någon som kände till hur man bär sig åt tänkte jag beskriva en metod som fungerar rätt bra. De flesta program (utom direktströmmande sändningar) ser man enkelt och utan särskilt mycket fummel med fjärkontrollen.

Man använder sig av insticksprogram till XBMC (som är en etablerad programvara för media där många olika hårdvaror stöds). Det finns en särskild version av XBMC som körs som en plugin till vu+ programvaran (egentligen till de flesta enigma2-baserade programvaror).

Gå till Xtrend Alliance och skapa ett konto där. (Det är normalt för digitalbox-forum att man måste ha ett konto för att kunna ladda ner filer och det gäller också Xtrend Alliance). Kontot är enkelt att lägga upp och när man verifierat sin mejladress kan man omedelbart ta del av alla medlemskapets förmåner.

Gå sedan till sidan http://www.xtrend-al...gin-xbmcaddons/ och välj den senaste versionen av ”Plugin XBMCAddons.vX - for running xbmc addons with enigma2”. (när detta skrivs är det version 8).

I första posten längst ner finns en länk som pekar på filen som är av typen ”ipk” vilket gör att den går att installera direkt på boxen på normalt vis. Ladda ner filen och installera den på valfritt sätt på din Vu+

Efter installationen startar man om boxen och går till Huvudmenyn.

Välj den nya funktionen XBMCAddons. (I samband med den första installationen kommer ett antal uppgraderingar att behöva göras. Välj att göra allt som föreslås och avsluta varje gång XBMCAddons och välj på nytt att starta denna plugin från huvudmenyn). När installationen är avklarad gör du följande:

  • Välj XBMCAddons från boxens huvudmeny
  • På menybalken som nu visas mitt i bilden väljer man Addons
  • En bild visar vilka addons man installerat och vid det här laget är det inga. Välj därför med BLÅ-knapp Addons.
  • En ny bild visas med många playtjänster som inte är aktuella för den här instruktionen (som berör SVT Play). Bläddra förbi hela första sidan och bläddra tills du ser ### NORDIC ###. Välj den menyn.
  • Du ser nu ett antal tillgängliga nordiska alternativ och du väljer plugin.video.svtplay.vX.zip (där X är = 4 när detta skrivs).
  • Gå tillbaka till den enradiga menybalken och välj åter Addons (första gången vill systemet köra en uppdatering som måste göras).
  • Gå tillbaka till menybalken och välj åter Addons.
  • Nu kommer du in i den färdiginstallerade programvaran och kan börja titta på SVT Play.
Tänk på att för närvarande fungerar inte direktströmmande program. Det kan eventuellt bero på att viss kryptering saknar stöd. Så här står det på sidan där SVT play programvaran utvecklas: "Known Issues Live broadcasts does not work on iOS, ATV2, OSX and Android. This is due to encrypted HLS streams not being supported. See this issue ticket for more info #98."

Utvecklarna på Xtrend Alliance verkar väldigt tillmötesgående och trevliga. När jag bad dem uppgradera från SVT Play version 3 till version 4 gjordes det inom några dagar. Version 3 fungerade i stort sett inte alls men jag testade själv att köra version 4 lite provisoriskt och såg då att allt utom direktsändning fungerar. Kanske kan man även få hjälp med strömmande direktsändningar om man ber snällt men det är inte så aktuellt för egen del så jag har inte ställt frågan.

Det kanske verkar avskräckande många steg att installera både XBMCAddons och SVT play funktionen med alla omstarter men samtidigt är väl vi som använder alternativa digitalboxar till leverantörernas lätta men låsta boxar inte helt ovana vid att behöva meka lite själva för att få igång olika funktioner.

Tillslut kan jag tipsa om att även plugin.videotv3play.dk… innehåller playkanaler som fungerar i Sverige t.ex. TV3, TV6 och TV8 play.


Fungerar detta som en fullvärdig xbmc på vu+, dvs inte bara SVT play men alla funktioner som xbmc har?

#2743

Postad 13 september 2014 - 14:05

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Fungerar detta som en fullvärdig xbmc på vu+, dvs inte bara SVT play men alla funktioner som xbmc har?


Det är inte den kompletta XBMC. Det finns ett antal script och tillägg att välja från men som det ser ut nu är syftet i första hand att ge stöd för olika playtjänster. Det är alltså inte helt enkelt för en normal användare att lägga till valfri modul från det stora sortimentet av Addons som finns.

#2744

Postad 14 september 2014 - 15:16

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Tack för den, priskvark!

Fungerar perfekt här.

Programmet finns även på andra ställen på nätet med senaste uppdateringarna så man slipper göra dessa i boxen.

MVH dink

Redigerat av Unregistered5ef354db, 14 september 2014 - 15:20.


#2745

Postad 27 september 2014 - 13:00

Unregistered5ef354db
  • Unregistered5ef354db
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
En ny bra site "vuplus-images.co.uk" för de som har vu+ boxar.

#2746

Postad 27 september 2014 - 20:03

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0
Min Vantage 7100 verkar ha säckat ihop nu så man får väll vittja kontot och investera i en ny mottagare och en VU+ verkar ligga nära till hand.

1. Kan man ploppa in ett programkort från CD och få det att fungera direkt?
2. Levereras boxen med någon mjukvara eller måste man ladda ner en massa saker för att få igång det?
3. Hur hanteras det man spelat in, finns det något smidigt program att konvertera filerna till .ts/.m2ts?

4. Om man nu måste hålla på och jobba sig med images och sånt, finns det något annat alternativ? Är bara intresserad av att kunna se och spela in, struntar i avancerade funktioner, streaming, web-TV och lull-lull menyer.

#2747

Postad 27 september 2014 - 22:02

AC3
  • AC3
  • Forumräv

  • 866 inlägg
  • 0

1. Kan man ploppa in ett programkort från CD och få det att fungera direkt?

Bra fråga som jag också önskar svar på. Själv kör jag med Open PLi och ett äldre original programkort i en VU+ duo och det funkar kanon. Men en polare fick ett nytt kort häromdagen och det funkar inte. Kortet är aktiverat i en annan Canal digitalbox, men i hans VU+ solo blir det tji bild. Vad kan det vara för fel?

#2748

Postad 27 september 2014 - 23:15

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

  • 2 396 inlägg
  • 0

Bra fråga som jag också önskar svar på. Själv kör jag med Open PLi och ett äldre original programkort i en VU+ duo och det funkar kanon. Men en polare fick ett nytt kort häromdagen och det funkar inte. Kortet är aktiverat i en annan Canal digitalbox, men i hans VU+ solo blir det tji bild. Vad kan det vara för fel?


CD-boxen måste vara av en nyare modell som klarar av Pairing som den vita modellen och ADB-boxen. Så länge kortet är pairat ska det fungera i en annan mottagare förutom de kanaler som är låsta. än så länge bara Cmore Fotboll HD.

#2749

Postad 29 september 2014 - 11:51

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
hallå!

funderar på att skaffa en sådan här box. Någon som vet om man kan få den att spela in direkt till en server (NFS, SMB)?

Jag skulle vilja ha enbart en liten disk för timeshift-bufferten och låta inspelningarna lagras direkt på min server

#2750

Postad 29 september 2014 - 12:39

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

hallå!

funderar på att skaffa en sådan här box. Någon som vet om man kan få den att spela in direkt till en server (NFS, SMB)?

Jag skulle vilja ha enbart en liten disk för timeshift-bufferten och låta inspelningarna lagras direkt på min server


Det går bra att spela in direkt till server, har själv kört så i ett antal år nu utan problem. Det är bara mappa upp en nätverkspath till hdd. I OpenPLi finns det stöd för detta direkt i meny-UI:t.

Jag har dock inte en susning om det går att mappa upp och köra timeshift till ett annat ställe. Jag kör själv både timeshift och inspelningar till samma ställe.



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.